هدایت شده از دولت قوی
⭕️بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب میکند.
👤دکتر محمدرضا قائمی نیک
▪️در این دیدگاه دقیق استاد قنبریان، نکته ناگفتهای وجود دارد و آن اینکه فقاهت انقلابی، ناگزیر از بیان هستیشناسی موضوعات فقهی خود است.
▪️ما در ماجرای ساخت بناهای اسلامی و تفاوت آنها از بناهای غیر اسلامی، نیازمند توضیح هستیشناختیِ این امور هستیم و بدون این توضیح، عملاً این رویکرد فقاهت انقلابی، تبدیل به مسئلهای ایدئولوژیک شده و قابل اقناع برای مخاطب نیست.
▪️معماری، تکنولوژی، شهر و نظایر آنها یک وجه هستیشناختی دارند که بدون توجه به آنها نمیتوان حکم فقهی قانعکنندهای مطرح کرد. بخشی از این وجه هستیشناختی در اشارۀ آیتالله جوادی آملی به خیال متصل و منفصل قابل مشاهده است؛ مخصوصاً اگر توجه داشته باشیم که انقطاع خیال متصل از خیال منفصل در هنر مدرن، تابع ارادهای سیاسی بوده است.
▪️به نظر میرسد بایستی به سنتِ قدما در فقه که همواره در کنار دانشهای دیگری نظیر کلام و حکمت بودهاند، توجه جدی داشت. بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب میکند.
🌐https://eitaa.com/ijtihad
#موضوعشناسی
#هستیشناسی
#کلام
#فقه
🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از چرخه حیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
معجزهٔ چالههای هلالی در ایجاد پوشش گیاهی
▫️ این شکل از آبخیزداری در استان فارس برای درختان انجیر با بارش باران موجب نفوذ آب داخل زمین در بلند مدت خواهد شد.
🌳 در #نهضت_درخت همراهِ هم باشیم؛
🇮🇷 https://tree.lc360.ir
🔘 @LC360IR
هدایت شده از بیداری ملت
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب میشود. ۱۴۰۳/۲/۵
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از بسلام آمنين
#یادداشت_۱۶٠
۲ اردیبهشت ۱۴٠۳/ سال چهارم
شجره نامه یا کد ملی؟
یکی از اساسی ترین مسائل زندگی انسان، روشی است که خود را با آن معرفی می کند و متقابلا دیگران را شناسایی. از گرانقدر ترین آیات قرآن که دلالت های روشنی بر اهمیت این موضوع دارد، آیه ۱۳ سوره حجرات است. خداوند متعال تصریح دارد که اساسا شما را گروه گروه و قبیله قبیله قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید. بی اغراق صدها اثر بر این بار می شود که در محیط زندگی، انسان ها همدیگر را بشناسند یا در فضای #بدعت_گمنامی زیست کنند.
مثلا در حال حاضر بسیاری از افراد برای ازدواجشان با مشکلات جدی مواجهند، چرا که اساسا کسی دیگری را نمی شناسد! یا کثیری از جرائمی که در جامعه رخ می دهد، به دلیل از بین رفتن #خودکنترلی و مفهوم تمدنی #آبروست. امری که برآمده از شناخت و آشنایی گسترده است و بی معنا در محیط های کلان مدرن. در واقع ساختارهای ضد انسان غربی، ما را به سمت تنهایی، فردیت و ارتباطات واقعی حداقلی سوق داده است. در سالهای اخیرا هم تبدیل به چند عدد و رقم شده ایم (#کدملی) و تنها #نام_پدر برایمان باقی مانده، البته اگر هدف پنجم سند ۲٠۳٠ توسعه پایدار (#برابری_جنسیتی) اجازه دهد.
مهم این است که بدانیم سرنوشت محتوم #مدیریت_های_کلان_متمرکز همین است. مدیریتی که هرچه بیشتر انسانها را تنها، وابسته و ضعیف بار می آورد، تا توان کنترل بیشتری بر آنها داشته باشد. بدیهی است که نمود این ساختار طاغوتی کنترل گر در معرفی افراد، چیزی فراتر از کد ملی نخواهد بود. امری که پایه های ابتدایی اش را در زمانه منحوس پهلوی اول بنا نهادند( تاریخ مؤسسات تمدنی ایران، محبوبی اردکانی ج۲ص۱۵۷).
اما در عالم اسلام که به دنبال تجمع حداکثری، افزایش روابط و شناخت طرفینی گسترده است، برای معرفی افراد و هویت بخشی به آنها راه دیگری پیشنهاد می شود. در دنیای زیبای اسلام، #شجره_نامه نویسی معرف انسان هاست که علاوه بر این که سند #حلال_زادگی و طهارت نسل اندر نسل فرد است، القای هویت جمعی، پشتوانگی و دلگرمی هم دارد. حضرت آقا امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: خویشاوندان انسان، بزرگ ترین گروهى هستند که از او حمایت مى کنند و اضطراب و ناراحتى او را مى زدایند و در هنگام مصیبت ها نسبت به او پر عاطفه ترین مردم مى باشند(خطبه ۲۳ نهج البلاغه). علاوه بر این ها، شجره نامه به مثابه نقشه ای خانوادگی برای راهبرد تمدنی #صله_رحم نیز محسوب می شود.
ریشه این نوع از #ثبت_احوال هم به قرآن کریم باز می گردد. مثلا خداوند متعال برای معرفی مهم ترین خاندان مؤثر در درگیری های حق و باطل تاريخ( خاندان نبوت و امامت و خاندان بنی امیه) از مفهوم #شجره استفاده می کند: «شجرة طيبة و شجرة مباركة» و در مقابل «شجرة خبيثة و شجرة ملعونة».( آیات ۲۴ ابراهیم/ ۳۵ نور/ ۲۶ ابراهیم/۶٠ إسراء).
مبتنی بر همین مفهوم قرآنی، نبی مکرم اسلام نیز در معرفی خودشان می فرمایند: يَا عَلِيُّ: خَلَقَ اَللَّهُ اَلنَّاسَ مِنْ أَشْجَارٍ شَتَّى وَ خَلَقَنِي وَ أَنْتَ مِنْ #شَجَرَةٍ_وَاحِدَةٍ
(الأمالي للطوسی ج ۱ ص ۶۱۰).
البته باید در نظر داشت که احیای شجره نامه ها در ثبت اطلاعات، سومین مرحله کار است. ابتدا باید ساختار #محلات را احیا کنیم و در دومین قدم جایگاه #عریف را. فرد عریف واسطه بین حکومت و محله در جمع آوری اطلاعات است و حقوقش هم باید از بیت المال تامین شود.
@besalamen_amenin
هدایت شده از احیاء آب و خاک خراسان
بسم الله الرحمن الرحیم.
چگونه روستا تبدیل به آبادی می شود ❓.
با دیمه زار های وسیع که در سالهای کم بارش چیزی کاشت نمی شود چه باید کرد ❓
آیا می دانید اگر در جهت تبدیل شدن روستا به آبادی گام برنداریم جبر روزگار یا روستا را خالی از سکنه می کند ویا تبدیل به روستای صنعتی 😳❓.
از آنجا که در اقلیم خراسان حدود ۸۵درصد تبخیر نزولات جوی داریم وبخش قابل توجهی از این تبخیر ها توسط باد صورت می پذیردلذا با احداث باد شکن که شامل سه ردیف نهال اطراف دیمه زارها صورت می گیرد می شود تا حد زیادی از تبخیر رطوبت زمین جلوگیری کرد وبه عنوان مثال گندمی که به صورت دیم کشت شده به ثمر می رسد .
یعنی در سال آبی گذشته که حدود ۱۵۰میلیمتر بارش داشته ایم وکشاورزی دانه ای نکاشت چرا که طبق تجربه می داند که به ثمر نمی رسد
با احداث باد شکن می شود با همین مقدار بارش گندم کاشت ودرو کرد به فضل الهی.
بادشکن یک راهبرد جهانی است که کشور های توسعه یافته از آن استفاده می کنند.
از مجموعه آیات و روایات هم این چنین بر می آید که اطراف مزارع ومرتع درخت کاشت شود .
سنجد گونه ای جنگلی وباغی 🌱.
برای احداث باد شکن چه گونه ای بکاریم ❓❓❓
تویی که نمی شناختمت.
در طول سه سال که سنجد را بکارید کمتر از ۵۰لیتر آب می خواهد تا مستقر شود و کاملا دیمه باشد
🔰نیاز آبی سالانه ۱۲۰میلیمتر بارش .
🔰تاب آوری بالامنفی ۴۰درجه ومثبت ۴۰درجه.
🔰بدون افت ونیازبه سم وکود
🔰قدرت سازگاری بالا ومستقر شدن در خاکهای شور ،اهکی وگچی،
به قول پدر سنجد ایران :ما منابع چی ها هر جا گونه ای جواب نمی دهد آنجا را سنجد می کاریم .
🔰غنی کردن خاک و...
✅ونکته اینکه وقتی در حد وسیع اطراف مزارع وبه خصوص دیمه زارها درختکاری شد باعث تغییرات آب و هوایی مثبت شده ،ایجاد رطوبت وابر کرده و سبب بارور شدن ابر وباران می شود .
🌱اول جنگل بعد باران 🌱
📌قصه آینده
🔰از وقتی که بچگیم داشت تموم میشد و لای حرف های جدی بزرگ تر ها سرک میکشیدم یادمه که میگفتن ما تو خیلی از چیزها تولیدات خوبی داریم اما خوب بلد نیستیم براش بازاریابی کنیم چون بلد نیستیم بسته بندی زیبا و شکیل داشته باشیم که ذائقه پسند بشه مثل #زعفران که یِکِ دنیاییم اما اسمی از ما نیست و به نام دیگران و البته کام انها به فروش میره
🔺امروز که دوباره همونطور مثل یک بچه کنجکاو توی بحث های بزرگان علوم انسانی سرک میکشم تا شاید چیزی بفهمم به همان اِشکال رسیده ام ما حرف های خوبی تولید کرده ایم اما نمیدانیم چطور این ها را با ذائقه مخاطب همگام کنیم یا ذائقه سازی کنیم تا در درون زندگی مصرف شوند .
✨#ادبیات و #هنر همان بسته بندی کردن کالا یا محصولات فکری ماست که میتواند ذائقه سازی کند در خدمت مخاطب قرار بگیرد و مصرف شود ... غافلیم ... غافل
🔺همه میخواهیم استدلال تولید کنیم
چِ قَ دَر استدلال ...
گاهی از استدلال بوی استبداد فکری هم میاد اگر نیاد هم چندان قدرت تولید همدلی و همراهی نداره ...
#قصه و #رمان نمیگیم چون خودمان هم نمیدانیم چطور باید آن محصولات را وارد زندگی کنیم نهایتا چیز جالبیه که وقتی به کسی بفروشیم هم خریدار نمیدونه باید کجای زندگیش بزاره و ازش استفاده کنه
این از وضعیت فکر کردن به زندگی امروز ماست ... حالا منه دیوونه رو ببین دنبال قصههای آینده میگردم ... از آیت الله گوگل فارسی میپرسم رمان های آینده ؟؟
میگه چی رمان ... آینده ، ببین این چه ترکیبیه من یا اینده میفهمم که پر از شهرهای ماشینیه اگه میخوای بیا کلی سایت بهت بدم راستی از هوش مصنوعی هم کلی حرف دارم ... رمان هم خیلی دارم ، رمان ، رمان نویس ، داستان نویسی ، نویسنده ، خواننده ... عاشقانه ، جنایی معمایی ، اجتماعی ، همه چی هست فقط نمیفهمم این ترکیب چیه ساختی نکنه سرکاریم رمان آینده باز چیه ؟!! اصلأ چیه خوردنیه ، بویی دنییه ... نه ترجمه نه تالیف هیچی .
🔸از گوگل ترنس میپرسم میگه 2030، 2040،2050 تا 10 هزار کدوم دهه کدوم هزاره؟ پِدِشو بدم قوطی شو بدم 😊 هر کدوم رو میزنم کلی رمان ردیف میکنه
رومانهای سوسیال ها ، آنارشیست ها ، لیبرال ها ، قصه های فردی ، آخرالزمانی و و و
از خودم متاسف میشوم که جرات اندیشیدن به #آینده را نداریم چطور اینده بسازیم و چطور بقیه برامون نسازن ...
ماهی رو هروقت از آب بگیری تازه است ...
🤲خدایا ماهیگیری بیاموز
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰استاد میرباقری:
برای فعال شدن جنبشهای دانشجویی، گفتوگوهای سازمانی و قاعدهمند در دانشگاهها بر سر موضوعات حساس انقلاب راه بیندازید.
#جنبش_دانشجویی
#دانشگاه
🔗 @mirbaqeri_ir
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
هدایت شده از چرخه حیات
11.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
نمایی از جنگلهای هیرکانی
...
من ندیدم دو صنوبر را باهم دشمن
من ندیدم بیدی، سایهاش را بفروشد به زمین
رایگان میبخشد، نارون شاخهٔ خود را به کلاغ
هر کجا برگی هست شور من میشکفد
بوته خشخاشی، شست و شو داده مرا در سيلان بودن
مثل بال حشره وزن سحر را میدانم
مثل یک گلدان، میدهم گوش به موسیقی روییدن
مثل زنبیل پر از میوه تب تند رسیدن دارم
...
تا بخواهی خورشید، تا بخواهی پیوند، تا بخواهی تکثیر
من به سیبی خشنودم
و به بوییدن یک بوتهٔ بابونه
من به یک آیینه، یک بستگی پاک قناعت دارم!
...
#سهراب_سپهری
🌳 در #نهضت_درخت همراهِ هم باشیم؛
🇮🇷 https://tree.lc360.ir
🔘 @LC360IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک عمر گروه های اپوزیسیون و مخالف جمهوری اسلامی را اینور و آنور بردند مثل عروسک های نمایشی تا آنها را آزادیخواه و مظلوم نشان دهند که از استبداد اخوندی در ایران آواره شده اند و در غربت به مبارزه فرهنگی علیه این نظام مشغولند ...
بزک کردند ... رنگشان کردند ... و حالا زیر باران حقیقت چطور شسته میشوند و زشتی هایشان عیان...
حالا که بوی تعفن غده صهیونیستی عالم را گرفته اینان چه جاهلانه و چه احمقانه خود را در سمت بی آبروی عالم گذاشته اند تا خود سندی شوند علیه بافته های دروغشان ...
چه باران رحمتیست ، لکه هایی که بر دامن جمهوری اسلامی انداخته بودند را میشوید تا حقیقت پاک و زیبایش عیان گردد و زشتی بزک شدگان نیز همینطور .
چه روز های خوبیست
https://eitaa.com/ommat_Dream

🌹تو را میبینم و میبویمت یاد گل های محمدی می افتم که وقتی کلاس سوم دبستان بودیم پایین جوی آب اول راهِ باغ های ده به دست پیرزن مهربان کاشته و روییده بود.
فاصله اش تا مدرسه زیاد بود اما ما با اینکه دیرمان میشد دوان دوان میرفتیم تا اول صبح تازه غنچه های سرباز کرده همراه آفتاب را بچینیم ، رویشان شبنم بلورین صبحگاهی نشسته بود که وقتی بهش میرسیدی همچون دخترک عاشق پیشه که نگاه به معشوق دارد چشمک میزد .
چه عطری داشت ...
تو چه تنهایی درون این مجتمع شلوغ از زیبایی کم نداری اما چرا کسی هوس بوییدن و بوسیدن تو را ندارد ، آدم ها می ایند و میروند کسی متوجه رقص نور صبحگاهی تو نیست ، میدانم که حیا داری ، سر به زیر انداخته ای و نمیخواهی التماس توجه کنی ، اما تو افریده شده ای برای دلبری برای نازکشیدن و چه بد اگر کسی ناز تورا نکشد کسی تو را نچیند تا در اغوش کشد لب بلوار ایستاده ای رهگذر ها با بی حوصلگی گاهی هم با عجله میگذرن ...
در خُنکای صبح هم وقتی مرد از خانه بیرون آمد به جای نوازش دود ماشینش نصیبت شد چه قدر غریب و چه تنها ...
راستش را بخواهی من هم حالی بهتر از تو ندارم روزی بیرون خواهم زد و از این ادمک های مترسکی فرار خواهم کرد ، میروم و یک جا برای خودم یک خانه میسازم خانه ای در پایین ان جوی اب ، تو را هم با خودم میبرم ، خواهی دید ، تو را از چشم نامحرمان دور خواهم کرد و خودم به تماشایت ساعت ها مینشینم ، میبویمت و میبوسمت و خدا را شکر میکنم برای افریدن زیبا رویی چون تو ... .
✍️مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پل صراط شنیده ای !
پل راه ،
دره ایست از اتش که باید از روی ان پل بزنی تا در مسیر بیفتی !
چند سالی تا نوجوانی مانده بود شبی خانه عمو ، زن عمو کتاب میخواند برای ما و عمو که سواد خواندن نداشت از عوالم و اتفاقات بعد از مرگ ... بعضی ها مثل برق از روی پل صراط میگذرن و بعضی ها مدت های زیادی طول میکشد ، برای بعضی پل هموار و پهن است و برای بعضی از تار مو نازکتر ، بسیاری پرت در جهنم میشوند و عده ای عبور میکنند ، انها که عبور میکنند بعضی بسیار راحت و بعضی به اندازه سیراب شدن چهل شتر عرق میریزند تا عبور کنند ...
این چه پلی است که بزرگ و کوچک و سخت و آسان میشود،ان اتش زیر پل چیست ؟!!
ان آتش، آتش دنیاست که تو را از آخرتو عاقبتو حقیقت باز میدارد ، اتش هوس ها ، خواسته ها ، آرزوها ، راحتی ها ...
و ان مصاعب روی پل ترس ها ، تردید ها ، شک ها و ...
وقتی میخواهی قدم ها را برداری تا از پل بگذری و به صراط برسی و خلوص پیدا نکرده ای و دل در گرو دنیا داری هر قدم به سک جان کندن سخت و سهمگین است ، طوفان تردید ها و ترس ها به سراغت می آید و آنطرف پل و اطرافت مه غلیظی افق دیدت را کور میکند، فرشته کوچولوی درونت میگوید باید بگذری و بروی، اما ...
مه نمیگذارد ، به کدام طرف، اتش را هم نمیبینی و این کندن و رفتن پی نوری کم سو در مه بدون دلیل اشکار و نترسیدن از این که نکند اگر قدم برداری زیر پایت خالی شود ، نکند انجا چیزی نباشد و پی سراب رفته ای نکند این زمین سفت زیر پایت را از دست بدهی و نکند و نکند و نکند ها .
و من دوست دارم ترس های انتخاب شده را برای رفتن
چه زیباست این معصومیت های کوچک
✍️ مهدی اخلاقی
@ommat_Dream
مزایای فوق العادۀ باغبانی بدون شخم ؛ بیل را کنار بگذارید! 👇
https://agronic.ir/fa/post/2460/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%BA%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B4%D8%AE%D9%85-(no-dig-method)-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F
این مدل کشاورزی متفاوت و جذاب ( بدون شخم ) با توجه به تجربه چند ساله خودم در کشاورزی ، به گمانم برای زمین های بزرگ جواب نمیدهد یعنی هزینه بسیار دارد .
کاریست که زمان میبرد تا بافت خاک کاملاً تغییر کند و آماده کشت بدون شخم به همراه بهره وری شود .
اما برای زمین های خرد که چرخه دام داری و کشاورزی را باهم داریم ، کاملاً امکان پذیر است مثل ایده زیست شهر .
مقیاس کوچک و مردمی رفتار اقتصادی و مفهوم بهره وری را هم متفاوت میکند.
https://eitaa.com/ommat_Dream