eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
355 دنبال‌کننده
367 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
657 📌 ❓ سوال: و یه سوال برایم پیش آمد و آن هم این بود که به من گفتند که خالدین در جهنم کم هستند و افراد کمی در جهنم جاودانه هستند میخواستم بدانم مگر شما میگویید فرد نتیجه اعمال خودش را میبیند پس دیگر چرا فرد از جهنم خلاص میشود و ارتقا پیدا میکند.و یه سوال دیگر . ایا کمال با احکام خاص آن دنیا برای فرد امکان پذیر هست یا نه . ایا این که میگویند در بهشت غمی وجود ندارد درست هست یا خیر ‌. اگر فرض کنیم غمی وجود ندارد ایا فرد مومن از اینکه دیگر نمی تواند ارتقا پیدا کند ناراحت و غمگین نخواهد شد ؟ ‌ . و منظور شما از کمال را که در آخرت ممکن نمیدانید را لطفا بگویید‌. ✅پاسخ: سلام علیکم آنچه قبلا در مورد عدم امکان کمال در آخرت گفتیم ناظر به تکلیف بود. یعنی چون مهلت تکلیف و تکامل روح طبق آنچه خداوند در دنیا برای انسان واجب و حرام کرده است، تمام شده، پس این نوع تکامل تکلیف مدار دیگر در اخرت وجود ندارد. خلاص شدن از جهنم نتیجه اعمال اختیاری او در دنیاست و به معنای اعطای کمال و ارتقایی که ربطی به دنیا نداشته باشد نیست. دنیا محل اعمال اختیاری انسان است و آخرت و آنچه نصیب انسان می شود نتیجه اعمال اختیاری انسان است و جبران دنیا در آخرت امکان پذیر نیست. کمالی که در آخرت چه بسان انسان بتواند به آن دست یابد به معنای این نیست که خطاکاری او در دنیا را جبران می کند. بلکه این کمال برای بهشتیان است و به معنای کمالی که نتیجه عمل صالح اختیاری که در دنیا داشته است نیست. پس شخص گنه کار نمیتواند بگوید که من در آخرت جبران خواهم کرد. یا شخص مومن بگوید من ادامه مقاماتم را در بهشت دنبال خواهم کرد. بلکه آن کمال معنوی چیزی است که به سختی میتوان درک درست و بیان درستی از ان داشت. برای درک بیشتر به این لینک مراجعه کنید: https://eitaa.com/pasokhha/1333 این کلام از مرحوم آیت الله مصباح یزدی را بخواند (اعلی الله مقامه) : اولا، کامل مطلق کیست و منظور از رسیدن به کمال مطلق چیست و سرانجام به این موضوع بپردازیم که آیا روند تکامل در آخرت متوقف مى‌شود یا خیر. گاهى مقصود از «کمال مطلق» وجود خداى متعال است، ولى چون وجود خداى متعال کمالى است ابدى، همیشگى و پایان ناپذیر گاهى «کمال مطلق» به همین معناى عام در مورد آخرت هم به کار مى‌رود. کمالات جهان آخرت در مقایسه با دنیا، از نظر زمانى و مکانى، ابدى و پایان ناپذیر است. کمالاتى که در آخرت به انسان مى‌دهند از او پس نمى‌گیرند. در آنجا آفت و مرض و مرگ و فراق و گرفتارى نیست. دنیاى آخرت به این معنا، کمال مطلق است. اما اینکه روند تکامل در آخرت ادامه دارد یا نه، مسأله‌اى بسیار پیچیده و کم و بیش اختلافى است. آنچه در این مورد مى‌توان گفت این است که: کمال اختیارى انسان از اعمال اختیارى او ناشى مى‌شود؛ یعنى براى بدست آوردن آن کمال باید انسان با اختیار خود یک سلسله اعمال را انجام دهد تا اینکه به آن کمال برسد و رسیدن به این کمال تنها تا زمانى ممکن است که آدمى توان گزینش داشته باشد؛ به عبارت دیگر تا دم مرگ، قدرت بر تکامل اختیارى دارد، وقتى که انسان قادر بر انجام عمل اختیارى نبود، کمال به این معنا براى او بى معناست؛ یعنى آخرت، سراى تکلیف نیست و اعمال گذشته قابل جبران نیستند، پرونده اعمال اختیارى نیز بسته مى‌شود «الیوم عملٌ وَ لاحساب و غداً حسابٌ وَ لاعمل نهج البلاغه، شرح ابن ابى الحدید، جلد2، باب42، ص318» آنجا جاى کار اختیارى نیست. تکامل اختیارى در آخرت معنا ندارد، آنجا جاى دیدن اعمال و نتایج آنهاست. تصویر تکامل به این معنا، در آخرت تنها به این صورت ممکن است که انسان در دنیا عملى را انجام داده باشد و اثر او در برزخ آشکار و موجب تکامل فرد شود. کسى که درختى را غرس مى‌کند، بعد از چند سال ثمر او را مى‌بیند. حال، کسى که، مثلاً در دوران زندگى درختى را کاشته و بعد از مرگ او ثمر مى‌دهد، مى‌تواند در تکامل برزخى او مؤثر باشد. گاهى انسان بعد از چند سال در برزخ، نتایج اعمال خود را مى‌بیند یا اینکه آلودگى هایى که در دنیا داشته، به تدریج محو مى‌شود تا جوهر باطن او ظهور پیدا کند.به هرحال، تکامل انسان در برزخ از این قبیل است، در اثر رفتارهاى جدید او نیست، نتایج همان کارهایى است که در دنیا انجام داده است و در نهایت به وسیله شفاعت، که مقدمات آن را هم خود او فراهم کرده است، به بهشت راه مى‌یابد. منبع:پیش نیازهای مدیریت اسلامی ، آیت الله محمدتقی مصباح ، قم : موسسه آموزشی امام خمینی 1367. مشاوره مذهبی در پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈• 🔻 در مواردی که مستحب است انسان از مبطلات، خودداری نماید، آیا می‌تواند آشکارا روزه‌خواری کند؟ ▫️مقام معظم رهبری: تظاهر به روزه‌خواری جایز نیست و در مواردی موجب حد یا تعذیر است. ▫️مرحوم آیةالله صافی: به طور کلی تظاهر به روزه‌خواری ولو برای معذورین جایز نیست و با تشخيص مجتهد جامع الشرائط تعذیر می‌شود. ▫️آیةالله مکارم: افطار عمدی روزه و تظاهر به روزه‌خواری حرام است و اگر معتقد باشد گناهی نکرده (و در حقیقت منکر روزه باشد، انکاری که به انکار خدا یا پیامبر اسلام ﷺ بازگردد) حکمش قتل است، و چنانچه معتقد به روزه باشد، و اعتراف به گناهش نماید، حاکم شرع او را تعزیر می‌نماید. و کسانی که معـذور از روزه گرفتن هستند مانند مسافر یا مریض نباید تظاهر به روزه‌خواری کنند و حتی برای آن‌ها مکروه است در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن، خود را کاملا سیر کنند، همچنین جماع برای آن‌ها مکروه است. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 مبطلات روزه ‌ ✅ نُه چیز روزه را باطل میکند: ۱. خوردن و آشامیدن؛ ۲. آمیزش جنسی؛ ۳. کاری که موجب خروج منی شود (استمنا)؛ ۴. باقی ماندن بر جنابت یا حیض یا نفاس تا اذان صبح؛ ۵. اماله با چیزهای روان و مایع؛ ۶. قی کردن؛ ۷. دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه «علیهم السلام» (بنابر احتیاط واجب)؛ ۸. رساندن غبار غلیظ به حلق (بنابر احتیاط واجب)؛ ۹. فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب). 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۸۱۷ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
658 📌 ❓ شوال: سلام..یکی از دوستان سوالی داشتن که در تا الان خیلی پدرمادرشون رو اذیت کردن و صدا بلند کردن...و میگن تو خیلی ازقضایا پدرمادر مقصربودن میگن الان چیکار کنن که خدا ببخشش ایا خدا این گناه رو میبخشه چطور جبران کنه و ایا میشه جبران کرد و راهی هست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم درب رحمت الهی به روی همه بندگان باز است و خداوند پذیرای توبه کنندگان است. و بهترین پناه و ملجأ خداست و اوست که از همه ما با هر مقدار گناه میخواهد که باز هم به سمت او برویم و توبه کنیم. 🔸بعد از توبه باید دل والدین رو بدست آورد و جبران کرد: 1. از این به بعد با والدین مهربانی کنند. 2. در برابر سخنان تند و بداخلاقی ها و ... که والدین انجام میدهند، صبوری کنند و با روی گشاده و باز جواب بدهند. 3. در مقابل والدین چهره در هم نکشند. 4. صدای خود را روی والدین بلند نکنند. 5. تا جایی که امکان دارد و از ضرورت های زندگی تون باز نمی مانند، برای والدین وقت بگذارند و کمک حال و یاری کننده باشند. 6. برای والدین زیاد دعا کنند 7. خیرات از همین الان برای والدین نیت کنند اگر این سبک زندگی رو ادامه بدهند، دل والدین شاد ورضایت الهی را در بر خواهد داشت ان شاء الله. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈• 🌗 اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان + اعمال مشترک👇 https://hawzahnews.com/xbGVP 💞 دورهمی حــواے آدمی ها 🌱💕 ❤️ @havayeadam 💚
659 📌 ❓ سوال: سلام طاعات قبول پدر و مادرم محل تولدشون خارج از شهری هست که زندگی می کنیم و ما حداقل یکبار در ماه به شهرستان میریم برای سرزدن به پدربزرگ و مادربزرگم،آیا ما(فرزندان)باید روزه هامون رو بگیریم؟؟ مرجع تقلید حضرت آقا ✅پاسخ: سلام علیکم . به سوالات و پاسخ های زیر که از استفتائات مرتبط با سوال شماست دقت کنید . سؤال) نماز و روزه فرزندان در وطن والدین چگونه است؟ و آیا به سن فرزندان و مستقل شدن آنها بستگی دارد؟ جواب) میزان، تبعیت و عدم استقلال است. مادامی که فرزندان در اراده و زندگی تابع پدر باشند، وطنِ پدر، وطن آنها هم محسوب می‌شود (و اگر با مادر زندگی می‌کنند و تابع مادر هستند وطن مادر، وطن آنها هم محسوب می‌شود) و در این حکم فرقی بین اینکه فرزند صغیر باشد یا کبیر نیست. این در صورتی است که فرزندان در وطن پدر یا مادر زندگی کنند اما اگر به قصد مسافرتِ چند روزه به وطن والدین رفته‌اند، در این صورت مادامی که قصد ماندن حداقل ده روز را نداشته باشند حکم سایر مسافرین را دارند. 🔸سؤال: خواهشمندیم نظر خود را درباره وطن اصلی و وطن دوم بیان فرمایید. جواب: وطن اصلی جایی است که انسان در ابتدای زندگی (یعنی دوران کودکی و نوجوانی) در آنجا رشد و نمو پیدا کند و بزرگ شود و وطن دوم هم جایی است که مکلّف آن را برای سکونت دائم، اگرچه برای چند ماه در سال یا مدت طولانی مثلاً چهل، پنجاه سال برگزیده است. https://www.leader.ir/fa/content/22574/www.leader.ir فرزندان اگر در تصمیم‌گیری و زندگی، مستقل نباشند یعنی بر حسب طبیعت و ارتکازشان تابع اراده‌ی پدر باشند، در اعراض از وطن سابق و اتخاذ وطن جدید که پدر با آنها برای زندگی دایمی به آنجا رفته است تابع وی هستند و در غیر این صورت تابع نخواهند بود، بنابراین کسی که قبل از بلوغ از محل تولد خود به تبعیت از پدرش به شهر دیگری مهاجرت کند و پدر وی قصد عدم بازگشت به آنجا را برای زندگی داشته باشد آن مکان، دیگر برای او حکم وطن را ندارد بلکه وطن جدید پدر، وطن اوست. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
660 📌 ❓ سوال: سلام وعرض ادب. اگر کسی قصد سفر داشته باشه سفر ده روزه و زمان حرکت بعداز ظهر باشه آیا روزه ش درسته؟ یعنی اذان ظهر رو توی وطنه مقلد آیت الله سیستانی هستم ممنون ✅پاسخ: سلام علیکم . بله درست است پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔴میزان زکات فطره رمضان سال 1401 شمسی: 🔻دفتر آیت الله العظمی خامنه ای: مکلف باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند برای هر نفر، یک صاع (تقریباً سه کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت یا مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است. ضمنا زکات فطره امسال (۱۴۰۱) به قیمت گندم برای هر نفر، « چهل هزار تومان » اعلام شده است. 🔻دفتر آیت الله العظمی سیستانی: گندم: ۴۰ هزار تومان برنج ایرانی: ۲۲۵ هزار تومان برنج غیرایرانی: ۶۰ هزار تومان 🔻دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی: گندم: ۴۰ هزار تومان برنج: ۱۴۰ هزار تومان 🔻دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی: گندم: ۴۰ هزار تومان برنج ایرانی: ۲۵۰ هزار تومان برنج پاکستانی: ۱۱۰ هزار تومان برنج هندی: ۷۵ هزار تومان 🔻دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی: گندم: ۴۰ هزار تومان برنج: ۱۵۰ هزار تومان 🔻دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی: شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع ( ۳ کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد. با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند. دفتر معظم له مبلغ قوت غالب گندم را ٤٠ هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی ١٥٠ هزار تومان اعلام می نماید که مؤمنین در پرداخت یکی از آن مخیر می باشند. مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
661 📌 ❓ سوال: سلام...برنامه زندگی پس از زندگی این روزها باعث تلنگر به بعضی ها شده...و برای دوستی سوالی پیش اومده که در دوران کودکی موقع بازی کودکانه سیلی به صورت همبازی خودش زده والان بهش دسترسی نداره و درشهر دیگه ای زندگی میکنه...چه باید بکند؟چطور جبران کند واگر هم یک درصد دسترسی بهش داشته باشه ولی واقعا ترس داره که مطرح کنه و بقیه هم بفهمن و مسائل دیگه سوال داشتن چه باید بکنن؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بله این برنامه تلنگرهای خوبی به افراد زده و نگاه واقعی و آخرتی انسان ها رو تقویت میکنه که ان شاء الله برای همه پندآموز باشه و برای عوامل برنامه هم آرزوی موفقیت و توفیق روز افزون داریم. هنگامی که دِینی مالی بر گردن و عهده ی ماست اما به دلایلی قدرت نداریم که دین را بصورت مستقیم ادا کنیم ، باید به هر نحوی هرچند غیر مستقیم و بدون ذکر علت، دین را ادا کنیم. به خودشخص یا به ورثه و بازماندگانش در صورت فوت شخص. اگر دِین غیر مالی بر عهده ماست، یا حقی بواسطه رفتار ما پیش آمده و الان امکان حلالیت گرفتن نیست، باید رد مظالم بدهیم و برای آن شخص به مقداری که موجب آرامش دلمان گردد کارهای خیر و خیرات انجام بدهیم تا در برزخ و آخرت با مشاهده آنها، راضی شود. حلالیت گرفتنی که بیشتر موجب ناراحتی و جدایی و مشکلات دیگر شود، لازم نیست و باید آن را از طریق رد مظالم، انجام امور خیر به نیت آن شخص ، دعا و استغفار برای او، جبران کرد. اگر در اثر آن سیلی صورت طرف مقابل سرخ شده و موجب دیه شده است، با حدس مقدار آن، آن دیه را یا به هرطریقی به آن شخص برساند یا از طرف او خیرات کند. هشتک را در کانال پاسخگویی جستجو کنید تا ازمعنا و روش های پرداخت آن آگاه شوید. 🔺برای آگاهی از حکم دیون مالی که در دوران کودکی بر عهده ما آمده این مطلب را مشاهده کنید: https://eitaa.com/pasokhha/925 پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
662 📌 ❓ سوال: باسلام وخسته نباشید خدمت بزرگواران پاسخگو یه بندخدایی هست که یه مقدار پول داره خانومه. وخودش مریضه یعنی بیماری ام ام. اس داره. و خیلی ساله که توان حرکت نداره واین خانوم. پولش رو داده به یه نفر که جزو خانوادش نیست از اون یه نفر به مقدار سوده بانکی سوده پول میگیره آیا این سود نزول حساب میشه وحرامه یا اینکه نه چون به مقدار سوده بانکی هست حرام. نیست.. مرجع تقلید آیت الله نوری همدانی ✅پاسخ: سلام و سلامت باشید پولی که دست دیگران می دهیم که سود آن را به ما بدهند، فقط در صورتی آن سود حلال است که این کار بایکی از عقود شرعیه انجام بشود. یعنی اصل این معامله تحت یکی از عناوین عقود اسلامی باشد تا عقد و معامله صحیح شود و در نتیجه سود دریافتی نیز حلال و پاک باشد. پولی که برای کار کردن به دیگران میدهیم باید تحت عناوینی مثل مضاربه انجام شده و شرایطش نیز رعایت بشود. برای آگاهی از شرایط مضاربه به لینک زیر مراجعه و مطالعه کنید: https://eitaa.com/pasokhha/441 پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha