fehresti.doc
239.6K
محدثان قدیم شيعه و تحليل كتابشناسي حديث
✏️ مهدی خدامیان آرانی
تلخیص و ترجمه: سید محمد عمادی حائری
🏠@ostadmadadi
86-8-6 تفاوت رجال و فهرست.mp3
11.39M
💢 جلسات ویژه
💠 تفاوت رجال و فهرست
📚درس خارج فقه، 86/8/6
🏠@ostadmadadi
بعضی از آقایان علوی های شام که همان نصیری ها هستند ـ و علی اللهی به شمار نمی روند ـ افرادی هستند که مثل ما به دوازده امام معتقدند, اما در نائب دوم اختلاف داریم; آنها به محمد بن نصیر معتقد شده اند و ما به محمد بن عثمان اعتقاد داریم. محمد بن نصیر بعد از ادعای نیابت معروف شد و از بغداد بیرونش کردند و به حاشیه لبنان رفت و مذهب انحرافی خود را در آنجا نشر داد. وی مطالب بی پایه اش را برای مردم آنجا که از مراکز جمعیت شیعه دور بودند, نقل کرد و فرقه اش را بنیان گذاری نمود. نصیری ها منحرف هستند و از اینها هم غلو عقائدی و هم غلو عملی و انحراف عملی, ترک واجبات و انجام محرمات نقل شده است. الآن هم در مراکزشان شراب خواری معمول است و شاید اهل نماز و روزه هم نباشند. از محمد بن نصیر نمیری هم که مؤسس این فرقه است, اعمال قبیحی ذکر شده است و کتاب هایی هم چاپ کرده اند. حکومت سوریه هم مال اینهاست. کتابی نیز نوشته اند با عنوان (النصیریة بین الأسطورة و التاریخ) و علوی ها در این کتاب, ابن شعبه را از بزرگان علمای خودشان به شمار آورده و گفته اند که ابن شعبه حرانی در سوریه بوده و در قرن ششم در حلب و در و در بین نصیری ها می زیسته و از حوزه های ما دور بوده است.
📚http://lib.eshia.ir/10257/64/7
🏠@ostadmadadi
استاد مددی
بعضی از آقایان علوی های شام که همان نصیری ها هستند ـ و علی اللهی به شمار نمی روند ـ افرادی هستند که
استناد فقهی به تحف العقول در بوته نقد- مددی.docx
19.8K
💠 استناد فقهی به کتاب «تحف العقول» در بوته نقد و بررسی
📚https://fa.wikifeqh.ir/مصدریت_تحف%E2%80%8Cالعقول?hilight=حکمت+بحثی#_نسبت%20کتاب%20به%20نُصَیری%E2%80%8Cها
🏠@ostadmadadi
4_5940695216460664952.mp3
26.43M
سلسله مباحث نقد متن حدیث
جلسه چهل و یکم (کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔰 تاثیر اختلاف مصادر در اختلاف متون، تاثیر و تاثر از منابع واقفیه وفطحیه در متون امامیه، نمونه روایات قاعده الزام
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
💢 «ولایت فقیه» از منظر تاریخی
مصاحبه با آیت الله سید احمد مددی (زیدعزه)⬇️
💠 www.imam-khomeini.ir/fa/n121375/مصاحبه_با_آیت_الله_سید_احمد_مددی
🏠@ostadmadadi
15.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عرفان و سلوک حقیقی در قرآن
لو كان أويس موجودا الان لكان يعلمكم كيف تدعون ...
«قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللّٰهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اَللّٰهُ»
🏠@ostadmadadi
گوشههایی از مراسم بزرگداشت آیت الله سید محمدعلی مددی در حسینیه نجفیهای قم
🏠@ostadmadadi
💢رجال
💠 إسْحَاقُ بْنُ عَمَّار
اسحاق بن عمار از خاندان صیرفی ها و در کوفه بوده است و نقل شده که دکانش مقابل درب بزرگ مسجد کوفه (باب الفیل) در آن طرف خیابان بوده است. ایشان یکی از کسانی است که سؤالات مالی را از امام صادق (علیه السلام) می پرسد چون صراف بوده است.
در یک برهه تصور شده است که دو اسحاق بن عمار داریم؛ یک اسحاق بن عمار صیرفی داریم که نجاشی توثیق کرده و در ترجمه ی ایشان میفرمایند:
«شيخ من أصحابنا ثقة و إخوته يونس و يوسف و قيس و إسماعيل و هو في بيت كبير من الشيعة و ابنا أخيه علي بن إسماعيل و بشر بن إسماعيل كانا من وجوه من روى الحديث...». (رجال النجاشي، ص: 71)
مرحوم بحرالعلوم (ره) در کتاب فوائدالرجالیه فصلی دارد درباره خاندان های علمی شیعه که این خاندان اسحاق را نقل می کند.
شیخ طوسی (ره) منفردا شخصی به عنوان «اسحاق بن عمار السابطی» را ذکر می کند و او را فطحی معرفی می کند.
«إسحاق بن عمار، الساباطي: كان فطحيا، إلا أنه ثقة، و أصله معتمد عليه» (فهرست، ص39)
اصحاب ما (نوعا بعد از علامه) بین این دو عبارت جمع کردند و اسحاق بن عمار را را فطحی و ثقة دانستند، یعنی فرزند عمار ساباطی باشد. این مبنای مرحوم اردبیلی (ره) مربوط به آن زمان است. پس از ایشان، شیخ بهائی (ره) ملتفت شد که دو تا «إسحاق بن عمار» داریم: یکی شیعه و ثقه است که همان «التغلبی الصیرفی» و یکی هم فطحی و ساباطی است که توثیق نشده است.
سپس سید بحر العلوم (ره) گفتند که اصلاً ساباطی موهوم است و وجود خارجی ندارد. عمار بن موسی الساباطی فرزندی به نام اسحاق ندارد. فعلا این مبنی، مبنای معروف است که ساباطی، یا موهوم است و یا شاذ است و روایتی ندارد و روایات از ایشان، منصرف است.
همین هم درست است؛ اسحاق بن عمار ساباطی اصلاً وجود خارجی ندارد و شیخ اشتباه کرده، منشأ اشتباه هم از روایت واحده ای است که در تهذیب شیخ آمده است [1]. نسخه ای که در اختیار شیخ بوده است غلط بوده است و لذا منشأ اشتباه شده است.
اسحاق بن عمار کوفی داریم که از اجلاء است و فطحی هم نیست و الآن جزو مسلمات است. با توجه به این که مرحوم نجاشی فقط وثاقت را ذکر میکنند و همچنین خاندان ایشان را شیعه معرفی میکنند، این شخص شیعه است. «و هو فی بیت کبیر من الشیعة» نشان می دهد از خاندان معروفی بوده است.
درس خارج اصول : 10/11/1395 و درس خارج فقه : 20/1/96📚
[1] . قال الشیخ فی التهذیب : «وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ كَانَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ إِذَا صَلَّى لَمْ يَنْفَتِلْ حَتَّى يُلْصِقَ خَدَّهُ الْأَيْمَنَ بِالْأَرْضِ وَ خَدَّهُ الْأَيْسَرَ بِالْأَرْضِ.
قَالَ وَ قَالَ إِسْحَاقُ رَأَيْتُ مِنْ آبَائِي مَنْ يَصْنَعُ ذَلِكَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ يَعْنِي مُوسَى[1] فِي الْحِجْرِ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ». (تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج2 ؛ ص 110-109 : ح 182)
#اسحاق_بن_عمار
🔸فهرست اسامی
🏠@ostadmadadi