جلسه۹_شناخت خداوند.m4a
2.38M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_نهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴امام صادق علیه السلام ایمان را عمل شمرده و میفرماید:
خدای تبارک و تعالی ایمان را بر اعضا و جوارح فرزند آدم واجب کرده و میان آنها تقسیم نموده است. پس هیچ عضوی از اعضای او خالی از ایمان نیست و به هر عضوی مقداری از ایمان داده شده که به دیگری غیر از آن را داده اند.
یکی از این اعضا قلب اوست که با آن میفهمد و تعقل میکند و آن امیر و فرمانده بدن است و همه اعضا و جوارح به فرمان و رأی آن انجام وظیفه میکنند... اما آنچه از ایمان بر قلب فرض شده عبارت است از اقرار و معرفت و اعتقاد و رضا و خشنودی و تسلیم به این که خدایی جز الله نیست و او یگانه است و شریکی ندارد، خدایی واحد است که همراه و فرزندی ندارد و این که محمد صلوات الله علیه و آله بنده و رسول اوست و اقرار به تمام پیامبران و کتابهای آسمانی. و این فرض قلب است از اقرار و معرفت که عمل قلب است. [۱]
در این روایت از معرفت؛ اقرار، تسلیم، اعتقاد، رضایت و خشنودی - که همه از اعمال قلب است - به عنوان تکلیف و فرض یاد شده است و این به صراحت دلالت دارد که همه اعمال قلبی، اختیاری هستند و انسان بر فعل و ترک آنها تسلط کامل دارد و میتواند مانع اعمالی چون معرفت، تسلیم و اعتقاد قلبی گردد.
📚[۱]: الكافی، ج ۲، ص ۳۴.
اخلاق فطری ، ص ۱۰۱
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۱۰_شناخت خداوند.m4a
2.36M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_دهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴تفکیک فعل جوارحی از نیت روشن است که تفکیک عمل جوارحی از نیت ممکن است و روایت امام صادق علیه السلام نیز بیانگر همین نکته بود. در این روایت بیان شده بود که اگر مؤمن کار خوبی را قصد کند و نتواند انجام دهد، برای او حسنه نوشته میشود. در نتیجه از این روایت استفاده میشود که تفکیک فعل از نیت و قصد ممکن است؛ یعنی ممکن است انسان فعلی را قصد کند، ولی آن را در خارج ایجاد نکند. پس چنین نیست که وقتی قصد و اراده و نیت تحقق پیدا کرد به دنبال آن عمل هم باید در خارج تحقق پیدا کند، بلکه انسان در تمام مراحل، توانایی و تسلط بر فعل و ترک را دارد.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
مَا يَصْنَعُ أَحَدُكُمْ أَنْ يُظْهِرَ حُسْناً وَ يُسِرَّ شَيْئاً أَ لَيْسَ یَرَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ فَيَعْلَمَ أَنْ لَيْسَ كَذَلِكَ وَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: (بَلِ اَلْإِنْسٰانُ عَلىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ) [۱] إنَّ السَّريرَةَ إذا صَحَّتْ قَوِيَتِ عَلاَنِيَتُهُ [۲] ؛
هیچ کدام از شماها خوش ظاهر و بد باطن نباشید، آیا (انسان) وقتی به نفس خویش نظر میکند نمی داند که این گونه نیست. در حالی که خداوند متعال میفرماید: «بلکه انسان به نفس خود آگاه است»، همانا وقتی باطن صحیح باشد ظاهر هم قوی خواهد شد.
پس نیت و اراده، اختیاری و غیر از عمل خارجی است و قدرت و اختیار علاوه بر اعمال جوانحی بر اعمال جوارحی نیز حاکم است.
📚[۱]: قیامت (۷۵)، آیهء ۱۴
📚[۲]: الكافي، ج ۲، ص ۲۹۵؛ بحارالانوار، ج ۶۹، ص ۲۸۹.
اخلاق فطری ، ص ۱۰۲
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۱۱_شناخت خداوند.m4a
2.41M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_یازدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴انسان باید سعی کند حسن نیت داشته باشد و از سوء نیت دوری جوید. باید توجه داشت که داشتن نیت بد در باطن و اظهار حسن نیت در ظاهر، عمل زشتی است که انسان با آن خود را فریب میدهد. انسان خود بهتر میداند که واقع امر غير از این است و خدای تعالی هم بر ظاهر و باطن همه احاطهکامل دارد و چیزی از او پوشیده نیست. پس بهتر است ظاهر و باطن خویش را هماهنگ کنند تا به واسطه سلامت باطن ظاهر هم تقویت گردد.
🔴نیت از ارکان اخلاق است
هر چند نیت، عمل است (عمل قلب)، اما از آنجا که هیچ عملی در خارج بدون نیت تحقق پیدا نمی کند، از این رو میتوان نیت را یکی از ارکان اخلاق دانست. بر اساس روایت امام صادق علبه السلام قلب فرماندهء بدن شمرده شده و اعضای دیگر همه به دستور و فرمان او حرکت میکنند. [۱]
پس اعمال قلب در رتبه و درجه ای بالا از اعمال اعضا و جوارح دیگر قرار میگیرد. با توجه به این موضوع، واضح است که نیت و قصد - که از اعمال قلبی است - تأثیر فراوانی در همه اعمال انسان دارد و همه جوارح در حقیقت مطيع دستور و نظر قلب هستند، تا از قلب دستوری صادر نشود و رأی او بر چیزی استوار نگردد، جوارح حرکتی نمی کنند. بدین ترتیب معنای این روایت روشن میشود که
امام زین العابدین علیه السلام میفرماید:
لاَ عَمَلَ إِلاَّ بِنِيَّةٍ [۲]
هیچ عملی بدون نیت نیست.
📚[۱]: ر. ک: الکافی، ج ۲، ص ۳۴.
📚[۲]: الكافی، ج ۲، ص ۸۴، مراد از عمل، در این روایت شریف، عمل پسندیده ای است که مقرب إلى الله باشد. بر اساس کلام امام سجاد علیه السلام، اگر چنین عملی با نیت الهی صورت گرفته باشد، ثبت میشود. به عبارت دیگر فقط عملی که نیت خوب داشته باشد، عبادت است. ولی اعمال مباحی که بدون جهت الهی یا با جهت شیطانی صورت میگیرند، به عنوان فعل نیک ثبت نمی شوند.
اخلاق فطری ، ص ۱۰۲ ، ۱۰۳
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۱۲_شناخت خداوند.m4a
2.39M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_دوازدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴همچنین میتوان فهمید که چرا پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
نِيَّةُ المُؤمنِ خَيرٌ مِن عَمَلِهِ، ونِيَّةُ الكافِرِ شَرٌّ مِن عَمَلِهِ، [۱] ؛
نیت مؤمن بهتر از عمل اوست و نیت کافر بدتر از عمل اوست.
زیرا کفر و ایمان در درجه اول و بیشتر از همه در قلب انسان وارد میشود و سپس آثار آن در سایر اعضا و جوارح پیدا میشود. پس شخصی که بالاترین درجهء ایمان قلبی را داشته باشد در واقع ایمان امیر و فرمانده بدن او را تسخیر کرده است، بنابر این بقیه اعضای او هم به طور معمول اعمالشان با آن هماهنگ خواهند شد و بدیهی است که کار و عمل فرمانده به مراتب بالاتر از کار فرمانبر است و روشن است که نیت و قصد، عملی قلبی است که همه اعضا را به حرکت در میآورد. اگر نیت شخصی سالم باشد، همه اعمال سالم خواهند بود و اگر نیت ناسالم باشد، اعمال همه اعضا ناسالم خواهند شد.
📚[۱]: همان(الکافی، ج ۲، ص ۸۴)
اخلاق فطری ، ص ۱۰۳ ، ۱۰۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۱۳_شناخت قرآن.m4a
2.49M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_سیزدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴حسن فعلی و حسن فاعلی
این نکته را هم نباید فراموش کرد که هر عملی بر اساس نیتی تحقق پیدا میکند و ممکن است خوبی و بدی نیت در خوبی و بدی عمل نقش نداشته باشد، ولی بدی نیت ارزش و اعتبار آن را پائین میآورد. به عنوان مثال، خدمت به مردم و به کارگیری سرمایه و توانایی در امور خیریه و ایجاد مداس و مساجد، قرض دادن، اطعام مردم، دستگیری از فقرا و ضعفا، کمک و یاری به مساکین و سالخوردگان، مداوای بیماران، رسیدگی به کسانی که در درد و رنج و گرفتاری اند؛ همه اعمالی خوب و خداپسندانه و از مصادیق احسان هستند و خوبی آنها بدیهی عقل انسان، بلکه فطری آن است. [۱]
📌[۱]: حتى موجودات دیگر هم هر یک به اندازه درک و شعور خود، رضایتمندی خود را از چنین اعمالی نشان میدهند.
اخلاق فطری ، ص ۱۰۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۱۴_شناخت خداوند.m4a
2.48M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_چهاردهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴هر کاری که مصداق احسان باشد، خوب خواهد بود و فرقی نمی کند که عامل آن نیت خیر و احسان داشته باشد یا نه. ولی این کار اگر تنها به نیت احسان بوده باشد و فاعل آن هدف دیگری غیر از احسان نداشته باشد، نزد همه خردمندان ارزش و اعتبار بالاتر و بیشتری خواهد داشت. اما اگر عامل، اهداف ودواعی دیگری مثل رسیدن به مقام، گرفتن رأی، پیدا کردن اعتبار عمومی و... داشته باشد کار وی اعتبار و ارزش خود را از دست خواهد داد.
به عبارت دیگر اگر انگیزه و داعی، صرفا اهداف شخصی - مثل رسیدن به جاه و مقام - باشد و احسان هیچ گونه نقشی در عمل نداشته باشد، در اینصورت میتوان گفت عملی بی ارزش، بلکه منفی و قبیح است. فرض کنید کسی به قصد اغفال و کشتن انسانی به او نزدیک میشود و با او مهربانی وملاطفت و در کارهایش به او کمک میکند، تا بتواند هدف خویش را عملی سازد. آیا هیچ عاقلی برای این اعمال ارزشی قائل میشود؟
پس ارزش و اعتبار عمل تنها در گرو خوبی آن نیست (حسن فعلی)، بلکه ارزش و اعتبار عمل به نیت و قصد صحیح و خوب هم نیاز دارد (حسن فاعلی).
بنابراین نیت نقش مهمی در ارزش و اعتبار اعمال دارد و هیچ عملی هم از نیت خالی نیست و اعمال بر اساس نیت شکل میگیرند. از این رو امام صادق علیه السلام «شاکله» را در آیهء شریفهء «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ» [۱] به نیت تفسیر کرده است. [۲]
📚[۱]: اسراء (۱۷)، آیه ۸۴: بگو همه بر اساس سرشت و فطرت خویش عمل میکنند.
📚[۲]: الكافی، ج ۲، ص ۸۵ بر اساس این تفسیر نیت انسان بر اساس شاکله و فطرت و سرشت او شکل میگیرد. یعنی کسی که خمیر مایه و سرشت و خلقت او بر پایه ایمان نهاده شده باشد، نیتهای او هم ایمانی خواهد بود و آن که سرشت و فطرتش بر کفر وجحود و نفاق استوار شده باشد، نیتهای او هم بر محور آن دور خواهد زد. به عبارت دیگر شاکله نیت را رنگ میدهد و نیت عمل خارجی را. البته شاکله در عمل تأثير تامندارد، چرا که قدرت و اختیار بر نیت حاکم است، لذا شاكله فقط اقتضایی برای عمل دارد و انسان را جبراً به سوی عملی سوق نمی دهد.
اخلاق فطری ، ص ۱۰۵
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۱۵_شناخت خداوند.m4a
2.43M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_پانزدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴نیت عمل قلب است. قلب برای خود شاکله ای پیدا کرده است و نیت از این صورت و شاکله تراوش پیدا میکند. قلب انسان ابتدا پاک است و با معصیت نقطهء سیاهی در آن ایجاد میشود. با زیاد شدن معصیت تمام قلب سیاه میشود. قلبی که تمام ساحتش با سیاهی پر شده است، نیتش ظلمانی خواهد بود. اما اگر قلب روشن باشد، نیت نیز زلال و روشن خواهد شد. شاکله قلب بر اثر اعمال آن ایجاد میشود و این شاکله در اعمال بعدی تأثیر میگذارد. یعنی عمل و شاکله همواره در تعامل اند. لذا بر مؤمنین لازم است که اگر مرتکب فعل قبیحی شدند بلافاصله توبه کنند تا عمل زشت آنان موجب سیاهی قلبشان نگردد.
مهم ترین دژی که انسان در مرحله اول باید سراغ آن برود تا آن را تسخیر کند، قلب و روح است. تا قلب و روح از زنگارهای کفر و جحود و نفاق و زشتی و قساوت و جهل و نادانی و شقاوت پاک نشود، اعضای دیگر هم از کارهای زشت و بد پاک نخواهند شد. پس باید به تدریج قلب و روح را پاک کرد تا اعضا دیگر هم سالم و سلامت باشند.
از آنجا که خدای سبحان بر دلها حکومت دارد و اوست که میتواند شیطان را مهار کند، لذا باید برای حفظ روشنایی قلب به او پناه برد و به آنچه پیامبرانش در این زمینه آورده اند، گوش جان سپرد و در مقابل آنان سر تعظیم فرود آورد؛ امید است با تسلیم در مقابل فرامین الهی و روشنگری هایعقل و خرد انسانی، به قلبی سالم و روحی با نشاط دست یافت.
اخلاق فطری ، ص ۱۰۶
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه ۱۶_شناخت خداوند.m4a
2.37M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_شانزدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴بخش سوم: مبادی اخلاق
مراد از مبادی اخلاق، زمینهها و امور مؤثر در اخلاق انسان هستند. این امور عبارت اند از: طینت، آب و هوا، خوردنیها و پوشیدنی ها، مصاحبت با مردم، گناه یا اطاعت، تجارت، برخی پیشه ها، ولایت و سلطنت، فقر و غنا و برخی افعال. در ادامه به بررسی هر یک از این مبادی خواهیم پرداخت.
🔴یکم: طینت
اشاره خلقت انسان در روایات اهل بیتعلیهم السلام از جایگاه مهمی برخوردار است، در قرآن کریم کیفیت خلقت انسان و عوالمی که بر او گذشته، بیان شده است. [۱] بر اساس روایات فراوان- بیش از حد تواتر - پیدایش انسان اختصاص به این عالم نداشته، بلکه همین انسان پیش از ورود به این دنیا، عوالمی را سپری کرده است. [۲]
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
همه امت من در مرحله طينت برایم تجسم پیدا کرد و من همهء آنها را به اسم خود و اسم پدرشان و اخلاق و سیمایشان شناختم. [۳]
📚[۱]: ر. ک: به اعراف (۷)، آیهء ۱۷۲؛ حج (۲۲)، آیهء ۵؛ انبیاء (۲۱)، آیهء ۳۰؛ فاطر (۳۵)، آیهء ۱۱؛ غافر (۴۰) آیهء ۶۷؛ مؤمنون (۲۳)، آیات ۱۲ - ۱۴ و...
📚[۲]: ر. ک: ترجمه توحيد الأمامية، ص ۱۳۳ - ۱۷۵.
📚[۳]: بحارالانوار، ج ۱۷، ص ۱۵۳.
اخلاق فطری ، ص ۱۰۷ ، ۱۰۹
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۱۷_شناخت خداوند.m4a
2.28M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_هفدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴همچنین روایاتی از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که گاه شخصی حضور آن حضرت میرسید و با احترام به ایشان خود را دوستدار آن حضرت معرفی میکرد و گاهی این معرفی با سوگند همراه میشد؛ اما حضرت در جواب این گونه اشخاص برخی را تکذیب و عده ای را تصدیق میفرمود و به صادقان توصیه میکرد که مواظب بقیه عمر خویش در این دنیا باشند و خود را برای امتحانات و ابتلائات سخت و دشوار در این دنیا آماده سازند. [۱]
در آن عوالم پس از اعطای نور عقل و اختیار انسانها مورد آزمایشهایی قرار گرفته اند. نتیجه آزمونها تأثیراتی جدی در صفات ظاهری و باطنی و خلق انسانها گذاشته است.
📚[۱]: ر. ک: بصائر الدرجات، ص ۱۰۷ - ۱۰۸ و ۴۱۰ - ۴۱۱؛ بحارالانوار، ج۲۵، ص ۱۴ و ج ۲۶ ص ۱۷ و ۱۱۹ و ۱۲۱ و ج۴۲، ص ۱۹۶ و ج ۴۶، ص ۶۲و ج ۶۱، ص ۱۳۱ و ۱۳۸.
اخلاق فطری ، ص ۱۱۰
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۱۸_شناخت خداوند.m4a
2.55M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_هجدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
39.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان
🔴جلسه اول - ادعای وحدت وجود در آثار آیت الله سیدان
شبهه قائم بالغیر بودن خلق
🌐 متن کامل این گفت و گو در وبسایت :
https://biabanioskouei.ir/ادعای-وحدت-وجود-در-آثار-آیت-الله-سیدان
🔸 لینک مشاهده در یوتوب:
https://youtu.be/sj_Uq6zsqPo
🔸 لینک مشاهده در آپارات:
https://aparat.com/v/4MLV0
🔸لینک فایل صوتی:
https://t.me/biabanioskouei/513
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۱۹_شناخت قرآن.m4a
2.3M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_نوزدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴عبد الله بن سنان میگوید: به امام صادق صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردم:
فدایت شوم من بعضی از دوستانمان را میبینم که سبک سر، تندخو و بی پروا هستند و از این جهت سخت ناراحتم و برخی از مخالفان را میبینم که حسن السمت (خوش روش) هستند. حضرت فرمود: نگو «حسن السمت»؛ زیرا «سمت» جهت راه را میگویند. بگو: خوش سیما هستند. او میگوید: گفتم بعضی از مخالفان را میبینم که خوش سیما و بردبارند و از این جهت هم ناراحت میشوم. حضرت فرمود: از سبک سری و تندخویی دوستان و خوش سیما بودن مخالفان ناراحت مباش. همانا خداوند متعال وقتی خواست آدم علیه السلام را خلق کند این دو طینت را آفرید و آن دو را از هم جدا کرد و به اصحاب یمین فرمود: به اذن من خلق شوید، پس خلقی به صورت ذرههای ریز به وجود آمدند که حرکت میکردند و به اهل شمال هم فرمود: به اذن من خلق شوید. پس آنها هم به اندازه ذرههای ریز پدید آمدند که حرکت میکردند. آن گاه آتشی برای آنها افروخت و فرمود: به اذن من داخل آتش شوید. نخستین کسی که وارد آن شد محمد صلی الله علیه و آله و سلم بود و به دنبال او رسولان اولوالعزم و اوصياء و پیروانشان داخل شدند.
آنگاه به اصحاب شمال فرمود: به اذن من وارد آتش شوید.
گفتند: پروردگارا، ما را آفریدی تا بسوزانی؟ و از دستور خدا سرپیچی کردند. پس به اصحاب یمین فرمود: به اذن من از آتش بیرون آیید، آتش در آنها هیچ اثری نگذاشته بود. وقتی اصحاب شمال آنان را دیدند، گفتند: پروردگارا، دوستانمان را میبینیم که سالم از آتش بیرون آمدند، پس حکم ما را لغو کن و ما را دوباره به دخول در آتش امر کن.
خداوند فرمود: حکم شما را لغو کردم، پس داخل آتش شوید. وقتی نزدیک آتش شدند و شعله آتش به آنها رسید به عقب برگشتند، گفتند:
پروردگارا، ما تحمل سوخته شدن را نداریم و دستور الهی را عصیان کردند. خدای تعالی برای بار سوم آنها را به دخول در آتش امر کرد. باز هم معصیت کردند و برگشتند. اصحاب یمین را هم سه بار امر فرمود و در هر سه بار داخل آتش شدند و سالم بیرون آمدند. بعد از همه اینها خدای تعالی همه را به اذن خود به گل تبدیل کرد و از آن آدم علیه السلام را آفرید.
حضرت فرمود:
... سبک سری و تندخویی که در دوستانت میبینی، از آمیخته شدن با اصحاب شمال به آنها رسیده است و حسن سیما و وقار که در مخالفین میبینی، از اصحاب یمین به آنها رسیده است.
اخلاق فطری ، ص ۱۱۰ ، ۱۱۱
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۲۰_شناخت خداوند.m4a
2.56M
🔴صوت درس #شناخت_خدا
#جلسه_بیستم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a