eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.9هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 گوهر جان 🔸 فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ لاَ یضُرُّكُم مَن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیتُمْ﴾؛ هیچ كس نمی ‌تواند بگوید من خودم را نمی‌ شناسم، چه كنم آدم خوبی باشم؛ این «چه كنم آدم خوبی باشم» نشانه‌ آن است كه ما . 🔸 این در یكی از بیانات نورانی حضرت امیر هست كه حضرت می ‌فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا»؛ من در عجّبم كه دیگران به سراغ پیدا شدن گمشده ‌های خود می ‌روند، یك قلم یا یك دفتر از اینها گم می ‌شود، از این و آن سؤال می ‌كنند كه قلمم را گُم كردم دفترم را گُم كردم، كجاست، «وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا»؛ اما خودش را گُم كرده و نمی ‌رود پیدا كند، نمی ‌رود از سؤال كند که آقا من خودم را گُم كردم، نمی ‌دانی من كجا هستم كه مرا سرِ جا بنشانی؟ 🔸 انسان باید برود بگردد ببیند سرِ جای خودش هست یا نیست! سرّ اینكه به سراغ دفتر می ‌رود و «انشاد ضالّة» دارد این است كه دفتر جای معینی دارد، اگر این دفتر در جای معین خود نبود معلوم می ‌شود گُم شد. ما باید برویم به سراغ نفسمان ببینیم در جای خودش هست یا نیست، اگر سرِ جای خودش بود شكر كنیم كه گُم نشد, اگر سر جای خودش نبود باید بگردیم پیدایش كنیم و بیاوریم سر جایش بنشانیم، لذا فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾؛ . 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 18 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃نبی رحمت(ص) اولین کسی که وارد دوزخ می‌شود، فرمانروایی است که به عدالت رفتار نمی‌کند.❗️ بحار؛ ج69، ص126 🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب "حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه" اثر ارزشمند حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی «حكمت به دو قسم تقسیم ‌‌‌‌‌‌می‌شود: بخشی كه عقل به هست و نیست‌ها ‌‌‌‌‌‌می‌اندیشد و به منظر جهان نگریسته به مطالعه هستی ‌‌‌‌‌‌می‌نشیند (حكمت نظری)؛ قسم دیگر كه عقل نظری به مطالعۀ بایدها و نبایدها پرداخته و به داوری در این میدان می‌پردازد. این كتاب، راه فهم و تحلیل مسئله حكمت و اقسام آن را در بیان امیر مؤمنان (علیه‌السلام) تبیین ‌‌‌‌‌‌می‌كند و در قالب پیشگفتار، مدخل و سه بخش، به حقیقت حكمت و معرفی حكیم، تجرد و آزادی روح در پرتو حكمت، تفاوت حكمت عملی با عقل عملی، امتیازات عالم الهی، حكمت نظری و عملی در نهج‌البلاغه، نهج‌البلاغه و بطلان اصول دیالكتیک، اصل تجرد در نهج‌البلاغه، ابعاد حكمت عملی، معرفت و حجت و عبادت در نهج‌البلاغه و... می‌پردازد.» 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢مراتب عصمت؟💢 1- عصمت داراى مراتبى است كه پنج تن آل عبا و ساير ائمه نهايت مرتبه آن را دارا هستند. به عبارتى عصمت خاصّ داشته، نه تنها معصوم از گناهند، معصوم از سهو و خطاى غير عمد نيز مى باشند چون اين مقدار عصمت لازمه ى حجّت بودن آنهاست و همچنين رتبه ى وجودى آن بزرگواران برتر از تمام مخلوقات عالم است. لذا آن بزرگواران نه تنها سهو و خطاى غير عمد ندارند، بلكه حتّى مرتكب ترك اولى هم نمى شوند. 2 پس كسانى در جرگه پنج تن آل عبا و اهل بيت به معناى خاصّ آن هستند كه عصمتى تامّ داشته باشند و حضرت عباس ع اگر چه درجاتى از عصمت را داشته، ولى عصمت تامّ نداشته است. عصمت بر دو گونه است. يكم: عصمت تمام عيار، يعنى عصمت از گناه و سهو و خطا و فراموشى، كه اختصاص به انبياء و ائمه (ع) دارد. با وجود اين گونه عصمت، شخص حجّت خدا مى شود. دوم: عصمت از گناه كه اين گونه عصمت را بسيارى از انسانها مى توانند داشته باشند. براى مثال حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت زينب (س)، سلمان فارسى از آن جهت كه فرمودند: «سلمان منّا اهل البيت» و برخى از علماى ربّانى شيعه صاحب اين قسم از عصمت بوده اند. خود اين قسم عصمت نيز بر دو گونه است يا اكتسابى است و در اثر عمل به دين پديد مى آيد يا موهبتى است و از بدو تولّد در شخص وجود دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓آیا امور فطری برای رسیدن انسان به سعادت کافی است؟ 🔰 پاسخ 🔸 مقدمه اول: یک سلسله امور فطری در انسان وجود دارد که ذات انسان از آن‌ها جدا نیست و قلمرو آن در حوزه شناخت‌ها و گرایشات انسان است. 🔸 مقدمه دوم: امور فطری، که به جنبه انسانیِ انسان مرتبط هستند با امور طبیعی و غریزی انسان همراه هستند. 🔸 مقدمه سوم: همه این امور به نحو استعداد، در درون آدمی وجود دارند. 🔸 مقدمه چهارم: هر یک از این استعدادها به دنبال فعلیت و کمال هستند و در انسان انبوهی از این امیال وجود دارد که او را به سمت خود می‌کشاند. 🔸 مقدمه پنجم: در مواردی، تضاد بین این امیال رخ می‌دهد؛ مثلاً فطرت انسان، به دنبال پرستش است ولی قوای شهوت و غضب، انسان را به سمت قدرت طلبی و خداگونه بودن سوق می‌دهد. 🔸 مقدمه ششم: در مواردی نیز تطبیق خواست‌های فطری انسان، ممکن است به واسطه قوای حیوانی تحقق یابد؛ چنانچه فطرت انسان به دنبال زیبایی‌طلبی است ولی قوه شهوت، این زیبایی را در کشتن شخص بی‌گناه نشان دهد. 🔹 نتیجه: با وجود این مشکلات، رسیدن به سعادت زندگی دنیوی و اخروی غیر ممکن خواهد بود؛ از این رو همواره انسان، نیازمند راهنمایی است که امور فطریش را در راستای کمال حقیقی، به فعلیت برساند. این راهنمایی به‌واسطه دین، از طریق پیامبران محقق خواهد شد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 چرا این همه تعلّل؟! 🔶 اگه می‌بینین نیروی انتظامی با معترض‌ها یا بهتر بگیم اغتشاشگرها کاری نداره و به‌جای اسلحه از تفنگ پینت‌بال استفاده می‌کنه، به این دلیل نیست که از اغتشاشگرها می‌ترسه و نمی‌تونه برخورد کنه. 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
18.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «ما که الآن اينجا عمری را گذرانديم برای ما تجربه شده است و به صورت قطع،وقتی در قم هستيم کتابی را مطالعه ميکنيم به سرعت پيش مي‌رويم. همين که از اينجا فاصله گرفتيم برای تعطيلات تابستانی ييلاق و جايی مي‌رويم يک هفته گذشته اين کتاب را سطر به سطر بايد که آرام آرام پيش برويم. اين تجربه شده است برای ما. اين ديگر قصه نيست و از اين و آن نقل بکنيم نيست. هميشه همين طور بود هر وقت قم هستيم، اين کتاب‌های علمی به صورت روان برای ما حلّ مي‌شود. وقتی وارد يک منطقه ديگر شديم برای تعطيلات تابستانی مي‌بينيم که آرام آرام بايد پيش برويم. اين يک چيز ضروری و روشن است به برکت همين‌هاست، فرق نمیکند حيات و ممات اينها.» درس اخلاق ۹۶/٩/٢٣ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 کمال رسالت 🔸 مسئله ولایت و ارتباط با اهل بیت و دعای پیغمبر برای متولّیان ولای علی و اولاد علی و نفرین پیغمبر نسبت به اِعراض‌كننده ‌ها كه فرمود: «وَ عادِ مَنْ عاداهُ»، اینها برای آن است كه این است این مُزد رسالت است. خدای سبحان هم فرمود اگر جریان ولایت را نگویی كاری نكردی فرمود: ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِن رَبِّكَ وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾؛ یعنی اگر ولایت حضرت امیر را بیان نكنی كاری برای ما نكردی! 🔸 معنای آیه این نیست كه «إن لم تفعل فما بلّغت رسالته فی أمر علی»؛ اگر این باشد که مقدم و تالی می ‌شود یكی, اگر این باشد که شرط و جزا می‌ شود یكی! فرمود: ﴿وَإِن لَمْ تَفْعَلْ﴾؛ اگر خلافت و را ابلاغ نكنی اصلاً كاری برای ما نكردی، برای اینكه تو رحلت می ‌كنی، چه كسی باید دین را حفظ بكند، مگر از سقیفه، حفظ دین ساخته است؟! درست است اهل بیت ساكت بودند ولی دیگران به بركت اینها دین را حفظ كردند؛ هر جا مشكلاتی داشتند حضرت امیر می ‌آمد آنها می‌ گفتند: «لولا علی لهلك فلان»؛ این دین حفظ شد. 🔸 بنابراین اینكه فرمود: ﴿وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾ یعنی رسولِ منقطع ‌الآخر و رسول ابتر ـ معاذ الله ـ كه نمی ‌تواند دین مردم را الی یوم القیامه حفظ بكند، آن كه حفظ می ‌كند اهل بیت و است، پس اگر نگویی, هیچ كاری برای ما نكردی، چون ما شما را برای ابد خواستیم و آن كه تا ابد ادامه می ‌دهد اهل بیت است. 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 20 تاریخ: 1392/07/29 🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1262738489.mp3
2.71M
⭕️ سوال ⁉️ آیا شیوه انتخاب رهبر در ایران توسط مجلس خبرگان را نمی‌توان الگو برداری از سقیفه نامید؟ چون در سقیفه هم عده ای از صحابه جمع شدند و برای امت اسلام رهبر انتخاب کردند. 👈 مگر در اصول مسلم شیعه نیامده است که مردم حقی در انتخاب رهبر جامعه اسلامی ندارند؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
155.6K
⭕️ سوال ❓دلایلی رو بفرمایید که با آن بشود تحریف نشدن قرآن رو ثابت کرد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰