eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
644 دنبال‌کننده
251 عکس
39 ویدیو
227 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت سی ام: 💠 ویژگی‌های وحی (3) ♦️ ویژگی سوم، خطا ناپذیری وحی: ✅ توضیح معنای خطاناپذیری وحی ✅ تقسیم این معنا به دو حوزه: خطا ناپذیری از ناحیه فرشته وحی و خطا ناپذیری از ناحیه پیامبر ✅ بیان شواهدی از قرآن در باب هریک این حوزه ها 🆔 @ostadmaaref
roshana 030.mp3
6.95M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 30 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ آیا سند معتبر و قابل ارجاعی برای اثبات چینش آیات و سور در مصحف حضرت علی علیه السلام مطابق با ترتیب نزول وجود دارد یا خیر؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ درباره این سوال معتبرترین دلیل به نظرمن روایاتی است که کلینی در جلد اول الکافی ص ۲۲۸ نقل کرده است. ✅ در حدیث اول جابر از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده که امام فرمود: احدی از مردم نمی تواند ادعا کند که قران را همانطور که نازل شده جمع کرده جز انکه دروغ میگوید مگر علی بن ابی طالب وامامان بعد از او تعبیر همانطور که نازل شده می تواند ناظر به جمع بر اساس ترتیب نزول باشد. ✅ اما جهت اطلاع بیشتر مراجعه شود به کتاب درامدی بر تاریخ قران از اینجانب ص۱۵۳ باعنوان؛ جمع قرآن توسط امام علی (علیه السلام). 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ با توجه به آیات و روایات آیا می توان بر شهیدان هم توسل نمود؟ 🔹 اگر نمیتوان بر مقام آنان متوسل شد، لطفا بفرمایید توسل بر چه کسانی تعلق می گیرد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ خداوند در آیه ۶۹ سوره النساء پیامبران، صدیقان، شاهدان و صالحان را از مصادیق نعمت یافتگان برشمرده و می فرماید: اطاعت کنندگان از خدا و رسول با آنان محشور می شوند. این یعنی اینکه گروه های یاد شده از حق شفاعت برخور دارند و نیز یعنی آنکه وسیله معیت مومنان با خودشان قرار می گیرند. ✅ لذا به نظر اینجانب کلیه کسان یا عواملی که طبق آیات و روایات از حق شفاعت برخودارند شایسته توسل یعنی وسیله قرار گرفتن باذن الله هستند؛ از جمله شهداء که طبق آیه ۱۵۴ سوره بقره و آیه ۱۶۹ سوره آل عمران از حیات و شعور برخوردارند. 🆔 @ostadmaaref
آیه+2+سوره+مائده- ۱۳۹۳-۰۵-۲۲.wma
7.71M
🌱 تفسیر آیه 2 سوره مائده ☘ شبکه چهار سیما 🍀 برنامه #طرح_قرآنی_1448 📝 1393/05/22 🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف . مقاله نویسی ۱.mp3
18.21M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 #مقاله_نویسی 📝 جلسه 1 🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف . مقاله نویسی ۲.mp3
11.57M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 #مقاله_نویسی 📝 جلسه 2 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ منظور از فواصل آیات چیست و چه کاربردی در قرآن دارد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ فواصل آیات یعنی وزن واحد انتهای آیات که در سوره های مکی مانند: کورت وانفطار و... محسوس است. فواصل ایات چیزی شبیه قافیه در شعر است. ✅ کاربرد فاصله در آیات قرآن به زیبایی و سجع موزون و آهنگ آیات و موسقی پذیر شدن آنها و در نتیجه خوش تلاوت شدن آنها مربوط می شود. 🔹 در این زمینه می توان به رساله دکتری اقای دکتر آخوند که در پردیس فارابی دانشگاه تهران اخیرا دفاع کرده اند و با راهنمایی آقای مهدوی راد و مشاوره اینجانب بوده مراجعه کرد. 🆔 @ostadmaaref
آیه+134+سوره+آل+عمران-۱۳۹۳-۰۵-۲۱.wma
8.02M
🌱 تفسیر آیه 134 سوره آل عمران ☘ شبکه چهار سیما 🍀 برنامه #طرح_قرآنی_1448 📝 1393/05/21 🆔 @ostadmaaref
بررسی حدیث تجلّی خداوند در قیامت به صور مختلف و نقد برداشت ابن عربی از آن.pdf
447.8K
#مقاله بررسی حدیث تجلّی خداوند در قیامت به صور مختلف و نقد برداشت ابن عربی از آن #روایات #حدیث_تجلی #اسناد_حدیث #فقه_الحدیث #ابن_عربی #توحید #معاد مجله #پژوهش_دینی 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت سی و یکم: 💠 ویژگی‌های وحی (4) ♦️ آغاز بحث مصونیت وحی به طور عام و قرآن به طور خاص از رهیافت تحریف بشری: ✅ بیان شواهدی از آیات و توضیح مختصری درباره این شواهد ✅ بیان شواهدی از روایات 🆔 @ostadmaaref
roshana 031.mp3
5.42M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 31 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️در خصوص سند نویسی برای روایات خاورشناسان این موضوع را متعلق به قرن دوم می دانند؛ اما قرائنی وجود دارد که سابقه سند نویسی را برای قرن اول تایید می کند. ✅ در این خصوص می توان به کتاب دراسات فی الحدیث النبوی وتاریخ تدوینه اثر محمد مصطفی اعظمی مراجعه کرد. 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ از چه سده ای سند نویسی برای روایات باب شد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟ارزش و اعتبار دنیا از منطر قرآن و نهج البلاغه🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1393 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: ملیحه سادات سیدرضا | دانشجو: لعیاسادات چاوشی لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/788648 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟عالم ذردرآیات وروایات🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1388 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدکاظم عسکری | دانشجو: ام البنین هروی قرآن کریم هم به طورمستقیم وغیرمستقیم جریان عالم ذررامطرح نموده است.دراین زمان خداوندمتعالب خطاب به خلائق خودباایجادکلام براساس صفت فعلش می پرسدآیامن چروردگارشمانیستم وبنی ادم نیزبه واسطه القاآتی که خداوند متعال دردرون آنها برای درک ربوبیت خودقرارداده است اقرارمی کننداقراری که رضایت وقبول رادرپی دارد.انسان صحنه عالم ذررابه خاطرندارد امامعرفت آن به صورت فطری دردرون اوباقی است ودردنیا به واسطه کتب آسمانی وانبیاءالهی تذکرداده می شود. لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/797695 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقد وبرسی دیدگاه های تفسیری رشاد خلیفه در 5 جزء دوم قرآن🌟 پایان‌نامه . دولتی - سایر دستگاه‌های اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1388 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: عظیم عظیم پور | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: سیده‌سمانه جعفرزاده در سال های اخیرموضوع معجزه ریاضی قرآن که توسط رشاد خلیفه عنوان شد، ذهن محققان قرآنی را به خود معطوف داشت. وی نتایج تحقیق خود را در همین ضمینه در کتابی منتشر کرد، که درآن به شرح و توضیح افکار و اندیشه هایش که در طول مطالعه بر روی قرآن بدست آورده پرداخت که سراسرآن شبهاتی است که با اصول اسلام در تضاد می باشد. بر همین اساس بر ان شدیم تا در این پایان نامه تحصیلی به بررسی این موضوعات بپردازیم.در ابتدا ،آیات 5 جزءدوم که محدوده کار تعیین شده بود ،مورد مطالعه قرار گرفت و سپس آیاتی که رشاد در ذیل آن ها به اظهار نظراتش پرداخته ، انتخاب شد و سپس به تفکیک نوع شبهات و موضوعات پرداخته و هر کدام از شبهات ، با توجه به نوع آن(از قبیل:فقهی،حدیثی،تفسیری و ...)و با استفاده از منابع مرتبط با آن موضوع ،نقد و بررسی شد. پس از بررسی و تحقیق، این نتیجه حاصل شدکه تمام نظریات رشاد خلیفه با آیات قرآن وآراء مفسران ناهماهنگ و در تضاد بوده است . خلیفه لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/806023 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ انگاره ی اینکه ائمه علیهم السلام همه چیز را برای بشر گفته اند، از چه سده ای شکل گرفته است؟ و این همه چیز شامل همه ی علوم می شود یا فقط علوم مرتبط با قرآن؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️چنین انگاره ای در بین عالمان شیعه وجود ندارد که ائمه همه چیز را گفته اند مگر اخباریون که ممکن است چنین عقایدی را ترویج کنند. ✅ البته امامان علیهم السلام حقایق زیادی را در زمینه قران، فقه، اخلاق، عقاید و... در اختیار ما قرار داده اند؛ اما تأکیدشان همیشه این بود که ما اصول را در اختیار شما می گذاریم، شما فروعات را استخراج واستنباط کنید. ✅ در کتاب اصول کافی امام صادق علیه السلام می فرماید: هیچ مطلبی نیست مگر آنکه ریشه ای در کتاب وسنت دارد؛ اما دانش مردمان به آن نمی رسد. 🔹 البته این برای آن بود که عقلها به کار افتد (به جای آنکه بخواهند خودشان سیر تا پیاز مطالب را بیان کنند.). 🆔 @ostadmaaref
بررسی سیر تاریخی کتابت حدیث در شیعه.pdf
499.9K
#مقاله بررسی سیر تاریخی کتابت حدیث در شیعه #روایات #کتابت #تدوین #اصول #مکتوبه #مسائل #صادقین مجله #علوم_حدیث 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ نظر استاد معارف در مورد تعبیر زیر از معنای تاسوعا و عاشورا چیست؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 معنای عاشورا و تاسوعا 🔹 چرا روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش را عاشورا گفته اند؟ ♦️ اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشته اند که چون عشر و عاشر از یک ریشه اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم. و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند را روز نهم ماه محرم گفته اند. اما این معنای به دلایل زیر اشتباه است: 1- آیا واژه عاشورا برای دهم ماه های دیگر نیز بکار می رود؟ مثلا آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟ 2- آیا اگر امام حسین (ع) مثلا در یازدهم محرم شهید می شد آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟ 3- آیا اعراب قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا می گفتند؟ در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا چنین چیزی وجود ندارد. 4- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می شوند: اول –ثانی- ثالث- رابع ...... و یا اولا –ثانیا- ثالثا- رابعا و... چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده پذیر باشند. یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ نمود مثل تاسوعا –عاشورا – ثامونا – سابوعا. اما می بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی کنند. لذا نمی توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند. و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند. 🔴 اما تفسیر و معنای ما از عاشورا و تاسوعا: عشر به کسر عین و عشرت, به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت می باشد. خداوند می فرماید وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ(نسا/19 ) - با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. عشیر یعنی همدم و رفیق – وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ( حج/13 ) - چه بد دوستی انتخاب کرده اند و چه بد معاشر و رفیقی است. العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می شود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می کنند. و عاشوراء مبالغه است از میل به معاشرت. یعنی روزی که میل معاشرت ورفاقت با امام به شدت بالا می رود. با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می گیرد و معنی نهم را از دست می دهد. اتسع به فتح الف یعنی گروههای 9 نفره شدند . اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد- گشاد شد- فراخ گردید. اتساع یعنی گسترده شدن – گشاد شدن – بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین ؛ یعنی رگ ها گشاد شدند و ظرفیتشان برای عبور خون زیاد باشد. التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد. و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد. و تاسوعا این معنی را پیدا می کند: روزی که ظرفیت بالا می رود و در سینه ها فراخی ایجاد می شود و به جای تنگی , وسعت می یابد. این دو نام از ابداعات امام سجاد(ع) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبراکرم(ص) از عاشورا گفته شده است اکثرا جعلیات بنی امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین(ع) است. اما در مورد تاسوعا تقریبا نداریم که قبل از امام سجاد(ع) لغت تاسوعا بکار برده شده باشد. و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است. کتاب