eitaa logo
اندیشه حکیمانه
306 دنبال‌کننده
843 عکس
360 ویدیو
1 فایل
بیان نظرات و اندیشه‌های علمی حِکمی استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی 🔰فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/ostadtabatabai/315 ✍🏻وبلاگ دروس: 📚 http://ostadtabatabai.blogfa.com روبیکا: https://rubika.ir/ostadtabatabai 🤝جهت ارتباط: @saeed676
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹انسان سالک ساعی و عارف واصل، جان خود را برای خدا خالص می‌گرداند، نه این که فقط عمل خالصانه انجام دهد، بلکه گوهر ذاتش می‌شود مخلَص، خداوند متعال نیز او را از میان بندگان برمی‌گزیند. خالص شدن برای خدا عبارت است از توجه اندیشه به سوی خداوند سبحان و وارستگی ذهن و خاطر از هر آنچه غیر خداست بدان حد که جز حق تعالی هر چه هست از درجهٔ اعتبار ساقط باشد. 🔹آری، اولیای الهی و عارفان ربّانی می‌دانند که کوثر معرفت از چشمه زلال خلوص می‌جوشد و هر درجه‌ای از اخلاص، زمینهٔ ظهور زمزم زندگانی است که در آن مرگ، جهل، ضلالت، عصیان و نسیان نیست. و این انسانهای موحد برای عبور از غار غرور و وصول به دار قرار، رهنمود اهل بیت وحی و نبوت را همواره مدّ نظر دارند و در همان مسیر حرکت می‌کنند که آن ذوات قدسی فرمودند: «مَنْ اَخْلَص لله اَربعين صَباحاً، ظَهَرَت ينابيع الحكمة مِن قلبه على لسانه» (نهج‌الفصاحه)؛ هر کس چهل شبانه روز مراقب مجاری ادراکی و محاسب مجاری تحریکی خود باشد و تمام اندیشه‌های علمی و انگیزه‌های عملی خویش را مطابق شریعت الهی تنظیم کند و هیچ هوایی را در سر و هوسی را در دل نپروراند، چشمه‌های حکمت خدا از قلب او بر بَنان و بیان وی ساری و جاری می‌گردد.  شرح ، ج۲، معارف اخلاقی، ص۹۵ 💠 اندیشه حکیمانه
ذات مقدس سالار عارفان واصل و سید شهیدان شاهد، حسین بن علی سلام الله علیهما، کعبه عاشقان وادی عشق و قدوه سالکان کوی عرفان و معرفت است. 💠 اندیشه حکیمانه
▫️ امام سجّاد علیه‌السلام: ▪️ «پُرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غرور قدرت، از عوامل بازدارنده و كُندكننده در عمل است و ياد [خدا] را از دل مى‌برد» 🏴 💠 اندیشه حکیمانه
🔹هدف از خلقت انسان، غذا فراهم کردن و خوردن و خوابیدن که نیست، وجود مبارک حضرت وصی امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نامه مهمی که برای عثمان بن حنیف انصاری مرقوم فرمودند این مطلب را نیز بیان کردند که: «فَمَا خُلِقْتُ لِيَشْغَلَنِي أَكْلُ الطَّيِّبَاتِ، كَالْبَهِيمَةِ الْمَرْبُوطَةِ، هَمُّهَا عَلَفُهَا أَوِ الْمُرْسَلَةِ شُغْلُهَا تَقَمُّمُهَا، تَكْتَرِشُ مِنْ أَعْلَافِهَا، تَلْهُو عَمَّا يُرادُ بهَا، أَوْ أُتْرَكَ سُدًى وَ أُهْمَلَ عَابِثَاً». (نهج‌البلاغه نامه۴۵)؛ من آفریده نشدم که خوردن خوراکی‌های پاکیزه مرا به خود مشغول دارد، همچون حیوان پرواری که تمام همّش علف است یا همچون حیوان رها شده‌ای که شغلش چریدن و خوردن و پر کردن شکم می‌باشد و از سرنوشتی که در انتظار او است بی‌خبر است، آیا بیهوده یا مهمل و عبث آفریده شده‌ام؟ لذا امام سجاد سلام الله علیه نیز در دعای مکارم اخلاق از خداوند سبحان مسئلت می‌کند که انسان فرصتی پیدا کند و به کاری اشتغال یابد که با هدف خلقت او هماهنگ باشد، اگر هدف خلقت انسان نیل به جایگاه رفیع خلافت الهی است، اگر انسان می‌خواهد در پرتو تهذیب و تطهیر و اعتلاء وجودی و تکامل انسانی، خلیفه و جانشین خدا شود، باید نحوه زندگی او با این هدف هماهنگ باشد. ، ص۱۶۹ 💠 اندیشه حکیمانه
61.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹امام حسين سلام الله عليه: «خمسٌ مَن لم یکن فیه لم یکن فیه کثیرُ مُستَمتَعٍ»، قلت: و ما هی جُعلتُ فداک؟ قال: «العقل و الدین و الادب و الجود و حُسنُ الخُلق». اگر این پنج چیز در کسی نباشد از زندگی انسانی چندان بهره‌ای نبرده است. 🔹اگر کسی عقل داشت یقیناً دین خواهد داشت و انسان دین‌دار یقیناً با ادب خواهد بود و کسی که ادب دارد یقیناً حیا دارد و با حیا، بداخلاق نیست. بداخلاقی نمونه بارز بی‌حیایی است و بی‌حیایی از بی ادبی است و بی‌ادبی از بی‌دینی است و بی‌دینی از بی‌عقلی است. 💠 اندیشه حکیمانه
🔹مقصود از استخلاص حق این است که خداوند سبحان از میان همه بندگان چنین بنده‌ای را به رضایت و خشنودی خود اختصاص می‌دهد و انواع و اقسام کمالات را به وی افاضه و او را به محضر قدس خود نزدیک و به یگانگی مناجات و راز و نیاز انتخاب می‌کند و حاصل آن اخلاص و این رضایت و خشنودی این است که «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي». (فجر/۲۷-۳۰) ارواح انسان‌هایی که به مقام شامخ اطمینان به خداوند رسیده‌اند و از گزند هرگونه وسوسه فکری و آسیب هر نوع نوسان روحی و صدمه هر قسم تحیّر و اضطراب درونی مصون شده‌اند، هنگام مرگ و بعد از آن، مورد خطاب خاص الهی قرار می‌گیرند و خداوند سبحان به آنان می‌گوید: ای جان‌های آرمیده و مطمئن، به سوی پروردگارتان بازگردید، در حالی که شما از خداوند خشنود و خدا هم از شما راضی و خشنود است پس وارد زمرۀ بندگان خاصّ و داخل بهشت مخصوص گردید. 🔹چه این که خدای سبحان در قرآن کریم انبیای عظام را به این وصف اخلاص توصیف می‌کند «و اذكُر في الكتاب موسى إنه كان مخلصاً وكان رسولاً نبيّاً» (مریم/۵۱). و در این کتاب آسمانی از موسی یاد کن که او مخلص بود و رسول و پیامبری والامقام. 📚 شرح ، ج۲، معارف اخلاقی، ص۹۶ 💠 اندیشه حکیمانه
🔹این کلام نورانی امام سجاد سلام الله علیه در دعای مکارم اخلاق در مبحث معرفت نفس یک تابلو و سرمشق است و به یک معنا برای تعلیم دیگران از خداوند سبحان می‌خواهد: خدایا یک فرصتی به من بده که من در کنار سفره خودم بنشینم و در لاک خودم بروم، در پیرامون خودم بیندیشم و ببینم چه بودم، چگونه تا اینجا آمدم، بعد از این چگونه باید بروم، به کجا می‌روم، سرنوشت من چیست، من چگونه سرنوشت خودم را رقم می‌زنم و با چه چیزهایی شب و روزم را پر می‌کنم؟ 🔹اگر انسان بتواند فرصتی پیدا کند تا با خود خلوتی داشته باشد، از درون ناله هجران دیار دوست را می‌شنود که بشنو از نی چون حکایت می‌کند   وز جدایی‌ها شکایت می‌کند و به یادش می‌آید که وطن اصلی او دیار مرسلات است و اینجا مسافر است و نباید به مسافرخانه دل خوش کند و الا بعد گرفتار می‌شود. ، ص۱۷۰ 💠 اندیشه حکیمانه
43.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اول: عقل. ❓عقل در مکتب دین و روایات به چه معناست؟ 🔹عقل در برابر جهل است، نه اینکه جهل در برابر علم باشد. علم مقابل ندارد، عقل مقابل دارد. عاقل کسی است که می‌تواند طغیان قوه غضب و قوه شهوتش را کنترل کند؛ طغیان آن‌دو یعنی گناه. کسی که گناه کرد یعنی ابزار کنترل ندارد، یعنی عقل که عقال می‌کند ندارد. 💠 اندیشه حکیمانه
🔹 «فهو مِن معادِنِ دينِه و اوتاد اَرضِه»؛ عارفان الهی از معادن دین خداوند سبحانند. حضرت وصی امیرالمؤمنین سلام الله علیه لفظ معدن را برای سالکان و عارفان واقعی استعاره آورده است، وجه شباهت میان معدن و انسان عارف این است که هر دو منبع دانه‌های گرانبهای گوهرند؛ از معادن، گوهرهای محسوس و از جان انسان عارف گوهرهای علوم و معارف و حقایق استخراج می‌شود. 🔹اگر در حدیث نبوی مشهور آمد که اگر کسی چهل روز «خالصاً لوجه الله» زندگی کند و تمام برنامۀ چهل روزش برای رضای خدا باشد، چشمه‌های حکمت از جانش می‌جوشد، معلوم می‌شود جان انسان به اخلاص رسیده معدن حکمت است و حکمت‌های الهی از جان‌شان می‌جوشد. 📖 شرح ، ج۲، معارف اخلاقی‌، ص۹۷ 💠 اندیشه حکیمانه
63.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹دوم: دین. 🔹دین و دین‌داری در کلام اهل بیت سلام الله علیهم 🔹آن‌گاه که بین دنیا و دین معارضه می‌افتد، آن موقع دین‌داری هنر است. 💠 اندیشه حکیمانه