eitaa logo
پراکنده_دل!
472 دنبال‌کننده
276 عکس
111 ویدیو
27 فایل
کانال شخصیم! سعی میکنم بیشتر بنویسم! تاملات! شطحیات! @nashr313 علوم تربیتی موسسه امام خمینی / درس خارج حوزه علمیه قم
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️برای دوست داشتن دیگران نیاز به مراقبه داریم. فرمود:«مومن، بدن ماست!» ▫️برنامه تلویزیونی 🏷️ @kalame_tv1 ➕️ @yaminpour
آقای مهربان خانه که از دنیا میرود خادم ها و نوکرهای آقا پژمرده میشوند! کسی خیلی متوجه حالشان نمیشود ولی بیش از همه عزادارند. با لباس سیاه مشغول پذیرایی از میهمانان خانواده‌ی اربابند ولی در دل غم بی پدری و دربه‌دری حس میکنند طلبه های حوزه های علمیه امشب باید احوالشان اینگونه باشد. هر آنچه دارند حتی لباس تنشان از این آقای بزرگوار است. از خودشان هویتی جز کلمات ارباب ندارند. باید التماس کنیم بلکه خانواده‌ی ارباب نگاهی کنند این نوکران خانه‌زاد را تا پایان عمر نگه دارند. امشب دعا کنیم مباد یک لحظه نگاهشان را از روی ما بردارند. ما کسی به غیر این خانه و به غیر این مکتب نداریم
هدایت شده از کفشداری شماره ۱۳
هزار طائفه آمد هزار مکتب رفت و ماند شیعه که قال امام صادق داشت  ما مفتخریم که مذهب ما «جعفری» است که فقه ما که دریای بی‌پایان است، یکی از آثار اوست. و ما مفتخریم که به همه ائمه معصومین ـ علیهم صلوات الله ـ و متعهد به پیروی آنانیم. وصیت نامه امام خمینی @kafshdari13
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجدد میخواهم در این باره بنویسم و فریاد بکشم باور میکردید جلوی دانشگاه های غرب، درست در مرکز تمدنِ پوشالی و چرک گرفته‌شان ، چفیه بفروشند؟! دانشجوی مسلمان مشغول نماز خواندن باشد و دانشجوی مسیحی در حال حفاظت از نماز جماعتش! جوان ایرانی این عمق نفوذ و رسوخ گفتمانش را میبیند؟! وظیفه تشکل های دانشجویی همین است : که یک دانشگاه این صحنه هارا ببیند! همه دانشجویان را به تفکر وا دارید چرا اینگونه شده؟! چرا آنها شعار نه غزه نه لبنان سر نمیدهند؟ چگونه به این نقطه رسیده ایم؟! امروز بیش از هر زمانی نیاز به تلنگر و تحلیل در دانشگاه ها داریم .. @parakande_del
این جمله را از مخالفینی شنیده ام که باور نمیکنید اما با همه وجود به صحت آن شهادت میدهم : هر چقدر هم با استاد اختلاف سلیقه داشته باشید اگر با او دم خور شوید یا مدتی ارتباط مستمر داشته باشید عاشق اخلاق و زیست_مومنانه اش میشوید از همین چند سال جلسات خودمان برایتان بگویم سایر برنامه روزانه‌شان بماند - آن اوایل که خانواده گله میکردند پنجشنبه ها هم برای ناهار دیر به خانه می آیی، جمله حاج آقا را نقل کردم که فرموده بودند با وجود اندک وقتی که اخر هفته ها برای خانواده می‌ماند و تعهد حاج اقا به خدمت در خانه و در اختیار خانواده به صورت کامل [که حتی یک تلفن کاری جواب نمیدهند] ، حاج خانم میداند پنجشنبه ها ساعت ۲ و نیم ناهار میخوریم چون یک تا دو با شما کلاس دارم! - دور قبل که مجلس رای اورده بودند با بچه ها نگران بودیم جلسات تعطیل شود و بحث های استاد ابتر بماند؛ فرمودند وقتی به شما تعهد دارم [جز ایامی که ماموریت پیش می‌آید] هر طور شده پنجشنبه ها خدمت شما هستم و تا امروز هم همین قولشان ادامه پیدا کرده! - توصیه میکنند هر مسئولیتی هم پذیرفتید از کار علمی و تبلیغ طلبگی باز نمانید. اگر اراده کنید شک نکنید که میتوانید با هم جمع کنید و سنگر اصلی تان را رها نکنید چنانکه در ایام نمایندگی ولو با استراحت کمتر، کرسی درس و نوشتن کتاب و منبرشان تعطیل نشده. گاهی اراده میکنند موضوعی را به رشته تحریر درآورند هفته بعد جزوه اش را برای تحلیل و بررسی ارائه میکنند که سریعتر جمع بندی شود! - هفته پیش تدریس و مباحثه سلسله جلسات اهمال کاری با محوریت کتاب غنی و پرمحتوای خودشان به پایان رسید ولی در طول این سال ها قبل از هر بحث نظری و از بندبند کتاب، آنچه هویدا بود و مایه قوت قلب ما میشد [حتی در عمل به تنکینک ها و راهکارها] مبارزه خود استاد با این بیماری مسری بود که متاسفانه اخیرا بسیار شایع شده! از همه اینها و از ده ها خاطره ریز و درشت که شاید امثال من باید میگفتیم تا در حق این مردان_پاک ظلم نشود، بگذریم؛ آن ویژگی شاخص و فضیلتی که در همه این سال ها مرا شیفته شاگردان کرده و اجازه‌ی فاصله از این خانه و این مکتب نمیدهد عبارت است از ! 👇 تا به حال در مسائل مختلفی شاهد بودیم که استاد مفصل تامل میکنند، از متخصصین مشورت میگیرند، نظر علما را جویا میشوند و هنگامی که تکلیف خودشان را تشخیص دادند ولو همه عالم روبرویشان بایستند و تخریبشان کنند، نظیر استاد مرحومشان مرحوم علامه، بدون اینکه ذره ای نگرانی و ترس در خودشان راه دهند پای تکلیف تا پای جان می ایستند و تلاش میکنند! @parakande_del
🔰 | معجزه «امید» در «جنگ روایت‌ها» _ ۱ ✏️ فاطمه رایگانی - پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی 📝 نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد انسان چیست؟ کمتر کسی فکرش را می‌کند که پاسخ این سوال «» باشد. (رهبر انقلاب ۲۲/۱۱/۹۷، بیانیه گام دوم انقلاب) اما رهبر انقلاب چنان به این جمله باور دارند که برای تحقق گام دوم انقلاب پیش از هر توصیه و تجویزی، «» را ضروری می‌دانند و جهاد انسان در نگاه ایشان از پرورش نهال امید آغاز می‌شود. به‌رغم این تأکید صریح به‌نظر می‌رسد مفهوم امید در ادبیات انقلاب اسلامی در اجمال باقی مانده و به دلیل بدیهی پنداشته‌شدن ابعاد آن واکاوی نشده است. در قدم اول لازم است بپرسیم چرا امید چنین جایگاهی دارد؟ * امید متضمن عمل است 🔸ما گاهی مفاهیمی چون خوش‌بینی، آرزو، رویا و امید را خلط می‌کنیم. امید صرفا احساس خوبی نسبت به نیست. امید در نگاه دینی متضمن عمل است. مثلاْ در روایتی از حضرت عیسی (علیه السلام) نقل شده است پیرمردی در حال کار روی زمین کشاورزی خود بود و حضرت عیسی (علیه السلام) بر او گذشت و از خدا خواست که امید او را بگیرد. ناگهان پیرمرد دست از کار کشید و به گوشه‌ای نشست. عیسی (علیه السلام) مجدد از خدا خواست امید را به او بازگرداند و پیرمرد برخاست و به کار مشغول شد. (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۱۴، ص ۳۲۹) در علوم انسانی نیز کمابیش همین تعریف حاکم است. چنانچه در روانشناسی مثبت‌گرا، امید یعنی برای آینده‌ای که در راه است بهترین چیزها را داشتن و کارکردن برای تحقق آن! (پیترسون و سیلگمن، روانشناسی مثبت‌نگر، ص ۳۰) یعنی امید هم‌زمان شکلی از عمل و شکلی از باور است. 🔹به تعبیر دقیق‌تر امید آن نقطه‌ای است که حاضر می‌شوی برای باوری نیکو به آینده، اکنون دست به عمل بزنی و هر عملی متضمن هزینه دادن است. دانش‌آموزی که رویای خوش پزشک‌شدن در او به این باور تبدیل شود که چنین اتفاقی برای آینده او خوب است داوطلبانه از وقت بازی و تفریح برای درس‌خواندن هزینه می‌کند و این معجزه‌ی امید است! همان چیزی که هر کشوری برای حرکت به سمت آینده به آن نیاز دارد. درواقع امید فرد را ملزم می‌کند که سناریوهای گوناگون را تخیل و پیش‌بینی کند و عوامل مخاطره‌برانگیز را برآورد کرده و به ارزش‌های دخیل در موقعیت معترف شود. اگر من از سر امید به نتیجه‌ای با مخاطراتی مواجه شدم آيا آن نتیجه ارزش این خطرها را دارد؟ (استان ون هوفت، امید، نشربیدگل، ص ۱۵) این همان بُعد از امید است که معمولا مغفول واقع می‌شود. 🔸انسانِ امیدوار صرفا انسان راضی از اکنون نیست که با شمردن دستاوردها رضایتش را بالا ببریم. بلکه کسی است که آمادگی مشارکت در طرح آينده را دارد و هزینه این مشارکت را هم می‌پردازد و اگر چنین نشود حرکتی رو به آینده رخ نخواهد داد. حال اگر این تصویر به مقیاس دربیاید و بتواند برای رسیدن به یک هدف برنامه‌ریزی، تلاش و همکاری مشترک ایجاد کند می‌توان گفت امید اجتماعی شکل گرفته است. (رک، ریچارد رورتی، فلسفه و امید اجتماعی، نشر نی) انسان امیدوار انسانی است که خود را در ایجاد یک سرنوشت مطلوب برای خود اثرگذار می‌بیند پس برای تحقق آن سرنوشت قیام می‌کند. همین الگو در مقیاس یک ملت برای تحقق یک سرنوشت جمعی مشترک جامعه امیدوار را می‌سازد. پس هر توصیه‌ای به هر اقدامی درصورتی معنا دارد که مقدم بر آن توصیه، امیدِ حرکت‌دهنده و پیشبرنده وجود داشته باشد. 🔹 از همین رو در بیانیه‌ی انقلاب اسلامی توصیه بر امید مقدم بر ۷ توصیه‌ی عملی بعدی و به‌عنوان یک توصیه‌ی فراگیر و بنیادین مطرح می‌شود و معنابخش توصیه‌های دیگر است. در مقابل، دشمنان انقلاب نیز همین نقطه را کانون توطئه‌ی خود قرار داده و سیاست تبلیغی و رسانه‌ای و فعّال‌ترین برنامه‌های آنها، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. (رهبر انقلاب ۲۲/۱۱/۹۷، بیانیه گام دوم انقلاب) هدف از این اقدامات خاموش‌کردن امید است که سست‌شدن اراده را در پی دارد. یأس یعنی بن‌بست؛ از کسی که احساس بن‌بست کند، نمی‌شود توقّع داشت درست کار کند. (رهبر انقلاب ۱/۱/۱۴۰۳، بیانات نوروزی در جمع اقشار مختلف مردم) برای همین درواقع جنگ امروز جنگ امید است و در برابر نیرویی که سخت‌ترین‌ اقدامات را برای از بین بردن امید می‌کند، اصلی‌ترین جهاد این است که امید را زنده نگه داریم (رهبر انقلاب ۱۶/۵/۹۱، بیانات در دیدار با دانشجویان) تا حرکت و اقدام لازم برای انجام این توصیه‌های راهبردی شکل بگیرد. @rahbari_plus
🔰 | معجزه «امید» در «جنگ روایت‌ها» _ ۲ : * امید چگونه خلق می‌شود؟ 🔸امید با توضیحی که داده شد عناصری دارد که ان را از امیال و آرزوها جدا می‌کند: ۱. به یک امر مطلوب تعلق می‌گیرد (برخلاف ترس که نسبت به امر نامطلوب است). ۲. موضوع آن در آینده محقق می شود. ۳. متعلق به امری است که دشوار و نیازمند زحمت است. ۴. موضوع آن در عین دشواری، واقعی و محقق‌شدنی است. برخلاف آرزو که دور و دست‌نیافتنی است. برای رسیدن به چنین ترکیبی اولا لازم است تصویری از آن آینده‌ی مطلوب ساخته شود که مخاطب مطلوبیت آن را بپذیرد و باور داشته باشد که آن نتیجه ارزش تلاش‌کردن دارد. در قدم بعدی لازم است آن امر را شدنی بداند! به تعبیر رهبر معظم انقلاب امید مبتنی بر واقعیت‌های عینی است (رهبر معظم انقلاب ۱۶/۵/۹۱، بیانات در دیدار با دانشجویان) که تجربه شده است. درواقع باور به شدنی‌بودن امری در آينده، از تجربیات گذشته نشات می‌گیرد. اینجاست که دادن روایت دقیق از گذشته مهم می‌شود. هوشمندانه می‌تواند مخاطب را به شدنی بودن یک طرح امیدوار کند تا حاضر باشد برای انجامش قدم بردارد. این همان شیوه‌ای است که در تخاطب با پیامبران و پیروانشان پیش می‌گیرد. هر جا توصیه‌ای در کار است خداوند با ارجاع به رخدادی در گذشته شدنی‌بودن آن نتیجه را نشان می‌دهد. مانند باز شدن دریا به روی حضرت (علیه السلام) در نتیجه‌ی پایداری‌اش در ایمان یا برطرف‌شدن رنج حضرت (علیه السلام) در نتیجه‌ی و شکر. 🔹در مقابل، دشمن نیز طرحِ مبارزه با امید را با مخدوش‌کردن همین تجربیات گذشته که الهام‌بخش آینده هستند پیش می‌برد. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان‌کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ، برنامه همیشگی رسانه‌های دشمنان ملت ایران است (رهبر معظم انقلاب ۲۲/۱۱/۹۷، بیانیه گام دوم انقلاب) که هرکدام به طریقی سعی‌ می‌کنند آینده مطلوب انقلاب اسلامی را نشدنی جلوه دهند. 🔸 بر همین اساس می‌توان گفت امیدافرینی بدون روایت‌گری امکان ندارد، نه به این معنی که صرفا گزارشی از گذشته را بی‌نسبت با اکنون پیش‌روی مخاطب قرار دهیم بلکه به فراخور همان موضوع با روایت گذشته، امکان تحقق امری را در آینده نشان دهیم. به این معنا روایت گذشته محدود به گفتن موفقیت‌ها نیست. بلکه اشاره به شسکت‌ها با توضیح دلیل شکست این نوید را می‌دهد که با برطرف برخی نقایص هدفی که در گذشته محقق نشده در آينده می‌تواند رخ بدهد. * بیانیه گام دوم، الگویی برای امیدآفرینی 🔹 با توجه به فرایند خلق امید می‌توان گفت بیانیه‌ی گام دوم ترسیمی دقیق از یک الگوی است. در این الگو تصویری از آينده پیش‌روی انقلاب اسلامی می‌بینیم که مطلوبیتش با تکیه بر نشان داده شده. روایتی می‌بینیم از گذشته که نشان می‌دهد در نتیجه‌ی جهاد امام(ره) و مردم، فتوحات عظیمی برای انقلاب اسلامی فراهم شده و فراخوانی می‌بینیم برای آینده که اقدامات لازم برای رسیدن به آن طرح مطلوب را برمی‌شمارد. در واقع بیانیه‌ی گام دوم صرفا گزارشی از چهل ساله‌ی ابتدایی انقلاب و اطلاعی از آینده نیست. بلکه دعوتی است از مردم و به‌ویژه جوانان برای مشارکت در تحقق گام دوم انقلاب با تکیه بر تجربه‌ی چهل‌ساله‌ی اول. هنر حلقه‌های میانی این است که با همین الگو وارد مصادیق تفصیلی شوند و ذیل موضوعات هفت‌گانه، ترسیمی از آینده بدهند و با روایت گذشته مردم را برای مشارکت در این طرح اقناع کنند. چرا که عامل ‌اصلی پیروزی، در صحنه بودن مردم است؛ و عامل در صحنه بودن مردم، امید و اطمینان آن‌هاست. (رهبر معظم انقلاب، ۲۵/۶/۸۹، بیانات در جمع اعضای مجلس خبرگان) @rahbari_plus
شخصا در دور دوم انتخابات به این افراد رای خواهم داد : [ در هر بسته، طیف به خصوصی دارای حامیان به خصوصی و با طرز تفکر به خصوصی در مجلس آینده نقش به خصوصی خواهند داشت که باید گفت و گو کرد / پیش از آنکه برای خود فرد موضوعیت قائل باشم به مرام حامی اولش و صاحب سهمیه نگاه میکنم. با توضیحی که در ایام انتخابات مفصل عرض شد سهمیه بندی گروه ها در ائتلاف، امری طبیعی و مرسوم و فاقد فساد ذاتی‌ست و این امر با شناخت منافاتی ندارد ] / / (دولت سایه) 🔹مهدی عسگری "۴۷" 🔹حسین صمصامی "۴۱" ▫️ مجتبی زارعی "۳۶" ▫️ حسن خجسته باقرزاده "۲۹" ▫️علی اصغر پورمحمدی "۲۶" ▫️ مجتبی رحماندوست "۳۱" 🔺غلامحسین رضوانی "۳۲" 🔺زهره سادات لاجوردی " ۵۳ " 🔺بیژن نوباوه وطن "۵۹" 🔺 زهره طبیب زاده "۴۲" ▪️ فاطمه قاسم پور "۴۹" ▪️علیرضا سلیمی "۳۸" 🔸 پیمان فلسفی "۴۸" 🔸 ابولقاسم جراره "۲۷" 🔸 سمیه رفیعی "۳۴" 🔸 احمد نادری "۵۷" @parakande_del
7️⃣ ✏ مهدی ممدوحی مدرسه علمیه ثامن تیم دوم طلبگی ⚡️ظهور توحید و معنویت در خلال انجام وظیفه از جایی شنیدم که حضرت آقا در شب عملیات به حرم امام رضا علیه‌السلام رفته اند و در آنجا استغاثه کرده اند. مکرر داستان هایی هم شنیده ایم که اسطوره های انجام وظیفه ،معنویتشان بسیار بالا بوده و برای ما حسرت انگیز شاید بتوان یک قاعده مهم را از این تجربه ها برداشت کرد و آن اینکه اصلا آن توحید و معنویت حقیقی را باید لابلای همین وظایف جستجو کرد نه فقط در کنج عزلت ها.. انسان زمانی که در حال انجام وظیفه الهی است عجز و ناتوانی خود و همچنین قدرت و عنایت الهی را بهتر درک میکند و در مقابل معبود حقیقی زانو میزند و قلبش خاشع میشود. طعم دو رکعت نماز استغاثه آن فرمانده در شب عملیات با آن خضوع را بعید است هیچ عابد در کنج عزلت چشیده باشد و طعم رابطه ای را که رهبری در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ با امام زمان عج الله تعالی چشیده اند را بعید است عارف های چله بگیر چشیده باشند. و این شاید همان راز معنویت عجیب و غریب جبهه های دفاع مقدس باشد که پس از سال ها هنوز خاک های آنجا آن معنویت را فریاد میزنند. حتما فرماندهان سپاه نیز در شب عملیات (و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی) را بهتر از دیگران درک کرده اند. شاید اصلا راز آن ره صد ساله را یک شبه رفتن شهدا هم همین عمل به وظیفه بوده است و این یک مژدگانی برای ماست که امید است که ما هم با انجام وظیفه ره صد ساله معنویت را یک شبه طی کنیم.. @parakande_del
در حال جمع بندی و تنظیم سوالات😴 استاد فرمودند در جلسه انجمن تعلیم و تربیت حوزه باید هر مطالبه ای از وزیر با و با مطرح شود و الا بی احترامی محضر اساتید حاضر و حضرت آیت الله رجبی‌ست🤦‍♂️ ما هم برداشتیم ده تا سند و مقاله و کتاب آوردیم😅 یاد جلسات مطالبه گری دانش آموزی بخیر💔