چرا آدرس غلط میدهید؟
از زائران هراس ندارند
از انفعال شما «جرأت» پیدا میکنند!
#کرمان
#فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
📌نادر سلیمانی،یوسف تیموری و مرتضی امینی تبار در جمع بازیگران
🎙عوامل فیلم سینمایی "قهرمان جندی شاپور" معرفی شدند
فیلمبرداری فیلم سینمایی " قهرمان جندی شاپور" به کارگردانی مهدی صاحبی و تهیه کنندگی ابوذر پور محمدی، محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح به روزهای پایانی رسید.
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح فیلمبرداری این اثر بعد از تهران، اهواز، بستان و آبادان، هم اکنون در شهر شوش ادامه دارد و روزهای پایانی خود را سپری میکند.
در این فیلم بازیگرانی چون مرتضی امینی تبار ، الهام نامی ، نوید لایقی مقدم ، یوسف تیموری ، نهال دشتی ، محمد رشنو و با هنرمندی نادر سلیمانی به ایفای نقش میپردازند.
🔹این فیلم سینمایی به زندگی دکتر شهید مجید بقایی دانشجوی نخبه پزشکی میپردازد که در سن ۲۳ سالگی به فرماندهی در جبهههای جنوب منصوب شد و در کنار شهید حسن باقری از طراحان اصلی عملیات فتح المبین و بیت المقدس بود که منجر به آزادسازی بخشی از خاک کشور از جمله خرمشهر گردید.
دیگر عوامل این فیلم عبارتند از : ابوذر پورمحمدی (تهیه کننده) مهدی صاحبی (نویسنده و کارگردان) هاشم علیاکبری (مدیر تولید) عارف نامور (مدیر فیلم برداری) مجید اسکندری (طراح گریم) بهزاد عبدی (آهنگساز) مهدی توکلی (مدیر برنامه ریزی) مهدی آخوندی (سرپرست گروه کارگردانی) فرهاد عزیزی فرد (طراح صحنه) سعید زند (مدیر صدابرداری) فرید کلهر (دستیار اول کارگردان) زهره رحمانی (طراح لباس) پویان شعلهور(تدوین) حمید رسولیان (جلوه های ویژه میدان) سعید خلیلی (جلوه های ویژه بصری) فربد جلالی (اصلاح رنگ و نور) علی یعقوبی ( عکاس) .
@bonyaderevayatefath
به نظرتان چه کسی سر کار هست؟!
شهردار محترم تهران امروز در صحن شورای شهر تهران چنین بیان داشته اند: "مقام معظم رهبری تأکید داشتند که هویت و معماری شهر باید بر اساس الگوی معماری ایرانی اسلامی باشد؛ ما می توانیم معماری را سنتی، دلنواز و آرامش بخش کنیم و از سویی دیگر نگاه حداکثری داشته باشیم و بر اساس آن زیرساخت های شهر را تغییر دهیم تا مشتی نمونه خروار را از جمهوری اسلامی نشان دهیم … توسعه فضاهایی با سبک زندگی ایرانیاسلامی براساس تأکیدات مقام معظم رهبری باید عملیاتی شود".
قصد داشتم درخصوص این فرمایشات ایشان و تناقض اساسی سیاستهای فعلی شهرداری تهران با سبک زندگی و معماری اسلامی ایرانی و همچنین تعارض آشکار برنامههای شهرسازی شهرداری تهران با بیانات و تذکرات رهبر معظم انقلاب چند جملهای بنویسم اما احساس میکنم در این خصوص، آش آنقدر شور شده است که دیگر نوشتن یا ننوشتن امثال بنده تاثیر چندانی ندارد و آب در هاون کوبیدن است! اکنون تنها به این میاندیشم که با چنین تناقضات آشکاری بین شعارها و برنامهها، آیا ما سر کار هستیم یا شهردار محترم سر کار هست یا سبک زندگی اسلامی ایرانی سر کار هست یا همگی با هم سر کار هستیم یا چی ...؟! خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.
@baladetayyeb
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما استاد ضد تبلیغیم!
کمال تبریزی، کارگردان باتجربه و کاردان سینما و تلویزیون گفت: حاج قاسم را از قلبها درآوردیم و بنر کردیم!
گفت: از زمانی که شروع کردند به پرکردن شهر از پوسترها و بیلبوردها، حاج قاسم را از قلب آدمها درآوردند و بنر کردند... الآن کلی پروژه در کشور هست که به اسم قاسم سلیمانی شده. این تبلیغ نیست و تأثیر منفی میگذارد.
این گفتوگو را حتماً ببینید. حرفهای تبریزی در این مصاحبه برای مدیران فرهنگی بیتخصص ما، یک کارگاه فشردهی آموزش فرهنگی است؛ البته اگر گوش شنیدن داشته باشند و اهل زانو زدن و شاگردی کردن باشند.
@pasdarfarhang
چیدمان
مدت زیادی است که باورم شده آبشخور فکری انقلاب اسلامی و مظاهر تاریخی آن، بهخصوص دورهی مقدّس دفاع، همان سنت ایرانی برخاسته از عرفان اسلامی است. این باور، نابهخود در چیدمان علائق من، موقع تزیین دیوار منزل یا محل کار منعکس میشد.
حالا این بار سعی کردم با ترکیب تصاویر رزمندگان و شهدا، و چند اثر نگارگریِ استاد فرشچیان، آن تفکر را آگاهانه چیدمان کنم.
در اصل این فکر و باور زیر سر سیدناالشهید آوینی است؛ وقتی مثلاً میگفت:
"جنگ اگرچه ادامهی حیات معمول را برید، اما از منظری دیگر دروازهای به بهشت خاصان اولیاء خویش بر ما گشود" که در گوشهی پایین این ترکیب، با کلاژی کوچک، چپچین شده است.
و بالا، پیش عکس امام این جملهی درخشانش قرار دارد:
"چه غافلاند دنیاپرستان و بیخبران که ارزش شهادت را در صحیفههای طبیعت جستجو میکنند و وصف آن را در سرودهها و حماسهها و شعرها میجویند و در کشف آن از هنرِ تخیل و کتابِ تعقل مدد میخواهند. و حاشا که حل این معما جز به عشق میسر نگردد..."
آثار نگارگری استاد فرشچیان هم حاوی مضامین ضامن آهو، مبارزه با شیطان نفس، انصراف وجه از دنیا، بتشکنی حضرت ابراهیم، واقعهی غدیر خم هستند.
اینها فقط موجودیهایی بودند که بهمرور از جاهای مختلف در اتاق من جمع شدند و آنها را از قبل طراحی نکرده بودم. فقط سعی کردم ترکیبها، هم از نظر بصری و هم از جهت معنا متناسب باشند.
فتأمل!
@pasdarfarhang
فرهنگ، نیازمند مجموعهی بزرگی از کارهای کوچک
روزنامهی جوان در شمارهی 6959، به تاریخ نهم بهمن 1402 گفتوگوی مفصلی با دکتر حسن بنیانیان، مسئول سابق حوزهی هنری سازمان تبلیغات انجام داده که سخت خواندنی است. عمیقاً معتقدم امثال بنده باید پیش ایشان زانو بزنیم و یاد بگیریم. این مصاحبه یک کلاس درس مدیریت فرهنگی است. درسهایی که حاصل سالها طی طریق و مطالعه، همراه با تجربههای متوالی است. همان تجربههایی که مدیران امروزی فرهنگ - بیاعتنا به راه طی شدهی اسلاف خود - دارند از نو طی میکنند.
از دوستان دعوت میکنم این مصاحبهی پرنکته را در این لینک بخوانند:
B2n.ir/h87121
@pasdarfarhang
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸در قیامت سؤال میکنند از ما ...🔸
هر کسی بتواند رأی بدهد و ندهد، به خودش ضرر زده است. این حقی است که نظام جمهوری اسلامی فراهم کرده است و باید این حق را استیفا کرد. عاقل آن است که نگذارد این حق از او فوت شود.
کسی که در انتخابات شرکت نکند، معنایش این است که بار امانتی بر دوشش بود، اما این بار را ضایع کرد. این امانت را به منزل نرساند. وقتی نرساند، باید فردا جواب بدهد که این همه خون شهداء برای این بود که شما اختیاردار خودتان باشید، خودتان تصمیم بگیرید. [چرا قدر این نعمت را ندانستید؟]. در قیامت سؤال میکنند از ما که رأی دادی یا ندادی؟
@haerishirazi
نمایش سروهای همیشه سروناز
نویسنده و کارگردان: نداثابتی
بازیگران: زهرا هداوند خانی/ ندا ثابتی
تماشاخانه ماه، حوزه هنری
۱۵ تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۲/ ساعت ۱۸:۳۰
@pasdarfarhang
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کودک، تحت تأثیر بیهوشی، با امام مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) صحبت می کند ...
انا شیعتُکَ یا مهدی ...
مهدی ... مهدی ... یا مهدی ...
عجل الله فرجک ... یا مهدی ...
عجل الله فرجک ... یا مهدی ...
یا ابا عبدالله ...
✍ غزه، نزدیکترین نقطه زمین به آسمان ...
حضرت آیت الله جوادی آملی می فرمایند: یک وقت کسی از حضرت امیر سئوال کرد که فاصله بین زمین و آسمان چقدر است؟ امام حسن (سلام الله علیه) نشسته بود؛ وجود مبارک امیر المومنین خطاب به امام حسن(ع) کرد: شما جواب بدهید.
آن حضرت فرمود به اینکه: اگر منظورتان آسمان ظاهری است، (مدّ البصر)؛ تا آنجا که چشم می بیند، دیگر نمی شود جا برای او معیّن کرد! اگر آسمان واقعی است، (دعوه المظلوم). فاصله بین آسمان و زمین " آه مظلوم. است، یعنی کسی بخواهد از یک موجود خارجی استفاده کند، حقّی را از کسی بگیرد، ظلمی را بر کسی تحمیل کند؛ این بر خلاف خلقت این شیء کار کرده است. و آه این شخص به آن هدف نهایی می رسد و این ظالم را خدا از بین خواهد برد و سرکوب می کند.
👈 به راستی، ما هم اگر اینگونه مضطربانه دعا میکردیم(به جای انتظار دیدن نشانه های ظهور!)، آیا به دیدار اماممان نائل نمیشدیم؟!
أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا ما تَذَكَّرُونَ(نمل_۶۲)
كيست كه هرگاه درماندهاى او را بخواند، اجابت نمايد و بدى و ناخوشى را برطرف كند، و شما را جانشينان(خود در) زمين قرار دهد؟ ...
•┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈•
انقلاب خواجهی شیراز
امشب، در شب بیستودوم بهمن هزاروچهارصدودو، از قرائن و شواهد برمیآید که در شهر یکی هشیار نیست و ما هم ایضاً. ما هم مستِ مست از می ناب چهلوپنج ساله، بعد از چه نعرهها و چه تکبیرها که در ساعت بیستویک زدیم و از خویش برون شدیم، به صرافت افتادیم که محض گل روی گمراهان قائل به اصل تناسخ، راز فاش کنیم.
اَلا ای سرگشتههای حیران و ویلان، بدانید و آگاه باشید این بساطی که پهن شده و یک ملت را با خود برده، زیر سر خواجه شمسالدین محمد حافظ شیرازی، مشهور به لسانالغیب است.
حقیقتش را بخواهید روح بلند خواجه، بعد از ششصد سال، از پس بسی گشت و گذار در عالم غیب و سفر تا مقامات مگو و مپرس، در کالبد سیدروحالله موسوی خمینی به این سیارهی خاکی بازگشت. در هیأت پیری به غایت زیبا و پرجلال آمد و سیر و سلوک از نو در پیش گرفت. لکن این نوبت، برحسب موقع و مقام تاریخ، مختصر اصولی را به مرامنامهی عشاق و شیدائیان افزود که به این بساط کن فیکون انجامید.
مقتضیات زمان حکم میکرد که عارف بالله، محض فنای فیالله عدالتطلبی و مبارزه با ظلم و اقامهی حکومت الهی را هم به مسلک و مشرب خود اضاف کند و کرد. و شاهین شهادت را هم بر قلهی این طریقتِ روزآمد کاشت.
او این بار و در این بازگشت، گرچه غزل هم کم نسرود، اما بیش از آن مضامین ناب را به قالب اعلامیهها و سخنرانیها و فریادها ریخت؛ آن هم نه در کنج منزل، بلکه در ملأ منبر. خواجه همان بود، اما به بیانی تازه و مثلاً اگر ششصد سال پیش گفته بود: تو را ز کنگرهی عرش میزنند صفیر، این بار گفت: شهادت ارثی است که از اولیای ما به ما میرسد... یا گفت: ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد.
او این بار چندان زبان عوامی در پیش گرفت که حتی مشتی از ظاهرگرایان قشری در وصفش گفتند پیرمردی که حتی نمیتواند یک جملهی کامل را تمام کند!... البته آنها از کتاب آداب نماز چیزی نخوانده بودند تا دریابند که چه کلاهی سرشان رفته.
خواجهی ما این بار هرچه گفت باز همان بود که ششصد سال پیش هم میگفت، اما این بار به زبانی تازه و در ارادهای دیگر. خلاصه که ساقی همان ساقی است و می همان می؛ تنها ساغر و پیاله توفیر کرده است و ما هم مستِ مست، تکبیر و تهلیلگویان پشت سر او در طوافیم.
حالا این بار شما ای گمراهان قائل به اصل تناسخ، شما بگویید که در کالبد این دومی، روح کدام شاعر و عارف بازپیدایی یافته است؟
@pasdarfarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا!
🔹سخنان شنيدنی امام خمينی(ره) در مورد مناجات مشهور ماه شعبان
ما پیروان راه هزاران ساله انبیا هستیم و به عهد ازلی خویش با آفریدگار متعال لبیک گفتهایم و برای تحقق آن عصر موعود، عصر عدالت و حاكمیت احكام خدا، قیام كردهایم تا راه تاریخ را به سوی نور بگشاییم و اگر چشم دل باشد، خواهد دید كه این راه با بالهای ملائكه فرش شده است.
#شهید_سیدمرتضی_آوینی
عید ولادت امام عصر، مهدی موعود، علیه السلام بر شما مبارک باد
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نقاشی از استاد علی بحرینی
https://eitaa.com/pasdarfarhang
🌷 شهید سید مرتضی آوینی:
🔅 این تقابل كه میان فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ غرب وجود دارد، در شرایط طبیعی می تواند اسباب شكوفایی و كمال تفكر دینی را فراهم آورد و عرصهای باشد برای یك تجربهی تاریخی كه بعد از چهارده قرن یكبار دیگر ــ بعد از حكومت ده سالهی مدینه ــ تكرار شود. مسلّم است كه علوم جدید نمیتوانند ایجاباً به كمال معرفت دینی مددی برسانند، اما این تقابل كه از آن سخن رفت میتواند زمینهای برای فعلیت یافتن و ظهور تام و تمام حقیقت دین فراهم آورد، آنسان كه شب در برابر ستارگان. این تقابل ما را ورزیده میكند و حقیقت دین را، چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، به منصهی ظهور و نزول در عالم تفصیل میكشاند و نردبان تعالی فرهنگ اسلام واقع میشود.
📗 کتاب «رستاخیز جان»
📝 مقالهی «چرا روشنفكران مورد اتهام هستند؟»
📚 بازخوانی نظرات و آرای شهید سید مرتضی آوینی در کانال «نسیم حیات»
📲 نشانی کانال در پیامرسانهای «ایتا» و «بله»:
🌱 @nasime_hayat
#شهید_آوینی #روایت_فتح #نسیم_حیات
شهرالله در شهر خدا
🔹حدود سه سال قبل برای پروژه طرح توسعه راسالحسین(ع) در سوریه، چند وقتی را مهمان برادرانمان در شهر حلب بودم. از ویژگیهای این شهر تاریخی کثرت قابل توجه مساجد آن بود که در وقت اذان، همگی با هم چنان شروع به پخش این ندای ملکوتی میکردند که کل فضای شهر را این بانگ ملکوتی فرا میگرفت به نحوی که هر شهروندی را تحت تاثیر قرار میداد. این مهم، در وقت سحر و مغرب در ماه مبارک رمضان، عاملی بود برای تزریق معنویت در فضای عمومی شهر که البته ساختار کالبدی شهر حلب و ممنوعیت بلندمرتبهسازی در آن نیز در تزریق این حجم از معنویت، بیتاثیر نبود. از معضلات برخی کلانشهرهای ما، علاوه بر فقر سرانه مساجد، مورفولوژی و ساختار کالبدی شهر است که سبب شده است بانگ اذان همین تعداد مساجد محدود و معدود نیز به طور شایسته، به شهروندان نرسد.
🔹ترویج عمودی سازی در کلانشهرهای ما سبب شده است تا ساختمانهای بلند، همچون موانعی صوتی برای رساندن صدای اذان به شهروندان عمل کنند؛ موانعی که طبق پژوهشهای علمی، میتوانند شدت صدا را تا ۲۵ دسیبل کاهش دهند که ارتفاع ساختمان بر این موضوع بسیار تأثیرگذار است؛ به نحوی که به ازای هر متر اضافه شدن به ارتفاع ساختمان، مقدار ۱/۵ دسیبل بر اثر کاهندگی صدا توسط آن افزوده میشود. به ویژه آنکه برخلاف شهرهای سنتی که نقطه اوج آنها مساجد بود، در کلانشهرهای معاصر ما مساجد در میان انبوهی از برجها و ساختمانهای بلند محاصره شدهاند و لذا، هم فقر سرانه مساجد، هم مورفولوژی شهر و تعدّد ساختمانهای عمودی و بلندمرتبه، و هم کوتاهتر بودن مساجد نسبت به این نوع ابنیه عمودی، سبب شده است تا دیگر همچون گذشته، بانگ ملکوتی اذان به گوش شهروندان نرسد که خلا این مهم در ماه مبارک رمضان دوچندان میشود. برخلاف شهرهای سنتی ما که مورفولوژی آنها چنان بود که تزریق بانگ ملکوتی اذان به اقصی نقاط شهر سبب میشد تا هنگام فرارسیدن رمضان و ماه خدا (شهرالله)، تجلیِ شهر خدا باشند. تفاوت از آن نوع شهرها تا این نوع کلانشهرها، به اندازه تفاوت از شهر/عبودیت تا شهر/ثروت است. شهر ثروتهایی که برخلاف گذشته، آنچه نقطه اوج آنهاست دیگر نه مساجد و ابنیه مذهبی، بلکه بانکها، مالها و ابنیه تجاری است.
🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند، از مشهورات و مقبولاتی که ما سادهپسندها پذیرفتهایم و باور کردهایم، تفسیر دیگری دارند و چیز دیگری میفهمند.
منبع: نان و حلوا، کلیات شیخ بهایی
https://eitaa.com/pasdarfarhang
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به پاس هادی آرزم بزرگ
آن دسته از مدیران فرهنگی عزیز که غربزدهگی عمیق خود را در دلبستهگی به محصولات بنجلی مثل "سلام فرمانده" لو میدهند، و هیچ موقع به تجربهها و تاریخ دستآوردهای موسیقایی مملکت خودشان اعتنایی ندارند، این ویدئو را حتماً ملاحظه بفرمایند.
مخصوصاً در این روزها خیلی دیدنی است.
"امروز در اوج غرب زدگی و تقلیدزدگی موسیقی ایران، حتی در بخش مداحی و سرود، آیا تهیه کنندگان و مدیران فرهنگی یادشان هست ما چند دهه قبل در موسیقی آکاپلا به کجاها رسیده بودیم؟"
https://eitaa.com/pasdarfarhang
🔰با رونمایی از فیلم مستند دهکده برزان،پس از 44 سال
🎥 سی و یکمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی برگزار می شود
🌷 به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح مراسم یادبود سی و یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی باعنوان «میراث مرتضی» برگزار خواهد شد.
🛎️ به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح مراسم یادبود سی و یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی دوشنبه 27 فروردین ماه در تالار وحدت و از ساعت 15 برگزار خواهد شد.
🎞️ در این مراسم که با حضور شخصیت های فرهنگی ، هنری،لشکری و کشوری و عموم علاقمندان به این شهید برگزار خواهد شد برای اولین بار و پس از 44 سال نخستین فیلم مستند شهید سید مرتضی آوینی با عنوان "دهکده برزان" رونمایی خواهد شد.
#بنیاد_فرهنگی_روایت_فتح
#شهید_سید_مرتضی_آوینی
#میراث_مرتضی
@bonyaderevayatefath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید سید مرتضی آوینی:
«من قبل از اینکه هنرمند باشم، یک بسیجی هستم»
سید شهیدان اهل قلم در کلام همرزمانش
#سید_مرتضی_آوینی
#سید_شهیدان_اهل_قلم
#بنیاد_فرهنگی_روایت_فتح
@bonyaderevayatefath
سومین ویژه نامه تخصصی خبرگزاری هنرآنلاین به مناسبت هفته هنر انقلاب منتشر شد.
ویژه نامه هفته هنر انقلاب اسلامی به همت تحریریه هنرآنلاین پیرامون شخصیت و آثار شهید آوینی به گفتگو با دوستان شهید و پژوهشگران این حوزه از جمله اصغر بختیاری، مرتضی شعبانی، مهدی همایونفر، قاسم بخشی، علی تاجدینی و دکتر مجید شاه حسینی و مهدی متولیان نشسته است.
برای مطالعه این ویژه نامه روی لینک زیر کلیک کنید👇👇
https://www.honaronline.ir/fa/tiny/news-190995
@honaronline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿فرهیخته ارجمند و گرامی،
📩 مفتخریم تا پذیرای حضور ارزشمند شما در مراسم سی و یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی و رو نمایی از نخستین فیلم مستند سید شهیدان اهل قلم برای اولین بار پس از ۴۴سال ،باشیم.
🕒زمان: دوشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵
📌مکان: تهران.تالار وحدت
ستاد برگزاری سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی(ره)
@bonyaderevayatefath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جوانان آمریکایی در شیکاگو میخواهند در اعتراض به رژیم غاصب تظاهرات کنند. جمع شده اند تا یک شعار جدید یاد بگیرند.
یک جوان آن وسط ایستاده و میگوید: همه بگویید "مارگ بار"
همه تکرار میکنند
او سپس کلمه اسرائیل را به آنها گفته و "مرگ بر اسرائیل" را به آنها میآموزد.
برای توضیحات بیشتر، به آدرس ذیل مراجعه کنید 👇
https://www.thefp.com/p/american-anti-war-activists-cheer
🔄 بازخوانی پیام آیتالله خامنهای به کنگره بزرگداشت مصلحالدین سعدی شیرازی به مناسبت اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی👇
🖼 بسماللهالرّحمنالرّحیم
✏️ برگزاری کنگرهی بزرگداشت شاعر و نویسندهی بزرگ پارسی مصلحالدین سعدی شیرازی از جملهی شایستهترین اقدامات در عرصهی ادب و فرهنگ انقلابی این روزگار است.
✏️ تجلیل سعدی، تنها تجلیل شعر و نثر شیوا نیست، تجلیل اخلاق و حکمت و معرفت بلیغ و رسا نیز هست، و در این دوران که انقلاب مبارک اسلامی پهنهی زندگی ما مردم ایران زمین را قلمرو ارزشهای اسلامی ساخته، و حکمت و معرفت را در جایگاه شایستهی خود نشانیده، به جاست که ذکر جمیل سعدی بر زبان ارزشگزاران آن ارزشها و یاد او در خاطر رهروان آن وادیها مکرر و مؤکّد گردد.
✏️ بیشک سعدی یکی از پایههای بنای استوار ادب پارسی و محصول شعر و نثر و تشکیلدهندهی یکی از برازندهترین اندامهای پیکرهی شکوهمند فرهنگ کنونی ماست. پند سعدی که مایه گرفته از معارف قرآن و حدیث است همواره نقش زرین خاطر پندآموزان، و زبان فصیح و صریح او، رازگشای گنجینههای معانی برای دلهای جوینده و مشتاق بوده است. و امروز مانند همیشه عزیزترین هدیهی احباب سخن و ارباب خرد را میتوان در بدایع طیبات دیوان او و زیباترین گلهای اندیشهی بشری را در گلستان مصفای نظم و نثر او جست و یافت.
✏️ شرف سعدی بر بسیاری از سرایندگان پارسی از آن است که قدر سخن را نشکسته و آن را دست مایهی تقرب و ارتزاق نساخته است. بسی اندکاند زبانآورانی که گوهر آسمانی سخن را در پای اهریمنان زمانه نریخته و تیغ ستم را بدان صیقل نداده باشند. سعدی یکی از این نادرگان است که اگر گاه زبان به ستایش گشوده، در ساغر زرین مدح خود جز داروی شفابخش و گاه تلخ پند و اندرز نریخته است.
✏️ شعر و نثر فاخر این جهاندیدهی انسانشناس صادق، همواره پیامی را با خود حمل کرده است، یا از منبع وحی و گنجینهی قرآن و حدیث و یا از پرتو دل و احساس صاف و بیغش خود او.
✏️ شیوهی سخن بیتکلف و شفاف او نیز امتیاز دیگر این آموزگار بزرگ مردمی و محبت است. کلام او چون جوی آب زلالی، ذره ذرهی جان مستمع را سیراب میکند و بی هیچ غبار تصنع، بر دل او مینشیند. بسیارند آنها که در هر دو قلمرو نظم و نثر، سمند فصاحت تاختهاند، اما فقط سعدی است که شعری روان چون نثر و نثری آهنگین چون شعر پدید آورده و آمیزهی شگفتآوری از مضمون و ترکیب و معنی و لفظ در هر دو عرصه فراهم ساخته است.
✏️ باری اینک، بهانهای برای ابراز شیفتگی به این سخنساز معنیپرداز فراهم آمده و بهجاست که کلام او که قرنها خاطر حزین و شاد را به خود مشغول کرده و از عشق و جوانی تا ضعف و پیری را در بر گرفته و آداب صحبت را به پیر و برنا آموخته و رازهای تربیت را برای عالم و عارف گشوده، امروزه حد آن نگهداشته و حق آن گزارده شود و این حقگزاری بدون معرفت درست او، ممکن نخواهد شد.
🔷@Basijnewsir
نمایشگاه عکس سفر آخر
مجموعهعکسهای اصغر بختیاری، مرتضی شعبانی، احسان رجبی، محمدحسین قدمی و...
۳ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ تا ۱۹
حوزهی هنری، گالری شمارهی یک خانهی عکاسان
افتتاحیه: یکشنبه، ۲ اردیبهشت، ساعت ۱۷
https://eitaa.com/pasdarfarhang
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
امروز در جلسهای حضور داشتم که بحث از وارفتهگی جنبش دانشجویی بود و از سخنان اخیر رهبر انقلاب در ملاقات رمضان گذشته با دانشجویان یاد شد:
"...توقّع بنده از تشکّلها خیلی زیاد است. این مقداری که شما راجع به توقّع از دولت و نظام و شخص حقیر و مانند اینها اینجا بیان کردید، بدانید چند برابرش من از شما توقّع دارم... اوّلین توقّع اینکه شما باید در محیط دانشجویی اثر بگذارید؛ این اثر دیده نمیشود، کم دیده میشود. شما تشکّلید. تشکّلها باید در درجهی اوّل، نگاهشان به داخل دانشگاه باشد؛ شماها در درجهی اوّل، نگاهتان بیشتر به بیرون دانشگاه است. به بیرون دانشگاه [هم] نظر داشته باشید؛ همینطور که گفتم، دغدغهمند باشید، انتقاد کنید، اشکال داشته باشید، راه حل ارائه بدهید، اینها خوب است، امّا از این خوبتر، از این لازمتر این است که شما به داخل دانشگاه نگاه داشته باشید؛ روی دانشگاه کار بکنید. تشکّلهای ما در دانشگاهها کم کار میکنند؛ انصافاً این کمکاری وجود دارد..." (بیانات 19/1/1403)
در مقایسه با زمان دانشجویی ما، حدود 20 سال پیش، امروز برای جنبش دانشجویی نا و رمقی نمانده و از آن تأثیرات اجتماعی و مطالبهگریهای جریانساز دیگر خبری نیست... در آن جلسه ما این را حمل بر ضعف مدیریت دانشگاه و امثالهم میکردیم، اما یکی از دوستان گفت: دقت داشته باشید که نسل امروز نسبت به نسل گذشته بهشدت فردگراتر شده است و آمارها و تحلیلها هم شاهدند که جامعهی ایران بهسرعت به سمت فردگرایی میرود؛ و پیش خودم گفتم چه راست گفت!
همین ابزارهای تکنولوژیک که بهطور گسترده در اختیار فرزندان ماست و آنها را به طرز نگرانکنندهای خانهنشین کرده، یکی از لوازم این فردگرایی است و البته عوامل دیگر که گفتناش در این مقال نمیگنجد.
اما فعالیت اجتماعی در جنبش دانشجویی و تشکّلی مثل بسیج، دقیقاً پرورندهی روحیهی جمعگرایی و در تضاد با این میل عمومی نسل جدید قرار دارد. برای این باید چه فکری کرد؟ شاید بهتر است اساساً از خیر تشکلهای سنتی بگذریم و به اشکال نوین تشکل - مثلاً تشکل مجازی – رو بیاوریم؟!
اما واقعیت این است که فردگرایی، مسلخ زندگی و تفکر دینمدارانه است. فردگرایی ملازم فرو رفتن هرچه بیشتر در منیت و خودبنیادی است. و منش بندهی باایمان خدا، دقیقاً نفی منیت و خودبنیادی است. این مهمترین وجه تضاد دین الهی با دین مدرنیسم است. پس بروز این وضعیت در جامعهی ایرانی را فینفسه باید یک بیماری انگاشت که خود منشأ پیدایش انواع بیماریهای روحی و روانی در آحاد جامعه خواهد بود. این فردگرایی با آن خلوتگزینی هر از گاه که برای تفکر و بازنگری در خویشتن توصیه شده، هیچ مناسبتی ندارد. این فردگرایی رفتهرفته منجر به کوتهبینی، تنگنظری و خودخواهی فرد، در عین ناتوانی و عجز از حل مسائل فردی و اجتماعی میشود. این فردگرایی تکنولوژیک تفکر و قوهی عاقلهی عمومی را پایین میکشد و هوش جمعی را مختل میکند. همچنین بلندنظری و آیندهنگری را ضایع میکند. با چنین وضع و حالی چهطور باید جامعهی آینده را به دست نسل جدید سپرد تا بسازند؟ یا چهطور میتوان به توسعهی معنوی و روحی جامعه امید بست؟
اما دقیقاً بهترین درمان برای این بیماری، تقویت، توسعه و تنوعبخشی به تشکّلهای اجتماعی، و از سوی دیگر جامعیت بخشیدن به تشکّل مردمی است و البته ما آن تشکّل جامع را هماکنون در اختیار داریم: بسیج. اما چهقدر برای آن تبلیغ میکنیم و نسلهای جدید را به فعالیت در آن تشویق و ترغیب کردهایم؟ بهویژه بسیج سازندگی هم در کانسپت تفکر دینی، یک حرکت جذاب و بسیار انسانپرور است که با وجود گسترش فوقالعادهی آن تا امروز، اما در حیث کلی سطح تماس ناچیزی با جمعیت جوان کشور دارد.
به تصور حقیر باید مسئولین دست از دیدن نوک بینیشان بردارند و برای راحتی و فراغت امروزشان، تشکّلهای عمومی و بهخصوص دانشجویی را تضعیف نکنند. امروز روزی است که باید صِرف فعال بودن و رونق گرفتن تشکلها - صَرف نظر از اثرگذاریشان – یک اولویت اجرایی در حوزهی فرهنگ عمومی شود. حتی اگر همسو با ایدهی نظام اسلامی نباشند...
#ابوسلمان_متولیان
https://eitaa.com/pasdarfarhang