eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
346 دنبال‌کننده
105 عکس
45 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴انسان باید سعی کند حسن نیت داشته باشد و از سوء نیت دوری جوید. باید توجه داشت که داشتن نیت بد در باطن و اظهار حسن نیت در ظاهر، عمل زشتی است که انسان با آن خود را فریب می‌دهد. انسان خود بهتر می‌داند که واقع امر غير از این است و خدای تعالی هم بر ظاهر و باطن همه احاطهکامل دارد و چیزی از او پوشیده نیست. پس بهتر است ظاهر و باطن خویش را هماهنگ کنند تا به واسطه سلامت باطن ظاهر هم تقویت گردد. 🔴نیت از ارکان اخلاق است هر چند نیت، عمل است (عمل قلب)، اما از آنجا که هیچ عملی در خارج بدون نیت تحقق پیدا نمی کند، از این رو می‌توان نیت را یکی از ارکان اخلاق دانست. بر اساس روایت امام صادق علبه السلام قلب فرماندهء بدن شمرده شده و اعضای دیگر همه به دستور و فرمان او حرکت می‌کنند. [۱] پس اعمال قلب در رتبه و درجه ای بالا از اعمال اعضا و جوارح دیگر قرار می‌گیرد. با توجه به این موضوع، واضح است که نیت و قصد - که از اعمال قلبی است - تأثیر فراوانی در همه اعمال انسان دارد و همه جوارح در حقیقت مطيع دستور و نظر قلب هستند، تا از قلب دستوری صادر نشود و رأی او بر چیزی استوار نگردد، جوارح حرکتی نمی کنند. بدین ترتیب معنای این روایت روشن می‌شود که امام زین العابدین علیه السلام می‌فرماید: لاَ عَمَلَ إِلاَّ بِنِيَّةٍ [۲] هیچ عملی بدون نیت نیست. 📚[۱]: ر. ک: الکافی، ج ۲، ص ۳۴. 📚[۲]: الكافی، ج ۲، ص ۸۴، مراد از عمل، در این روایت شریف، عمل پسندیده ای است که مقرب إلى الله باشد. بر اساس کلام امام سجاد علیه السلام، اگر چنین عملی با نیت الهی صورت گرفته باشد، ثبت می‌شود. به عبارت دیگر فقط عملی که نیت خوب داشته باشد، عبادت است. ولی اعمال مباحی که بدون جهت الهی یا با جهت شیطانی صورت می‌گیرند، به عنوان فعل نیک ثبت نمی شوند. اخلاق فطری ، ص ۱۰۲ ، ۱۰۳ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴همچنین می‌توان فهمید که چرا پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: نِيَّةُ المُؤمنِ خَيرٌ مِن عَمَلِهِ، ونِيَّةُ الكافِرِ شَرٌّ مِن عَمَلِهِ، [۱] ؛ نیت مؤمن بهتر از عمل اوست و نیت کافر بدتر از عمل اوست. زیرا کفر و ایمان در درجه اول و بیشتر از همه در قلب انسان وارد می‌شود و سپس آثار آن در سایر اعضا و جوارح پیدا می‌شود. پس شخصی که بالاترین درجهء ایمان قلبی را داشته باشد در واقع ایمان امیر و فرمانده بدن او را تسخیر کرده است، بنابر این بقیه اعضای او هم به طور معمول اعمالشان با آن هماهنگ خواهند شد و بدیهی است که کار و عمل فرمانده به مراتب بالاتر از کار فرمانبر است و روشن است که نیت و قصد، عملی قلبی است که همه اعضا را به حرکت در می‌آورد. اگر نیت شخصی سالم باشد، همه اعمال سالم خواهند بود و اگر نیت ناسالم باشد، اعمال همه اعضا ناسالم خواهند شد. 📚[۱]: همان(الکافی، ج ۲، ص ۸۴) اخلاق فطری ، ص ۱۰۳ ، ۱۰۴ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💠11 ذی القعده ، سالروز ولادت باسعادت آقا امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیهم را به محضر آقا امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تبریک و شادباش عرض مینمائیم.💠
🔴حسن فعلی و حسن فاعلی این نکته را هم نباید فراموش کرد که هر عملی بر اساس نیتی تحقق پیدا می‌کند و ممکن است خوبی و بدی نیت در خوبی و بدی عمل نقش نداشته باشد، ولی بدی نیت ارزش و اعتبار آن را پائین می‌آورد. به عنوان مثال، خدمت به مردم و به کارگیری سرمایه و توانایی در امور خیریه و ایجاد مداس و مساجد، قرض دادن، اطعام مردم، دستگیری از فقرا و ضعفا، کمک و یاری به مساکین و سالخوردگان، مداوای بیماران، رسیدگی به کسانی که در درد و رنج و گرفتاری اند؛ همه اعمالی خوب و خداپسندانه و از مصادیق احسان هستند و خوبی آنها بدیهی عقل انسان، بلکه فطری آن است. [۱] 📌[۱]: حتى موجودات دیگر هم هر یک به اندازه درک و شعور خود، رضایتمندی خود را از چنین اعمالی نشان می‌دهند. اخلاق فطری ، ص ۱۰۴ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴هر کاری که مصداق احسان باشد، خوب خواهد بود و فرقی نمی کند که عامل آن نیت خیر و احسان داشته باشد یا نه. ولی این کار اگر تنها به نیت احسان بوده باشد و فاعل آن هدف دیگری غیر از احسان نداشته باشد، نزد همه خردمندان ارزش و اعتبار بالاتر و بیشتری خواهد داشت. اما اگر عامل، اهداف ودواعی دیگری مثل رسیدن به مقام، گرفتن رأی، پیدا کردن اعتبار عمومی و... داشته باشد کار وی اعتبار و ارزش خود را از دست خواهد داد. به عبارت دیگر اگر انگیزه و داعی، صرفا اهداف شخصی - مثل رسیدن به جاه و مقام - باشد و احسان هیچ گونه نقشی در عمل نداشته باشد، در اینصورت می‌توان گفت عملی بی ارزش، بلکه منفی و قبیح است. فرض کنید کسی به قصد اغفال و کشتن انسانی به او نزدیک می‌شود و با او مهربانی وملاطفت و در کارهایش به او کمک می‌کند، تا بتواند هدف خویش را عملی سازد. آیا هیچ عاقلی برای این اعمال ارزشی قائل می‌شود؟ پس ارزش و اعتبار عمل تنها در گرو خوبی آن نیست (حسن فعلی)، بلکه ارزش و اعتبار عمل به نیت و قصد صحیح و خوب هم نیاز دارد (حسن فاعلی). بنابراین نیت نقش مهمی در ارزش و اعتبار اعمال دارد و هیچ عملی هم از نیت خالی نیست و اعمال بر اساس نیت شکل می‌گیرند. از این رو امام صادق علیه السلام «شاکله» را در آیهء شریفهء «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ» [۱] به نیت تفسیر کرده است. [۲] 📚[۱]: اسراء (۱۷)، آیه ۸۴: بگو همه بر اساس سرشت و فطرت خویش عمل می‌کنند. 📚[۲]: الكافی، ج ۲، ص ۸۵ بر اساس این تفسیر نیت انسان بر اساس شاکله و فطرت و سرشت او شکل می‌گیرد. یعنی کسی که خمیر مایه و سرشت و خلقت او بر پایه ایمان نهاده شده باشد، نیت‌های او هم ایمانی خواهد بود و آن که سرشت و فطرتش بر کفر وجحود و نفاق استوار شده باشد، نیت‌های او هم بر محور آن دور خواهد زد. به عبارت دیگر شاکله نیت را رنگ می‌دهد و نیت عمل خارجی را. البته شاکله در عمل تأثير تامندارد، چرا که قدرت و اختیار بر نیت حاکم است، لذا شاكله فقط اقتضایی برای عمل دارد و انسان را جبراً به سوی عملی سوق نمی دهد. اخلاق فطری ، ص ۱۰۵ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴نیت عمل قلب است. قلب برای خود شاکله ای پیدا کرده است و نیت از این صورت و شاکله تراوش پیدا می‌کند. قلب انسان ابتدا پاک است و با معصیت نقطهء سیاهی در آن ایجاد می‌شود. با زیاد شدن معصیت تمام قلب سیاه می‌شود. قلبی که تمام ساحتش با سیاهی پر شده است، نیتش ظلمانی خواهد بود. اما اگر قلب روشن باشد، نیت نیز زلال و روشن خواهد شد. شاکله قلب بر اثر اعمال آن ایجاد می‌شود و این شاکله در اعمال بعدی تأثیر می‌گذارد. یعنی عمل و شاکله همواره در تعامل اند. لذا بر مؤمنین لازم است که اگر مرتکب فعل قبیحی شدند بلافاصله توبه کنند تا عمل زشت آنان موجب سیاهی قلبشان نگردد. مهم ترین دژی که انسان در مرحله اول باید سراغ آن برود تا آن را تسخیر کند، قلب و روح است. تا قلب و روح از زنگارهای کفر و جحود و نفاق و زشتی و قساوت و جهل و نادانی و شقاوت پاک نشود، اعضای دیگر هم از کارهای زشت و بد پاک نخواهند شد. پس باید به تدریج قلب و روح را پاک کرد تا اعضا دیگر هم سالم و سلامت باشند. از آنجا که خدای سبحان بر دلها حکومت دارد و اوست که می‌تواند شیطان را مهار کند، لذا باید برای حفظ روشنایی قلب به او پناه برد و به آنچه پیامبرانش در این زمینه آورده اند، گوش جان سپرد و در مقابل آنان سر تعظیم فرود آورد؛ امید است با تسلیم در مقابل فرامین الهی و روشنگری هایعقل و خرد انسانی، به قلبی سالم و روحی با نشاط دست یافت. اخلاق فطری ، ص ۱۰۶ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a