eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.2هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💠از برکات یاد خدا برای معتکف... ▫️ یاد خدا، دل را نورانی مى‌کند و انسان در پرتو این نورانیت، به علم، نور و حکمت حقیقی دست مى‌یابد و در نتیجه، به نیروی بینش و بصیرت الهی مجهّز مى‌گردد و حقایقی را دریافت مى‌کند که از راه تعلیم و تعلّم، به آنها نمی‌تواند دست یابد. در این هنگام، ایمان او به حقایق غیبی تقویت مى‌گردد و به مرتبۀ یقین مى‌رسد و یقین، او را به مرز عصمت، نزدیک مى‌گردانَد. 🔅(ص) : خداوند سبحان فرمود: «هر گاه بدانم که بنده‌ام غالباً به یاد من است، میل او را به درخواست و راز و نیاز با خودم منتقل مى‌کنم، و هر گاه بنده‌ام چنین باشد، اگر بخواهد دچار غفلت شود، مانع غفلت او مى‌شوم. اینان، اولیای حقیقی من‌اند. اینان، پهلوانان حقیقی‌اند». قالَ اللّهُ سُبحانَهُ: إذا عَلِمتُ أنَّ الغالِبَ عَلى عَبدِي الاِشتِغالُ بي، نَقَلتُ شَهوَتَهُ في مَسأَلَتي ومُناجاتي، فَإِذا كانَ عَبدي كَذٰلِكَ فَأَرادَ أن يَسهُوَ حُلتُ بَينَهُ وبَينَ أن يَسهُوَ؛ اُولٰئِكَ أولِيائي حَقّاً، اُولٰئِكَ الأَبطالُ حَقّاً. (۱) 🔅 : مداومت بر یاد خدا، دل و اندیشه را روشن مى‌گردانَد. دَوامُ الذِّكرِ يُنيرُ القَلبَ وَالفِكرَ. (۲) 🔅ذکر، ره‌نمود خِردها و بیداری جان‌هاست. الذِّكرُ هِدايَةُ العُقولِ، وتَبصِرَةُ النُّفوسِ. (۳) ا - - - - - ۱) عدّة الداعی: ص ۲۳۵ ۲) غرر الحكم: ح ۵۱۴۴ ۳) همان: ح ۱۴۰۳. 📚 فرهنگ‌نامه اعتکاف ، ص۱۴۳ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
محل دفن حضرت زینب(س) در کدام کشور است درباره این که قبر حضرت زینب در چه مکانى است، سه احتمال وجود دارد: مدینه، شام و قاهره. عمده سیره نویسان مرقد آن بانوى بزرگ را «قاهره» و «شام» گفته اند. یحیى بن حسن حسینى عبیدلى اعرجى در کتاب اخبار زینبیات و برخى دیگر از سیره نویسان گفته اند: حضرت زینب در مصر وفات نمود.[1] حسنین سابقى در کتاب مرقد عقیله زینب و برخى دیگر نوشته اند که مرقد حضرت در شام و دمشق قرار دارد.[2] برخى دیگر از نویسندگان مانند دکتر شهیدى در کتاب زندگانى فاطمه زهرا (س) مرقد آن بزرگ بانوى اسلام را به صورت مردّد بین مدینه ، شام و مصر مطرح کرده اند.[3] آنان که گفته اند مقبره آن حضرت در مصر قرار دارد، این گزارش را نقل کرده اند که بعد از مراجعت کاروان باقى مانده واقعه کربلا از شام به مدینه، جوّ عمومى مدینه نا آرام شد. حاکم مدینه نامه اى براى یزید نوشت و وضع پیش آمده در مدینه و نقش حضرت زینب در بیدارى و مقاومت مردم را براى یزید توضیح داد. یزید در پاسخ نوشت که زینب را از مدینه اخراج کند. حاکم مدینه مُصِرّ بود که زینب از مدینه خارج شود. سرانجام حضرت زینب از مدینه به مصر هجرت کرد و مورد استقبال حاکم مصر و عده زیادى از اهالى مصر قرار گرفت. حضرت زینب بعد از گذشت حدود یک سال در غروب پانزدهم رجب سال 63 در قاهره رحلت نمود.[4] اما آنان که گفته اند: مقبره حضرت زینب در شام است. ضمن نقل این داستان که حاکم مدینه در پى اخراج و تبعید حضرت زینب بر آمد و سرانجام حضرت زینب به شام رفت، به نقل دیگرى پرداختند و آن این است : موقعى که واقعه حره و غارت و کشتار مردم مدینه در سال 62 هجرى توسط یزیدیان رخ داد، عبدالله بن جعفر براى این که ناراحتى همسرش زینب تجدید نشود و قدرى غم و اندوه او کاسته شود، افزون بر این، مرض وبا و طاعون در مدینه شایع شده بود و براى در امان ماندن از آن ، به همراه حضرت زینب به سوی مزرعه ای در شام رفتند و در آن جا اقامت گزیدند تا این که حضرت زینب مریض شد و در آن دیار از دنیا رفت. پس از زینب کبرا ، ام کلثوم دختر دیگر حضرت علی(ع) که از غیر فاطمه زهرا (س) و نام او زینب صغرا بود، مشهور به زینب کبرا شد و به مصر رفت.[5] حتی اگر نتوان به یقین مشخص کرد که قبر حضرت زینب علیها السلام در کجا واقع است باز می توان گفت: زیارتگاه ها و اماکنی که به این دودمان منسوبند همه از مصادیق آیه شریفه:" (این چراغ پرفروغ) در خانههایى قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهاى آن را بالا برند (تا از دستبرد شیاطین و هوسبازان در امان باشد)...[6] می باشند." این خانه ها و زیارتگاه ها و لو منسوب به آن ها باشد، جای ذکر و توجه به خدا و انسان سازی و پیوند با شهیدان و اهل بیت است. محل دفن اهل بیت هر کجا که باشد یاد و خاطره شان زنده است و در سینه های مردم عاشق جای دارند. [1] . عبیدلی نسابه ،اخبار الزینبات، ، صص 115- 122. [2] . سابقی شیخ محمد حسنین مرقد العقلیه زینب علیها السلام، شیخ محمد حسنین ، ص 45. [3] .شهیدی،سید جعفر، زندگانى فاطمه زهرا (س) ، ص 161 و 162. [4]. عبیدلی نسابه ،اخبار الزینبات، ، صص 115- 122. [5] . شیخ جعفر نقدى ، زینب کبرا، نقل از ستارگان درخشان، ج 2، ص 183 ـ 184. [6]. نور،36:"فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ.." ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽ 🔴15رجب روز بسیار شریفی است👌 روز دعای ام داوود هست. ام داوود مادر رضاعی امام صادق بود. از قضا فرزندش توسط منصور دوانیقی دستگیر میشود. نقل است که ام داوود چنین میگفته: منصور دوانیقی فرزندم را دستگیر کرده بود. اما من از زندانی بودن فرزندم خبر نداشتم و گاهی هم خبر مرگ او را به من می‌دادند. باورم نمیشد و روزگارم با اشک و آه و گریه و ناله می‌گذشت. برای گرفتن حاجت دست به دامن هر دعایی شدم. از هر کسی که صالح و مومن میدانستم تمنا می‌کردم برای رفع ناراحتیم دعا کنند اما نتیجه‌ای نگرفتم. یک روز با خبر شدم امام صادق(ع ) که با فرزندم داوود از من شیر خورده بود بیمار شده. از او عیادت کردم. موقع برگشت فرمود: از داوود خبر تازه‌ای نداری؟ با شنیدن نام داوود بغضم ترکید و با آه د و گریه گفتم: نه بی خبرم. از دوری و سرنوشت نامعلومش سرگشته و چون مرغ سرکنده ام. تو برادرش هستی. برایش دعا کن. امام صادق(ع )، فرمود: 15 رجب (روز وفات حضرت زینب) دعای استفتاح را بخوان؛ با این دعا درهای آسمان گشوده و فرشتگان الهی دعاکننده را مژده اجابت می‌دهند و هیچ حاجتمند و دردمند و دعاکننده‌ای در دنیا با این دعا مایوس نمی‌شود.ا ی مادر داوود ماه رجب نزدیک است و در این ماه مبارک دعا مستجاب می‌گردد، همین‌که ماه رجب رسید سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم روزهای ویژه ایست اگر توانستی روزه بگیر. نزدیک ظهر روز پانزدهم غسل کن و هشت رکعت نماز با رکوع و سجود دقیق و حساب شده انجام بده. من آن دعا را انجام دادم و پسرم داوود آزاد شد. داوود را نزد امام صادق(ع ) بردم و آن حضرت به فرزندم گفت: علت آزادی تو از زندان این بود که منصور دوانیقی، علی(ع ) را در خواب دیده بود و حضرت علی(ع) به منصور فرموده بود اگر فرزند مرا آزاد نکنی تو را در آتش خواهم انداخت. منصور در آتش افتادن خود را دیده بود و از ترس ناچار به آزادی داوود شده بود. این دعا در این روز خاص بی نهایت تاثیرگذار هست. پس این روز را دریابید و به دیگران هم خبر بدین. اعمال روز ۱۵رجب☘️ صد مرتبه سوره حمد صد مرتبه سوره اخلاص ده مرتبه آیة الکرسی و یک غسل حاجت. این دعا(دعای استفتاح یا ام داوود) که در مفاتیح هم درج شده و مملو از اسامی خداست و بی برو برگرد حاجت دهنده است. خداوندا به حق این روز و این ماه ✨ ✨به حق خط خط قرآن ✨ ✨هیچ خانه ای غم دار✨ ✨هیچ مادری غمگین و داغ دیده✨ ✨هیچ پدری شرمنده✨ ✨هیچ محتاجی ستم دیده ✨ ✨هیچ بیماری درد دیده✨ ✨هیچ چشمی اشکبار ✨ ✨هیچ دستی محتاج✨ ✨هیچ دلی شکسته✨ ✨و هیچ خانه ای بی نعمت نباشه ❤️الهی آمین یا رب العالمین...❤️ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 پیام ابدی ▫️ شما سهم را از عصر عاشورا به بعد ندانید، خیال نكنید كه زینب كبری فقط حامل بار اسارت است! ایشان در طلیعه سفر با بود و قضایا را مرتب پی‌گیری می ‌كرد و می‌ فرمود: «نُحیی مَعَهُ وَ نَمُوتُ مَعَهُ»؛ یعنی ما اصلاً رفتیم و می‌ رویم كه با تقسیم كار برای همه خطرها را تحمل كنیم. ▫️ از همان میدانی كه دیگری فاصله بین مكه و كربلا را طی كرده بود [تا] به سالار شهیدان گزارش بدهد كه كل خاورمیانه آشوب است، شما تا می ‌توانید برگردید به مدینه و ساكت باشید و وجود مبارك ابی‌ عبدالله (علیه السلام) اعتراض كرد و فرمود ممكن نیست، بعد آن گزارش‌دهنده گفت پس زن و بچه را اجازه بدهید به مدینه برسانم، اینجا زینب كبری فرمود مبادا! «نُحیی مَعَهُ وَ نَمُوتُ مَعَهُ». همین زینب كبری كه با حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌ابی ‌طالب بود؛ گاهی مانند حسین بن علی (ع) سخن می‌ گفت [و] گاهی مانند علی بن ‌ابی ‌طالب (ع). ▫️ دختر علی در كنار سر مطهر سالار شهیدان در شام به پسر معاویه فرمود: «أَ مِنَ الْعَدْلِ یابْنَ الطُّلَقاءِ!»؛ ای پسر آزاد شده این عدالت است كه بچه ‌های پیغمبر را از شهرها عبور دادی و بچه‌ های خودت را در حرم نشاندی؟! می ‌بینید زینب مثل علی (علیه السلام) حرف می ‌زند، این ‌چنین نیست كه سخن از اسارت باشد. فرمود: یزید! شما‌ها را ما‌ آزاد كردیم پدرت را ما آزاد كردیم جدت را ما آزاد كردیم؛ در كنار آن تشت و سر بی ‌پیكر مطرح كرده است. ▫️ اینجا زینب می ‌گوید تو با بازوهای بسته ما را آوردی، خیال كردی ما حقیریم و تو عزیزی؟! خیر! در تمام روی زمین زن و مردی به عزت ما نیست. همه ‌اش سخن از است سخن از است. این حرف ها حرف های روز است حرف های زنده است، حرف هایی است كه تاریخ مصرف ندارد حرف هایی است كه دارد. : 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 رهزنان هدایت 🔸 عده زیادی جلوی تبلیغ اسلام را می ‌گیرند (یك) عده ‌ای جلوی تعلیم اسلام را می ‌گیرند (دو) عده ‌ای جلوی تزكیه اسلام را می ‌گیرند (سه)؛ كارهای ضدّ فرهنگی می ‌كنند چه در بخش چه در بخش چه در بخش که می‌خواهند دین را عاجز كنند. اینكه می ‌فرماید اینها معاجزند و درصدد عجز ما و رهبران الهی ‌اند، این روشن است كه در برابر خدا نیست كه بخواهند خدا را عاجز كنند، آخر او قدرت مطلقه است. فرمود: ﴿وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِینَ﴾؛ ما هرگز كسی نیستیم كه ما دنبال بیفتیم یك عده جلو بزنند ﴿وَمَا هُمْ بِمُعْجِزِینَ﴾؛ اینها بخواهند كار ما را و ما را عاجز كنند این شدنی نیست. 🔸 تمام تلاش و كوشش‌ اینها این است كه ﴿وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلاَ نَبِی إِلَّا إِذَا تَمَنَّی أَلْقَی الشَّیطَانُ فِی أُمْنِیتِهِ﴾ یعنی هر وقت پیامبران و انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) آمدند دارند تبلیغ و تعلیم و تزكیه می ‌كنند آنها می ‌كنند كه نمی‌ گذارند کارهای انبیای الهی, معصومین, اهل بیت (علیهم السلام) پیش برود؛ این را می ‌گویند: «معاجز». فرمود اینها در میدان تبلیغ و تعلیم و تزكیه فرهنگی ما یا جلوی مقتضی را می ‌گیرند یا مانع ایجاد می ‌كنند یا شبهه ایجاد می ‌كنند یا اغوا می ‌كنند و نمی ‌گذارند دین پیش برود، ولی ما بالأخره دین را پیش می ‌بریم. 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 2 تاریخ: 1392/03/08 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
بعضی عرب‌ها مانند حضرت زهرا سلام الله علیها سه تا حجاب داشتند. آن زمان هم که ما در عراق بودیم، رسم زن‌های عفیف عرب این بود که مقنعه مشکی به سرمی کردند؛ بعد با یک پارچه مشکی پیشانی خود را تا ابرویشان می بستند که این مقنعه جابه جا نشود، بعد از آن یک عبای عربی زنانه می پوشیدند که در دست‌هایشان می کردند و برای آن تا پایین، دکمه می گذاشتند، بعد یک عبای دیگر سرتاسری سرشان می کردند و یک پوشیه هم می زدند؛ حجاب آنان این‌گونه بود. اینکه بعضی مداح ها می گویند حجاب حضرت زینب سلام الله علیها را عصر عاشورا دزدیدند و ... ، این‌ها توهین به مقام ولایت است. حضرت زینب سلام الله علیها مقام عصمت دارد. بعضی ها به گمانشان هر چه سر زبانشان می آید، باید بخوانند تا مردم گریه کنند؛ در حالی که کسی گریه پیش فروش نکرده است. حقیقت را بگو؛ اگر گریه کردند که کردند و اگر نکردند هم که نکردند. تو هزار دروغ می بافی، تا او گریه کند؟ تو اهل بیت را نابود می کنی و عصمت آن‌ها را از بین می بری برای اینکه او گریه بکند؟ بر فرض هم که حجاب اهل بیت:را در عصر عاشورا دزدیده باشند، این پارچه¬های رویین بوده که با نبود این‌ها هم حجاب حفظ می شد؛ نه اینکه تمام حجاب ایشان را برداشته باشند. (س) ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اهمیت اعتماد به دیگران در روابط بین فردی 🟡 در روابط بین فردی، جلب اعتماد دیگران بسیار مهم است، بدون اعتماد، ارتباط مؤثر شکل نمی‌گیرد. اگر به هر دلیل بین افراد اعتماد و حسن ظن نباشد، هر یک از خوبی‌های یکدیگر را با نگاه و ذهنیت منفی برداشت می‌کنند. 🟠 دراین‌باره امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: «مَنْ لَمْ يَرْضَ مِنْ أخيهِ بِحُسْنِ النِّيَّةِ لَـمْ يَـرْضَ بِالْعَـطِيَّـةِ»؛ «كسى كه حسن نيت برادر مؤمن خود را نپسندد، هـديه و بخشش او را نخـواهـد پسنديد». 📌 بحار الأنوار، مجلسی، ج۷۱، ص181. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♦️موضع انقلاب اسلامی در مواجهه با ملی‌گرایی چیست⁉️ 🔸ملیت به معنای احساس تعلق و مسئولیت در برابر جامعه‌ای که در آن متولد شده‌ایم، رشد کرده‌ایم و از مواهب آن برخورداریم، هیچ منافاتی با عقیده اسلامی و پایبندی به مکتبی که آن را انتخاب کرده‌ایم و سعادت خود را در گرو التزام به آن می‌دانیم، ندارد. آن‌چه با اسلامیت جامعه و هویت اسلامی آن در تعارض است ملی‌گرایی و تعصبات جاهلانه نسبت به نژاد و سرزمین و نسبت به سایر جوامع است. 🔸از منظر انقلاب اسلامی، اسلام آرمان، عقیده و مسیر تعالی جامعه‌ است و ملیت، خاستگاه و نقطه عزیمت جامعه. 📌فرهنگ انقلاب اسلامی در برابر این نوع ملی‌گرایی تعصبانه و معارض که درصدد برجسته‌سازی تفاوت‌های ملی، قومی و سرزمینی در میان مسلمانان و محروم ساختن آن‌ها از ظرفیت کارساز اسلام در هویت جوامع اسلامی است، ضمن احترام به مفاخر ارزشمند و توانمندی‌های ملی جوامع اسلامی، اسلام ناب را به‌مثابه اندیشه جامع، عقلانی و کارآمد و بزرگ‌ترین سرمایه معنوی و ملی مشترک بین همه جوامع مسلمان تلقی می‌کند و در پرتو آن، برجستگی‌های مثبت ملی را رنگ توحیدی می‌بخشد و عقیده دارد که این ویژگی‌ها، در فرهنگ اسلامی مشترک و در هویت اسلامی و ملی جوامع اسلامی اعتبار می‌یابند: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً» «بگوئید ما رنگ خدایی به خود می‌گیریم و چه رنگی بهتر از رنگ خداست». ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ✍️ مناظره جذاب امام جواد علیه‌السلام با علمای اهل سنت ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عبرت، نگهدارنده! 🔅 : 🔸«آنچه مى گويم، بر عهده مى گيرم و خود ، بدان ضامنم. آن كه از عقوبت‌هاى مقابل ديدگانش عبرت گيرد، تقوا او را از فرو افتادن در شبهه‌ها نگه دارد» . 🔹«ذِمَّتي بِما أقولُ رَهينَةٌ، وأنَا بِهِ زَعيمٌ، إنَّ مَن صَرَّحَت لَهُ العِبَرُ عَمّا بَينَ يَدَيهِ مِنَ المَثُلاتِ، حَجَزَتهُ التَّقوى عَن تَقَحُّمِ الشُّبُهاتِ». . 📚 نهج البلاغه خطبه ۱۶. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
عبرت، نگهدارنده! 🔅 : 🔸«آنچه مى گويم، بر عهده مى گيرم و خود ، بدان ضامنم. آن كه از عقوبت‌هاى مقابل ديدگانش عبرت گيرد، تقوا او را از فرو افتادن در شبهه‌ها نگه دارد» . 🔹«ذِمَّتي بِما أقولُ رَهينَةٌ، وأنَا بِهِ زَعيمٌ، إنَّ مَن صَرَّحَت لَهُ العِبَرُ عَمّا بَينَ يَدَيهِ مِنَ المَثُلاتِ، حَجَزَتهُ التَّقوى عَن تَقَحُّمِ الشُّبُهاتِ». . 📚 نهج البلاغه خطبه ۱۶. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا نباید اسم امام زمان را بگوییم و چرا در همه دعا ها با لقب و کنیه آمده و نامشان برده نشده است؟.mp3
646K
⭕️ سؤال ❓چرا نباید اسم امام زمان را بگوییم و چرا در همه دعاها اسم ایشان با لقب و کنیه آمده و نامشان برده نشده است؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ دینداری سازنده رفتارها 🔸دینداری نقش به‎‌سزایی در ساخت رفتارها و کردارها دارد. هرچه‌قدر ایمان انسان قوی‌تر باشد رفتار و کردارهای او زیباتر شکل می‌گیرد. 🔹 بدون تردید شکل‌گیری رفتارهای زیبا می‌تواند جامعه را به سوی سعادت و کمال رهنمون سازد. 🔸امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در این‌باره می‌فرماید: «ثَمَرَةُ الإيمانِ اَلفَوْزُ عِندَ اللهِ؛ ثمره و نتیجه ایمان، رستگاری نزد خداوند است». 🔹در نقطه مقابل خانواده‌ و جامعه‌ای که دیندار نباشد یا دینداری در آن ضعیف باشد، نمی‌تواند تکلیف خویش را در مسائل اخلاقی و اجتماعی به خوبی انجام دهد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 موعظه و تذکر، شیوه‌ تربیتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام 🟢 بر اساس آموزه‌های اسلامی، انسان فطرتاً نیازمند موعظه است، و بدون آن انسان به غفلت و ضلالت دچار می‌شود. امام علی علیه‌السلام در این باره می‌فرمایند: «اَلْمَوَاعِظُ صِقَالُ اَلنُّفُوسِ وَ جِلاَءُ اَلْقُلُوبِ»؛«موعظه، روشنی‌بخش جان‌‌ها و جلا دهنده قلب‌هاست» 🟣 خوب است که پدران و مادران و مربیانی که رهرو مکتب تربیتی آن امام همام هستند، از موعظه نیکو برای فرزندان و شاگردان خود استفاده کنند و فرزندان و دانش آموزان و دانشجویان نیز از شنیدن مواعظ و سخنان حکمت آمیز بزرگان، استقبال کنند. 📌غرر الحکم و درر الکلم، تمیمی آمدی، ص72. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال ❓آیا می‌توان ذات خداوند را شناخت؟ 🔷 در مورد مباحثی که درباره شناخت خدا و صفات او مطرح می‌شود، باید به این نکته توجه داشت که تمام این شناخت‌ها در محدوده انسان ممکن و محدود است و ازآنجاکه آگاهی بشر، محدود است، هرگز نمی‌توان به حقیقت ذات خداوند و حتی صفات او دست یافت. 🔹به تعبیر دیگر موجود محدود، نمی‌تواند احاطه به ذات نامحدود پیدا کند و آنچه ما از ذات و صفات خدا آگاهی داریم، علمی مختصر و بیشتر بر محور مخلوقات الهی و با استفاده از آنان است. درنتیجه انسان‌ها می‌توانند از طریق مخلوقات با بعضی از صفاتِ خدا آشنا و یا افعال خداوند را مورد بررسی قرار دهند، اما شناخت ذات خداوند و حتی حقیقت و کیفیت واقعی صفات خداوند نیز برای انسان‌ها ممکن نیست؛ چراکه خداوند شبیه دیگر مخلوقات نیست.[1] ✅پس شناختی که ما داریم با بررسی این صفات در انسان‌ها و حذف وجوه نقص و عیب از این صفات و انتساب آن صفات به خداوند ممکن است. 🔹 توجهی به معنای «الله‌اکبر» 🔷 ما روزانه چندین‌بار ذکر «الله‌اکبر» را در نمازهای واجب و مستحب به کار می‌بریم. توجه به معنایی که اهل‌بیت علیهم‌السلام از این ذکر شریف بیان کرده‌اند، برای موضوع این نوشتار قابل استفاده است. در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است که اصحاب از ایشان سؤال نموده‌اند که خدا بزرگ‌تر از چه چیزی است و ایشان فرموده‌اند: «اللهُ أَکْبَرُ مِنْ أَنْ یُوصَفَ»؛[2] «خدا بزرگ‌تر از این است که مورد توصیف قرار بگیرد». ✅ شناخت ذات خداوند و حقیقت صفات او با توجه به محدود بودن انسان ممکن نیست. 📗پی‌نوشت: [1]. سوره شوری، آیه 11. [2]. محمدی ری‌شهری، محمد، دانشنامه ميزان الحكمه، انتشارات دارالحدیث، ج 5، ص 228. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ویژه ماه رجب 💢 فضیلت و برکات ماه رجب 🎙 آیت‌الله میرباقری ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویژه ولادت امام علی علیه‌السلام 💢 ولایت امیرالمؤمنین، نشانه ایمان 🎙 استاد علوی تهرانی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯صدثانیه | مهمترین اخبار و رویدادهای ایران و جهان از «هشدار قالیباف به آذربایجان» تا «بازداشت عبدالمجید مرادزهی به جرم تشویش اذهان عمومی» ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♦️وحدت مسلمانان در مقابل دشمنان 🔸مسلمانان جهان باید توجه داشته باشند که همگی زیر یک چتر، یعنی اسلام قرار دارند، به عبارتی اگرچه اختلافات عقیده‌ای در بین مذاهب مختلف اسلامی دیده می‌شود، ولی در یک‌چیز و آن هم در دین باهم اشتراک دارند و این اشتراک را باید نقطه عطفی برای وحدت جوامع مسلمان بدانند. 🔸اختلافاتی که بین مذاهب مختلف اسلام وجود دارد، نباید آب گل‌آلودی باشد برای ماهی‌گیری دشمن، بلکه این اختلافات همواره باید دلیلی باشند، برای مباحثه مسلمانان با یکدیگر و ارتباط‌‌گیری بین مذاهب مختلف. 🔸امام خمینی رحمه‌الله در این رابطه بیان می‌کنند: «اختلاف‌سلیقه، اختلاف رأی، مباحثه، جاروجنجال این‌ها باید باشد، لکن نتیجه این نباشد که ما دودسته بشویم و دشمن هم. نباید دودسته باشیم درعین‌حالی که اختلاف داریم، دوست هم باشیم». ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
AUD-20220513-WA0042.mp3
4.81M
⭕️ سؤال ❓چرا ياران امام زمان عجل‌الله برای ظهور 313 نفر می‌باشند؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♦️راهکاری برای تربیت اسلامی فرزندان 🔸امروزه خانواده، مدرسه و جامعه هر یک به‌گونه‌ای تحت تأثیر رسانه‌ها و جریان‌های فرهنگ‌ساز غربی هستند و تلاش‌های این فرهنگ معارض با اسلام و اثرگذار، آثار مخرب فراوانی را برای جامعه مسلمان و شیعه کشور عزیزمان دارد. 🔸ازاین‌رو افرادی که در جبهه فرهنگی انقلاب جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، باید بیش‌ازپیش توجه خود را معطوف تربیت اسلامیِ افراد جامعه، حتی بزرگسالان نمایند. ازاین‌رو تحول و اصلاح زیرساخت‌های فکری، تربیتی و منابع انسانی در دستگاه‌های مدیریتی مختلف به‌ویژه آموزش‌وپرورش و در مدارس براساس آموزه‌های اسلامی ضرورتی انکارناپذیر است. 📌متأسفانه به خاطر این‌که ساختارهای رسمی و فرهنگی جامعه در بیشتر موارد تحت تأثیر و تقلید از فرهنگ سکولاریست غرب شکل‌گرفته است و جایگاه خانواده به‌عنوان مقوله‌ای که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، نادیده انگاشته شده است، حال‌آنکه از دیدگاه اسلام خانواده به‌عنوان نخستین مدرسه و دانشگاه برای تربیت فرزندان، بسیار مهم است. ⏫درنتیجه در کنار تربیت رسمی، از ظرفیت‌های تربیت غیررسمی نیز باید استفاده کرد، راهبردهای تلفیقی در تربیت کودکان و نوجوانان مانند به کار بردن ظرفیت‌های رسانه‌ای در کنار ظرفیت مراکز دینی و به‌خصوص روحانیت و حوزه‌های علمیه و توانمندسازی و به‌کارگیری مشارکت خانواده‌ها در تربیت فرزندان، می‌تواند به اثربخشی تربیت اسلامی مدارس کمک کند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🌿 امام کاظم علیه السلام: رَجَبٌ نَهَرٌ فِی اَلْجَنَّةِ أَشَدُّ بَیَاضاً مِنَ اَللَّبَنِ وَ أَحْلَى مِنَ اَلْعَسَلِ مَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ رَجَبٍ سَقَاهُ اَللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مِنْ ذَلِكَ اَلنَّهَرِ. رجب رودخانه‌ای است در بهشت که سپیدتر از شیر و شیرین‌تر از عسل است. هر که روزی از ماه رجب را روزه بدارد، خدای گرامی و بزرگ، از آن رودخانه به او بنوشاند. 📚 من لا يحضره الفقيه، جلد۲، صفحه ۹۲   ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ستون دین 🔸 اگر كسی واقعاً ولی خدا بود همه احكام را انجام می‌ دهد؛ اگر مسئله است، نماز, ستون دین است؛ اگر سخن از است، رعایت حال مردم, ستون دین است. این دو بیان هر دو را اهل بیت فرمودند: مسئله «الصلاة عمود الدین» گفته اهل بیت است كه عِدل قرآن‌ اند؛ در آن بیان نورانی كه در نامه 53 نهج ‌البلاغه است حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود: «إِنَّمَا عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِین وَالْعُدَّةُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ»؛ اگر بخواهید نظامتان و سیاستتان اسلامی باشد، باید كار مردم, رفاهیات مردم، فرهنگ مردم, اجتماع مردم, عدل مردم, پیشرفت مردم, مردم و زن و بچه‌هایشان را تأمین كنید؛ نه اینكه حرف بزنیم بگوییم كه مشكلات مردم را حل می ‌كنیم ولی وقتی به كاری و پستی رسیدیم توجه نداشته باشیم! 🔸 باید باور كنیم كه در نظام اسلامی، رعایت , ستون دین است؛ مردم را نمی ‌شود همین طور سرگرم كرد مردم را نمی ‌شود با فقر اداره كرد. اگر نمازِ بی ‌وضو صحیح بود، رعایت و اداره مردم با این وضع هم می‌ شود صحیح! نماز، بدون طهارت صحیح نیست بدون قرائت فاتحة الكتاب صحیح نیست، «لا صلاة الاّ بفاتحة الكتاب»، «لا صلاة الاّ بطهور», از آن سو هم لا سیاسة الاّ به رعایت حقوق مردم! اینها است! 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 30 تاریخ: 1392/03/06 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰