eitaa logo
استاد مددی
3.3هزار دنبال‌کننده
66 عکس
94 ویدیو
72 فایل
نشر نکات علمی آیت الله سید احمد مددی (زیدعزه) در موضوعات فقه و اصول، تاریخ، کتابشناسی، رجال و... این کانال ارتباط رسمی با بیت معظم له نداشته و توسط یکی از شاگردان ایجاد شده است. ارتباط با مدیر کانال: @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ادبیات عرب 💠تأثیر مذاهب بر ادبیات عرب لغت و ادبیات بعد از دعوا و نزاع های مذهبی میان شیعه و سنی نوشته شد. ابن خلدون دارد که در اسلام در هیچ مساله ای همچون امامت خون و خونریزی نشد. به همین دلیل صرف و نحو که از قرن دوم شروع می شود تحت تأثیر مذاهب بود. کوفه به طور کلی شیعه بود و بصره به طور کلی سنی بود. مثلاً ابن هشام چون اشعری است و قائل به وعد و عید نیست در معنای معاوضه آیه «إِنَّ اللَّـهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ...» (التوبة: ١١١) می گوید: باء برای مقابله نیست ؛ معتزله می گویند هست. ویا اینکه معنای باء را در آیه «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُم‏ وَ أَرْجُلَكُمْ» (المائدة: ٦) به گونه ای معنا کردند که با فتوای خودشان سازگار باشد. در روایات ما آمده است؛ «فَعَرَفْنَا حِينَ قَالَ: «بِرُؤُسِكُمْ» أَنَّ الْمَسْحَ بِبَعْضِ الرَّأْسِ؛ لِمَكَانِ الْبَاء» (كافي (ط - دار الحديث)، ج‏5، ص: 96) چون این ماده مسح نیازی به باء ندارد خودش متعدی می شود: «وامسحو رئوسکم»؛ حالا که باء آمده است باید نکته ای باشد و آن اینکه مسح بخشی از سر مراد است، بلکه وقوع مسح علی الرأس مراد است. نظر به ایقاع المسح است نه اینکه تمام سر مقصود باشد لذا آمده است «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُم‏ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْن‏» غیر از «فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُم‏» است که کل آن باید شسته شود. در تیمم هم باء امده است که نکته هردو یکی است؛ «فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ». در مجموع کوفیون حرفشان واقعی تر است تا بصریون. بصریون دنبال قواعد علیّ و.. بودند. اما نحوی که الان موجود است 95 درصدش بصری است. در مثل اعراب اسماء سته - اب و اخ و.. - رأی کوفیون جاری شده است. بر اثر اختلافات مذهبی که بود شیعه در نحو نتوانست مستقل شود و این کتبی که خوانده می شود نحو بصره است. در ادبیات عرب کسانی رسماً به عنوان شیعه نام برده نشده ولی چون در کوفه هستند و محیط کوفه شیعه است حدس می زنیم شیعه باشند. سه نفر به عنوان اخفش داریم؛ - بیش از سه نفر هستند اما سه نفر آنها معروف ترند- اخفش وسطی که علی الاطلاق مراد است شیعه است. 📚قبل از درس: 4/9/95 🏠https://eitaa.com/ostadmadadi
💢لغت 💠 معنای «غدیر» غدیر خم بین جحفه - که الان به آن جحفه می گویند- تا مکه به نظرم هفتاد - هشتاد کیلومتر است، از آن جا هم از مکه تا دریای سرخ حدود هفتاد کیلومتر است، مجموعاً از جحفه تا دریای سرخ را قلزم می گفتند. بحر قلزم همان دریای سرخ فعلی است که در حدود صد و شصت و صد هفتاد کیلومتر است. این طور که در معجم البلدان هست نهری از این جا جاری می شده و تا دریای سرخ می رسیده، چون در کل این منطقه ای که به عربستان معروف است و از لحاظ مساحت دوبرابر ایران است هیچ نهری وجود ندارد، چیزی که وجود دارد نهر های فصلی است، در ایام بهار که آب ها جاری می شود در لابلای کوه ها و دره ها آبی جاری می شود که اصطلاحا به این «سیل» می گفتند. چون دور تا دور کعبه همه کوه است، در میان این فاصله کوه ها و دره ها آبی که با شدت جریان داشته اصطلاحاً «سیل» نام دارد. این آب اگر به جایی می رسید و می ایستاد این را «غدیر» می گفتند. اگر بخواهیم کلمه غدیر را به فارسی ترجمه کنیم نمی شود به «حوضچه» معنا کرد. «برکه» می شود چون بَرک به معنای ثبت است.کلمه مناسب «آبگیر» است، آب را می گیرد و نگه می دارد. کأن در لغت عرب این جور است که اگر آب بالفعل جریان دارد جلوی آن را بگیرند به آن می گویند: «سد» یا «آب بند» یا «سیل بند»، اما اگر جریان ندارد به آن می گوییم: «غدیر». چون کانما در ذهن انسان این طور بوده که آب طبیعتاً راه می رود. روایتی هست در جلد 6 الغدیر هم دارد که ملک روم سوالاتی کرد، مثل معما، یکی از سوالاتش این بود که آن چییست که همه اش پا است؟، کله رجلٌ دارد، حضرت می فرمایند: آب است، چون همه اش راه می رود! مثل اینکه عقل آن آقا هم در همین حد بود، جواب باید به میزان عقل او هم باشد. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «ینْحَدِرُ عَنِّی السَّیلُ وَ لَا یرْقَی إِلَی الطَّیر» ( نهج البلاغة، ص: 48)؛ مثل کوه بلندی هستم که پرندگان به قله من نمی‌رسند و سیل معارف بشری از من جدا می‌شود و تمام تاریخ را می‌گیرد. چرا شهرها در زیر کوه درست می‌شود؟ چون کوه همیشه مخزن آب است. پای این کوه‌ها، گیاهان بسیاری سبز می‌شود و از این آب استفاده می‌کند. 🏠https://eitaa.com/ostadmadadi
2️⃣💢رجال 💠 ابان بن تغلب ما بزرگانى مثل ابان بن تَغْلب داريم که احاديث فراوانى از امام شنیده اما بسیاری از احادیث او سندشان ضعيف است. در فقه، بسيار به اين مسئله مبتلا هستيم؛ يعنى نود درصد سند روايات ابان، ضعيف است. اين مسئله، خيلى عجيب است. از عجایب کار ما ابان بن تغلب است که حدیث صحیح کمی از او داریم و غالباً روایات او ضعیف السند است و معمولاً قبل از او یک جایی سند خرابی دارد و کم دیدم سند روایت او درست و کامل باشد. ابان بن تغلب که مدینه می¬رفت یکی از ستونهای مسجد پیامبر را برای قرائت قرآن و فقه به او اختصاص می¬دادند. ذهبی دارد که روایت او را قبول داریم و بدعت او صغرا (فقط اعتقاد به ولایت علی ع) بوده و بدعت کبرا اعتقاد به ولایت علی (ع) و غاصبیت شیخین است و ابان معتقد بوده که علی حق است و اگر روایت ابان را طرح کنیم «لذهب جمله من الاثار النبویه و هذه مفسده بینه فی الدین» . شیعه به گونه ای در دنیای اسلام نفوذ کرده که مثل این چهره ها را داشته و دارد که امام به او فرمودند: «اجلس فی المسجد و افت للناس» و این در مسجد النبی (ص) است. ذهبی که نسبت به امام رضا (ع) دارد که «یروی و یهن» یعنی روایات او سست است و نسبت به این امام همام به اندازه یک راوی اعتماد ندارد ولی درباره ابان این مقدار تجلیل دارد، ولی پیش ما روایت او کم صحیح است و عمدتاً بخاطر افراد قبل از اوست و از او به بعد (به سمت امام) مشکل ندارند. 📚 خارج فقه، 95/10/8 🏠https://eitaa.com/ostadmadadi
💠💠💠برخی تقریرهای موضوعی از مباحث استاد مددی 🔸امکان تغییر دامنه خمس توسط ولی فقیه تقریری از جلسه: ۷۳ و ۷۴ خارج فقه؛ تاریخ: ۱۸ و ۱۳۹۵/۱۱/۱۹٫ http://www.ostadmadadi.ir/persian/article/12265/ 🔸 قاعده تلف مبیع قبل از قبض متن حاضر تقریری است از هفت جلسه درس خارج فقه حضرت آیت الله سید احمد مددی (حفظه الله) که از تاریخ 17/10/96 (جلسه 63) الی 25/10/96 (جلسه 69) پیرامون قاعده «کل مبیع تلف من قبل قبضه فهو من مال بایع»، ذیل بحث «بیع» به رشته تقریر درآمده است. نظر به اهمیت نکات مطرح شده در این بحث و پرداختن به برخی موضوعات تاریخی و رجالی، این بحث به صورت مستقل تنظیم و تدوین شده است. 🔸 بررسی تاریخی روایت اخذ اجرت بر واجبات متن حاضر، تنظیم سه جلسه درس خارج فقه استاد سیداحمد مددی است که در تاریخ 20،21 و 24 بهمن ماه سال 1394 ایراد شده است. موضوع کلی بحث، «اخذ اجرت در واجبات» است که پس از مباحث نظری و تحلیلی، در این سه جلسه به روایات «اخذ اجرت برای اذان» می پردازد. این متن می تواند نمونه کوچکی از روش تاریخی استاد معزز در بررسی روایات فقهی باشد. 🔸خبر واحد؛ سیر تاریخی بحث ijtihadnet.ir/خبر-واحد؛-سیر-تاریخی-بحث-سید-احمد-مددی 🔸حجیت قطع ijtihadnet.ir/حجیت-قطع-سید-احمد-مددی 🏠https://eitaa.com/ostadmadadi
23.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠نگاهی متفاوت به سیره امام باقر علیه السلام آیت الله سید احمد مددی با اشاره به تاریخ و سیره امام محمد باقر علیه السلام برخی از مقاطع زندگی سراسر نور این امام بزرگوار را تحلیل می کند. 📚https://rasanews.ir/fa/news/616047 🏠@ostadmadadi
🔶امام باقر علیه السلام، موسس فقه تفریعی سنی ها اصرار دارند که موسس فقه تفریعی ابوحنیفه است ولی در واقع امام باقر (ع) است؛ «لِمَ سُمِّيَ الْبَاقِرُ بَاقِراً قَالَ لِأَنَّهُ بَقَرَ الْعِلْمَ‏ بَقْراً» (علل الشرایع، ج1،ص233) . موسس تفریع ایشان است. ابوحنیفه متولد 80 است. تولد و فوتش تقریباً شبیه امام صادق ع است، زید هم همینطور؛ هرسه متولد 80 هستند. امام صادق (ع) تا سال 148 بودند. ابوحنیفه اصرار داشت که این ابداع من است. ابوحنیفه به جابربن یزید جعفی می گفت من این تفریع را جعل کردم، جابر می گفت من این را از امام باقر(ع) شنیده ام! اصل تکذیب جابر، برای ابوحنیفه است سر همین فقه تفریعی. جابر به پیامبر (ص) نسبت می داد؛ یعنی مساله امامت همین است که از رسول الله ص گرفته است. مرحوم نجاشی راجع به جابر مطالبی دارد که قابل قبول نیست. وَ كَانَتِ الشِّيعَةُ قَبْلَ أَنْ يَكُونَ أَبُو جَعْفَرٍ وَ هُمْ لَايَعْرِفُونَ مَنَاسِكَ حَجِّهِمْ وَ حَلَالَهُمْ وَ حَرَامَهُمْ، حَتّى‏ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ، فَفَتَحَ‏ لَهُمْ، وَ بَيَّنَ لَهُمْ مَنَاسِكَ حَجِّهِمْ وَ حَلَالَهُمْ وَ حَرَامَهُمْ، حَتّى‏ صَارَ النَّاسُ يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِمْ مِنْ‏ بَعْدِ مَا كَانُوا يَحْتَاجُونَ إِلَى النَّاسِ، وَ هكَذَا يَكُونُ الْأَمْرُ » 📚كافي (ط - دار الحديث)، ج‏3، ص: 59 🏠@ostadmadadi