#سی_روزه_بودن_رمضان
🤔#پرسش
❔این که در روایاتی آمده است که ماه رمضان همیشه سی روزه است چه #معنایی دارد ❗️چرا رهبری و مراجع گاها به این روایات توجه نداشته و رمضان را بیست و نه روزه محسوب می کنند ❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که ماه رمضان از ماه های قمری است که معیار و ملاک در آن رویت ماه است ، گاهی هلال ماه رمضان بیست و نه روزه است و گاهی تا سی روز ادامه پیدا می کند و این سخن در باره سایر ماههای قمری نیز ثابت است ، بنابراین چنین نیست که یک ماه #همیشه سی روزه باشد و ماه دیگر همیشه بیست و نه روزه باشد ، لذا در روایات ملاک برای روزه داری و پایان آن رویت هلال ماه معرفی شده است .
❕امام صادق علیه السلام فرمود:
« زمانی که #هلال ماه را دیدی #روزه بگیر و زمانی که هلال ماه را دیدی #افطار کن»
📚الکافی ج4 ص76 _ التهذیب ج4 ص156_ الفقیه ج2 ص123
👌در روایات #فراوانی نیز به این نکته اشاره شده است که ماه رمضان می تواند بیست و نه روزه و یا سی روزه باشد .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« ماه رمضان مانند سایر ماه های ( قمری ) است که همانند آنها نقصان هم می پذیرد ( و بیست و نه روزه می شود )»
📚التهذیب ج 4 ص 160
👌و فرمود ؛
« روزه ماه رمضان با رویت #هلال است ، و با ظن ثابت نمی شود ، گاهی ماه رمضان بیست و نه روزه است و گاهی سی روزه است ، این ماه همانند سایر ماه های قمری گاهی کامل است و گاهی ناقص و فرقی بین آنها نیست »
📚وسائل الشیعه ج 10 ص 263
❕راوی می گوید از امام صادق علیه السلام سوال کردم که آیا ماه رمضان همیشه تام و کامل و سی روزه است و از آن #کمتر نمی شود ؟
🔹امام پاسخ داد ؛
« خیر ، این ماه همانند سایر ماه ها است که گاهی ناقص و گاهی کامل است »
📚التهذیب ج 4 ص 166
👌در مقابل این نقل مشهور و متعدد ، نقل های دیگری است که می گوید ماه رمضان همیشه #سی روزه است و از آن کمتر نمی شود ، چنان که در نقلی از امام صادق علیه السلام آمده است ؛
« ماه رمضان همیشه سی روزه است و از آن کمتر نمی شود »
📚الاستبصار ج 2 ص 65
👌یا در نقل دیگری آمده است ؛
« ماه رمضان از زمانی که خداوند آسمان ها و زمین را خلق کرده است از سی روز و شب #کمتر نشده است »
📚التهذیب ج 4 ص 168
👌شیخ حر #عاملی در مقام پاسخ به روایاتی که می گوید همیشه ماه رمضان سی روزه است می نویسد ؛
« این احادیث باید تاویل برده شود چرا که شیخ طوسی و دیگران این احادیث را تضعیف کرده و تصریح کرده اند که این احادیث در مخالفت با قرآن و احادیث متواتره و اجماع #امامیه است »
👌آنگاه شیخ حر عاملی دوازده پاسخ ارائه می کند که پاسخ برگزیده به نظر ما #این است که می فرماید ؛
« این روایات حمل بر #تقیه می شود ، شیخ مفید در رساله ای که در مورد عمل کردن بر اساس رویت هلال نوشته است آورده است که کسانی از غلات و گروهی از اهل سنت معتقدند که ماه رمضان از سی روز کمتر نمی شود ، امامان از روی تقیه مطابق با مذهب آنان ، روایات فوق را ایراد کردند چرا که قائلین به این عقیده در مجالس امام #حاضر می شدند تا اگر امام بر خلاف آنها رایی داشته باشد امام را تحت فشار قرار دهند ، امام از روی حکمت و مصلحت و به خاطر تقیه و حفظ جان خود و شیعیان مطابق مذهب آنها سخنانی را در مورد سی روزه بودن رمضان ایراد کردند »
📚الفوائد الطوسیه ص 382
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#ازدواج_همزمان_با_دو_خواهر
🤔#پرسش
❔با توجه به اینکه احکام شریعت همگی براساس فطرت بشر است، چرا جمع اختین در قبل از اسلام حتی در مورد #پیامبران حلال بوده ولی در اسلام حرام شده است؟ آیا تغییر فطری رخ داده یا قدما در حد و اندازه اجرای احکام اسلام نبوده اند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که ازدواج همزمان با دو خواهر در اسلام حرام بوده به گونه ای که #خداوند می فرماید ؛
« (نيز حرام است بر شما) اينكه جمع ميان دو خواهر كنيد مگر آنچه در گذشته واقع شده خداوند آمرزنده و مهربان است » ( نساء 23)
❕معنای این که خداوند می فرماید براى شما جمع در ميان دو خواهر ممنوع است این است که ازدواج با دو خواهر در زمان واحد #مجاز نيست، بنا بر اين اگر با دو خواهر يا بيشتر در زمانهاى مختلف و بعد از جدايى از خواهر قبلى انجام گيرد، مانعى ندارد و از آنجا كه در زمان جاهليت جمع ميان دو خواهر رائج بود، و افرادى مرتكب چنين ازدواجهايى شده بودند قرآن بعد از جمله فوق مى گويد:" إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ" يعنى اين حكم (همانند احكام ديگر) عطف به گذشته نمى شود، و كسانى كه قبل از نزول اين قانون، چنين ازدواجى انجام داده اند كيفر و مجازاتى ندارند، اگر چه اكنون بايد يكى از آن دو را انتخاب كرد، و ديگرى را رها كنند.
❕رمز اينكه اسلام از چنين ازدواجى #جلوگيرى كرده شايد اين باشد، كه دو خواهر به حكم نسب و پيوند طبيعى نسبت به يكديگر علاقه شديد دارند، ولى به هنگامى كه رقيب هم شوند طبعا نمى توانند آن علاقه سابق را حفظ كنند، و به اين ترتيب يك نوع تضاد عاطفى در وجود آنها پيدا مى شود، كه براى زندگى آنها زيانبار است، زيرا دائما انگيزه #محبت و انگيزه رقابت در وجود آنها در حال كشمكش و مبارزه اند.
📚تفسیر نمونه ج 3 ص 331
👌از برخی روایات استفاده می شود که مساله حرمت ازدواج همزمان با دو خواهر اختصاص به اسلام دارد و چنین ازدواجی در ادیان #سابق جایز بوده است .
🔹راوی می گوید محضر امام کاظم علیه السلام عرض كردم چرا مرد نمى تواند بين دو خواهر جمع كرده و با هر دو ازدواج كند؟
👌حضرت فرمودند براى حفظ اسلام چه آنكه سائر اديان آن را #تجويز مى كنند.
📚علل الشرائع ج 2 ص 498
❕در نقل دیگری از امام رضا علیه السلام آمده است ؛
« یعقوب بن اسحاق همزمان با دو خواهر به نام های حبار و راحیل ازدواج کرد ، پس از آن این نوع ازدواج در اسلام #حرام شد »
📚عیون الاخبار ج 1 ص 242
👌بی شک آیین اسلام است که آیینی جامع و کامل تلقی می شود و همان آیین حنیفی است که تمام تعالیم آن مطابق فطرت بشری بوده و هیچ حکم خلاف فطرتی در آن نیست ( روم 30) ، اما آیین و ادیان گذشته ، آیینی موقتی و ناقص بوده اند که برای آماده سازی #تدریجی مردم برای دریافت آیین کامل نازل می شدند ، که طبیعتا گنجایش پذیرش تمام قوانین الهی را نداشته اند ، لذا اسلام به عنوان آخرین آیین ، کامل کننده تمام شرایع قبل از خود است که در مواردی یا احکام شرایع گذشته را #منسوخ کرده و یا تکمیل می کند ، با توجه به این نکته چرایی جواز جمع کردن بین دو خواهر در شرایع گذشته و #ممنوعیت آن در اسلام روشن می شود .
👌در گذشته بیشتر در مورد ناقص بودن ادیان گذشته بحث کرده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6329
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#قسم_به_کشتی
🤔#پرسش
❔در دیدار با یکی از دوستانم به او گفتم، ایا اگر کسی به تو بگوید قسم به هواپیما، یا قسم به دوچرخه و یا قسم به کشتی، آیا بواسطه این قسم تو کلام او را می پذیری؟ با تعجب به من نگاه کرد و گفت : دیوانه شده ای؟ مسلما که باور نخواهم کرد! به او گفتم، قرآن در سوره ذاریات آیه سوم به کشتی قسم خورده است، چه دلیلی دارد که بواسطه این قسم، خزعبلات او را پذیرفت؟ با تعجب به صفحه آیات مربوطه نگاه کرد و ایات را خواند سپس بعد دقایقی گفت : من تاکنون قرآن را نخوانده بودم و نمی دانستم چنین سخنان #باطلی در آن است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌خداوند در سوره ذاریات می فرماید ؛
«وَ الذَّارِياتِ ذَرْواً ، فَالْحامِلاتِ وِقْراً ،فَالْجارِياتِ يُسْراً ، فَالْمُقَسِّماتِ أَمْراً ،
إِنَّما تُوعَدُونَ لَصادِقٌ ،وَ إِنَّ الدِّينَ لَواقِع »
« سوگند به بادهايى كه ابرها را به حركت در مى آورند (و گرد و غبار و بذرهاى گياهان را). و سپس سوگند به ابرهايى كه بار سنگينى (از باران) با خود حمل مى كنند. و سپس سوگند به #كشتيهايى كه به آسانى به حركت در مى آيند. و سوگند به فرشتگانى كه كارها را تقسيم مى كنند. (آرى سوگند به همه اينها) كه آنچه به شما وعده داده شده است قطعا راست است. و بدون شك جزاى اعمال واقع شدنى است. » ( ذاریات 1_6)
❕حضرت امير عليه السلام مشغول سخنرانى بود. ابن كوّاء خطاب به حضرت عرض كرد ، آيات اوّليه سوره ذاريات و سوگندهاى آن براى ما حل نشده است. لطفاً تفسير آن را بيان فرماييد.
👌حضرت فرمودند منظور از «ذاريات» بادهايى است كه حركت مى كند، و ابرها را در آسمان مى گستراند، و هر قطعه ابرى را به جايى مى برد كه مأمور باريدن در آنجاست. يا بادهايى كه دانه هاى گياهان را به نقاط مختلف زمين مى برد تا در آنجا برويد.
👌و امّا «حاملات» ابرهايى هستند كه هزاران تن آب را حمل مى كنند. اگر خوب دقت كنيد خداوند قادر درياهاى متعدّدى را در قالب ابرها بر بالاى سر ما بصورت معلّق در بين زمين و آسمان نگه داشته است. ابرها #درياهايى از آب هستند كه مأموريّت سيراب كردن نهرها، استخرها، جويبارها، چشمه ها، چاه هاى عميق و نيمه عميق و صحراهاى خشك و سوزان و درختان و جنگلها و گياهان و حيوانات را بر عهده دارند، بر هر كجا كه خداوند به آنها مأموريّت دهد دانه دانه و به نرمى فرو مى ريزند.
👌 «جاريات» كشتى هايى هستند كه براحتى در درياها حركت مى كنند. جاريات جمع جاريه است، و يكى از معانى جاريه كشتى است، همانگونه كه «جوار» در آيه شريفه «وَلَهُ الْجَوَارِ الْمُنْشَاتُ فِى الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ» نيز جمع جاريه به معناى كشتى است.
👌«مقسمات» #فرشتگان پروردگارند كه كارها را بين خود تقسيم مى كنند، و طبق برنامه ريزى دقيق و حساب شده وظايف خويش را به نحو احسن انجام مى دهند.
📚تفسیر فخر رازی ج 28 ص 195
❕طبق تفسير حضرت على عليه السلام، خداوند متعال به ابر و باد و كشتى و فرشتگان كه قدر مشترك بين همه آنها خدمت به جامعه بشرى است، قسم ياد كرده است.
👌 ابر و باد و مه و خورشيد و فلك در كارند تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى
همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى
📚سوگند های پر بار قرآن ص 185
👌یکی از فلسفه های قسم های خداوند بیان اهمیت و ارزش موجوداتی است که به آنها #سوگند یاد کرده است .
❕قسم خوردن خداوند به موجودات با عظمتی همچون خورشید و ماه و روز و شب و بنای رفیع آسمان ،زمین پهناور ،جان آدمی و ... از این جهت است که با تفکر و اندیشه پیرامون این نعمت های بزرگ الهی معرفت انسان به پرودگار بیشتر و عشقش به او سوزان تر و اطاعت و پیرویش از او عمیق تر گردد.
👌در حقیقت قسمهای قرآنی از این زاویه کلید علوم و دانشهاست چرا که سبب بسیج اندیشه های متفکر و #اندیشمند پیرامون موجوداتی می شود که خداوند به آنها قسم خورده است و از این رهگذر رازهای مهم و مطالب تازه و دانشهای جدید برای انسان کشف می شود.
📚تفسیر نمونه ج19 ص6
👌مثلا در آیات فوق به باد و باران و کشتی قسم یاد شده است تا مخلوقات را متوجه #تفکر کردن دراین نعمات الهی و آیات او کند . بادها كه عامل حركت كشتى ها و ابرها كه مايه ى بركت زمين هستند، در اين آيات مورد سوگند خداوند واقع شده اند.
❕حيات بشر، #حيوانات و گياهان در گرو باران است و بادها در جابجا نمودن ابرها، تعديل هوا و لقاح گياهان نقش مهمى دارند.
👌نقش كشتى در زندگى گذشته وحال بشر بر كسى پوشيده نيست. وسيعترين، ارزانترين و كم حادثه ترين راهها، راههاى دريايى و سفر با كشتى است. زمانى نقش آن معلوم مى شود كه چند روزى كشتى هاى جهان متوقّف شوند. این خداوند است که با قدرت #لایزال خویش دریا را مسخر انسان کرده است تا با کشتی بر روی آن رفت و آمد کند .
📚تفسیر نور ج 9 ص 140
ادامه پاسخ 👇
#ادامه_ پاسخ👇
❕اساسا حرکت کشتی بر دریاها و اقیانوس ها معلول چند #نظام است ؛
1⃣نخست بادهاى منظمى كه در سطح اقيانوسها مى وزد اعم از وزشهاى سراسرى كه به طور مداوم از قطب شمال و جنوب زمين به سوى خط استواء و از خط استواء به سوى قطب شمال و جنوب در حركتند و بنام" آليزه" و" كنتر آليزه" معروفند، يا وزشهاى منطقه اى كه تحت برنامه هاى معينى حركت مى کنند و به كشتيها امكان مى دهند، از اين نيروى فراوان و رايگان طبيعى بهره گيرند و به سوى مقصد پيش روند .
2⃣همچنين خاصيت طبيعى چوب يا فشار #مخصوصى كه از ناحيه آب به اجسام وارد مى شود و آنها را بر سطح آب، شناور مى سازد .
3⃣همچنين خاصيت تغييرناپذير دو قطب مغناطيسى زمين، كه عقربه هاى قطب نماها را تنظيم مى كند .
4⃣ و يا نظام ستارگان آسمان كه راه #مقصد را به انسان نشان مى دهند، آرى تا همه اين نظامها دست بدست هم ندهند، استفاده از كشتيها با آن فوائد سرشارشان امكانپذير نيست و در نتيجه آيتى است براى ذات پاك او .
👌خداوند با قسم خوردن به کشتی و سایر نعمات های خویش همگان را دعوت به تامل و تحقیق در این آیات الهی ، می کند تا به معرفت و قدرت لایزال الهی برسند .
📚تفسیر نمونه ج 1 ص 561
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فلسفه_افطاری_دادن
🤔#پرسش
❔فلسفه افطاری دادن در ماه رمضان خصوصا در مساجد چیه ❗️به نظرتون زننده نیست که #جمعیتی بعد نماز بریزن رو سفره ها و شروع کنن به غذا خوردن ❕واقعا چه معنایی دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌از جمله آداب و سنت های موکد ماه مبارک رمضان ، افطاری دادن به روزه داران است ، این مساله به قدری اهمیت دارد که پیامبر گرامی فرمود ؛
« كسى كه روزه دارى را افطار دهد، براى او #پاداشى مثل اوست، جز اين كه چيزى از اجر روزه دار، كم نمى شود.»
📚التهذیب ج 4 ص 201
👌و فرمود ؛
« هر كس مؤمنى را در ماه رمضان افطارى دهد، پاداش كارش [پاداشى برابر با پاداش] آزاد كردن بنده و [نيز] آمرزش گناهان گذشته اوست. پس اگر بجز جرع هاى شير يا جرع هاى آب گوارا و خرما به روزه دارى افطارى ندهد و بيش از اين هم نتواند، خداوندْ همان #پاداش را به او مى دهد. »
📚بحار الانوار ج 96 ص 316
👌و فرمود ؛
« افطارى دادنت به برادر مسلمانت و خوشحال كردن او، پاداشى #بزرگتر از روزه دارى تو دارند. »
📚وسائل الشیعه ج 10 ص 141
👌و در نقل دیگری فرمود ؛
«هر كس در ماه رمضان، از درآمد حلالْ به روزه دارى افطارى دهد، در همه شبهاى رمضان، فرشتگان بر او درود مى فرستند و شب عيد فطر جبرئيل با او دست مى دهد و هر كس كه #جبرئيل با او دست دهد، اشكش زياد و دلش نازك مى شود».
🔰مردى گفت: اى پيامبر خدا! اگر كسى آن را نداشت؟ فرمود: «يك لقمه نان». گفت: اگر آن را هم نداشت؟ فرمود: «يك مشت غذا». گفت: اگر آن را هم نداشت؟ فرمود: «جرعه اى شير». گفت: اگر آن را هم نداشت؟ فرمود: «يك جرعه آب».
📚کنزالعمال ج 8 ص 459
❕این #مضمون در روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 10 ص 138 باب 3
👌فلسفه آن نیز روشن است ، زیرا افطاری دادن نوعی کمک و احسان و صدقه به #نیازمندان تلقی می شود و از سوی دیگر ، روزه داران به سبب ضعفی که از روزه داری برای آنها ایجاد شده است ، ممکن است توانایی تهیه و فراهم سازی خوراک جهت #افطار را نداشته باشند که افطاری دادن به آنها نوعی کمک و احسان فی سبیل الله برای آنها محسوب می شود و از سوی دیگر این اجتماعات و افطاری دادن های #جمعی بر انسجام و نزدیکی مسلمین می افزاید که موجب خشنودی خداوند است و از سوی ،چهارم افطاری دادن به بستگان و ارحام یکی از مصادیق صله رحم و ارتباط اقارب است که مورد تاکید اسلام است .
❕البته توجه به این نکته #عرفانی که در کتاب المراقبات آمده است نسبت به مساله افطاری لازم است ؛
« از مهمترين كارهاى اين ماه، افطارى دادن به روزه داران است. پاداش آن را در خطبه پيامبر شنيده اى. مهمتر، آن است كه در اين كار، نيّت خالص و مؤدّب شدن به ادب الهى باشد و اين كه انگيزه آن جز به دست آوردن #رضاى خدا نباشد، نه ابراز شرافت دنيا و نه شرافت آخرت، نه تقليد و نه رسم و عادت.
👌بايد بكوشد تا عمل خود را از اين هدفها خالص سازد و آن را با برخى آزمونها بيازمايد و از فريبكارى هواى نفْس و شيطان، خاطرجمع نباشد و هم در اصل افطارى دادن، هم در تعيين كسانى كه به آنان افطارى مى دهد (مؤمنان)، هم در نوع غذا و هم در كيفيّت برخورد با ميهمانش، از خداوند مدد بجويد؛ چرا كه همه اينها با اهداف #مختلف، كيفيّتهاى متفاوت مى يابند. بيداردلان، راههاى ورود شيطان را در اين موارد مى شناسند و از آنچه موافق دستور شيطان است، پرهيز مى كنند و پيرو چيزى مى شوند كه موافق فرمان و رضايتِ مالك دين و دنيايشان است. در نتيجه به پذيرش الهى نايل مى شوند و از پاداشهاى او بيش از حدّ آرزوهايشان برخوردار مى گردند.
👌همچنين درباره قبول دعوت ديگرى براى افطار، در اخلاص نيّتش بكوشد؛ چون گاه كسى كه با اخلاص، دعوت مؤمنى را مى پذيرد و در مجلس و افطار او حاضر مىشود، بهره اى مى برد كه با #عبادتِ دراز مدّت، به آن نمى رسد. از اين رو، همّت اولياى خدا بر خالص سازى كارها بوده است، نه زياد بودن آنها. و اين، عبرت گرفتن از كار آدم و ابليس است؛ چرا كه عبادت هزاران ساله آن خبيث، رد شد و يك بار توبه خالصانه آدم، پذيرفته گشت و مايه برگزيدگى اش شد »
📚المراقبات ، آیه الله میرزا جواد ملکی تبریزی ، ص 139
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#امام_کاظم_باب_الحوائج_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔این که به امام کاظم باب الحوائج می گویند از #کجا می آید ❕چرا ایشان را به این لقب نامیده اند ❗️
💠#پاسخ💠
👌شیخ عباس #قمی می نویسد ؛
«امام کاظم علیه السلام در ميان مردم به باب الحوائج معروف است ( چرا که ) توسّل به آن حضرت براى #شفاى امراض و بيمارى ها و رفع امراض ظاهرى و باطنى و دردهاى اعضاى خصوصا درد چشم مجرّب است»
📚منتهی الامال ج 3 ص 1463
❕محمد بن طلحه #شافعی در مورد صفت باب الحوائج امام کاظم علیه السلام می نویسد ؛
« مردم عراق او را «باب الحوائج الى الله» (دروازه برآمدن حاجات در درگاه الهى) مى خوانند، چراكه نيازهاى خود را با وسيله قرار دادن او به درگاه الهى برآورده مى ديدند. كرامتهاى او حيرت انگيز است و #گوياى اين است كه او نزد خداوند از جايگاهى راستين و فناناپذير برخوردار است».
📚مطالب السوول ص 83
❕احمد بن یوسف #دمشقی یکی دیگر از علمای اهل سنت در مورد این صفت امام علیه السلام می نویسد ؛
« امام کاظم نزد مردم عراق به «باب الحوائج» معروف است، زيرا هر نيازمندى كه به درگاه او #عرض نياز برده، نوميد بازنگشته است ...»
📚اخبار الدول ص 112
❕ابو علی #خلال که از علمای بزرگ حنبلیان محسوب می شود می گوید ؛
« هرگاه مشكل و گرفتارى مرا فرا گيرد، آهنگ قبر موسى بن جعفر كرده، به او متوسل مى شوم و خدا آن گونه كه دوست دارم #مشكل مرا برطرف مى كند»
📚تاریخ بغداد ج 1 ص 120
👌امام شافعى» پا را فراتر نهاده، درباره امام و منزلت او مى گويد ؛ « قبر موسى [بن جعفر] كاظم نوشداروى آزموده شده است »
📚تحفه العالم ج 2 ص 20
❕ابن شهر آشوب نقل مى كند در بغداد زنى ديده شد كه سراسيمه مى دويد. از او پرسيدند كجا مى روى؟ گفت نزد موسى بن جعفر مى روم زيرا فرزندم را زندانى كرده اند.
👌مردى حنبلى مذهب از سر تمسخر گفت او (امام كاظم) در زندان مرد.
زن گفت [خداوندا] به حرمت آن كشته در زندان قدرت [خود] را به من بنمايان. خيلى زود فرزندش از زندان آزاد شد و فرزند مرد مسخره كننده به كيفر رسيد »
📚 المناقب ج 4 ص 305
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔#پرسش
❔آیا این قضیه شرف الشمس در روز نوزدهم #فروردین واقعیت دارد ❗️چقدر مستند است ❕آیا از اهل بیت وارد شده است ❕
💠#پاسخ💠
❕شرف الشمس عبارت است از نوعی حکاکی بر روی نگین انگشتری زرد رنگ در روز #نوزدهم فروردین با این اعتقاد که این عمل موجب گشایش کارها و سبب افزایش رزق و روزی و درمان بیماری ها و در امان ماندن از شرور و ...می شود
👌معتقدین به قضیه #شرف_الشمس در روز نوزدهم فروردین می نویسند ؛
« شرف شمس در نوزده درجه حمل ( فروردین ) است و اين حروف عاليات را كه هفت و سيزده اند و به همين اسم شريف شرف شمس شهرت دارد برنگين انگشترى #نقش كنند. و در شرح و خواص آن به نظم و نثر بياناتى دارند »
📚هزار و یک نکته ص 797
❕برخی دیگر از #محققان اعتبار روز نوزدهم فروردین برای شرف الشمس را منتسب به ستاره شناسی و توهم و کهانت و ... می دانند و می نویسند ؛
« شَرَف اصطلاحی هيوى و نجومى است ، اهل احكام نجوم از حلول #كواكب در هر يك از بروج و اجزاى آن ادراك تأثيرات سعد و نحس كرده اند و از اين جهت اعتباراتى نموده اند از آن جمله شرف، هبوط.
❕مثلا هر كوكبى را در برجى و درجه در نوعى قوت و تأثير يافته اند و آن را شرف آن كوكب گفته اند و يا ضعفى و آن را هبوط آن كوكب گفته اند پس بر اساس تجربه و يا توهم و يا كهانت و غير اين گونه اعتبارات كرده اند و گفته اند شرف آفتاب هنگامى است كه در #درجه 19 حمل ( فروردین) باشد»
📚فرهنگ معارف اسلامی ج 2 ص 1054
❕بنابراین اعتبار روز نوزدهم فروردین برای اعمال شرف الشمس مستند به روایتی نیست ، بلکه برگرفته از ستاره شناسی و #نجوم و تخیل و وهم است که به هیچ عنوان اعتبار و رجحان شرعی ندارد .
🔰معتقدین به شرف الشمس ، شکلی که بر روی نگین انگشتر در روز نوزدهم فروردین #حکاکی می شود را منتسب و برگرفته از این اشعار امیر مومنان علیه السلام می دانند که فرمود ؛
« ثَلَاثُ عِصِيٍّ صُفِّفَتْ بَعْدَ خَاتَمٍ عَلَى رَأْسِهَا مِثْلُ السِّنَانِ الْمُقَوَّمِ
وَ مِيمٌ طَمِيسٌ أَبْتَرٌ ثُمَّ سُلَّمٌ إِلَى كُلِّ مَأْمُولٍ وَ لَيْسَ بِسُلَّمٍ
وَ أَرْبَعَةٌ مِثْلُ الْأَصَابِعِ صُفِّفَتْ تُشِيرُ إِلَى الْخَيْرَاتِ مِنْ غَيْرِ مِعْصَمٍ
وَ هَاءٌ شَقِيقٌ ثُمَّ وَاوٌ مُقَوَّسٌ عَلَيْهَا إِذَا يَبْدُو كَأُنْبُوبِ مِحْجَمٍ
فَيَا حَامِلَ الِاسْمِ الَّذِي لَيْسَ مِثْلَهُ تَوَقَّ مِنَ الْأَسْوَاءِ تَنْجُ وَ تَسْلَمِ
فَذَاكَ اسْمُ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ إِلَى كُلِّ مَخْلُوقٍ فَصِيحٍ وَ أَعْجَم
📚دیوان امیر المومنین ص 393
❕آنگاه ترجمه این اشعار و #شکل شرف الشمس به ظن آنان را چنین به شعر در آورده اند ؛
« اولى خاتمى همى بايد كه بود پنج گوشه آن خاتم
ليك شرط نوشتنش اين است كه نراند بر آن دوباره قلم
بنويسد عقيب آن سه الف كه صد و يازده بود برقم
بر سر هر سه چون سنان مدى بكشد آنچنان كه نبود خم
بعد از آن ميم بيد مىباشد كه بود كور و چشم او بر هم
پس بود نردبان سه پايه كه نباشد از آن زياد و نه كم
بعد از آن چار الف بود همسر چو انامل ستاده پهلوی هم
هست آنگاه ها و پس واوى كه بود كج به هيأت محجم
سيزده حرف باشد اينصورت هر يكى در صفا چو باغ ارم
چار حرف وى است از تورات چار ز انجيل عيسى مريم
پنج حرف دگر ز قرآنست اسم اعظم همين بود فافهم
اى تويى حامل چنين اسما ايمنى از همه بلا و سقم
نگزد مار و عقربت هرگز نشوى تا تويى غمين و دژم
از وبا و علل تو آزادى و ز تب و درد و جملگى الم
📚هزار و یک نکته ص 799
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
🔰حال در مورد #اشعار منسوب به امیر مومنان که شکل حکاکی شده بر روی انگشتر شرف الشمس برگرفته از آن است توجه به نکاتی لازم است ؛
1⃣اشعار مذکور در کتاب دیوان منسوب به علی علیه السلام آمده است که علامه #مجلسی در مورد آن می گوید ؛
« حکم به صحت تمام آن مشکل است »
📚بحار الانوار ج 1 ص 42
2⃣آن اشعار در برخی کتب دیگر چون زاد المعاد علامه مجلسی ص 567 (به نقل از #دیوان علی علیه السلام ) آمده است .
3⃣در ابتدای آن اشعار #تصریح شده است که از آن در جهت طلسم و #حرزی برای مقابله با سردرد شدن استفاده می شود ( طلسم للصداع ) .
4⃣به هیچ عنوان استفاده از آن تحت عنوان شرف الشمس در روز نوزدهم #فروردین نیامده است .
❕بنابراین هم #صحت انتساب آن اشعار به امیر مومنان مشکوک است زیرا بدون سند نقل شده است و کتابی هم که آن را نقل کرده ، انتساب محتوای آن به علی علیه السلام #مشکوک است ، و هم اساسا آن اشعار در جهت مقابله با #بیماری سردرد است نه شرف الشمس و اساسا اعتبار دادن به روز نوزدهم فروردین و سعادت آن برگرفته از علوم ستاره و کوکب شناسی و مانند آن است که #بطلان آن در اسلام بدیهی است.
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« اى مردم ، از فرا گرفتن علم نجوم (آنچه مربوط به پيشگويى به وسيله ستارگان است) بپرهيزيد ، جز به آن مقدار كه در خشكى، يا دريا به وسيله آن هدايت حاصل مى شود، چرا كه نجوم به #كهانت ( و پیش گویی ) دعوت مى كند و منجّم همچون كاهن است و كاهن همچون ساحر و ساحر همچون كافر است و كافر در آتش دوزخ است »
📚نهج البلاغه خطبه 79
👌این مضمون در روایات #فراوان دیگری نیز آمده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 17 ص 141 باب 24 باب عدم جواز تعلم النجوم و العمل بها
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔#پرسش
❓می گویند امام کاظم در 37 سالگی از دنیا رفت و 24 سال از عمرش را در زندان بود و از او 18 پسر و 19 دختر باقی ماند که امامزادگان ایران نیز به امام کاظم بر می گردند چگونه امام #توانست این قدر فرزند تولید کند با این که بیشتر عمرش را در زندان بود❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌امام موسی کاظم علیه السلام در سال 128 هجری به دنیا آمد و در سال 183 هجری به شهادت رسید و سن شریفش در هنگام #شهادت 55 سال بود.
📚منتهی الامال ج3 ص1526
❗️وبه روایت شیخ کلینی در #کافی در 54 سالگی به شهادت رسید.
📚الکافی ج1 ص486
👌مدت زندان ایشان 20 سال نبوده است بلکه ایشان 4 سال آخر عمر #شریفشان را در زندان بودند .
🔶ایشان از سال 179 به دستور هارون زندانی شدند و نهایتا در زندان هارون الرشید در سال 183 به دستور هارون #مسموم شدند و به شهادت رسیدند.
📚عیون الاخبار ج1 ص104
📚بحار الانوار ج48 ص228
📚سیره پیشوایان ص486
👌مرحوم ابن شهر آشوب تعداد فرزندان امام را سی نفر می داند
📚مناقب ال ابی طالب ج4 ص324
👌اما شیخ #مفید فرزندان ایشان را سی و هفت نفر می داند که از آنان هیجده تن پسر و نوزده تن دختر بوده اند.
📚الارشاد ج2 ص244
🔶فلسفه #کثرت فرزندان ایشان روشن است؛
👌امامان ما همواره تحت فشار دستگاه حکومت، آزادی عمل چندانی برای تبلیغ #دین و معارف حقه و الهی نداشتند .
❗️تنها راه پیش روی آنان تولید و تربیت نسلی پاک بوده تا با تعلیم و تربیت آنان و فرستادنشان به مناطق مختلف ، دین را از خطر انحراف نجات داده و آیین حقه الهی را در همه جا گسترش دهند .
❕با توجه به نکات فوق ، روشن می شود شبهاتی که امروزه در فضاهای مجازی پیرامون امام کاظم علیه السلام می شود چقدر بی #پایه می باشد.
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#شیعه_رافضی
🤔#پرسش
❔وهابیون و اهل سنت به ما می گویند #رافضی معنای این کلمه چیست ❗️نظر اهل بیت در مورد استعمال این کلمه در مورد شیعیان چیست ❕
💠#پاسخ💠
👌رافضه یا رافضی از ریشه رفض به معنای ترک و #رها کردن فرد یا چیزی است .
📚لسان العرب ج 7 ص 157 ماده رفض
❕و در اصطلاح #مشهور به معتقدان به نصّ در نصب امام و منصب امامت و منكران مشروعيت خلافت خلفاى قبل از امام على عليه السلام #اطلاق می شود چنان كه شیخ اشعرى، رهبر کلامی اهل سنت ، رافضى را معادل اصطلاح اماميه دانسته، و در راستاى اعتقاد به نصّ بر خلافت حضرت على عليه السلام تفسير كرده است.
📚مقالات الاسلامیین ج 1 ص 88
👌مخالفان مکتب اهل بیت علیهم السلام این لفظ را در مقام بیان عداوت و #دشمنی با شیعیان به کار می برند ، اما در روایات ما رافضی بودن به معنایی که گذشت مدح شده است .
❕راوی می گوید به امام صادق علیه السلام گفتم که به من می گویند بپرهیز از این که #رافضی باشی .
👌امام علیه السلام پاسخ داد ؛
« چه خوب اسمی است که خداوند به شما #ارزانی داشته است تا زمانی که سخن ما را بگیرید و بر ما اهل بیت دروغ نبندید »
📚بحار الانوار ج 65 ص 96
❕در نقل دیگر آمده است که راوی به امام باقر علیه السلام عرضه داشت ؛
« فلانی به ما می گوید رافضی ، امام باقر علیه السلام در حالی که دست به سینه داشت فرمود من #رافضی هستم و رافضی هم از من است و این جمله را سه بار تکرار کرد »
📚همان مدرک ص 97
👌در نقل دیگر آمده است ؛
« ابو بصیر می گوید به امام صادق عليه السلام عرض كردم مردم ما را «رافضه» مى نامند.
❕حضرت عليه السلام فرمود: به خدا سوگند ، آنان شما را رافضه نناميدند، بلكه خداوند شما را به اين لقب ناميده است. همانا هفتاد نفر از بهترينهاى بنى اسرائيل به حضرت موسى و برادرش ايمان آوردند، و فرعون را ترک کردند و از اين جهت قوم موسی آنان را «رافضه» ناميدند ، خداوند نیز به موسی وحی کرد که این نام را برای آنان در تورات ثبت کن و من این اسم را به #آنان می دهم »
👌و در نقل دیگر فرمود ؛
« مردم خير را ترك كرده و شرّ را گرفتند، ولى شما شرّ را رها و #رفض كرده و خير را برگزيديد »
📚بحار الانوار ج 65 ص 97
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#نابود_سازی_ربا
🤔#پرسش
❔چگونه قرآن می گوید #ثروت افرادی که ربا می خورند از بین می رود در حالی که ما می بینیم ربا خواران روز به روز بر ثروتشان افزوده می شود ❗️این #تناقض ذهنم را مشغول کرده است ❕
💠#پاسخ💠
👌قرآن می فرماید ؛
« خداوند ربا را #نابود مى كند، و صدقات را افزايش مى دهد ، و خداوند، هيچ انسان ناسپاس گنهكارى را دوست نمى دارد » ( بقره 276)
❕از آنجا كه رباخوار به وسيله #ثروتى كه در دست دارد که حاصل دسترنج طبقه زحمتكش را جمع مى كند و گاه با اين وسيله به هستى و زندگى آنان خاتمه مى دهد و يا لا اقل بذر دشمنى و #كينه در دل آنان مى پاشد به طورى كه تدريجا تشنه خون رباخوار مى گردند و جان و مالش را در معرض خطر قرار مى دهند.
👌قرآن مى گويد خدا سرمايه هاى #ربوى را به نابودى سوق مى دهد چون ربا باعث قساوت قلب و خسارت مى شود و اين دو باعث بغض و عداوت و سوء ظن مى گردد و امنيت و مصونيت را سلب نموده، نفوس را تحريك مى كند تا از هر راهى و وسيله اى كه ممكن باشد چه با زبان و چه با عمل، چه مستقيم و چه غير مستقيم از يكديگر انتقام بگيرند، و مال یکدیگر را نابود #کنند و همه اينها باعث تفرقه و اختلاف مى شود و اين هم راههاى فساد و زوال و تباهى #مال را مى گشايد و كمتر مالى از آفت و يا خطر زوال محفوظ مى ماند.
❕همه اينها براى اين است كه صدقه و ربا هر دو با زندگى طبقه محروم و محتاج تماس دارد زيرا احتياج به ضروريات زندگى، احساسات باطنى آنان را تحريك كرده و در اثر وجود عقده ها و خواسته هاى #ارضا نشده آماده دفاع از حقوق زندگى خود گشته و هر طور كه شده در صدد مبارزه بر مى آيند اگر در اين هنگام به ايشان احسان شده و كمكهاى بلاعوض برسد احساساتشان تحريك مى شود تا با احسان و حسن نيت خود، آن احسان را تلافى كنند و اگر در چنين وضعى در حق آنان با قساوت و خشونت رفتار شود بطورى كه تتمه #مالشان هم از بين برود و آبرو و جانشان در خطر افتد، با انتقام مقابله خواهند كرد و به هر وسيله اى كه دستشان برسد طرف مقابل را منكوب مى سازند و #كمتر رباخوارى است كه از آثار شوم اين مبارزه محفوظ بماند بلكه آنهايى كه سرگذشت رباخواران را ديده اند همه از نكبت و نابودى اموال آنان و ويرانى خانه ها و بى ثمر ماندن تلاشهايشان از قهر فقرا خبر مى دهند.
📚ترجمه #تفسیر المیزان ج 2 ص 642
👌به #بیان دیگر ؛
❕در ميان بزرگان اهل تفسير گفتگوست كه آيه فوق اشاره به نابودى درآمدهاى حاصله از #ربا در اين دنياست، يا اشاره به بى ثمر بودن آنها در آخرت است هر چند در راه خدا انفاق شود و به وسيله آن كارهاى به ظاهر خير انجام گردد؟
👌هر دو معنى مى تواند #صحيح باشد زيرا تجربه نشان داده كه اموال حاصل از ربا دوام و بقاء و بركتى ندارد و رباخواران گرفتار سرنوشتهاى شومى مى شوند و با #وضع بدى از دنيا مى روند.
❕در آخرت نيز روشن است به فرض كه آن اموال را در راه خدا انفاق كرده باشند چيزى #عايدشان نمى شود چرا كه خداوند جز اموال پاك و حلال را نمى پذيرد و اصل قرآنى «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» همه جا حاكم است.
📚ربا و بانکداری اسلامی ، ص 12
❕در روایات ، یکی از مصادیق #نقصان ربا ، نقصان دینی و آخرتی بیان شده است .
💠زراره به نزد امام صادق علیه السلام رفته و می گوید ؛
« چگونه خدا ربا را كاهش داده و نابود مى كند با اينكه ما مى بينيم #مال ربا خواران روز به روز بيشتر مى شود؟
👌امام پاسخ داد ؛
« چه نقصانى شديدتر از نقصان يك درهم ربا كه دين آدمى را ناقص مى كند و از بين مى برد و اگر هم بخواهد توبه كند ( باید اموال مردم را باز گرداند که در این صورت ) همه #مالش از بين مى رود و فقير مى شود »
📚التهذیب ج 7 ص 15
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#ولد_الحیض
🤔#پرسش
❔در کتب معتبر اومده که بچه ای که ولد الحیض باشه #حرومزاده است آیا این حکم تو قرآن هم آمده است ❗️
💠#پاسخ💠
👌ولد الحیض به کسی گفته می شود که نطفه اش در حال حیض مادر بسته شده باشد ، زیرا اگر چه آبستن شدن در حال حیض معمول نیست ، اما باز هم احتمال #کمی در مساله قابل تصور است که با نزدیکی کردن در حال حیض ، نطفه فرزند بسته شود ، لذا در تعالیم اسلام نزدیکی کردن در زمان حیض به #سبب ضرر هایی که دارد ، ممنوع اعلام شده است .
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر کس با همسرش در زمان حیض او همبستر شود و فرزندی برای او متولد شود که گرفتار #بیماری جذام یا پیسی است ، کسی را جز خودش ملامت نکند »
📚الفقیه ج 1 ص 96
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« جز کسی که ولادتش خبیث باشد ( زنا زاده باشد ) یا مادرش او را در حال حیض بار دار شده است ، کس دیگری #بغض ما را ندارد »
📚وسائل الشیعه ج 2 ص 318
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« جز سه دسته ، دسته دیگری با اهل بیت دشمنی نمی کند ؛ ولد الزنا و منافق و کسی که مادرش او را در حال #حیض بار دار شده است »
📚علل الشرایع ج 1 ص 143
👌 چند نکته ؛
1⃣ولد الحیض اگر چه حمل و ولادت ناپاکی دارد ، اما #زنا زاده محسوب نمی شود .
2⃣این که گفته شد ولد الحیض گرفتار و مبتلاء بیماری یا دشمنی با اهل بیت علیهم السلام می شود ، این ابتلاء به نحو #اقتضاء است ، یعنی چنین افرادی زمینه و استعداد بیشتری برای بیماری یا دشمنی کردن اختیاری با اهل بیت علیهم السلام دارند .
❕چنین فرزندانی غالباً روح طغیان و تجرّى و قانون شکنى و گناه را از پدران و مادران خود تا #حدودى به ارث برده و زمینه براى ارتکاب جرم و جنایت در آنها فراهم تر است ، آنها نسبت به سایرین آمادگى بیشترى براى ارتکاب معاصى و گناه دارند ، و لذا، بد آموزى هاى فردى یا محیط نامناسب، کافى است که حقیقت روح آلوده و نابسامان آنها را که مانند آتش زیر #خاکستر پنهان مانده است، آشکار ساخته و خرمن سعادت و خوشبختى آنان را بسوزاند .
3⃣گرچه طبع سرکش، وظیفه چنین فرزندانی را که علاقه بیشترى به گناه و قانون شکنى دارند در پیکار با #معاصى دشوارتر مى سازد ، امّا در صورتى که برخلاف میل باطنى خود از فرمان خدا و دستورات صحیح زندگى پیروى نمایند، به حکم «افضل الاعمال احمزها» بهترین کارها آنهایى است که با رنج و مشقّت بیشترى توأم باشد» (بحار الانوار ج67 ص191) پاداشى #بهتر و ارزنده تر به آنها داده خواهد شد.
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁