هدایت شده از احمد نبویان
🔹از دید غربزدهها اینکه مردم تحت حاکمیت دولت(بعنوان تجلی اراده ملت) باشند امری ناپسند است اما اگر زیردست و برده و مواجب بگیر کارتلهای بزرگ اقتصادی و سرمایهداران بسر ببرند، امر پسندیدهای است!
🔹به مداخلات دولت در اقتصاد و اجتماع که بر اساس رأی و تنفیذ اختیار از سوی مردم صورت میگیرد، صفت «خودسرانه» میدهند و آرزوی علم کردن بنگاههای سرمایهداری و بخش خصوصی در مقابل دولت و تضعیف دولت را در سر میپرورانند.
🔹 دولت را که حداقل هر چهار سال یکبار باید در آزمون انتخاب ملت قرار گیرد و تحت کنترل ابزارهای نظارتی مجلس و ... قرار دارد به خودسری متهم میکنند و نسبت به اطاعت مردم از دولت انذار میدهند؛
🔹اینها (دانسته یا ندانسته) تئوریسینهای ذلت و بردگی عامهی مردم در برابر سرمایهداران زالوصفت هستند!
🔹هرکس آشنایی کوچکی با محیط کسب و کار داشته باشد بخوبی میداند که میزان تکریم و رعایت حقوق انسانی و اجتماعی کارمند و کارگر در دستگاههای دولتی بسیار بیشتر از بخش خصوصی است؛
🔹 و صد البته که این #دوگانه_سازی توسط غربزدهها که مردم یا باید نوکر دولت باشند یا بخش خصوصی، ظلم بزرگ دیگری است که اینها در حق جامعه مرتکب میشوند؛
👈در حالیکه عالمانهترین و عادلانهترین راهکار در خصوص مالکیت کسبوکارها که هم با شرع اسلام و هم با قانون اساسی تطابق دارد نه دولتیسازی و نه خصوصیسازی، بلکه واگذاری مالکیتها به خود مردم بصورت #تعاونی میباشد.
💠 احمد نبویان 🇮🇷
🔗@ahmad_nabavian
دوستان نگرانند که در اینده علم ، فقها کنار گذاشته شوند و امثال دکتر درخشان داعیه دار اقتصاد اسلامی و ... شوند .
خیر ، هنر بزرگ اقای درخشان همین بود که نشان دهد اقتصاد متعارف که علم اقتصاد نام گرفته فریب بزرگی بیش نیست ، اینها که در دانشگاه ها دیکته میشود شبه علم است و ...
این راهم از دل دانشگاه زده نه حوزه ...
او «لا اله » رو گفته
انشاالله با شما «الی الله» میگیم .
پا نوشت : هرچند گمان من اینگونه نیست که در اینده علم دینی و تمدن اسلامی عقول محققین کنار گذاشته شود و فقط فقها در موضوعات ورود کنند بلکه شأن فقیه ایجاد ریل ها ، روایت های کلان از مسئله و استخراج قواعد کلی از نصوص دینیست و دیگران تفکرشان در کشف مصادیق و امکان های مطابق با فقه است .
✍️مهدی اخلاقی
@Dream_ommat
هدایت شده از دولت قوی
37.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 دریافتن و فهمِ طرح کلانِ خدای متعال و حضرات معصومین علیهمالسلام آنطور که به حقیقت نزدیکتر باشد، بدون فلسفهٔ تاریخ ممکن نیست، همچنانکه درکِ جایگاه انقلاب اسلامی و رسالت آن و نیز ارتباط آن با طرح کلان حضرات معصومین علیهم السلام.
🔸 برنامه ریزی برای آینده جامعه جهانی و تدوین نظریههای #انقلاب_اسلامی #دولت_اسلامی #جامعهی_اسلامی #اقتصاد_اسلامی #تمدّن_اسلامی #نظریهٔ_پیشرفت و... جز در طراز فلسفهٔ تاریخ، کارآمدیِ مطلوب در جهت ادارهٔ حیات اجتماعی بشر، آن هم معطوف به عصر ظهور را نخواهد داشت.
🔸زمانی که نظریههای دشمنان ما از جمله نظریهٔ برخورد تمدنها یا نظریهٔ غلبهٔ لیبرالْدموکراسی، معطوف به ساختِ آینده و تصمیمگیری برای کلّ بشریت است؛ چرا ما با وجود منابع وحیانیِمان که سرشار از گزارههای فلسفهٔ تاریخی است، از این ظرفیت بزرگ، کماکان غفلت کنیم؟! چرا در مقیاس کلّ تاریخ برای ساخت آیندهٔ کل بشریت و تنظیم امور اجتماعی جهانیان تصمیم نگیریم؟!
🔸جای بسی التفات، که حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله در راهبریِ انقلاب اسلامی برخوردار از یک نظریهٔ فلسفهٔ تاریخی بهعنوان یک چهارچوب کلاناند که بدون ملاحظهٔ آن، در تحلیل بیانات و عملکرد ایشان و انقلاب اسلامی،حتماً دچار خطای شناختی خواهیم شد.
✍تفرشی
#حکمت_تاریخ
#ثمرهٔ_بحث
🆔@Asre_jadid_57
تاملی در باب مناظره دکتر درخشان و غنی نژاد
از همان هنگام اعلام این مناظره بنده نگاه خوشبینانه ای نسبت به خروجی مناظره برای مخاطب عام نداشتم و کشاندن بحث های نظری عمیق به ساحت مناظره انهم دو دیدگاه که یکی بر جهان بینی عرفی جامعه تکیه دارد و دیگری که نگاه فلسفی و نظریش علیه همین عرف های جهان زیسته مخاطب است .
حرف های فلسفی و نظری از جنس مواد اولیه برای تولید یک محصول است مخاطب دنبال محصول میگردد نه مواد خام و نه توضیح فرایندهای پیچیده تولید.
اقای غنی نژاد انسان سطحی و دم دستی است که صدایش پژواک عرف های پذیرفته شده عصر سرمایه داریست .
در اینجا باز مخاطب با مواضع غنی نژاد و مسائل روزش بهتر ارتباط برقرار میکند چرا که این مبانی هرچند غلط قبلا در تمام سال های زندگی او دیکته شده و به باور عمومی تبدیل شده اند .
به زعم من اگر میخواستیم مخاطب مشتری رویکرد انقلاب اسلامی در اقتصاد بشود باید یک بازاریاب به معرکه میفرستادید نه تولید کننده ، چرا که بازار یاب بر کاربرد محصول مانور میدهد نه فرایند تولید ان .
برای اینکار یک دانشجوی سال اولی استاد درخشان بهتر از عهده امسال موسی غنیژاد بر می امد تا خود ایشان !
ایشون و امثال او به دنبال ریشه های عمیق مسائل میگردند و نمیتوانند ذهنشان را از عمق به سطح بیاورند و بدون پرداختن به زیر بنا از رو بنا حرف بزنند که به زعم من اصلا نمیتوانند، مگر اینکه در یک فضای همفکر و آرام باشد .
امروز جامعه به خروجی مباحث نیاز دارد نه جدل های آکادمیک شاید این برنامه برای شبکه چهار که نخبگانیست انهم در برنامه ای مثل زاویه خوب بود ،
✍️ مهدی اخلاقی
@Dream_ommat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد حکم حکومتی و مصداق عینی اقتصاد اسلامیست.
@profderakhshan
یامین پور : دریغا که در همراهی هر امام حقی، رنجی نهفته است که سیاه لشکر حامیان را با این پرسش ناگهانی دهشتناک می آزماید: آیا این انتخاب به رنجی که در پی دارد می ارزد؟
حرف جناب درخشان همه ی حرف نیست ادامه دارد ، اما اصل مسئله است ...
هر امامی برای عبور امت خود از ابتلائات نیاز به اتخاذ استراتژی هایی متناسب با شرایط دارد و همچنین ارائه طرحی کلان برای رشد امت
در اینجا نیروهای یاریگر یا به قول یامین پور سیاهی لشکر حامیان باید بازوانش جهت اجرای ان استراتژی ها باشند باید برای ان استراتژی های اعلام شده از طرف ولی در پی کشف تاکتیک ها و تکنیک های متناسب برای حل مسئله باشند .
رنج ماجرا کجاست ؟
انجا که عقل کارشناسی در تعارض با حرف ولی قرار میگیرد و هربار مسئولان مدعی پیرو ولایت را با این سوال روبه رو میکند ایا رفتن این راه که خلاف جریان آب و عقل عرفیست به رفتنش می ارزد یا خیر ؟
برای مثال ، وقتی امام جامعه حرف از خودکفایی میزند عده ای کارشناس حرف از مزیت نسبی خواهند زد !
وقتی حرف از عدالت میزند عده ای توسعه را مقدم میدانند !
وقتی حرف از اقتصاد مقاومتی میزند عده ای هضم در بازار های جهانی را تئوریزه میکنند !
وقتی از غیر قابل اعتماد بودن سازمان های بین المللی حرف میزند عده ای پیشنهاد های بانک جهانی را در داخل توجیه خواهند کرد!
وقتی حرف از مهار تورم میزند یعنی حد زدن و افسار تورم کشیدن ، عده ای کارشناس از رهایی اقتصاد دم میزنند !
باید انتخاب کرد.
✍️مهدی اخلاقی
@Dream_ommat
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر یزدی زاده : ما در اقتصاد دو شبهه پول داریم به نام سکه و ارز و اینها هم جزو نقدینگی محسوب میشوند .
این تنها حجم ریال نیست که نقدینگی در نظر گرفته میشود ، عرض میکنم البته امروز در اقتصاد ایران ، خودرو و ملک هم حکم نقدینگی دارد .
https://eitaa.com/roeyaomat
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
8.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 *هزینه بالای سود سپردههای کلان بانکی برای کشور
🔹محمدرضا یزدیزاده کارشناس اقتصادی، با اشاره به حجم بالای سپردههای اشخاص حقوقی و تمایل آنها به دریافت سود سپرده به جای کسب درآمد از طریق فعالیت اقتصادی مولد گفت: صاحبان این سپردهها عملا در بانک سپردهگذاری نکردهاند، زیرا علاوه بر دریافت سود، چندین برابر مبلغ سپرده وام میگیرند و طبق برآوردها حدود ۴۰ ه.م.ت به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی از درآمدهای دولت کم میکنند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از احمد نبویان
6.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیف #دکتر_درخشان از #اقتصاد_اسلامی:
🔹 من طرفدار تنظیم امور اقتصادی مسلمین بر اساس دین اسلام هستم.
🔹اقتصاد اسلامی به معنی کشف علم اقتصاد به معنای واقعی خودش [از مبانی فکری اسلامی] است.
▪️اما اقتصاد اسلامی به معنای مجموعهای از احکام اقتصادی، فتاوای اقتصادی، روایات و احادیث اقتصادی را قبول ندارم.
پ.ن:
این نگاه پرفسور درخشان دقیقا در نقطه مقابل دیدگاه اخباریون و اهل حدیثی است که صرفاً قائل به تمسک ظاهر آیات و روایات هستند.
ظاهراً این بخش از کلیپ #مناظره_درخشان در کلیپهای تقطیع شده که بصورت انبوه در سال فضای مجازی پخش شده است، منعکس نمیگردد.
💠 احمد نبویان 🇮🇷
🔗@ahmad_nabavian
هدایت شده از کشاورزی به سبک نیاکان🇯🇴🇮🇷
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟡 وقتی شب شد ولی حسنک دیگر به خانه برنگشت، وقتی چوپان دروغگو به کوکب خانم ...
🔺 حکایت تغییر ذائقه، هنجار و فرهنگ جامعه ایرانی از دهه شصت و هفتاد تا کنون از زبان دکتر انوشه
🔻 این تغییرات به سوی فکر، فرهنگ و تمدن غرب مدرن در تمام جهان به وجود آمده و کشور ما نیز تا حد زیادی از آن متاثر شده است.
🔻 اگر جامعه ایرانی هم کورکورانه راه و رسم زندگی غربی را در پیش گرفته و زندگی و سرنوشت خود را به چرخهای توسعه، علم، فناوری، ساختارها و رسانههای غربی بسپارد آیندهای جز انحطاط نخواهد داشت.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فریدریش فون هایک برنده نوبل اقتصاد که آقای غنینژاد اقتصاددان لیبرال ایرانی مترجم آثار اوست، تحصیلاتش #علوم_سیاسی است. از این جهت اشکالی بر هایک و نوبل وارد نیست، اشکال از لیبرالهای وطنی است که مترجم آثار اقتصادی اندیشمندان سیاسی غرباند اما نظریهپردازی اقتصادی را برای سیاستخواندههای ایرانی حرام میدانند!
@syjebraily
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
امیرحسین مهدوی؛ کارشناس ارشد اقتصاد
مسئله اصلی بحث بر چرایی هاست نه چگونگیها !
نکاتی درباره مناظره دکتر غنی نژاد و درخشان
فارغ از عملکرد طرفین در مناظره، یکی از انتقاداتی که به کرات مشاهده میشد، این بود که در مناظره ایدئولوژی جای بحث علمی را گرفته بود!
گویا افراد بیشتر توقع داشتند طرفین با استدلالات آماری و نشان دادن نمودارهای متعدد در یک بحث کاملا علمی! به علل ناکامی اقتصاد بپردازند. و مباحث نظری فلسفه سیاسی دردی را دوا نخواهد کرد.
اصلا جان استوارت میل، هایک و.... فلان شخصیت را داشته، به ما چه! حرفش را ببینید!
یک موقع میگوییم استوارت میل فیلسوف این را گفت، یک موقع میگوییم چرا استورات میل این را گفت
اتفاقا مسئله اصلی همینجاست؛ نه در اقتصاد بلکه در بقیه علوم. بگذارید بیشتر توضیح دهیم.
1- بسیار برای نگارنده پیش آمده که در بحث های مختلف، وقتی از وحی و دین و... بحث میشود؛ میگویند علمی بحث کن، مکتبی بحث نکن! خب روش علمی چیست؟ تجربه گرایی – فارغ از حصر کردن روش علمی در این مدل تجربه گرایی اصلا درست یا نه، خوب است ببینیم این تجربه گرایی از کجا نشات میگیرد؟
2- تجربه گرایی که از کتاب ارغنون جدید نشات می گیرد. ارغنون کتابی است بر شش رساله از تألیفات ارسطو در علم منطق و بیکن این کار ارغنون جدید را در مقابل کار ارسطو تالیف کرد. تا روش علمی را بر خلاف ارسطو در تجربه منحصر کند و از اینجا به بعد دیگر وحی و عقل در حوزه خارج از ماده منابع کشف حقیقت نیستند. اما جالب است بدانید بیکن لرد صدر اعظم انگلستان و اولین دریافتکننده مقام مشاور حقوقی مخصوص ملکه بود! وی در زمانی زندگی میکرد که اوج دعوای کلیسا و پادشاهی بود! اگر شما جای بیکن بودید و میخواستید وحی را که کلیسا از آن سخن میگوید را بزنید تا به پادشاهی کمک کنید، چیزی غیر از کتاب ارغنون جدید را تالیف میکردید؟ کار بیکن توسط جان لاک ، هیوم و....ادامه یافت، جالب است بدانید جان لاک رفیق از و یار صمیمی آنتونی اشلی از بزرگان دربار و ثروتمندان انگلیسی بود، وی نیز دقیقا به نفع پادشاهی قلم میزد و....
3- یک موقع است که میگویم هایک فلان چیز را در باب آزادی گفت، یک موقع میپرسیم چرا هایک فلان مطلب را گفت. طبعا اگر کسی همچون هایک را یک فیلسوف گوشه گیری بدانیم که توصیه هایی اقتصادی میکند با اینکه هایک را فیلسوفی بدانیم که با پول آنتونی فیشر تاجر انگلیسی(Antony Fisher) در Mont Pelerin Society شروع به نظریه پردازی برای تثبیت حاکمیت تجار پرداخت! متفاوت است.
4- سوالی که اینجا مطرح است این است که تقریبا همگی اقتصاددانان (غربی) به تبعیت از آدام اسمیت، پدر اقتصاد مدرن، انگیزه اصلی انسان را نفع شخصی میدانند، اکثریت آنان نیز تنها انگیزه انسان را نفع شخصی میدانند و منکر انگیزههایی همچون نوعی دوستی، دگر خواهی و... هستند؛ حال سوالی که اینجا مطرح میشود، این است که کسانی که چنین تفکری دارند، در نظریه پردازی، چطور نظریه پردازی میکنند؟ در نظریه پردازی نفع چه فرد یا افرادی را در نظر میگیرند؟ بین منافع جامعه و نفع خود چه کسانی را در نظر میگیرند؟ اصلا چرا با نظریات اقتصاددانان همچون مصلحان اجتماعی برخورد میشود؟!!
5- چرا اگر صحبت از نظریه کارآفرینی (entrepreneurship) شومپیتر صحبت کنیم یا ایده خلق پول از هیچ وی (money creation out of nothing) یک حرف علمی زده ایم ولی اگر یگوییم وی که مدافع خلق پول از هیچ بانکهاست، خود یک بانکدار بوده است، یک حرف کاملا غیر علمی زده ایم!
6- همین روند در همه جا مطرح است، ما دنبال چگونگی عوامل تورم هستیم (از فشار هزینه ، فشار تقاضا، ساختاری و....) ولی یکبار بررسی نمیکنیم که ذینفعان تورم چه کسانی هستند و از چه جریاناتی حمایت میکنند. متضررین و ذینفعان تورم چه کسانی هستند؟
در بقیه عرصه های غیر اقتصادی نیز همین است. سه سال و نیم پیش را به یاد آورید – یک دفعه گفته شد از یک خفاش، خوک یا هر چیز دیگری که آخر سر معلوم نشد، ویروسی به نام کرونا متولد شد! هیچکس از خود نپرسید که این ویروس به نفع کدام قشر بود ؟ از کجا آمد؟ چه کسانی را از بین برد؟ در اینجا کوچکترین انتقادات با سرکوب مواجه میشد که این یک مسئله تخصصی و کاملا علمی پزشکی است – مرجع پاسخگویی نیز who و CDC آمریکاست. حال آیا حق نداریم سوال کنیم که آیا ارتباطی وجود دارد بین اینکه حامیان این سازمان ها افرادی چون بیل گتیس و زاکربرگ بوده و ثروت اینان در دوران کرونا افزایش شدید داشته ! یا این یک پرسش شعاری، سیاسی و ایدئولوژیک است و کرونا صرفا یک مسئله پزشکی است؟
آیا بین اینکه کرونا نیم میلیارد نفر دیگر را در جهان زیر خط فقر میبرد و همزمان دارایی ثروتمندان جهان را دو برابر میکند، رابطه ای وجود دارد؟
آیا حق داریم از زمینه های کمی شک به خودراه دهیم؟
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
اقتصاد قانون اساسی - حجت الاسلام خاکی.mp3
45.14M
📌اقتصاد قانون اساسی
✅حجت الاسلام محسن خاکی
▶️#صوت
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷
این صوت را هزار بار بشنوید
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar