▪️▪️▪️بمناسبت درگذشت استاد نوقانی از اساتید پیشکسوت کلام و نهج البلاغه ،مکتب نرجس (س) مشهد،بعضی از یادداشت ها را به مروری بر زندگی ایشان اختصاص دادیم
▪️▪️▪️
🔸️ استاد فاضله سرکار خانم نوقانی (۱۴۰۳-۱۳۰۹) یکی از ثمرات درخت پاک و ستونهای سرای دین و دانش بودند. پساز کسب فیض از محضر اساتید بزرگوار؛ همچون پدر محترمشان مرحوم میرزا علیاکبر نوقانی و برادر بزرگوارشان مرحوم میرزا محمدمهدی نوقانی به نشر عقاید اسلامی در میان بانوان طالب فضیلت پرداختند.
🔹️ ایشان از اساتید برجسته و پیشکسوت مکتب نرجس(س) بودند که از سالهای قبلاز تأسیس این مکان در کنار استاد طاهایی(ره) مشغول ترویج مکتب اهلبیت(ع) بودند. استاد نوقانی سالهای متمادی در عرصه تحقیق، پژوهش و تدریس دروسی همچون: ادبیات عرب، منطق، کلام، فلسفه فعالیت داشته و در کنار آن در منزل شخصی خود اقدام به برگزاری جلسات آموزشی، پژوهشی پیرامون شرح و تبیین کلمات مولا علی(ع) نمودند که تا آخر عمر پربرکتشان ادامه داشت.
✍ شمیم نرجس، ش ۴۳
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
نگاهی به سبک زندگی و مطالعاتی استاد نوقانی
🔻استاد نوقانی علاقه و توجه زیادی به مطالعه کتاب داشته و ساعتهای زیادی را در شبانهروز به مطالعه کتابهای مختلف میپرداختند. ایشان با توجه به کهولت سن بهسختی کتابهای موردنظر از کتابخانه شخصی خود را برداشته و به مطالعه میپرداختند و وقتی مطلب تازهای در کتابها پیدا میکردند، گویی عرش را به ایشان هدیه می دادند.
ایشان به اطرافیان خود همیشه توصیه میکردند که ساعاتی از روز را حتماً مطالعه کتاب بپردازند و بهترین ساعت مطالعه را به بین الطلوعین میدانستند و تا آخر عمر شریفشان از این امر غافل نبودند.
✍ شمیم نرجس، ش۴۳
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔻نگاهی گذرا بر کتاب خردهای ره یافته
تالیف استاد فاضله بتول نوقانی که در شرح حکمت ۲۲۰ نهج البلاغه است.
🔺️نهجالبلاغه جامعترین کتاب، پساز قرآن است که میتواند راهنمای انسان در تمام ابعاد زندگی بهشمار آید و هدایت بشر را در عرصههای گوناگون عهدهدار شود.
🔺️این کتاب شریف، ترسیمی از شخصیت امیر المؤمنین علی(ع) است. از سویی شخصیت امیرالمؤمنین(ع) خود، کلمه به کلمه و سطر به سطر تفسیر نهجالبلاغه است. از اینرو وقتی نهجالبلاغه را میخوانیم هم تاریخ و زندگی علی (ع) و هم اسلام را میشناسیم.
...
🔺️توجه و علاقه شدید استاد نوقانی به امام علی(ع) و نهجالبلاغه حاکی از اهمیت این کتاب ارزشمند است. این علاقه در کلاسهای ایشان کاملاً مشهود بود. با عشق واژگان نهجالبلاغه را برای عموم تبیین میکردند و از این طریق پاسخگوی بسیاری از سؤالات شاگردان خود بودند.
🔺️کتاب خردهای ره یافته شرح خطبه ۲۲۰ نهجالبلاغه(نسخه مرحوم دشتی)، از سلسله درس های استاد در زمینه نهج البلاغه است.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
✨سخن طیب ✨1⃣
ادای احترام به مقام استاد
استاد نوقانی با تأمل در آیات ۶۶ تا ۷۰ سوره مبارکه کهف اینگونه مرقوم می دارند :
📌شاگردی باید همراه با نهایت ادب و صبر و کوشش باشد
چنانچه خداوند از پیامبری مثل موسی علیه السلام در جریان معلمی خضر از او عهد میگیرد ؛
📌که اطاعت کند و نافرمانی نداشته باشد،
📌عجله در سوال یا درسی که برای او فهمش مشکل است ننماید و...
🪴روحش قرین رحمت
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
✨سخن طیب ✨2⃣
ادای احترام به مقام استاد
🔻 شرکت در انتخابات
بروز و ظهور تقوا و زهد استاد نوقانی را در صحنه حضور سیاسی اجتماعی ایشان میتوان دید. دغدغه حفظ انقلاب و شرکت در انتخابات برای روی کار آمدن نیروهای متخصص متعهد در محضر قرآن با این آیه توصیف میشد
«ان الله یامرکم ان تؤدوا الامانات الی اهلها» (نساء /۵۸)
✍️میفرمودند هر رأی یک امانت است که باید به اهلش سپرد .
⬅️برای شادی روح امام و شهدا واستاد فرزانه در انتخابات جمعه پای صندوق می رویم.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
⚠️⁉️⚠️⁉️⚠️⁉️⚠️⁉️
⁉️اربعین موسوی ( اربعین کلیمی) چیست؟
☘اربعین موسوی یا کلیمی در اصطلاح به سی روز ماه ذی القعده به علاوه ده روز اوّل ذی الحجه گفته میشود که طبق روایات خداوند در این ایام حضرت موسی را به کوه طور فراخوانده و سی روز با آن حضرت مواعده نموده و سپس به ده روز اول ذی الحجه آن را تکمیل فرمود.
چون این چهل روز در آیات قرآن و روایات دوره عبادت حضرت موسی کلیم الله در خلوت خود با خداوند بوده و پس از این چهل روز بود که خداوند تورات را بر آن حضرت نازل نمود این ایام را اربعین موسوی یا اربعین کلیمی مینامند.
☘خداوند متعال در آیۀ ۱۴۲ از سورۀ اعراف به این مسأله اشاره فرموده است:
وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ .
☘در ادعیه شیعی به حالات خاص آن حضرت در این ایام و تجلیات خاص خداوند برای آن حضرت مکررا اشاره شده است.
☘عدد چهل و اربعین گرفتن بر اساس روایات و تجربه اهل معنی اثری خاص بر وصول انسان به کمالات دارد و لذا در میان اهل سلوک متداول است که بسیاری از عبادات را در دورههای چهل روزه به جا میآورند.
☘ماه ذی القعده ماه اول از سه ماه حرامی است که به هم پیوستهاند (ذی القعده و ذی الحجه و محرم) و ماههای حرام دارای حرمتی خاص در عالم ملکوت و در عالم ظاهر هستند. اسباب استجابت دعا در آنها فراهم است و بار گناه در آنها سنگینتر از اوقات دیگر است و لذا همواره سالکین الی الله را به مراقبه بیشتر در این ماهها دعوت میکنند.
☘ده روز اول ماه ذی الحجّه نیز از شریفترین اوقات سال است تا جائیکه هیچ دههای در نزد خداوند از این ده روز محبوبتر نیست؛
قال رسول الله صلّیاللهعلیهوآلهوسلم: ما من أيّام العمل الصالح فيها أحبّ إلى الله عزّ و جل من أيّام العشر- (يعني عشر ذي الحجّة)-
☘جمعه اول ذی القعده است برابر با روز اول چله کلیمیه است. بعضی به خصوص برخی از عارفان با تمسک به چهل شبی وعده حضرت موسی با خداوند متعال؛ گرفتن چله کلیمیه را توصیه کرده اند.
⁉️سوال:این گونه چله گرفتن ها مانند چله کلیمیه، چله موسویه و چله رضویه و ..... بر اساس متون روایی تا چه اندازه از اعتبار جهت عمل کردن به آن برخوردار است؟
☘حجت الاسلام علی نصیری استاد حوزه و دانشگاه و رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در پاسخ به این سؤالات فرمود:
☘طبق حدیث مشهور نبوی «من أخلص العبادة لله أربعین صباحا ظهرت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه» چهل روز عبادت خالصانه باعث سرازیر شدن چشمه های حکمت از جان انسان می شود.
☘وثانیا ، کوچ کردن موسی (ع) به کوه طور برای مناجات با خداوند و...در چهل روز،
☘حال از کنار هم گذاشتن این دو امر و نیز روایاتی که در باره جایگاه عبادت در دهه اول ذی الحجه رسیده است، می توان نتیجه گرفت که این چهل روز زمان مناسبی برای عبادت است.
☘ با این حال باید به دو نکته توجه داشت:
1⃣ اعلام این چهل روز به عنوان چله عبادت نمی تواند مسبوق به شرع باشد؛ زیرا از مقارنت دو امر پیش گفته لزوماً چنین مطلبی قابل استفاده نیست.
⚠️به عبارت روشن تر کسی نمی تواند تحت عنوان «چله کلیمیه» عبادت این چهل روز را به عنوان عملی شرعی قلمداد کند؛ زیرا تشریع چنین حکمی حتی در حد استحباب، نیازمند وجود سخن یا سیره معصوم است.
2⃣ پدیده چله نشینی باب موسعی است که زمینه بروز و ظهور رفتارهای تصوف منشانه را فراهم آورد و سرانجام به ظهور مرکز جدیدی در برابر مسجد در اسلام شد با نام خانقاه.
⚠️از این جهت باید مراقب بود که با تکثیر عناوین چله نشینی، که در جای خود می تواند امری راجح و دربرگیرنده برکاتی نیز باشد، زمینه برای ترویج تفکر خاص اهل تصوف فراهم نگردد که نکوهش از اندیشه و منش اهل تصوف در سیره قولی و عملی اهل بیت(ع) مشهود است.
منبع:
https://www.mehrnews.com/news
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃ارزش ها و فضیلت ها در اخلاق مطبوعات🍃
🔸نکته مهمی که بیش از پیش در بررسی نسبت میان اخلاق و مطبوعات رخ می نماید، تعیین معیاری است که هنگام تعارض و تضاد میان «اهداف اخلاق» و «اهداف مطبوعات»، باید با شناخت اولویت ها و رعایت آنها، میان این دو پدیده (اخلاق و مطبوعات)، هم سویی و هماهنگی فراهم آورد.
🔸با دقت در اخلاق مطبوعاتی اسلام و رفتار مطبوعاتی در جهان به ویژه غرب، درمی یابیم که معیار انتخابی و عرفیِ مطبوعات غرب که به صورت ارزش و فضیلت برتر در آمده، همان شمارگان بالاتر و سوددهی بیشتر است.
مطبوعات برای رسیدن به این مقصود، حاضرند در تمام دو راهی های اخلاقی حرفه خود، گزینه «سود» را برگزینند و منفعت مادی را با بی اعتنایی به اصول اخلاقی، از آنِ خود کنند.
🔸 برعکس، در یک جامعه دینی به ویژه اسلامی، معیار انتخاب در دوراهی های اخلاقی، آموزه هایی است که شارع مقدس بر آنها صحه می گذارد.
بر این اساس، هر سود و منفعتی که مغایر با آن اصول باشد، فرودست و بی ارزش خواهد بود.
ارزش هایی نظیر حق گویی، ادب و حیا، حفظ حریم ها و آزادگی، همگی چراغ های روشنی هستند که در موقعیت های انتخاب، فرا روی مطبوعات قرار می گیرند و آنها را برای پیشروی در مسیر اخلاقی گزینش شده در جامعه دینی، یاری می دهند.
✍کیان شصت فولادی، اخلاق مطبوعات، ص۵۱.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🌼کشف داشته ها🌼
🍃عامل «وجود نعمت»، تأثیر چندانی در رضامندی ندارد؛ «درک نعمت موجود» عامل رضایت از زندگی است.
🍃بنا بر این، راه رسیدن به احساس رضامندی، درک داشته ها و شناخت نعمت هاست. امام صادق علیه السلام در کلامی اصولی و بنیادین، می فرماید:
«کم مِن مُنعَمٍ علَیهِ وهُو لا یعلَمُ! بسا کسی که نعمتی به او ارزانی شده و خودش نمی داند.»
از این حدیث می توان دلیل نارضایتی را به دست آورد و راهبرد رضامندی را نیز تعیین کرد. دلیل نارضایتی، ناآگاهی از داشته های موجود است و راهبرد رضامندی، درک داشته هاست.
واقعیت این است که زندگی انسان (بویژه انسان مؤمن)، تهی و خالی نیست. نعمت های فراوانی در زندگی انسان وجود دارند که می توانند احساس خوش بختی به انسان بدهند؛ ولی چون ناشناخته اند، تأثیر خود را ندارند.
از این رو باید آنها را شناخت تا رضامندی حاصل گردد.
🍃بر اساس آنچه گذشت، داشته ها، گسترۀ وسیعی را شامل می شوند که در صورت فقدان برخی، می توان با توجّه به دیگر ابعاد، احساس برخورداری نمود. معصومان علیهم السلام از همین راه برای بازگرداندن رضامندی استفاده می نموده اند. امام علی علیه السلام بر این اصل تصریح کرده، می فرماید:«إذا طَلَبتَ شَیئاً مِن الدُّنیا فَزُوِیَ عنکَ، فَاذکُر ما خَصَّکَ اللَّهُ بِهِ مِن دِین_ِکَ وَ صَرَفَهُ عَن غَیرِکَ، فَإنَّ ذلِکَ أحرَی أن تَستَحِقَّ بِما فاتَکَ؛ هرگاه چیزی از دنیا خواستی و از تو باز داشته شد، به یاد آور دینت را که خداوند به تو داده و از دیگران باز داشته است؛ که این به جای آنچه از دست داده ای، سزاوارتر است.»
✍عباس پسندیده، الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روانشناسی مثبت گرا، ص۲۸۹.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
✨سخن طیب ✨3️⃣
ادای احترام به مقام استاد
🔸 عرفان عارف ، یعنی شناخت؛ معرفت و شناخت باید به حدی باشد که در امور اعتقادی شک و ریبی باقی نماند. شناخت به اینکه خدا در همه جا و همه وقت حاضر و ناظر است. وقتی شناخت به مرحله یقین برسد، انسان مراقب اعمال و رفتار و گفتار خود است و این امر مراقبت، باید مدام و همیشگی باشد تا ملکه شود.
🔹مرحله دیگر مواظبت بر واجبات و تا حدی که افراط تفریط نباشد مقید به مستحبات.
🔸ولی روشهای سیرو سلوکی خیلی دشوار است و فقط برای یک مدت محدودی میتوان انجام داد، آن هم با مشقت و تحمیل نه با شوق و رغبت . برای همین شاید صحیح نباشد.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃رابطه جمعیت و حفظ دین🍃
🍃در صورتی که کاهش جمعیت در جوامع اسلامی شیوع یابد، بعد از گذشت عمر والدین تک فرزند، شاهد کاهش پنجاه درصدی جمعیت مسلمانان خواهیم بود و پس از گذشت عمر تک فرزندان، در نسل بعد آن ها به صورت تصاعدی، جمعیت مسلمانان کاهش می یابد؛
🍃 به تعبیر دیگر، بعد از گذشت هر نسل، جمعیت به نصف جمعیت جایگزینی خواهد رسید که در یک مقطع زمانی به نابودی جمعیت مسلمانان می انجامد!
🍃از آنجایی که جمعیت کم، توان اداره امور مختلف خود را نداشته، به اجبار باید برای تأمین ما یحتاج خود به ادیان دیگر روی آورد که به استحاله در دین می انجامد؛
🍃بنابراین، گسترش و رواج یک دین، نیاز به نیروی فعال دارد تا بتواند در سطح بین الملل از خود دفاع کند؛
🍃چنین انرژی ای زمانی به دست می آید که جمعیت رو به افزایش باشد.
✍ ر.ک: دژبرار، کریم، آسیب شناسی تک فرزندی از دیدگاه اسلام و علوم اجتماعی، ص۱۴۲
••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
♦️فلسفههاى زندگى اسلامى، مترقىتر از مشابه غربى
🔻ما از فلسفه احكام خودمان بىخبر هستيم.
🔻من در موضوعاتى كه خودم روى آنها تحقيقا كار كردهام برايم مثل روز روشن شده است كه فلسفههاى اجتماعى و فلسفههاى زندگى اسلامى به درجاتى مترقىتر از فلسفههاى زندگى غربى است.
🔻يكى از مسائلى كه خودم روى آن كار كردهام فلسفه زندگى خانوادگى است كه نيمى از مطالبش را در كتاب نظام حقوق زن در اسلام چاپ كردهام.
🔻آنجا براى من مثل آفتاب روشن شد كه مسئله تساوى حقوق زن و مرد با اين كه «تساوى حقوق زن و مرد» به مفهوم دقيق كلمه عبارت درستى است
يعنى زن حقوق كمترى از مرد ندارد و نبايد داشته باشد (تساوى مربوط به كمّيت است) بلكه در اسلام زن در مجموعْ حقوق بيشترى از مرد دارد و بايد هم داشته باشد؛
ولى مسئله تساوى، برابرى از نظر كمّى، غير از مسئله تشابه يعنى همگونگى و همشكلى است...
برابر بودن حقوق غير از همشكل و همگونه بودن حقوق است،
و آن هم رازها و فلسفههاى بسيار عالى اجتماعى دارد كه غرب از آنها غافل است و غرب اكنون دارد غرامت اين اشتباه خودش را مىدهد.
📙مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ، جلد۲۴، صفحه ۲۲۲
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
✨سخن طیب ✨4️⃣
ادای احترام به مقام استاد
🔸هدف از آموختن علم آموزش انسان یا پرورش اوست؟ کدام یک اهمیت بیشتری دارد: آموزش یا پرورش؟
🔹در دنیای امروز برای علم ارزش و اهمیت خاصی قائل هستند ولی برای پرورش و رشد انسانیت انسان اگر اهمیت بدهند در مرحله بعد قرار دارد.
🔸 ولی در فرهنگ قرآن چطور؟ قرآن پرورش و رشد انسانیت انسان را قبل از آموختن و علم قرار داده، یعنی اگر انسان بر اساس تربیت دینی رشد نیابد هر قدر علم بیاموزد برای خود و جامعهاش فرد مفیدی نخواهد بود .
🔹چون علم انسان را بر قوای طبیعت غالب میکند و بشر بهتر میتواند طبیعت را مسخر خود گرداند ولی اگر انسانیتش کامل و رشد یافته نباشد، نتیجهاش برتری جویی و استثمار دیگران خواهد بود. چنانچه دنیای امروز گویای این حقیقت است.
🔸ولی اگر انسانیت انسان در پرتو ایمان و عمل صالح رشد یابد، بعد در پرتو علم صنعت به نفع خود و نیز به نفع هم نوعانش به کار میگیرد و جهان بهشت موعود میگردد.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
کدام زن، کدام زندگی، کدام آزادی؟
اگر جامعه آزاد باشد، فساد کمتر نمی شود؟
🔰آزاد شدن، علنی شدن و تبدیل به ارزش شدن فساد (رسمیت دادن به فساد و قانونی شدن آن) برابر است با بالا رفتن آمار فساد، وضعیت اسفبار دوران پهلوی در ترویج فرهنگ هرزگی و ترویج آن به شکل بسیار مستهجن در رسانه های آن دوران چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد.
🔰یکی از سؤالاتی که در مواجهه با این شبهه مطرح می شود، این است که: آیا منظور شما این است در جامعه ای که فساد، آزاد، علنی و نماد ارزش است و برای ترویج آن در جامعه تبلیغ نیز می شود، آمار فساد پایین تر است از جامعه ای که انجام این امور در آن، ضد ارزش و جرم است؟
مثلا در جامعه هایی که استفاده از مواد مخدر، آزاد، علنی و نماد باکلاسی بوده و برای آن تبلیغ نیز می شود، آمار معتادین بیشتر است یا در جامعه هایی که این امر ضد ارزش و جرم است؟
🔰و اما در مورد این که وجود مراکز فساد به کاهش و یا محدود و متمرکز کردن فساد کمک می کند، باید گفت: وقتی یک مرکز علنی برای انجام اعمال منافی عفت در کشور وجود داشته باشد، قبح و زشتی آن عمل، خود به خود از بین می رود و این به ضرر سلامت، امنیت و آرامش فرد، خانواده و جامعه است.
🔰🔰و از آن مهم تر این که هر جا به فساد رسمیت داده شود یا برای آن در جامعه قانون گذاشته شود، طبیعتاً فساد افزایش پیدا کرده و بیشتر گسترش می یابد، زیرا افراد بدون هیچ نگرانی ای با این نگاه که دارند عمل قانونی انجام می دهند، به انجام این اعمال می پردازند.
📒ماه نامه خانه خوبان، ش۱۵۲، ص۱۳
┈•••✾•📚📚•✾••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
معرفی مجموع مقالات "امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)"
1⃣ امام رضا(ع) و الگوی رفتار ارتباطی با پیروان سایر ادیان و مذاهب؛ مساله پلورالیسم دینی "هنجاری" در فرهنگ رضوی
📒 فصلنامه شیعه شناسی، ش۳۴، ص۲۱۵
✍ مهدی گنجور - محمد بیدهندی
〰〰〰〰〰〰
2⃣ الگویی برای دختران (حضرت فاطمه معصومه الگوی دختران جوان)
📒شمیم نرجس(س)، ش۲۱، ص۳۴
✍ مریم سالاری مقدم
〰〰〰〰〰〰
3⃣ ازدواج حضرت معصومه (س)
📒ماهنامه پرسمان، ش۱۱۰، ص۱۱
✍ محمدمهدی حسین پور
〰〰〰〰〰
4⃣ سبک زندگی و روابط همسران با یکدیگر در سیره و سخنان امام رضا(ع)
📒 فصلنامه اخلاق، ش۳۸
✍ مراد شهگلی
〰〰〰〰〰
5⃣ علم آموزی و روایتگری در سیره حضرت معصومه(س)
📙فصلنامه بانوان شیعه، ش۱۸، ص۶۱
✍ زهره نادرنژاد - فرزانه نیکو برش
〰〰〰〰〰
6⃣ امام رضا (ع) و تربیت نسل منتظر
📒فصلنامه انتظار موعود، ش۳۳، ص۱۲۹
✍ زهرا قاسم نژاد - صغری لک زایی
7⃣ امام رضا (ع) در منابع صوفیه تا قرن هفتم هجری
📒 فصلنامه تاریخ اسلام، ش۷۰، ص۷۱
✍منصور دادش نژاد - محمد دهقانی زاده
••✾•📚📚📚•✾•
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea