eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
314 دنبال‌کننده
88 عکس
32 ویدیو
165 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴مسعودی نیز در احوال هند و چین و تبت در تأثیر آب و هوا در اخلاق و رفتار و رنگ اهالی آنجا سخن گفته است. وی درباره اهالی تبت می‌نویسد: وَ لبلاد تُبْتُ خَوَاصِّ عَجِيبَةً فِي هَوَائِهَا وَ سَهْلِهَا وَ مَائِهَا وَ جَبَلِهَا وَ لَا يَزَالُ الْإِنْسَانُ أَبْدَأُ ضَاحِكاً بِهَا فَرَحاً مَسْرُورَةً لَا تَعَرَّضْ لَهُ الْأَحْزَانِ وَ لَا الْغُمُومَ وَ لَا الْأَفْكَارِ... لَا يَكَادُ يَرَى فِي هَذَا الْبَلَدِ شیخ حزین وَ لَا عَجُوزُ بَلِ الطَّرَبِ فِي الشُّيُوخِ وَ الْكُهُولِ وَ الشَّبَابِ وَ الْأَحْدَاثِ عَامٍ... حَتَّى أَنَّ الْمَيِّتَ إِذَا مَاتَ لَا يَكَادُ يداخل أَهْلُهُ عَلَيْهِ كَثِيرُ مِنَ الْحَزَنَ [۱] آب و هوا و دشت و کوه‌های سرزمین تبت خواص عجیبی دارد. انسان همیشه در آنجا شاد و خرم است. حزن و اندوه و فکر در آنجا به انسان دست نمی دهد... در این منطقه حتی پیرمردان و پیر زنان هم محزون نیستند و شادی و طرب در همه آنها از پیر گرفته تا نوجوانان پیداست... حتى هنگامی که یکی از کسانشان می‌میرد، حزن و اندوه چندانی بر آنها وارد نمی شود. به نظر می‌رسد اصل این امر که آب و هوا و اختلاف جغرافیایی سرزمین‌ها و پستی و بلندی آنها در ساکنان آنها مؤثر است، جای بحث و گفتگو ندارد، بلکه می‌توان گفت: این تأثیر منحصر به اختلاف آب و هوای سرزمین‌های گوناگون نیست و آب و هوای فصول مختلف در یک سرزمین هم در اخلاق مؤثر است، ولی در این که این تأثیر چگونه است و هر نوع آب و هوا چه تأثیر خاصی دارد، جای بحث و گفتگو است. 📚[۱]: مروج الذهب، ج ۱، ص ۱۷۸. اخلاق فطری ، ص ۱۱۸ ، ۱۱۹ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💠ولادت با سعادت امام موسی بن جعفرالکاظم صلوات الله علیهما را به پیشگاه مقدس امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تبریک و شادباش عرض می نمائیم. 💠امام کاظم حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیهما میفرمایند: اصْبِرْ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ اصْبِرْ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَإِنَّمَا الدُّنْيَا سَاعَةٌ فَمَا مَضَى مِنْهَا فَلَيْسَ تَجِدُ لَهُ سُرُوراً وَ لَا حُزْناً وَ مَا لَمْ يَأْتِ مِنْهَا فَلَيْسَ تَعْرِفُهُ فَاصْبِرْ عَلَى تِلْكَ السَّاعَةِ الَّتِي أَنْتَ فِيهَا فَكَأَنَّكَ قَدِ اغْتَبَطْت بر طاعت خدا صبر كن و در ترك معاصى او شكيبا باش ؛ زيرا دنيا لحظه اى بيش نيست . آنچه گذشته جاى شادى و غم ندارد و از آنچه نيامده نيز خبرى ندارى . پس لحظه اى را كه در آن به سر مى برى ، صبور باش چنان كه گويى خوشبخت و خوشحالى .   📚تحف العقول ص 396 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج75، ص311، ح1
🔴از آنجا که تأثیرات در خلق انسانی از امور مختلف ناشی می‌شود، پس انسان می‌تواند به واسطه امور دیگری مثل تغذیه مناسب آن تأثیرات را خنثی کند و آثار آن را از بین ببرد، یا کاهش دهد. در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز به تأثیر آب و هوا و زمین بر اخلاق و زندگی انسان اشاره شده است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «لَا تَطِیبُ السُّکنَی إِلَّا بِثَلَاثٍ: الْهَوَاءِ الطَّیبِ وَ الْمَاءِ الْغَزِیرِ الْعَذْبِ وَ الْأَرْضِ الْخَوَّارَة» [۱] ؛ هیچ مسکنی خوب و نیکو نمی شود، جز با سه چیز: هوای خوب و پاکیزه، آب فراوان و گوارا و زمین نرم و همواره و در توحید مفضل می‌فرماید: ای مفضل، درباره هوای صاف و ابری فکر کن که چگونه در این عالم در تعاقب اند؛ چرا که صلاح عالم در آن است که اگر یکی از آن دو استمرار و تداوم پیدا کند، موجب فساد و تباهی می‌شود. آیا نمی بینی باران وقتی مدتی به صورت مداوم ببارد، گیاهان و سبزیجات فاسد شده، حیوانات سست و بی رمق می‌شوند و هوا سرد گشته و امراض مختلف پدید می‌آید و راهها از بین می‌رود؟ و اگر بارندگی مدتی قطع گردد و هوا صاف باشد، زمین و گیاهان خشک می‌شود و ضرر به مردم وارد می‌شود و یبوست و خشکی بر هوا غالب گشته و امراض گوناگون دیگری پدید می‌آید؟ [۲] و نیز می‌فرماید: اگر کسی بگوید مگر نه این است که در بعضی از سال‌ها خشکسالی اتفاق می‌افتد و هوا گرم می‌شود و مردم به سختی و دشواری می‌افتند و گاهی سرما زیاد می‌شود و زراعت و غلات را از بین می‌برد و رطوبت هوا به قدری زیاد می‌شود که موجب امراض و آفات زیادی در انسان و غلات می‌شود؟ در جواب گفته می‌شود: آری گاهی اوقات این گونه است و این به مصلحت انسان است تا از معاصی دست برادرد و غرق در گناهان نشود؛ چرا که مصلحت دینی انسان مقدم بر مصلحت دنیوی اوست. [۳] 📚[۱]: تحف العقول، ص۳۱۹؛ بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۲۳۲. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۳، ص ۱۲۵. 📚[۳]: بحارالانوار، ج ۳، ص ۱۲۷. اخلاق فطری ، ص ۱۱۹ ، ۱۲۰ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴بدین ترتیب روشن شد که آب و هوا در انسان و حتی در حیوانات و گیاهان مؤثر است و نیز بدیهی است که سستی و شادابی و صحت و سلامت بدن نقش به سزایی در شکل گیری اخلاق و صفات نفسانی انسان دارد و روح و نفس وقتی شاداب و سرحال است که بدن سالم، و از صحت کامل برخوردار باشد. 🔴سوم: خوردنی‌ها و پوشیدنی ها اشاره خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها نیز در جسم و جان آدمی تأثیراتی دارند. قوام و پایداری جسم آدمی با غذا و خوردنی هاست. روح انسان نیز در دنیا با این بدن استوار و پایدار است. امیر مؤمنان حضرت على علیه السلام می‌فرماید: یَا كُمَیْلُ، اللِّسانُ يَنزَحُ مِنَ القَلبِ وَالقَلبُ يَقومُ بِالغِذاءِ فَانظُر فِيمَا تُغَذّي قَلبَكَ وَ جِسْمَک [۱] ؛ ای کمیل، زبان آدمی از قلب او سرچشمه می‌گیرد و قلب انسان با غذا استوار است. پس در غذای قلب و جسم خویش خوب بنگر. صحت و سلامتی بدن، روح را شاداب و پرنشاط، و ضعف و سستی و بیماری آن، روح آدمی را ضعیف و ناتوان می‌نماید. پس غذای بدن چنان که بدن را تقویت می‌کند، روح را نیز تقویت می‌نماید. صحت و شادابی روح تأثیر فراوانی در اخلاق و صفات نفسانی دارد و همین طور عقل و خرد وقتی کامل و قوی است که بدن رشد مناسب خود را داشته باشد و قوی و پرنشاط باشد. در این قسمت تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها در اخلاق را مورد بحث قرار می‌دهیم. [۲] 📚[۱]: تحف العقول، ص ۱۷۴؛ مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ۲۱۷. 📌[۲]: منظور از تاثیرات غیر مستقیم، تأثیراتی است که غذاها و لباس‌ها در خرد و قلب آدمی می‌گذارند. چنان که پیش تر بیان شد، عقل و قلب آدمی از ارکان مهم و ریشه‌های اساسی شکل گیری اخلاق در انسان به شمار می‌آید و هر چیزی که در خرد و قلب تأثیر بگذارد، در اخلاق هم تأثیر خواهد گذاشت. اخلاق فطری ، ص ۱۲۰ ، ۱۲۱ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 1 ت 27 - 6 - 90.m4a
14.38M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴الف. نقش برخی خوردنی‌ها در اخلاق اشاره در این قسمت خوردنی‌هایی به بحث گذاشته می‌شود که در اخلاق انسانی نقش مستقیم دارند. ۱. گل و خاک امام باقر علیه السلام می‌فرماید: خوردن خاک از بزرگترین کمین گاه‌های شیطان و کار وسوسه است. خوردن خاک عامل امراض جسمانی و تحریک کننده دردهاست. آن که خاک می‌خورد قدرت بدنش از آنچه قبلاً داشت کمتر می‌شود و از انجام کارهایی که قبلاً انجام می‌داد، ناتوان می‌شود. پس کارهایی که پیش از آن انجام می‌داد و حالا نمی تواند انجام دهد، محاسبه می‌شود و مورد عذاب قرار می‌گیرد. [۱] و امام صادق علیه السلام می‌فرماید: أَكْلُ اَلطِّينِ يُورِثُ اَلنِّفَاقَ [۲] ؛ خوردن خاک نفاق می‌آورد. از آثار خوردن خاک این است که بدن را به تدریج از کار می‌اندازد و موجب پیدایش نفاق در دل آدمی می‌شود. البته از میان خاکها تنها تربت حضرت سید الشهدا علیه السلام است که خوردن آن به قصد استشفا اشکالی ندارد. 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۶، ص ۱۵۳؛ المحاسن، ص ۵۶۵. 📚[۲]: الكافي، ج ۶، ص۲۶۵؛ بحارالانوار، ج ۵۷، ص ۱۵۴. اخلاق فطری ، ص ۱۲۱ ، ۱۲۲ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 2 ت 28 - 6 - 90.m4a
12.97M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در روایات ضمن تصریح به این موضوع، آدابی برای خوردن تربت مقدس حضرت ابا عبدالله الحسين علیه السلام ذکر شده است. مردی از امام صادق علیه السلام پرسید: من از شما شنیدم که فرمودید: تربت حسین علیه السلام از داروهای خاصی است که به هیچ دردی نمی رسد، جز این که آن را از بین می‌برد. حضرت فرمود: آری این را من گفته ام. بعد فرمود: آیا در این مورد سؤالی داری؟ عرض کردم: من از آن تربت تناول کردم ولی مرا نفعی نبخشید. فرمود: بدان آن را دعائی است که اگر کسی از آن بخورد و آن دعا را نگوید و استعمالش کند، نفعی برایش نخواهد داشت. می‌گوید: پرسیدم: آن دعا چیست؟ فرمود: پیش از هر چیزی آن را می‌بوسی و بر روی چشمان خویش می‌گذاری و بیش از یک نخود نمی خوری... سپس حضرت دعا را تعلیم دادند. [۱] البته غیر از تربت امام حسین علیه السلام در روایات از خاک دیگری به نام «گل ارمنی» هم برای استشفا ذکری به میان آمده است. [۲] 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۱۵۶. 📚[۲]: بحارالانوار، ج۶۵، ص ۱۵۵. اخلاق فطری ، ص ۱۲۲ ، ۱۲۳ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 3 ت 29 - 6 - 90.m4a
12.94M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴۲. استمرار شرب خمر امام باقر علیه السلام می‌فرماید: إِنَّ مُدْمِنَ الْخَمْرِ کَعَابِدِ وَ ثَنٍ وَ یُورِثُهُ الِارْتِعَاشَ وَ یَهْدِمُ مُرُوءَتَهُ وَ یَحْمِلُهُ عَلَی أَنْ یَجْسُرَ عَلَی الْمَحَارِمِ مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ وَ رُکُوبِ الزِّنَا حَتَّی لَا یُؤْمَنَ إِذَا سَکِرَ أَنْ یَثِبَ عَلَی حَرَمِهِ وَ هُوَ لَا یَعْقِلُ ذَلِکَ وَ الْخَمْرُ لَا یَزِیدُ شَارِبَهَا إِلَّا کُلَّ شَرٍّ [۳] ؛ همانا آن که بر نوشیدن شراب مداومت دارد، مانند بت پرست است و نوشیدن شراب موجب ارتعاش (رعشه) در اوست و مروت و مردانگی او را از بین می‌برد و او را بر ارتکاب محرمات الهی مانند خون ریزی و زنا جسور می‌کند. و موقعی که مست می‌شود محارمش هم از دست او در امان نیستند؛ چرا که او حرمت آن امر را نمی فهمد. و شارب خمر هر شری از دستش بر می‌آید. 🔴۳. زیاده روی در خوردن گوشت و ترک آن در برخی روایات از تأثیر گوشت نخوردن به مدت چهل روز سخن گفته شده است. امام علی علیه السلام می‌فرماید: عَلَيكُم بِاللَّحمِ؛ فَإِنَّ اللَّحمَ مِنَ اللَّحْمِ، وَ اللَّحْمُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ، وَ قَالَ: مِنْ تَرَکَ اَللَّحْمَ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً سَاءَ خُلُقُهُ [۱] ؛ بر شما باد به گوشت، همانا گوشت از گوشت است و گوشت است که گوشت را می‌رویاند. و فرمود: کسی که چهل روز گوشت را ترک کند، بد خلق می‌شود. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: مَنْ تَرَکَهُ [اَللَّحْمِ] ارْبَعِینَ یَوْماً سَاءَ خُلُقُهُ کُلُوهُ فَإِنَّهُ یَزِیدُ فِی اَلسَّمْعِ وَ اَلْبَصَرِ [۲] ؛ کسی که گوشت را چهل روز ترک کند بد خلق می‌شود. گوشت بخورید که شنوایی و بینایی را می‌افزاید. و در روایت دیگر از امير المؤمنین علیه السلام نقل شده است که: کسی که چهل روز گوشت نخورد بد خلق می‌شود و آنگاه که خلق انسان یا حیوانی بد شد در گوشش اذان بگویید. 📚[۱]: من لا يحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۴۵؛ بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۱۶۳. 📚[۲]: قرب الاسناد، ص ۵۱: وسائل الشيعة، ج۲۵، ص ۴۲؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۵۶. 📚[۳]: المحاسن، ج ۲، ص ۴۶۴؛ وسائل الشيعة، ج ۲۵، ص ۴۱؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۶۶ اخلاق فطری ، ص ۱۲۳ ، ۱۲۴ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 4 ت 30 - 6 - 90.m4a
12.79M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در این روایات ائمه علیهم السلام اصحابشان را به خوردن گوشت توصیه کرده و از ترک آن به مدت چهل روز بر حذر داشته اند. حتی در روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به نقل شده که اگر بر کسی چهل روز گذشت و نتوانست گوشت تهیه کند، حتماً قرض کرده و گوشت بخورد. [۱] البته به همان اندازه که در برخی روایات به خوردن گوشت تأکید شده و آثار ترک آن بیان شده، در مقابل مصرف زیاد آن نیز توصیه نشده و آثاری همانند آثار ترک گوشت به مدت چهل روز برای آن هم بیان شده است. در روایتی نقل شده است که: مَنْ أَکَلَ اَللَّحْمَ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً سَاءَ خُلُقُهُ [۲] ؛ کسی که چهل روز گوشت بخورد بد خلق می‌شود. در روایتی دیگر به جای «ساء خلقه»، «قسا قلبه» نقل شده است. [۳] بنابراین چنان که اصل خوردن گوشت از نظر روایات برای انسان لازم شمرده شده است، زیاده روی در خوردن آن نیز مورد نکوهش قرار گرفته است. پس با اعتدال و میانه روی در آن و پرهیز از افراط و تفریط می‌توان سلامت جسم و روح را حفظ کرد. 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۵۶، ص۶۵؛ المحاسن، ج ۲، ص ۴۶۴. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۲۶ 📚[۳]: بحارالانوار، ج ۶۲، ص۲۹۴. اخلاق فطری ، ص ۱۲۴ ، ۱۲۵ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 5 ت 3 - 7 - 90.m4a
12.52M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴آنچه نقل شد در ظاهر مربوط به انواع مختلف گوشت بود. ولی از این میان برخی از گوشت‌ها تأثیر خاصی نسبت به برخی از صفات نفسانی و اخلاق انسانی دارند. در روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در مورد گوشت دراج [۱] می‌خوانیم: مَنِ اشْتَكَي فُؤَادَهُ وَ كَثُرَ غَمُّهُ فَلْيَأْكُلِ الدُّرَّاجَ [۲] کسی که دلش گرفته و غم بر او فزونی یافته دراج بخورد. و نیز می‌فرماید: مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَقِلَّ غَیْظُهُ فَلْیَأْکُلْ لَحْمَ اَلدُّرَّاجِ [۳] آن که خوشحال می‌شود که خشمش کم گردد، دراج بخورد. امام صادق علیه السلام هم فرمود: هر گاه یکی از شما غصه و ناراحتی در خود یافت و سبب آن را ندانست، گوشت دراج بخورد، إن شاء الله بر طرف می‌شود. [۴] پس به طور کلی تأثیر گوشت در اخلاق امری مسلم است و کسی که می‌خواهد خوش اخلاق باشد نباید بیشتر از چهل روز گوشت را ترک کند. و همین طور آن که دلش می‌خواهد غم و غصه اش برطرف شود از گوشت دراج استفاده کند. 📚[۱]: دراج: کبک. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۷۴. 📚[۳]: الکافی، ج ۶، ص ۳۱۲؛ مکارم الاخلاق، ص ۱۶۱؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۷۵. 📚[۴]: همان اخلاق فطری ، ص ۱۲۵ ، ۱۲۶ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 6 ت 4 - 7 - 90.m4a
11.3M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴۴. انگور و کشمش امام صادق علیه السلام فرمود: لَمَّا حَسَرَ اَلْمَاءُ عَنْ عِظَامِ اَلْمَوْتَی فَرَأَی ذَلِکَ نُوحٌ عَلَیْهِ السَّلاَمُ جَزِعَ جَزَعاً شَدِیداً وَ اِغْتَمَّ لِذَلِکَ فَأَوْحَی اَللَّهُ إِلَیْهِ أَنْ کُلِ اَلْعِنَبَ اَلْأَسْوَدَ غَمُّکَ [۱] ؛ آن گاه که آب از استخوان‌های مردگان بر گرفته شد و حضرت نوح علیه السلام آن را مشاهده کرد، به شدت بیتابی نمود و از این امر اندوهناک گشت. پس خدای تعالی او را وحی کرد که انگور سیاه بخورد تا اندوهش برطرف گردد. البته این امر اختصاص به انگور تازه ندارد و انگور خشک و کشمش هم این نقش را در اخلاق انسان ایفا می‌کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: عَلَیْکُمْ بِالزَّیْتِ فَإِنَّهُ... یُحَسِّنُ اَلْخُلُقَ وَ یُطَیِّبُ اَلنَّفْسَ وَ یَذْهَبُ بِالْغَمِّ [۲] ؛ بر شما باد به کشمش (مویز) همانا کشمش... خلق را نیکو و نفس را طيب و پاکیزه و غم و اندوه را برطرف می‌کند. و نیز می‌فرماید: نِعْمَ اَلطَّعَامُ اَلزَّبِیبُ.. وَ یُطْفِئُ اَلْغَضَبَ... وَ یُطَیِّبُ اَلنَّکْهَهَ وَ یُصَفِّی اَللَّوْنَ [۳] ؛ چه طعام خوبی است کشمش... خشم را فرو می‌نشاند... بوی دهان را پاکیزه می‌کند و رنگ را صاف و روشن می‌کند. 📚[۱]: المحاسن، ج ۲، ص ۵۴۸؛ بحارالانوار، ج ۱۱، ص ۳۳۱ 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۱۵۱؛ الخصال، ص۳۴۳. 📚[۳]: اختصاص، ص ۱۲۳؛ مستدرک الوسائل، ج۱۶، ص ۳۹۴؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۱۵۳. اخلاق فطری ، ص ۱۲۶ ، ۱۲۷ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️انا لله و انا الیه راجعون اعظم اللَّه اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسين عليه السّلام، و جعلنا و إيّاكم من الطالبين بثاره مع وليّه الإمام المهدي من آل محمّد صلوات اللَّه عليهم یا رب الحسین، بحق الحسین، اشف صدرالحسین، بظهور الحجة
ج 7 ت 6 - 7 - 90.m4a
11.51M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴امیرالمؤمنین، على علیه السلام می‌فرماید: کشمش قلب را محکم می‌کند و مرض را از بین می‌برد و حرارت و تب را پایین می‌آورد و تنفس را پاکیزه می‌گرداند [۱] ؛ 🔴۵. بِه از میوه‌هایی که در روایات اهل بیت علیهم السلام به آن سفارش اکید شده، بِه است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به جعفر فرمود: یَا جَعْفَرُ کُلِ اَلسَّفَرْجَلَ فَإِنَّهُ یُقَوِّی اَلْقَلْبَ وَ یُشَجِّعُ اَلْجَبَانَ [۲] ؛ ای جعفر، بِه بخور؛ زیرا که به دل را قوی و ترسو را شجاع می‌کند. خوردن به در دوران حمل به مادران توصیه شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بِه بخورید و آن را به همدیگر هدیه بدهید که بینایی را جلا می‌دهد و محبت در دلهایتان می‌رویاند. زنان حامله خود را به بخورانید که اولادتان را نیکو می‌کند. و در روایتی دیگر فرمود: اخلاقشان را نیکو می‌کند. [۳] 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۱۵۲. 📚[۲]: الكافي، ج ۶، ص ۳۵۷؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۱۷۰؛ المحاسن، ج ۲، ص ۵۴۹د 📚[۳]: همان ص ۱۷۶ و مکارم الاخلاق / ۱۷۲ اخلاق فطری ، ص ۱۲۷ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 8 ت 9 - 7 - 90.m4a
11.88M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴و از امام باقر علیه السلام نقل شده است که فرمود: اَلسَّفَرْجَلُ یَذْهَبُ بِهَمِّ اَلْحَزِینِ [۱] بِه اندوه محزون را بر طرف می‌کند. امام صادق علیه السلام فرمود: روزی زبیر بر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم وارد شد و در دست او میوهء بِه بود. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بِه او فرمود: ای زبیر در دستت چیست؟ زبیر عرض کرد: ای رسول خدا، بِه است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای زبیر، به بخور که در آن سه ویژگی وجود دارد. او گفت ای رسول خدا آن سه چیست؟ حضرت فرمود: دل را جمع و محکم، بخیل را سخی، و ترسو را شجاع می‌کند. [۲] و نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: یَا عَلِيُّ مَنْ أَكَلَ السَّفَرْجَلَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ عَلَى الرِّيقِ صَفَا ذِهْنُهُ وَ امْتَلَأَ جَوْفُهُ حِلْماً وَ عِلْماً وَ وُقِيَ مِنْ كَيْدِ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ. [۳] ؛ ای علی، آن که سه روز ناشتا به بخورد، ذهنش صاف می‌شود و دلش پر از علم و حلم می‌گردد و از نیرنگ ابلیس و لشکریانش محفوظ می‌ماند. 📚[۱]: الكافی، ج ۶، ص ۳۵۸، بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۱۷۶. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۱۶۶؛ خصال، ص ۱۵۷. 📚[۳]: وسائل الشيعة، ج ۲۵، ص ۱۶۹؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۱۶۷؛ عيون الاخبار، ج ۱، ص ۷۸. اخلاق فطری ، ص ۱۲۷ ، ۱۲۸ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 9 ت 10 - 7 - 90.m4a
11.15M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a