#گفتگو
❔ سؤال:
💠 آیات اخلاقی قرآن بازگوکننده چه نوع زیست اخلاقی است و چه قرائتی از اخلاق را ارائه میدهد؟
✅ پاسخ:
🍃 تردیدی نیست که اخلاق، اعم از فردی و اجتماعی در قرآن کریم جایگاهی بسیار بزرگ و متعالی دارد و آیات اخلاقی به دو صورت آمده است، یک دسته آیاتی که به صورت صریح یک فضیلت یا حکم اخلاقی را بیان میکنند، مثل «...وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا؛ و همه باید به عهد خود وفا کنید که البته (در قیامت) از عهد و پیمان سؤال خواهد شد». یا «...وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَی وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ...؛ و باید با یکدیگر در نیکوکاری و تقوا کمک کنید، نه بر گناه و ستمکاری» و گاهی به شکل غیر صریح در میان آیات فقهی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی، به برخی از فضیلتهای اخلاقی و اجتناب از رذایل اخلاقی اشاره شده است. مثل اینکه وقتی مردی همسر خود را طلاق میدهد، دیگر حق آزار و اذیت او را ندارد و نمیتواند مانع ازدواج مجدد وی شود. در این موارد، زمینه بحث مسائل فقهی است، ولی در باطن نکتههای اخلاقی زیادی وجود دارد. بنابراین از مجموع آیاتی که یا به صورت صریح متضمن بحث اخلاقاند یا غیر صریح به مسائل اخلاقی پرداختهاند، میتوان صدها آیه حاوی آموزههای اخلاقی در قرآن کریم را شمارش کرد.
♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا - اصفهان در تاریخ 22 خرداد 1399:
🌐 https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3909994
🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی
#برنامه_تلویزیونی
💠 طرح ملی-قرآنی 1454
🔹 17 تیر ماه 1399
🔺شبکه چهار سیما
🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف
🆔 @ostadmaaref
💠 فرصتی استثنایی برای تمام قرآنیان و قرآن دوستان
🔘 کارگاه مبانی تدبّر در قرآن کریم و پرسمان قرآنی
🔹 با حضور دانشمند گرانمایه آقای دکتر مجید معارف (استاد تمام دانشگاه تهران)
🔸 غیرحضوری، آنلاین، تصویری و تعاملی
▪️ شرکت برای عموم علاقمندان آزاد است
💻 ثبت نام و اطلاعات بیشتر در sc.iauec.ac.ir/touba
کانون قرآن و عترت واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی
کانال رسمی دکتر مجید معارف
🆔 @ostadmaaref
#گفتگو
❔ سؤال:
💠 از نظر قرآن کریم، ملاک خوبی و بدی یا فضیلت و رذیلت اخلاقی چیست؟
✅ پاسخ:
🍃 قرآن کریم برای اخلاق دو منبع را معرفی میکند؛ یکی مسئله فطرت و شناخت فطری انسان از خوبیها و بدیها که در لسان متکلمان از آن با عنوان حسن و قبح عقلی تعبیر میشود. مهمترین آیاتی که به منبع اخلاق یا تشخیص فضایل از رذایل اخلاقی در وجود ما اشاره میکند، آیات ۷ تا ۱۰ سوره مبارکه «والشمس» است، مخصوصاً آیه ۸ که میفرماید: «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا؛ پس پلیدیها و پاکیهایش را به او الهام کرد». خداوند تبارک و تعالی انسان را با نفسی آفریده که تشخیص عوامل شقاوت و پاکی را به آن الهام کرده است و نفس انسان تحت تأثیر الهام الهی قرار دارد. در جای دیگر میفرماید: «وَ هَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ؛ و او را به راه خیر و شر هدایت کردیم». این آیات زمینهساز این مطلب است که اخلاق پایهای در فطرت انسان دارد. فطرتاً میدانم که راستگویی خوب است و فضیلت به شمار میرود و دروغگویی و خیانت بد است و رذیلت محسوب میشود و اگر مرتکب آن شوم، وجدانم مرا ملامت میکند. قرآن کریم از این وجدان ملامتگر به نفس لوامه تعبیر میکند و به آن سوگند میخورد: «وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ؛ و به نفس ملامتگر قسم مىخورم (كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد)». اینکه اخلاق پایه فطری دارد، به این معناست که ساختمان روحی انسان به گونهای خلق شده که وی نسبت به خوب و بد یا خیر و شر در تشخیص و گرایش، بیتفاوت نیست.
پایه دوم اخلاق در قرآن کریم به تشریع الهی یا اوامر و نواهی اخلاقی برمیگردد. مثلاً قرآن از عدالت به عنوان یک ارزش ثابت اخلاقی نام میبرد، بعد از اینکه میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ...؛ همانا خدا خلق را به عدل فرمان میدهد»، در مسیر اجرای عدالت میفرماید اختلافاتی که شما با یکدیگر پیدا میکنید نباید مانع اجرای عدالت شود، چون عدالت ارزشی ثابت است. یا میفرماید عدالت را پیاده کنید، حتی اگر علیه شما یا برخلاف منافع پدران و مادرانتان باشد، یعنی اگر لازم باشد، شما باید فدای عدالت شوید نه اینکه آن را فدای خودتان کنید. این نشان میدهد که عدالت از نظر قرآن چقدر ثابت و مطلق است. بنابراین اخلاقیات هم تعیینی و تشریعی است، یعنی خداوند و به تبع او پیامبرش ما را با فضایل و رذایل آشنا میکنند که در اینجا، اخلاق پایهای در شرع پیدا میکند و هم وجودی و فطری است و این دو با هم هماهنگاند و معنای فطری بودن دین همین است. یعنی آموزههای دینی در موضوع اخلاق که از جانب خدا و پیامبر(صلی الله علیه وآله) بیان شده است، با آن زمینهای که ما فطرتاً خوبیها و بدیها را درک میکنیم، کاملاً سازگاری دارد.
♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا - اصفهان در تاریخ 22 خرداد 1399:
🌐 https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3909994
🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: بررسی اثر تربیتی باور به حضور امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در زندگی از منظر قرآن و حدیث
📖 چکیده:
انسان در زندگی فردی و اجتماعی نیازمند باورهای قوی است تا به پشتوانه آن باورها هرچه سریع تر به سوی کمال و تعالی انسانی راه بپیماید و به سعادتی که همه اولیای الهی برای رسیدن انسان به آن تلاش می کردند، نائل آید. از جمله این باورها اعتقاد به حضور امام مهدی (عج) می باشد. در این پژوهش سعی داریم به تاثیر این باور در حیات مومنان و معتقدان به حضرتش بپردازیم؛ از جمله تاثیرات این باور عبارت است از: حیات و شادابی انسان در باوری عمیق، دور ماندن از القائات شیطان، توانمند شدن در راستای رشد و تعالی، نجات از حیرت و سرگردانی، تخلق به سیره امام(ع)، بهره مندی از نور هدایت، روشن شدن فلسفه زندگی، شکوفایی روح امید و دست یافتن به آرامش، تقویت جهان بینی دینی و رسیدن به حقیقت ایمان. در واقع تنها فردی می تواند به سعادت برسد که در مسیر معرفت و بندگی خدا و شناخت حجت الهی قدم بردارد. این بررسی روایی نشان می دهد که ما می توانیم زندگی خویش را بر اساس تعالیم قرآن و معارف اهل بیت (علیهم السلام) و همچنین اعتقاد به حضور آخرین حجت الهی به گونه ای بنا نماییم تا همواره در مسیر هدایت گام برداشته و از هرگونه انحراف مصون بمانیم.
📘 مجله: فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی - پیاپی ۲۷ (زمستان ۱۳۹۳)
🆔 @ostadmaaref
بررسی اثر تربیتی باور به حضور امام.pdf
573.3K
💠 بررسی اثر تربیتی باور به حضور امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در زندگی از منظر قرآن و حدیث
🖌 نویسندگان: دکتر مجید معارف، محبوبه کبیر
#امام_مهدی_عج
#حضور
#باور
#معرفت
🆔 @ostadmaaref
💠 از شواهد قطعی بر امامت امیر مؤمنان علی -علیه السلام- که در قرآن و روایات بر آن تأکید شده است، واقعه غدیرخم میباشد. در این باره آیاتی در سوره مائده وجود دارد که به عقیده مفسران شیعه و نیز بسیاری از مفسّران اهل سنّت تطبیقی جز با ولایت و امامت علی -علیه السلام- ندارد. همچنین در تفسیر این آیات روایاتی در کتب حدیث و تفسیر شیعه و سنّی وارد شده که خلافت بلافصل علی علیه السلام را قطعی و مسلّم میکند؛ به گونهای که برای حقیقت طلبان تردیدی در اولویّت علی علیه السلام نسبت به دیگران در تصدّی مقام خلافت باقی نمیگذارد. در این کتاب بر آنیم که با تکیه بر شواهد قرآنی و روایی به بررسی واقعه غدیرخم پرداخته و امامت علی علیه السلام را از این منظر مبرهن سازیم.
🌺 قابل ذکر است که این اثر نخستین بار با عنوان «غدیر در آینه قرآن و روایات» و حجمی مختصر به وسیله انتشارات نبأ چاپ شده و به علّت استقبال علاقمندان، به دفعات منتشر گردید. و علاوه بر زبان فارسی متن آن به زبان انگلسی نیز ترجمه شد. و اینک به همّت معاونت آموزش و پژوهش بعثه مقام معظّم رهبری با تجدید نظر کلّی در مباحث کتاب به ویژه تقویت اسناد مطالب و روایات و افزودن مطالبی نو به مباحث پیشین و نیز اصلاح ساختار کتاب، به شکل کنونی ارائه میگردد. ضمن قدردانی از همه دستاندرکاران چاپ و انتشار این اثر، امید است که خداوند این خدمت را از آنان بپذیرد و همه ما را از موالیان اهل بیت -علیهم السلام- قرار دهد.
♦️ برخی از اهم فهرست کتاب حاضر:
🔹 زمینه های تاریخی حادثه غدیر
🔹 خطبه پیامبر صلی الله علیه و اله در غدیرخم
🔹 بررسی هایی درباره حادثه غدیرخم
🔹 جایگاه واقعه غدیر در منابع اسلامی
🔹 بازتاب واقعه غدیر در تفاسیر قرآن
🔹 نقد و بررسی عقاید مفسّران اهل سنّت درباره آیه تبلیغ
🔹 بررسی چند مسأله پیرامون آیة تبلیغ
👇👇👇
🆔 @ostadmaaref
غدير در پرتو قرآن و سنت.pdf
761.3K
💠 دانلود کتاب
🌺 غدیر در پرتو قرآن و سنت
❇️ تألیف: دکتر مجید معارف
🆔 @ostadmaaref
💠 کانال دکتر مجید معارف را در پیام رسان های ایتا و تلگرام به نشانه های زیر دنبال نمائید:
🆔 https://eitaa.com/ostadmaaref
🆔 https://t.me/ostadmaaref
🌸🍃🌺🍃🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌼🍃
🆔 @ostadmaaref
#خبر_گزاری
💠 مجموع دو زیارت عاشورا و اربعین، به شیعه امام حسین (علیه السلام)، قدرت موضعگیری و در صحنه بودن در رکاب امام را میدهد...
✅ امام حسین (علیه السلام) در حرکت به سمت کربلا، از فلسفه قیام خود پردهبرداری میکند، چرا که جهاد یکی از عهدهایی است که خداوند در قرآن از انسان گرفته است. همزمان امام حسین (علیه السلام) و عبدالله بن زبیر بر علیه یزید قیام کردند ولی قیام عبدالله در تاریخ منفور است و مورد قبول هیچکس نیست و کسی نیز بر او و برای حقانیت او اشک نریخت، ولی حسین بن علی (علیه السلام) در تاریخ برای همیشه بلندآوازه شد. تکتک عهدهای خداوند در قرآن در شخصیت امام حسین (علیه السلام) پیاده شده و به آنها وفا کرده است. آن حضرت و قیامش پس از ۱۴۰۰ سال از آن ماجرا، هنوز برای مسلمانان و غیرمسلمانان الهامبخش است.
✅ چه در زیارت عاشورا و چه در زیارت مأثور اربعین، تعدادی لعن آمده است. گاهی به شیعه انتقاد میشود که در این زیارات این همه لعن دیده میشود؟! لعن خاستگاه قرآنی دارد و اولین لعنکننده عالم نیز پروردگار است که ابلیس را لعن کرد. از جمله گروههایی که مشمول لعن در قرآن هستند، تارکان امر به معروف و نهی از منکر و نقضکنندگان عهد و پیمان هستند. امام حسین (علیه السلام) هدف قیام خود را احیای امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرده و در کربلا دشمنان، عاملان به منکر بودند. از اینجا متوجه میشویم چرا در زیارت عاشورا و زیارت اربعین این همه لعن آمده است.
✅ به ما توصیه شده که سرگذشت بنیاسرائیل را به روایت قرآن زیاد بخوانیم. سفارش شده سرگذشتهای بنیاسرائیل در قرآن با تدبر خوانده شود چون نظیرش در این امت اتفاق میافتد. آنها نهی شدند از منکر و ترک امر به معروف و قتل پیامبران و صالحان و نقض عهد و پیمانهای الهی و تحریف حقایق و کلمات الهی. در «الارشاد» شیخ مفید تمام این اعمال به بنیامیه نسبت پیدا کرده است. اشتراکات زیادی بیان اتفاقات در بین قوم بنیاسرائیل و مسلمانان دیده میشود. مجموع دو زیارت عاشورا و اربعین، به شیعه امام حسین (علیه السلام)، قدرت موضعگیری و در صحنه بودن در رکاب امام را میدهد. شیعه امام حسین (علیه السلام)، موضع دارد، خط دارد با امامی که مظهر صادقین و از زمره صالحین است.
♻️ بخشی از سخنرانی دکتر معارف در نشست «تجلیگاه آموزههای قرآن در اربعین» - تاریخ 21 شهریور 1397:
🌐 https://www.karbobala.com/news/info/4997
🆔 @ostadmaaref
#گفتگو
❔ سؤال:
💠 چرا در میان ادعیه و زیارات مختلفی که از معصومان علیهم السلام برای ما به یادگار مانده است، زیارت عاشورا به حدیث قدسی شهرت دارد؟
✅ پاسخ:
🍃 اساساً حدیث قدسی به حدیثی گفته میشود که محتوای آن الهام از جانب خداوند به قلب مبارک پیامبر(صلی الله علیه وآله) و امام معصوم(علیهالسلام) باشد. در منطق علمی، همه روایاتی که مسلمانان اعم از شعیه و اهل سنت در کتابهای خود نقل کردهاند چه در قالب احادیث نبوی و یا احادیث ائمه(علیهم السلام)، نزول آموزههای الهی به قلب مبارک آن حضرات(علیهم السلام) بوده است به عبارت بهتر همه اینها حدیث قدسیاند اما اینکه چرا به برخی روایات، حدیث قدسی گفته میشود برای آن است که اگر پیامبر(صلی الله علیه وآله) هنگام سخن بفرمایند: این را خدا گفته است این بخش از روایات حدیث قدسی است و گویی پیامبر(صلی الله علیه وآله) در این میان نقش راوی را دارد. برای مثال در حدیث معروف «سلسله الذهب» که امام رضا(علیهالسلام) آن را سلسله وار از اجدادشان نقل میکنند تا میرسند به امیرالمومنین(علیهالسلام) و پیامبر(صلی االله علیه وآله) و بعد جبرئیل و نهایتاً ذات خدای متعال، یعنی سلسله این سند میرسد به خداوند و در اصطلاح علمی به آن حدیث قدسی گفته میشود؛ درباره زیارت عاشورا نیز چنین تعبیری وجود دارد و ائمه(علیهم السلام) فرموده اند این فرمایش الهی درباره امام حسین(علیهالسلام) بوده و از ایشان در مقام تشبیه به «ثارالله» تعبیر میکند مثل آنکه گفته میشود عیسی(علیهالسلام) روح الله است.
♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری قدس آنلاین در تاریخ چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵:
🌐 http://www.qudsonline.ir/news/463709
🆔 @ostadmaaref