eitaa logo
دروس اصول فلسفه و روش رئالیسم
972 دنبال‌کننده
185 عکس
9 ویدیو
15 فایل
🖊️ مدیر کانال: Rezaemami1371@ 📚 صوت‌ دروس استاد احسان کرمانشاهانی (زید عزه)، استاد سطوح عالی حوزه: 🔗 http://ostadkermanshahani.blogfa.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺فلسفه یک علم است و از کسی سفارش نمی گیرد. 💡نکته بعدی که باید به آن توجه کرد این است که «فلسفه» یک «علم» است. فلسفه اسلامی یک واقعیت دارد؛ مگر میشود با واقعیتی که «تاریخ» دارد، دعوا کرد؟ شما میتوانید با ریاضیات دعوا بکنید که: «آهای ریاضیات! من گرسنه ام چرا برای من نان درست نمیکنی؟» ریاضیات به شما میگوید این کار من نیست؛ من موضوع دارم و محمول دارم؛ ارتباط بین این موضوع و محمولات را بررسی میکنم. فلسفه هم همین است؛ فلسفه یک موضوعی دارد که در حوزه موضوعش گفتگو میکند؛ علم که انسان نیست که برای او وظیفه مشخص کنید؛ تازه اگر انسان هم بود شما چه کاره اید که بخواهید برایش وظیفه تعیین کنید؟ علم میگوید که این موضوع من است، من در مورد این موضوع حرف میزنم. هرچه که شما برای موضوع تعیین کنید؛ فلسفه اسلامی میگوید: « من نمیفهمم شما چه میگویید! این موضوع من است، من در مورد این موضوع صحبت می کنم. اگر چیز دیگری میخواهید اشتباه آمده اید! ؛ باید بروید جای دیگری دنبال این موضوع بگردید». این مطالبی که شما به عنوان انتقادات به فلسفه اسلامی به عنوان: مطالبات انقلاب اسلامی، دفاع از منطق اجتهاد، دانشهای فرازی و فرودی و... مطرح می کنید، تا پیوندشان با موضوع فلسفه اسلامی معلوم نشود، فلسفه اسلامی در مورد آنها ساکت است. زیرا مفرداتتان مبهم است و ربطشان هم به فلسفه مبهم است. فلسفه چرا باید در مورد آنها صحبت بکند؟ فلسفه کار خودش را میکند. پس کسی برای فلسفه نباید تعیین تکلیف کند. فلسفه کار خودش را مثل هر علم دیگری دارد انجام می دهد و جلو میرود. در هیچ جای دنیا هم تحول فلسفه از بیرون با دستور العمل و بخشنامه و امثال آن انجام نگرفته است. هر تحول علمی در یک علم بر اساس مقتضیات علمی آن علم اتفاق افتاده است؛ دانشمندان آن علم به مشکلی بر خورده اند و با زبان علمی خودشان مشکل را فهمیده اند. بعد از این باید مشکل را حل کرد ؛ به این نحو تحول اتفاق افتاده است. هیچ تحولی با سفارش صورت نمی گیرد که شما سفارش بدهید این مسئله را برایتان بپزند.! @osul_e_falsafeh
🔺باتوجه به تعطیلی مدارس علمیه شهر مقدس قم، ادامه جلسات کلاس اصول فلسفه و روش رئالیسم به صورت پیگیری خواهد شد. 🔹هر روز یک جلسه صوت از ادوار گذشته تدریس استاد کرمانشاهانی به عنوان ادامه جلسات روی کانال بارگذاری خواهد شد. ☘عزیزانی که در طول سال تحصیلی در کلاس حضور داشته اند، نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را برای ادمین کانال ارسال کنند تا اطلاعات لازم در مورد ادامه کلاس در اختیارشان قرار داده شود. @osul_e_falsafeh
85-Osol falsafe.3ga
30.55M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 📆 دوشنبه ۹۸/۱۲/۱۲ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
86-Osol falsafe.3ga
35.8M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 📆 سه شنبه ۹۸/۱۲/۱۳ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
87-Osol falsafe.3ga
34.7M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 📆 چهارشنبه ۹۸/۱۲/۱۴ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
🔺دوستانی که علاقه‌مند هستند با بحث «» -که از ابداعات فلسفی مرحوم بوده و به طور مفصل در مقاله ششم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم به آن پرداخته‌شده- آشنا شوند از این جلسه(87) صوت‌های درس را پیگیری کنند.
اصول فلسفه- اعتباریات 1.mp3
15.61M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۸۸ (آغاز مقاله ۶) 📆 یکشنبه ۹۸/۱۲/۱۸ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 2.mp3
23.06M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۸۹ 📆 دوشنبه ۹۸/۱۲/۱۹ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 3.mp3
18.99M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۹۰ 📆 سه شنبه ۹۸/۱۲/۲۰ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
📚 فهرست دسترسی سریع به مقالات در کانال: 🔸 لازم به توضیح است که در 5 جلسهٔ اول، کتاب کلیات علوم اسلامی شهید مطهری (بخش فلسفه)، تدریس شده و از جلسهٔ 6 کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم آغاز می‌شود. 🔰 آغاز مقاله ششم - جلسه هشتاد و هشتم https://eitaa.com/osul_e_falsafeh/301 🔰 آغاز مقاله پنجم - جلسه پنجاه و یکم https://eitaa.com/osul_e_falsafeh/182 🔰 آغاز مقاله چهارم - جلسه سی و چهارم https://eitaa.com/osul_e_falsafeh/119 🔰 آغاز مقاله سوم - جلسه نوزدهم https://eitaa.com/osul_e_falsafeh/42 🔰 آغاز مقاله دوم - جلسه دوازدهم https://eitaa.com/osul_e_falsafeh/28 🔰 آغاز مقاله اول - جلسه ششم https://eitaa.com/osul_e_falsafeh/19 🔄 کلیات علوم اسلامی - بخش فلسفه https://eitaa.com/osul_e_falsafeh/14 🌐 لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 4.mp3
22.81M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۹۱ 📆 چهارشنبه ۹۸/۱۲/۲۱ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 5.mp3
20.44M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۹۲ 📆 شنبه ۹۸/۱۲/۲۴ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
🔺بخشی از مقدمه مرحوم شهید بر مقاله ششم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم در مورد اهمیت مبحث «اعتباریات»: 💡« ...مسأله تعيين رابطه عقل و ادراكات عقلانى با «اصل انطباق با احتياجات» يك مسأله نو و بى سابقه ‏اى است كه در اين مقاله مطرح شده و علتش اين است كه دو اصل بيولوژى فوق كه مى‏خواهيم رابطه افكار و ادراكات را با آنها بسنجيم دو اصلى است كه بيش از يك قرن و نيم از ورود آنها در صحنه علم نمى ‏گذرد و اين دو اصل بيشتر از طرف دو شخصيت معروف يكى و يكى مورد تأييد و تقويت قرار گرفت و هر چند سابقاً به اين دو اصل كم و بيش توجه مختصرى شده بود ولى ترديدى نيست كه بسيار مختصر و ناچيز بوده است. روى همين جهت است كه حكمايى كه طرفدار نظريه ثبات و يكسانى و يكنواختى عقل و اصول عقلانى بوده‏ اند، از خود ارسطو گرفته تا فارابى و ابن سينا و صدر المتألهين در مشرق و تا دكارت و پيروانش در مغرب، وارد اين مبحث نشده ‏اند و تا آنجا كه ما اطلاع داريم اين [در تاریخ فلسفه]است كه به وسيله اين سلسله مقالات از افكار و ادراكات و رابطه آنها با دو اصل بيولوژى به نام «اصل كوشش براى حيات» و «اصل انطباق با احتياجات» سخن به ميان مى‏آيد و به طور مستقل توضيح و تشريح می شود...» @osul_e_falsafeh
35f54fa52b9205d1ff40a5f5cd78767373dc7547.mp3
15.31M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۹۳ 📆 یکشنبه ۹۸/۱۲/۲۵ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 7.mp3
19.72M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۹۴ 📆 دوشنبه ۹۸/۱۲/۲۶ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 8.mp3
17.17M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۹۵ 📆 سه شنبه ۹۸/۱۲/۲۷ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
💡بیانات مهم استاد در شروع مقاله ششم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم: 🔺«...مقاله ششم مقاله بسیار مهمی است و مباحث بسیار مهمی دارد: 🗝از حیث ارزش کاری که مرحوم علامه کرده اند در این مقاله قابل توجه است؛ 🗝از این جهت که این مقاله در و درک روابط اجتماعی تاثیر دارد؛ 🗝ازجهت نسبت به خود و نسبت به تصمیم گیری های خودش؛ چگونگی تاثیرگزاری قوای مختلف در سیر حیات او، در فرایند عمر او و... . 🗝از جهات و 🗝از جهت [و بنیان های مباحث اخلاقی] 🗝از جهت ، تصمیم گیری های کلی، فهم اینکه سیاست گذاری در یک جامعه چگونه باید باشد و... . 🗝این مقاله در فهم هم نقش بسیار عمده ای دارد؛ مرحوم علامه طباطبایی در حقیقت با این کاری که کرده اند؛ یک دروازه ای به اندیشه خودشان بازکرده اند که ما بتوانیم فهم ایشان از دین را از این افق ببینیم ،لذا این مقاله شش در فهم کتاب شریف هم خیلی دخالت دارد. 🗝 بماهوانسان باید کتاب اصول فلسفه را بخواند، نه بماهو طلبه، نه بما هو دانشجو، نه بما هو اینکه میخواهد علوم انسانی را پیگیری بکند. 🗝مقاله ششم از همین جهت که با انسان بما هو انسان کار دارد؛و این انسان روابط گسترده ای که در سه محور «ارتباط با خدا»، «ارتباط با دیگران» و «ارتباط با خود» دارد، این روابط گسترده سه گانه در مقاله شش خیلی خوب بررسی مییشود.» @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 9.mp3
21.36M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۹۶ 📆 چهارشنبه ۹۸/۱۲/۲۸ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کلیپ تصویری♨️ 🎥 ببینید | بهترین کار برای استقبال از سال جدید چیست؟ 🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 @haerishirazi
🔺من کلاغ نمی شوم 💡ببینید این را میگویم و تا آخر کتاب هم روی حرفم می ایستم.باید عرض کنم ما یک بلایی داریم به نام بلای . عمل زدگی یعنی چه؟ یک عمل گرایی داریم و یک عمل زدگی. عمل گرایی چیز بدی است، عمل زدگی دیگر منفور است؛ هر چیزی «زدگی» اش از اصلش بدتر است؛ غربی شدن بد است و غرب زدگی به مراتب بدتر است. عمل زدگی از عمل گرایی بدتر است. عمل زدگی یعنی چه؟یعنی یک مشکل عملی داریم قبل از مراجعه به و اندیشه مشکل را طرح میکنیم، جواب متوقَع خودمان در مقام عمل هم مثلا روشن است حال به تفکر میدهیم که چه جوابی و راهکاری فکری برای پیروزی این نتیجه و طرح ارائه دهد. این یعنی عمل زدگی یعنی قبل از اینکه فکر بکنید میگویید مشکل من این است، بعد از فکر کردن هم میگویید که مشکل را باید این گونه برطرف کرد، حالا شما بروید فکر کنید و راهکار من را توجیه بکنید، بروید فکر کنید و راهکار من را در بیاورید.! فکر که سفارش نمیگیرد.! این آن موردی است که در اصطلاحات روز به ان میگویند «». این خیلی فرق میکند با ایدئولوژی که در اثار خودشان به کار برده اند. شما یک حزب دارید؛ و این حزب هم یک رئیس دارد که این رئیسش معلوم کرده است که باید چه شود. حالا بروید فکر بکنید که چطور میتوانید این فکر رئیس را در بیاورید. این یعنی ایدئولوژی که مکتب علمی نیست و فکر، این کار را نمیکند. عالم در برابر متواضع است و از هیچ چیز غیر از حقیقت سفارش نمیپذیرد؛ ایستاده است ببیند حقیقت چیست. در مقابل حقیقت یک ناموسی مثل قوانین حزبی و سیاسی و تعصبات دینی و مذهبی جایی ندارد. باید برویم ببین حقیقت چه میگوید؛وکسی غیر از حقیقت به او چیزی نمیگوید. آقایان از توقع ایدئولوژی دارند ؛ آن عده ای از آنها که رفته اند از فلسفه اسلامی ایدئولوژی بیرون بیاوردند چیز مزخرفی هم در آورده اند.! این کار را کردند و هیچ کس هم به آنها محل نداده است. آنها این کار را اصیل می کنند و عمری هم به این حرفها عمل نمی کنند. ما نیامدیم از کسی سفارش بگیریم اگر میخواستیم از کسی سفارش بگیریم که حوزه نمی آمدیم و میرفتیم در فلان حزب. این نکته معلوم باشد که کسی نمی تواند برای دانش و فکر از بیرون وظیفه مشخص کند این محال است، زیرا این یک پدیده واقعی است. شما هر چه که به درخت بگویید: «آقای درخت کلاغ شوید!»، میگوید: «من واقعی هستم. شما فکر کرده ای که من در ذهن شما هستم که به من سفارش میدهید؟ من خارج هستم، من درختم، کلاغ نمیشوم.» هرچه که شما به فلسفه اسلامی بگویید من میخواهم این را بدهی، سودی ندارد. فلسفه اسلامی راه خود را میرود و از کسی نمیتواند سفارش بگیرد. نه اینکه متکبر است و نمی خواهد سفارش بگیرد، بلکه هیچ علمی نمیتواند سفارش بگیرد. به این مسئله دقت کنید. علم راه خودش را می پیماید و جلو میرود، شما اگر این نظام موضوع و محمول و عرضی و ذاتی را قبول ندارید - همان طور که برخی نظام ها قبول ندارند - خب یک نظام جدید ارائه بدهید؛ بگویید این اشتباه است که علم، موضوع و محمول و عرضی و ذاتی دارد. بگویید علم چیست تا ما روی آن با شما بحث بکنیم. @osul_e_falsafeh