eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
650 دنبال‌کننده
251 عکس
39 ویدیو
228 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پاسخ: ♦️ در پاسخ این سوال ۳ مطلب قابل تامل است : ✅ خبر در کتابهای معتبر سیره وتاریخ مانند: ارشاد شیخ مفید ۱۷۶/۲ ، الخرائج راوندی ۵۷۷/۲ مناقب ابن شهر اشوب وعلامه مجلسی جلد ۴۵ درمواضع متعدد وارد شده است و نمی توان ان را کذب وجعل فرض کرد بلکه محتمل الصدور است. ✅ از جهت عقلی بله جزء محالات عادی است که سرِ جدا شده از بدن سخن بگوید اما این موضوع محال عقلی نیست چون ما به مجموع علل یک واقعه احاطه نداریم. ✅ از جهت عرضه خبر بر قرآن، خبر قابل تایید است؛ چون طبق آیات قران در سوره یس شماره ۶۵و فصلت شماره های۲۰و ۲۱ در روز قیامت، زبان مجرمین لال شده و به اذن خدا دست و پا و چشم وگوش آنان به نطق در می آید؛ پس استبعادی ندارد که سر مقدس امام حسین (علیه السلام) به اذن خدا به نطق در آمده باشد. 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ لطفا ضمن توضیح وجه تسمیه نامگذاری روز واقعه شهادت امام حسین علیه السلام به روز عاشورا، شما چه مقاتلی را برای مطالعه در این ایام پیشنهاد میفرمایید؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️وجه تسمیه روز شهادت امام حسین (علیه السلام) به عاشورا این است که شهادت امام در دهمین روز محرم اتفاق افتاد عاشورا یعنی دهمین روز. ✅ من مقتل لهوف تألیف سید بن طاوس را کتاب معتبری در نقل وقایع عاشورا می دانم البته جهت شناخت وقایع درست از نادرست روز عاشورا مطالعه دو کتاب حماسه حسینی شهید مطهری واللولوء والمرجان محدث نوری را توصیه می کنم. 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت سی ام: 💠 ویژگی‌های وحی (3) ♦️ ویژگی سوم، خطا ناپذیری وحی: ✅ توضیح معنای خطاناپذیری وحی ✅ تقسیم این معنا به دو حوزه: خطا ناپذیری از ناحیه فرشته وحی و خطا ناپذیری از ناحیه پیامبر ✅ بیان شواهدی از قرآن در باب هریک این حوزه ها 🆔 @ostadmaaref
roshana 030.mp3
6.95M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 30 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ آیا سند معتبر و قابل ارجاعی برای اثبات چینش آیات و سور در مصحف حضرت علی علیه السلام مطابق با ترتیب نزول وجود دارد یا خیر؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ درباره این سوال معتبرترین دلیل به نظرمن روایاتی است که کلینی در جلد اول الکافی ص ۲۲۸ نقل کرده است. ✅ در حدیث اول جابر از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده که امام فرمود: احدی از مردم نمی تواند ادعا کند که قران را همانطور که نازل شده جمع کرده جز انکه دروغ میگوید مگر علی بن ابی طالب وامامان بعد از او تعبیر همانطور که نازل شده می تواند ناظر به جمع بر اساس ترتیب نزول باشد. ✅ اما جهت اطلاع بیشتر مراجعه شود به کتاب درامدی بر تاریخ قران از اینجانب ص۱۵۳ باعنوان؛ جمع قرآن توسط امام علی (علیه السلام). 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ با توجه به آیات و روایات آیا می توان بر شهیدان هم توسل نمود؟ 🔹 اگر نمیتوان بر مقام آنان متوسل شد، لطفا بفرمایید توسل بر چه کسانی تعلق می گیرد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ خداوند در آیه ۶۹ سوره النساء پیامبران، صدیقان، شاهدان و صالحان را از مصادیق نعمت یافتگان برشمرده و می فرماید: اطاعت کنندگان از خدا و رسول با آنان محشور می شوند. این یعنی اینکه گروه های یاد شده از حق شفاعت برخور دارند و نیز یعنی آنکه وسیله معیت مومنان با خودشان قرار می گیرند. ✅ لذا به نظر اینجانب کلیه کسان یا عواملی که طبق آیات و روایات از حق شفاعت برخودارند شایسته توسل یعنی وسیله قرار گرفتن باذن الله هستند؛ از جمله شهداء که طبق آیه ۱۵۴ سوره بقره و آیه ۱۶۹ سوره آل عمران از حیات و شعور برخوردارند. 🆔 @ostadmaaref
آیه+2+سوره+مائده- ۱۳۹۳-۰۵-۲۲.wma
7.71M
🌱 تفسیر آیه 2 سوره مائده ☘ شبکه چهار سیما 🍀 برنامه #طرح_قرآنی_1448 📝 1393/05/22 🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف . مقاله نویسی ۱.mp3
18.21M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 #مقاله_نویسی 📝 جلسه 1 🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف . مقاله نویسی ۲.mp3
11.57M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 #مقاله_نویسی 📝 جلسه 2 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ منظور از فواصل آیات چیست و چه کاربردی در قرآن دارد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ فواصل آیات یعنی وزن واحد انتهای آیات که در سوره های مکی مانند: کورت وانفطار و... محسوس است. فواصل ایات چیزی شبیه قافیه در شعر است. ✅ کاربرد فاصله در آیات قرآن به زیبایی و سجع موزون و آهنگ آیات و موسقی پذیر شدن آنها و در نتیجه خوش تلاوت شدن آنها مربوط می شود. 🔹 در این زمینه می توان به رساله دکتری اقای دکتر آخوند که در پردیس فارابی دانشگاه تهران اخیرا دفاع کرده اند و با راهنمایی آقای مهدوی راد و مشاوره اینجانب بوده مراجعه کرد. 🆔 @ostadmaaref
آیه+134+سوره+آل+عمران-۱۳۹۳-۰۵-۲۱.wma
8.02M
🌱 تفسیر آیه 134 سوره آل عمران ☘ شبکه چهار سیما 🍀 برنامه #طرح_قرآنی_1448 📝 1393/05/21 🆔 @ostadmaaref
بررسی حدیث تجلّی خداوند در قیامت به صور مختلف و نقد برداشت ابن عربی از آن.pdf
447.8K
#مقاله بررسی حدیث تجلّی خداوند در قیامت به صور مختلف و نقد برداشت ابن عربی از آن #روایات #حدیث_تجلی #اسناد_حدیث #فقه_الحدیث #ابن_عربی #توحید #معاد مجله #پژوهش_دینی 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت سی و یکم: 💠 ویژگی‌های وحی (4) ♦️ آغاز بحث مصونیت وحی به طور عام و قرآن به طور خاص از رهیافت تحریف بشری: ✅ بیان شواهدی از آیات و توضیح مختصری درباره این شواهد ✅ بیان شواهدی از روایات 🆔 @ostadmaaref
roshana 031.mp3
5.42M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 31 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️در خصوص سند نویسی برای روایات خاورشناسان این موضوع را متعلق به قرن دوم می دانند؛ اما قرائنی وجود دارد که سابقه سند نویسی را برای قرن اول تایید می کند. ✅ در این خصوص می توان به کتاب دراسات فی الحدیث النبوی وتاریخ تدوینه اثر محمد مصطفی اعظمی مراجعه کرد. 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ از چه سده ای سند نویسی برای روایات باب شد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟ارزش و اعتبار دنیا از منطر قرآن و نهج البلاغه🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1393 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: ملیحه سادات سیدرضا | دانشجو: لعیاسادات چاوشی لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/788648 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟عالم ذردرآیات وروایات🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1388 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدکاظم عسکری | دانشجو: ام البنین هروی قرآن کریم هم به طورمستقیم وغیرمستقیم جریان عالم ذررامطرح نموده است.دراین زمان خداوندمتعالب خطاب به خلائق خودباایجادکلام براساس صفت فعلش می پرسدآیامن چروردگارشمانیستم وبنی ادم نیزبه واسطه القاآتی که خداوند متعال دردرون آنها برای درک ربوبیت خودقرارداده است اقرارمی کننداقراری که رضایت وقبول رادرپی دارد.انسان صحنه عالم ذررابه خاطرندارد امامعرفت آن به صورت فطری دردرون اوباقی است ودردنیا به واسطه کتب آسمانی وانبیاءالهی تذکرداده می شود. لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/797695 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقد وبرسی دیدگاه های تفسیری رشاد خلیفه در 5 جزء دوم قرآن🌟 پایان‌نامه . دولتی - سایر دستگاه‌های اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1388 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: عظیم عظیم پور | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: سیده‌سمانه جعفرزاده در سال های اخیرموضوع معجزه ریاضی قرآن که توسط رشاد خلیفه عنوان شد، ذهن محققان قرآنی را به خود معطوف داشت. وی نتایج تحقیق خود را در همین ضمینه در کتابی منتشر کرد، که درآن به شرح و توضیح افکار و اندیشه هایش که در طول مطالعه بر روی قرآن بدست آورده پرداخت که سراسرآن شبهاتی است که با اصول اسلام در تضاد می باشد. بر همین اساس بر ان شدیم تا در این پایان نامه تحصیلی به بررسی این موضوعات بپردازیم.در ابتدا ،آیات 5 جزءدوم که محدوده کار تعیین شده بود ،مورد مطالعه قرار گرفت و سپس آیاتی که رشاد در ذیل آن ها به اظهار نظراتش پرداخته ، انتخاب شد و سپس به تفکیک نوع شبهات و موضوعات پرداخته و هر کدام از شبهات ، با توجه به نوع آن(از قبیل:فقهی،حدیثی،تفسیری و ...)و با استفاده از منابع مرتبط با آن موضوع ،نقد و بررسی شد. پس از بررسی و تحقیق، این نتیجه حاصل شدکه تمام نظریات رشاد خلیفه با آیات قرآن وآراء مفسران ناهماهنگ و در تضاد بوده است . خلیفه لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/806023 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ انگاره ی اینکه ائمه علیهم السلام همه چیز را برای بشر گفته اند، از چه سده ای شکل گرفته است؟ و این همه چیز شامل همه ی علوم می شود یا فقط علوم مرتبط با قرآن؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️چنین انگاره ای در بین عالمان شیعه وجود ندارد که ائمه همه چیز را گفته اند مگر اخباریون که ممکن است چنین عقایدی را ترویج کنند. ✅ البته امامان علیهم السلام حقایق زیادی را در زمینه قران، فقه، اخلاق، عقاید و... در اختیار ما قرار داده اند؛ اما تأکیدشان همیشه این بود که ما اصول را در اختیار شما می گذاریم، شما فروعات را استخراج واستنباط کنید. ✅ در کتاب اصول کافی امام صادق علیه السلام می فرماید: هیچ مطلبی نیست مگر آنکه ریشه ای در کتاب وسنت دارد؛ اما دانش مردمان به آن نمی رسد. 🔹 البته این برای آن بود که عقلها به کار افتد (به جای آنکه بخواهند خودشان سیر تا پیاز مطالب را بیان کنند.). 🆔 @ostadmaaref