#کارگاهمقالهنویسی
#جلسهچهلم(0⃣4⃣)
#نکاتکاربردی
#تنظیممتن #Word
#نکته 3⃣
✅نوشتن پاورقی (Footnote)
هنگام نگارش محتوای تخصصی (مثل پایان نامه) باید دقت شود، کلماتی را که در رشته شما تخصصی هستند، هنگامی که برای اولین بار استفاده می کنید، معادل آنها را به انگلیسی در پاورقی بنویسید.
برای این کار و در کل برای پاورقی زدن، ابتدا به انتهای جمله و یا کلمه مورد نظر رفته و سپس در منویReferences،علامت فلشی را که در کنار Insert Footnote مشاهده می کنید را کلیک کنید.
با فشردن علامت فلش،کادری همانند تصویر زیر نمایان می شود.
بدون هیچ تغییری،گزینه Insert را فشار دهید.مشاهده خواهید کرد که مقابل کلمه مدنظر،عددی اضافه خواهد شد و در پایین صفحه نیز،آن عدد بصورت پاورقی درج می شود و می توانید پاورقی خود را وارد نمایید.
در صورتی که می خواهید عدد پاورقی هر صفحه،از یک شروع شود،در کادر مرحله قبل،در کادر جلوی Numbering را کلیک کرده و گزینه Restart each page را انتخاب نمایید و سپس گزینه Insert را فشار دهید تا پاورقی ها در هر صفحه، مجددا از شماره 1 شروع شوند.
#نکاتمهم
نکته یک:
برای سرعت در نوشتن پاورقی می توانید به روش زیر عمل کنید. در انتهای کلمه مورد نظر می توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+F استفاده کنید. شماره پاورقی در انتهای کلمه ظاهر شده و مکان نما به انتهای صفحه می رود.
#نکتهدو:
اگر هنگام نگارش محتوا بخواهید به جای اعداد، نمادی را بگذارید، باید در پنجره Footnote and Endnote، روی گزینه Symbol کلیک کنید.نماد مورد نظر را انتخاب و بر روی گزینه OK کلیک کنید.
#مطلبپنجاهودوم(2⃣5⃣)
ــــــــــــــــــــ
مُبلّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
بایسته های اخلاقی پژوهش
شکی نیست که تحقیق و پژوهش علمی در اسلام اهمیت بسیار فراوانی دارد و پرواضح است که افکار، اندیشهها و آثار محققان و پژوهشگران هر جامعه #زیرساختهایعلمی آن جامعه را تشکیل داده، بناهای علمی و نتایج عملی و تجربی فراوانی به همراه دارد.
از این رو، اگر محققان و پژوهشگران ارزشهای خوب و پسندیده اخلاقی را با مسائل پژوهشی خود همراه کنند؛ زیر ساختهای علمی جامعه اثرات و نتایج مثبت و همیشگی خواهند داشت و اگر خدای ناکرده با امور غیر ارزشی و غیر اخلاقی همراه شوند؛ نتایج منفی و ناپسند به دنبال خواهند داشت؛
به همین جهت در این اثناء پست های بعدی کانال، به برخی از #آموزههایاخلاقیاسلامدربارهپژوهش اشاره خواهد میشود.
ــــــــــ
مُبلّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
تصور اختلاف بین عقلاء و وجود جهل در عاقل.mp3
1.75M
#نکته_پژوهشی
#علم_اصول
#بناءعقلاء
۱. آیا بین عقلاء اختلاف هم هست؟
۲. آیا عاقل دارای جهل هم هست؟
استاد اکبرزاده (زید عزه)
صوت درس 006.m4a
6.74M
#نکتهپژوهشی
#ادبیاتعرب
استاد رجبی (زید عزه)
موضوع:
روش تاویل به مصدر
#نحوهثبتاثرعلمی #مشاهدهسوابق
#سامانهآثارپژوهشی
#جهتیادآوری
#مخصوصطلاب
با سلام
یادآور می شود جهت #ثبت اثر پژوهشی (مقاله و...) و جهت #مشاهده آثار پژوهشی (مقاله و...)ثبت شده مراحل زیر را طی نمایید.
1⃣وارد پرتال طلبگی خود شوید.
2⃣بخش پژوهش را انتخاب نمایید.
3⃣وارد سامانه ثبت نام فراخوان شوید.
4⃣ورود با حساب کاربری حوزه را انتخاب کنید.
(اگر در این مرحله نام کاربری و کلمه عبور خواست،نام کاربری و کلمه عبور پرتال طلبگی خود را وارد نمایید)
5⃣در صفحه مقابل دو بخش وجود دارد:
#الف. شرایط و دستورالعمل ها
در ین بخش اطلاعیه ها و آیین نامه آثار ادسالی قابل مشاهده است.
#ب. فراخوان های سامانه
در این بخش می توانید هم آثار ثبت شده هر فراخوان رو ملاحظه کنید
که برای این کار بر روی "مشاهده وضعیت آثار" کلیک نمایید.
اما جهت #ثبتاثرجدید بر روی فراخوان های فعال کلیک نمایید.
(فراخوان های #فعال در ابتداء قرار دارند)
و سپس با توجه به قالب اثر علمی خود اقدام به ثبت نمایید.
#قالب های اثر علمی شامل:
مقاله
کتاب
پایان نامه
نرم افزار/چندرسانه ای
تحقیق پایانی
ایده پژوهشی
ــــــــــ
واحدپژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق (سلام الله علیه) تایباد
مُبلغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
پژوهش یار
بایسته های اخلاقی پژوهش شکی نیست که تحقیق و پژوهش علمی در اسلام اهمیت بسیار فراوانی دارد و پرواضح ا
#اخلاق_پژوهش(شماره1⃣)
۱.انگیزه الهی
نخستین مسالهای که شایسته و بایسته است، پژوهشگران به آن توجه کنند این است که نیّت و انگیزه خود را برای خدا خالص کنند و به خاطر جلب رضای خدا و تقرب به درگاه او تحقیق و پژوهشی انجام دهند،
زیرا میدانیم که بر اساس نظام اخلاقی اسلام، نیّت و انگیزه، به اندازه عمل و بلکه بیشتر از آن اهمیت دارد و به همین دلیل پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: نیّت مؤمن بهتر از عمل اوست (بحارالانوار ج ۷۰ ص ۱۸۶)
و در جای دیگر فرمود: ارزش اعمال بستگی به نیت ها دارد و بهره هر کس از عملش مطابق نیّت اوست، کسی که به خاطر خدا و پیامبر هجرت کند هجرت به سوی خدا و پیامبر کرده است و کسی که به خاطر رسیدن به مال دنیا یا به دست آوردن همسری هجرت کند بهرهاش همان چیزی است که به سوی آن هجرت کرده است. (مستدرک الوسائل ج ۱ ص ۹۰)
#ماهیتهرعملی با توجه به نیّتی که فرد در انجام آن داشته مشخص میشود، زیرا اعمال ما، تنها جنبه ظاهری و دنیوی ندارند #بلکه متشکل از ظاهر و باطن هستند و به همین جهت،برای ارزش مندی یک کار، تنها ظاهرِ خوب کفایت نمیکند بلکه باید باطن آن کار و شخص انجام دهنده آن نیز خوب و پسندیده باشد.
به بیان روشنتر،در دیدگاه اسلام، تنها عملی #ماندگار و ابدی خواهد شد که با انگیزه الهی و پیروی از او انجام شود لذا برای اینکه تحقیق و پژوهش ما حقیقتا ارزشمند گردد و ما را به سعادت و کمال حقیقی رهنمون سازد، نیازمند همراهی با انگیزه الهی و اخلاص در عمل است.
همچنین اگر قصد و نیت الهی و اخروی همراه تحقیق و پژوهش باشد، اجر و پاداش آن، #مضاعف خواهد شد.
امام علی(سلام الله علیه)فرمود:
عطایای الهی به اندازه نیت انسان است. (نهجالبلاغه / نامه ۳۱)
ذکر این #نکتهضروری است که اگر تحقیق و پژوهش به انگیزه دیگری مانند انگیزههای ثروت، قدرت و مانند آن صورت پذیرد هر چند ممکن است مدتی دنیای ما و دیگران را آباد کند اما چون در راستای زندگی حقیقی ما نیست،فاقد ارزش حقیقی همه جانبه خواهد بود و سود معنوی برای پژوهشگر نخواهد داشت.
📚جزوه پژوهش و حوزه تولید کانال
ــــــــــ
مُبلّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
#معرفیکتاب
#توصیهرهبری (حفظه الله)
رهبر معظم انقلاب (حفظه الله)
این کتاب زندگی مرحوم آقانجفی قوچانی که به اسم #سیاحتشرق منتشر شده خیلی چیز جالبی است. من به برادران و خواهران توصیه میکنم کتاب را بخوانند. خود مرحوم آقا نجفی یک شخصیت بسیار ممتازی بوده، یک انسان معنوی بوده. مرحوم شهید مطهری ایشان را دیده بود در قم. و به من میگفت ایشان اهل مکاشفه و اهل معنا بودند.
کتاب دیگری ایشان دارد به نام #سیاحتغرب که در احوال عالم برزخ و پس از مرگ نوشته شده به شکل داستانی. مرحوم مطهری میگفتند من احتمال قوی میدهم که اینها مکاشفات این مرحوم هست، که به این شکل در کتاب سیاحت غرب آن را ثبت کرده. یک چنین شخصیتی.
آنجا منعکس است، که #طلبه چهجوری #درس میخواند و چهجوری #تلاش میکند و چهجور #پایدرساستاد میرود، و استاد را انتخاب میکند و چهجور #عبادت میکند و چهجور #گرسنگی میکشد،
البته زمان آقانجفی با حالا یک مقداری فرق میکند، و ما نمیگوئیم صد در صد آنجور است، نه، خیلی چیزها هست که زمان مرحوم آقا نجفی نبود و خوب هست، امروز، هست. بهتر از آن هم هست.
۱۳۶۴/۹/۲۶
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهش یار
@Pajouheshyar
#کارگاهمقالهنویسی
#جلسهچهلم(1⃣4⃣)
#نکاتکاربردی
#تنظیممتن #Word
#نکته 4⃣
🔵 تغییر جهت خط جدا کننده پاورقی (Footnote)
در صورتی که می خواهید در پاورقی، متن فارسی درج کنید،ابتدا روی متن نوشته شده در پاورقی کلیک کرده و سپس گزینه راست چین را از منوی Home انتخاب نمایید.
متن درج شده در پاورقی، در سمت راست قرار می گیرد.
اما مشاهده می کنید که خط جدا کننده پاورقی، همچنان در سمت چپ قرار گرفته است.
#برایتغییر جهت خط جدا کننده
پاورقی، از منوی View حالت نمایش را از Print Layout بهDraft تغییر دهید.
اکنون به منوی References رفته و در قسمت Footnotes، بر روی Show Notes کلیک کنید.
در قسمت پایین صفحه و از منوی باز شده، گزینه Footnote Separator را انتخاب کنید.
همچنین می توانید در مرحله قبل به جای انتخاب گزینه Footnote Separator ،با نگه داشتن همزمان کلیدهای Ctrl+R، یا Ctrl+L، یا Ctrl+E، خط جدا کننده پاورقی را به ترتیب به سمت راست، چپ یا وسط منتقل کنید.
اکنون به منوی View رفته و در قسمت Document Views، حالت نمایش را از Draft به Print Layout تغییر دهید. خط جدا کننده پاورقی، مطابق شکل، در سمت راست قرار خواهد گرفت.
#مطلبپنجاهوسوم(3⃣5⃣)
ــــــــــــــــــــ
مُبلّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
#کارتدعوت
#ثبتنامحوزهعلمیهخراسان
🔷ویژه جوانان
💌 ...دعوت به این راه با شکوه... 👇
https://digipostal.ir/ckmfd7x
🔵برای مشاهده کارت دعوت و اطلاع از مهلت و محل ثبتنام،روی پاکت کلیک نمایید.
4_5868751718228952003.apk
1.3M
#معرفینرمافزار #اندروید
#اندروید
جویشگر علمی فارسی
✅علم نت
علم نت یک موتور جستجوی علمی است که تلاش می کند امکان جستجو در کلیه #اسنادعلمیفارسی نمایه شده در پایگاه های مختلف مانند مگیران، سیویلیکا، ایرانداک و...را در اختیار قرار دهد.
ــــــــــ
مُبلّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
#دعوتنامه #پذیرشطلبه
مدرسه علمیه امام جعفر صادق (سلام الله علیه) شهرستان تایباد.
جهت مشاهده و کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نموده و سپس بر روی پاکت ضربه بزنید.
مشاهدهی دعوتنامه 👇
https://digipostal.ir/ccxozfo
#لطفانشردهید
#کارگاهمقالهنویسی
#جلسهچهلم(0⃣4⃣)
#نکاتکاربردی
#تنظیممتن #Word
#نکته 5⃣
✅نگارش اندیس بالا (Superscript)و اندیس پایین (Subscript)
اگر نیازمند نوشتن اندیس بالا و یا اندیس پایین هستید، کافی است ابتدا عدد و یا کلمه و یا حرفی را که می خواهید بالاچین یا پایین چین شود را با موس انتخاب کرده و سپس از منوی Home، علامت بالاچین (Superscript) و یا پایین چین (Subscript) را انتخاب نمایید.
#تصویر را ملاحظه بفرمایید.
#مطلبپنجاهوچهارم(4⃣5⃣)
ــــــــــــــــــــ
مُبلّغ پژوهش
@Pajouheshyar
#کارگاهمقالهنویسی
#جلسهچهلم(0⃣4⃣)
#نکاتکاربردی
#تنظیممتن #Word
#نکته 6⃣
✅تنظیم فاصله بین خطوط (Line spacing)
در هنگام نگارش جزوات علمی،خصوصا پایان نامه، توجه به فاصله بین خطوط متن ضروری است.
برای این کار،ابتدا کل متن را انتخاب کنید(با کلیدهای ترکیبی Ctrl+A) در منوی Home، و در قسمت Paragraph روی علامت که در تصویر زیر مشخص شده کلیک و فاصله مورد نظر بین خطوط را که معمولا 1.15 یا 1.5 می باشد، انتخاب نمایید.
#تصویر را ملاحظه بفرمایید.
#مطلبپنجاهوپنجم(5⃣5⃣)
ــــــــــــــــــــ
مُبلّغ پژوهش
@Pajouheshyar
#روشتبیینمسئله
#پُرکاربردی
روشهای تبیین مسئله
محقق میتواند با استفاده از یک یا چند روش پیشنهادی زیر،مسئله تحقیق خود را بیان کند:
1⃣روش اول:
بیان خلاء علمی؛ نشان دهید که چه خلاء علمی وجود دارد که میخواهید آن را پر کنید و دقیقا چه چیزی را نمیدانید.
2⃣روش دوم:
طرح مستقیم پرسش(ها)؛ سؤال یا سؤالاتی را که قرار است تحقیق شما به آن پاسخ دهد، به طور مستقیم مطرح کنید.
3⃣روش سوم:
مخالفت با پیشینه؛ تحقیق و اندیشهای را که قبل از شما بوده، مطرح کرده، با آن مخالفت کنید.
4⃣روش چهارم:
ادامه یک سیر مطالعه؛ توضیح دهید که تحقیق شما در ادامه یک خط مطالعاتی بوده است و شما قصد دارید آن را تکمیل کنید.
ــــــــــ
مُبلّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
#منویات_رهبری (حفظهالله)
#تقویتروحیهتحقیق
#نظامآموزشی
يكی از موارد مهمی كه بايد در بحث تحول نظام آموزشی مدنظر قرار گيرد، حذف فرهنگ حفظ محوری و تقويت روحيه تحقيق و تعميق در علم و دانش است.
📚دیدار برجستگان و نخبگان علمی،۱۳۸۷/۷/۳
ــــــــــ
مُبلّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
#معرفیکتابخانهمجازی
#درحوزهادبیات
کتابخانه تخصصی ادبیات
این کتابخانه در سال۱۳۷۶ وابسته به دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیتالله سیستانی(حفظه الله) افتتاح شد.
این کتابخانه پس از ۲۰سال،اکنون با حدود ۸۰هزار جلد کتاب و ۸۶۰۰شماره نشریه پاسخگوی پژوهشگران حوزه ادبیات و دانشجویان و اساتیددانشگاه است و از نظر شمارگان کتاب و نشریات در میان کتابخانههای کشور #کمنظیر است.
#آرشیونشریات کتابخانه ادبیات از دیگر وجوه برجسته این کتابخانه است.
نیز تهیه #پایاننامههایحوزهادبیات از دیگر فعالیتهای کتابخانه است که اگرچه بهسختی، اما در حال انجام است تا اینگونه منابع نیز به مخزن کتابخانه اضافه شود.
#بخشاول
معرفی تازههای کتاب است.
در این بخش هر روز کتابها و نشریات تازه حوزه ادبیات با روشی استاندارد خلاصه و معرفی میشود.
#بخشدوم:
کتابخانه مجازی ادبیات است.
در این بخش آن دسته از منابع مطالعاتی ادبیات که به لحاظ حقوق مؤلف مشکلی ندارند، به صورت تمام متن در اختیار پژوهشگران قرار میگیرد.
#بخشسوم:
جستجو در منابع کتابخانه است. پژوهشگران میتوانند به این بخش مراجعه و منابع کتابخانه ادبیات را بدون نیاز به حضور در کتابخانه جستجو کنند.
کتابخانه ادبیات تا حد امکان به محققان و پژوهشگران حوزه ادبیات کمک میکند تا #پژوهشآسانتری داشته باشند.
ازجمله اینکه در صورت نیاز پژوهشگری به قسمتی از صفحات کتاب یا تمام کتاب، در صورت نداشتن منع قانونی، کتاب اسکن شده و فایل آن در اختیار پژوهشگر قرار میگیرد.
آدرس کتابخانه :
https://eliteraturebook.com/
ــــــــــ
مُبلّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
#کارگاهمقالهنویسی
#جلسهچهلم(0⃣4⃣)
#نکاتکاربردی
#تنظیممتن #Word
#نکته 6⃣
✅عنوان و زیر عنوان
یکی از دیگر نکات مهم در نگارش محتوای علمی در ورد، نگارش عناوین و زیر عناوین می باشد.
بدین منظور، روی عنوان یا زیر عنوان مورد نظر کلیک کرده و از منوی Home، و از قسمت Styles،
گزینه Heading 1 را برای عنوان های اصلی،گزینه Heading 2 را برای زیر عنوان های اصلی وگزینه Heading 3 را برای زیر عنوان های فرعی انتخاب کنید.
(توصیه می شود این روش پس از اتمام نگارش،صورت بگیرد)
اکنون تنها کافی است فونت عناوین را به فونت مورد نظر، و رنگ عناوین را نیز به مشکی تغییر دهید.
#تصویر را ملاحظه بفرمایید.
#مطلبپنجاهوپنجم(5⃣5⃣)
ــــــــــــــــــــ
مُبلّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
#نسیم_پژوهش (شماره ۸)
#اعتماد_به_نفس
تمام محدودیتهای زندگیات،
ساخته ذهن خودت است...
پس همانطور که ایجادشان کردهای
از میان برشان دار...
#نکته_طلایی
انسان،اشرف مخلوقات است و این اشرف مخلوقات نباید خودش را اسیر محدودیت ها کند.
محدودیت به معنای محرومیت نیست.
اساسا با تفکر،تدبر،تلاش و اتکای به خداوند متعال،بن بستی وجود ندارد و اگر شکستی پیش می آید باید مقدمه تلاش بیشتر شود.
وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا
(آیه ۲ سوره طلاق)
مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ
(آیه ۳ سوره طلاق)
@Pajouheshyar
🔆مژده مژده مژده 🔆
🔻تخفیف ویژه 50 درصد دو فصلنامه های علمی تخصصی حوزه علمیه خراسان برای اعضای کانال معاونت پژوهش
#فصلنامه_علمی_تخصصی
#تازه_های_نشر
جهت اطلاعات بیشتر به کانال زیر وارد شوید👇
@howzehpajohesh
🔗لینک اختصاصی در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
4_288757256969782555.pdf
372.8K
تبدیل مشکل به مسئله
ــــــــــ
📚برگرفته از کتاب اصول و فنون پژوهش فرامز قراملکی
کانال پژوهش یار
@Pajouheshyar
4_288757256969782181.pdf
333.3K
نمونه برگه راهنمای تدوین طرح تحقیق اجمالی
کانال پژوهش یار
@Pajouheshyar
#نکتهپژوهشی
#امتحانشفاهی
#روششناسی
بخش اول
استاد صادقی (زید عزه)
✅ نکته امتحان شفاهی:
#راهتشخیص مفاعیل از یکدیگر:
1⃣ اگر در متن اسم منصوبی مشاهد کردید احتمال زیاد آن اسم یا مفعول مطلق است یا مفعول له
2⃣ راه تشخیص این دو مفعول از یکدیگر:
3⃣ اگر قبل ازآن اسم منصوب فعل یا اسم مشتق(اسم فاعل –اسم مفعول و...)آمده باشد که هم ریشه یا هم معنای مصدر است در آن صورت مفعول مطلق و در غیر آن صورت مفعول له است.
به #مثالهای زیر دقت فرمایید:
• وَ کَلَّمَ اللَّهُ مُوسَى تَکْلِيماً ﴿النساء، 164﴾تکلیما مفعول مطلق است
• وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاةِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ﴿البقرة، 207﴾ابتغاء مصدر باب افتعال مفعول له است چرا که عامل آن (یشری )نه ازریشه آن است ونه هم معنای آن
• وَ قَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاَهُمَا فَلاَ تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَ لاَ تَنْهَرْهُمَا وَ قُلْ لَهُمَا قَوْلاً کَرِيماً﴿الإسراء، 23﴾ کلمه قولا مفعول مطلق است
• وَ لاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَکُمْ خَشْيَةَ إِمْلاَقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْأً کَبِيراً ﴿الإسراء، 31﴾خشیة مفعول له برای لاتقتلوا است
ادامه دارد....
ــــــــــ
#واحدپژوهش
#روشتحقیق
#طراحیسوالات
بخش اول
1⃣یکی از مهم ترین ارکان طراحی پژوهش، سازماندهی سوالات است.
2⃣ هر تحقیقی صرفاً دارای یک سوال تحقیقاتی است.
به عبارت دیگر کل تحقیق از یک کنجکاوی علمی و از یک مرکز ثقل نشأت می گیرد. هدف از این کار ایجاد نهایت تمرکز در فرآیند تحقیق است.
داشتن #یکپرسشعلمی باعث می شود که مواد خام جمع آوری شده در سبد مخصوص خود گردآوری شود و در جریان کار به افق های گوناگون کشانده نشود و کنجکاوی های محقق او را از مسیر استنباط منحرف نکند.
3⃣عنوان تحقیق را که یک شبه جمله (بدون فعل) است؛
هر گاه به صورت استفهامی و در قالب یک جمله سوالی تبدیل کنید شما به سوال اصلی تحقیق خود دست پیدا کردهاید. به عبارت دیگر سوال اصلی همان بیان مسأله است به شکل سؤالی.
ادامه دارد...
ــــــــــ
مُبلّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
#روشتحقیق
#طراحیسوالات
بخش دوم
به مثال زیر توجه بفرمایید:
عنوان تحقیق ـ حقیقت و مصادیق نسخ در قرآن از منظر علامه طباطبایی (شبه جمله)
✅سوال اصلی ـ حقیقت و مصادیق نسخ در قرآن از منظر علامه طباطبایی چیست؟
(جمله سوالی ـ بیان استفهامی عنوان تحقیق)
ادامه دارد...
ــــــــــ
مُبلّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
#روشتحقیق
#طراحیسوالات
بخش سوم
4⃣سوال اصلی را در یک جمله نمیتوان پاسخ داد باید آن را به چند سوال تجزیه کرد و به تدریج پاسخ داد.
به عبارت دیگر سوال اصلی هر تحقیقی تا حدی کلی است که باید به تعدادی از سوالات فرعی تجزیه شود. باید توجه داشته باشید که همیشه باید از حاصل جمع سوال¬های فرعی، همان سوال اصلی شکل بگیرد نه کمتر و نه بیشتر.
5⃣سوالهای فرعی، ارکان بلافصل سوالات اصلی هستند.
6⃣ شیوه طراحی سوالات فرعی بدینگونه است:
بارش فکری و طرح هرگونه سوال، سنجش ارتباط سوالات مطرح شده و حذف سوالات غیر مرتبط، تنظیم منطقی سوالات، بازنگری نهایی. پس از کسب مهارت کافی معمولاً مرحله بارش فکری سوالات را حذف خواهید کرد و به امید خدا کار را سریع تر به سرانجام می رسانید.
7⃣فصول تحقیق را باید بر اساس سوالهای فرعی تنظیم کرد. این سوالها «فصلساز» هستند.
به عبارت دیگر پرسشهای فرعی، عنوان فصلهای پایاننامه و یا عناوین مقاله را شکل میدهند.
بدین منظور می توان هر یک از سوالات فرعی را به یک شبه جمله تبدیل کنید و عنوان فصل را به دست میآورید.
🚨البته لازم است توجه داشته باشید که
در ساختار مقاله، چیزی به نام کلیات و فصلبندی وجود ندارد و معمولاً با ایجاد تمایز منطقی بین تیترها و ریز و درشت کردن قلمها، مهندسی بحث را پیش میبرند.
ادامه دارد...
ــــــــــ
مُبلّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar