الوافي 🇵🇸
📍ملاکات احکام / انحلال علم اجمالی . 🎙 آیت الله العظمی سید علی حسینی سیستانی . 💽 جلسه دهم / خارج اصو
📍علم اجمالی.
در جامعه انفتاحیان چیزی بعنوان علم اجمالی قابل تصور نیست.
زیرا علم به مناط و ملاک اجمال آور نیست .
شما وقتی از تعدادی از روایات ملاک را احصاء کنید این ملاک علم تفصیلی شما است چون احصاء/تراکم کردید ظنون حاصله را .
بله اگر تراکم نکنید از یک روایت علمی صحیح سند و دلالت، فقط یک ظن برای شما حاصل می شود.
بالاتر از این؛ این مطلب حتی در صورت انسداد کبیر هم صادق است و شاهد این مطلب علامه بحر العلوم است زیرا ایشان قائل به انسداد کبیر باب علمی است و در همین حال قائل به علم تفصیلی علم به ملاک و مناط ؛
زیرا علامه بحر نیز ملاکات حاصله از ظنون مطلق را وقتی احصاء می کنند برای ایشان علم تفصیلی رخ می دهد .
پس یا اصلا علم تفصیلی من رأسه نیست یا علم تفصیلی است، چیزی بعنوان علم اجمالی به مناط و ملاک نداریم .
الا علی صورت ظن الخاص که شیخ انصاری و آیت الله شبیری قائل اند .
@osol_fegh
.
14.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍حجاب شرعی (قانونی).
ابتدائاً با کمال تشکر از استاد شب زنده دار از اعضای شورای نگهبان .
ذکر دو نکته در مورد بیان استاد الزامی است :
۱_ مجلس بهیچ عنوان قانونگذار نیست ! چنانچه قبلا گفته شد نهایت امر وظیفه اش تحقیق حول موضوعات جدید است، بلکه فقهای شورای نگهبان موظف اند صحت و فساد برداشت شده توسط مجلس شورای اسلامی را بر صحت و فساد قانون اسلام تطبیق کنند .
قانون گذار فقط حضرت رسول و ائمه اثنی عشری و ولی فقیه (در دایره سیاست های کلی نظام) است و فقهای شورای نگهبان وکلای شرعی/قانون اند، که ببینند صحت و فساد درک شده در مجلس مطابق با قانون اسلام هست یا نه، مجلس وکلای رعایا (شورای اسلامی) فقط در سمت مشاور است نه مقنن، تقنین مال سه مورد مذکور است و فقها موظف به تبین قوانین اند .
۲_ در نظام قانونی با سلام صلوات و برادری کار حل نمی شود، امر در نظام قانونی اسلام باید در یک چهارچوب کاملا قانونی اجرا شود نه اینکه آنان برادرند ما هم برادریم ! این نگاه قانونی نیست .
@osol_fegh
.
📍 انسداد شیخ انصاری.
📌 توضیح گفتار آیت الله شبیری زنجانی .
نقل شد از آیت الله شبیری که معظم له با توجه به کتب فقهی شیخ انصاری فرموده بودند که شیخ انصاری انسدادی است، و عده ای مخالفت کرده بودند و همهمه ای ایجاد شده بود .
أقول : بله شیخ انصاری انسدادی است و آنهم انسداد کبیر در مناطات و ملاکات احکام .
به این تفصیل که : انسداد و انفتاح گاهی در مدارک احکام است، گاهی در مناطات احکام .
گاهی شخص می گوید قرآن و سنت علم آور نیستند بلکه از باب مطلق ظن حجت اند یا می گوید علم آورند که اینکه در باب مدارک نظر بدهد به انسداد یا انفتاح می شود انسداد یا انفتاح مدرکی . همین شخص اگر در باب مناطات و ملاکات مذکور در این منابع نظر بدهد می شود انسدادی یا انفتاحی باب علم به مناط و علت .
شیخ انصاری انسدادی صغیر است در باب مدرک احکام یعنی می گوید قرآن و سنت علم آورند نسبت بحکم و قانون الهی و تنقیح مناط آنها حجت است اما قول لغوی از امارات این گونه نیست. با این حال ایشان در باب علم به مناطات انسداد کبیری است یعنی می گوید قایل به تنقیح مناط از خبر حسی هستم لذا قرآن و سنت را برای این مطلب حجت می دانم ولی تراکم مناطات و ملاکات که از تنقیح قطعی حاصل می شود را قایل نیستم که بتواند جمله ای جدید و خبری حدسی قطعی نتیجه دهد و بقولی باب علم باز باشد .
برای فقیه انفتاح باب علم معتبر و مدار بحث است نه انفتاح و انسداد باب علمی (مدرک احکام) .
مشخص شد نظر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در مورد انسدادی بودن شیخ اعظم در غایة صحة است .
@osol_fegh
.
📍 بهترین تقریر از اندیشه های شریف العلماء.
در مکتب اصولي معالمي دو شخص به شرح اندیشه مقدس اردبیلی [که بوسیله شیخ حسن در معالم الاصول تقریر شده بود] همت گماشتند و دو مدرسه را بر معالم بنا نهادند .
یکی میرزای قمی صاحب قوانین که بنابر انسداد بظن الکشفي شروع به شرح و بسط معالم کرد.
دیگری شریف العلماء مازندراني.
شرح میرزا بسیار مورد قبول افتاد بطوری که معدودی سراغ تقریر متفاوت شریف العلماء مازندراني رفتند.
درمورد اندیشه های او دو نفر شروع به بسط کردند؛
یکی آیة الله محمد حسین اردکانی مشهور به فاضل اردکانی.
دیگری شیخ انصاری در رسائل.
باید گفت درست است که شیخ انصاری منتسب به سبک اصولی شریف العلماء مازندراني است لکن مجلس درس او را درک نکرده فقط از فضای فکری او بهره برده است.
غایة المسؤول که تقریر درس فاضل اردکانی توسط شهرستانی است بهترین تقریر از درس و افکار شریف العلماء است که توسط فاضل اردکانی تبین شده است.
پس برای فهم سبک اصولی شریف العلماء باید به غایة المسؤول مراجعه کرد نه رسائل.
@osol_fegh
.
هدایت شده از الوافي 🇵🇸
📍 تعریف انسداد.
من الادلة هو التمسك بانسداد الصغير و هو انسداد باب العلم و العلمى فى بعض الموضوعات مقابل الانسداد الكبير الذى هو عبارة عن انسدادباب العلم و العلمى بالنسب الى معظم الاحكام , و لذا يعتمد على قول المرأة فى الطهر و الحيض و شبههما مما لايعلم الا من قبلها , كما ان قول من يكون وكيلالعدة من الاشخاص حجة فى تعيين نيته و انه باع هذا المتاع مثلا من جانب اى موكل من موكليه لان النية ايضا مما لايعلم الا من قبله ( انوار الاصول جلد ۲ ص ۳۸۹ ) .
@osol_fegh
📍شیخ انصاری ۱.
در فرائد الاصول میخوانیم که قطع تقسیم می شود به ؛ طریقی و موضوعی طریقی و موضوعی وصفی .
شیخ در تعریف طریقی می گوید؛ نفس قطع ملاک است و مشروط به نفس شخص قاطع که در قطع موضوعی وصفی است یا مشروط به متعلق قطع که در قطع موضوعی وصفی است، نیست.
در همینجا به کاشف الغطاء که از اصحاب فقهاء [انفتاحیان باب علم] است، اشکال می کند و می گوید نظر ایشان در باب قطع قطاع که گفته اند حجت نیست، صحیح نیست.
چون قطع طریقی بدون اتصاف به موضوع در هرجایی و به هر شیوه ای و برای هر شخصی حاصل شود حجت است چون در تعریف قطع طریقی گفته شد متصف به نفس و صفات نفسانی قاطع نیست و همچنین نظر به متعلقات موضوع هم ندارد .
أقول: در فقه ما قطع طریقی به این شیوه که شما توضیح دادید نداریم، کلیه قطع های مذکور در فقه قطع موضوعی طریقی است .
چون اساسا فقه دنبال این است که علامات موضوع یا همان متعلقات موضوع را برسی کند ببینید اگر آن متعلقات در موضوع دیگری فراهم شد و موجود شد بطریق قطع کشفی آن موضوع را هم در حکم موضوع سابق ببرد .
همانند آنکه شیاع در خبر حریز جزو ادله دعوی قرار گرفته، آیا این متعلق موضوع (فساد شارب خمر) می تواند در موضوعات دیگر هم استفاده شود و مثلا حدود را بر اساس آن همانند شهادت و اقرار جاری کنیم ؟!
می بینید که بحث اینجا حول موضوع طریقی بود حال چه قطعا یا ظنا خاص یا مطلق ظن، بهر حال بحث حول موضوع و متعلقات آن است .
پس اشکال شما بر کاشف الغطاء وارد نیست و صاحب کشف الغطاء از فقه به این سوال جواب داده که آیا قطع قطاع حجت است یا نه .
@osol_fegh
.
📍استصحاب شرعی.
مرحوم امام خمینی در کتاب اصولی خود انوار الهدایه قائل شدند به اینکه استصحاب اماره است.
بعد در تعلیقه بر آن فرمودند که نه ما تحقیق کردیم اماره نیست.
اقول مجملا: استصحاب نه شرعی است نه اماره (غیر مستقل عقل) بلکه استصحاب مستقل عقل است و چون مستقل عقل شود زمان و زمانیات می شود .
استصحاب هم زمانی شد قابل تصور نیست.
اگر استصحاب زمانیات شد حجت نیست.
در واقع چیزی بعنوان استصحاب در اصول فقه فقهاء کاربرد ندارد، پس نه استصحاب شرعی داریم چنانچه شیخ اعظم گفته و نه استصحاب بعنوان اماره چنانچه علامه اعرجی و میرزای شیرازی گفته .
این مطلب از اشتباه تفسیر متن شهید اول در دروس و فاضل تونی در الوافیة است.
تفصیل در پایین می آید :
🔻🔻🔻
@osol_fegh
.
📍حرف های چرند متکلمین.
حضرت آیت الله خامنه ای در روش تفسیر خود به مسئله متکلمین می پردازد .
متکلمین بر پایه همین افکار قانون اسلام را تفسیر به رای می کردند و می کنند و مکاتبی در اصول فقه تشکیل دادند برای این امر. [ترجمه تفصیلی آیت الکرسی نشر صهبا_ص۳۱,۳۲] .
دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی نیز چنین مقال و گفتاری را در فن استدلال دارند که بعداً ذکر خواهد شد.
@osol_fegh
.
📍الفقه.
تعریف فقه در مصطلح آن به علم به مدارک احکام و کیفیت احوال مدارک و حال مفتی و مستفتی است آنهم بالتفصیل نه اجمال.
اگر فقه را بصورت اجمالی بیان کنیم و خلاصه کنیم می شود اصول فقه.
علم به مناط منحصرا بوسیله حدس حاصل می شود .
فقیه از تراکم ظنون به این حدس کارشناسی از طوایف روایات دست می یابد که این حدس قطعی و یقینی است به سبب فنون فقهی و حدیثی که بر انسدادی و اخباری پنهان است.
فاضل و فقهای شیعه خطر ورود انسدادی ها و اخباری ها در مباحث فقهی را دریافتند لذا در آثار خود به تبین فقه و انفتاح و تحدیث در طول عصور بعد معصوم پرداختند .
آنان به انسدادیان فهماندند که منکر خبر حدسی قطعی منکر علم به مناط در نتیجه منکر فقه است .
آنان به اخباریه فهماندند که شکوک ملا امین استرآبادی که باعث این قرائت خاص از اصول شد برخواسته از اندیشه انسدادیان است و با صرف دیدن یک روایت نمی توان فتوای داد و نیاز به تجمیع ظنون و امارات دارد.
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍استصحاب شرعی. مرحوم امام خمینی در کتاب اصولی خود انوار الهدایه قائل شدند به اینکه استصحاب اماره اس
📍استصحاب شرعی ۲.
علامه اعرجی ذکر می کند که استصحاب اماره است .
ایشان ذکر می کنند که استصحاب هم در احکام هست و هم در موضوعات و آنچه فاضل تونی و محقق سبزواری صاحب ذخیرة المعاد ذکر کردند غلط است و أطرف است.
ایشان اساسا چند نکته را بعنوان شارح الوافیه نمی دانند :
۱_ نظریه اختصاص استصحاب به علامات وضعی متعلق به فاضل تونی نیست، این نظریه متعلق به شهید اول است .
۲_ فاضل در تعلیقه بر الوافیة در این بحث می گوید حکم وضعی من حیث انه وضعی و تفسیر می کند این جمله را به اینکه اگر حکم تکلیفی علامت برای حکم تکلیفی دیگری بود آن حکم نیز استصحاب می شود .
ایشان در بحث استصحاب از مستشکلی که می گوید حالت سابقه اماره بر حالت لاحقه نیست و ظن نمی آورد، می گوید ما اسباب و شروط و موانع را در زمان حکم استصحاب می کنیم.
اقول : وقتی گفتید علامات را در وقت استصحاب می کنید پس دیگر این استصحاب زمان یا زمانیات هست و استصحاب زمان و زمانیات به مستقل عقل قطع آور است به علم تفصیلی نه ظن تا اماره شود !.
با این بیان باطل شد اماره بودن استصحاب .
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍استصحاب شرعی ۲. علامه اعرجی ذکر می کند که استصحاب اماره است . ایشان ذکر می کنند که استصحاب هم در ا
📍استصحاب شرعی ۳.
با بطلان ظنی بودن استصحاب ثابت می شود استصحاب قطع آور باشد یعنی استصحاب زمان و زمانیات که بحکم مستقل عقل هست .
اما شهید اول و فاضل تونی و احناف وقتی می گویند استصحاب در زمان و زمانیات است، این یعنی در واقع استصحابی نیست ! زیرا حکم مذکور در زمان خارج از آن بحکم عقل باطل است و ما دیدیم استصحاب علامات در وقت باطل است، پس فقط احراز قطع موضوعی طریقی است در زمان و این احراز استمرار و استصحاب نیست ! .
اما وقتی استصحاب زمان شد که اصلا معقول نیست که ما زمان حکم را استصحاب کنیم !
اگر استصحاب زمانیات شد حجت نیست !
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍استصحاب شرعی ۳. با بطلان ظنی بودن استصحاب ثابت می شود استصحاب قطع آور باشد یعنی استصحاب زمان و زما
📍استصحاب شرعی ۴.
لذا ما می مانیم و روایاتی که دال بر استصحاب اند .
امام خمینی می فرمایند، لاجرم بخاطر این روایات استصحاب شرعی است .
به امام عرض میکنیم سوال در تمام این روایات از موضوعات است نه از احکام .
پس استصحاب موضوعی است و حال این استصحاب دانستیم اماره نیست پس فقط استصحاب زمان یا زمانیات است .
استصحاب زمان که عقلا قابل تصور نیست .
پس لاجرم استصحاب زمانیات است لکن آنکه حجت نبود .
چه باید کرد ؟ آیا شارع برخلاف عقل حکم کرده و فرموده زمان یا زمانیات را استصحاب کنید ؟!
أقول : کلا، فقط می توانیم در اینجا قائل شویم این روایات اصلا دال بر استصحاب نیست چون اصلا چیزی بنام استصحاب در فقه قابل تصور نیست چون احکام موقت اند یا زمان خاص یا زمان دوامی .
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍شیخ انصاری ۱. در فرائد الاصول میخوانیم که قطع تقسیم می شود به ؛ طریقی و موضوعی طریقی و موضوعی وصفی
📍شیخ انصاری ۲.
صاحب فرائد الاصول می نویسد که آنچه در بحث منجزیت علم اجمالی گفتیم مربوط به قطع طریقی است .
أقول : ما در فقه و لسان دلیل، چیزی تحت عنوان قطع طریقی نداریم هر آنچه که علم و قطع در فقه و قانون اسلام است قطع موضوعی طریقی است.
او همچنین می نویسد؛ وجوب التزام به علم زمانی مطرح می شود که ما قائل به علم تفصیلی یا اجمالی بحکم واقعی باشیم .
أقول : انفتاحی نیز قائل به همین مطلب است که باب علم به مناطات احکام واقعی باز است .
@osol_fegh
.
📍 الزُّهَرَةُ البَاٰرِقَةُ.
بحثی علمی حول احوال حقیقت و مجاز از حجة الاسلام، در دو مجلد توسط عتبة عباسیة چاپ شده است.
چنانچه مشاهده می کنید بحث انفتاحیان غالبا حول لغت و رجال هست.
لزوم اجتهاد در رجال برای شخص مجتهد در فقه از اقوال ایشان است.
داستان ایشان با شیخ انصاری نیز مشهور است.
@osol_fegh
.
آخرین عکس از ریاست محترم جمهور (وکیل عام رعایا) و امامت جمعه آذربایجان شرقی (وکیل عام و تام الاختیار ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی) و استاندار آذربایجان شرقی (منتسب وکیل عام رعایا).
@osol_fegh
.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
23.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 بخشهایی از سخنان منتشر نشده حجتالاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در حضور رهبر انقلاب. ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
الوافي 🇵🇸
📹 بخشهایی از سخنان منتشر نشده حجتالاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرق
سر افراز باشی سید که در غیاب امام زمان به بهترین وجه راوی احادیث ائمه بودی و وکیل ولی فقیه در تبریز .
ناظر اجرای قانون اسلام در تبریز بودی ای پدر پدرت 🖤
مهمان صاحب شریعت باش و ما را نیز شفاعت کن .
May 11
الوافي 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍وجوب اطاعت از ولی فقیه .
حضرت آیت الله سید محمد تقي آل هاشم حفظه الله در جملاتی فقیهانه فرمودند : پسرم هم پدرم بود هم پسرم.
پدرم بود چون نماینده (وکیل) ولی فقیه بود و اطاعت او بر من واجب، خدایا از مردم راضی باش.
خداوند فقهای اسلام را حفظ کند.
@osol_fegh
.
📍انفتاح ادعائی.
آیة الله محقق سید ابوالقاسم خوئی در بحث انفتاح انسداد تابع استاد خود آیة الله کمپانی معتقد به انفتاح در هر دو جانب بود هم در جانب مدرک و هم در جانب مناط .
اما حضرت آیة الله خوئی و آیةالله کمپانی بر این اعتقاد بودند که علم بمناط یا به مدرک از بناء عقلا و سیره عقلا است نه از باب اینکه مناط و ملاک در روایت باشد !
ایشان در مورد مدرک می فرمایند خبر واحد من باب سیره عقلا حجت است اما این مدرک توانایی نشان دادن یقینی مناط را ندارد .
ایشان چون قائل به تراکم ظنون در مناط نیست و قبول ندارد که می توان اینگونه دید که بشود از طایفه کثیری از روایات بتوان مناط قطعی حکم شرعی را در آورد، لذا قایل می شود که مناط در باب فقه را باید سیره عقلا کشف کند.
در صورتی که انفتاحی حقیقی مناط را با مشاهده اسباب شروط موانع صحت و فساد طایفه کثیری از روایات استخراج می کنند، آنان مناطات روایات را همانند پازل کنار هم می چینند و مناط قطعی حکم شرعی را کشف می کنند .
آیةالله خوئی انفتاح ادعائی است چون اولا قائل به منسد بودن علم به مناطات احکام از روایات اند و در واقع انسداد کبیر در مناط را می پذیرند لکن می گویند سیره عقلا می تواند مناط حکم را کشف کند پس از باب این توانایی باب علم به مناطات باز است!.
🌅 آیات عظام از راست به چپ ؛ سید ابوالقاسم خوئی، سید علی اکبر خوئی (پدر آیةالله خوئی)، سید جواد خامنهای (پدر رهبری).
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
جدة مومنة و صالحة این جانب بیمارستان بستری اند، التماس دعا دارم از تمام رفقا.
انا لله و انا الیه راجعون
بأبي انت و أمي یا حجة بن الحسن.
جدة مومنة و صالحة بنده به رحمت ایزدی پیوستند.
امشب نماز لیلة الدفن
فاطمه بنت أمیر.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تربة الإمام حسین بن علي علیهما السلام 🖤
📍 مالیات بر درآمد.
📌[سؤال 12545]
بسمه تعالی
1. بعضی از مالیات ها و عوارض مورد مطالبه دولت که در موعد معین پرداخت نشود مشمول جریمه دیرکرد می گردد آیا این مبلغ که اضافه بر اصل مالیات یا عوارض اخذ می گردد و نسبت به تأخیر در زمان پرداخت میزان آن نیز افزایش می یابد، ربا تلقّی می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، ربا محسوب نیست بلکه اضافه مالیات است.
2. مطابق قوانین مالیاتی در صورت امتناع از پرداخت مالیات مشکلات و تضییقاتی مانند توقیف اموال و دارایی و صدور اجراییه و امثال آن عارض بدهکار می شود از طرف دیگر حاکم شرع می تواند شخص را مجبور به پرداخت وجوه شرعیه بنماید آیا اخذ دو نوع مالیات از یک مال معین مشروع است یا خیر؟
بسمه تعالی، دادن مالیات کفایت از خمس نمی کند.
📌[سؤال 12546]
2. افرادی که از زمان مکلف شدن تا کنون خمس و سهم امام خود را پرداخت نموده اند، آیا مالیات هم باید بدهند؟ تقاضای جواب دارم.
بسمه تعالی، مراعات مقررات دولت اسلامی لازم است و ربطی به خمس مال ندارد.
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍استصحاب شرعی ۴. لذا ما می مانیم و روایاتی که دال بر استصحاب اند . امام خمینی می فرمایند، لاجرم بخا
📍استصحاب ۵.
علی الظاهر استصحاب تنها قاعده فقهی است یعنی تئوری وجودی فقه و قانون .
اما باید لحاظ کرد که این قاعده مجرا ندارد الا شذ و ندر .
یعنی قاعده فقهی است زمانی که قطع طریقی موضوعی با شک بل با ظن روبرو شود .
یعنی درواقع ما مکلف نیستیم به احتمال تغییر در موضوع (استصحاب برائت مستمره یا استصحاب برائت اصلی قطعی) همانند قصه محرِم، که اگر سوال از امام نمی شد ایشان صحت و فساد هر حکم موضوع را نمی گفت !!! البته انسان مکلف هم نبود چون مالایعلمون بود الا اینکه میگفت علی التخییر یکی .
بهر حال نیاز به کار بیشتری دارد.
آنچه که شهید اول و فاضل تونی در مورد این قاعده پیمودند اینگونه است :
۱_ استصحاب از مستقلات عقلیه است .
۲_ اگر استصحاب از مستقلات عقلیه شد پس یا زمان است یا زمانیات چون احکام خالی از زمان نیستند.
۳_استصحاب در مورد زمان حکم معقول نیست و در مورد زمانیات حجت نیست .
۴_ استصحاب شرعی است اما نه اصل عملیه بلکه قاعده فقهیه .
۵_ قاعده فقهیه ای که البته مجرا هم ندارد چون مالایعلمون هست .
[ می بینید که طی طریق شهید اول هیچ قرابتی به انچکه انسدادیان می گویند ندارد ]
@osol_fegh
.