کاربران گرامی از امروز 1402/3/29
♦️ مباحث و دروس جلد هشتم اسفار صدرالمتألهین (رحمه الله) یعنی مباحث نفس به اشتراک گذاشته میشود؛ البته توجه به چند نکته لازم است:
🔴 اولا به دلیل این که انتشار این دروس در ایتا و تلگرام بشکل قبل با پراکندگی همراه بود و نیز حجم زیادی را اشغال میکرد تصمیم گرفته شد در ایتا و تلگرام هر درسی را فقط با یک آدرس انتشار دهیم؛ در این شکل کاربر گرامی کافی است روی آن آدرس کلیک کند و مستقیم به درس مورد نظر دسترسی پیدا کند.
🔵 ثانیا چون این کتاب در دوران کرنا مورد بحث واقع شد بسیاری از دروس از طریق فضای مجازی ضبط شد که طبعا بخاطر مشکلات فضای مجازی ضبط این دروس أحیانا با مشکلاتی همراه بوده است و لذا ازین بابت عذرخواهم.
🔴 ثالثا چون پرداختن به برخی مباحث طبیعیات کتاب النفس، امروزه چندان ضرورتی ندارد یا لا اقل در اولویت نیستند قسمتهایی ازین مباحث، مورد بحث واقع نشده است. وفّقکم الله - عشاقی
👇👇👇👇👇👇👇👇
https://drive.google.com/folderview?id=1-1gzBiJUhW1STgeId4_gJrQ-fDzU1II9
آدرس صوت های درس اسفار جلد 8
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://drive.google.com/folderview?id=1-1gzBiJUhW1STgeId4_gJrQ-fDzU1II9
🔵 يادداشتها
🖌 موضوع: نقد و بررسی معنای حدیث شریف 🌸«حُبُ عَلِيٍ حَسَنَةٌ لَا يَضُرُّ مَعَهَا سَيِّئَةٌ وَ بُغْضُ عَلِيٍّ سَيِّئَةٌ لَا يَنْفَعُ مَعَهَا حَسَنَة»🌸: دوستى على بن ابى طالب حسنهاى است كه با وجود آن، هيچ سیئهاى، آسيب نمىرساند. و دشمنى با علی سیئهاى است كه با وجود آن، هيچ حسنهاى مفيد نخواهد بود».
🟢 حدیث فوق از احادیث معروفی است در فضلیت امیرالمؤمنین علیه السلام که شیعه و سنی آن را از پیامبر اکرم صلوات الله علیه نقل کردهاند.
🔶اشکال در مضمون حدیث:
برخی گفتند، لازمهی قبول و صحت این حدیث #اباحهگری است؛ زیرا هر دوستدار علی میتواند به استناد این حدیث هر گناهی را بدون واهمهای انجام دهد؛ چون طبق این حدیث، هیچ گناهی به دوستدار علی، ضرری و آسیبی نمیرساند
🔸بنابراین با چنین منطقی، میتوان گفت شما علی را دوست داشته باش و در عین حال هر گناهی را مرتکب شو!! چراکه ضرری متوجه شما نیست!!
🔷پاسخ اول:
برخی گفتهاند دوستی نسبت به هر محبوبی، مانع انجام کاری است که محبوب از آن ناخوشنود میشود؛ بنابراین اگر شما دوستدار علی باشید اصلا کاری که علی از آن ناخوشنود میشود انجام نمیدهید؛ بر این اساس معنی حدیث این است که دوستی علی #حسنهای است که با آن، سیئهای شکل نمیگیرد تا آسیبی به دوستدار علی برساند.
🔶ناکافی بودن پاسخ فوق
🔹1) این پاسخ چندان کافی نیست؛ زیرا درست است که دوستی و محبت، اجمالا از انجام کارهای نامطلوب نزد محبوب جلوگیری میکند؛ اما موارد نقض هم دارد؛ و در بسیاری موارد، محب به کارهای نامطلوب نزد محبوب گرفتار میشود تا جایی که موجب قطع و قهر محبوب از محب میشود؛
🔹 2) علاوه بر این که این تفسیر، خلاف ظاهر جمله «لَا يَضُرُّ مَعَهَا سَيِّئَةٌ» است چون ظاهر معنای این جمله این است که سیئهای شکل میگیرد اما سیئهی شکلگرفته ضرر نمیرساند.
🔶پاسخ دوم:
دقت در کلمات بکاررفته در حدیث، اشکال فوق الذکر را برطرف میکند؛ و باید گفت این حدیث نه تنها #مجوز اباحهگری نیست بلکه حتی #هشداری است به محب که در دام اباحهگری گرفتار نشود.
🟢 توضیح این که در ابتدای حدیث سخن از «حب علی» است؛ بنابراین مفروض بحث، #ثبوت محبت نسبت به علی است؛ بعد میگوید «لَا يَضُرُّ مَعَهَا سَيِّئَةٌ» و نمیگوید «لَا يَضُرُّهَا سَيِّئَةٌ» یعنی علاوه بر اصل ثبوت محبت، قید و شرط «مَعَهَا» را اضافه میکند؛ این شرط، همان شرط معیت و بقاء محبت با محب است؛
🔷 بر این اساس «لایضر» مقید و مشروط به #معیت و بقاء #محبت است؛ پس در صورتی سیئه، ضرر نمیرساند که این معیت و بقاء محبت ادامه داشته باشد؛ خود این شرط و قید معنیاش این است که نوعی از سیئه در کار است که آمدنش نافی محبت است؛ زیرا اگر چنین سیئهای در کار نباشد، شرط معیت و بقاء و ادامه، بی معنی و لغو میگردد؛
🔶پس ما دو نوع #سیئه داریم یک نوع، #سیئهای که نافی محبت امیرالمؤمنین نیست و یک نوع #سیئهای که نافی محبت او است؛ بنابراین روایت نه تنها اباحهگری را تجویز نمیکند بلکه هشدار میدهد که گناهانی هست که چنان آسیب میرساند که نافی محبت علی است؛ و انسان محب را از چنین سرمایه گرانبهائی محروم میکند؛
🔷پس محب باید مواظب باشد گرفتار چنین گناهانی نشود؛ و درین صورت است که ضرری متوجه او نیست، و از سوی دیگر به محب امید میدهد که گناهانی هم وجود دارد که توان آسیبرسانی به محب و محبت را ندارند و به آن ضرر نمیرساند؛
🔶و بنابراین محب با گرفتاری به گناه نباید به ناامیدی گرفتار شود؛ ولی از سوی دیگر این دو نوع از گناه مشخص نشده است که چه چیزی و چگونه هستند؛ و این موجب میشود محب بین #خوف و #رجاء باقی بماند
🔸نه گرفتار یأس شود؛ چون گناه انجام شده احتمال بیضرر بودن دارد؛ و نه گرفتار بیخیالی از گناه شود و فکر کند هیچ گناهی به محبت و نیکبختی او آسیب نمیرساند؛ چون گناه انجام شده احتمال دارد که نافی محبت باشد؛ پس محب هم امید دارد و هم نگران است؛ و این حال بین خوف و رجاء بودن خود از حالات مطلوب برای #سالک است؛ بنابراین اشکالی به روایت وارد نیست؛ و روایت مذکور دارای استحکام عقلانی و منطقی است.
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🔵 يادداشتها
🖌 موضوع: اتحاد جلوههای ظهوری #علوی و #نبوی و سایر انبیاء در حقیقت نورانی نفس علوی:
🔶 از فضائل حضرت مولی الموحدین أمیرالمؤمنین، این است که بر اساس تعبیرانفسنا در آیه #مباهله حقیقت وجودی نفس علوی عین حقیقت وجودی نفس نبوی است که گاهی در جلوه #محمدی ظاهر شده و گاهی در جلوه #علوی به منصه ظهور درآمده است؛
🔸 زیرا دو گروه دیگر در آیه مباهله، که تحت عنوان انفسنا نیستند، نزدیکترین ارتباط وجودی را با پیامبر دارند؛ بنابراین رابطه مصادیق انفسنا که عنوان #خودی را دارند حتی نزدیکتر از رابطه #پدروفرزندی است؛ پس رابطه مصادیق انفسنا را باید رابطه یک حقیقت واحد با ظهورات گوناگون دانست؛ تا این رابطه نزدیکتر از رابطه پدر فرزندی باشد؛
🔸پس حقیقت #نفس_علوی عین #نفس_نبوی است تا ظهور دومی. بلکه طبق مفاد برخی زیارات امیرالمؤمنین میتوان گفت ظهور این دنیایی همه انبیاء و از جمله ظهور این دنیایی نبی اکرم جلوههای گوناگون حقیقت #امیرالمؤمنین بودهاند؛
⬅️ این نکته از زیارتی که #مجلسی آن را در بحار (ج ۲۶، ص ۱۶) از شیخ مفید و سید بن طاووس؛ و نیز محدث قمی در مفاتیح الجنان به عنوان زیارت ششم آن حضرت نقل کرده، قابل استنباط است.
🌸 در آن زیارت چنین میخوانیم
🌺«السَّلَامُ عَلَى أَخِی رَسُولِ اللَّهِ وَ ابْنِ عَمِّهِ وَ زَوْجِ ابْنَتِهِ وَ الْمَخْلُوقِ مِنْ طِینَتِهِ السَّلَامُ عَلَى الْأصل الْقَدِیمِ وَ الْفَرْعِ الْکَرِیمِ السَّلَامُ عَلَى الثَّمَرِ الْجَنِیِّ السَّلَامُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ عَلِیٍّ السَّلَامُ عَلَى شَجَرَهِ طُوبَى وَ سِدْرَهِ الْمُنْتَهَى السَّلَامُ عَلَى آدَمَ صَفْوَهِ اللَّهِ وَ نُوحٍ نَبِیِّ اللَّهِ وَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ وَ مُوسَى کَلِیمِ اللَّهِ وَ عِیسَى رُوحِ اللَّهِ وَ مُحَمَّدٍ حَبِیبِ اللَّهِ وَ مَنْ بَیْنِهِمْ مِنَ الصِّدِّیقِینَ وَ النَّبِیِّینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً السَّلَامُ عَلَى نُورِ الْأَنْوَارِ وَ سَلِیلِ الْأَطْهَارِ وَ عَنَاصِرِ الْأَخْیَارِ السَّلَامُ عَلَى وَالِدِ الْأَئِمَّهِ الْأَطْهَارِ السَّلَامُ عَلَى حَبْلِ اللَّهِ الْمَتِینِ وَ جَنْبِهِ الْمَکِینِ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ السَّلَامُ عَلَى أَمِینِ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ خَلِیفَتِهِ وَ الْحَاکِمِ بِأَمْرِهِ وَ الْقَیِّمِ بِدِینِهِ وَ النَّاطِقِ بِحِکْمَتِهِ وَ الْعَامِلِ بِکِتَابِهِ أَخِی الرَّسُولِ وَ زَوْجِ الْبَتُولِ وَ سَیْفِ اللَّهِ الْمَسْلُولِ السَّلَامُ عَلَى صَاحِبِ الدَّلَالاتِ وَ الْآیَاتِ الْبَاهِرَاتِ وَ الْمُعْجِزَاتِ الْقَاهِرَاتِ وَ الْمُنْجِی مِنَ الْهَلَکَاتِ الَّذِی ذَکَرَهُ اللَّهُ فِی مُحْکَمِ الْآیَاتِ فَقَالَ تَعَالَى وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ السَّلَامُ عَلَى اسْمِ اللَّهِ الرَّضِیِّ وَ وَجْهِهِ الْمُضِیءِ وَ جَنْبِهِ الْعَلِیِّ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ🥀🥀».
🔷در این زیارت زائر خطاب به أمیرالمؤمنین ابتدا آن حضرت را با عناوینی که مشخصا بر آن حضرت انطباق دارد خطاب میکند؛ مثل :
🔹«أَخِی رَسُولِ اللَّهِ» (برادر رسول خدا)،
🔹«ابْنِ عَمِّهِ» پسر عمو رسول خدا)،
🔹«زَوْجِ ابْنَتِهِ» (شوهر دختر رسول الله)،
🔹«الْمَخْلُوقِ مِنْ طِینَتِهِ» (خلق شده از طینت رسول خدا) ؛
🔶و سپس آن حضرت را با اوصافی مثل
🔸«الْأصل الْقَدِیمِ»،
🔸«الْفَرْعِ الْکَرِیمِ»
🔸و «الثَّمَرِ الْجَنِیِّ» (ریشه کهن، شاخه با کرامت، و میوه رسیده) خطاب میکند
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
ادامه در پایین 👇👇👇