eitaa logo
الوافي 🇵🇸
488 دنبال‌کننده
740 عکس
74 ویدیو
50 فایل
(33202) 52 - ونقل من كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن الرضا (عليه السلام) قال: علينا إلقاء الأصول وعليكم التفريع. وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ٢٧ - الصفحة۶۲. ✔️نبذ من الفقه أی أصول الفقه عند الفقهاء. ✔️ التفریع . ادمین @Mohiuddin76
مشاهده در ایتا
دانلود
الوافي 🇵🇸
📌پرسش : سلام علیکم پیشنهاد :بهتر است بحث را به شکل منظومه ای یا تقسیم ثنایی و.. به شکل منظم مطرح کر
📌پاسخ: سلام علیکم ۱_ انسداد و انفتاح گاهی در مورد اجتهاد است گاهی در مورد مناط . در بین اهل سنت وقتی گفته می شود انسداد منظور غالبا انسداد باب اجتهاد است یعنی همان چیزی که باعث شد که مذاهب جامعه سنی از چهار مذهب فعلی فراتر نروند. ۲_ انسداد در مناط که در بین پیروان شیعه بوجود آمد زمینه کلامی داشت . ۳_ می دانید که شرط تحقق اجماع حدسی وجود آن در بین متقدمین تا زمان شیخ طوسی است لذا اجماع حدسی امروزیان حجت نیست. با این بیان متقدمین قائل به انفتاح بودند جمیعا و همچنین محققین فقه و اصول شیعه نیز قائل به انفتاح بودند. نظریه انسداد پرورش یافته مقدس اردبیلی است. ۴_ متأخرین مکتب حله با تدقیقات غیر فنی باعث ایجاد نظریه انسداد شدند. که دیگر مدارس شیعی علیه آنان دست به تألیف زدند . نتیجه مکتب حله فربه شدن علم اصول و جدا شدن آن از علم فقه است بصورتی که دیگر این علم اصول از دل فقه بوجود نمی آمد بلکه از دل علم کلام ودر امروزی ها از دل سیره عقلا ئیه بیرون می آید . در اندیشه انفتاح احکام بصورت جهان شمول از سوی نبی اکرم وضع شده و تماما اکمال دین صورت گرفته است و فقیه انفتاحی قانون را بر مصادیق مورد سوال تطبیق می‌کند . برای این کار او بتعداد کمی از تئوری های عدمی لفظی نیاز مند است همانند : اصالة عدم المجاز (اصالةالحقیقة) اصالة عدم الاشتراک اصالة عدم القرینة اصالة عدم التخصیص اصالة عدم التقیید و از تئوری های عدمی عقلی: اصالة البرائة الاصلیة [عدم الدلیل دلیل العدم] اصالة البرائة المستمرة [عدم البیان] یک انفتاحی برای استفاده از قوانین حضرت رسول به همین تئوری ها نیاز مند است و به فروعات آنان . همانند آنکه در مدلول کلام که مباحثی چون مطلق مقید و عام و خاص بحث می شود از مفهوم موافق که تحت عنوان قیاس اولویت هم شناخته می شود فقیه انفتاحی از آن استفاده می کند . برخی از اصل استصحاب هم نام برده اند در زمینه تئوری های عدمی عقلی که بنظر با وجود برائة مستمره نیازی به ذکر آن نیست . انسدادی بیشتر مباحث اصول عملیه و سیره عقلائیه بکارش می آید . در واقع انسدادی از مناط و اسباب حکم شرعی نمی تواند بحث کند لذا سراغ مناط عقلایی در سیره مردم می رود !!! ۵_ کتب اصول فقه فقهاء شیعه را در پایین می فرستم. ۶_ بحث انسداد از نظر اتباع مرحوم کمپانی که حوزه را قبضه کردند حل شد . چون آنان قائل به انفتاح ادعائی شدند و گفتند باب علم به اسباب احکام از روایات منسد است لکن سیره عقلائیه می تواند سبب و علة احکام را استخراج کند پس از این جهت باب علم باز است! درصورتی که این صحبت از نظر فقهای انفتاحی حقیقی عین انسداد است . البته آنچه در علم اصول بحث می شود انفتاح در مدرک است و این دعوا در مدرک بوده والا پیروان مرحوم کمپانی انسداد کبیر در مناط اند زیرا نمی توانند اسباب و مناطات را از روایات مختلف در یک موضوع را در بیاورند و آزمایش (حدس) کنند . ۶_ انسدادیان موضع بحث را متوجه نشده اند و خیال کردند با قائل شدن به انسداد کبیر در مدرک می توان قائل به انسداد کبیر در مناط شد! حاشا و کلا چون مرحوم علامه بحر العلوم قائل به انسداد کبیر در مدرک است ولی با این حال مناطات این ظنون را جمع می کند و قائل به انفتاح باب علم می شود . منظور انفتاحیان از انفتاح باب علم ، علم به مناط است نه مدرک. ۷_اخباری گری قرائتی است از اصول انسدادیان، ملا امین تک تک مبانی صاحب معالم را پذیرفته فقط آن مبانی را به شیوه ای دیگر تقریر کرده. او شاگرد خوانساری است!!!. 🔴توصیه ای عام : بیشتر باید به فقه جواهری پرداخت و فقه های مضاف همان دنباله سیره عقلائیه و انسداد هست. فقیه در دایره اندیشه انفتاحیان همان محدث است که قانون اسلام را دائما در طول زمان تحدیث به خبر حدسی می کند [محدثین همیشه همین گونه بوده اند حتی راوی مشافهه حضرت رسول خبر را حدسا روایت میکرد نه لفظاً!!!] او مناط و سبب حکم را در فقه جواهری میخواند و در نظام علوم قضایی با موضوعات روز تطبیق می کند . مطالعه موضوعات روز در حیطه علم فقه نیست بلکه در حیطه علوم قضایی است . فقه مضافی ها نمی توانند بین حیطه افتاء و قضاء تفکیک کنند فضلا از اینکه بفهمند حیطه سومی هم هست تحت عنوان سیاسات! @osol_fegh .
قالَ الامام الجواد علیه السلام : لَوْسَكَتَ الْجاهِلُ مَااخْتَلَفَ النّاسُ . 📚كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۹ . @osol_fegh .
📍دانش غریب الحدیث بمنزله ترمینولوژی حدیث. دانش غریب الحدیث از اخبار غریبی بحث می کند که معنای لفظ خبر بمنزله خطاب قانونی مشخص نیست. این دانش را می توان همانند ترمینولوژی قانون درنظر گرفت که البته به شرح الفاظ متن حدیث بمنزله متن قانونی می پردازد نه پرداخت به اصطلاحات علم فقه و اصول که در آن زمینه نیز کتب مصطلحه نوشته شده است. @osol_fegh .
📍احادیث جعلی. اسلامی که پیامبر آورده بود ، زیر آوار احادیث جعلی و دروغین دفن شده است ، و ما برای شناخت اسلام نیز یک نوع باستان شناسی لازم داریم. ✍علامه عسگری . 📚کتاب نقش ائمه در احیای دین، ج ۲،ص۱۲۶ . @osol_fegh .
📍اعتراض به شیوه کانال. از گوشه کنار خبر می آورند که اساتید عظام در دروس خارج می فرمایند طلبه باید فقط درس بخواند یعنی اگر می خواهد هشتاد سال عمر کند شصت سالش را درس بخواند. أقول : از شصت تا هشتاد هم که باید برود دنبال دوا و دکتر . از قدیم اینگونه بوده و اصل علمی آن بنابر امور اعتباری و هوش هیجانی این هست که این علوم قانونی را و علوم عملی را جز با همنشینی با عرف و در بستر کار اجرایی اجتماعی نمی توان فهمید و فهماند و اجرا کرد. اگر طلبه مشغول به تبین فقه و قانون در جامعه نباشد بهیچ عنوان توان درک مقولات اجتماعی را ندارد فضلا از اینکه با هیجانات زبانی و اجتماعی زمان صدور قانون از زبان قانونگذار صلی الله علیه وآله وسلم ، آشنا شود . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍 خلاصة الإجتهاد ۲. وقت و زمان مناط (سبب)یا مذکور است یا ملحوظ . مذکور آنجا که اعرابی می گوید : واق
📍تحقیق المناط . مجلس شورای اسلامی عمد محل در حیطه علوم قضایی [شاخه وکالت] است که به تحقیق حول مناطات و اسباب موضوعات روز می پردازد. وکلای ملت در این مجلس مناطات موضوعات روز و وقت اسباب روز را تحقیق می کنند . مجلس عام وکلای شرعی [شورای نگهبان] موظف است محدوده زمان مناطات احکام را بنسبت تغییر شرایط موضوعات روز تطبیق کند . همانند رأی زنان یا شهادت آنان که بنسبت مناط موجود در زمان حضرت رسول بعنوان شارع منوط به زمان قبیلگی بوده و ما طایفه روایات دیگری داریم که به خرد زنان نیز اشاره کردند و در زمان ما نیز زنان عمدتا درگیر مفاهیم اجتماعی هستند و از خرد اجتماع بهره می برند، پس وقت مناط نقص عقل زنان با تحقیقی که مجلس از روزگار ما ارائه کرده گذشته و وقت مناط برابری خرد آنان با مردان روی کار آمده که این وقت ثانی را باید شورای نگهبان احراز کند که عمد دلیل احراز شورا شهادت وکلای ملت است . @osol_fegh .
📍 أمیر الحاج . از دیگر شئون وکالت از ناحیه ولی فقیه، وکالت در امور حج است که در فقه شیعه تحت عنوان أمیر الحاج بحث می شود. أمیر الحاج عنوانی است در بحث حج که پیرامون وکالت از طرف امام معصوم، شخصی در امور حاجیان منصوب می شود، این عنوان وکالتی در زمان نبود امام معصوم توسط وکالت از سرپرست قانون تا ظهور امام معصوم یعنی ولی فقیه به کار خود می پردازد. 🌅 تصویر حجة الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، أمیر الحاج جمهوری اسلامی. @osol_fegh .
هدایت شده از اجتهاد
کانال#مسیر_فقاهت.pdf
49.01M
🏷دریافت تقریرات درس خارج فقه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 📗بحوث فقهی فی صلاة الجماعة 🔺این تقریرات می‌تواند منبع قابل ملاحظه‌ای برای محققین جهت استخراج مبانی فقهی_اصولی و همچنین مبانی رجالی و فقه الحدیثی معظم‌له و شناخت منهج استنباطی ایشان باشد. 🔺این فایل ۸۹۶ صفحه‌ای حاوی ۶۱ تقریر از تاریخ ۱۳۹۷/۵/۱۲ لغایت تاریخ ۱۳۹۸/۱۳/۴ می‌باشد که در یک فایل مستقل تجمیع شده است. منبع: مسیر فقاهت 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
الوافي 🇵🇸
📌پاسخ: سلام علیکم ۱_ انسداد و انفتاح گاهی در مورد اجتهاد است گاهی در مورد مناط . در بین اهل سنت
📍حیطهٔ قضاوت. چنانچه بیان شد تطبیق ماده افتائی با موضوعات روز را قضا گویند . [المحصول أعرجي باب الافتاء] . یعنی مطالعه موضوعات روز در حیطه علوم قضایی است ؛ اعم از جرم شناسی، نظارت و بازرسی، صنعت، رسانه، هسته ای، دریایی، تجارت، حق و ملک بشر و آزاده‌ای آن را می توان نام برد. @osol_fegh .
📍اجلاس مذاهب فقهي فقهاء/مذاهب اربعه فقهاء . از جمله بهترین گام هایی که می توانند فقهاء عظام [انفتاحیان] برای حفظ قانون اسلام بردارند، ایجاد مجلس مذاهب فقهي فقهاء است. می دانیم که قبل از روی کار آمدن دولت صفویه در ایران در اصفهان نیشابور و تون مذاهب فقهی فقهاء کنار هم در حال تبادل اطلاعات در زمینه قانون اسلام بودند، تا اینکه مذاهب متکلمین چون نانشان از اختلافات چرب می شد بر اختلافات کلامی و تفرقه تاکید کردند. این اجلاس می تواند از سه مذهب فقهي فقهاء که امروز نیز در جهان اسلام زنده اند تشکیل شود؛ مذهب فقهي جعفري [انفتاحیان از شیعیان اثنی عشري]، مذهب فقهي حنفي، مذهب فقهي زیدي [که متشکل است از فقه منذري، فقه جعفري، و مقداری از فقه حنفي] . در این مجلس می توانند علمای آن بحث کنند که أباضیهٔ را به این مجلس دعوت کنند یا نه و آنان را جزو خوارج بدانند، که با قبول أباضیة می شوند چهار مذهب. که می توان آنان را مذاهب اربعه فقهاء نامید. @osol_fegh .
📍طواف نساء یا طواف وداع. روایتی از امام باقر علیه السلام آمده که ایشان از جابر حدیث کردند که پیامبر طواف وداع انجام دادند. این حدیث را حضرت آیت الله العظمی بروجردی به ملک سعود تقدیم کردند . ملک سعود آن را به عالمان سلفی مکه تحویل داد و آنان قبول کردند. لذا هیچ یک از احناف و کسانی که به این حدیث عمل می کنند مشکلات عدم عمل طواف نساء را من جمله حرمت زنانشان و زنازادگی فرزندانشان را ندارند . @osol_fegh .