eitaa logo
استاد مددی
3هزار دنبال‌کننده
63 عکس
87 ویدیو
66 فایل
نشر نکات علمی آیت الله سید احمد مددی (زیدعزه) در موضوعات فقه و اصول، تاریخ، کتابشناسی، رجال و... این کانال ارتباط رسمی با بیت معظم له نداشته و توسط یکی از شاگردان ایجاد شده است. ارتباط با مدیر کانال: @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال معهد الامام المهدی عج (انتشار دروس) https://eitaa.com/mahadalemamalmahdi🏠 کانال استاد مددی (انتشار موضوعی مباحث) @ostadmadadi🏠
💢 رجال 💠 ابن فضال «ابن فضال» به نحو مطلق در کافی، ابن فضال پدر (الحسن بن علی بن فضال) است. در تهذیب، پسر است. ایشان سه پسر دارد (احمد، علی، محمد) که از همه مهم تر «علی» است. کشی از عیاشی نقل می کند که همه کتابهای از ائمه (علیهم السلام) نزد ایشان بوده است و می گوید در هیچ جا مثل ایشان در فقه و فضل ندیدم. ابن فضال پدر (حسن)، أجلّ شأناً است و ابن فضال پسر (علی) اوسع دائرةً است. بنده بعید می دانم ایشان فطحی باشد. شاید مثلا به عبد الله بن جعفر هنگام ذکر نامش احترام می گذاشته است. علاوه بر اینکه نقل شده که ایشان در مرض موت از فطحی بودن برگشته است. ولی به نظرم ایشان اصلا فطحی نبوده است. کتب ابن فضال پدر به قم آمده است ولی کتب پسر کمتر به قم آمده است. بله کتاب پسر نزد شیخ بوده است و از آن در تهذیب نقل می کند. بهترین طریقی که برای آمدن کتب از کوفه به قم هست طریق أحمد أشعری است. مسلما احمد اشعری به کوفه آمده و کتب ابن فضال را نقل کرده است. از احمد برقی هم از ابن فضال پدر نقل شده است ولی توضیح دادیم که شاهدی نداریم که ایشان به کوفه رفته باشد کما اینکه شاهدی نداریم که ابن فضال پدر به قم آمده باشد بلکه شواهد بر نیامدن ایشان به قم داریم. ولی با توجه به اینکه «عَنعَنَ» مساوق اتصال است پس ظاهر روایت این است که احمد برقی، ابن فضال پدر را درک کرده است ولی شاهدی بر این مطلب نداریم. 🔸فهرست اسامی 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ 10 مهر1401 💠 ۳ مبنا در حجیت خبر واحد 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ 10 مهر1401 💠 مبنای رجالی علامه حلی در تاریخ حدیث 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ 10 مهر1401 💠 ارزیابی مبنای رجالی علامه/ مبنای اخباریون. 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ 10 مهر1401 💠 مبنای تعبد به خبر ثقه 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ 10 مهر1401 💠 عدم حجیت خبر و پذیرش تلقی اصحاب 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢💢💢 ادامه جلسات مباحث نقد متن حدیث 💠💠💠
نقد متن حدیث - جلسه دهم (کم حجم).mp3
26.59M
سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم) جلسه دهم 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 دوشنبه 14 شهریور 1401 💢 ریشه های اختلاف حدیث 🔸کتاب دعایم الاسلام 🔸روایت «رحم الله إمرء سمع مقالتی فوعاها ...» 🔸روایت «ان الله اذا حرم شیأ حرم ثمنها» 🔸ادله حجیت خبر واحد جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
نقد متن حدیث - جلسه یازدهم (کم حجم).mp3
30.89M
سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم) جلسه یازدهم 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 سه شنبه 15 شهریور 1401 جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
نقد_متن_حدیث_جلسه_دوازدهم_کم_حجم.mp3
29.05M
سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم) جلسه دوازدهم 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 پنجشنبه 17 شهریور 1401 جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5830216425540685952.mp3
36.46M
سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم) جلسه سیزدهم 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 جمعه 18 شهریور 1401 جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5848265523090951576.mp3
30.12M
سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم) جلسه چهاردهم 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 جمعه 25 شهریور 1401 جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5852816238509559356.mp3
27.87M
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه پانزدهم (نسخه کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 شنبه 26 شهریور 1401 جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5857319838136929365.mp3
30.34M
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه شانزدهم (نسخه کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 یکشنبه 27 شهریور 1401 جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ ۱۱ مهر۱۴۰۱ 💠 تعارض، فرع بر حجیت تعبدی 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ 💠 بررسی مبنای حجیت تعبدی 🏠@ostadmadadi
در حکومت اسلامی، باید همه احکام اسلام پیاده شود یعنی شأن حکومت اسلامی درحقیقت این می‌شود که نه‌تنها معاملات، و نه‌تنها مسائل سیاسی اجتماعی، بلکه مسائل نظامی، شهرسازی، منابع و معادن، و جز آن حتی مسائل عبادی یعنی مجموعه دین باید پیاده شود. هدف اساسی از نظام اسلامی پیاده‌سازی آن مجموعه است. احکام نیز، مجموعه همسانی هستند و چنین نیست که بتوانیم عبادت نظام اسلامی را از نظام اقتصادی آن جدا کنیم یا نظام سیاسی‌اش را از نظام فرهنگی جدا سازیم. در حکومت اسلامی باید در احکام ولایی نیز که نصی نداریم با مقایسه آن با منصوصات، مجموع را در یک سیاق یعنی در قالب قانونی نظام‌مند بریزیم که همه اجزایش باهم مرتبط و همخوانی داشته باشند و تلاش کنیم تا ارزش‌ها زنده شود، یعنی عمده تحقق خارجی آن است. ظاهر آیة مبارکه «الذین إن مکناهم فی الأرض أقاموا الصلوة و آتوا الزکاة و...» نیز همین است. مجموعه روایات ما درباره حاکم و حکومت نیز فراوان است که بهترین آن‌ها در نهج البلاغه است؛ چون حضرت امیر المؤمنین (ع) خود نیز متصدی بود. مسئولیت حکومت اسلامی جلوگیری از محرمات و اجرای واجبات، بعد نظام اقتصادی و فرهنگی و سایر نظام‌هایی باشد که اراده شده است. لذا بر مبنای اصل ولایت فقیه در زمان ما اقتضا می‌کند که ما مجموعه نظام‌های دینی را به لغت واضح بنویسیم یعنی اگر بنا باشد در این زمان یک توضیح المسائل نوشته شودباید فکر عوض شود و مجموعه‌ای هماهنگ با اشراف کامل نوشته شود نه این‌که پیوسته یک بخش را کم و یک بخش را زیاد کنیم. باید برنامه‌ریزی جامعی باشد که نظام فرهنگی اسلام، نظام اجتماعی، نظام سیاسی، و هم نظام عبادی را در برگیرد.
💢 رجال 💠 ابی بکر حضرمی عبدالله بن محمد حضرمی، برادر علقمه بن حضرمی است که دعایش معروف است. نشان می دهد که علقمه آدم خوبی بود. در دعا تصریح می کند که علقمه نقل نکرده است ولی به اسم او مشهور شده است. ایندو برادر از یمن هستند از شیعیان مخلص. شواهدی بر وثاقت هردو هست. دعای علقمه و زیارت عاشورا مصدر اول کامل الزیارت است که دعای علقمه را ندارد. حدود صد سال بعد که شیخ بوده در مصباح ، زیارت عاشورا را می آورد که مصدرش متفاوت است ایشان دعای علقمه را اضافه می کند در نسخه مصباح. دعای علقمه از صفوان نقل می کند. همان صفوان بن مهران جمال است. صفوان در روایات بیشتر به صفوان بن یحیی می خورد . ولی این صفوان جمال است که به اصطلاح ما شرکت حمل نقل شتری داشته است. در مزار کبیر ابن مشهدی اضافه می کند که قبل از زیارت عاشورا حضرت زیارت امیرالمومنین ع انجام دهند. اصل زیارت عاشورا در قرن چهارم است در قرن پنجم، زیارت علقمه به آن اضافه می شود. و در قرن هفتم زیارت امیرالمومنین ع به آن اضافه می شود. 📚درس خارج فقه؛ 95/2/20 🔸فهرست اسامی 🏠@ostadmadadi
اصول ۱۲ دی_ حجاب.m4a
21.58M
💢پرسش و پاسخ 💠 معنای روایت« لِأَنَّهُمْ إِذَا نُهُوا لَا يَنْتَهُونَ » 🏠@ostadmadadi
💢نظام قانونی فقه و اصول 5 💠 فضای چهارم: فضای مدالیل و ظهورات عرفی فضای چهارم، فضای مدالیل و ظهورات عرفی است. در این فضا تمام همت اصولی صرف «دلالت لفظی» می‌شود، لذا ممکن است از یک خطاب نکته‌ای قابل برداشت باشد که از خطابی مشابه با الفاظ متفاوت قابل استفاده نباشد، مثلاً از خطاب «کتِبَ عَلَیکمُ الصِّیامُ» و «وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ» ، نمی‌فهمیم که نماز ملک خداست، اما از خطاب «وَلِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ» ، می توان استفاده کرد که حج ملک خداست، چراکه در لغت عربی «لام و علَی» مفید ملک است. از همین رو ممکن است در فقه آثار متفاوتی بر این دو گونه خطاب مترتب گردد؛ مثلا گفته شود که اخذ اجرت بر نماز جایز بوده و بر حج جایز نیست. همچنین در «الْمُؤْمِنُونَ‏ عِنْدَ شُرُوطِهِم‏» مشهور فقهای ما از کلمة «عند» هم وجوب را فهمیده‌اند و هم خیار تخلف شرط را که البته قبول آن خیلی مشکل است. این فضا منجر شده است که در علم اصول مخصوصاً در اصول متأخر شیعه تحلیل‌های بنیادی خوبی در لغت داشته باشند، مثل تحلیل معنای حرفی، معنای فعلی، معنای اسمی، مفهوم شرط و وصف و... ، به‌عنوان‌مثال مرحوم محقق اصفهانی (ره) پیرامون نکات لغوی و ادبی بحث‌های بسیار مفیدی کردند و ریشه یابی‌های خوبی دارند. به نظر می رسد اگر در جامعه‌ای، عرف قانونی حاکم باشد شاید مباحث دلالات لفظی چندان تأثیرگذار نباشد، ولی در جامعه‌ای، همچون جزیرۀ العرب در عصر ظهور اسلام، که عرف عام در آن حاکم بوده و نشانی از عرف قانونی در آن یافت نمی‌شده، بهترین راه، مداقه در مدالیل لفظی است. 🏠@ostadmadadi