eitaa logo
اندیشه حکیمانه
302 دنبال‌کننده
827 عکس
351 ویدیو
1 فایل
بیان نظرات و اندیشه‌های علمی حِکمی استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی 🔰فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/ostadtabatabai/315 ✍🏻وبلاگ دروس: 📚 http://ostadtabatabai.blogfa.com روبیکا: https://rubika.ir/ostadtabatabai 🤝جهت ارتباط: @saeed676
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مطلب اوّل: «الجوهرة القدسية في تعيّن الانسيّة...». 🔹جوهر، ماهیتی است که در مقام وجود خارجی محتاج به موضوع و محل نیست برخلاف عَرَض که محتاج به موضوع و محل است، جوهر بر دو قسم است مجرد و مادی جوهر مجرد یا ذاتاً وفعلاً مستغنی از ماده است که آن را عقل گویند و یا ذاتاً مستغنی از ماده است ولی فعلاً مستغنی از ماده نیست آن را نفس گویند. 🔹حضرت انسیه حوراء فاطمه‌ی زهرا گوهر قدسی است در تعین و صورت ،انسی، زیرا مراد از لفظ «جوهرة» با قید «القدسية» همان حقيقت عقلیه مجرده خواهد بود و معنای قدسیه مجرد صرف است. پس آن حضرت، یک وجود عقلی است نه فقط نفسی و مادی، و تعلق آن گوهر قدسی به عالم طبیعت، تعلق تکمیلی و تدبیری است، نه تعلق استکمالی.  🔹بیان مطلب آن است که اگر مفارقات نوری را ذاتاً و فعلاً مفارق می‌گویند معنایش این نیست که به هیچ نحو تعلّق به ماده و عالم طبیعت ندارند، بلکه برای آنها یک نحو تعلّقی است، سرّش این است که مفارقات از پیکر عالم طبیعت گسیخته نیستند، در طول آنها و خزائن مادون خود و مرتبه وجودی قوی آنها و به اذن الله مدبّر آنهایند و به آنها تعلق تدبیری، اشرف و اعلی و اشمخ از تدبّر و تعلّق نفوس جزئیه به ابدان دارند؛ زیرا نفوس جزئیه، مدبّر یک بدن می‌باشند، ولی مفارقات نوریه و موجودات عالم عقول، به جهت سعه وجودی خودشان، به همه نفوس و ابدان سلسله کائنات تعلق تکمیلی دارند.  🔹پس وجود عرشی و عقلی آن انسان معصوم و بانوی جبروتی برای تکمیل و تدبیر دیگران خواهد بود؛ یعنی این حقیقت قدسی و مفارق عقلی، مخرج نفوس از نقص به کمال است، به برکت وجود او و اشراق نور او، موجودات از قوه به فعلیت می‌رسند. 🔹براین اساس انسان کامل معصوم مانند عصمت خدا، حضرت فاطمه‌ی زهرا صلوات الله علیها از آن جهت که خلیفه‌ی تامّ خداست نسبت به سایر مردم سمت تدبیر و ارشاد، بلکه اِنعام و افاضه دارد و افراد دیگر در کنار مائده‌ی گسترده‌ی چنین انسان کاملی بهره‌مند خواهند بود. 🔹باید دانست که سعادت انسان و مقصد و غایت سیر تکاملی او، آن است که بتواند به مرحله عقل راه یابد و کار عقول را انجام دهد؛ یعنی از مرحله دنیا و عالم شهادت مطلقه عروج کرده و مرحله نفس و مثال را گذرانده و به مرحله عقل راه یابد و مانند موجودات عالم عقل که منزه از هرگونه ماده و احکام آن می‌باشند، زندگی کند، معلم ثانی جناب ابونصر فارابی دربـاره سعادت انسان می‌گوید: «السعادة هى أن تصير نفس الانسان من الكمال في الوجود الى حيث لا تحتاج في قوامها الى مادة و ذلك أن تصير في جملة الاشياء البريئة عن الاجسام و في جملة الجواهر المفارقة للمواد و اَن تبقى على تلك الحال دائماً ابداً». (مدینه فاضله،  ص۶۶) 🔹بر این اساس آن گوهر قدسی حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها اسوه و الگوی سعادت انسانی می‌شود. ، ص۷۸ 💠 اندیشه حکیمانه
✅ مطلب دوم: «صُورَةِ النَّفْسِ الكُلّيّةِ...». 🔹حقیقت نفسيه، منشأ تأثر و محل قبول و انفعال است، در حالی که حقیقت عقلیه، منشأ فعل و تأثیر است، و بدان جهت آن حضرت به مقام نفسیه متصف گردید چون آن حضرت محل قبول تمامی فیوضات است و در مقام معنویت جميع موجودات را حواء روحانی است و مصابیح امامت را مشکوة جسمانی است. 🔹انسان کامل معصوم اگر مرد باشد مظهر و صورت عقل کل است و اگر زن باشد مظهر و صورت نفس کل است لذا جناب سید الاوصياء وسرّ الانبياء و المرسلین حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب سلام الله علیه صورت و مظهر عقل كلى على الوجه الاتم و حقیقتِ ام الكتاب سيده نساء العالمين فاطمه زهرا سلام الله علیها صورت و مظهر نفس کلّی علی الوجه الاتم می‌باشد. و في الأثر انّ النبي كان يحبّها -اى فاطمة- يكنّيها باُمّ أبيها، و أقول: حيث ان العقل الكلى اَب، و النفس الكليّة اُمّ، وظهرت الموجودات عنهما، و اُمّ الانوار و الفضائل فاطمة عقيلة الرسالة مظهر النفس الكلية على الوجه الأتمّ فهي أُمّ أبيها الخاتم على هذا التفسير الأنفسى الأقوم، فافهم. (شرح فصّ حكمة عصمتیّه، فصل۵، ص۱۱۹) 🔹در روایت آمده است که پیغمبر صلی الله علیه و آله فاطمه را دوست می‌داشت و او را به «اُم أبيها»، یعنی مادر پدرش کنیه داده بود و چون عقل کل، پدر است و نفس کل، مادر و همه موجودات از آن دو ظهور یافته‌اند و مادر انوار فضائل فاطمه عقیله رسالت، مظهر نفس کل بر وجه اتم است، پس بنابر این تفسیر انفس اقوم، آن جناب مادر پدرش حضرت خاتم انبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است. ، ص۷۹ 💠 اندیشه حکیمانه
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی دردناک ترین جمله در خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 💠 اندیشه حکیمانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) 🛑🎥 فرارسیدن سالروز شهادت غریبانه صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را تسلیت می گوییم... 🏴 💠 اندیشه حکیمانه
27.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹نزول جبرائيل سلام الله علیه بر حضرت زهرا سلام الله عليها 🔹چرا حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم اين همه گريه کردند؟ 💠 اندیشه حکیمانه
✅ مطلب سوم: «بضعَةِ الحقيقةِ النبوية». 🔹بِضعَة یعنی پاره او، پاره‌ای از گوشت. این که وجود مقدس رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «فاطمة بضعَةٌ منّى»؛ فاطمه پاره تن من است، هر فرزندی پاره تن پدر است، لکن این حدیث شریف بیانگر یک حقیقت و سرّی است و آن اینکه حضرت مریم کبری فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها "بضعة الحقيقة النبوية" آن حضرت، رشحه‌ای از حقیقت احمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و پاره‌ای از نور محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است.  🔹حقیقت محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم که به اعتبار تقرّر علمی در حضرت علمیه،  واسطه‌ی ظهور عقل اوّل است و عقل اوّل تجلی اوست و از مجلای عقل اوّل که حسنه‌ای از حسنات اوست، امداد به مراتب موجودات می‌رسد و همه موجودات از فیض وجود او بهره‌مند شده‌اند و واسطه در بدو و حشر همه خلایق است. درباره حقیقت محمدیه صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در رساله تجلّی اعظم، به طور مبسوط بحث مطرح شده است. ، ص۸۰ 💠 اندیشه حکیمانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚جدیدترین اثر از استاد سید علی طباطبائی دام برکاته: "کتاب تجلّی رحمت" ✅ این کتاب عزیز پیرامون: "وجود مقدس خاتم الانبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آئینه تمام‌نمای جمال رحمت خاصه الهی" است، که در پنج بخش می‌باشد: 🔹بخش اول: وجود مقدس خاتم الانبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آئینه‌دار رأفت و رحمت الهی. 🔹بخش دوم: جلوه‌هایی از عظمت خُلقی وجود مقدس خاتم انبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم. 🔹بخش سوم: خُلق عظیم وجود مقدس خاتم انبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم. 🔹بخش چهارم: سیمای تابناک خاتم انبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در منظر نهج‌البلاغه. 🔹بخش پنجم: سیمای تابناک خاتم انبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در آئینه‌ی ملکوتی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها. 💠 اندیشه حکیمانه
✅ مطلب چهارم: «مطلعِ الانوار العَلَوية، عينِ عيون الاسرار الفاطمية ...». 🔹آن بانوی ملک و ملکوت، مشرق انوار علوم عَلوی و سرچشمه اسرار مکنونه حقیقت فاطمی است. در این مطلب عرشی فقط به نقل یک روایت اکتفا می‌کنیم، آن کس که زکوی آشنایی است داند که متاع ما کجایی است  🔹«...عن جابر عن ابي‌عبدالله سلام الله عليه قال: قُلتُ: لِمَ سميت فاطمة الزهراء، زهراء؟ فقال: «لأن الله عزّ و جلّ خَلقها من نور عظمته، فلما اشرقت أضاءت السموات و الأرض بنورها و غشيت أبصار الملائكة وخَرَّت الملائكة لله ساجدين و قالوا: إلهنا وسيدنا ما هذا النور؟ فأوحى الله اليهم هذا نور مِن نوري و اسكنته في سمائي، خَلقتُه من عظمتي، أخرجُه مِن صلب نبي من أنبيائى أفضّله على جميع الانبياء و أخرج من ذلك النور ائمة يقومون بأمري يهدون الى حقي و أجعلهم خلفائي فى ارضى بعد انقضاء وحيى.» (بحار، ج۴۳، ص۱۲)؛ جابر می‌گوید از امام صادق سلام الله علیه پرسیدم: چرا حضرت فاطمه‌ی زهرا، زهرا نامیده شده است؟ فرمود: برای اینکه خداوند سبحان آن حضرت را از نور عظمت خود خلق کرد و وقتی شروق پر فروغ این نور بر آسمانها و زمین تابید، ملائکه که از درک آن ناتوان بودند در پیشگاه الهی سجده کردند و عرض نمودند: خداوندا، این نور باعظمت چیست؟ خدای متعال به آنها وحی نمود: این نور، نور من است که در آسمان کبریائی خودم اسکان دادم و از عظمت خودم آن را خلق نمودم، آنگاه از صلب افضل انبیاء خارج گردید، و از این نور با کرامت انوار ائمه‌ی هدی خارج شد که قائم به امر من و هدایت کننده بسوی حق من می‌باشند، همان کسانی که بعد از انقضاء وحی تشریعی جانشینان من در زمین هستند. ، ص۸۱ 💠 اندیشه حکیمانه
✅مطلب پنجم: «ثمرةِ شجرةِ اليقين». 🔹حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها ثمره شجره یقین است. شجره، حقیقت انسان کامل و خليفة الله است که مدبّر جسم کلی و جامع جميع حقایق است و دقایق او در تمام موجودات منتشر است، حقایق روحانیه و ماهیات جسمانیه از فروع و عُروق آن شجره طیبه‌اند که اصل آن در ارض سفلای عالم ناسوت و امکان، ثابت است و فروعش در سموات عالم روحانيه مَورق، آن شجره طیبه، شجره معرفت و یقین است «كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ» و حضرت صدیقه طاهره ثمره و نتیجه آن است. در مجمع البحرین گوید: عن الباقر سلام الله علیه: «الشجرةُ الطيبة رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، و فَرعُها على سلام الله علیه، وعُنصر الشجرة فاطمة، وثمرتها أولادها، و أغصانها و أوراقها شيعتها». 🔹عبدالوهاب شعرانی در کتاب اليواقيت و الجواهر گوید: اگر سؤال شود که ریشه شجره طوبی کجاست؟ جواب همان طوری که محیی الدین عربی در فتوحات گفته است ریشه و اصل شجره طوبی در منزل اميرالمؤمنين سلام الله علیه است،... به طوری که سرّ همه نعمت‌ها در بهشت و نصیب همه اولیاء الهی متفرع از نور با عظمت آن بانوی ملکوتی است؛ یعنی تمام اولیای خدا و جمیع اهل بهشت مهمان سفره با کرامت نور حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها می‌باشند و همه نعمتها به واسطه این کلمه تامه و شجره طیبه به دیگران می‌رسد. ، ص۸۱ 💠 اندیشه حکیمانه