4_5830216425540685952.mp3
36.46M
سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم)
جلسه سیزدهم
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
📆 جمعه 18 شهریور 1401
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5848265523090951576.mp3
30.12M
سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم)
جلسه چهاردهم
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
📆 جمعه 25 شهریور 1401
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5852816238509559356.mp3
27.87M
سلسله مباحث نقد متن حدیث
جلسه پانزدهم (نسخه کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
📆 شنبه 26 شهریور 1401
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5857319838136929365.mp3
30.34M
سلسله مباحث نقد متن حدیث
جلسه شانزدهم (نسخه کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
📆 یکشنبه 27 شهریور 1401
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ ۱۱ مهر۱۴۰۱ 💠 تعارض، فرع بر حجیت تعبدی 🏠@ostadmadadi
13.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢درس خارج اصول؛ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ 💠 بررسی مبنای حجیت تعبدی 🏠@ostadmadadi
در حکومت اسلامی، باید همه احکام اسلام پیاده شود یعنی شأن حکومت اسلامی درحقیقت این میشود که نهتنها معاملات، و نهتنها مسائل سیاسی اجتماعی، بلکه مسائل نظامی، شهرسازی، منابع و معادن، و جز آن حتی مسائل عبادی یعنی مجموعه دین باید پیاده شود. هدف اساسی از نظام اسلامی پیادهسازی آن مجموعه است. احکام نیز، مجموعه همسانی هستند و چنین نیست که بتوانیم عبادت نظام اسلامی را از نظام اقتصادی آن جدا کنیم یا نظام سیاسیاش را از نظام فرهنگی جدا سازیم. در حکومت اسلامی باید در احکام ولایی نیز که نصی نداریم با مقایسه آن با منصوصات، مجموع را در یک سیاق یعنی در قالب قانونی نظاممند بریزیم که همه اجزایش باهم مرتبط و همخوانی داشته باشند و تلاش کنیم تا ارزشها زنده شود، یعنی عمده تحقق خارجی آن است.
ظاهر آیة مبارکه «الذین إن مکناهم فی الأرض أقاموا الصلوة و آتوا الزکاة و...» نیز همین است. مجموعه روایات ما درباره حاکم و حکومت نیز فراوان است که بهترین آنها در نهج البلاغه است؛ چون حضرت امیر المؤمنین (ع) خود نیز متصدی بود. مسئولیت حکومت اسلامی جلوگیری از محرمات و اجرای واجبات، بعد نظام اقتصادی و فرهنگی و سایر نظامهایی باشد که اراده شده است.
لذا بر مبنای اصل ولایت فقیه در زمان ما اقتضا میکند که ما مجموعه نظامهای دینی را به لغت واضح بنویسیم یعنی اگر بنا باشد در این زمان یک توضیح المسائل نوشته شودباید فکر عوض شود و مجموعهای هماهنگ با اشراف کامل نوشته شود نه اینکه پیوسته یک بخش را کم و یک بخش را زیاد کنیم. باید برنامهریزی جامعی باشد که نظام فرهنگی اسلام، نظام اجتماعی، نظام سیاسی، و هم نظام عبادی را در برگیرد.
💢 رجال
💠 ابی بکر حضرمی
عبدالله بن محمد حضرمی، برادر علقمه بن حضرمی است که دعایش معروف است. نشان می دهد که علقمه آدم خوبی بود. در دعا تصریح می کند که علقمه نقل نکرده است ولی به اسم او مشهور شده است. ایندو برادر از یمن هستند از شیعیان مخلص. شواهدی بر وثاقت هردو هست. دعای علقمه و زیارت عاشورا مصدر اول کامل الزیارت است که دعای علقمه را ندارد. حدود صد سال بعد که شیخ بوده در مصباح ، زیارت عاشورا را می آورد که مصدرش متفاوت است ایشان دعای علقمه را اضافه می کند در نسخه مصباح. دعای علقمه از صفوان نقل می کند. همان صفوان بن مهران جمال است. صفوان در روایات بیشتر به صفوان بن یحیی می خورد . ولی این صفوان جمال است که به اصطلاح ما شرکت حمل نقل شتری داشته است. در مزار کبیر ابن مشهدی اضافه می کند که قبل از زیارت عاشورا حضرت زیارت امیرالمومنین ع انجام دهند. اصل زیارت عاشورا در قرن چهارم است در قرن پنجم، زیارت علقمه به آن اضافه می شود. و در قرن هفتم زیارت امیرالمومنین ع به آن اضافه می شود.
📚درس خارج فقه؛ 95/2/20
#ابی_بکر_حضرمی
🔸فهرست اسامی
🏠@ostadmadadi
استاد مددی
💢نسخه شناسی و فقه 💠 ملاک جواز نظر به اهل ذمه 🔻« لِأَنَّهُمْ إِذَا نُهُوا لَا يَنْتَهُونَ » قانوناً ی
اصول ۱۲ دی_ حجاب.m4a
21.58M
💢پرسش و پاسخ 💠 معنای روایت« لِأَنَّهُمْ إِذَا نُهُوا لَا يَنْتَهُونَ » 🏠@ostadmadadi
💢نظام قانونی فقه و اصول 5
💠 فضای چهارم: فضای مدالیل و ظهورات عرفی
فضای چهارم، فضای مدالیل و ظهورات عرفی است. در این فضا تمام همت اصولی صرف «دلالت لفظی» میشود، لذا ممکن است از یک خطاب نکتهای قابل برداشت باشد که از خطابی مشابه با الفاظ متفاوت قابل استفاده نباشد، مثلاً از خطاب «کتِبَ عَلَیکمُ الصِّیامُ» و «وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ» ، نمیفهمیم که نماز ملک خداست، اما از خطاب «وَلِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ» ، می توان استفاده کرد که حج ملک خداست، چراکه در لغت عربی «لام و علَی» مفید ملک است. از همین رو ممکن است در فقه آثار متفاوتی بر این دو گونه خطاب مترتب گردد؛ مثلا گفته شود که اخذ اجرت بر نماز جایز بوده و بر حج جایز نیست. همچنین در «الْمُؤْمِنُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِم» مشهور فقهای ما از کلمة «عند» هم وجوب را فهمیدهاند و هم خیار تخلف شرط را که البته قبول آن خیلی مشکل است.
این فضا منجر شده است که در علم اصول مخصوصاً در اصول متأخر شیعه تحلیلهای بنیادی خوبی در لغت داشته باشند، مثل تحلیل معنای حرفی، معنای فعلی، معنای اسمی، مفهوم شرط و وصف و... ، بهعنوانمثال مرحوم محقق اصفهانی (ره) پیرامون نکات لغوی و ادبی بحثهای بسیار مفیدی کردند و ریشه یابیهای خوبی دارند.
به نظر می رسد اگر در جامعهای، عرف قانونی حاکم باشد شاید مباحث دلالات لفظی چندان تأثیرگذار نباشد، ولی در جامعهای، همچون جزیرۀ العرب در عصر ظهور اسلام، که عرف عام در آن حاکم بوده و نشانی از عرف قانونی در آن یافت نمیشده، بهترین راه، مداقه در مدالیل لفظی است.
🏠@ostadmadadi
11.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢اصول فقه
💠کیفیت بازگشت تزاحم به تعارض/ محورهای هفت گانه حکم و...
📚درس خارج؛ ۱۴۰۰,۷,۲۱
🏠@ostadmadadi