پرسمان اعتقادی
ممکن است پرسیده شود آیا همسر نوح تا زمان طوفان نوح، زنده بوده یا قبل از آن، از دنیا رفته بوده است؟ د
ممکن است گفته شود توبه هم کرده باشند، معنایش این نیست که کافر نشده بوده اند؛ آیا آیه و روایتی داریم که کفر آن ها را حتی به مدت کوتاه منکر شده باشد؟
در جواب باید گفت: اثبات کفر دلیل می خواهد و نمی توان گفت چون نمی شود کفر آن ها را انکار کرد، پس معنایش اثبات کفر است؛ زیرا ملازمه ای بین این دو نیست.
توجه داشته باشید تا دلیل محکم و قطعی نداشته باشیم نمی توانیم چیزی را به قرآن و خداوند نسبت دهیم. این احتمالات و... علاوه بر نیازمندی به دلیل و مدرک معتبر، از قرآن و آیات مورد نظر فهم نمی شود.
اگر گفته شود چگونه می شود چند نفر بر علیه پیامبر همدست شوند «تظاهرا علیه» اما همچنان مؤمن باشند و بعد خدا هم بگوید خدا، جبرئیل، صالح مومنین و فرشتگان، پشتیبان او هستند؟
در جواب گفته می شود به آیه بعد توجه کنید. در آیه بعد، خداوند متعال تهدید می کند که گمان نکنند پیامبر آن ها را هرگز طلاق نمی دهد و یا اگر طلاق بدهد، بهتر از آن ها برای ازدواج با پیامبر پیدا نمی شوند.
توجه داشته باشید، همین که در آن ماجرا پیامبر(صلی الله علیه و آله) هیچ کدام از همسرانشان را طلاق ندادند و همسران قبول کردند با همین شرائط، همسر حضرت باقی بمانند، نشان می دهد که از آن جریان کوتاه آمده اند. البته پیامبر(صلی الله علیه و آله) در آن ماجرا، یکماه از همسران خود قهر کرده و از آن ها دور بودند.
لازم به ذکر است که همسر پیامبر بودن به معنای درجات کامل معرفت نیست و همین ماجرا نشان می دهد که برخی از آن ها معرفت لازم به مقام رسالت را نداشته اند.
در ضمن، ایمان مراتب دارد و با مراتب پایین معرفتی باز هم اطلاق ایمان و مؤمن بودن می شود؛ ولو مراتب پایین آن می تواند همراه با نفاق باشد.
نکته: صرف وجود آیات در باره کفر همسران نوح و لوط، نمی تواند کفر همسران پیامبر را ثابت کند؛ لازم به ذکر است که در باره زنان مؤمنه هم آیه آمده است. البته می دانیم آیات ابتدایی سوره تحریم در مقام مذمت دو تا از همسران پیامبر است ولی این لزوما کفر را نمی رساند.
مقابله با خدا و ملائکه و صالح مؤمنین و... همه برای تهدید است تا آن ها و نیز سایرین، جایگاه رفیع پیامبر(صلی الله علیه و آله) را بیشتر درک کنند.
بنابر این؛
گرچه مذمت و سرزنش و حتی تهدید آن دو زن(حفصه و عایشه)، از این آیات، قطعی و مسلم است ولی نمی توان قائل به کفر ظاهری و خروج آن ها از دین شد. این هم که بگوییم چون دلیل بر انکار نداریم، پس می توان احتمال کفر را بدهیم؛ استدلالی صحیح و علمی نیست.
📚پی نوشت ها:
1. تحریم: 66/ 10.
2. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات: ناصر خسرو ـ تهران، ج 10، ص 479؛ مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج 24، ص 301.
3. قمی مشهدی، تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، محقق: درگاهی، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، سازمان چاپ و انتشارات ـ ایران، ج 13، ص 343؛ بحرانی، تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن، موسسة البعثة، قسم الدراسات الاسلامیه ـ قم، ج 5، ص 430.
4. هود: 11/ 40.
5. البرهان في تفسير القرآن، پیشین، ج 3، ص 103؛ حویزی، تفسير نور الثقلين، مصحح: رسولی، ناشر: اسماعیلیان ـ قم، ج 2، ص 356.
6. قرشی، تفسیر احسن الحدیث، انتشارات: بنیاد بعثت، مرکز چاپ و نشر ـ تهران، ج 4، ص 494.
7. طباطبایی، محمد حسین، تفسير الميزان، ترجمه موسوی همدانی، انتشارات: جامعه مدرسین، دفتر انتشارات اسلامی ـ قم، ج 10، ص 341.
8. احزاب: 33/ 57.
9. توبه: 9/ 61.
10. تحریم: 66/ 4.
🔰 @p_eteghadi 🔰
چه آیاتی از قرآن بر پیامبر بدون واسطه و مستقیم نازل شده است و طرز نازل شدن آنها به چه طریق بوده است؟
🎤وحی گاهی بی واسطه وگاهی با واسطه بوده است، درباره اینکه وحی بی واسطه چگونه بوده است، این حدیث نورانی رسول خدا(ص) پاسخ روشن بدین پرسش است :
«أحیاناً یأتینی مثل صلصلة الجرس وهو أشدّه علیّ فیفصم عنّی وقد وعیت ما قال، وأحیاناً یتمثّل لی الملک رجلاً فیکلّمنی فأعی ما یقول؛(1) گاهی وحی مثل صدای زنگ بر من فرود میآمد و حالتی سخت به من دست میداد و احساس سنگینی میکردم. وقتی آنچه القا میشد، دریافت میکردم، آن گاه آن صدا قطع میشد، گاهی فرشته به صورت مردی برای من نمودار میشد و با من سخن میگفت، آنچه او میگفت من دریافت میکردم».
👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
چه آیاتی از قرآن بر پیامبر بدون واسطه و مستقیم نازل شده است و طرز نازل شدن آنها به چه طریق بوده است؟
پیامبر در این حدیث نحوه نزول وحی را با تمثیل به گونهای بیان کرده است که برای مردم تا اندازهای قابل فهم باشد، بنابر این تفاوت وحی بیواسطه و با واسطه در این است که اگر وحی به واسطه جبرئیل به پیامبر میرسید ،حضرت وحی را از طریق فرشته پیامرسان الهی دریافت میکرد، و دریافت وحی زیاد سنگینی نمیکرد، اما اگر وحی بدون واسطه بود، جبرئیل واسطه دریافت وحی نبوده و پیامبر به طور مستقیم آن را از خداوند دریافت میکرده، دریافت وحی به حضرت بسیار دشوار بود، و تحمل آن بر حضرت سنگینی میکرد.
درباره این که چه آیاتی پیامبر بیواسطه و چه آیاتی را به واسطه جبرئیل دریافت کرده ، به طور دقیق مشخص نیست و در جایی هم بحث نشده، ولی از جمله آیاتی که پیامبر بدون واسطه جبرئیل دریافت کرده ،آیات سوره نجم است.
گویا بدون وسطه جبرئیل بر قلب پیامبر نازل شده، چون بر اساس تحلیل مجموع روایات و سخنان مفسران مراد از «علّمه شدید القوى؛(2) او را قدرت بسیار توانا آموخت». ذات حق تعالى است نه جبرئیل و رسول خدا در حالی که در اُفق اعلى قرار داشت، آن آیات از خداوند دریافت.(3)
و یکی دیگر از سوره هایی که در روایتی از امام علی (علیه السلام) استفاده می شود که به صورت مستقیم بر پیامبر اسلام نازل شده است سوره مبارکه مائده است.(4)
📚پینوشتها:
1. بحار الانوار،مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى،دار إحياء التراث العربي،بيروت، 1403 ق،چاپ: دوم،، ج 18، ص 260، حدیث 13.
2. نجم (53) آیه 5.
3. تفسير نمونه،آيت الله مکارم شيرازي، دار الكتب الإسلامية،ايران- تهران، 1371 ه. ش، چاپ: 10، ج 22، ص 488.
4. التمهيد في علوم القرآن ،معرفت، محمدهادى،حوزه علميه قم، مركز مديريت،ايران- قم،1410 ه. ق،چاپ: 3، ج1، ص: 64.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓پرسش:
اگر از کسی حلالیت بطلبیم و او به زبان ما را حلال کند ولی در دل از ما راضی نباشد، باز ما مدیون او هستیم؟
✍️ پاسخ:
باسمه تعالی؛ باید دانست که حلالیت به زبان نیست، بلکه به قلب میباشد و طرف باید قلبا از شخص ظلم کننده راضی شود، حال به هر نحوی که باشد. پس اگر چنانچه به کسی ستم نمودیم، باید به هر نحوی که شده قلباً رضایت آن شخص را جلب نماییم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❔#پرسش_و_پاسخ
آیا در قرآن به حکومت جهانی #امام_مهدی_علیه_السلام، اشاره شده است؟
💡پاسخ :
آیات متعدّدی، حکومت جهانی اسلام و حاکمیت ارزش های دینی و انسانی را در جهان، پیش بینی کرده اند.
در احادیث متواتر و قطعی، چهار دسته از این آیات به «حکومت جهانی #امام_مهدی_علیه_السلام» تفسیر یا تأویل شده اند:
◀️۱. آیاتی که جهانی شدن اسلام را پیشگویی کرده اند :
▫️الف. آیات فراگیر شدن دین حق
▫️ب. آیه حکومت صالحان بر زمین
▫️ج. آیه امامت و وراثت مستضعفان
▫️د. آیه خلافت اهل ایمان و عمل صالح
▫️هـ. آیات پایان یافتن فتنه
◀️۲. آیاتی که به حکومت جهانی اسلام اشاره کرده اند.
این آیات، با کمک احادیث اهل بیت(ع)، به حکومت جهانی اسلام با رهبری #امام_مهدی_علیه_السلام بشارت می دهند :
▫️الف. آیات مربوط به حیات زمین پس از مرگ
▫️ب. آیات پیروزی حق و نابودی باطل
◀️۳. آیاتی که به قیام #امام_مهدی_علیه_السلام تأویل شده اند.
این آیات در ظاهر، اشاره ای به حکومت جهانی اسلام ندارند و تنها احادیث، آنها را به #قیام_امام_مهدی_علیه_السلام مربوط دانسته اند.
◀️۴. آیاتی که بر #یاران_امام_مهدی_علیه_السلام تطبیق شده اند.
این آیات، همان آیاتی هستند که به مدح و یا ذمّ برخی افراد (به خاطر وجود صفات خاصّی در آنان) پرداخته اند و در احادیث، این مدح ها یا ذم ها بر یاران و دشمنان #امام_مهدی_علیه_السلام تطبیق شده است.
📖 دانش نامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ: ج ۲ ص ۱۰۱
🔰 @p_eteghadi 🔰
💎 توصیهای از حضرت ولی عصر (عج)
🔻 امام مهدی (عج):
وَأمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعُوا فيها إلى رُواةِ حَديثِنا فَإنَّهُمْ حُجَّتى عَلَيْكُمْ وَ أنَا حُجَّهُ اللّه ِعَلَيْهِمْ
❇️ امّا در رخدادهايى كه پيش مى آيد به راويان احاديث ما مراجعه كنيد كه آنان حجّت من بر شما هستند و مـن حـجّت خــدا بـر آنـانـم.
📚 معجم احاديث المهدى عليه السلام، ج ۴، ص ۲۹۴.
•┈┈••✾••┈┈•
🔰 @p_eteghadi 🔰
6.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مهدویت در کلام علماء:
✳️ آیت الله امامی کاشانی
🔰 آینده بی نظیر در روایات معصومین علیهم السلام
#مهدویت
#امام_زمان
#آخر_الزمان
#آینده_جهان
#احادیث_مهدوی
#امامی_کاشانی
🔰 @p_eteghadi 🔰
سخنرانی کامل آیت الله حائری شیرازی.mp3
31.91M
🎧 مهدویت در کلام علماء:
✳️ آیت الله حائری شیرازی رحمه الله در هشتمین همایش دکترین مهدویت سال 1392
🔰 با موضوع آینده آمریکا و ایران و انتظار حقیقی
#مهدویت
#امام_زمان
#آیت_الله_مؤمن
#ولایت_امام
#ولایت_فقیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
#تقویم_شیعه
#تاریخ_مستند
🔴 بیست و یکم #جمادی_الثانی سالروز وفات
#حضرت_ام_کلثوم " سلام الله علیها "
جناب امّ کلثوم سلام اللَّه علیها، چهار ماه پس از بازگشت از کربلا به مدینه از دنیا رفتند.
صاحب ریاحین الشریعه به نقل از اعیان الشیعه می فرماید: امیر المؤمنین علیه السّلام آن مخدره را به عون بن جعفر طیار تزویج نمودند.
آن حضرت در واقعه جانسوز کربلا حضور داشتند و بعد از شهادت امام حسین علیه السّلام و اهل بیت و اصحابشان در کنار خواهرشان حضرت زینب سلام اللَّه علیها از بانوان و یتیمان محافظت می نمود، و اشعار آن حضرت در فراق برادر در کربلا مشهور و جانسوز است.
پس از عاشورا که بانوان به اسارت کوفه و شام رفتند، خطبه آن حضرت در شهر کوفه و مجلس ابن زیاد، اشعار آن حضرت در قادسیه و قنسرین، اثر دعای آن حضرت در سیبور و بعلبک، کلمات آن جناب با شمر هنگام ورود به دروازه شام، مرثیه های حضرت در اربعین و مراجعت به مدینه، دلالت بر عظمت و شجاعت و صبر آن مخدره دارد.
سرانجام بعد از چهار ماه از ورود به مدینه با دلی پر از غم و اندوه در مصائب کربلا بالاخص شهادت حضرت سیّد الشهداء رحلت نمود و در مدینه منوره دفن شد. به قولی رحلت آن حضرت در آخر ماه جمادی الثانی بوده است.
📚ریاحین الشریعه: ج 3، ص 244 256
📚ریاحین الشریعه: ج 3، ص 345
📚تذکره الخواص: ص 75
📚وقایع المشهور: ص 110
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️#پرسش_و_پاسخ
💠 ظهور #امام_مهدی_علیه_السلام ، امرى حتمى است. براى تحقّق چنين امر حتمى اى كه وعده تخلف ناپذير الهى است، چه نيازى به درخواست و دعا داريم؟
پاسخ :
✍🏻 اگرچه قيام مهدوى، حتمى است، امّا دعاى ما و هزاران نفر ديگر در طول تاريخ، مى تواند جزئى از علّت تامّه و تقدير الهى براى ظهور امام زمان عليه السلام باشد. با دعا كردن و درخواست از خدا، و با گرد هم آمدن ديگر عوامل، زمينه حصول علّت تامّه ظهور و قيام امام زمان عليه السلام ، فراهم مى آيد و حتميت وعده الهى، رقم مى خورَد.
🔺 گفتنى است كه اصل قيام امام مهدى عليه السلام حتمى است، امّا زمان و شكل وقوع و نيز آسانى و سختى آن، و همچنين افراد و تعداد شركت جويان در آن، از قطعيت برخوردار نيست و اين، خود، عرصه جديدى براى دعا و راز و نياز فراهم مى آورد.
🚩 بر همين پايه، تحقّق آثار قيام و به كمال رسيدن نهضت نيز امرى است كه به فراهم آمدن ده ها عامل و صدها زمينه چينى نيازمند است كه دعا و درخواست از خداى رحمان مى تواند بخشى از آنها باشد. همچنين توجّه به محتواى ادعيه مى تواند جامعه آرمانى شيعه را ترسيم كند و فاصله ما را با آن برنمايد؛ امرى كه مسئوليت ما را در زمينه چينى براى ظهور به ما يادآورى مى كند.
🔹شركت جستن فرشتگان در قيام و تعداد و زمان به يارى آمدن آنها نيز مى تواند بدين گونه به دعاى ما گره بخورد و در پى اجابت ادعيه، تعداد فراوان ترى فرشته و بسى پيش تر و يا در مواضعى بيشتر به يارى بيايند. افزون بر اين، بازخوانى مكرّر اين ادعيه، سبب افروختن شعله اميد در دل منتظران ظهور و تقويت روحىِ ياران امام است.
🔰 @p_eteghadi 🔰