هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨بورس چگونه مردم را ذینفع بدبختی خود میکند؟
متیو دسموند (Matthew Desmond) جامعهشناس سرشناس آمریکایی در فصلی از کتاب «فقر محصول آمریکا» -که ان شاءالله به زودی ترجمه آن منتشر خواهد شد- نشان داده که چگونه سازوکارها و نهادهای سرمایهداری، لشکری از فقرا را برای تامین منافع سرمایهداران ایجاد میکند.
او مینویسد:
«سود شرکتها هنگامی افزایش مییابد که هزینههای کار کاهش یابد. به همین دلیل است که هنگامی که شرکتها دستمزدها را افزایش میدهند، بورس اوراق بهادار نیویورک (مشهور به وال استریت) به سرعت آنها را مجازات میکند. وقتی در سال 2015 شرکت والمارت (بزرگترین فروشگاه زنجیرهای مواد غذایی در جهان) در واکنش به فشارهای مردمی اعلام کرد که قصد دارد حداقل دستمزد کارگران خود را به 9 دلار در ساعت برساند، سرمایهگذاران بورسی از سهام آن روی گرداندند. سهام این شرکت تا 10 درصد سقوط کرد و 20 میلیارد دلار از ارزش بازار آن از بین رفت. این رخداد، رکورد بزرگترین ضرر و زیان را در یک روز شکست.
همین اتفاق در سال 2021 نیز افتاد. بعد از اینکه والمارت قول داد میانگین دستمزد ساعتی خود را به 15 دلار برساند، سهامداران سرمایه خود را بیرون کشیدند و ارزش سهام در یک صبح پنجشنبه 6 درصد سقوط کرد. سهامداران با این کار خود داشتند به والمارت و هر شرکت دیگری هشدار میدادند: اگر دستمزدهایتان را افزایش دهید، باید منتظر عواقبش باشید.
چه کسی از این وضعیت نفع میبرد؟ خب معلوم است، سهامداران. اما آنها چه کسانی هستند؟ آدم وسوسه میشود که آنها را مردانی با کتوشلوارهای مشکی راهراه و کراوات تصور کند که در اتاقهای هیئت رئیسه در آسمانخراشهای نیویورک دور هم جمع میشوند. اما واقعیت این است که بیش از نیمی از خانوارها در ایالات متحده در بازار سهام سرمایه دارند. خود ما سهامدار هستیم!».
اما آنچه دسموند گفته، فقط یک روی سکه است. اینکه نیمی از مردم آمریکا سهامدار بازار سرمایه هستند و از سود شرکتهای بورسی نفع میبرند، کمی گمراهکننده است. چون انسان تصور میکند اگر شرکت بزرگی مانند والمارت دستمزدها را افزایش ندهد، سود آن افزایش مییابد و نفع این افزایش سود را بیش از نیمی از خانوارهای آمریکایی که در بورس سهام دارند، میبرند. یا اگر دستمزدها افزایش یابد، درست است که حقوق کارگران این شرکت افزایش مییابد، اما سهامداران این شرکت که خود «مردم» هستند، زیان میکنند. اما واقعیت این است که در آمریکا 10 درصد از ثروتمندترین خانوادهها بیش از 80 درصد ارزش کل سهامها را در اختیار دارند. به عبارت دیگر، یک سیاه لشکری از سهامداران در آمریکا ایجاد شده که در مقایسه با سرمایهداران آمریکایی، ارزش سهامشان «تقریبا هیچ» است، اما نامشان «سهامدار» است و بدون اینکه سرمایهداران زحمتی بکشند، سر بزنگاههایی مثل افزایش حقوق کارگران، سر و کلهشان پیدا میشود و دستهجمعی برای حفاظت از سودهای نجومی سرمایهداران آمریکایی تلاش میکنند، چون خودشان نیز از این دریای پول، قطرهای کاسب میشوند!
این قصه، شباهت زیادی به سهامداری بخشی از مردم ایران در بورس دارد. چندین میلیون ایرانی، سهامدار شرکتهای فولادی، پتروشیمی، پالایشی، معدنی و... هستند. اما واقعیت این است که 99 درصد سهامداران، سهامدار خرد محسوب میشوند. 41 میلیون ایرانی در بازار بورس سهامدار هستند، اما طبق آماری که چندی پیش از یک مسئول دولتی گرفتم، فقط حدود 350 هزار نفر ارزش سهامشان بالای 200 میلیون تومان است! اینجاست که وقتی میگوئیم نباید فولاد و پتروشیمی ایرانی به دلار به داخل فروحته شود، یا اینکه باید نرخ ارز تثبیت شود، لشکری میلیونی از سهامداران خُرد بورس در مقابل ما صف میکشند!
این بندگان خدا، که قاعدتا از قشر حقوق بگیر جامعه نیز هستند، فریب سود کاذب و ناچیزی را می خورند که در بورس به دست می آورند. چرا؟ اولا نمیدانند که بیشترین زیان را خود اینها از دلاری فروشی مواد اولیه ایرانی میبینند(چون با افزایش نرخ ارز، یا افزایش قیمتهای جهانی، هزینههای زندگیشان از مسکن تا مرکب گران میشود). ثانیا متوجه نیستند که اگر جلوی دلاریفروشی گرفته شود و نرخ ارز تثبیت شود، بیشترین نفع را خود اینها میبرند(چون ارزش پول ملی افزایش مییابد. در نتیجه هم قدرت خرید حقوقی که سر ماه میگیرند بیشتر می شود، هم اینکه ارزش پولی که در سهام دارند، افزایش مییابد).
بله عزیزان! بورس، همانگونه که در آمریکا لشکری از فقرا را برای حفاظت از منافع سرمایهداران بسیج کرده، در ایران نیز همین اتفاق را رقم زده است. رهایی از این وضع، فقط و فقط با بیداری ملت ممکن است. کمک کنید مردم را آگاه کنیم...
@syjebraily
رویای امت
✨بورس چگونه مردم را ذینفع بدبختی خود میکند؟ متیو دسموند (Matthew Desmond) جامعهشناس سرشناس آمریک
نئولیبرالیسم فقط یک تئوری اقتصادی نیست بلکه یک جهان بینی است .
سخنرانی ها ، نشریات و مطالب موفقیت و انگیزشی که خواستگاهشان جهان سرمایه داری آمریکاییست مدام رویای فردی را جایگزین رویای جمعی میکنند و انسان دارای این رویای کاملآ فردی شده اینطور عمل میکند.
https://eitaa.com/ommat_Dream
🔻پروژه تخریب استاد میرباقری و آقای جلیلی بعد انتخابات از چه جهت است ؟
🔰اینروز ها طوری رسانه های انوری و البته داخلی که همصدا با آنها هستند علیه این دو عزیز تیتر میروند هیاهو میکنند که اگر کسی نشناسد گمان میکند با نسخه جدید و البته افراطی تر و تندروتری از طالبانیزم طرف است ، حتی بنده ویدئویی دیدم که استاد #میرباقری عزیز را با عنوان ابوبکر البغدادی جدید معرفی میکرد ضد عقل ضد پیشرفت ، ضد فلسفه و ... که البته تماما لایق خودش بود .
و حتی این دو عزیز که چندان ربطی هم به هم ندارند را مرشد و مرید معرفی میکنند.
درست است که استاد پذیرش التقاطی غرب و ساده انگاری های پیشین در مورد آنرا قبول ندارد و درست است که باور به توسعه ندارد بلکه خود را در مقابل آن تعریف میکند اما ... .
اما اگر بدانید :
۱_ این مبارزه یک مبارزه #علمی و فکری است که باید خودش را به پذیرش و مقبولیت برساند، نه یک برخورد فیزیکی و صرفاً سلبی ، بلکه کاملاً ایجابیست .
۲_ تنها جریان فکری در حوزه علمیه است که پروژه اش توسعه اختیار است البته شاید دیگران هم نظراتی منباب آزادی و رواداری با جامعه داشته باشند اما فاقد یک دستگاه بنیادین و اندیشه ای که هم در دام استحاله نیفتد و عملا این #آزادی و کرامت بخشیدن به انسانها را به عمیق ترین لایه های فلسفی ، نظری و کلامی امتداد داده باشد نداریم .
۳_ نه تنها ضد فلسفه نیست که تنها جریان حوزوی بعد انقلاب است که دستگاه فلسفی جدیدی پایه گذاری و خلق کرده است ( البته این هنر استاد ایشون یعنی جناب سید منیرالدین ال هاشمی است که ایشان هم در همین فضای گفتمانی اندیشه ورزی میکند و ادامه دهنده آن #فلسفه در کلام بوده )
۴_ ایشان و جریان تحت رهبری ایشان نه تنها حمایت های خاص حکومتی نداشته بلکه خود دفتر فرهنگستان و مسائل مطرح در آن و پرونده فکری و علمی روی میز آن هم برای اکثریت حوزویان و هم برای خود حکومت تا حد زیادی ناشناخته است!
۵_ ایشون نه تنها مخالفانش را تکفیر نمیکند برعکس در نقد بسیار محتاط است تا شأن کسی را سبک و بی ارزش نکرده باشد و ویژگیهای مثبت آنها را برجسته میکند ، ایشان حتی نظریات خودش را به نزدیک ترین شاگردان خودش هم تحمیل نمیکند و هرکسی در فرهنگستان برای خودش یک پروژه جداگانه تعریف میکند و فقط برسر کلیات تفاهم هایی دارند آنها را دور هم جمع کرده.
۶_ ایشان برعکس جریان های سنتی دین را محصور در باید و نباید ها و احکام خشک نمیداند و قائل به ارتقاء فقه و اصول است تا بتوان نظم اجتماعی خلق کرد نه اینکه احکام را بر سر جامعه کوبید .
۷_ ایشان در برخورد با منکرات اجتماعی سه سطح قائل دارد که از شدت به ضعف میرود در اهمیت برخورد :
اقامه کننده منکر ، اشائه دهنده و مرتکب شونده و برخورد شدید با آن دستگاه #اقامه منکر است قائم منکر همان سازوکارهای علمی ، فرهنگی ، ساختاری و اجتماعی و قدرت است که این برخورد هم از جنس خودش است نه فیزیکی ، یعنی اقامه #فرهنگ در مقابل فرهنگ ، علم در مقابل علم ، ایجاد ساختار در مقابل ساختار و #نظم_اجتماعی متمایز.
مثال برای حذف تاکسی تلفنی پلیس و نیروی امنیتی آژانس ها را جمع نکرد بلکه با آمدن یک مدل کارآمدتری مانند اسنپ و مزایای فراوان آن تاکسی تلفنی ها از دور خارج شدند.
✴️علت تخریب دست پر آقای میرباقری برای رهبری جریان فکری_سیاسی آینده انقلاب است که کمی دیر متوجه شدند .
🔻اما خیلی خلاصه علت تخریب آقای #جلیلی آن است که ایشان توانسته رای بدنه اجتماعی جریان انقلابی را بدون ورود به محافل قدرت و دعوت از اهل محافل به سمت خودش جذب کند و عملا آرایش سیاسی درون اصولگرایان که البته آقای جلیلی چندان به اصولگرایی نمیخورد را تغییر دهد و جریانات رقیب یا معاند او را به عنوان قدرت سیاسی نزدیک به نظام زین پس رقیب و حریف خود میبینند ، فلذا با وجود عدم رای آوری ایشون سعی دارند برای پیشگیری از اقبال بیشتر در اینده ایشون رو ترور رسانهای و شناختی کرده باشند.
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بفرمایید یک فنجان کارشناسی با طعم پزشکیان...
ما که با دولت متصدی اقتصاد مخالفیم و دولت تسهیلگر را تسامحاً موافقیم.
اما آیا میشود بفرمایید به چه دلیل دولت جاده اقتصاد را برای بنگاه داران بزرگ و ابر سرمایه داران صاف کند و برای مردم ، نه ؟
چرا مردم را نهایتا در حد جیره خوار و ریزه خوار اضافه و دور ریز سفره تان میخواهید .
چه کسی گفته باید ثروت ملی و عمومی را تبدیل به ثروت خصوصی برای یک عده نیم درصدی کنیم ؟
كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
33.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙️ پادکست _تصویر زندگی
🔥سالهاست در این اندیشه ام که کدامین شیطان فرشته نما و کدام دزد رفیق قافله توانست این چنین فطرت آدمی را لگد مال کند و منت پیشرفت و توسعه را بر سرش بگذارد.
#زیست_شهر
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
Jalal_Naghsh_Nilchi_-_گفتگوی_سه_تار_و_پیانو_1_2_1_2_1.mp3
4.09M
🎙️ پادکست _تصویر زندگی
🔥سالهاست در این اندیشه ام که کدامین شیطان فرشته نما و کدام دزد رفیق قافله توانست این چنین فطرت آدمی را لگد مال کند و منت پیشرفت و توسعه را بر سرش بگذارد.
#زیست_شهر
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توسعه به روایت چارلی چاپلین
ما هیچ وقت درد توسعه سرمایه دارانه را نچشیده ایم فلذا همیشه یک نگاه شیفتگی و آزمندی به آن داشته ایم چه مردم عادی و چه روشنفکران فرنگ رفته که فقط مظاهر آن را به عنوان یک توریسم دیده اند یا نرفته هایی که از قاب رسانه دیده اند
اما هرگز تجربه یک ملت راه توسعه پیموده و صنعتی با سلطه سرمایه داری را نداشته ایم ، همیشه جهان فرنگ از پشت لنز دوربین و از جلوی مانیتور تلویزیون ها و شبکه های اجتماعی جهان پر زرق و برقی بوده که محصولاتش به اینجا می آمده و همین مصرف تکنولوژی و عدم توانایی در ساخت یا رقابت با کالاهای ان ما را در یک خودتحقیری یا خودناباوری انداخته که نمیتوانیم هویت خود را بازیابیم و نگاه نقادانه به دیگریِ تولید کننده و استعمارگر داشته باشیم
اما هرگز سوال نکردیم این همه کالا در کشور های تولیدی چه حجم از فشار را بر نیروی کار ایجاد کرده تا در تیراژ جهانی کالا تولید کند ؟!
وقتی پدربزرگ های ما از چراغ فانوس انگلیسی استفاده میکردند و مبهوت فن آن میشدند ، نمیدانست وضعیت امپراتوری بریتانیای کبیر برای مردمش بهتر از وضعیت کشورهای استعمار شده نبود .
فراموش نکنیم انقلاب های خونین کارگری در اروپا شکل گرفت نه جای دیگر .
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 انقلاب اسلامی میتواند در "صنعت" در جهان حرفِ اول را بزند.
✅ استاد سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
🌀 «باورِ اینکه آلمانها قوم برترند، صنعت آنها را آنقدر بالا برد که نصف دنیا را گرفتند!
اگر شما هم "آن تلاشی که در جبهه شهید میداد" را نظاممند کنید تا برای صنعت هم ایثار کند، در صنعت هم حرف اول را خواهید زد!
من آرمانگراییِ اسلامی را در همه ابعاد قطعاً بسیار شدیدتر از آرمانگرایی آلمان میدانم. در مقنّن کردنِ نظامِ فلسفی حتماً قویتر میدانم. در فلسفه حرکت، حرف اسلام بیشک بالاتر از حرف هگل است. نظام مناسکِ پرورشی اسلام هم از مناسک پرورشی آلمان قطعاً قویتر است. در ارتباط با حقایق عالم هم حرف و فعل آنها به عُجْبِ ملی، یعنی به شیطان و انانیتِ نفس، بازمیگردد. انانیت انسان، قدرتش کمتر از حقایقی است که به دستِ ائمه طاهرین (علیهمالسلام) است.
اگر شدتِ اینها پشتسرِ تولید، نظاممند شود، تولید ناخالص ملی قطعاً تولید ناخالص رشدآور میشود.»
🌀 «همانگونه که غیرتِ آلمانی توانست اختراع بزرگ تحویل دهد، متقابلاً ما انگیزش اسلامی و انقلابی را برای اختراع مادی، اساس قرار میدهیم. [در این صورت] حتماً در ارتباطات و کلیه وسایل، از آنها پیشرفتهتر خواهیم شد.
شما باید کارآمدیِ برتر تحویل دهید. اگر کارآمدیِ برتر را تحویل دادید دیگر اسمش را هواپیما بگذارید یا چیز دیگر فرقی ندارد. باید سرعتِ حمل و نقل شما از آنها بالاتر باشد.» (۱۳۷۸)
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از 🏡 خانه اهالی روایت انسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نقطه شروع
📍داستان عجیب التماس دعای فرشتهها به ابلیس (عزازیل)
✅ نقاشی با شن - اختصاصی روایت انسان
این داستان رو خیلیهامون نشنیدیم...
ماجرای کامل عزازیل و خلقت انسان رو توی دورهی «روایت خلقت» گفتیم.
🔻پیوند ثبتنام و ورود رایگان به دوره:
🔗http://B2n.ir/Revayat_khelghat
🔗http://B2n.ir/Revayat_khelghat
#روایت_خلقت
⭕️ @Revayate_ensan_home
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کارشناسانی که هفته قبل به رئیس جمهور محترم نامه نوشتند و مدعی شدند که راه حل مشکل مسکن، عمودی سازی و انبوهسازی است و حالا هم برخی از همانها، به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی معرفی شدهاند این دو دقیقه را مشاهده بفرمایند.
آیا میدانستید که از سال ۸۵ تا ۹۵ حدود ۱۰.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور ما ساخته شده است اما فقط ۲.۵ میلیون نفر به صاحب خانههای ما اضافه شده است؟!
از مهمترین دلایل این وضع، الگوهای اشتباه ساخت بوده است. متراکمسازیها و عمودیسازیهایی که معمولا اقشار مستضعف به دلیل آنکه از عهده پرداخت اقساط تحمیلی آن برنمیآیند، واحد در حال ساخت خود را بعد از چند قسط، به دلّال و سرمایهدار میفروشند و به این ترتیب واحدهای ساخته شده در نهایت به دست مصرف کننده واقعی نمیرسد و منجر به صاحبخانه شدن مردم نمیشود. لطفا این ویدئو را مشاهده بفرمایید.
بلد طیب/کانال دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه مکرر میشنویم که دوره زمونه بدی شده ، آدم ها بد شدن ، مثل قدیم صفا و صمیمیت نیست ...
آدم ها بد شدن یا زندگی های ما بد شده ؟!
نمیبخشیم یا چیزی نداریم که ببخشیم .
وقتی یک متر زمین خدا هم از آدم ها دریغ شد ، زمینی که اولین هدیه خدا به آدم ع بود .
شیطانی که روزی آدم را از بهشت به زمین راند حالا در زمانه بد شده ما توانسته همان زمین را هم بگیرد .
یک آلونک در طبقات روی هم در هوا ، مثل آلونک یک پرنده روی شاخه ...
خوش به حال پرنده که پرنده دیگری پیدا نمیشود تا لانه اش را روی لانه او بسازد تا لانه خراب شود .
کدام دادگاه حکم علیه لانه خراب ها میدهد .
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
🔰«نسبت تمدن دینی با دانش های موجود»
🔺نفی توسعه و مدرنیته و همچنین پرداختن به تمدن دینی به چه معناست و تعاملش با دانش های مدرن چگونه است ؟
دستگاه علمی که قرار باشد تمدن دینی را محقق کند در مبانی ، چهارچوب ها ، اهداف و مطلوبیت ها ، روشها و مجاری متمایز از دستگاه علمی مدرن است اما این به معنای دور انداختن تمامی دانش های مدرن نیست !
🔺فرض کنید تراکم دانش برای ساختن ابزار به جهت تسهیل فرآیند کشاورزی به ماشینی به نام تراکتور رسیده و شما با هدف دیگری میخواهید ماشین محرک دیگری بسازید این به معنای دور ریختن دانش ها و تجربیات ساخت تراکتور نیست و چون تنها دارایی شما به لحاظ تجربی و دانش است اما هدف شما تمایز پیدا کرده ، شما یک ماشین برای جابهجایی انسان میخواهید که ظرفیت متفاوت ، شکل متفاوت و امکان متفاوتی میخواهد. دانش لاستیک سازی به درد شما میخورد اما ساخت یک لاستیک حجیم و بزرگ به درد ماشین جدید نمیخورد بلکه مقیاس و هدف کار تغییر میکند اما لاستیک ، لاستیک است قالبش متفاوت میشود و البته برای بهینه کردن ممکن است در در فرمولاسیون مواد آنهم دست ببرید ، همین طور پیچ ها ، قطعات بدنه و ... ، مثلاً گیربکس لازم دارید اما با یک ضریب سرعت و قدرت دیگر و بهینه سازی های مستمر .
البته در مسیر متوجه خواهید شد که این خودرو آپشن ها و امکاناتی لازم دارد که نیاز به دانش های جدید دارد و همچنین بعضی لوازم تراکتور با تغییر مقیاس و ... هم به کار شما نمی اید و به صورت طبیعی حذف می شوند .
🔺تغییر مقیاس ها ، نسبت ها و حذف و اضافه کردن سوژه های مطالعاتی به خاطر تغییر در هدف ها ، مطلوبیت ها نیازها و مبانی ها اتفاق می افتاد که در یک بازه دراز مدت دو حوزه دانشی متفاوت را خلق میکند .
🔺در اینجا فقط ابزار نیست که دست خوش تغییر می شود بلکه روابط انسانی هم به نسبت تغییر ابزار تغییر میکند برای مثال ممکن بود روی زمین رابطه بین کارگر و کارفرما باشد و در نسبت با خودرو خانوادگی روابط دیگری با احساسات دیگری حاکم باشد .
🔺وقتی هدف فقط رشد اقتصاد باشد این یک نوع رابطه و دانش و ابزار نیاز دارد (مبنای جهان مدرن )
اما اگر مبنا تحقق عبودیت خداوند ، رابطه ولایت و محبت و اخوت بین مومنین باشد ، یعنی انسان و رابطه اش با الله مسئله باشد دانش و ابزار دیگری خلق خواهد کرد .
چون که صد آید نود هم پیش ماست ، یعنی اقتصاد این انسان هم به عنوان یک ملزوم طلب می شود که خودش یکی از لوازم عبودیت است ، یعنی اینطور نیست که عالم دنیا چیز زائدیست عزلت نشینی برای عبادت است اینکه صوفی گری است و عزلت نشینی اگر غایت ما باشد که تمدن به چه کار می آید ، اتفاقا همین امکانات دنیا مجرای عبودیت است در همین تمدن مدرن هم به نحوی هرچند پر رنج و ملالت تامین میشود اما اولا با رنج بیشتر و دوما با متوسل شدن به رذالت ها و جنایت ها و ظلم ها که خوردن از شجره ملعونه و خبیثه است اما میتوان از شجره طیبه و پاک خورد .
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
27.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همین تعریف ساده ، فلسفه پول از ابتدای خلقت است .
این جنس کالای واسط نیست که اهمیت دارد این اعتماد آدم ها به اون کالاست که با ان معنای پول میدهد .
ولو اگر یک عدد دیجیتال و مجازی باشد .
اما برای شکل گیری اعتماد و نظم بخشیدن به آن همیشه یک سازوکار قدرتمند پشتیبان قرار میگیرد ، حالا یا دستگاه حکمرانی پادشاهی ، دولت مدرن ، بانکها ، سهامی ابر شرکت ها یا یک جهان شبکه ای مثل اینترنت و ...
حالا اگر ولی جامعه بخواهد پشتیبان اعتماد مردم باشد مگر چه چیز عجیبی است که بعضی در تحقق آن تردید دارند ؟!
بحثی که با عزیزان پول طلا داشتم از این منظر بود که جهان بدون پول جهانیست که آدم ها بت ها را برای اعتماد رها میکنند و در جامعه « ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون» زیر سایه ولایت زیست میکنند .
لینک فایل صوتی گفتگو با عزیزان پول طلایی 👇
https://eitaa.com/ommat_Dream/1261
#پول #پول_طلا
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 #جمهوریت باید در فرایند تصمیمسازی و تصمیمگیری هم حضور پیدا کند، نه صرفاً در انتخابات.
البته این فرایند، با حضور تودهای محقق نمیشود، بلکه بایستی ساختارهایی طراحی شود تا مشارکت عمومی را بهشکل شبکهای (نه متمرکز) محقق کند.
این مدل، آرامآرام #دولت_مردم را شکل خواهد داد و جامعه اسلامی شکل خواهد گرفت. (۱۴۰۰)
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🔰این تصاویر زیبا و روح نواز پر است از اِلِمان های #معماری_ایرانی که من نمیخواهم از ارزش های بصری آن کم کنم ، اما...
🔺اما در عین حال ذاتاً #مدرن است!
🔺#معماری فقط به لایههای بصری مربوط نمیشود گرچه به آن ختم میشود ، معماری از پی و بنا آغاز میشود ، بنایی که قرار است به #فرهنگ ، #ارزش_ها و #روابط_انسانی درون آن بنا ، کاربری و #فضا ببخشد.
🔺این فضا برای #زیست انسان مدرن و ارزش هایش طراحی شده که نمایی #نوستالژیک از معماری ایرانی اسلامی دارد که نهایتاً میتواند #احساس تولید کند ولی امکانی برای زیست انسان با ارزش ها و #سبک زندگی_ایرانی_اسلامی ندارد .
🔥معماری یعنی خلق فضا نه خلق نما.
پ ن : از انصاف دور نشیم این طراحی در بین کارهای مشابه وضعیت بهتری دارد و الا عمومآ اوضاع خیلی بدتر است.
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مردم شریف ایران! تاکنون تصور میکردم که اگر وارد ساختارهای کلان حاکمیت بشوم چهها خواهم کرد؛ اما حالا که نماینده مجلس شدهام به خوبی متوجه شدهام که اگر شما نخواهید و اگر شما حمایت نکنید منان رئیسیها در برابر مافیای عریض و طویل مسکن و خودرو و ... هیچ غلطی نمیتوانند بکنند و مثل آب خوردن امثال بنده را قورت خواهند داد!
🔹مردم شریف ایران! کاش همگی با عمق وجودمان باور کنیم که خدای اقتصاد، همان خدای جبهههاست و اگر دوباره به سبک و سیاق جبهه، میدان را به خود مردم بسپاریم، در جنگ اقتصادی و ابعاد مختلف آن نظیر مسئله مسکن پیروز خواهیم شد. حالا لطفا این ویدئوی کوتاه را مشاهده بفرمایید و بیاندیشید که منافع چه کسانی به خطر میافتد که در مسائل اقتصادی از جمله مسئله مسکن، اجازه میدانداری به خود مردم را نمیدهند؟! کمک کنید تا انشاالله امثال بنده بتوانیم موازنه میدان را به نفع شما تغییر دهیم...
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 اربعین، اُمّتسازی میکند.
💠 #استاد_میرباقری
◀️ آن ماجرایی که به ظهور ختم میشود عاشوراست. امتی که در عصر ظهور شکل میگیرد، حول این محور شکل میگیرد؛ چون عاشورا هزینۀ ساخت امت است و قلوب را متمایل به اهلبیت(ع) میکند.
«إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً».
◀️ این شعلههای محبت امام حسین(ع) است که محبتها را میسازد. وقتی عاشورا محور اجتماع قلوب بشود، زیارت اربعین هم یکی از ارکان شکلگیری امت میشود.
همانطور که کعبه و حج و بیت، امتسازی میکند، زیارت امام حسین(ع) هم امت میسازد.
یکی از ارکان ساختن امت، هجرت بهسوی امام و شکلگیری یک جمع مهاجر است.
☑️ @mirbaqeri_ir
✨آیا دکتر پزشکیان نباید سخنرانی کنند؟
یک فعال سیاسی اصلاحطلب، در گفتوگویی که احتمالا در واکنش به برخی اشتباهات کلامی رئیسجمهور است، گفته است "سخنرانیهای روسای جمهور ایران تا به حال زیاد بوده است... پزشکیان علاوه بر اینکه حوصله سخنرانی ندارد حوصله خواندن از روی نوشتهها هم ندارد".
این موضعگیری، مرا به یاد مقالهای انداخت که چند ماه پیش رابرت گیتس وزیر دفاع سابق آمریکا در نقد بیکنشیهای عمومی مقامات دولت بایدن نوشته بود. گیتس به یک جمله مشهور از فرانکلین روزولت -جزو محبوبترین رئیسجمهوران تاریخ آمریکا- استناد کرده بود که "بزرگترین وظیفه یک دولتمرد، تعلیم دادن است"(The greatest duty of a stateman is to educate).
سپس بایدن و مقامات دولت وی را سرزنش کرده بود که چرا درباره دلایل سیاستهایی که حاکمیت اتخاذ میکند و اقداماتی که انجام میدهد، مردم را آگاه و همراه نمیکنند.
اینجا قصد پرداختن به مسائل آمریکا را ندارم و فقط یک جمله میگویم که اجرای سیاستهای آمریکایی با آگاهسازی مردم این کشور نسبت این سیاستها، اساسا ممکن نیست. آگاهی مردم، از قضا مانع سیاستهای حاکمیت آمریکا خواهد بود. زمانی نوآم چامسکی به زیبایی نوشت که شکافی عظیم میان افکار عمومی و سیاست عمومی در آمریکا وجود دارد (There's a tremendous gap between public opinion and public policy).
اما اعتراف باید کرد که حرف روزولت دقیق است. حتی رئیس یک بنگاه اقتصادی هم برای موفقیت خود، باید پیوسته درباره دلایل تصمیماتش با کارکنان صحبت نماید، برایشان چشمانداز ترسیم کند، آنها را از آخرین دستاوردها مطلع کند، مشکلات را و همچنین راهکارها را با کارکنان خود در میان بگذارد. انسان، ماشین نیست. باور میخواهد، روحیه میخواهد، انگیزه میخواهد، آرمان و آینده میخواهد.
در رابطه با اداره یک کشور، اهمیت این مسئله صدچندان میشود. کارکنان یک بنگاه اقتصادی، مستخدم رئیس بنگاه هستند. اما در رابطه با کشور، این رئیسجمهور است که مستخدم مردم است. مردم با رای خود او را بر مسند قدرت نشاندهاند و به همراه آرای خود، قلوب خود را تقدیم منتخبشان کردهاند.
لذا همچنانکه دکتر پزشکیان بارها تاکید کرده، رئیسجمهور بدون همراهی مردم نخواهد توانست کاری از پیش ببرد.
لازمه این همراهی این است که رئیسجمهور پیوسته با مردم خود سخن بگوید. ابعاد گفتمان خود را برای مردم روشن سازد. از زاویه گفتمان خود، مسائل را آسیبشناسی کند و از زاویه همین گفتمان، راهکارها را با مردم در جریان بگذارد. مردم آگاه، مردم همراه خواهند بود...
ادامه در صفحه دکتر جبرائیلی
@syjebraily
رویای امت
✨آیا دکتر پزشکیان نباید سخنرانی کنند؟ یک فعال سیاسی اصلاحطلب، در گفتوگویی که احتمالا در واکنش به
«سیاست زدایی نئولیبرال و رسانه»
🔺بیش از اینکه اشکال را در اشخاص بدانیم چه در ایران یا آمریکا مسئله در یک روند فزاینده و رو به پیش است .
دستور کاری که سیاست مدار را برای فرمایش و نمایش میخواهد ، سیاست مدار سیاست ندان و سیاست نگذار ، ماشین امضازن و مسافر ماشین خودکار و خودرونده و هوشمند نئولیبرالیسم.
نئولیبرالیسمی که با مرکب رسانه ، رسانه شبکه ایِ شده مجازی مبتنی بر الگوریتم های جهت دهنده و سانسور کننده پیش میرود.
سوار و مرکبی که عرصه سیاست را از سیاست گذاری تهی و تهی تر میکند تا عملاً دولت را جز در فرمی تو خالی و پوستینی باقی نگذارد ، روند حذف دولت ملت و حکمرانی الیگارش ها .
شما را ارجاع میدهم به سخنان محمود صریح القلم که در ابتدای انتخاب دکتر پزشکیان در رسانههای اقتصادی جریان حامی دولت بازتاب داشت .
که اساساً تصمیم گیری و واگذاری ارکان قدرت را به بنگاههای اقتصادی خصوص (بخوانید الیگارشی) را تئوریزه میکرد ، در این وضعیت چه کسی بهتر از یک سیاست ندان خنثی و بی نظر.
دموکراسی در مسیر رو به پیش خود تبدیل به یک شومنیزم سیاسی میشود که نه یک انتخاب بلکه یک دعوا و موفقیت دراماتیک است یک تئاتر برای تماشاگران رمانتیزه شده عصر مجازی و گرفتن لایک سیاسی و سپس طراحی میزانسن چهار ساله تا تکرار دوباره نمایش توسط یک چهره دیگر .
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
رویکرد جهانی سازی و شعارِ آن را سردادن، تلاشی است برای متلاشی کردن همه هویتهای خرد و کلان جهان به نفع جهت گیریهایی که آنها را «جهانی» میخوانند. جهانی سازی، دعوت به انجام مسابقهای است که بیشتر قواعد آن را قبلاً یکی از اطراف مسابقه دیکته کرده است. شما میتوانید بسکتبال را خیلی خوب بازی کنید و فوتبال را خیلی بد. اما اگر قرار شد فوتبالیها و بسکتبالیها با همدیگر مسابقه جدیدی را بدهند که البته قواعد این مسابقه جدید را فوتبالیها تنظیم کرده باشند، در این صورت پیشاپیش تکلیف بازی روشن است...
سیاستزدایی در برنامهسازی لیبرال/ رسانههای لیبرال و حضیض حیوانی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
https://www.mehrnews.com/news/4611685/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B2%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%84%DB%8C%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%84-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%84%DB%8C%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D8%AD%D8%B6%DB%8C%D8%B6-%D8%AD%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پیشگویی 30 سال پیش آیت آلله حائری شیرازی
شما، به جز هرزه ها هیچکس زیر چترتان و پرچمتان نخواهد ماند و ما تمام پاکان جهان را، از چنگ شما بیرون می آوریم.
ما با شما عالَم را قسمت می کنیم. پاکان عالم را از شما خواهیم گرفت و شما هرزههای ما را از ما خواهید گرفت؛ هرزه های ما برای شما و پاکان عالَم برای ما.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat