┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
صفحهٔ ۱
🌸#معرفت به نورانيت اميرالمومنين صلوات الله عليه
🔻 علامه مجلسی رحمة الله علیه
📕 در کتاب شریف بحارالانوار جلد ۲۶ در باب
حدیثهای کمیاب حدیث یکم
↩️ در مورد معرفت اهل بیت علیهم السلام
می فرماید:
🍀 پدرم علامه محمد تقی مجلسی خدای رحمتش کند یادآوری کرده که در یک کتاب قدیمی که بعضی از محدّثین شیعه آن را جمع آوری کرده بودند و همه اش فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام بود
🍀 این حدیث معرفت را دیدم و نیز در کتاب قدیمی دیگری هم که اخبار و احادیث زیادی داشت این حدیث را یافتم که :
🍀 روایت شده از محمد بن صدقه که گفت :
🔸 ابوذر غفاری از سلمان فارسی رضوان خدا
بر هر دو باد پرسید :
🍀 ای ابا عبد الله (سلمان)
معرفت امام امير المؤمنین به نورانیت چیست؟
🔸 سلمان :گفت ای جُندب ! (ابوذر ) برویم
و در این مورد از خود آن حضرت سؤال کنیم.
🔹 ابوذر می گوید : به سراغ آن حضرت رفتیم اما او را نیافتیم. مدتی منتظرش شدیم تا آن حضرت که صلوات خدا بر او باد تشریف آوردند
🌸 و فرمودند :
چه کاری شما را به اینجا آورده؟
🍀 گفتند : به محضر شما آمدیم ای امیرمؤمنان تا در مورد معرفت شما به نورانیت سؤال کنیم.
🍀 آن حضرت که صلوات خدا بر او باد فرمود :
مرحبا به شما خوش آمدید ای دو دوست و دو
یاوری که در دینتان استوارید
و هرگز کوتاهی نمی کنید.
↩️ ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
🌹
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۱۶
#خداشناسی متن هقتاد و دو
🔰 باب صفات ذات (۱)
🔻 ابوبصیر گوید از امام صادق علیه السلام
شنیدم میفرمود:
✅ خدای بزرگ همیشه پروردگار ما بود
✅ و دانایی عین ذات او بود
با آن که دانستهای نبود ،
✅ و شنیدن عین ذات او
با آنکه شنیدنی ای نبود ،
✅ و بینایی عین ذات او
با آنکه دیدنی ای نبود ،
✅ و قدرت و توانایی عین ذات او
با آنکه چیزی که قدرت به آن تعلق گیرد نبود؛
🔻 و چون اشیاء را پدید آورد و دانستهها پدید آمد
◀️ علم ازلیِ او (در جهان خارج) بر آن دانستنی
◀️ و شنیدنِ او بر شنیدنی
◀️ و دیدنِ او بر دیدنی
◀️ و قدرتِ او بر مقدور منطبق شد.
🔸گفتم پس خداوند همیشه
متحرک هم بوده است؟
🌸فرمود:
✅ خداوند برتر از آن است (که متحرک باشد)
✔️ حرکت صفتی است که از راه فعل پدید میآید
( و از صفات ذاتی حق نیست)
🔸 گفتم پس خداوند همیشه
سخنگو بوده است ؟
🌸فرمود :
سخن نیز صفتی است که پدید آمده و قدیم و ازلی نیست ؛ خدا بود و سخنگو نبود.
______________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب صفات ذات ، صفحه ۲۴۶ حدیث ۱
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ صفحهٔ ۱ 🌸#معرفت به نورانيت اميرالمومنين صلوات الله عليه 🔻 علامه مجلسی رحمة الله علیه
صفحهٔ ۲
🌹 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود :
✅ سوگند به جان خودم این معرفت
بر هر مرد و زن با ایمانی واجب است.
🌸 سپس آن حضرت که صلوات خدا
بر او باد فرمود:
🔸 ای سلمان و ای جندب گفتند :
لبیک، ای فرمانده همه اهل ایمان!
🍀 فرمود : بدانید که ایمان کسی کامل نمی گردد تا آنکه مرا بشناسد آن هم شناختی عمیق به نوارنیت!
↩️ آنگاه وقتی اینچنین مرا شناخت مسلّماً خدای متعال قلب او را به ایمان امتحان کرده و سینه اش را برای دین اسلام آگاه و تسلیم نموده و آشنا و بینا می گردد.
🍁 و هرکس از چنین معرفتی کوتاهی کند
او در شک و تردید خواهد بود.
📣 ای سلمان و ای جندب گفتند:
لبیک ، ای فرماندۀ همۀ اهل ایمان !
🌸 فرمود :
🍀 معرفت من به نورانیت
همان معرفت خدای عزّوجل است
🍀 و معرفت خدای عزّوجلّ،
همان معرفت من به نورانیت است
🍀 و آن دین خالصی است
که خدای متعال در موردش فرمود :
📕 «وَمَآ أُمِرُوٓا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَآءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ» بینه/۵
🍀 « و امر نشده اند مگر به عبادت خالصانه خدا در حالی که دینشان را خالص و مائل به او قرار داده باشند و نماز را بپا دارند و زکات را پرداخت نمایند و این است دین پایدار و جاوید»
↩️ ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۱۷
#خداشناسی متن هفتاد وسه
🔰 باب صفات ذات ( ۲)
🔻ایّوب بن نوح نامه ای به حضرت ابوالحسن (امام رضا یا امام هادی) علیه السلام نوشت و پرسید:
🔸 که آیا خداوند پیش از آفریدن و پدید آوردن چیزها به آنها دانا بود ، یا به آنها دانا نبود تا آنها را آفرید و آفرینش و بودن آنها را اراده نمود ، پس به آنچه آفرید و پدید آورد به هنگام آفریدن و پدیدآوردن علم پیدا کرد؟
🌸امام ( علیه السلام ) به خط خود مرقوم داشت:
🔻 خداوند
✅ به همهٔ چیزها پیش از آفریدن آنها دانا بود
همان گونه که پس از آفریدن آنهابه آنها داناست.
__________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب صفات ذات ، صفحه ۲۴۶ حدیث ۱
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۲ 🌹 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : ✅ سوگند به جان خودم این معرفت بر هر مرد و زن با
صفحهٔ ۳
🌹 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود :
🍀 (خداوند ) می فرماید : امر نشده ا ند مگر به نبوّت حضرت محمد(صل الله علیه وآله )
🍀 و آن همان دین حنیف محمّدی آسان است
🔸 و خدای تعالی که می فرماید:
🔻«بپا می دارند نماز را »
↩️ یعنی هرکس ولایت مرا برپا دارد و با جان و مال و هستی خود آن را بپذیرد مسلّماً نماز را بپا داشته است
👌 و برپاداشتن ولایت من بسیارسخت است.
🔻تحمّل نمی کند آن را
🔹مگر فرشته ای که مقرب باشد
🔹 یا پیامبری که فرستاده خدا باشد
🔹 یا بندهٔ مؤمنی که خدا قلبش را برای
ایمان آزموده باشد.
◀️ پس فرشته اگر مقرّب نباشد
آن ولایت را نمی تواند تحمل کند
◀️ و نبی نیز اگر فرستاده و صاحب
رسالت نباشد آن را تحمل نمی کند
◀️ و مؤمنی که آزموده نباشد
نمی تواند آن را تحمّل کند.
🔸گفتم :
🔹ای امیرالمؤمنين مؤمن کیست ؟
🔹 نهایتش کدام است؟
🔹 و تعریفش چیست تا او را بشناسم؟!
🌸 فرمود: ای ابا عبدالله !
🔸 گفتم لبّیک ای برادر رسول خدا
🌸 فرمود :
🔻 مؤمن آزموده شده آن کسی است که
✅ هیچ دستوری از ما به او نمی رسد مگر آن که با
سینه باز شده و مهیا و آماده آن را می پذیرد
و شک و تردیدی نمی کند
🍀 بدان ای ابوذر! من بنده خدای عزّوجل
و جانشین او بر بندگانش می باشم
✅ ما را پروردگاران قرار ندهید
و در فضل و برتری ما هرچه می خواهید بگویید.
↩️ ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۱۸
#خداشناسی هفتاد و چهار
🔰 باب صفات ذات (۳)
🔻 هشام بن حکم در نقل داستان زندیقی که از امام صادق علیه السلام سؤالاتی کرد ، گوید:
🔸زندیق گفت :شما می گویید خدا شنوا و بیناست؟
🌸 امام فرمود: او شنوا و بیناست ،
✔️ شنواست بدونِ عضو شنیدن
✔️ و بیناست بدونِ آلتِ دیدن ،
🍀بلکه به ذات خود می شنود
🍀 و به ذات خود می بیند.
🍃 البته معنای این که گویم :
«به ذاتِ خود می شنود»
این نیست که او یک چیز است و ذاتش چیز دیگر،
🍃 ولی چون مورد پرسش واقع شدم خواستم منظورم را برسانم و به تو که پرسش کردی بفهمانم،
🌸 بنابر این گویم :
✅ او با کُلِّ وجودش می شنود.
باز نه به این معنی که کل وجودش جزء دارد ،
زیرا کل وجود ما جزء دارد،
🍃 ولی می خواهم به تو بفهمانم و منظور خود را بیان دارم ، و بازگشت سخنم در همهٔ این تعبیرات جز این نیست که او شنوا و بینا و دانا و آگاه است
✅ بدون آنکه ذات و صفتش مختلف بوده و حقایق صفاتش از هم جدا باشند .
(بلکه صفاتش عین ذاتش است و خود صفاتش هم عین یکدیگرند).
_____________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب دیگراز صفات ذات ، صفحه ۲۵۱ حدیث ۲
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۳ 🌹 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🍀 (خداوند ) می فرماید : امر نشده ا ند مگر به نبوّت حضر
صفحهٔ ۴
🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود :
✅ ما را پروردگاران قرار ندهید
و در فضل و برتری ما هرچه می خواهید بگویید.
✅ مسلماً شما به عمق آن چه در وجود ما است نمی رسید و به نهایت ما دست نمی یابید.
🍀 به راستی که خدای عزوجل آنچه به ما عطا کرده بزرگ تر و والاتر از آن است که خود توصیف فرمود
🍀 و من برای شما وصف می کنم یا به قلب فردی از شما خطور می کند!
✅ وقتی اینگونه ما را شناختید آنگاه شما مؤمنید.
🔸 سلمان می گوید : گفتم :
ای برادر رسول خدا! هر کس نماز را بپا دارد ولایت تو را بپا داشته است؟
🌸فرمود:
↩️ آری ای سلمان تأیید این مطلب فرمودۀ خدای تعالی است در کتاب عزیز
📕 «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» بقره/۴۵
« و مدد بجویید به صبر و نماز و البته نماز بسیار بزرگ و سنگین است مگر بر کسانی که (در مقابل خدا و امر خدا ) فروتن و تسلیم اند»
◀️ صبر در این آیه رسول خدا است
◀️ و نماز بپا داشتن ولایت من است
↩️ به همین خاطر غیر ایشان از «ناصبیها»
🔻 خدای تعالی فرموده :
🔸 که آن امری بزرگ و سنگین است
🔹 و نفرمود آن دو بزرگ و سنگین اند
✔️ زیرا که ولایت بزرگ و تحمل آن مشکل است
مگر بر افرادی که فروتن و تسلیم باشند
✔️ و افراد متواضع و تسلیم ، همان شیعیان اند ،
آنان که بیدار و آگاه اند.
↩️ ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🌸﷽🌸
#احادیث و روایات
🔰 دربارهٔ اینکه خداوند نسبت به بندگانش
فقط آنچه به نفع آنها است ، انجام میدهد.
🌸 رسول خدا( صل الله علیه و آله ) از جبرئیل
و او از خداوند نقل می کند که فرموده است:
💥 کسی که به دوست من توهین کند،
به طور یقین با من به جنگ برخاسته است
🍀 و من در چیزی که انجام می دهم ،
شک و تردید نمی کنم
↩️ آن طوری که در قبض روحِ مؤمنی که مرگ را ناپسند می داند، (به خود ) تردید می دهم
( یعنی از یک طرف مرگ حق است و از طرفی دیگر دعای مؤمن هم مستجاب می شود و او می خواهد از دنیا نرود.)
🍀 و من بدی او را دوست ندارم ،
اما چاره از مرگ نیست
🍀 و بنده ام به من به چیزی مانند
✅ انجام واجبات نزدیک نمی شود
↩️ و همیشه مستحبات را انجام می دهد
↩️ تا جایی که او را دوست خواهم داشت
🔻 و هنگامی که او را دوست داشته باشم ،
🔸 گوش
🔸 چشم
🔸 دست
🔸 و یاور او می شوم.
🍀 چنان که مرا صدا بزند، جوابش را می دهم و اگر از من چیزی بخواهد ، به او می دهم
✔️ و بعضی از مؤمنان قصد انجام عبادتی از روشی خاص را دارند که او را از انجام این کار باز می دارم تا غرور در باطن او داخل نشود و او را فاسد نکند
✔️ و بعضی از بندگان مؤمن من کسانی هستند که ایمانش فقط با نیازمندی اصلاح می شود و اگر او را بی نیاز می کردم ، همان بی نیازی ایمانش را از بین می برد
✔️ و بعضی از مؤمنان نیز هستند که بی نیازی او را اصلاح می کند و اگر او را نیازمند می کردم ، همان نیازمندی ایمانش را فاسد می کرد
✔️ و بعضی از بندگان مؤمن کسانی هستند که بیماری او را اصلاح می کند و اگر جسمش را سالم نگه دارم ، همان سلامتی او را از بین می برد
✔️ و بعضی از بندگان فقط سلامتی او را اصلاح می کند و اگر او را بیمار کنم ، همان بیماری او را فاسد می کند .
✅ حقیقتاً من به خاطر آگاهی نسبت به بندگانم دلهایشان را دگرگون می سازم زیرا من دانا وآگاه هستم.
═════════════════
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۶۲ ، حدیث ۱ ، صفحه ۶۱۳ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۱۹
#خداشناسی متن هفتاد و پنج
🔰 باب اینکه «اراده » از صفات فعل است
🔻 صفوان بن یحیی گوید:
🔸 به حضرت ابوالحسن (امام کاظم یا امام رضا)
علیهما السلام گفتم :
🍃 مرا از ارادۀ خدا و ارادۀ خلق خبر دهید.
🌸 فرمود:
◀️ ارادهٔ خلق همان اندیشه و آهنگ درونی و کاری است که پس از آن به نظرشان می رسد و انجام می دهند.
✅ امّا ارادهٔ خداوند همان ایجاد و پدید
آوردنِ اوست نه چیز دیگر،
👌 زیرا او اندیشه نمی کند و تصمیم نمی گیرد و فکر نمی کند ، و این گونه صفات از او به دور است، اینها صفات خلق است (نه خالق) .
✔️ پس ارادهٔ خدا همان فعل اوست نه چیز دیگر.
✔️ به چیزی که خواهد بشود گوید: «باش»
بی درنگ می باشد ،
🍀 بدون آن که لفظی بگوید و سخنی بر زبان آورد
و تصمیمی بگیرد و تفکری کند .
✅ و ارادۀ خدا چگونگی ندارد
چنان که خود او نیز چگونگی ندارد.
_________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب اینکه اراده از صفات فعل است ،صفحه ۲۵۳ حدیث ۳
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۴ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : ✅ ما را پروردگاران قرار ندهید و در فضل و برتری ما هر
صفحهٔ ۵
🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود :
🔹 همان طور که می بینید بیهوده گویان از «مرجئه» و «قدریه» و «خوارج» نسبت به حضرت محمد ( صل الله علیه و آله ) اقرار دارند و بینشان اختلافی نیست
🔹 اما در مورد ولایت من اختلاف کرده و منکر آن می باشند و با آن مبارزه می کنند مگر عده کمی و آن عده کم کسانی اند که خداوند در موردشان در کتاب ،عزیزش قرآن
فرموده:
🍃 « مسلماً آن (بپاداشتن ولایت ، پذیرفتن ولایت ) بسیار سنگین و بزرگ است مگر برای خاشعین»
🍀 و خدای تعالی در جای دیگر کتاب عزیزش در مورد نبوّت حضرت محمد (ص) و ولایت من فرموده :
📕 « وَبِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَشِيدٍ» حج/۴۵
« و (چه بسیار) چاه های متروک و قصرهای برافراشته (که رها شده اند)»
✔️ أن قصر برافراشته ، حضرت محمد (ص) است
✔️ و چاه تعطیل شده ولایت من است که آن را تعطیل پنداشته و انکارش کردند.
✅ در حالی که هرکس به ولایت من اقرار و اعتراف نکند اقرار به نبوّتِ حضرت محمد صلى الله عليه وسلم برایش سودی ندارد.
✅ این دو ، پیوسته در کنار هم اند زیرا که نبی صلى الله عليه وسلم پیامبر فرستاده شده و پیشوای همۀ آفریده ها است
↩️ ادمه مطلب
ادمه مطلب
ادمه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۲٠
#خداشناسی متن هفتاد و شش
🔰 باب اینکه «اراده » از صفات فعل است
🔻هشام بن حکم گوید:
از جمله سؤالات زندیق از امام صادق علیه السلام این بود که گفت:
🔸 آیا خدا خشنودی و خشم دارد؟
🌸 امام علیه السلام فرمود:
✅ آری، ولی نه آنگونه که در آفریدگان پیدا می شود
🍀 زیرا خشنودی در آفریده حالتی است که به او دست می دهد و او را از حالی به حال دیگر می برد، زیرا آفریده تو خالی، تأثیر پذیر و مرکب از اجزاء است و چیزها راه ورود و تأثیر در او دارند
✅ ولی آفرینندهٔ ما به گونه ای است که چیزها راه ورود و تأثیر در او ندارند، زیرا او یکتا و یگانه ذات و یگانه صفات است.
🍀 بنابراین ،
✔️ خشنودیش همان پاداش اوست
✔️ و خشمش همان کیفر اوست،
🔸 بدون آنکه چیزی در او داخل شود و او را بشوراند و از حالی به حال دیگر بگرداند زیرا این حالات از صفات آفریدگانِ عاجز و نیازمند است .
_____________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب اینکه اراده از صفات فعل است ،صفحه ۲۵۴ حدیث ۶
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۵ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔹 همان طور که می بینید بیهوده گویان از «مرجئه» و «قدر
صفحهٔ ۶
🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود :
✅ و علی پس از او پیشوای همۀ آفریده ها و جانشین محمد است همان طور که پیامبراکرم به او فرمود: تو از منی به مانند هارون از موسی ( یعنی همان طور که هارون وزیر و وصی و جانشین حضرت موسی (ع) بود، برای اجرای امر رسالتش . تو ای علی جان نسبت به من چنین سِمتی داری ، و فقط سِمت نبوت نداری )
🍀 زیرا بعد از من دیگر پیامبری نیست
🔸( ای سلمان و ای جندب)
🍀 اوّلین ما اهل بیت محمد است و وسطی ما نیز محمّد است و آخرین ما هم همان محمّد است .
(همان نور و حقیقت محمدیه به چهارده شکل جلوه کرده )
✅ پس هرکس با کسب معرفتِ من کامل شود تنها اوست که بر دین استوار و ارزشمندی دست یافته چنانچه خدای متعال فرموده:
« و آن است دین استوار»
↩️ و بزودی به یاری و توفیق خدا
آن دین را بیان می کنم.
📣 ای سلمان و ای جندب !
🔸 گفتند: لبيك اى امير المؤمنین
درودهای پی در پی خدا بر تو باد؛
🌸 فرمود : من و حضرت محمد (ص)
پیوسته یک نور بودیم از نور خدای عزّوجل
🍀 پس خدای متعال به آن نور فرمان داد که دو نیم شود آنگاه به نیمی از آن فرمود: محمد باش و به نیم دیگر فرمود: علی باش.
🍀 به همین خاطر رسول خدا فرمودند: علی از من است و من از علیام و هیچ کس حق کلام و مرام مرا نمیتواند از جانب من ادا کند مگر علی.
↩️ ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۲۱
#خداشناسی متن هفتاد و هفت
🔰 باب حدوث اسماء الهی (قسمت اول)
🌸امام صادق علیه السلام فرمود:
🍀 اسم خداوند ( یعنی (الله) غیر خود اوست
🍃و هر چیزی که نام «چیز» بر او نهاده شود
مخلوق است جز خداوند
(که چیز است ولی مخلوق نیست)،
🔸 اما نامهایی که زبانها گویند و دستها به کار برند
(یعنی بنویسند) مخلوق است ،
🔹 و نام «الله» هم یکی از غایات و مقاصد
کسی است که خدا را نام می برد ، و معلوم
است که صاحب غایت غیر از خود غایت است
( بنابراین، نام خدا عین ذات او نیست) ،
🔸 غایت ، موصوف است
و هر موصوفی مصنوع است.
✔️ حال آنکه سازندهٔ اشیاء موصوف به حدّ معین
و مشخصی نیست ،
✔️ او پدید نیامده تا پدید آمدنش با کار و ساخت
غیر خودش دانسته شود،
✔️ و به هیچ غایتی
و حد و اندازه ای منتهی نمی شود
✅ مگر آنکه آن غایت و اندازه غیر خود اوست
( پس خدا را هرگونه تصور کنند باز خدا غیر آن صورت ذهنی است ) .
✅ کسی که این نکته را بفهمد هیچگاه
(در خداشناسی ) نلغزد ،
🔺 و آن توحید خالص است،
🔺 پس آن را به اذن خدا خوب به خاطر بسپارید
و باور دارید و کاملاً بفهمید.
ادامه دارد ...
______________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب حدوث ا سماء الهی ،صفحه ۲۶۱ حدیث ۴قسمت اول
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۶ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : ✅ و علی پس از او پیشوای همۀ آفریده ها و جانشین محمد اس
صفحهٔ ۷
🌸 سلام و درود خدا بر امیرالمومنین فرمود :
🌹او (پیامبر صل الله علیه وآله بنابر مصلحتی اوّل)
🔹 ابوبکر را برای اعلان آیات برائت
به مکه اعزام نمود
🔻 که ناگاه جبرئیل علیه السلام نازل شد و گفت :
◀️ ای محمد!
🌸 فرمود: لبّيك
🍀گفت : خدای متعال فرمان داده که آن (آیات برائت )!را ابلاغ نکند
👌 مگر خودت یا کسی که از تو باشد.
◀️ پس پیامبر ( صل الله علیه و آله )مرا
برای بازگرداندن ابوبکر اعزام نمود.
🌸 من (هم رفتم و از میان راه ) او را بازگرداندم
🔹 او در خود احساسی نمود و به پیامبر ( صل الله علیه و آله ) گفت:
↩️ ای رسول خدا ! آیا در مورد من آیه ای از قرآن نازل شده؟ فرمود نه
✅ امااین (آیات برائت) را کسی نمی تواند (حقش را ادا کند جز من یا علی) .
🔻ای سلمان و ای !جندب
گفتند : لبیک ، ای برادر رسول خدا
🌸 فرمود: کسی که شایستگی بردن نامه ای و ابلاغ آن را از طرف رسول خدا ( صل الله علیه وآله ) ندارد
🔺چگونه شایستگی پیشوائی (بر امت را) دارد؟!
↩️ ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۲۲
#خداشناسی متن هفتاد و هشت
🔰 باب حدوث اسماء الهی (قسمت دوم)
🌸امام صادق علیه السلام فرمود:
✔️ هر که پندارد خدا را با حجابی یا صورت
یا مثالی می شناسد مشرک است ،
✔️ زیرا حجاب و مثال و صورتِ او ، غیر اوست؛
✅ او یکتا و یگانه است،
🍃 پس چگونه او را به یگانگی شناخته کسی که عقیده دارد او را به غیر صفات او شناخته است؟!
✅ بی شک کسی خدا را شناخته است که او
را به حقیقتِ خدایی بشناسد،
پس هر که او را به حقیقتِ خدایی نشناسد
او را درست نشناخته
بلکه غیر او را شناخته است.
👌 میان خالق و مخلوق چیزی (مشترک) نیست
(و هر وصفی که در مخلوق باشد در خالق نیست) ،
🍀 و خداوند آفرینندۀ چیزهاست
نه از چیزی که قبلاً بوده باشد ،
✅ و خداوند با نام هایش نامیده می شود
✅ و او غیر نامهای خود است
✅ و نامهایش غیر اوست.
__________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب حدوث تسماء الهی ،صفحه ۲۶۱ حدیث ۴قسمت دوم
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۷ 🌸 سلام و درود خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🌹او (پیامبر صل الله علیه وآله بنابر مصلحتی اوّ
صفحهٔ ۸
🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود :
🔻ای سلمان وای جندب !
🍀 پس من و رسول خدا
( صل الله علیه و آله ) یک نور بودیم .
🌸 رسول خدا محمد مصطفی
و من و پسندیدهٔ او شدم.
✅ محمد (ص) شد ناطق ، و من شدم ساکت و همیشه در هر روزگاری از روزگاران بناچار باید یک (راهنمای ) ناطق و دیگری ساکت باشد.
🔻ای سلمان و ای جندب !
✅ محمد (ص) شد بیم دهنده ، و من شدم هدایت کننده چنانچه خدای عزیز و
جلیل فرمود:
📕 « إِنَّمَآ أَنْتَ مُنْذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَاد».
«مسلماً تو ای محمد( صلى الله عليه و آله و سلم) بیم دهنده ای و برای هر قومی هدایت گری هست ». رعد /۷
🍀 پس رسول خدا ( صلى الله عليه وآله )
بیم دهنده است
✅ و من هدایت کننده .
📕 «خدا می داند که هر ماده ای (مادری) چه در حمل دارد و می داند آنچه را که رحم ها می کاهند و آنچه را می افزایند و هرچیزی نزد او اندازه ای دارد او دانای نهان و آشکار بزرگ و بلند مرتبه است. برای او یکسان است؛ کسی از شما سخن (خود) را پنهان کند و کسی که آن را فاش گرداند و کسی که خویشتن را به شب پنهان دارد و در روز آشکاراحرکت کند » رعد /۹
🌸 آنگاه حضرت دست روی دست زد و فرمود :
🍀 محمد( صلى الله عليه وآله) صاحب جمع است
✅ و من صاحب نشر.
🍀 محمد( صلى الله عليه وآله) صاحب بهشت گردید
✅ و من صاحب آتش .
↩️ ادامهٔ مطلب
ادامهٔ مطلب
ادامهٔ مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۲۲
#خداشناسی متن هفتاد و نه
🔰 باب معانی اسمها و اشتقاق آنها
💠 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ، عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ، عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ هِلالِ قالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا
🔻عَنْ قَوْلِ اللَّهِ:
📕 اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
🌸 فَقَالَ: هَادٍ لِأَهْلِ السَّماءِ، وَهادٍ لِأَهْل الأَرْضِ.
وَ فِي رِوَايَةِ الْبَرْقِيِّ: هُدَى مَنْ فِي السَّمَاءِ، وَ هُدَى مَنْ فِى الْأَرْضِ.
🔻 عباس بن هلال گوید:
از حضرت رضا علیه السلام درباره این آیه پرسیدم:
( الله نُورُ السّمواتِ وَ الْاَرْضِ )
«خدا نور آسمانها و زمین است».
(سورهٔ نور آیه ۳۵ )
🌸 امام رضا علیه السلام فرمود:
🔻خداوند
✅ هدایت کنندۀ اهل آسمانها
و هدایت کننده اهل زمین است.
🔻و در روایت برقی :
✅ هدایت گر اهل آسمانها
و هدایتگر اهل زمین است
(یا : اهل آسمانها و اهل زمین را هدایت کرده است).
______________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب حدوث اسماء الهی ،صفحه ۲۶۴ حدیث ۴
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۸ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔻ای سلمان وای جندب ! 🍀 پس من و رسول خدا ( صل ال
صفحهٔ ۹
🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود :
🍀 به آتش می گویم
این را بگیر و آن را رها کن.
🍀 و محمد ( صل الله علیه و آله )
صاحب زلزلهٔ قیامت است و من صاحب صاعقه ام
🍀 و منم صاحب لوح محفوظ ،
خدای با عزّت و جلال علم آن را به من الهام فرموده.
🔻 آری ای سلمان و ای جندب !
و محمّد ( صل الله علیه و آله ) « یس و القرآن الحکیم و نون و القلم و طه ما أنزلنا عليك القرآن لتشقی » گردید
🍀 او صاحب دلالتها و هدایتها است و من صاحب معجزات و نشانه ها و محمد( صل الله علیه و آله )پایان بخش پیامبران
✅ ومـن شدم پایان بخش جانشینان
✅ و منم صراط مستقیم و منم خبر بزرگی که مردم در مورد آن با هم اختلاف دارند و کسی اختلافی ندارد جز در مورد ولایت من
🍀 و گردید محمد( صل الله علیه و آله )
صاحب دعوت و من صاحب شمشیر ، و گردید
محمد( صل الله علیه و آله ) پیامبر فرستاده شده
✅ و من صاحب فرمان پیامبر ،
🍀 خدای عزیز و جلیل فرمود:
« يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ »
«به هرکس از بندگانش که خواهد آن روح (فرشته) را به فرمان خویش می فرستد» غافر / ۱۵
🔻 و آن روح خدائی است که داده نمی شود و وارد نمی شود آن روح مگر
🔹بر فرشته مقرب
🔹 یا پیامبر صاحب رسالت
🔹 یا جانشین انتخاب شده
↩️ ادامه دارد
ادامه دارد
ادامه دارد
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
#نقشه ترور پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله ) توسط برخی از منافقین صحابه
🔰 عاملان نقشهٔ ترور پیامبر (صل الله علیه و آله )
چه کسانی بودند ؟
🔻 برخلاف ادعای اهل سنت، همه صحابه پیامبر (ص) دارای عدالت نبوده و نیستند.
↩️ شاهد این سخن هم آیات متعددی از قرآن کریم است که در آن به فتنه های منافقین اشاره می کند
🔸 مسلم است که منافقین غیر از کفار و مشرکین هستند و کسانی هستند که خود را در بدنه جامعه مسلمانان نفوذ داده اند از جمله مواردی که در قرآن به خطر منافقین اشاره می کند
◀️ نقشه ترور پیامبر توسط آن هاست در قرآن کریم، به نقشه ترور پیامبر اکرم(ص) اشاره دارد و در این باره می فرماید :
📖《.. وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا..》
برخی نقشهای در سر داشتند که موفق به انجام آن نشدند.(۱)
🔻 بسیاری از مفسّران اهل سنّت، ذیل این آیه گفتهاند :
هنگام بازگشت پیامبر اکرم(ص) از غزوه تبوک، چند تن از صحابه گرد هم آمده، و نقشه کشیدند، تا بههنگام عبور حضرت(ص) از گردنههای کوهستانی، بهطور ناگهانی و مخفیانه، شتر حضرت(ص) را رم داده و با پرت کردن پیامبر(ص) به درون درّهها، او را به قتل رسانند.
🍀 حضرت(ص) با آگاهی از نقشه آنان فرمود؛ تا همه از پایین درّه حرکت کنند و نیز به عمار دستور داد، تا مهار شتر را بگیرد و حذیفه از پشت سر، شتر را سوق دهد؛ با این وجود، به هنگام عبور از تنگه عقبه، آن گروه، خود را به بالا رسانده تا نقشه خود را عملی سازند، که حذیفه با شنیدن صدای پای آنان به سویشان حمله برد و با عصایی که در دست داشت بر صورت مرکب آنها کوفت و آنان را مضروب و فراری ساخت، و موفق به شناسایی آنها گشت.
🍁 آنان که از شناساییشان توسط حذیفه آگاه گشتند، با شتاب خود را به دیگر مسلمانان رسانده و خود را در میان آنها گم نمودند.
🔻برخی از صحابه گفتند :
🔸 ای رسول خدا(ص)! امر کنید تا گردن آنها را بزنیم.
✅ حضرت(ص) فرمود : دوست ندارم، دشمنان بگویند؛ محمد اصحاب خود را متّهم نموده و آنها را میکشد؛ شما نیز این موضوع را نادیده گرفته و بروز ندهید.(۲)
🔹 در تاریخ، نامی از توطئهگرانی که نقشه ترور حضرت(ص) را داشتند نیامده،
✍ تنها کسی که به نام این افراد اشاره نموده، ابن حزم اندلسی از استوانههای علمی اهلسنّت است که در کتاب خود به نام این افراد اشاره نموده و گفته :
📌 ابوبکر بن ابی قحافه،
📌عمر بن خطاب،
📌عثمان بن عفان،
📌طلحه بن عبیدالله
📌 و سعد بن ابی وقّاص،
📌ابوموسی اشعری،
📌عمرو عاص،
↩️ قصد کشتن پیامبر (ص) را داشتند و میخواستند آن حضرت(ص) را از گردنهای در تبوک به پایین پرتاب کنند.(۳)
اما از آنجا که پذیرش این روایت از سوی ابن حزم، به معنای از بین رفتن تمام معتقدات و مبانی فکری خود او و اهل سنّت میباشد، سعی کرده اشکالی به این روایت بگیرد و روایت را از اعتبار بیاندازند؛ به همینرو گفته:
این روایت، به سبب وجود ولید بن عبدالله بن جمیع در آن، ساختگی و دروغ است.(۴)
در حالیکه گذشته از توثیقات و تصدیقات فراوانی که در معتبرترین کتب رجالی اهل سنّت در توثیق ولید بن عبدالله بن جمیع آمده، همین بس که وی از راویان حدیث کتاب مسلم نیشابوری است، که به خاطر اعتبار راویان این کتاب نزد اهل سنّت راویان آن نیز از معتبرترین راویان، بهشمار میرود.
___________________________
📚منابع:
۱)سوره توبه، آیه۷۴
۲)سنن بیهقی، ج ۹، ص۳۳
۳-۴)المحلّی، ابن حزم اندلسی، ج۱۱، ص۲۲۴
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۲۳
#خداشناسی متن هشتاد
🔰 باب معانی اسمها و اشتقاق آنها
🔻میمون بان گوید:
🌸 از امام صادق علیه السلام شنیدم که
◀️ در پاسخ از معنای نامهای «اول» و «آخِر» فرمود:
✅ خداوند اول است نه از اولی که پیش از او بوده
✅ و نه از آغازی که بر او پیشی داشته
✅ و آخر است نه به معنای پایان بودن
↩️ چنانکه در وصف آفریدگان تصور می رود
🔸 بلکه قدیم است
🔸 و اول و آخر
🔸همیشه بوده و همیشه خواهد بود
🔸بی آغاز و پایان
✅ پدید آمدن دربارهٔ او به کار نرود
و از حالی به حال دیگر نگردد.
✅ او آفرینندهٔ همه چیز است.
__________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب معانی اسماء و اشتقاق آنها ،
صفحه ۲۶۶ حدیث ۶
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
صفحهٔ ۱٠
🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود :
🔻 پس هر که خدا آن روح را به او عطا کند
🔸 مسلماً او را از مردم ، ممتاز ساخته
🔸 و به او قدرتی واگذار نموده که
مردگان را زنده کرده
🔸 و به آنچه بوده و خواهد بود آگاه شده
🔸 و از مشرق تا مغرب و از مغرب تا مشرق را
در یک چشم بهم زدن پیموده است
🔸 و آنچه در باطنها و دلهاست را آگاه شده
🔸 و آنچه در آسمانها و زمین است را دانسته است.
🔻ای سلمان وای جندب!
🍀 و محمد(صل الله علیه و آله ) شد آن ذکری
که خدای عزیز و جلیل فرمود:
📕 «قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْرًا * رَسُولًا يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِ اللَّهِ» طلاق /۱٠و۱۱
«راستی که خدا سوی شما تِذکاری فرو فرستاده است * پیامبری که آیات روشنگر خدا را بر شما تلاوت می کند».
✅ مسلماً علم به مرگها و بلاها (گرفتاریهای خلق) و سخن روشنگر و قاطع ودانش قرآن و علم به آنچه خواهد بود تاروز قیامت به من داده شده.
🍀 و محمد (صل الله علیه و آله ) حجت را
بپاداشت، حجتی برای مردم و من حجت خدای عزّوجل شدم.
✅ خدا برای من چیزهائی قرار داده که برای هیچ کس از گذشتگان و آیندگان قرار نداده ، نه برای پیامبر فرستاده شده ای و نه برای فرشته مقربی!!
↩️ ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
#احادیث و روایات
#صحیفه ملعونه (اول )
اصحاب صحیفه که پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله ) در خطبه غدیر به آن اشاره فرمودند چه کسانی بودند ؟
🔰 هدف اصحاب صحیفه چه بود ؟
💥صحیفه ملعونه
↩️ پیمان عدهای از منافقینی بود که در واقع اسلام نیاورده بودند و فقط در ظاهر از ترس جان خویش مسلمان شده بودند،
↩️ بر غصب خلافت پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بر این پایه و اساس که :
◀️ «اگر محمد بمیرد یا کشته شود این امر خلافت را از اهل بیتش بگیریم بطوری که تا ما هستیم احدی از آنان به خلافت دست نیابد.»
🔻این افراد:
ابوبکر و عمر و عثمان و طلحه و عبدالرحمن بن عوف و سعد بن ابیوقاص و ابو عبیده الجراح و معاویه بن ابیسفیان و عمرو بن عاص و سعید بن عاص و ابوموسی اشعری و مغیره بن شعبه و اوس بن حدثان و ابوهریره و ابوطلحه انصاری و سالم غلام خذیفه از جمله کسانی بودند که در این طرح شرکت داشتند.
🍂 ایشان ابتدای جلسه پیمان بستند که حکومت را غصب کنند و نگذارند تا خلافت به علی (علیهالسّلام) برسد.
🔹 به همین دلیل در این جلسه، چهار نفر (ابوبکرو عمر و ابوعبیده جراح و سالم بن حبیبه) به ترتیب برای رسیدن به مقام رهبری مسلمانان مورد تأیید واقع شدند!!
📜 سپس بعد از مشورت با یکدیگر و اتفاق نظر، متنی را به دست خط سعید بن عاص نوشته و به امانتدار خود یعنی ابوعبیده جراح سپردند، [۱]او نیز این متن را به عنوان پیماننامه در کعبه پنهان نمود.
✍ با توجه به تاریخ ۲۵ ساله خانهنشینی امیرالمومنین (علیهالسّلام) از سقیفه تا جنگ صفین نقش این افراد را به عنوان عناصر اصلی در مخالفت با آن حضرت میتوان آشکار دید.
___________________
📚منابع:
[۱] علامه مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، موسسة الوفا، ۱۴۰۴ ه ق، ج۲۸، ص۱۰۲.
🔸 نکته : زمان وقوع محرم سال دهم هجری
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۲۴
#خداشناسی متن هشتاد و یک
🔰 باب فرق میان معانی نامهای خدا
و نامهای آفریدگان
⭕️ حدیث اول
🔻مردی نزد امام صادق علیه السلام گفت:
🌹 الله اکبر (یعنی خدا بزرگتر است).
🌸 امام صادق علیه السلام فرمود :
خدا از چه چیز بزرگ تر است؟
🔸 گفت: از همه چیز
🌸 امام علیه السلام فرمود:
او را محدود ساختی
🔸 آن مرد گفت: پس چگونه بگویم؟
🌸امام فرمود: بگو:
✅ خدا بزرگتر است از آن که به وصف درآید.
⭕️ حدیث دوم
🔻جميع بن عُمیر گوید:
🌸 امام صادق علیه السلام فرمود:
معنای الله اکبر چیست؟
🔸 گفتم خدا بزرگ تر از هر چیز است.
🌸امام علیه السلام فرمود:
مگر در آنجا (یعنی در مرتبه ذات ) او
چیزی هست که خدا بزرگ تر از آن باشد؟
🔸گفتم پس معنای آن چیست؟
🌸امام علیه السلام فرمود:
✅ خدا بزرگ تر است از آنکه به وصف درآید.
______________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب فرق میان معانی نام های خدا و نام های آفریدگان ،صفحه ۲۷٠ حدیث ۸ و ۹
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۱٠ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔻 پس هر که خدا آن روح را به او عطا کند 🔸 مسلماً او
صفحهٔ ۱۱
🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود :
🔻 ای سلمان و ای جندب !
🔸 گفتند لبّيك ای فرمانده همۀ اهل ایمان !
🌸 فرمود:
🍀 منم آنکه به فرمان پروردگارم نوح علیه السلام را
در کشتی قرارداده و حمل کردم!
🍀 و منم آنکه حضرت یونس علیه السلام را با اجازهٔ
پروردگارم از شکم ماهی بیرون آوردم!
🍀 و منم آنکه حضرت موسی پسر عمران
علیه السلام
را به فرمان پروردگارم از( رود نیل ) عبور دادم!
🍀 منم آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام را به اجازهٔ
پروردگارم از آتش بیرون بردم !
🍀 و منم آنکه نهرهای آب را جاری ،و چشمه های آب
را شکافتم و درختان را به اجازه پروردگارم کاشتم !
🍀 و منم (برای دشمنان خدا ) عذابِ روزی که سایهٔ
ابرش فراگیر است ،
🍀 و منم آنکه از جای نزدیکی صدا کرده ام
(صدائی که )همۀ جن و انس آن را شنیده اند،
🍀 و بدرستی همۀ گروه های ستمگر و منافق را
به زبان و لغت های خودشان به آنها فهمانده ام.
🍀منم خضر ،
عالِم و استاد حضرت موسی علیه السلام منم
.
🍀 آموزگار حضرت سلیمان فرزند داود علیه السلام
🍀 و منم «ذوالقرنین»
و منم نمای قدرت خدای عزّوجل .
🔻ای سلمان و ای جندب!
🍀 من محمدم ( صل الله علیه و آله )
و محمّد( ص) از من است!
↩️ ادامهٔ مطلب
ادامهٔ مطلب
ادامهٔ مطلب
#آقای_رئیس_جمهور #نهج_البلاغه
«أَ لَا وَ إِنَّهُ لَا يَضُرُّكُمْ تَضْيِيعُ شَيْءٍ مِنْ دُنْيَاكُمْ بَعْدَ حِفْظِكُمْ قَائِمَةَ دِينِكُمْ أَلَا وَ إِنَّهُ لَا يَنْفَعُكُمْ بَعْدَ تَضْيِيعِ دِينِكُمْ شَيْءٌ حَافَظْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَمْرِ دُنْيَاكُمْ » .
🌸 وسلام خدا بر امیرالمومنین فرمود :
🔻 آگاه باشيد!
↩️ آنچه برای حفظ دين از دست می دهيد،
✅ زيانی به شما نخواهد رساند!
🔻 آگاه باشيد!
↪️ آنچه را با تباه ساختن دين به دست می آوريد،
✅ سودی به حالتان نخواهد داشت!
📕 نهج البلاغه خطبه ۱۷۳ بخشی از بند ۳
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۲۵
#خداشناسی متن هشتاد و دو
🔰 باب معانی اسمها و اشتقاق آنها
🔻ابوهاشم جعفری گوید :
🌸 خدمت امام جواد علیه السلام بودم
که مردی از آن حضرت پرسید و گفت :
🔸 مرا از پروردگار - تبارک و تعالی -
خبر ده که آیا برای او در کتابش اسماء
و صفاتی هست؟ و آیا اسماء و صفاتش
خود او هستند؟
🌸 امام جواد علیه السلام فرمود:
🔻این سخن دو صورت دارد :
1⃣ اگر می گویی آنها خود او هستند
یعنی خدا دارای تعدد و کثرت است
(چنان که اسماء و صفات متعددند) ،
چنین نیست و خدا از این نسبت برتر است.
2⃣ و اگر گویی این اسماء و صفات قدیم اند
و همیشه بوده اند؛ قدیم و همیشه
بودن نیز دو معنا دارد:
🔹 اگر گویی آنها پیوسته در علم او بوده و
خداوند شایستهٔ آنها است ، آری چنین است.
🔹 و اگر گویی تصویر و هجاء و تقطیع
حروف آنها همیشه بوده؛ چنین نیست ،
پناه به خدا از اینکه بگوییم چیزی جز
خودش با او بوده است،
✅ بلکه خدا بود و آفریده ای نبود،
🔸 آنگاه اسماء و صفات را آفرید تا
وسیله ای برای پیوند میان او و
آفریدگانش باشند،
🔸 بدان وسیله به درگاه او زاری کنند
و به پرستش او پردازند.
🍀 این اسماء و صفات ذکر خدایند
( و حکایت از خداوند دارند ) و خداوند بود
و ذکری نبود (پس آنها قدیم نیستند )،
✅ و کسی که به سبب ذکر یاد او می شود خداست
که قدیم است و همیشه بوده است.
✍ اسماء و صفات آفریده هایی هستند ، و معانی (عینی نه لفظی) آنها و کسی که مقصود از آنهاست خداست که جدایی و پیوستگی اجزاء شایستهٔ او نیست ،
🔻چیزی که دارای جزء است جدایی
و پیوستگی دارد
⛔️ بنابراین نگویند :
خدا از اجزایی به هم پیوسته است،
⛔️ و نگویند خدا کم است یا زیاد است؛
✅ ولی گویند خدا به ذات خود قدیم است ،
زیرا هر چیزی که یگانه نیست دارای
جزء است ، و خدایگانه است و دارای
اجزاء نیست و به کمی و زیادی تصور نمی شود،
✅ و هر چیزی که دارای اجزاء است
یا به کمی و زیادی تصور شود
آفریده ای است که دلالت بر آفریدگار
خوددارد.
__________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب معانی اسماء و اشتقاق آنها ،
صفحه ۲۶۷ حدیث ۷
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۱۱ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔻 ای سلمان و ای جندب ! 🔸 گفتند لبّيك ای فرمانده همۀ ا
صفحهٔ ۱۲
🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود
📕 خدای متعال فرمود:
«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ *بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ» الرحمن /۱۹ و ۲٠
«دو دریا را بگونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند میان آن ،دو حد فاصلی است که
به هم تجاوز نمی کنند» .
🔻ای سلمان و ای جندب !
🔸گفتند: بلی یا امير المؤمنین!
🌸 فرمود :
✅ براستی مردۀ ما نمرده و غائب ما غائب نگشته و کشته های ما هرگز کشته نشده اند!
🔻 ای سلمان و ای جندب !
🔸 گفتند: بلی ای فرمانده همۀ اهل ایمان!
🍀 درود پی در پی خدا بر تو باد .
🌸 فرمود : منم فرماندۀ هر مرد و زن با ایمانی از گذشتگان و آیندگان ، و به روحِ عظمت تأیید شده ام و بی شک من بنده ای از بندگان خدایم ،
✅ شما ما را پروردگار ، نامگذاری نکنید و در شأن ما هرچه می خواهید بگوئید ، مسلّماً هرگز به عمق آنچه خدا برای ما از برتریها قرار داده نمی رسید
✅ بلکه به یک دهم از ده یک آن هم نخواهید رسید
🍀 زیرا که ما نشانه ها و راهنمایان و حجّت های خدائیم ، جانشینان و امانتداران و پیشوایان و مظهر (اسماء و صفات) خدا و دیده بانان و زبان گویای خدائیم .
↩️ ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۲۶
#خداشناسی متن هشتاد وسه
🔰 باب تفاوت خالق و مخلوق در «یکتا» بودن
( قسمت اول )
🌸 امام رضا یا امام هادی(علیهما السلام) فرمودند:
🔻خدا وند
🍃 لطيف، آگاه، شنوا، بينا، يگانه، يكتا و بي نياز است، نزاده و زاده نشده و هيچ كس همتاي او نيست،
🍃 اگر او چنان باشد كه مشبّهه گويند نه خالق از مخلوق شناخته شود و نه آفريننده از آفريده
🔻 ولي اوست آفريننده،
🍀 ميان او و كسي كه جسم و صورتش داده و ايجادش كرده فرق است، زيرا چيزي مانند او نيست و او مانند چيزي نباشد،
◀️ فتح بن یزید جرجانی گوید عرض كردم: آري خدايم قربانت گرداند ولي شما فرموديد او يكتا و بي نياز است و فرموديد چيزي مانند او نيست در صورتي كه خدا يكتا است و انسان هم يكتا است، مگر يكتايي او شبيه يكتايي انسان نيست؟
🌸 فرمود: اي فتح محال گفتي، خدايت پا برجا دارد،
🍃 همانا تشبيه نسبت به معاني است، اما نسبت به اسم ها همه يكي است و آنها بر صاحب نام دلالت كنند،
🍃 بيانش اين است كه چون گفته شود انسان يكي است اين گفته خبر دادن از آن است كه انسان يك پيكر است و دو پيكر نيست
✔️ولي خود انسان يكي نيست زيرا اعضاء و رنگ هايش مختلف است، كسي كه رنگ هايش مختلف است يكي نيست،
✔️ اجزأش قابل تقسيم است، يكنواخت نيست، خونش غير گوشتش و گوشتش غير خونش باشد، عصبش غير رگ هايش و مويش غير پوستش و سياهيش غير سفيدي او است همچنين است مخلوق هاي ديگر،
✔️ پس انسان اسمش يكي است، معنايش يكي نيست،
✅ و خداي جل جلاله يكتاست يكتايي جز او وجود ندارد، در او اختلاف و تفاوت و زيادي و كمي نيست،
🍃 اما انسان مخلوق و مصنوع است، از اجزاء مختلف و مواد گوناگون تركيب شده، جز اين كه در حال جمع اجزاء يك چيز است،
ادامه دارد ...
______________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب معانی اسم ها و اشتقاق آنها ، حدیث ۱. صفحه ۲۷۱
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۱۲ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود 📕 خدای متعال فرمود: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَان
صفحهٔ ۱۳
🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود
✅ به (خاطر) ما خداوند بندگانش را عذاب و یا ثواب می دهد
🍀 و از میان آفریده هایش ما را پاک و منزه و بی عیب قرارداده ، ما را اختیار و انتخاب کرده و برگزیده ـ
🍀 و اگر گوینده ای بگوید: برای چه؟ و چگونه؟ و در چه؟ مسلّماً کافر شده و شرک ورزیده زیرا که از (خدا) در مورد کارهائی که انجام می دهد پرسیده نمی شود و دیگرانند که مورد سؤال و بازپرسی قرار می گیرند .
🔻 ای سلمان و ای جندب !
🔸 گفتند بلی ای امیرمؤمنان ! درودهای پی در پی خدا بر تو باد.
🌸 فرمود :
✅ هرکه به آنچه گفتم ایمان آورد و باور کند و آنچه را روشن ساختم و تفسیر ده و توضیح دادم و روشن و برهانی نمودم ، تصدیق نماید قطعا او مؤمن آزموده شده است
✅ که خداوند قلبش را برای ایمان آزموده و سینه اش را برای اسلام باز و آگاه کرده و اوست عارف و بینای بیدار.
✅ محقـقاً او به نهایت رسیده و کامل شده و هرکه شک کند و عناد ورزد و منکر شود و توقف کند و حیرت زده در تردید بماند ، پس او کوتاهی کرده و دشمن گردیده است.
🔻 ای سلمان و ای !جندب !
🔸گفتند : لبيك ،يا امیرالمؤمنین صلوات خدا بر تو باد
🌸فرمود :
🍀 من به اذن پروردگارم زنده می کنم و می میرانم و من شما را به آنچه می خورید خبر می دهم و به آنچه در خانه هایتان ذخیره می کنید به اجازهٔ پروردگارم نیز خبر می دهم.
↩️ ادامه مطلب
ادامه مطلب
ادامه مطلب