السماع والقياس-أحمد تيمور باشا.pdf
1.35M
📒 السماع و القیاس .
✍ أحمد تیمور باشا .
@osol_fegh
.
الاقتراح في أصول النحو.pdf
4.2M
📒 الاقتراح في أصول النحو .
✍ جلال الدین السیوطي .
@osol_fegh
.
الإصباح في شرح الاقتراح.pdf
7.54M
📒 الإصباح في شرح الاقتراح .
✍ محمد فجال .
@osol_fegh
.
فيض_نشر_الانشراح_من_طي_روض_الاقتراح.pdf
20.52M
📒 فیض نشر الانشراح من روض طیّ الاقتراح .
✍ أبو عبدالله محمد بن طیب الفاسي .
@osol_fegh
.
_أصول_النحو_العربي_الدكتور_محمد.pdf
4.66M
📒 أصول النحو العربي .
✍ محمد خیر الحلواني .
@osol_fegh
.
أصول النحو العربي محمد خان.pdf
1.1M
📒 أصول النحو العربي .
✍ محمد خان .
@osol_fegh
.
أصول_الصرف_انتشارات_دانشگاه_تهران.pdf
10.16M
📒 أصول الصرف .
✍ علي اکبر شهابي .
@osol_fegh
.
📍نقش مکاتب حدیثی در الگویابی تدوین آثار حدیثی متقدم ومتاخر .
✍ استاد سبزواریان .
از فردا شب .
@osol_fegh
.
بابت تاخیر پیش آمده عذر خواهم استاد مریض اند
در کوتاهترین زمان ممکن جلسه اول را ضبط خواهند کرد .
۲۰۲۴۱۰۲۱-۲۱۵۰۱۴.mp3
37.2M
نقش مکاتب حدیثی درالگویابی آثار حدیثی قدما ومتاخرین
جلسه اول
۲۰۲۴۱۰۲۲-۱۹۱۲۳۹.mp3
33.23M
نقش مکاتب حدیثی درالگویابی آثار حدیثی قدما ومتاخرین
جلسه دوم
۲۰۲۴۱۰۲۴-۰۰۱۷۱۴.mp3
30.03M
نقش مکاتب حدیثی درالگویابی آثار حدیثی قدما ومتاخرین
جلسه سوم
بسمه تعالی
شهادت حجة الاسلام والمسلمین سید هاشم صفي الدین دبیرکل حزب الله لبنان را به محضر مبارک حضرت حجت و فقهاء عظام (وکلاشرعی حضرت حجت) تسلیت عرض می کنم .
محي الدین
قم المقدسة.
۲۰۲۴۱۰۲۵-۲۲۵۲۳۴.mp3
29.47M
نقش مکاتب حدیثی برالگویابی تدوین آثار حدیثی قدما ومتاخرین
جلسه چهارم
السلام علیک یا موسی المبرقع علیه السلام.
سالروز وفات ایشان را تسلیت عرض میکنم .
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍انسداد کبیر در مناط ولو باظن خاص (انسدادصغیر) در مدرک. سید علاءالدین حسین مرعشی در تعلیقه بر معالم
📍خبر حدسی / انفتاح مناطی .
از حاشیه سلطان العلماء آملی بر معالم الدین در مقدمه چهارم انسداد استفاده کردم که انسداد گاهی در مدرک است و گاهی در مناط .
یعنی ممکن است شخصی (همانند شیخ انصاری) مدرکا قائل به انفتاح باشد (ظن خاص) ولی مناط مدارک را نتواند استفاده کند (قائل به تجمیع ظنون نباشد) در این صورت این شخص قائل است که مدرک در شرع مقدس داریم اما در فقه انسدادی است زیرا نمی تواند از این مدارک قدر متیقن خطاب را بگیرد ، به این گروه انفتاح حکمی می گویند، یعنی در حکم انفتاحیان اند نه انفتاح حقیقی .
انفتاح حکمی در مدرک انفتاحی است اما در مناط (یا همان استفاده از روایات / همان فقه) انسدادی است .
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍خبر حدسی / انفتاح مناطی . از حاشیه سلطان العلماء آملی بر معالم الدین در مقدمه چهارم انسداد استفاده
تفصیل آن از این قرار است :
خبر در یک تقسیم بندی گاهی خبر حسی است و گاهی خبر حدسی .
خبر حدسی گاهی مستفاد از اقوال فقهاء است و تجمیع احصائات آنان بر انچکه بینشان اتفاقی است که این را اجماع گویند .
خبر حدسی گاهی مستفاد از تجمیع مدارک است یعنی قرآن سنت اجماع را با هم درکنار هم تجمیع می کنیم، این را می گویند تجمیع المناطات .
کار فقه دومی است و کار اصول اولی .
در خلال این بحث طردا للباب بدانیم که غیر از محققین از قدماء فقهاء یعنی سلطان العلماء و فاضل تونی مابین دو لحاظ فقهی و اصولی خلط کردند مثلا مرحوم علامه بحر العلوم قائل است که مدارک همه ظنی است ولی تجمیع آن مدارک در فقه باعث انفتاح حقیقی می شود، می بینیم که علامه علیه الرحمه مابین حیثیت مفرده که ماهیت اصولی است و حیثیت تجمیعی که ماهیت فقهی است خلط کرده مثلا ایشان مفهوم شرط یک آیه را ظن می داند آنهم ظن عام اما این مفهوم را با مفهوم چند حدیث کنار هم می پذیرد و بقولی تجمیع ظنون می کند و در مناط انفتاحی حقیقی می شود .
به اصل بحث باز میگردیم، عبارت سلطان را ملاحظه کنید :
اذ انسداد باب العلم لایستلزم اعتبار ظن من حیث انه ظن لجواز اعتبار الشارع اموراً مخصوصة وان کانت مفیدة للظن لا من حیث افادتها للظن ... .
این عبارت را همه تا و ان کانت مفیدة للظن فهمید اند اما این عبارت و ما بعد را نفهمیدا .
سلطان می فرماید اموری هستند که مفید ظن خاص است ولی افاده ظن نمی کند (یعنی تجمیع المناط)، ایشان می گوید ظن خاص هم افاده ظن می کند ولی حجیت آن بخاطر تجمیع مناطات این ظنون است نه بخاطر اینکه اینها ظن خاص اند. پس ما بین ظن خاص (انفتاح مدرکی/انسداد فقهی) و علم قطعی (انفتاح حقیقی) فرق است .
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍فروع فقه . همه فروع فقه را به فروع اعمال تفسیر می کنند، اینبار ما فروع فقه را در معنایی بسیار عام
55.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 فروعات فقه .
علم الاحجار الکریمة از جمله فروع فقه عملی در رابطه با طبیعت خارجی است .
در این ویدیو پروفسور دانش جرمولوژیسم و پروفسور کوانتومی اثر سنگ ها را در تعامل با موجود طبیعی می سنجد .
البته مبانی ایشان در توضیح این اثرات برگرفته از تعالیم بودیسم است که توسط مطالعات کوانتا صورت می پذیرد .
@osol_fegh
.
📍مذاهب فقهی .
در قبل از تشکیل حکومت صفویه که نظام شاهنشاهی آن مورد قبول فقهاء آن دوران نبود و رساله های نماز جمعه و طرح بحث رهبری جامعه اسلامی که باید بدست فقیه جامع شرایط باشد نشان آن است، مذاهب فقهی با همگرایی در فلات ایران زندگی می کردند .
ما نیشابور را در آن عصر داریم که پنج مذهب فقهی با هم در آن زیست می کردند یا اصفهان را داریم که مذهب جعفری و حنفی در کنار هم بودند و اتفاقا شافعیان با مغولان در آن زمان هم دست شدند تا احناف اصفهان را نابود کنند .
تشکیل مجلس بین المذاهب فقهی از اوجب واجبات است تا فقه متکلمین به کناری رود و از مرز چین تا شمال آفریقا فقهاء امت متحد شوند و فقه حضرت رسول را بدور از افکار و اعتقادات خود تفسیر و حاکم کنند، این وظیفه وکلاء و فقهاء جهان اسلام است و در قبال آن مسئول اند .
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍مذاهب فقهی . در قبل از تشکیل حکومت صفویه که نظام شاهنشاهی آن مورد قبول فقهاء آن دوران نبود و رساله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍از جمله تصمیمات این مجلس می توان به تصویب اعزام نیرو به فلسطین و لبنان باشد که توسط اجماع وکلای شرعی امت صورت بگیرد .
@osol_fegh
.
📍نظریه انفتاح حکمی [ظن خاص/انسداد صغیر] .
این نظریه در الوافیه ملاعبدالله بن محمد بشروی تونی خراسانی بعنوان یک احتمال بیان شده در رد نظریه انسداد کبیر در جواب صاحب معالم .
ملاعبدالله می گوید انسداد دلیل ندارد و قابل تصور هم نیست نهایت امر می توانیم قائل به ظنون خاص شویم .
لذا این نظریه متعلق به شیخ انصاری نیست .
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍خبر حدسی / انفتاح مناطی . از حاشیه سلطان العلماء آملی بر معالم الدین در مقدمه چهارم انسداد استفاده
📍انسداد صغیر در فقه / مناط .
فقیه عالی مقام اعجوبه دهر حضرت آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی ادام الله ظله الشریف معتقد به نظریه انسداد صغیر در مناط یا همان فقه هستند [ایشان قائل به انفتاح صغیر در مدرک یا همان ظن خاص هم می باشند بعلاوه قائل به انفتاح در مناط یا همان حجیت خبر حدسی هم هستند] .
معظم له قائل به ظنون خاص در مدرک و همچنین قائل به تراکم همان ظنون خاص در مناط هستند .
ایشان معتقد اند همه مدارک چنانچه انفتاحیان حقیقی می گویند قابل استناد نیست بعلاوه خبر حدسی که از تجمیع این مناطات محدود بدست هم می آید علمی و قطعی است و آنچه که شیخ انصاری در رد خبر حدسی گفته صحیح نیست .
آنجایی فقه تحقیقی ایشان جالب می شود که ایشان در رجال نیز نه به روش مجتهدین در رجال انفتاحی چون مامقانی مشی نمی کند و همانند اصولیونی که مقلد رجال متقدمین هم هستند (انسدادیان) نیستند و سبک خاصی در رجال دارند که به شرط حیات در این باره نیز سخن خواهیم گفت .
@osol_fegh
.