eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
691 دنبال‌کننده
253 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بهترین الگوی سبک زندگی 🔻 علی و فاطمه (علیهما السلام) به پيروی از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) همواره در گفتار و کردار با احترام و تکريم خاصی با یکديگر مواجه می‌شدند. علی پس از مراسم ازدواج، در حضور پيامبر، فاطمه را «بهترين ياور در اطاعت خدا» و او نيز شوهرش را «بهترين همسر» معرفی کرد. 🔹 علی هنگام خطاب فاطمه، اوصاف و القاب يا کنيه او را نظير «يا سيدتی، ايتها الحره، يا سيده نساء العالمين، يا بنت الصفوه و بقيه النبوه» به کار می‌برد. 🔻 صدا زدن به نام «فاطمه» يا «زهرا» معمولاً هنگام خطاب مستقيم به حضرت نبوده، بلکه در توصيف وضع حضرت برای ديگران و نيز پس از شهادت فاطمه بوده است. در حديثی آمده است که چون علی چشمش به فاطمه افتاد، گفت: «بابی انت و امی»؛ »پدر و مادرم به فدای توباد». فاطمه نيز در خانه، علی را بيشتر با کلماتی مانند «پسر عمو و علی» و در ميان مردم او را با کنيه «ابوالحسن و مؤمن» خطاب می‌کرد و هنگامی که با پدرش سخن می‌گفت از شوهرش با نام او ياد می‌کرد. برشمردن ويژگی‌های منحصر به فرد حضرت علی نظير دوست و برادر و وصی رسول خدا از احترام فوق العاده‌ی حضرت فاطمه به همسرش حکايت دارد. فاطمه فرزندانش را نيز با الفاظ و عبارات خاصی‌که نشان دهنده‌ی اوج محبت و احترام نسبت به ‌آن‌ها بود، صدا می‌زد. 🔹 احترام بين زن و شوهر بايد متقابل باشد و به کار بردن نام‌ها و لقب‌های نيکو باعث افزايش اعتماد به نفس، آرامش خاطر و محبت بين آن‌ها به ويژه فرزندان می‌شود. برخی از اختلافات خانوادگی ناشی از تحقير و توهين يکديگر با استفاده از اسامی زشت، نسبت‌های ناروا و يا تمسخر نام و شغل و فاميل همديگر است. 🌀 منبع: مقاله: عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی امام علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) 🆔 @ostadmaaref
تحلیل ساختار تدبرمحورانه قرآن کریم.mp3
7.26M
🔹همایش ملّی «جریان‌شناسی تدبّر قرآن کریم و ظرفیت‌های اجتماعی آن در ایران معاصر» 🔹با سخنرانی دکتر مجید معارف 🔹 موضوع: تحلیل ساختار تدبرمحورانه قرآن کریم 🔹 زمان: چهارشنبه ٢٣ تیر ۱۴۰۰ 🆔 @ostadmaaref
ریشه‌های قرآنی و تاریخی واقعه‌ی غدیر - بر مبنای کتاب «غدیر در پرتو کتاب و سنّت»[1].mp3
16.98M
🔻 سلسله نشست‌های تخصصی نهج‌البلاغه 🔹 موضوع: ریشه‌های قرآنی و تاریخی واقعه‌ی غدیر - بر مبنای کتاب «غدیر در پرتو کتاب و سنّت» 🔸 سخنران: دکتر مجید معارف 🌀 دبیر نشست: دکتر سید مجید نبوی 🔹 زمان: چهارشنبه 6 مرداد 1400 🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠گزارشی از سخنرانی دکتر مجید معارف در ولین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی نهج‌البلاغه در خصوص ریشه‌های قرآنی و تاریخی واقعه‌ی غدیر بر مبنای کتاب "غدیر در پرتو کتاب و سنت" 🗒 ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ 🔹 ادلّه قرآنی یکی از مهم‌ترین منابع معرفتی غدیر است که البته در کنار آن می‌توان به ادّله تاریخی، روایی و حتی کلامی نیز اشاره کرد. من در کتاب"حادثه‌ی غدیر خم در کتاب و سنت" نیز حداقل به سه ریشه‌ی قرآنی، تاریخی و روایی تفسیری واقعه اشاره کرده‌ام. 🔸 از شواهد قطعی بر امامت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) که در قرآن و روایات بر آن تأکید شده است، حادثه غدیرخم است. در این باره آیاتی در سوره مائده وجود دارد که به عقیده مفسران شیعه و نیز بسیاری از مفسّران اهل سنّت تطبیقی جز با ولایت و امامت علی(علیه السلام) ندارد. همچنین در تفسیر این آیات، روایاتی در کتب حدیث و تفسیر شیعه و سنّی وارد شده که خلافت بلافصل علی(علیه السلام) را قطعی و مسلّم می کند؛ به گونه‌ای که برای حقیقت‌طلبان تردیدی در اولویّت علی(علیه السلام) نسبت به دیگران در تصدّی مقام خلافت باقی نمی‌گذارد. 🔹 با حلول ماه ذی‌القعده در سال دهم هجری، رسول گرامی اسلام(ص) تصمیم خود را جهت زیارت خانه خدا و ادای فریضه حج با مسلمانان در میان نهاد. این خبر به سرعت در شهر مدینه و اطراف آن منتشر شد و علاوه بر آن به گوش مسلمانان دیگر که در نقاط مختلف عربستان زندگی می کردند رسید، به طوری که در اندک زمان هزاران نفر برای برگزاری فریضه حج در کنار رسول خدا(صلی الله علیه وآله) حاضر شدند. 🔸در بیست و پنجم ذی القعده کاروان رسول خدا(ص) با شمار زیادی از مسلمانان که مورخان تعداد آن‌ها را تا صد هزار نفر و یا اندکی بیشتر ذکر کرده‌اند، از مدینه به قصد مکه خارج شد. این عده غیر از کسانی بودند که از نقاط دیگر عربستان از جمله ساکنان مکه و آبادی‌های اطراف آن به حج‌گزاران ملحق شدند. 🔹 در بازگشت از حج هنگامی که این کاروان عظیم به نزدیک جُحفه رسید، پیامبر خطابه‌ای برای مردم می‌خوانند که در این خطابه از دو ثقل مهم خبر دادند که قرآن و اهل بیت‌‌اش هستند و سپس از مردم پرسید در بین شما چه کسی بر شما سزاوارتر است که این مطابقت با آیه‌ی پنجم سوره‌ی مبارکه احزاب دارد. سپس پیامبر حضرت علی را به عنوان ولی و جانشین خود معرفی می‌کند و مردم با حضرت علی بیعت می‌کنند. 🔸 مرحوم علامه امینی در کتاب وزین الغدیر خود از جلد دو به بعد غدیریه سرایان مهم را با اشعارشان معرفی می‌کند. از مظاهر فرهنگی غدیر این است که واقعه‌ی غدیر تبدیل به عید شده است و مردم به دیدار هم می‌روند و به گفته‌ی پیامبر(ص) بازگو کردن واقعه‌ی غدیر یک امر به معروف است. 🔹 مرحوم علامه امینی در کتاب الغدیر جلد اول اعتقاد دارد که نظر خداوند متعال در آیه اکمال به این واقعه است و چون این واقعه از طرف بسیاری از افراد بازگو شده است احتمال کذب بودن این حدیث را از بین می‌برد . ایشان ناقلان این حدیث را که 110 نفر می‌شوند به ترتیب حروف الفبا تنظیم کرده‌اند که اسامی افراد از طبقات مختلف نام برده شده است. هیچ واقعه‌ای در تاریخ اسلام به این اندازه کثرت نقل نداشته است. 🔸برخی حوادث غیر مشهور تاریخ را بعضی از مردم منکر می‌شوند ولی در واقعه‌ی تاریخی غدیر امکان انکار وجود ندارد چون اراده‌ی الهی بر ثبت آن تعلق گرفته است. وقتی یک واقعه‌ای در تاریخ رخ می‌دهد یک ظاهر دارد و یک محتوا و یک باطن. حالا سوال اینجاست که پیام غدیر چیست؟ حادثه‌ی غدیر برای چه اتفاق افتاد که پیامبر اسلام حضرت علی را به عنوان مولای مؤمنان معرفی کردند؟ 🔹اساس اختلاف بین شیعه و سنی در برداشت از لفظ "مولا" مشترک است که در زبان عربی به 27 معنا گفته شده. "مولا" به معنای دوست که نشان دهنده‌ی این است که این ولایت ولایت محبت است که این سخن شیخ محمد عبده و برخی شاگردانش است. معنی دوم مولا، اُولی به تصرف است یعنی کسی که می‌تواند بر جان و مال افراد زیردست خودش تصرف داشته باشد که بخشی از آن را به پیامبر داده که ملازمه با رهبری و سرپرستی دارد که معمولا شیعیان به آن اعتقاد دارند.
🔸 آنچه در ماجرای غدیرخم قابل توجه است، نزول دو آیه از قرآن کریم درباره این حادثه بزرگ است. این آیات، آیه 67 از سوره مائده معروف به "آیه تبلیغ" و آیه سوم از همین سوره معروف به "آیه اکمال" است. با توجه به این دو آیه، بحث غدیر وارد حوزه تفسیر شده و توجیهات مختلفی را از سوی مفسران شیعه و سنّی به وجود آورده است. علاوه بر آن، واقعه غدیر عرصه منابع حدیثی، تاریخی، کلامی و حتی ادبی را در نوردیده و جایگاه وسیعی را در این منابع به خود اختصاص داده است. 🔹 طبقه دیگری که به این رویداد تاریخی توجه کرده‌اند، شعرا و نویسندگان بوده‌اند که در هر عصر و زمان با الهام از این واقعه، زیباترین قطعه‌های ادبی و قصاید خود را سروده و آن‌ها را به ارمغان تاریخ گذاشته‌اند. از این جهت می‌توان گفت: کمتر واقعه تاریخی در جهان بسان رویداد "غدیر" مورد توجه طبقات مختلف از محدّث و مفسّر و از متکلّم و فیلسوف، از خطیب و شاعر و از مورخ و سیره‌نویس قرار گرفته و این اندازه به آن عنایت شده است. 🔻 چنان که گفتیم یکی از علل ابدیت و جاودانی بودن این حدیث، نزول دو آیه از آیات قرآن درباره این واقعه است و تا روزی که قرآن ابدی و جاودانی است، واقعه غدیر نیز ابدی بوده و از خاطره‌ها محو نخواهد شد دلیل دیگر در زنده بودن این حادثه تاریخی، بزرگداشت سالروز این واقعه به عنوان یکی از اعیاد اسلامی در بین مسلمانان است. بسیاری از دانشمندان اسلامی از جمله ابن خلکان در "وفیات الاعیان" و ابوریحان بیرونی در "آثار الباقیه" عید غدیر را از جمله عیدهایی بر شمرده‌اند که همه مسلمانان بر پا می‌داشتند و جشن می‌گرفتند. ♻️ لینک خبر: 🌐 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/05/10/2547119 🆔 @ostadmaaref
💠 معاونت پژوهشی دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار می کند: 🔻 سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران» 🔹 نشست ششم با حضور: دکتر مجید معارف 🔻 زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۵/۱۷ - از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳ 🌀 لینک ورود به نشست: http://vroom.ut.ac.ir/farabi21 🆔 @ostadmaaref
تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران.mp3
20.15M
💠 معاونت پژوهشی دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران: 🔻 سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران» 🔹 نشست ششم با حضور: دکتر مجید معارف 🔻 زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۵/۱۷ 🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠گزارشی از سخنرانی دکتر مجید معارف در نقد و بررسی کتاب «تاریخ انگاره شیعی زیارت بر پایه بازسازی کتاب المزار اشعری» تألیف دکتر حامد خانی (فرهنگ مهروش)... 🗒 ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ 🔹این کتاب را با علاقه‌مندی دریافت کردم و علت اینکه معرفی کتاب را توصیه می‌کنم و بر آن تأکید دارم این است که در بین مخاطبینی که این صحبت‌ها را می‌شنوند و یا متن آن را می‌خوانند، برخی‌ها دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری رشته علوم قرآن و حدیث هستند و این کتاب، هم می‌تواند به عنوان یک اثر معرفی شود و هم می‌تواند منبعی برای آموزش بازیابی و بازسازی محسوب شود. از این حیث سعی می‌کنم از این ابعاد کتاب را معرفی کنم. 🔻 لحن علمی و محققانه کتاب 🔸 اولین مطلب، وجود لحن علمی و محققانه کتاب، بر پایه معارف برون‌دینی از یک‌سو است که مؤلف کتاب، پدیدارشناسی کردند که زیارت چیست و همچنین وجود نگاه درون‌دینی ازسوی دیگر با توجه به مراجعه مستقیم به کهن‌ترین متون اسلامی است؛ به طوری که حتی نگاه درون‌دینی ایشان نیز محققانه و بی‌طرفانه است و نه جانب‌دارانه و این رویه می‌تواند درسی برای همه محققان جوان ما باشد. 🔹 دومین مزیت کتاب، بهره‌گیری وسیع از منابع مرجع و تخصصی به زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی است؛ یعنی این اثر پژوهشی بر پایه مراجعه مستقیم و فیش‌برداری‌های خیلی ریز و اساسی و تالیف فیش‌ها همراه با تحلیل علمی است. بنابراین مطالب، شعارگونه نیست، بلکه قابلیت دفاع دارد. 🔸 سوم، بینارشته‌ای بودن موضوع کتاب است که با سر زدن به فرهنگ‌ها، آیین‌ها و مذاهب مختلف و پی‌جویی از مفهوم و ماهیت پدیده زیارت گردآمده است. در همین مزیت سوم، مثلاً مؤلف در این قسمت، کارش مطالعه تطبیقی اسلام و ادیان پیش از اسلام نیست که بگوییم بررسی تطبیقی زیارت در اسلام و عهدین را انجام داده است، بلکه کار ایشان صبغه تمدنی دارد؛ یعنی نه‌تنها به سراغ ادیان پیش از اسلام رفته‌اند، بلکه به سراغ ادیان غیرابراهیمی هم رفته‌اند. بنابراین اثری در حوزه تاریخ تمدن بشری است که جنبه‌های اسلامی قوی‌ای هم دارد. 🔻 وجود ساختارسازی خوب و استوار کتاب 🔹 نکته چهارم، ساختارسازی خوب و استوار کتاب است. اگر از ابتدا تا انتهای کتاب را بنگریم، در ساختار کتاب چهار مقوله را می‌بینیم که عبارت از: عام‌العام، عام، خاص و خاص‌الخاص هستند. بخش عام‌العام، مباحث بین‌الادیانی و بین‌التمدنی زیارات است. بخش عام، گونه‌ها و کارکرد زیارات اسلامی است که یک بحث عمومی از منظر ادبیات اسلامی محسوب می‌شود. بخش خاص، بازسازی مزار سعد بن عبدالله اشعری است و بخش خاص‌الخاص نیز مربوط به بخشی است که ایشان سعی کردند در مزار سعد بن عبدالله تبویب ایجاد کنند و بگویند در این کتاب، فلان باب، قبل یا بعد از فلان باب بوده است و با توجه به الگوهایی که از کامل‌الزیارات ابن‌قولویه و کتاب‌الحج کلینی به دست آوردند، برای کتاب مزار، ساختارسازی کرده‌اند؛ بنابراین باید گفت که کتاب ساختارسازی خوبی دارد. 🔸 پنجمین نکته، آشناکردن مخاطب با یک شخصیت بزرگ حدیثی و فقهی به نام سعد بن عبدالله اشعری است که از عالمان بزرگ شیعه در قرون سوم و چهارم بوده و از اساتید شیخ صدوق و شخصیت‌های تاثیرگذار شیعی محسوب می‌شود؛ هرچند متأسفانه به دلیل اینکه بسیاری از آثار ایشان از بین رفته، تا اندازه‌ای مهجور است و امروز اگر به دانشجویان و اساتید رشته قرآن و حدیث بگوییم دو دقیقه در مورد سعد حرف بزنند، شاید از عهده برنیایند. اما این شخصیت در این کتاب، بازپروری و شناسانده می‌شود. 🔹 مزیت ششم، شناخت گونه مزارنویسی در تألیفات عالمان مسلمان، خصوصاً شیعه و احیانا توجه به سیر تحول و تطور آن است. یک گونه‌ای از کتب حدیثی داریم که به آن، کتب مزار می‌گوییم. البته بنده سال‌ها قبل تحقیقی برای دانشنامه جهان اسلام انجام دادم که در آن تحقیق، مزارنویسی و سابقه آن را توضیح دادم. اما در این کتاب، با پدیده و گونه مزارنویسی آشنا می‌شویم. 🔻 آموزش بازیابی یک اثر مفقود 🔹 هفتمین نکته، آموزش نحوه بازیابی یک اثر مفقود با پی‌جویی ریشه‌های اولیه کتاب از یک‌طرف و حضور بقایای کتاب در آثار دوره‌های بعد از طرف دیگر است. این واقعاً از مسائل مهم است که به لحاظ فرهنگ شیعی که مبتنی بر اصالت کتابت و تدوین بوده، خیلی به این مطلب نیاز داریم و به دانشجویان و علاقه‌مندان توصیه می‌کنم این کتاب را به مثابه یک کارگاه بخوانند و ببینند بازسازی آثار قدیمی که بخشی از هویت ما است، چطور امکان دارد و روش‌های علمی آن چیست.
🔸 نکته هشتم عبارت از ارائه کتابی ولو به شکل ناقص به عنوان مزار سعد بن عبدالله اشعری، با نزدیک به ۳۰۰ حدیث و آوردن آن به صورت پی‌درپی و به صورت تبویب‌ شده است. چیزی که به عنوان مزار ارائه می‌کنند، از صفحه ۱۷۴ کتاب تا ۲۵۶ را شامل می‌شود و بالغ بر ۲۵۸ حدیث را در بر می‌گیرید و از این به‌بعد کتاب مزار اشعری قابل ارائه می‌شود و بر همین اساس باید گفت که قسمتی از این کتاب می‌تواند یک اثر تاریخی باشد. 🔹 نهمین نکته مربوط زبان و ادبیات فارسی، به عنوان یک ارائه مناسب و شیرین است که در نگارش آقای خانی مدنظر قرار گرفته و به کتاب جذابیت داده و خواننده را دچار سخت‌خوانی نمی‌کند. البته هرچند که نثر کتاب شیرین است، اما فهم کتاب، دقت و تأمل می‌طلبد؛ یعنی باید برای کتاب وقت گذاشت و با دقت خواند، اما در مسیر خواندن آن، خواننده دچار خستگی نمی‌شود. ایشان بین سهولت و عمیق بودن مطالب، جمع کرده‌اند. 🔻 وجود مقدمه گویا و جمع‌بندی کامل 🔸 نکته دهم در باب مزایا هم به مقدمه گویا، جمع‌بندی کامل و مناسب و ارائه نمایه اعلام و اطلاعات کتاب برمی‌گردد که کتاب، علاوه بر فهرست منابعی که دارد و اطلاعاتی را به خواننده منتقل می‌کند، مؤلف محترم نیز در پایان کتاب، یک جمع‌بندی مناسبی ارائه دادند و قدم‌به‌قدم گفته‌اند چه کرده‌اند و حاصلش چه بوده است. 🔹 اینها مزایایی است که به نظر بنده رسید و برخی از آنها مطرح کردم. اما بخش دوم صحبت‌های بنده نیز مربوط به کاستی‌های کتاب است که توجه به آنها می‌تواند در تکمیل کتاب مؤثر باشد. برای نمونه، در صفحه ۶۸ نوشته‌اند: کلمه حج نزد بخشی از اقوام به معنای جشن و یک مراسم دوره‌ای است و آدرس هم داده‌اند. اما در کتب لغت ما، حج به معنای قصد و آهنگ است و برای همین هم «حِج» که مصدر کلمه است، مضاف واقع می‌شود؛ بنابراین در کلمه حج، خوب است این نکته در معناشناسی افزده شود. در صفحه ۶۳ و در مورد حج اکبر نیز رفرنس‌هایی داده‌اند که در شرایطی به حج، حج اکبر می‌گفتند، اما خوب است ایشان نیز تعریف برگزیده‌ای از حج اکبر می‌نوشتند. در صفحات ۶۳ و ۶۵ به دلیل احتیاط علمی از کلمه شاید استفاده کرده‌اند و پیشنهاد می‌کنم گاهی از واژه احتمالا استفاده کنند؛ چون شاید در یک معنا به معنای شایسته است نیز تلقی می‌شود. 🔸 کار ایشان در مولفه‌های معنایی زیارت خوب است. در صفحه ۹۰ یک اصطلاح توقیع را به کار برده‌اند و به خلیفه عباسی نسبت داده‌اند که اگر به معنای لغوی باشد اسنادش به خلیفه درست است، اما توقیع در معنای اصطلاحی منتسب به امام عصر(عج) است. در صفحه ۹۹ نیز آورده‌اند به نظر می‌رسد قبل از اسلام عمره متمایز از حج بود که در اینجا خیلی احتیاط علمی به خرج داده‌اند؛ چون تفکیک عمره از حج به عنوان دو مراسم آیینی قبل از اسلام یک مسئله قطعی است که عمره را در سایر ماه‌ها به‌جا می‌آوردند و حج نیز حج قرآن بوده است. 🔹 نکته دیگر اینکه، از صفحه ۱۶۲ به‌بعد، جایگاه روایات احمد بن عیسی اشعری به عنوان یکی از منابع کتاب سعد آمده مطرح شده است و ارتباطی بین مزار سعد با مزار احمد ایجاد کرده‌اند. با اصل بحث موافق هستم، اما اینکه ما بگوییم احمد بن محمد بن عیسی اشعری دارای کتابی به نام المزار بوده که از منابع مزار سعد است را موافق نیستم؛ چون احمد، شخصیت خیلی بزرگی در قم بوده و کتبش مرجع بوده است و شیخ طوسی و نجاشی کتاب‌های احمد بن محمد بن عیسی را در اختیار داشتند و با طریق به احمد بن محمد بن عیسی رسیدند و در این طریق کتاب‌شناسان بزرگی هستند. اگر واقعا احمد اشعری کتابی به نام المزار داشت، به وسیله این بزرگان کتاب‌شناس اسمش ذکر می‌شد، اما هیچ کسی چنین اشاره‌ای نکرده است. اما می‌شود احتمال داد که در النوادر احمد اشعری که گونه‌ای کتاب جامع بوده، چند روایت در باب زیارات بوده باشد اما تألیف اثر مستقلی به نام المزار را کمتر دارای احتمال می‌دانم. ♻️ لینک خبر: 🌐 https://iqna.ir/fa/news/3992860 🆔 @ostadmaaref
پاسخ به عبدالعلی بازرگان 1.mp3
1.2M
💠 پاسخ به شبهات تدوین حدیث در صدر اسلام 🔹 دکتر مجید معارف 🔹 بیان: * مقدّمه * نقد شبهه اول با عنوان: پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) هیچ‌گاه به نگارش احادیث امر نفرمودند. * نقد شبهه دوّم با عنوان: احادیث پیامبر تا سال 100 هجری قمری نگاشته نشد. 🆔 @ostadmaaref
پاسخ به عبدالعلی بازرگان 2.mp3
447.9K
💠 پاسخ به شبهات تدوین حدیث در صدر اسلام 🔹 دکتر مجید معارف 🔹 بیان: * نقد شبهه سوّم با عنوان: هفت تن از فقهای متقدّم اهل سنت، کتاب حدیثی ندارند. 🆔 @ostadmaaref
پاسخ به عبدالعلی بازرگان 3.mp3
218.4K
💠 پاسخ به شبهات تدوین حدیث در صدر اسلام 🔹 دکتر مجید معارف 🔹 بیان: * نقد شبهه چهارم با عنوان: قدیم‌ترین کتاب حدیثی اهل سنّت در سال 220 ق نگاشته شد. 🆔 @ostadmaaref
پاسخ به عبدالعلی بازرگان 4.mp3
696.3K
💠 پاسخ به شبهات تدوین حدیث در صدر اسلام 🔹 دکتر مجید معارف 🔹 بیان: * نقد شبهه پنجم با عنوان: در میان شیعیان، نه تنها امامان (علیهم السلام) حدیثی ننوشتند؛ بلکه به اصحابشان نیز دستوری به نگارش احادیث ندادند. 🆔 @ostadmaaref
پاسخ به عبدالعلی بازرگان 5.mp3
988.7K
💠 پاسخ به شبهات تدوین حدیث در صدر اسلام 🔹 دکتر مجید معارف 🔹 بیان: * نقد شبهه ششم با عنوان: در شیعه اوّلین کتاب حدیثی در قرن چهارم، توسط شیخ کلینی (ره) نگاشته شد... 🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠گزارشی از سخنرانی دکتر مجید معارف در نخستین نشست «هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت» 🗒 سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ 🔻 از ظرفیت‌های دانشگاهی در حوزه قرآن استفاده کنیم... 🔹 قرآن تا پیش از انقلاب تنها در میان افراد مذهبی و مؤمن دارای ارج و ارزش بود و انقلاب اسلامی نیز در سایه تعالیم قرآن به وقوع پیوست. پس از آن رسالت اجتماعی قرآن شکوفاتر شد و رشته‌های علوم قرآنی نیز در دانشگاه‌های کشور تأسیس شدند. 🔸 در سایه برخی سیاست‌زدگی‌ها فاصله جوانان با قرآن زیاد شده است که نباید اجازه بدهیم این اتفاق به وقوع بپیوندد. در این زمینه باید دستگاه‌هایی که دلباخته قرآن هستند، شرایطی را فراهم بیاورند تا بتوان این مساله را حل کرد. 🔹 همکاری نهادهای ترویجی و علمی و انجام تحقیقات علمی و کانالیزه‌شده با کمک دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، می‌تواند راهی مناسب برای ترویج قرآن باشد. ♻️ لینک خبر: 🌐 https://www.ibna.ir/fa/report/223935 🆔 @ostadmaaref
مبانی قرآنی قیام امام حسین (ع) - قسمت اول.mp3
4.85M
💠 مبانی قرآنی قیام امام حسین علیه السلام 🔹 سال 1391ش 🔹قسمت اول 🔺شبکه چهار سیما 🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
مبانی قرآنی قیام امام حسین (ع) - قسمت دوم.mp3
4.7M
💠 مبانی قرآنی قیام امام حسین علیه السلام 🔹 سال 1391ش 🔹قسمت دوم 🔺شبکه چهار سیما 🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
💠 انجمن علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) قم برگزار میکند. 🔻 نشست "بازشناخت تاریخ حدیث" 🔹 با حضور و سخنرانی دکتر مجید معارف؛ عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه تهران 🔻 زمان: چهارشنبه ۲۱ مهر ماه - ساعت: ۱۹ 🌀 لینک ورود به نشست: https://webinar.hmu.ac.ir/rr0ik0aopxpx/ 🆔 @ostadmaaref
بازشناخت تاریخ حدیث.mp3
17.22M
💠 انجمن علمی دانشگاه حضرت معصومه(س): 🔻 نشست "بازشناخت تاریخ حدیث" 🔹 سخنران: دکتر مجید معارف؛ عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه تهران 🔻 زمان: چهارشنبه ۲۱ مهر ماه 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: شأن تعلیمی روایات تفسیری از دیدگاه علامه طباطبایی و اصول تفسیری 📖 چکیده: یکی از مبانی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، نگاه تعلیمی به روایات تفسیری است. علامه برای اهل‌بیت علیهم السلام به دو شأن درباره‌ تفسیر قرآن قائل است. شأن تفصیل احکام و بیان جزئیات شریعت و شأن تعلیمی روش فهم و تفسیر در خلال روایاتی که به‌نوعی به تفسیر قرآن مربوط می‌شود. توانمندی روایات تفسیری در ارائه روش مناسب تفسیر قرآن، آموزش روش تفسیری قرآن به قرآن، عرضه روایات به قرآن و اعتنا به روایات موافق قرآن، ارجاع متشابه به محکم، محور قرار دادن غرر آیات در تفسیر برخی از آیات، توسعه معنایی آیات، برداشت‌های متفاوت از آیات با در نظر گرفتن سیاق و تقطیع سیاق، معناداری فرازهای مستقل قرآنی، اعتبار نزول قرآن بر «إیاک أعنی و اسمعی‏ یا جاره» و جری و تطبیق، ازجمله اصولی هستند که با نگاه تعلیمی به روایات تفسیری، به‌عنوان اصول تفسیری، در المیزان به‌کار گرفته ‌شده است. 📘 مجله: فصلنامه مطالعات تفسیری - سال هشتم، شماره 32، زمستان 1396. 🆔 @ostadmaaref
شأن تعلیمی روایات تفسیری از دیدگاه علامه طباطبایی و اصول تفسیری برگرفته از آن در المیزان.pdf
311.3K
💠 شأن تعلیمی روایات تفسیری از دیدگاه علامه طباطبایی و اصول تفسیری 🖌 نویسندگان: مجید معارف، شادی نفیسی، زهرا مقیمی 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: صدق و راستی در کلام و سیره امیرمؤمنان با تکیه بر نهج‌البلاغه 📖 چکیده: صدق و راستی در کلام و سیره امیرمؤمنان (علیه السلام) از جایگاه رفیعی برخوردار است و نهج‌البلاغه آینه تمام‌نمای این صفت والا به‌شمار می‌رود. به موجب آموزه‌های نهج‌البلاغه صدق و راستی که از عوامل نجات و کرامت انسان است، قلمروهایی دارد که از جمله می‌توان به دو قلمرو اعتقادی و اخلاقی اشاره کرد. قلمرو اخلاقی صدق به نسبت اعتقادی از شواهد بیشتری در سخنان امام علی (علیه السلام) برخوردار است و آن حضرت مراتب آن را در سه مورد نیت، گفتار و کردار مورد توجه قرار داده‌اند. دسته‌بندی صدق به صدق فردی و اجتماعی موضوع دیگری است که در نهج‌البلاغه به آن توجه شده و برای هر کدام آثار و نتایجی اعلام شده است. در سخنان امام علی (علیه السلام) صدق فردی از عوامل تقویت بصیرت و ایمان به‌شمار رفته و در نجات انسان از مهالک و رساندن او به موفقیت‌ها نقش آفرین است. اما در قلمرو اجتماعی گرچه صدق و راستی فضیلتی اخلاقی برای مؤمنان در حوزه‌های تعاملات اجتماعی است، اما بلاشک صدق حاکمان و زمامداران در مقابل مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است که علی (علیه السلام) هم در گفتار خود آن را مورد تأکید قرار داده و هم سیره اجتماعی و حکومت خود را به‌عنوان رهبری صادق به نمایش می‌گذارد. الگوی علی (علیه السلام) در این خصوص رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) بوده که خود آیینه تمام‌نمای صداقت و راستی است. سخن از الگوهای صادق و کاذب در نهج‌البلاغه با معرفی جریانات و مصادیق مشهور هر کدام، موضوع دیگری که از نظر امام (علیه السلام) مغفول نمانده است. 📘 مجله: کتاب «اخلاق اجتماعی در نهج البلاغه»، پاییز 1400؛ صص 275-289. 🆔 @ostadmaaref