eitaa logo
پرسمان اعتقادی
44.1هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
3.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 👌در حدیث مورد استناد معاند هم امام صادق علیه السلام علیه السلام فرمود ؛ « ریشه های کفر سه چیز است ، حرص ، خود بزرگ‏ بينى و حسادت. » ❕یعنی اگر این سه صفت در وجود انسان خانه بکند و انسان به مقابله با آن برنخیزد ، انسان را به کفر می رساند . آنگاه امام علیه السلام در ادامه فرمود ؛ «امّا حرص، نمونه‏ اش آدم عليه السلام است كه چون از آن درخت نهى شد، آزمندى او را به خوردن از آن واداشت. اما خود بزرگ‏ بينى، نمونه‏ اش ابليس است كه وقتى به سجده در برابر آدم فرمان يافت، استكبار ورزيد. اما حسادت، نمونه ‏اش دو فرزند آدم است كه يكى از آن دو [از روى حسادت‏]، ديگرى را كشت. » 📚الکافی ج 2 ص 289 ❕ چنان که گفته شد ، مقصود این روایت هم آن نیست که هرکس برای یک مرتبه مثلا گرفتار حرص یا تکبر یا حسادت شود ، کافر است ، بلکه مقصود آن است که این سه امر اساس و سبب اصلی کفر هستند که اگر با آنها مقابله نشود ، انسان را به کفر می کشاند ، آنگاه امام علیه السلام در ادامه نمونه هایی از آدم ، ابلیس ، و قابیل مثال می زند که همین سه امر آنها را به مخالفت امر خداوند رساند ، لذا باید در همان مراحل اول با این صفات مذموم مقابله کرد تا مبادا با ادامه دار شدن نافرمانی ها ، فرد به کفر نزدیک شود . ❕البته حرص مذکور ، آدم را به مخالفت با امری الزامی و مولوی خداوند نرساند تا با عصمت آدم مخالفت داشته باشد ، بلکه آدم با امر ارشادی خداوند مخالفت کرد ، که این نوع مخالفت گناه هم محسوب نمی شود ، نهایتا یک ترک اولی بوده است که آدم مرتکب شده است ❕لذا می بینیم که امام رضا علیه السلام می فرماید ؛ « این که آدم از آن درخت خورد ، قبل از نبوت آدم بوده که گناه بزرگی که مستوجب دوزخ باشد ، محسوب نمی شده است ، بلکه از صغائر ( و ترک اولی هایی ) محسوب می شده است که قبل از نزول وحی بر انبیاء جایز است ، اما پس از آن که خداوند آدم را برگزید و او را نبی قرار داد ، گناهی از آدم سر نزد چه گناه کوچک و چه گناه بزرگ » 📚عیون الاخبار ج 1 ص 196 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کمک دهید ❀ #سخنرانی_کوتاه استاد عالی ❀ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شرح دعای روز پنجم ماه رمضان؛ 🎬داروی گناهان استغفار است ◽️برای استغفار، لازم است همه معانی را درک کنیم. مانند، پشیمانی نسبت به گذشته، اراده برای ترک بدیها در آینده، از بین بردن گوشت هایی که در بدن به وسیله مال حرام روییده . همان طور که لذت گناه را چشیده بود، الان هم برای آزاد و رها شدن از گناه ،توبه کردن لازم است . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔امامت مورد ادعاى شيعيان، ادعائى بى اساس و دروغين! علی بن ابیطالب گفته است: "إنما الخیار للناس قبل یبایعوا" یعنی: پیش از بیعت کردن، اختیار با مردم است(تا چه کسی را انتخاب کنند) : بحارالانوار جلد ۳۲ صفحه ۳۳ ط موسسه الوفا مستدرک نهج البلاغه صفحه ۸۸ به روشنی مشخص است که خود علی هم گفته است که انتخاب حاکم و خلیفه توسط مردم است حال میبینیم که همان مردم، علی را بعنوان خلیفه ی چهارم انتخاب کرده بودند و دروغگویی روحانیون مشخص میشود ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که در گذشته مفصل توضیح داده ایم ، در مورد پيامبر و امامان معصوم علیهم السلام كه از سوى خدا نصب مى‏ شوند هيچ نيازى به بيعت نيست، يعنى اطاعت پيامبر و امام معصوم و منصوب از سوى او واجب است، خواه بر كسانى كه بيعت كرده باشند يا كسانى كه بيعت نكرده باشند و لازمه مقام نبوت و امامت وجوب اطاعت است، همانگونه كه قرآن مى ‏گويد: أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ (نساء- 59). ❕ولى اين سؤال پيش مى ‏آيد كه اگر چنين است پس چرا پيامبر كرارا از ياران خود، يا تازه مسلمانان بيعت گرفت كه دو نمونه آن در قرآن صريحا آمده است بيعت رضوان در سوره فتح و بيعت با اهل مكه كه در سوره ممتحنه به آن اشاره شده است. ❕در پاسخ مى‏ گوئيم بدون شك اين بيعتها يك نوع تاكيد بر وفادارى بوده كه در مواقع خاصى انجام مى ‏گرفته، و مخصوصا براى مقابله با بحرانها و حوادث سخت از آن استفاده مى‏ شده است، تا در سايه آن روح تازه ‏اى در كالبد افراد دميده شود، چنان كه تاثيرهاى شگرف آن را در بيعت رضوان دیدیم . 👌ولى در بيعتهايى كه براى خلفا مى‏ گرفتند بيعت به عنوان پذيرش مقام خلافت بود، هر چند به عقيده ما خلافت امام ، چيزى نبود كه از طريق بيعت مردم انجام گيرد، بلكه تنها از سوى خداوند و به وسيله شخص پيامبر يا امام پيشين تحقق مى ‏يافت. 📚تفسیر نمونه ج 22 ص 73 ❕در سخنان على علیه السلام در خطبه ‏هاى نهج البلاغه كرارا روى مساله بيعت تكيه شده، و امام علیه السلام بارها روى بيعتى كه مردم با او كردند تكيه مى‏ كند. 🔸از جمله در يك مورد مى ‏فرمايد ؛ « اى مردم شما بر من حقى داريد، و من بر شما حقى دارم، اما حق شما بر من اين است كه دلسوز و خير خواه شما باشم، و بيت المال شما را در راه خودتان مصرف كنم، شما را تعليم دهم تا از جهل نجات يابيد، و تاديب كنم تا آگاه شوید ، اما حق من بر شما اين است كه در بيعت خويش وفادار باشيد، و در آشكارا و نهان خير خواهى كنيد هر وقت شما را مى‏ خوانم اجابت نمائيد، و هر گاه فرمان مى ‏دهم اطاعت كنيد » 📚نهج البلاغه خطبه 34 👌 و در جاى ديگر مى ‏فرمايد ؛ « بيعت شما با من بى مطالعه و ناگهانى انجام نگرفت (تا كمترين ترديدى در اطاعت من به خود راه دهيد )» 📚نهج البلاغه خطبه 136 👌و در خطبه ‏اى كه قبل از جنگ جمل و حركت از مدينه به سوى بصره ايراد فرمود، مردم را به پايدارى روى بيعتشان توجه داده، مى‏ فرمايد ؛ « مردم بدون اكراه و اجبار و از روى اطاعت و اختيار با من بيعت كردند » 📚نهج البلاغه نامه 1 👌و در برابر معاويه كه از بيعت با امام علیه السلام سر باز زد، و مى‏ خواست به نحوى خرده ‏گيرى كند فرمود ؛ « همان گروهى كه با ابو بكر و عمر و عثمان بيعت كردند با من با همان شرائط و كيفيت بيعت نمودند بنا بر اين نه آنكه حاضر بود اكنون اختيار فسخ دارد، و نه آنكه غائب بود اجازه‏ رد كردن » 📚نهج البلاغه نامه 6 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕و در کلامی که معاند به آن استناد کرد ، فرمود ؛ «اى مردم ، با من بيعت كرديد بر آنچه با حاكمانِ پيش از من بيعت شده است. همانا اختيار، براى مردم است، پيش از آن كه بيعت كنند؛ امّا هنگامى كه بيعت كردند، اختيارى برايشان نيست. به درستى كه بر امام است كه استوارى و درستى پيشه سازد، و بر مردم است تسليم شدن و سازگارى.اين، بيعتى است عمومى. هر آن‏كس كه از آن رو گرداند، از اسلام رو گردانده است و راهى جز راه مسلمانان را پيروى كرده است. بيعت شما با من، ناگهانى و بى ‏انديشه نبود و انگيزه شما و من، يكى نيست. من شما را براى خدا مى‏ خواهم و شما مرا براى خود مى ‏خواهيد. به خدا سوگند، براى دشمنان، خيرخواهى مى ‏كنم و نسبت به ستمديدگان، انصاف به خرج مى‏ دهم » 📚الارشاد ج 1 ص 243 _ بحار الانوار ج 32 ص 33 ❕ از بعضى از عبارات نهج البلاغه به خوبى بر مى‏ آيد كه بيعت يك بار بيش نيست، تجديد نظر در آن راه ندارد، و اختيار فسخ در آن نخواهد بود، و هر كس از آن سر بتابد طعنه زن و عيبجو خوانده مى ‏شود، و آن كس كه در باره قبول يا رد آن بينديشد يا ترديد كند منافق است . 📚نهج البلاغه نامه 7 👌از مجموع اين تعبيرات استفاده مى ‏شود كه امام علی علیه السلام ، در مقابل كسانى كه ايمان به امامت منصوصش از طرف پيامبر گرامی نداشتند و بهانه جويى مى‏ كردند به مساله بيعت كه نزد آنها مسلم بود استدلال مى‏ كرد، تا ياراى سر باز زدن از اطاعت امام علیه السلام را نداشته باشند، و به معاويه و امثال او گوشزد مى‏ كرد همانگونه كه مشروعيت براى خلافت خلفاى سه‏ گانه قائل است بايد براى خلافت امام قائل باشد و در برابر آن تسليم گردد بلكه خلافت او مشروع تر است، چون بيعت وى گسترده ‏تر و از روى رضايت و رغبت عمومى انجام شد. ❕بنابر اين استدلال به بيعت و اختیار مردم ، هيچ منافاتى با مساله نصب امام از طريق خدا و پيامبر و تاكيدى بودن بيعت ندارد. ❕لذا مثلا در همين نهج البلاغه در يك مورد امام به حديث ثقلين كه از نصوص امامت است اشاره مى ‏فرمايد ( نهج البلاغه خطبه 87)و در جايى ديگر به مساله وصيت و وراثت ( نهج البلاغه خطبه 2) و مواضع متعدد دیگری که امام علیه السلام به امامت الهی خود تصریح می کند ؛ 📚 نهج البلاغه خطبه های:1- 144- 97- 120- 93 و ... 👌بنابراین امام علیه السلام در خطبه ای که معاند به آن استناد کرد ، در مقام بيان يك قاعده كلى كلامى نيست؛ بلكه در مقام احتجاج با افراد عنودى است كه معتقد به مشروعيت خلافت خلفاء از طريق بيعت و اختیار داشتند يعنى از باب استدلال به خصم از راه عقايد و افكار و اعمال خود اوست، كه از آن به عنوان «وجادلهم بالتی هي أحسن» تعبير مى شود. ❕در واقع استدلال امام به اصطلاح جدلی است که مسلمات طرف مقابل را می گیرد و با آن بر ضد وی استدلال می کند . ❕همیشه باید عقاید مخاطبین را در نظر گرفت زیرا اعتقادات مخاطب در نحوه بیان مسائل تاثیر دارد. امام علیه السلام باید در برابر مردمی که تن به اطاعت او نمی دادند به دلیلی استدلال کند که آنها نتوانند در برابر آن سخن بگویند و راه انکار را بپویند و آن مساله بیعت و این که مردم حق اختیار دارند ، بود بیعتی که خلفای پیشین بر اساس آن انتخاب شدند و مردمان به خاطر بیعت و اختیار ، اطاعت آنان را لازم می دانستند . 👌این همان چیزی است که در علم منطق از آن به فن جدل تعبیر می شود و آن اینکه مسلمات خصم را بگیرند و با آن بر ضد او استدلال کنند هر چند مسلمات خصم از سوی گوینده پذیرفته نشده باشد. مثل اینکه ما با تورات و انجیل کنونی در برابر یهود و نصاری استدلال می کنیم و می گوییم مطابق فلان فصل و فلان آیه شما چنین می گویید و بنابراین طبق عقیده خودتان محکوم هستید . 👌علی علیه السلام هم مردم آن عصر را که اعتقاد به بیعت و اختیار داشتند ، طبق عقاید خودشان مجاب و ملزم می کرد تا تن به اطاعتش بدهند . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترتیل جزء پنجم قرآن کریم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔دلیل وجوب شکسته خواندن نماز چیست با توجه به اینکه در ایه میفرماید لیس جناح یعنی باکی بر شما نیست که نماز را شکسته بخوانید نه آنکه لزوما شکسته خواندن واجب است ❗️❗️ 💠💠 👌روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام گواه بر لزوم شکسته خواندن نمازهای چهار رکعتی در هنگام سفر می باشد . ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند عز و جل بر بیماران امتم و مسافران آن با افطار در سفر و شکسته خواندن نماز تصدق و لطف کرده است .آیا شادی شما در این است که صدقه الهی را به او باز گردانید ( و مطابق حکم خداوند رفتار نکنید)» 📚الکافی ج4 ص127 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «( هر کس هدیه الهی را رد کند ) و در سفر نماز را چهار رکعتی بخواند من از او بیزارم» 📚التهذیب ج4 ص218 _ عقاب الاعمال ص329 🔶پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند به من و به امت من هدیه ای داده است که به هیچ یک از امت های گذشته نداده است و آن افطار در سفر و شکسته خواندن نماز است .هر کس مطابق آن رفتار نکند هدیه خداوند را رد کرده است» 📚وسائل الشیعه ج8 ص521 ❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « خداوند حکم شکسته خواندن نماز را به خاطر مسافرت و سختی و رنج سفر و اشتغال به کارهای شخصی و اقامت جعل کرده است تا مسافر از رسیدگی به مشکلاتی که برایش در سفر پیش می آید عقب نماند و این حکم رحمت و تعطفی از جانب خداوند است» 📚عیون الاخبار ج2 ص112 _ علل الشرایع ج1 ص266 👌سایر روایات در این رابطه را در ذیل بخوانید ؛ 📚وسائل الشیعه ج 8 ص 451 به بعد « ابواب صلاه المسافر » 👌خداوند نیز در قرآن می فرماید ؛ «اِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ » « هنگامى كه سفر كنيد گناهى بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد » ( نساء 101) ❕سؤال مطرح شده آن است که آيه فوق مى‏ گويد ؛ « لا جناح عليكم » (گناهى بر شما نيست) و نمى‏ گويد حتما نماز را شكسته بخوانيد، پس چگونه مى ‏توان گفت نماز شکسته واجب عينى است نه واجب تخييرى ❗️ 👌در پاسخ بايد گفت که تعبير به « لا جناح »(گناهى بر شما نيست ...) در خود قرآن مجيد در بعضى موارد در معنى وجوب به كار رفته است مانند ؛ « إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما ». (بقره: 158) « صفا و مروه از شعائر الهى است بنا بر اين هر كس حج يا عمره بجا آورد مانعى ندارد كه به اين، دو طواف كند (سعى صفا و مروه بجا آورد) » ❕ در حالى كه ميدانيم سعى صفا و مروه هم در حج واجب است و هم در عمره. 👌 تعبير به لا جناح در آيه مورد بحث و هم در آيه حج براى نفى توهم تحريم است، زيرا در آغاز اسلام بتهايى روى صفا و مروه قرار داشت و به خاطر آنها بعضى از مسلمانان فكر مى ‏كردند سعى بين صفا و مروه از آداب بت‏ پرستان است، در حالى كه چنين نبود، لذا براى نفى اين توهم مى ‏فرمايد ؛ « مانعى ندارد كه سعى صفا و مروه كنيد » و همچنين در مورد مسافر جاى اين توهم هست كه بعضى چنين تصور كنند كوتاه كردن نماز در سفر يك نوع گناه است لذا قرآن با تعبير لا جناح اين توهم را از بين مى‏ برد. 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 97 ❕زراره و محمد بن مسلم می گویند ؛ « به امام باقر عليه السلام گفتيم در باره نماز در سفر چه مى‏ گوييد؟ چگونه و چند ركعت است؟ فرمود: «خداوند عز و جل مى ‏فرمايد: «و چون در زمين سفر مى‏كنيد، بر شما گناهى نيست كه نماز را كوتاه كنيد». پس شكسته خواندن نماز در سفر، واجب است، همان گونه كه تمام خواندن آن در وطن، واجب است». گفتيم ؛ خداوند مى‏ فرمايد: «بر شما گناهى نيست» و نفرمود: چنين كنيد. پس چگونه شكسته خواندن نماز را در سفر همانند تمام خواندن نماز در وطن، واجب كرده است؟ ❕فرمود ؛ «مگر خداوند عز و جل در سعى ميان صفا و مروه نفرمود: «پس هر كس حج و عمره خانه خدا به جا آورد، بر او گناهى نيست كه ميان آن دو، سعى به جا آورد»؟ آيا نمى‏ بينيد كه سعى ميان صفا و مروه واجب است؛ زيرا خداوند عز و جل در كتاب خود، آن را ذكر فرموده و پيامبرش آن را انجام داده است؟ اين گونه، شكسته خواندن نماز در سفر، كارى است كه پيامبر خدا انجام داده و خداوند در كتاب خود آن را بيان فرموده است. » 📚الفقیه ج 1 ص 434 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
22.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید #آیات_همدلی | تاکید قرآن کریم بر نیکوکاری 🔺 گفتاری از حجت الاسلام #هاشمی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔مسخره بازی و لودگی از مهم ترین ویژگی الله خیالی محمد! ~الله خیالی محمد در آیه ۳۸ هود می گوید که مخالفینی که مارو مسخره می‌کنند ما نیز به یقین شما را به همان شکل مسخره می‌کنیم. •هر کس قرآن را به دقت و بدون تعصب بخواند متوجه خواهد شد که قرآن کتابی بر مبنای مجادله و بشر ستیزی است که هیچ گونه مفهوم عقلانی و منطقی ندارد. 💠💠 👌خداوند در آیاتی در برابر کفار و منافقین که می گفتند ما مومنین را مسخره می کنیم ، پاسخ می دهد که ما هم شما را مسخره خواهیم کرد ، چنان که در مورد منافقان نقل می کند ؛ « و هنگامى كه افراد با ايمان را ملاقات مى ‏كنند مى‏ گويند ما ايمان آورده‏ ايم، (ولى) هنگامى كه با شياطين خود خلوت مى‏ كنند مى‏ گويند با شمائيم ما (آنها) را مسخره مى‏ كنيم.- خداوند آنها را استهزاء مى‏ كند، و آنها را در طغيانشان نگه مى‏ دارد تا سرگردان شوند » ( بقره 14_15) 🔸و می فرماید ؛ « كسانى كه از صدقات مؤمنان اطاعت كار عيب جويى مى‏ كنند، و آنهايى را كه دسترسى جز به مقدار (ناچيز) تواناييشان ندارند مسخره مى‏ نمايند، خدا آنها را مسخره مى‏ كند و براى آنان عذاب دردناكى است.» ( توبه 79) ❕و در سوره هود در مورد نوح نبی می فرماید ؛ « او مشغول ساختن كشتى بود و هر زمان گروهى از اشراف قومش بر او مى‏ گذشتند او را مى ‏كردند، (ولى نوح) گفت اگر ما را مسخره مى‏ كنيد ما نيز شما را همين گونه مسخره خواهيم كرد- بزودى خواهيد دانست چه كسى عذاب خوار كننده به سراغش خواهد آمد و مجازات جاودان بر او وارد خواهد شد » ( هود 38_39) ❕استهزاء و مسخره کردن به معنای خوار کردن و تحقیر کردن طرف مقابل است . کفار و منافقین در صدد بودند که با الفاظ و گفتار و رفتار خود ، مومنین را خوار و تحقیر کنند ، خداوند پاسخ آنان را می دهد که همانطور که شما امروز در صدد خوار و تحقیر کردن مومنان هستید ، ما نیز شما را مسخره می کنیم ، یعنی با عذابهای خود خوار و ذلیل می کنیم ، چه در دنیا و چه در آخرت . 🔸« امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « همانا خداوندِ والا و بلندمرتبه ريشخند نمى‏ كند، به مسخره نمى‏ گيرد، نيرنگ نمى‏ زند و نمى‏ فريبد؛ بلكه خدا عز و جل آنان را به خاطر ريشخند كردن و تمسخر و نيرنگ زدن و فريبكارى، كيفر مى ‏دهد ، ( و خوار و ذلیل می کند )خدا از آنچه ستمگران مى‏ گويند، بسى والاتر است.» 📚معانی الاخبار ص 13 ❕در تفسیر نمونه هم چنین آمده است ؛ « منظور از جمله « خدا آنها را مسخره می کند » آن است که خداوند مجازات استهزاء کنندگان را به آنها خواهد داد و با آنان چنان رفتار می کند که همچون استهزاء شدگان تحقیر شوند » 📚تفسیر نمونه ج 8 ص 60 👌بنابراین ، روشن شد که استهزاء و مسخره کردن به معنای خوار و تحقیر کردن طرف مقابل است ، و جمله « خدا آنان را مسخره می کند » یعنی خداوند ، آنان را با عذابهای خود خوار و تحقیر خواهد کرد و جزای مسخره کردن آنان را به آنها خواهد چشاند . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔پیامبر اسلام، زنان را اسیران مردان می‌دانسته و اهانتهای غیر قابل چشم‌پوشی به زنان کرده است: : حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ، عَنْ زَائِدَةَ، عَنْ شَبِيبِ بْنِ غَرْقَدَةَ الْبَارِقِيِّ، عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْأَحْوَصِ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، أَنَّهُ شَهِدَ حَجَّةَ الْوَدَاعِ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَحَمِدَ اللَّهَ، وَأَثْنَى عَلَيْهِ، وَذَكَّرَ وَوَعَظَ، ثُمَّ قَالَ: «اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ خَيْرًا، فَإِنَّهُنَّ عِنْدَكُمْ عَوَانٍ،...» : سنن ابن ماجه (سنن ابن ماجة) (مع أحكام الألباني، ت: مشهور) نویسنده : محمد بن يزيد القزويني الشهير بـ : ابن ماجه، صفحه : ۳۲۲، حدیث ۱۸۵۱ سنن الترمذي - ت شاكر نویسنده : الترمذي، محمد بن عيسى جلد : ۲ صفحه : ۴۰۴ : پیامبر اسلام در خطبه حجه الواع مردان را سفارش می‌کند و به آنان در مورد زنان می‌گوید: آنها اسیران دست شما هستند. آلبانی این روایت را حسن و ابوعیسی این روایت را حسن صحیح می‌داند و می‌نویسد: مقصود از (عوان عندکم) یعنی: اسیرانی در دست شما ⚡️آیا یک انسان شرافتمند و عاقل، زنان را اسیر و برده معرفی می‌کند؟ ⚡️آیا حقیقتا شخصی از جانب خداوند باشد، بایستی زنان را برده و اسیر یا آزاده معرفی کند؟ ⚡️آیا زنان خرداندیش این مزخرفات را می‌پذیرند و خودشان را اسیر می‌دانند؟ ⚡️اگر اسلام دین الهی و محمد پیام‌آور الهی است، چرا پیام اسلام فقط اسارت و بردگی و امورات ضد بشری است؟ 💠💠 👌ازدواج، سرآغاز زندگى مشترك با همسر و تعامل هميشگى با اوست. بخش مهمى از موفّقيت اين تعامل، بستگى دارد به ديدگاه فرد نسبت به كسى كه با او تعامل دارد. در حقيقت، ما شيوه تعامل خود با ديگران را بر اساس جايگاهى كه نزد ما دارند، تنظيم مى ‏كنيم. از اين رو، اين كه چه ديدى نسبت به همسر داشته باشيم، اهميت زيادى دارد. در آموزه‏ هاى اسلام، از همسر (زن) به عنوان «» ياد شده است. ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « اى مردم! زنان، نزد شما اسيرند. اختيارِ سود و زيانى براى خويش ندارند. آنان را به عنوان امانتِ خداوند گرفته‏ ايد، و با خداوند، بر خويشتن حلال كرده‏ اید » 📚الخصال، ص 487، ح 63؛ بحار الأنوار، ج 76، ص 349، ح 13. 🔸اگر كسى همسر خود را امانت بشمارد، از هر گونه بدرفتارى، پرهيز خواهد كرد. شخص امين سعى خواهد كرد كه امانت خود را به بهترين شكل نگهدارى كند و سالم به صاحبش باز گرداند. جالب اين كه همسر، امانت خانواده‏ اش شمرده نشده؛ بلكه امانت خدا دانسته شده است. در حقيقت، كسى كه ازدواج مى ‏كند، همسر را به امانت از خداوند متعال تحويل مى ‏گيرد. ❕در اين جا دو نكته وجود دارد: امانت بودن همسر؛ خدايى بودن اين امانت. اين هر دو ويژگى، نقش مهمى در تنظيم روابط ميان همسران دارد. اتّصال همسر به‏ خداوند متعال، ارزش آن را كاملًا دگرگون مى‏ كند و از يك مسئله انسانى و زمينى، به يك مسئله الهى و آسمانى تبديل مى ‏سازد. وقتى انسان بداند صاحب امانت، خداوند متعال است، به جهت قداست خداوند، تقدّس مى‏ يابد و به جهت عظمت خداوند، فكر كژرفتارى را دور مى ‏سازد. بنا بر اين، از عوامل مهم در موفّقيت و كاميابى خانواده، تنظيم ديدگاه نسبت به همسر است. 📚رضایت زناشویی ص 73 👌اسلام می گوید ، همانطور که شیء مورد امانت ، چون در دست امین است و امین موظف به حفاظت و رسیدگی از او می باشد ، زنان هم امانت در دست مردان و چون در دست مردان هستند و مردان حق ندارند در رابطه با آنان هیچ گونه ظلم و اهانت و ضرب و داشته باشند . 🔶پیامبر گرامی فرمود: «هرکس زنی بگیرد لازم است که او را اکرام و احترام کند» 📚مستدرک الوسائل ج14 ص249 🔶و فرمود: «من تعجب می کنم از مردی که زنش را می زند درحالی که خودش به زدن سزاوار تر است .زنان خود را نزنید زیرا در آن قصاص است » 📚جامع الاخبار ص184 🔶وفرمود: «هر مردی که به زنش لطمه و ضربه ای بزند خداوند در روز قیامت ماموران جهنم را امر می کند هفتاد ضربه به او بزنند» 📚مستدرک الوسائل ج14 ص250 🔶و فرمود: «هرکس زنش را بزند...خداوند در روز قیامت چنان آبرویش را ببرد که تمام خلائق از اولین تا آخرین آنها به او نگاه می کنند» 📚عوالی اللالی ج1 ص254 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «از خدا در مورد زنان بترسید و با آنان نکنید» 📚الفقیه ج3 ص392 👌بنابراین تعبیر به اسیر بودن زنان در دست مردان ، الزامی برای مرد در جهت رعایت حقوق زنان است نه آنکه بگوییم چون زنان اسیر در دست مردان اند ، مرد می تواند هر طور که با او رفتار کند . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔کسی می گفت اگر شوهر از زن باشد خداوند نماز و روزه زن را قبول نمی کند آیا براستی چنین است ❕❕ 💠💠 👌اسلام زن را موظف کرده است تا جهت تداوم زندگی زناشویی ، نهایت خویشتن داری و مدارا را با شوهر کرده و سبب به هم خوردن زندگی نشود. ❕امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر زن بخوابد در حالی که شوهرش به خاطر عدم رعایت حق و حقوقش از او ناراضی باشد ، خداوند هیچ نمازی از زن را قبول نمی کند تا شوهرش را راضی کند و هر زنی که برای غیر بوی خوش استعمال کند ، نمازش مقبول خداوند قرار نمی گیرد تا غسل کند مانند غسل جنابت » 📚الکافی ج5 ص507 👌در روایت دیگر فرمود ؛ « دعای زنی که شوهرش از دست او است مستجاب نمی شود » 📚وسائل الشیعه ج20 ص160 ❕البته مرد نیز است که همسرش را مورد احترام و اکرام قرار داده و او را اذیت نکند . 🔶پیامبر گرامی فرمود: «هرکس زنی بگیرد لازم است که او را اکرام و احترام کند» 📚مستدرک الوسائل ج14 ص249 🔶و فرمود: «من تعجب می کنم از مردی که زنش را می زند درحالی که خودش به زدن سزاوار تر است .زنان خود را نزنید زیرا در آن قصاص است » 📚جامع الاخبار ص184 🔶و فرمود: «هر مردی که به زنش لطمه و ضربه ای بزند خداوند در روز قیامت ماموران جهنم را امر می کند ضربه به او بزنند» 📚مستدرک الوسائل ج14 ص250 🔶و فرمود: «هرکس زنش را بزند...خداوند در روز قیامت چنان آبرویش را ببرد که تمام خلائق از اولین تا آخرین آنها به او نگاه می کنند» 📚عوالی اللالی ج1 ص254 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: «از خدا در مورد زنان بترسید و با آنان بد رفتاری نکنید» 📚الفقیه ج3 ص392 ⚫️و شاید جامع ترین روایت در رعایت حقوق از ناحیه زن و مرد روایت زیر باشد که پیامبر گرامی فرمود؛ « هر زنی که شوهر خود را اذیت کند ، خداوند نماز و هیچ کار خوبی را از او قبول نمی کند تا شوهرش از او راضی شود ، اگر چه زن تمام را روزه بدار و بندگان را آزاد کند و در راه خدا اموالش را انفاق کند ، ( از او هیچ یک قبول نمی شود ) و او اولین نفری است که وارد جهنم می شود. 💠بر نیز همین و عذاب می باشد در صورتی که همسرش را اذیت کند و در حق او ظلم کند » 📚وسائل الشیعه ج20 ص164 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔چرا صدا و ایران زنان غیر مسلمان را با سر عریان نشان میدهد ایا نگاه کردن به موی زن غیر مسلمان اشکال ندارد❗️❗️ 💠💠 👌فتوای بر آن است که که نگاه کردن به زن غیر مسلمان ، اگر بدون قصد و ترس افتادن به حرام باشد ، بی اشکال است ، و این جواز تنها نگاه به جاهایی از بدنشان را که معمولا پوشانند شامل میشود . 📚توضیح المسائل مراجع م 2434 👌مستند این حکم اهل بیت علیهم السلام می باشد . 🔶پیامبر گرامی فرمود ؛ « زنان اهل ( و غیر مسلمان ) حرمتی ندارند و نگاه به موها و دست هایشان بی اشکال است » 📚الکافی ج5 ص524 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « نگاه به موهای زنان اهل کتاب ( و غیر مسلمان ) است » 📚وسائل الشیعه ج20 ص206 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
14.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تفسیر آیۀ ۱۵۷ بقره توسط رهبر انقلاب: نتایج انس با قرآن برای انسان 🔹رهبر معظم انقلاب فرمودند: هر کسی که با قرآن نشست، از این نشست که برخاست یا هدایتی در او افزون شده یا بی‌معرفتی و کوری از او کم شده است. باید قرآن را با توجه به معانی و مرادات قرآنی خواند. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔ همه ی ما از روحانیون و رسانه ها در طول روز میشنویم که نماز باید با و حفظ تلفظ خونده بشه. وگرنه . روایاتی هستن که این قضیه رو تایید کنن❗️❗️ 💠💠 👌با توجه به آنکه خواندن سوره فاتحه و سوره ای دیگر از قرآن در تمام واجب است و همینطور اذکار و اوراد نماز و تشهد و سلام نماز و ... مطابق روایات اهل بیت باید به زبان عربی و بر اساس آن بزرگواران ادا بشود ؛ 📚وسائل الشیعه ج6 ص37 ابواب القراءه فی الصلاه ❕طبیعی است که نحوه ادای آنها باید به زبان عربی تلفظ شود ، زیرا حروف مختلف در زبان عربی معانی مختلفی دارد و توجه نکردن به این نکته سبب تغییر در معانی نماز می شود . ❕در رساله توضیح المسائل چنین آمده است ؛ « اگر یکی از کلمات حمد یا سوره را نداند یا عمدا آن را نگوید و یا به جای حرفی ، حرف دیگری بگوید مثلا به جای ( ض) ، ( ظ) بگوید و یا تشدید را نگوید نمازش است » 📚توضیح المسائل مراجع ، بنی هاشم ، مساله 1000 👌در روایات ما به این نکته و یاد گرفتن زبان عربی جهت ادای الفاظ قرآن و نماز اشاراتی شده است. 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « زبان عربی را یاد بگیرید زیرا کلام خداوند به زبان عربی برای هدایت بندگان آمده است و خداوند با آن زبان سخن گفته است » 📚وسائل الشیعه ج6 ص220 ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « قرآن را با اعراب درست بخوانید » 📚بحار الانوار ج89 ص106 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر دو نفر در حسب و دین برابر باشند ، برترین آنها کسی است که قرآن را همانطور که نازل شده قرائت کند ...» 📚وسائل الشیعه ج17 ص327 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « شایسته مومن است که از دنیا نرود مگر آنکه قرآن را به نحو صحیح بیاموزد و یا در راه آموختن آن باشد » 📚همان مدرک ❕بر اساس این روایات شریف که تعلم زبان و را بر همگان لازم می سازد ،روشن می شود که یکی از شاخه های این تعلم ، آموختن و نحوه صحیح تلفظ کردن حروف زبان عربی می باشد که در نماز و قرآن مورد استفاده قرار می گیرد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤲🏻مواعظ رمضانی رهبر انقلاب| «تلاوت با تدبّر» 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
دست‌هایت که آیینه تلاش روزگارند پر برکت باد 🌹روز جهانی کار و کارگر مبارک 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدح (علی ای همای رحمت ) مراسم مناجات شب پنجم ماه #رمضان حرم #امام_رضا (عليه‌السّلام) با مداحى #حاج_محمود_كريمى پنجشنبه 10 ارديبهشت ١٣٩٩ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#تناقض_عذر_خواهی_در_قرآن 🤔#پرسش #تناقضات_قران 🔰آيا گناهكاران در قيامت #معذرت خواهي مي كنند؟ ...... 💠پاسخ👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 🔰آيا گناهكاران در قيامت خواهي مي كنند؟ 🔻معذرت خواهي نمي كنند: ➖ولَا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ ﴿۳۶،مرسلات﴾ ترجمه: و(در قيامت اهل جهنم) اجازه نمىيابند تا پوزش خواهند 🔻دو آيه ي زير مي گويند كه اهل جهنم معذرت خواهی میکنند ولی پذیرفته نمیشود نه این که اصلا نتوانند معذرت خواهی کنند ➖فيَوْمَئِذٍ لَا يَنْفَعُ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ وَلَا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ ﴿۵۷، روم﴾ ترجمه: پس در روز قيامت معذرت آنان كه ستم كردهاند سود نمىبخشد و بازگشت به سوى حق از آنان خواسته نمىشود(57) ➖يوْمَ لَا يَنْفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﴿۵۲، غافر﴾ ترجمه: روز (قيامت) كه ستمگران را پوزشطلبىشان سود نمیدهد و براى آنان لعنت است و برايشان بدفرجامى آن سراى است(52) 💠💠 👌اين نكته قابل توجه است كه در بعضى از آيات قرآن تصريح شده كه اصلا به اجازه عذرخواهى داده نمى‏ شود لا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ (مرسلات- 36) اما در آیاتی می فرماید «عذر خواهى آنها سودمند نيست » و ظاهرش اين است عذر مى‏ كنند اما اثرى ندارد. ❕البته در ميان اين آيات نيست، زيرا قيامت مراحل و مواقف مختلفى دارد . روز قیامت یک روز بسیار طولانی است و انسان از مواقف و گذرگاههای متعددی باید بگذرد و در هر صحنه و باید بایستد .طبق بعضی از روایات این مواقف و مراحل پنجاه موقف است. 📚نور الثقلین ج5 ص413 👌در پاره ‏اى از مراحل اصلا اجازه خواهى و حرف زدن به آنها داده نمى‏شود و بر دهان آنها مهر مى ‏گذارند، تنها دست و پا و اعضاء و جوارح و زمينى كه گناه بر آن كرده ‏اند بازگو كننده اعمالشان هستند، ولى در پاره ‏اى ديگر از مراحل زبانشان مى‏ شود و به عذر خواهى مى‏پردازند، اما چه سود؟ 👌يكى از اعذار آنها اين است كه گناهان خود را به گردن سردمداران و نفاق بيندازند، به آنها مى‏ گويند:" لَوْ لا أَنْتُمْ لَكُنَّا مُؤْمِنِينَ":" اگر شما نبوديد ايمان مى‏ آورديم" (سوره سبا آيه 31). ❕ولى آنها در مى‏ گويند: أَ نَحْنُ صَدَدْناكُمْ عَنِ الْهُدى‏ بَعْدَ إِذْ جاءكم" آيا ما شما را از هدايت بازداشتيم بعد از آن كه هدايت به سراغتان آمد و با چشم باز آن را مى ‏ديديد"؟! (سبا- 32). 💠و گاه در مقام عذرخواهى مى‏ كنند انحراف خود را به گردن شيطان بيندازند و او را بر وسوسه ‏هايش ملامت كنند، ولى ابليس به آنها پاسخ مى‏ گويد ؛ «فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ » امروز مرا سرزنش نكنيد، خود را سرزنش كنيد"! (ابراهيم- 22) من شما را اجبار بر كارى نكردم تنها دعوت دوستانه‏اى كردم شما هم پذيرفتيد). ❕بنا بر اين هيچ ندارد كه در بعضى از مواقف اجازه عذرخواهى به آنها داده نشود ، در حالى كه در مواقف ديگر عذرخواهى مى ‏كنند اما سودى ندارد. 👌نكته ديگر اينكه گاه انسان مى‏ گويد اما بى‏ فايده و بيهوده است، در چنين موارد گويى اصلا سخنى نگفته ، بنا بر اين جمله" به آنها اجازه عذر خواهى‏ داده نمى‏ شود ممكن است به اين معنى باشد كه عذر خواهى آنها است. 📚تفسیر نمونه ج 20 ص 132 _ ج 16ص 486 ❕پيامى كه اين آیات دارد آن است كه امروز كه مى‏ توان با ‏ طلبى به درگاه خدا آثار گناهان را شست، و با اداى حق مظلومان آثار ظلم را زدود، بايد از فرصت استفاده كرد، و گرنه در آن صحنه و دادگاه بزرگ نه عذر سودى مى‏ بخشد و نه ندامت و پشيمانى و گريه و زارى‏ 📚پیام قرآن ج 5 ص 94 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔قرآن درباره لواط و گناه آن و چیز خاصی نوشته یا نه ❗️اساسا بر اساس چه مستنداتی لواط در اسلام حرام است ❕❕ 💠💠 👌حرمت و زشتی عمل گرایی و لواط مورد اشاره مستقیم قرآن قرار گرفته و می فرماید ؛ « و لوط را فرستاديم هنگامى كه به قوم خود گفت ، شما كار بسيار زشتى انجام مى‏ دهيد كه احدى از مردم جهان قبل از شما آن را انجام نداده ، آيا شما به سراغ مردان مى‏ رويد، و راه تداوم نسل انسان را قطع مى‏ کنيد، و در مجلستان اعمال منكر انجام مى‏ دهيد؟!، اما پاسخ جز اين چيزى نبود كه گفتند اگر راست مى‏ گويى عذاب الهى را براى ما بياور ، (لوط) عرض كرد پروردگارا مرا در برابر اين قوم مفسد يارى فرما » ( عنکبوت 28_30) 👌و می فرماید ؛ « قوم لوط فرستادگان (خدا) را تكذيب كردند. هنگامى كه برادرشان لوط به آنها گفت" آيا تقوى پيشه نمى ‏كنيد؟ من براى شما رسول امينى هستم.تقوى الهى پيشه كنيد و مرا اطاعت نمائيد. من از شما اجرى نمى‏ خواهم اجر من فقط بر پروردگار عالميان است.آيا در ميان جهانيان، شما به سراغ ذكور مى‏ رويد؟ (اين زشت و ننگين نيست؟). و همسرانى را كه خدا براى شما آفريده است رها مى‏ كنيد؟ شما قوم تجاوزگرى هستيد »( شعراء 160_166) 👌و می فرماید ؛ « و لوط را (به يادآور) كه به او حكم و علم داديم، و از شهرى كه اعمال زشت و كثيف ( لواط ) انجام مى‏ دادند بخشيديم، چرا كه آنها مردم بد و فاسقى بودند » ( انبیاء 74) ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس با نوجوانی لواط کند ، روز جنب محشور می شود و غضب و لعنت خدا بر او است و خداوند برای او جهنم را آماده کرده است » 📚الکافی ج 5 ص 544 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « حرمت دبر بزرگتر از حرمت فرج است ، چرا که خداوند امتی را به خاطر حرمت دبر هلاک کرد اما امتی را به خاطر حرمت هلاک نکرد » 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 329 ❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « علت تحریم لواط برای مردان و مساحقه برای زنان آن است که وقتی مردان به مردان و زنان به زنان بسنده کنند ، انقطاع نسل و و خرابی دنیا را در پی خواهد داشت » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 97 👌و فرمود ؛ « اگر سزاوار بود کسی دو مرتبه شود ، بی شک شایسته لواط کار بود که دو مرتبه سنگسار شود » 📚عقاب الاعمال ص 316 ❕و در نقل دیگر آمده است ؛ « زمانی که عمل قوم لوط ( لواط ) صورت بگیرد ، زمین ناله و شکوه و گریه می کند به گونه ای که این ناله و شکوه به آسمان می رسد و آسمان نیز و شکوه و گریه می کند به گونه ای که تا عرش الهی می رسد » 📚المحاسن ص 110 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#مستند_حرمت_لواط 🤔پرسش ❔قرآن درباره لواط و گناه آن و #جرمش چیز خاصی نوشته یا نه ❗️اساسا بر اساس چه مستنداتی لواط در اسلام حرام است ❕❕ 💠پاسخ 👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔پرسش ❔اخیرا یکی از مراجع تقلید اعلام کردند که اگر حکومت گمراه ایران روز شهادت امام کاظم را تعطیل نکند ما دیگر مالیات نمی دهیم ❗️آیا ما حق نقد کردن سخن مرجع تقلید را داریم ❕ 💠پاسخ👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁