#سوال
چرا حکم مرتد اعدام است و آیا این حکم با روح تعالیم دین سازگار است یا خیر، و آیا از نظر فقهی ممکن است این حکم تغییر کند، البته نه به عنوان حکم حکومتی و ... ؟
#پاسخ_اجمالی
به دلیل این که اعلام رسمی ارتداد، نه به عنوان مسئله ای در چارچوب آزادی ادیان و گفت و گوهای منطقی، بلکه به عنوان روشی زیرکانه، برای از بین بردن اسلام و اعتقادات مسلمانان، مورد استفاده قرار می گرفت، و عملا ناشی از سیاست بود و نه تفکر، اسلام نمی توانست به سادگی از آن چشم پوشی نماید. مجازات های سنگین وضع شده برای ارتداد، ناشی از همین استفادۀ شیطنت آمیز و سیاست مدارانۀ دشمنان اسلام از موضوع ارتداد بود، و گرنه گفت و گوهای منطقی و رسیدن به نتایج واضح و مشخص در هر زمینۀ دینی، منطبق با روح تعالیم اسلام بوده و نمی توان اشخاص را، تنها به دلیل تردیدهایی که به دنبال برطرف نمودن آنها هستند، به کوچک ترین مجازاتی محکوم نمود. در ضمن به این نکته نیز توجه داشته باشیم که حکم حکومتی نیز بخشی از فقه است و نه چیزی خارج از آن.
#پاسخ_تفصیلی
برای روشن شدن مسئله توجه به نکاتی ضروی به نظر می رسد:
1. اسلام، دینی است که جست و جو و پرسش را در تمام اصول و فروع دین جایز و در بسیاری از موارد لازم می داند، و هر شخص مسلمانی، با توجه به سطح دانش و معلومات خود می تواند تمام مسائل مطرح شده در این دین آسمانی را مورد بحث و بررسی خود قرار دهد و تا زمانی که با دلیل مناسبی اقناع نشده باشد، شک و تردیدی که در درون او به وجود می آید، به دینداری و اسلام او آسیبی وارد نخواهد نمود.
2. از دیدگاه اسلام، مرتد شخصی است که بعد از رسیدن به حق و اثبات حقانیت اسلام بدون هیچ دلیل قابل قبولی از این دین روی برگرداند.
خداوند در قرآن کریم می فرماید: "کسانى که بعد از روشن شدن هدایت براى آنها، پشت به حق کردند، شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و آنان را با آرزوهاى طولانى فریفته است"!
3. گروهی از کافران، با این که به حقانیت اسلام پی برده بودند، تصمیم داشتند که به دلیل حسادت، با شیوه های مختلف، افراد با ایمان را وادار نمایند که از دین خود برگردند، این افراد، با انتشار شبهات غیر منطقی، تصمیم به انجام چنین کاری داشتند، اما خداوند به افراد با ایمان دستور داد که با دلایل منطقی به مبارزه با این گونه افراد برخاسته و از برخورد فیزیکی با آنان خودداری نمایند. توجه به این نکته مهم است که فرمان اولیۀ الاهی آن است که با پیروان ادیان مختلف، با بهترین شیوه به گفت و گو بپردازیم، مگر آنانی که به دنبال حقیقت نیستند، بلکه در صدد ظلم و ستم می باشند.
4. با توجه به منطق قوی اسلام، شیوۀ قبل با شکست روبرو شد. بنابراین، دشمنان اسلام روش جدیدی را در پیش گرفته، تا چنین وانمود نمایند که اسلام، دینی بی منطق و بی دلیل بوده و اشخاصی که به این دین گرایش می یابند، بعد از مدتی، آن را ترک می نمایند. در این راستا، آنان تصمیم گرفتند که خود را افرادی جویای حقیقت جلوه داده و اعلام نمایند که به دلیل آن که اسلام را هدف دلخواه خود یافته اند، مسلمان شده اند، اما بعد از گذشت زمان کوتاهی، خروج خود از این دین و بازگشت به دین قبلی را با سر و صدا و تبلیغ فراوان، به اطلاع مردم برسانند و با این شیوه به طور غیر مستقیم، دیگر مسلمانان را دچار این شک و شبهه نمایند که اگر اسلام دینی منطقی بود؛ پس چرا این تازه مسلمانان به ظاهر دانشمند و جویای حقیقت، اسلام را ترک گفته اند؟!
با توجه به مقدمات فوق، می توان به این نتیجه رسید که موضوع ارتداد، دیگر از محدودۀ آزادی ادیان که مورد تأیید اسلام بود، خارج شده و به روشی سیاسی برای تضعیف و به شکست کشاندن اسلام تبدیل شده بود و طبیعتا می باید چاره ای برای آن اندیشید. بر همین اساس، بدون آن که بحث و گفت و گوی منطقی در ارتباط با مسائل مرتبط با دین، ممنوع شود، و یا این که تمام کافران مجبور شوند که الزاما مسلمان شوند، مقرر شد که اعلام رسمی خروج از دین مقدس اسلام (و نه ارتداد باطنی)، ممکن است مجازات های سنگینی؛ از جمله مرگ را در پی داشته باشد، تا از این راه، از سوء استفادۀ دشمنان و ایجاد هرج و مرج در میان پیروان اسلام، جلوگیری به عمل آید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#تلنگر
ﺩﺭ «ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎ» ﺁﺭﺍﻡ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﯼ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﯽ «ﺧﻠﺒﺎﻥ»
ﺁﻥ ﮐﯿﺴﺖ !!
💠 ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺩﺭ «ﺯﻧﺪﮔﯽ» ﺍﺕ ﺁﺭﺍﻡ ﻧﻤﯽ ﮔﯿﺮﯼ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯽ
ﻣﺪﯾﺮ ﻭ ﻣﺪﺑﺮ ﺁﻥ «#ﺍﻟﻠﻪ» ﺍﺳﺖ...
🔻 به #خدا اعتماد داشته باش
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سخن_بزرگان
🌺 گدایی خدا ، عزت است
✍️همیشه دعا کنید، نگویید خدا قضا و قدرش را مشخص کرده است، اگر بخواهد می دهد و نخواهد نمی دهد، نه این جور نیست … بنده ای که دهان خود را بسته و گدایی نمی کند خدا به او چیزی نمی دهد، باید خدا خدا کنید. خدا را صدا کنید. خدا هم دوست دارد بنده اش بگوید یا الله.
▫️ مسلماً هیچ یا الله بی جواب نمی ماند، پس دعا کنید و خدا هم اجابت می کند. اگر اعتنا نکنید به شما نمی دهد، پس دعا لازم است.
ما مخلوق هستیم باید عرض حاجت کنیم.
▫️ گدایی خدا عزت است. اصلاً این گدایی فن خاصی دارد، یک آدابی دارد، دل سوخته، چشم گریان و مضطر می خواهد، و این ها شرط دارد باید غذایت و کارت پاک باشد تا دعایت مستجاب شود. بعدش هم باید امر به معروف و نهی از منکر نمود. باید این دو رکن اساسی نیز در زندگی یتان باشد تا دعاهایتان به اجابت برسد.
📗 آیت الله ضیاء آبادی ، بانک تقوا ، ص ۲۲
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
آیا ما در مقابل بی حجابی خانواده خود مسئول هستیم؟
#پاسخ
🔸انسان علاوه بر آن که مسئول اعمال خویش است، باید در همه حال از کسانى که وابسته به او هستند نیز مواظبت کند تا آنان را از کجروى و گناه باز دارد.
قرآن در این مورد می فرماید:«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها؛ اى کسانى که به خدا و رسولش ایمان آوردهاید خود و خانواده را از آتش دوزخى که خود مردم و سنگ ها، هیزم و آتش آن هستند حفظ کنید.»
🔸باید اهل خانه را مورد مدیریت قرار داد و از برآوردن خواسته هاى نابجاى آنان که خلاف آموزه های اسلام و باعث خسارت های جبران ناپذیر در زندگی می گردد، پرهیز کرد.
رسول خدا صلى الله علیه وآله می فرمایند:«کسى که از زنش اطاعت نماید، خداوند او را به صورت، در آتش مى اندازد. پرسیده شد: آن اطاعت چیست؟ فرمود: این که زن درخواست رفتن به حمام ها و عروسی ها و مراسم عید و جشن ها و نوحه سرایى ها و یا پوشیدن لباس هاى نازک و بدننما را داشته باشد و شوهر از او اطاعت کند.»
🔸حجاب حائل بین زن و نامحرم می شود و او را از شروری که در اثر بی حجابی متوجه او می گردد حفظ می نماید و موجبات سعادت او و خانواده اش را تامین می نماید، خانواده نیز در مقابل زن مسئولیت دارند و این گونه نیست که پدر، برادر و همسر هیچ گونه احساس مسئولیتی در زندگی او نداشته باشند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#پرسش_کلید_دانایی
پرسش: آیا از ديدگاه اهل سنت نیز امام علي(علیه السلام) «قسیم النار و الجنه» است؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
121K
# سوال
آیا راز خاصی هست که بین این همه جمعیت و در طول تاریخ به ما توفیق داده شده که موحد و مسلم و شیعه و محب معصومین به دنیا بیایم مثلا شاید قبل از به دنیا اومدن در عالم ذر سری درش باشه یا نه کاملا شانسی و از خوش اقبالی ما هستش؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه🔖
💢 نمازخونهایی که یهودی از دنیا میروند
🎙 استاد فاطمی نیا(ره)
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
#سلسله_مباحث_معادشناسی 🔰 فصل پنجم قیامت کبری 🔹 قسمت ۲۳ 🔻گواهان اعمال (۳) 🎙 استاد محمدی شاهرودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلسله_مباحث_معادشناسی
🔰 فصل پنجم قیامت کبری
🔹 قسمت ۲۴
🔻گواهان اعمال (۴)
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوال
❓چرا ما گناه کنیم خداوند زود ما را سیلی میزنه اما کشورهای غربی غرق در گناه و نعمت هستند؟؟
🎙استاد قرائتی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#شبهات_دانشآموزی
#سوال
چرا به رهبر، امام میگویند مگر معصوم است؟
#پاسخ
🔶 اول: امام به معنای پیشرو، جلودار، پیشوا، فرمانده و رهبر است. بنابراین هر کسی جلودار و پیشروی گروهی باشد و آنها را هدایت کند و آن گروه از او تبعیت کنند امام آن قوم و گروه میشود.
🔷 دوم: همان طور که ما در نماز جماعت به کسی که جلو میایستد و بقیه به او اقتدا میکنند و در نماز از او تبعیت میکنند امام جماعت میگویم. یا کسی که نماز جمعه را اقامه میکند و مردم به او اقتدا میکنند به او امام جمعه گفته میشود و کسی هم که پیشوای یک جامعه باشد و آنها را هدایت و رهبری کند و مردم هم از او تبعیت کنند امام جامعه گفته میشود.
♦️ سوم: در قرآن امام هم برای کفر به کار رفته است هم برای حق؛«یَوْمَ نَدْعو کُلُّ اُناس بِاِمامِهِمْ): «روزى که هر گروهى را با پیشوایشان فرا مى خوانیم(اسراء/71). امام در این آیه هم امام ضلالت را شامل میشود هم امام هدایت را شامل میشود.
🔹 پس امام هم برای حق هم برای کفر به کار می رود. پس امام گفتن دلیل بر حق و معصوم بودن کسی نیست.
💎 چهارم: ما ۱۴ معصوم داریم و هیچ یک از بزرگان و رهبران ما ادعای معصوم بودند نکردند و کسی هم که به او عنوان امام میدهیم هیچگاه به عنوان معصوم بودن این عنوان را به او نمیدهیم بلکه به عنوان رهبر و پیشوای امت اسلام استفاده میکنیم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
170.9K
#سوال
❓چرا پیامبر مسئله جانشینی حضرت علی علیه السلام را مکتوب نکرد در روز غدیر خم یا در جاهای مختلفی که پیامبر اذعان به جانشینی حضرت علی میکند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ_شبهه
پاسخ به کارشناس #شبکه_وهابی_کلمه درباره دلالت حدیث غدیر بر امامت امیرالمؤمنین علیهالسلام
🔊 حجتالاسلام بهرامی زاد
◾️شبهه: در واقعه غدیر هیچ کسی از کلمه مولا خلافت را نفهمید!
◾️پاسخ: در واقعه غدیر همه مخاطبان از کلمه مولی، خلافت را برداشت کردند!
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
میگن واسه خدا نباید شریک قرار بدیم
و خدا قدرت اعظم یا به عبارتی تنها کسیه که قدرت داره
پس این خدا که قدرتمنده چرا بعضی کار هارو میده فرشته ها انجام بدن؟
مثلا عزرائیل روح هارو از این دنیا منتقل کنه به جهان بعدی
خب چرا خود خدا اینکارو نمیکنه
#پاسخ
آفرينش تمام موجودات و از جمله فرشتگان داراي يك فلسفه معين است و آن اينكه هر چيزي كه امكان وجود داشته باشد، از فيض هستي خداوند برخوردار مي شود و اين به اقتضاي صفت رحمت و فياضيت الهي است.يعني فيّاضت و بخشندگي خدا كه سبب آفرينش همه موجودات شده، خلقت فرشتگان را نيز رقم زده است و از اين رو كه چنين موجوداتي لياقت و امكان خلقت را داشتند خداوند ايشان را از اين امر محروم نساخت .
اما در مورد ماهيت عملكرد فرشتگان بايد گفت از آيه اوّل سوره فاطر به دست مي آيد كه خداوند، فرشتگان را واسطه ميان خود و عالم مشهود قرار داده است. با تعبير "رسل" همه ملائكه را وسايطي ميان خود و مخلوقاتش در اجراي اوامر تكويني و تشريعي دانسته، با اين بيان مشخص مي شود كه حكمت آفرينش آنها تنها عبادت نيست.
فرشتگان كارگزاران الهي و مأمور اجراي امور عالم تكويني هستند و وظايف سنگيني بر عهده آنها است كه در ذيل به برخي از آنها اشاره مي كنيم:
ا) حامل و رساننده وحي به پيامبران مي باشند.
ب) نزول امر الهي به دست فرشتگان است، يعني در تدبير جهان كه به امر الهي انجام مي گيرد، اينان عامل اجرايي اند و آن را پياده مي كنند.
ج) دستهاي از فرشتگان حاملان عرش خدا و آنان يا دستهاي ديگر شفاعت كنندگان مؤمنان هستند.
د) لعن بر كفّار نيز از كارهاي فرشتگان است.
ه') بشارت دادن به مؤمنان هم از كارهاي اينان است. طبق قرائن اين بشارت به هنگام احتضار داده ميشود.
و) نوشتن كردار بندگان خدا از كارهاي ديگر فرشتگان است.
ز) امداد مؤمنان از ديگر كارهاي آنان است.
اما چرا خداوند در انجام امور خود از اين واسطه ها بهره مي برد ؟
ما مي دانيم كه خدا بينياز و غني مطلق است، همان طور كه از هر گونه نياز نسبت به هر چيز پيراسته است، از نياز به فرشتگان نيز منزّه است، اما همه آنچه به عنوان كارهاي فرشتگان براي ما تعريف شده، نوعي ساختار كامل ارتباط موجودات با يكديگر و نظام مندي در هستي است كه در اوج و قله خويش به قدرت و اراده و علم خداوند منتهي مي گردد و اين بالاترين جلوه از شكوهمندي نظام آفرينش است.
خداوند در عين بي نيازي، سنت ها و قوانيني را در عالم مقرر نموده است. يكي از سنت هاي الهي آن است كه نظام عالم را طبق اسباب و علل مقرر نموده و فرشتگان جزئي از مجموعه اسباب و علل هستند، همان گونه كه تأثير علت ها در عالم طبيعت، جزئي از نظام اسباب و عللي است كه خداوند مقرر نموده است، مانند اثر دارو در شفا بخشي. وجود عوامل طبيعي، موجب نيازمندي خداوند نمي شود، پس وجود علل غير طبيعي (از جمله فرشتگان) نشان نيازمندي خداوند نيست .
وجود سلسله مراتب، نشانه نظام مندي و روشمندي هندسه آفرينش است. وجود وسايط فيض هم وسايط را داراي كمال و فيض ميسازد و هم موجودات فروتر را در مسير رشد و كمال قرار ميدهد . نيز زيبايي نظام آفرينش و بارور شدن استعدادها و قابليت موجودات در سيكل گردشي موجودات به نمايش در ميآيد.
اگر چه خداوند به طور مستقيم ميتواند درخت خشكيده اي را سرسبز كند، چنان كه گاهي پيامبران و امامان(ع) به اذن خدا چنين كاري را ميكردند، اما شكلگيري نظام و چرخه آفرينش به آن است كه آب از طريق ريشهها جذب ساقه درخت شود و به برگها برسد. براي اين منظور نزول باران و هدايت آبها و كار باغبانها معنا و مفهوم پيدا ميكند . نشاط و فعاليت و گردش كار جهان را فرا ميگيرد. اما در غير اين صورت سستي و ركود و جدايي ميان موجودات حاكم ميشد.
هرچند خداوند بدون واسطه هيچ فرشته اي هم امكان انجام اموري چون ثبت و انتقال فيوضات ، ضبط اعمال و ... را دارد ، اما بر اساس ساختار خاصي كه در نظام خلقت تعريف نموده و بر اساس جريان يافتن فيض گسترده الهي به موجود محدود و ناقص، فرشتگاني را در انجام اين امور به عنوان واسطه قرار داده است ؛ در عين حال چون قدرت و امكان انجام اين وظايف توسط آن ها از جانب خود اوست، مي توان به طور قطع انجام همه اين امور را مستقيما به خداوند هم استناد داد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#تلنگر
👤 انسانی که به #شناخت خويش نرسيده باشد
👈 #بی سواد حقيقي است .
▫️🌸 هرچند تمام #کتاب های دنيارا خوانده باشد!
👈 اگر #درونت پراز خشم وکینه ،نفرت وغرور، حرص و حسادت و زبالههای ديگرست،
▫️🌸بدان چيزی نياموختهای و
▫️ #رشدی نکرده ای، فکری کن تا عالی ومتعالی شوی .
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #سخن_بزرگان
🔻آیةاللّه العظمى جوادی آملی
🔸 امام صادق (ع) گذشته از مزایای عامه امامت و ولایت، ویژگی خاصی دارد که همانند هر یک از ائمه، مظهر نامی مخصوص از اسماء حسنای حق اند. حضرتش که به صادق ملقّب شد، انسانها را به فراگیری صدق دعوت میکند و چنین میگوید: تَعَلَّمُوا الصِّدقْ قَبلَ الحَدیث . قبل از سخن گفتن، ادب صداقت را بیاموزید. خواه سخن مربوط به امور نظری باشد، حقّ بگوئید؛ خواه مربوط به امور عملی باشد، صادق باشید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
⁉️ چرا امام رضا علیهالسلام ولایت عهدی مأمون را پذیرفت؟
👌 پاسخ جالب امام رضا علیهالسلام به این سوال در عکس نوشته ها بخوانید👆
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
تحریم نوحه خوانی و عزاداری از زبان امامان اهل بیت علیهم السلام :
روایت اول :
أنّ الإمام الحسين(عليه السلام) قال لزينب(عليها السلام): "يا أختاه إني أقسمت عليك فأبري قسمي، إذا أنا قتلت فلا تشقي عليَّ جيبا، ولا تخمشي عليَّ وجهاً، ولا تدعي عليَّ بالويل والثبور .
ترجمه :
امام حسین علیه السلام شب عاشورا به خواهرش زینب علیها السلام فرمود: ای خواهرم تو را به الله قسم می دهم پس قسمم را عمل کن، اگر من شهید شدم گریبان را برای من پاره نکن و بر سر و صورت خود نزن و برای من عزاداری نکن. آدرس:
الإرشاد: 232، مستدرك الوسائل 1 /144، اعلام الورى باعلام الهدى الجزء1صفحة457.
" روایت دوم:
قال الرسول صلی الله علیه و آله و سلم : "النياحة من عمل الجاهلية "
ترجمه :
رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: نوحه خوانی از اعمال جاهلیت است.
آدرس:
من لا يحضره الفقيه 4/271 - 272 كما رواه الحر العاملي في وسائل الشيعة 2/915 بحار الأنوار
82/103
روایت سوم :
قال: إن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم لفاطمة عليها السلام: إذا أنا مُـت فـلا تخمشي عليّ وجها ولا ترخي عليّ شعرا ولا تنادي بالويل ولا تقيمن عليّ نائحة.
ترجمه :
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به حضرت فاطمه علیها السلام فرمود : (ای فاطمه) اگر من وفات نمودم چهره را نخراش، موی سر خود را نکش، فریاد نزن و نوحه خوانی برگذار نکن.آدرس:وسائل الشيعة 2/915-916، مستدرك الوسائل 1/144، الكافي للكليني (329 هـ) الجزء5 صفحة
527
روایت چهارم:
قال الإمام الباقر عليه السلام: " أشد الجزع الصراخ بالويل والعويل، ولطم الوجه والصدر، وجز الشعر من النواصي، ومن أقام النواحة فقد ترك الصبر، وأخذ في غير طريقه"
ترجمه :
امام باقر علیه السلام فرمودند : شدیدترین نوع بی تابی فریاد زدن و بر سینه و صورت زدن و کشیدن موی سر است و هر کسی نوحه خوانی را بر پا کند صبر را رها کرده است و گمراهی را در پیش گرفته است.آدرس: (الكافي 3/222-223، وسائل الشيعة 2/915، بحار الأنوار 82/89) .
روایت پنجم :
عن الصادق عليه السلام: "من ضرب يده على فخذه عند المصيبة حبط أجره".
ترجمه :
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر کسی در هنگام مصیبت بر رانش بزند اعمال خوبش از بین می رود.آدرس : (الكافي 3/225).
روایت ششم:
عن الرسول صلى الله عليه وآله وسلم: " ليس منا من ضرب الخدود وشق الجيوب"
ترجمه :
پیامبر خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند: هر کسی ( در هنگام مصیبت) بر صورت خود بزند و گریبان را پاره کند از ما ( مسلمانان) نیست.
آدرس : مستدرك الوسائل 1/144 .
روایت هفتم :
ما رواه جعفر بن محمد عن آبائه (ع) عن النبي صلى الله عليه وآله في حديث المناهي أنه نهى عن الرنة عند المصيبة ونهى عن النياحة والاستماع إليها ونهى عن تصفيق الوجه.
ترجمه :
امام جعفر صادق علیه السلام از پدرانش علیهم السلام نقل کرده است که پیامبر اسلام از شنیدن صدای شیپور در هنگام مصیبت و نوحه خوانی و گوش دادن به آن را نهی فرمودند و همچنین از زدن به صورت نیز مسلمانان را باز داشتند
📚من لا يحضره الفقيه 4/3
🔰 @p_eteghadi 🔰
#پاسخ
1️⃣ بر خلاف عنوان و ادعای شایعه، اهل بیت(ع) آنچنان بر عزاداری #امام_حسین (ع) تاکید داشتند که بعضی از نویسندگان از روایاتی که درباره استحباب آن وجود دارد کتابهای مستقلی مثل کامل الزیارات را نوشتهاند!
2️⃣ اهمیت عزاداری امام حسین چنان زیاد است که حتی در کتابهای اهل سنت هم که اعتقادی به امامت امام حسین(ع) ندارند، روایات فراوانی در این باره وجود دارد!
https://hawzah.net/fa/Article/View/13527/
3️⃣ بیشتر روایاتی که در متن شایعه به انها اشاره شده، درباره عزاداری برای نزدیکان فرد است که غالبا به دلیل غلیان احساسات اتفاق میافتد، نه عزاداری امام حسین(ع) که یک حرکت دینی و از بزرگترین مستحبات است!
4️⃣ حتی در مورد عزاداری برای نزدیکان هم نهی به کار رفته در روایات، نهی از نوحه سرایی به سبک جاهلیت است که در آن یا گناهان مرده به عنوان خوبی های او نوحه سرایی میشد، یا با عزداری غیر متعارف به خود آسیب می زدند!
5️⃣ منع امام حسین(ع) از عزاداری حضرت زینب(ع) در روایت بالا، مربوط به شرایط خاص کربلا و برای جلوگیری از سوء استفاده دشمن در آن شرایط بود و گرنه اولین عزاداری که در مدینه اتفاق افتاد توسط حضرت زینب برپا گردید!
6️⃣ نهی از پوشیدن لباس سیاه در بعضی روایات، نهی از شبیه شدن به دشمنان خدا در آن زمان مانند عباسیان بوده والا در سایر دورانها، اهل بیت(ع) از لباس سیاه برای عزاداری استفاده می کردند! در زمان ما هم که رنگ سیاه نشانه حزن و اندوه است، استفاده از آن بلا اشکال می باشد.
🔰 @p_eteghadi 🔰