eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.5هزار دنبال‌کننده
515 عکس
856 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۵۲_۵۳_۵۴_قسمت۱۴ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 هدف خداوند از نزول تورات بر ح
┄═❁🍃❈🌼﷽🌼❈🍃❁═┄ ثُمَّ عَفَوْنٰا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ ذٰلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۵۲﴾ وَ إِذْ آتَيْنٰا مُوسَى اَلْكِتٰابَ وَ اَلْفُرْقٰانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۵۳﴾ وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ يٰا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخٰاذِكُمُ اَلْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلىٰ بٰارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بٰارِئِكُمْ فَتٰابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ اَلتَّوّٰابُ اَلرَّحِيمُ ﴿۵۴﴾ ❓هدف خداوند از نزول تورات بر حضرت موسی علیه السلام چه بود؟ ☜«لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ» برای اینکه هدایت یابید. ×امّا متأسفانه بنی‌اسرائیل از این کتاب استفاده نکردند؛ آنرا آگاهانه تحریف نمودند و این ظلمی بود که در حق خودشان کردند. 🔻فاعل زمینه‌های هدایت را کامل فراهم کرده است؛ اگر قابل سراغ هدایت نرود مقصر خودش می‌باشد. 💠آیه۵۴: «وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ» به یاد بیاور که حضرت موسی علیه‌السلام به قومش چه گفت. ●إِذْ یعنی اُذْکُر یا رسول‌الله. ✓مخاطب پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است. ●معنای قوم: گروهی که به همدیگر اتکا و اعتماد دارند. 🌀برای گروه و جمعیت چندین واژه بکار می‌رود که به ترتیب: ①- شَعْب: گروهی که خیلی وسعت دارد و شامل شعبه‌ها، فرقه‌ها، گروهها و دسته‌هاست. ②- قوم: گروهی که قوام‌شان به همدیگر می‌باشد، به هم تکیه دارند و بر مبنای یک فرهنگ و سنت هستند. ③- قبیله: گروهی که با هم خویشاوندی دارند و شباهت نسلی نیز با هم دارند. •↲ قبیله از قِبَل می‌آید. ③- طائفه: افرادی که حول یک فرد یا مکتبی طواف می‌کنند. ④- حزب: گروهی که مرام‌نامهٔ تشکیلاتی دارند. ⑤- عشیره: کسانی که با هم عشرت و اُنس دارند؛ گروه پیوسته‌ای که کنار هم هستند. ⑥- فصیله: گروه پراکنده. •↲فصیله مقابل عشیره است. ⇙روز قیامت عشیره‌ها فصیله می‌شوند. ⑦- فئه: گروهی که رو به زوال هستند، تعدادشان کم است. •↲فئه از فیء می‌آید. ⇙سایهٔ بعد از ظهر را فیء گویند چون زودگذر است. @ostad_adabi 🍃❈🌼🍃🌼❈🍃
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۵۲_۵۳_۵۴_قسمت۱۵ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 معنای واژه‌های آیه ۵۴ ✦اقس
═❁🍃❈🌼﷽🌼❈🍃❁═┄ ثُمَّ عَفَوْنٰا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ ذٰلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۵۲﴾ وَ إِذْ آتَيْنٰا مُوسَى اَلْكِتٰابَ وَ اَلْفُرْقٰانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۵۳﴾ وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ يٰا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخٰاذِكُمُ اَلْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلىٰ بٰارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بٰارِئِكُمْ فَتٰابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ اَلتَّوّٰابُ اَلرَّحِيمُ ﴿۵۴﴾ ✴️معنای واژه‌های آیه ۵۴: 🔸قوم: هو ما یقابل القعود؛ قوم در مقابل قعود است. چون بر مبنای یک مکتب و دیدگاه کنار هم ایستاده‌اند. 🔸بٰارِئِكُمْ: "باری" اصلش "بارء" می‌باشد. ✦«بارء» از «برء» می‌آید و معانی متعددی دارد: بارِءُ النَبل یا باریَ النَبل: تیرتراش ✦إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكَ: بیزاری جستن ✦شَرُّ اَلْبَرِيَّةِ ﴿بینه/۶﴾: مخلوقات ✦باری: خالق حکیم مبتکری که مخلوقات را از عدم به وجود آورده است و عاری از هر عیب و نقصی می‌باشد و نیاز همه را برآورده می‌کند. 🔸قتل: ازالةُ الحَیاة؛ از بین رفتن حیات 🌀اقسام قتل: 🔻شهید: فی‌سبیل‌الله 🔻قتل: خودکشی، دیگر کشی، حیوان کشی 🔸خیر: الاصل فیه انتخاب الشیء و اِصطفاء؛ انتخاب کردن، برگزیدن ☜وقتی به چیزی خیر می‌گویند یعنی نوع اختیار شده، نوع برگزیده. 🔸عند: الاصل هو المخالفه مع‌العلم؛ اصل در واژهٔ «عند» مخالفت است. ●عناد و دشمنی از همین ریشه است. ●معنای دیگر عند: کسیکه کنار فردی باشد و با او ارتباط داشته باشد. ◆«عنده» یعنی فلانی عند (نزد) اوست. @ostad_adabi 🍃❈🌼🍃🌼❈🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 معنای باری ✦تفسیر ←وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ يٰا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخٰاذِكُمُ اَلْعِجْلَ ✦برخورد حضرت موسی با هارون 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۵۲_۵۳_۵۴_قسمت۱۶ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 معنای باری ✦تفسیر ←وَ إِذْ قٰ
┄═❁🍃❈🌼﷽🌼❈🍃❁═┄ ثُمَّ عَفَوْنٰا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ ذٰلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۵۲﴾ وَ إِذْ آتَيْنٰا مُوسَى اَلْكِتٰابَ وَ اَلْفُرْقٰانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۵۳﴾ وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ يٰا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخٰاذِكُمُ اَلْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلىٰ بٰارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بٰارِئِكُمْ فَتٰابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ اَلتَّوّٰابُ اَلرَّحِيمُ ﴿۵۴﴾ 💠بٰارِئِكُمْ: ◆«باری» از اسماء‌الله می‌باشد و باری بودن در قرآن بین خالقیت و مصوّر بودن واقع شده است. «هُوَ اَللّٰهُ اَلْخٰالِقُ اَلْبٰارِئُ اَلْمُصَوِّرُ» ﴿حشر/۲۴﴾ *⃣معنای باری: ☜در مرحلهٔ خَلق طرح اولیهٔ خلقت موجودات تعیین می‌شود یعنی آن موجود، از جهت طرح خارجی نقشهٔ وجودی‌اش باید این هیئت را داشته باشد. مثلاً حیوان باشد یا نبات و... ↫بعد از نقشه و طرح، موجودات باید یک نمونه لازم پیدا کنند و از قوه به فعل برسند و این کار «باری» است. ↹خدای متعال تراشندهٔ مخلوقات است و بصورت عملی موجودات را از هم جدا می‌کند. ارائهٔ طرح را "خالقیت" و اجرای طرح را "باری بودن" انجام می‌دهد. ⇠بعد از آن نوبت به المصور می‌رسد که این شکل را صورت‌گری می‌کند که چه تصویر، رنگ و هیئتی داشته باشد. 💠وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ يٰا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخٰاذِكُمُ اَلْعِجْلَ ●حضرت موسی علیه‌السلام وقتی از میقات برگشت، متوجه شد قومش گوساله پرست شدند، خیلی متأثر شد گفت: به خودتان ظلم کردید. ▼حضرت موسی علیه السلام با برادرش هارون درگیر شد و او را مواخذه کرد که چرا مانع این فتنه نشده‌‌ای؟ ﴿طه/۹۴﴾ ☑️نکته: حضرت موسی علیه‌السلام در دفاع از حق، ابتدا نزدیکترین فرد به خودش را توبیخ کرد سپس دیگران. @ostad_adabi 🍃❈🌼🍃🌼❈🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 عوامل ظلم ✦معنای روایت: "النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا" 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 در آیه ۵۴ چرا «أَنْفُسَكُمْ» همراه «ظَلَمْتُمْ» آمده است؟ ✦ هفت امر مهمی که باید از آنها به خدای متعال پناه برد. 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۵۲_۵۳_۵۴_قسمت۱۷ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 عوامل ظلم ✦معنای روایت: "ال
┄═❁🍃❈🌼﷽🌼❈🍃❁═┄ ثُمَّ عَفَوْنٰا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ ذٰلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۵۲﴾ وَ إِذْ آتَيْنٰا مُوسَى اَلْكِتٰابَ وَ اَلْفُرْقٰانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۵۳﴾ وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ يٰا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخٰاذِكُمُ اَلْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلىٰ بٰارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بٰارِئِكُمْ فَتٰابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ اَلتَّوّٰابُ اَلرَّحِيمُ ﴿۵۴﴾ 💠إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ يٰا قَوْمِ 🔹يٰا قَوْمِ: یا قومی؛ ای قَوم من، خویشاوندان من. 👈با عطوفت و لطافت با قومش حرف می‌زند. 💠إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ؛ 🔹شما به خودتان ظلم کردید. 🔴عوامل ظلم: ①- شبههٔ علمی: جهل‌ها و نادانی‌ها. چه جهل موضوعی باشد و چه حکمی. ②- شهوت عملی: کشش‌های درونی؛ مانند خواسته‌ها، طمع‌ها، بخل‌ها، حسدها و دافعهٔ عملی مانند غضب‌ها. ✓پس هم خاستگاه افراطی یعنی شدت و دفع افراطی و هم جهل‌ها و نادانی‌ها هر دو منشأ ظلم هستند. ☜شبههٔ علمی و شهوت عملی به هر دو قوای ادراکی و تحریکی مربوط می‌شوند. 🟢امیرالمومنین علیه السلام می‌فرماید:«النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا» این سخن حضرت را به دو معنا می‌توان در نظر گرفت: ❶-مردم دشمن چیزی هستند که نسبت به آن جهل دارند. بعنوان مثال فردی را نمی‌شناسند اما با او دشمنی می‌کنند. ❷- معنای لطیف‌تر و دقیق‌تر این است که مردم دشمن نفسی هستند که آنرا نمی‌شناسند. ↫چون نفس‌شان را نمی‌شناسند با آن دشمنی می‌کنند، نمی‌دانند که این نفس باید پرواز کند و غذای آن غذای مادی نیست، دانهٔ عشق، توحید و عرشی می‌خواهد. ☑️معرفت به نفس، انفع‌المعارف می‌باشد. @ostad_adabi 🍃❈🌼🍃🌼❈🍃
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۵۲_۵۳_۵۴_قسمت۱۸ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 در آیه ۵۴ چرا «أَنْفُسَكُمْ»
┄═❁🍃❈🌼﷽🌼❈🍃❁═┄ ثُمَّ عَفَوْنٰا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ ذٰلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۵۲﴾ وَ إِذْ آتَيْنٰا مُوسَى اَلْكِتٰابَ وَ اَلْفُرْقٰانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۵۳﴾ وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ يٰا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخٰاذِكُمُ اَلْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلىٰ بٰارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بٰارِئِكُمْ فَتٰابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ اَلتَّوّٰابُ اَلرَّحِيمُ ﴿۵۴﴾ 💠ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ؛ 🔹به خودتان ظلم کردید. 🔻ظَلَمْتُم: یعنی به جامعه، دیانت و مسیر توحید ظلم کردید. ❓چرا «أَنْفُسَكُمْ» همراه «ظَلَمْتُمْ» آمده است؟ ☜ چون فردی که ظلم می‌کند؛ به هر کس که باشد، اولاً و بالذات به خودش ظلم می‌کند، ثانیاً و بالعرض به دیگران. ♨️مَثَل ظالم مَثَل کسی است که در منزلش چاه فاضلاب زده باشد بوی تعفن آن ابتدا به خودش می‌خورد بعد به افرادی که از آنجا عبور می‌کنند. و فردی که به دیگران نیکی می‌کند، ابتدا به خودش خدمت کرده بعد به دیگران. إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهٰا ﴿اسراء/۷﴾ ✳️روایت داریم: «أَیُّهَا النَّاسُ سَبْعُ مَصَائِبَ عِظَامٌ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْهَا» >> هفت امر مهم که از آنها باید به خدای متعال پناه برد؛ چهار مورد آن در همین ماجرای گوساله پرست شدن سامری جاری است: ●عَالِمٌ زَلَّ: عالمی که پایش بلغزد. ●عَابِدٌ مَلَّ: بنده‌ای که خدا را می‌پرستد، امّا بعد از مدتی حال و رمق عبادت نداشته باشد. ●مُۆْتَمَنٌ غَلَّ: کسی که مورد اعتماد مردم است خیانت‌ کند. ●عَزِیزٌ ذَلَّ: کسی که اهل توحید باشد، عزت‌مند است و اگر مشرک شود ذلیل می‌شود. 🔘در این ماجرا: سامری عالمی که منحرف شده بود آمد و بنی‌اسرائیل را که اهل عبادت بودند از عبادت برگرداند؛ در حق آنها خیانت کرد و به بهانهٔ هدایت، آنها را مشرک (گوساله‌پرست) کرد. ☑️نکته: ریشهٔ همهٔ ظلم‌ها به شبههٔ علمی و شهوت عملی برمی‌گردد. @ostad_adabi 🍃❈🌼🍃🌼❈🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 چرا بجای «بٰارِئِكُمْ» نفرمود: خالقکم، رازقکم، فاطرکم یا الـٰهکم؟! ✦معنای دقیق بارئ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۵۲_۵۳_۵۴_قسمت۱۹ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 چرا بجای «بٰارِئِكُمْ» نفرمود
═❁🍃❈🌼﷽🌼❈🍃❁═┄ ثُمَّ عَفَوْنٰا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ ذٰلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۵۲﴾ وَ إِذْ آتَيْنٰا مُوسَى اَلْكِتٰابَ وَ اَلْفُرْقٰانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۵۳﴾ وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ يٰا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخٰاذِكُمُ اَلْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلىٰ بٰارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بٰارِئِكُمْ فَتٰابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ اَلتَّوّٰابُ اَلرَّحِيمُ ﴿۵۴﴾ 💠فَتُوبُوا إِلىٰ بٰارِئِكُمْ: ❓چرا بجای «بٰارِئِكُمْ» نفرمود: خالقکم، رازقکم، فاطرکم یا الهکم؟! ☜چون توبه با «بَری بودن» سازگار است؛ با فاصله گرفتن از گناه و با انفصال بین زشتی و نفس می‌سازد. ☜انسان زمانی که از زشتی فاصله گرفت بری‌ء (بیزار) می‌شود، از طرف دیگر ذات احدیّت نیز منزه است، تسبیح از آن اوست. 🌀خدای متعال: 🍃مُسَبَّحی است که مُسَبِّح واقع نمی‌شود. 🍃مُهَلَّلی است که مُهَلِّل واقع نمی‌شود. 🍃مُحَمَّدی است که مُحَمِّد واقع نمی‌شود. 🍃مُکبَّری است که مُکبِّر واقع نمی‌شود. ✅یعنی خدای متعال: هیچ وقت چیزی را تنزیه نمی‌کند، مثلا بگوید فلان چیز منزه است. 🔻هرگز نمی‌گوید فلان چیز یکتاست، توحید از آن ذاتش است. 🔻هرگز نمی‌گوید فلان چیز مورد حمد است؛ الحمد کُلُّهُ لِلّه 🔻هرگز نمی‌گوید فلان چیز بزرگ است، همه چیز در مقابل او کوچک است. 🟤معنای دقیق «باری»: ←سُبْحانَ الاِْلهِ الْجَليلِ، سُبْحانَ الاَْعَزِّ الاَْكْرَمِ، سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ اَهْلٌ...(تسبیح ماه رجب) ✓چون خداوند از هر عیبی منزه است؛ مستجمع جمیع کمالات خواهد شد. ↹پس «باری» نمایشگاه «الله» است؛ الوهیت و جامعیت اسماء و صفات جمال و جلال را به نمایش می‌گذارد. •↲به همین دلیل می‌فرماید «فَتُوبُوا إِلىٰ بٰارِئِكُمْ» ✓توبه انسان را به خداوند نزدیک می‌سازد. @ostad_adabi 🍃❈🌼🍃🌼❈🍃
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۵۲_۵۳_۵۴_قسمت۲۰ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 دیدگاههای مختلف راجع به قتل
═❁🍃❈🌼﷽🌼❈🍃❁═┄ ثُمَّ عَفَوْنٰا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ ذٰلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۵۲﴾ وَ إِذْ آتَيْنٰا مُوسَى اَلْكِتٰابَ وَ اَلْفُرْقٰانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۵۳﴾ وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ يٰا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخٰاذِكُمُ اَلْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلىٰ بٰارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بٰارِئِكُمْ فَتٰابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ اَلتَّوّٰابُ اَلرَّحِيمُ ﴿۵۴﴾ 💠فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ♻️دیدگاههای مختلف راجع به قتل: ⓵- این از باب«لاٰ تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ»﴿حجرات/۱۱﴾است یعنی یک نفر، اگر کسی را کشت لازم نیست خودش کشته شود، این مانند این است که خودش را هم کشته است. ⓶- اصلاً صحبت قتل نیست، صحبت نفرین است. ←مانند: «فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ»﴿مدثر/۱۹﴾ مرگ بر او به خاطر طرح و نقشه‌ای که ریخت. ⓷-مراد از این کشتن، کشتنِ نفس نیست، یک امر سَمبلیک است. ⓸- تعداد قابل توجهی کشته شدند، بعد از آن،خداوند دستور عفو را صادر کرد. ✓که این نظریهٔ آخر نسبت به بقیهٔ نظریات در مورد این ماجرا و صحنهٔ کشتار،جامع‌تر و دقیق‌تر است. 💢فلسفهٔ «فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ»: 🔻کیفر ارتداد 🔻نجات از عذاب ابدی 🔻عدم انتقال صفات رذیله به نسل بعد عبرت دیگران 🔘جمع بندی آیات ۵۴،۵۳،۵۲: 🌿خدای متعال وقتی برنامهٔ دعوتی برای گروهی انجام می‌دهد با عطوفت با آنها رفتار می‌کند و به مأمورش (پیامبرش) نیز می‌فرماید با محبت با آنها رفتار کن مثلاً می‌فرماید:«یا قومِ، ای قوم من» 🌿اگر در جایی معجزات زیاد باشد، استدلال و برهان زیاد باشد،کیفر تخلف از آن موضوع شدت پیدا می‌کند. 🌿بالاترین،سخت‌ترین، قبیح‌ترین معصیت‌ها ارتداد است. ♨️خدای متعال نیز بالاترین کیفر برای آن وضع کرده است؛ یعنی اموالش مصادره، همسرش بر او حرام و خودش نیز اعدام می‌شود. @ostad_adabi 🍃❈🌼🍃🌼❈🍃
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۵۵_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای إذْ ✦نکات آیه 📽مشاهده ویدئ
※::::::※::::::※※«﷽»※※::::::※::::::※ وَ إِذْ قُلْتُمْ يٰا مُوسىٰ لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتّٰى نَرَى اَللّٰهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ اَلصّٰاعِقَةُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ﴿۵۵﴾ ♻️ترجمه آیه: به یاد بیاورید هنگامی که گفتند: ای موسی! هرگز به تو ایمان نمی‌آوریم، مگر اینکه خدا را واضح و آشکار ببینیم، پس در حالی که می‌نگریستید صاعقه شما را گرفت. 🔸إذْ: می‌تواند خطاب به پیامبر اکرم صلی‌اللّه علیه‌وآله‌وسلم و بنی‌اسرائیل باشد. امّا اگر خطاب به بنی‌اسرائیل بگیریم بهتر است. ❇️نکات: ①- بنی‌اسرائیل گفتند «یا موسی». از تعابیری مانند یا رسول اللّه، یا نبی‌اللّه، یا کلیم اللّه استفاده نمی‌کردند. ☜این نشانهٔ بی‌ادبی قوم بنی‌اسرائیل بود. ②- نمی‌گفتند «لاٰ نُؤْمِنَ؛ ایمان نمی‌آوریم می‌گفتند «لَنْ نُؤْمِنَ» یعنی هرگز ایمان نمی‌آوریم (نفی ابدی می‌کردند.) ❓بنی‌اسرائیل که به خدا و حضرت موسی علیه‌السلام ایمان آورده بودند، پس چرا گفتند«لَنْ نُؤْمِنَ»؟ ⇤«لَنْ نُؤْمِنَ» به این مطلب برمی‌گردد که ما هرگز ایمان نمی‌آوریم به اینکه شما (حضرت موسی) با خداوند صحبت کرده‌ باشی. 💠حتّٰى نَرَى اَللّٰهَ جَهْرَةً ←برای اینکه باور کنیم با خداوند صحبت کردی به خدایت بگو خودش را آشکار و واضح به ما نشان بدهد. ●جَهر: آشکار، روشن، غیرمبهم ●صاعقه:صدای مهیبی که گاهی، انسان را تا آستانهٔ مرگ می‌برد و باعث مرگ می‌شود. 💠و أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ↹ به این معنا نیست که آنها نظاره‌گر مرگ گروه دیگری هستند. بلکه به این معناست که همه در حال تماشای مرگ همدیگر بودند.(صاعقه همه را زمین‌گیر می‌کرد.) @ostad_adabi ※::::::※※※※::::::※
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۵۵_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 مقایسه رأی و نظر ✦اقسام رؤیت ✦مع
※::::::※::::::※※«﷽»※※::::::※::::::※ وَ إِذْ قُلْتُمْ يٰا مُوسىٰ لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتّٰى نَرَى اَللّٰهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ اَلصّٰاعِقَةُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ﴿۵۵﴾ 💠حَتّٰى نَرَى اَللّٰهَ جَهْرَةً 🔸معنای رأی: أَنْ نَظَر المطلق، مطلقُ النَّظَر؛ مطلقِ نگاه کردن. 🔄مقایسهٔ رأی و نظر: ←مثال: «نَظَرتُ الیٰ الهلال فَلَمْ أره»؛ به هلال ماه نگاه کردم امّا ندیدم. ممکن است کسی به جایی نظر بیندازد امّا نبیند. ☜رأی: دیدن واقعی 🟢اقسام رؤیت: ⓵- باچشم: فَلَمّٰا رَأَى اَلْقَمَرَ بٰازِغاً﴿انعام/۷۷﴾ ⓶- باقلب:بٰارَكْنٰا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيٰاتِنٰا﴿اسراء/۱﴾ ●ما به اطراف بیت‌المقدس برکت دادیم تا این آیات دیده شود. ✓این دیدن با چشم ظاهر نیست، مشاهدهٔ قلبی است. ⓷-با روح و شهود: مٰا كَذَبَ اَلْفُؤٰادُ مٰا رَأىٰ ﴿۱۱﴾ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرماید: آنچه در سفر معراج دیدم دروغ نبود، واقعی بود. ✓منظور دیدن شهودی و روحی است. ⓸- در خواب: إِنِّي أَرىٰ فِي اَلْمَنٰامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ﴿صافات/۱۰۲﴾ ●من خواب دیدم که شما (اسماعیل) را سر می‌بُرم. ⓹-با قوهٔ متخیّله: إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيداً وَ نَرٰاهُ قَرِيباً ﴿معارج/۶و۷﴾ ●عده‌ای قیامت را دور می‌بینند امّا بالمشاهده و بالکشف آن را نزدیک می‌بینند. 💠جَهْرَةً 🔸جهر: امر آشکار 🔻واژهٔ جهر اختصاص به صوت و صدا ندارد و در جاهای دیگر نیز به کار می‌رود. مثلاً در عربی به تلسکوپ و میکروسکوپ مِجهره می‌گویند. ↩️در این آیه «جَهْرَةً» دو تا وصف گرفته است: ①- عده‌ایی می‌گویند: «جهر» صفت قول و گفتار است؛ یعنی با صدای بلند و بی‌ادبانه به حضرت موسی علیه‌السلام گفتند خدا را به ما نشان بده. ②- عده‌ای می‌گویند: «جهر» صفت رؤیت است یعنی خدا را آشکارا به ما نشان بده. @ostad_adabi ※::::::※※※※::::::※
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 احکام جهر ✦تفاوت ایمان با "باء" و "لام" ✦در ماجرای میقات بنی‌اسرائیل چند دسته شدند؟ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۵۵_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 احکام جهر ✦تفاوت ایمان با "باء" و "
※::::::※::::::※※«﷽»※※::::::※::::::※ وَ إِذْ قُلْتُمْ يٰا مُوسىٰ لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتّٰى نَرَى اَللّٰهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ اَلصّٰاعِقَةُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ﴿۵۵﴾ 💠حَتّٰى نَرَى اَللّٰهَ جَهْرَةً ✳️احکام جهر: ❶-واجب: خواندن حمد و سوره در نمازهای جهری (صبح، مغرب و عشا) بر آقایان واجب است. ❷-مستحب: نماز جمعه، نماز عیدین و نماز اِستِسقاء. ❸-مکروه: مأموم پشت سر امام صدایش را بلند بکند. ❹-حرام: در نمازهای اِخفاتی (ظهر و عصر) اگر انسان عمداً صدایش را بلند بکند، نمازش باطل است. ❺-مباح: اگر خانمی در جایی که نامحرم صدایش را نمی‌شنود نماز می‌خواند مخیّر است نمازش را با صدای بلند یا آهسته بخواند. ❇️نکته: ①-اگر ایمان همراه با باء بیاید ☜به معنای ایمان حقیقی و عمقی است. اگر ایمان همراه با لام بیاید☜ به معنای ایمان سطحی و ظاهری است. ✓در‌ این آیه نمی‌فرماید: «لَنْ نُؤْمِنَ بكَ» (ایمان قلبی و حقیقی) ↶بلکه می‌فرماید: «لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ» ⇠یعنی اگر خدا را به ما نشان بدهی ایمان سطحی و قشری می‌آوریم. ❖ در ماجرای میقات بنی اسرائیل دو دسته شدند: ◈یک دسته پیرو سامری شدند. ◈دستهٔ دیگر کسانی بودند که حضرت موسی علیه‌السلام آنها را از بین هفت هزار نفر انتخاب کرد و آنها را همراه خودش به وادی طور (محل میقات) برد و صدای خداوند را که با موسی صحبت می‌کرد شنیدند امّا باز هم گفتند ای موسی اگر راست می‌گویی خدا خودش را مجسم به ما نشان دهد. 🔴اشکالاتی که بر دیدن خدا وارد است: 🔻اگر خدا را با چشم ببینیم یا تمام خدا را می‌بینیم یا بخشی از خدا را. 🔻اگر تمام خدا را ببینیم او را محدود کردیم پس بی‌نهایت نیست. 🔻اگر بخشی از خدا را ببینیم یعنی خدا را تجزیه کرده‌ایم. ✅خداوند نه از بی‌نهایت بودنش کاسته می‌شود و نه قابل تجزیه است؛ پس قابل رؤیت نیست. @ostad_adabi ※::::::※※※※::::::※
تفسیر سوره مبارکه ص.mp3
21.08M
═•☆✦𑁍❧ ﷽❧𑁍✦☆•═ | 📖تفسیر سوره مبارکه ص 👤استادادبی 📌جلسه ۱۰ 🗓 مورخ: ۱۴٠۲/۵/۶ 📍مکان: گلستان [هیئت محبان الرضاعلیه‌السلام] {ظهرعاشورا} 📖 ادامه تفسیر آیات ۳۱- ۳۲ ☜و تفسیر آیات ۳۳ الی ۴۰ إِذْ عُرِضَ عَلَيْهِ بِالْعَشِيِّ اَلصّٰافِنٰاتُ اَلْجِيٰادُ﴿۳۱﴾فَقٰالَ إِنِّي أَحْبَبْتُ حُبَّ اَلْخَيْرِ عَنْ ذِكْرِ رَبِّي حَتّٰى تَوٰارَتْ بِالْحِجٰابِ ﴿۳۲﴾رُدُّوهٰا عَلَيَّ فَطَفِقَ مَسْحاً بِالسُّوقِ وَ اَلْأَعْنٰاقِ ﴿۳۳﴾وَ لَقَدْ فَتَنّٰا سُلَيْمٰانَ وَ أَلْقَيْنٰا عَلىٰ كُرْسِيِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنٰابَ ﴿۳۴﴾قٰالَ رَبِّ اِغْفِرْ لِي وَ هَبْ لِي مُلْكاً لاٰ يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي إِنَّكَ أَنْتَ اَلْوَهّٰابُ﴿۳۵﴾فَسَخَّرْنٰا لَهُ اَلرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخٰاءً حَيْثُ أَصٰابَ﴿۳۶﴾وَ اَلشَّيٰاطِينَ كُلَّ بَنّٰاءٍ وَ غَوّٰاصٍ﴿۳۷﴾وَ آخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِي اَلْأَصْفٰادِ﴿۳۸﴾هٰذٰا عَطٰاؤُنٰا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسٰابٍ﴿۳۹﴾ وَ إِنَّ لَهُ عِنْدَنٰا لَزُلْفىٰ وَ حُسْنَ مَآبٍ﴿۴۰﴾ @ostad_adabi ═•✦𑁍𑁍𑁍✦•═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 امانت‌داری قرآن حتی در بیان کلام خصم ✦تفسیرفَأَخَذَتْكُمُ اَلصّٰاعِقَةُ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 در قضیه "فَأَخَذَتْكُمُ اَلصّٰاعِقَةُ" حضرت موسی بی‌هوش میشود یا مدهوش؟ ✦علت مرگ موقت قوم بنی‌اسرائیل 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۵۵_قسمت۴ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 امانت‌داری قرآن حتی در بیان کلام خصم
※::::::※::::::※※«﷽»※※::::::※::::::※ وَ إِذْ قُلْتُمْ يٰا مُوسىٰ لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتّٰى نَرَى اَللّٰهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ اَلصّٰاعِقَةُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ﴿۵۵﴾ 💠 لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتّٰى نَرَى اَللّٰهَ جَهْرَةً 🔴نکتهٔ مهمی که در کل قرآن قابل دقت است: ☜خدای متعال در بیان کلام خصم امانتدار است یعنی عین کلام مخالفانش را نقل می‌کند، در آن تصرف نمی‌کند، چیزی کم و اضافه نمی‌کند که آنها تصور نکنند که نمی‌خواهد حرف آنها را دقیق گوش کند. مثال: ①-«اِجْعَلْ لَنٰا إِلٰهاً كَمٰا لَهُمْ آلِهَةٌ»﴿اعراف/۱۳۸﴾●برای ما هم بُت قرار بده همانطور که بت‌پرست‌ها دارند. ②- هٰذٰا إِلٰهُكُمْ وَ إِلٰهُ مُوسىٰ ﴿طه/۸۸﴾ ●حضرت موسی علیه‌السلام هم که از میقات برگردد باید این گوساله را بپرستد، این إِلٰه همه است. ③- لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتّٰى نَرَى اَللّٰهَ جَهْرَةً(بقره/۵۵) ●به تو ایمان نمی‌آوریم مگر اینکه خدای خودت را آشکارا به ما نشان بدهی. ✅این انصاف در بیان کلام خصم سبب می‌شود انسان بفهمد که قائل امین است. |⇚گاهی خدای متعال از دشمنش تعریف می‌کند؛ می‌فرماید: اینها از صخره‌ها، خانه‌هایی می‌سازند که کسی مثل آنها بلد نیست بسازد. عیب این جمله بگفتی هنرش نیز بگو 💠فَأَخَذَتْكُمُ اَلصّٰاعِقَةُ ❓چرا صاعقه آنها را گرفت؟ ⇙خدای متعال در پاسخ به افرادی که حرف غیر معقول، خرافی و غیر منطقی بگویند، برخورد می‌کند. 🔸صاعقه: صدای مهیبی که تا آستانهٔ مرگ، حتی تا خودِ مرگ انسان را می‌برد. ⚡️تعبیر صاعقه به چند صورت دیگر در قرآن آمده است: ▪️رَجفَة: زلزلهٔ تکان دهنده ▪️تجلی و جلوه: جلوه و تجلی کردیم، کوه را بلند کردیم و جناب موسی علیه‌السلام مدهوش شد. @ostad_adabi ※::::::※※※※::::::※
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۵۵_قسمت۵ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 در قضیه "فَأَخَذَتْكُمُ اَلصّٰاعِقَة
※::::::※::::::※※«﷽»※※::::::※::::::※ وَ إِذْ قُلْتُمْ يٰا مُوسىٰ لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتّٰى نَرَى اَللّٰهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ اَلصّٰاعِقَةُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ﴿۵۵﴾ 💠حَتّٰى نَرَى اَللّٰهَ جَهْرَةً •↲بنی‌اسرائیل به حضرت موسی علیه‌السلام گفتند: ما می‌خواهیم خدا را آشکار ببینیم. ✓خداوند در پاسخ به خواستهٔ غیر منطقی آنها، با قوهٔ قهریه با آنها برخورد کرد. 💠 فَأَخَذَتْكُمُ اَلصّٰاعِقَةُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ←صاعقه آمد و همه شاهد مرگ همدیگر شدند و حضرت موسی علیه‌السلام در این واقعه مدهوش شد. ✅نکته مهم: معصوم هیچ‌گاه بیهوش نمی‌شود، مدهوش می‌شود. یعنی از یک حوزه‌ای به حوزهٔ دیگر منتقل می‌شود. مثلاً از حس به عقل یا از قلب به ملکوت و... ↹حضرت موسی علیه‌السلام توجهش از جسم قطع شد و عالم برزخ را مشاهده نمود. 🔻بنی‌اسرائیل بر اثر صاعقه مُردند، وارد برزخ شدند، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و امیرالمؤمنین علیه‌السلام را دیدند که به ملائک جهنم دستور می‌دادند که اینها را جهنم نبرید اینها باید به دعای حضرت موسی علیه‌السلام به دنیا برگردند و این ماجرا را به مردم بگویند و بدانند امکان دیدن خدا وجود ندارد. 🔘نکات: ❶- پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و امیرالمؤمنین علیه‌السلام مظاهر اسماء الهی هستند، برای دیدن اسماء الهی آنها باید می‌مُردند. دیدن ذات که اصلاً امکان ندارد. لازمهٔ دیدن مظاهر اسماء الهی مُردن است و دیدن ذات محال است. 🔻لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ﴿انعام/۱۰۳﴾ ▽هیچ چشمی او را درک نمی‌کند، بلکه او همهٔ چشم‌ها را می‌بیند و درک می‌کند. ❷- آنها وقتی مُردند به منزلت پیامبراکرم صلی الله‌علیه‌وآله‌وسلم و امیرالمؤمنین علیه‌السلام پی بردند. ❸- انسان وقتی در دنیاست خیلی از حقایق را درک نمی‌کند، با مُردن بیدار می‌شود و حقایق را می‌بیند. ●«النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا؛ مردم خوابند وقتی می‌میرند بیدار می‌شوند. ●«فَكَشَفْنٰا عَنْكَ غِطٰاءَكَ﴿ق/۲۲﴾ پرده از وجود شما بر‌می‌داریم.» @ostad_adabi ※::::::※※※※::::::※
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 نگرانی حضرت موسی بعد از مردن همراهانش... ✦دیدن خدای متعال محال است 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi