eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359 دنبال‌کننده
330 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 770 ❓سوال: سلام خسته نباشید ببخشید درمورد گرفتن چیزایی مثل شیرینی تولد، باید از حلال بودنش مطمئن باشیم؟ ✅پاسخ: سلام علیکم از بازار مسلمانان، خرید کردن نیاز به این دقت ها نداره. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 771 دو بار خوردن سر به مهر در سجده ❓سوال: سلام. در سجده دوم متاسفانه سرم با ضرب به مهر خورد و یه حرکت اضافه شد، کشیده شد یا ضربه نمیدونم، در هر صورت با سجده سهو جبران میشود یا باید نماز رو دوباره بخوانم؟ آقای سیستانی ✅پاسخ: سلام علیکم طبق فتوای ایت الله سیستانی حفظه الله، اگر بی اختیار سر از مهر برداشته شود و دو مرتبه به مهر بخورد یک سجده حساب می شود. و نیاز به سجده سهو نیست. برای مطالعه فتاوای سایر مراجع کلیک کنید. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
حکم دو بار خوردن سر به مهر در سجده ❓تكرار سر بر مهر پرسش ۱۲۸ . اگر دو بار سر به مهر بخورد، وظيفه چيست؟ ✅همه مراجع (به جز وحيد ): اگر مرتبه دوم بى اختيار باشد، روى هم يك سجده محسوب مى شود.۲۲۰ 🔺آيه اللّه  وحيد: اگر نتواند سر را نگه دارد و بى اختيار دوباره به جاى سجده برسد، بنابر احتياط واجب روى هم يك سجده محسوب نمى شود (اگر چه يك سجده آورده شده است ). پس اگر ذكر نگفته باشد، بنابر احتياط واجب به قصد آنچه به او امر دارد ـ اعم از واجب و مستحب ـ ذكر بگويد. (توضيح المسائل، م ۱۰۸۰،پرسمان) 🔰مطابق نظر آیت الله خامنه ای ❓س: اگر در هنگام سجده اول سر يک لحظه از مهر جدا شود و دوباره روى مهر قرار بگيرد آيا دو سجده محسوب مى‌شود و ديگر سجده دوم را نبايد بجا آورد يا اينکه موجب بطلان كل نماز مى‌شود؟ ✅ج) اگر سر بى‌اختيار برگردد و به مهر برسد يک سجده حساب مى‌شود و چون بى‌اختيار بوده سبب بطلان نماز نمى‌شود. 🔰آیت الله مکارم شیرازی ❓پرسش :چنانچه نمازگزار در سجده اول به صورت سهوی سر را بر زمین بگذارد و بعد سر را بر روی مهر بگذارد چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ :اگر عمدا این کار را کرده باشد نماز او اشکال دارد ولی اگر جاهل قاصر بوده نماز صحیح است و فقط باید بعد از نماز سجده سهو بجا آورد بخاطر سجده اضافه. 🔰آیت الله سیستانی ❓پرسش: حکم دو بار خوردن سر به مهر در نماز چیست؟ ✅پاسخ: اگر بی اختیار سر از مهر برداشته شود و دو مرتبه به مهر بخورد یک سجده حساب می شود. 🔰آیت الله وحید خراسانی ❓بلند شدن پيشانى بى اختيار از جاى سجده ✅مسأله ۱۰۸۰ ـ اگر پيشانى بى اختيار از جاى سجده بلند شود ، چنانچه ممكن باشد بايد نگذارد دوباره به جاى سجده برسد ، و اين يك سجده حساب مى شود ، چه ذكر سجده را گفته باشد يا نه ، و اگر نتواند سر را نگه دارد و بى اختيار دوباره به جاى سجده برسد ، روى هم يك سجده حساب شدن محلّ اشكال است ، اگر چه يك سجده يقيناً آورده شده ، پس اگر ذكر نگفته باشد ، بنابر احتياط واجب به قصد آنچه به او امر دارد ـ اعمّ از واجب و مستحبّ ـ ذكر بگويد. 🔰آیت الله شبیری زنجانی ❓سوال-اگر در حال سجده پيشانى بعد از برخورد با مهر كمى بلند شود و دوباره روى مهر قرار بگيرد؛ آيا دو سجده حساب مى‌شود؟ ✅پاسخ: اگر بى اختیار سر از مهر برداشته شود و دو مرتبه به مهر بخورد یک سجده حساب می شود. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 772 در افعال و رکعات نماز ❓سوال: سلام گاهی تو‌تعداد رکعات نماز شک می کنم ولی بعد فکر می کنم یادم میاد رکعت چندم هستم یا اعتنا نمی کنم بعد از نماز واجبه نماز احتیاط بخونم ؟ وکلا کجا لازم نماز احتیاط بخونیم وبه چه روشی هست ؟ رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم در شک در افعال نماز، اگر هنوز از آن جزء عبور نکردیم، باید عمل را انجام دهیم، اگر از محل آن جزء عبور کردیم، به شک اعتنا نمی شود. اینکه به کدام شک ها باید اعتنا کرد و چه عملی انجام داد و چه شکهایی نباید اعتنا کرد نیاز به مطالعه دقیق تر موارد دارد که برخی را اینجا ذکر میکنم و برای مطالعه بیشتر لینک میگذارم ۱۱. شک‌هایی که نماز را باطل می‌کند، مانند شک در رکعتهای نماز دو رکعتی یا سه رکعتی. شکیات نماز شکیات نماز ۲۳ قسم است: الف) ۸ قسم شکهای باطل. ب) ۶ قسم شکهایی که نباید به آن اعتنا کرد. ج) ۹ قسم شکهای صحیح. الف) شکهایی که نماز را باطل می‌کند: ۱. شک در رکعتهای نماز دو رکعتی، مانند نماز صبح و نماز مسافر. ۲. شک در رکعتهای نماز ۳ رکعتی (مغرب). ۳. شک در نماز چهار رکعتی هرگاه یک طرف شک، یک باشد، مثل این که شک کند یک رکعت خوانده یا سه رکعت. ۴. شک در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده‌ی دوم در حالی که یک طرف شک دو باشد، مانند شک دو و سه، قبل از اتمام دو سجده. ۵. شک بین دو و پنج یا بیشتر از پنج. ۶. شک بین سه و شش یا بیشتر از شش. ۷. شک بین چهار و شش یا بیشتر از شش. ۸. شک در عدد رکعتهای نماز که اصلاً نداند چند رکعت خوانده است. ب) شکهایی که اعتبار ندارد: شکهایی که نباید به آنها اعتنا کرد ۱. شک بعدازمحل، مثل این که بعد از داخل شدن در رکوع، شک در حمد و سوره کند. ۲. شک بعد از سلام. ۳. شک بعد از گذشتن وقت نماز. ۴. شک کثیر الشک یعنی کسی که زیاد شک می‌کند. ۵. شک امام و مأموم. ۶. شک در نمازهای مستحبی. مطالعه بیشتر پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 773 شبهه سن حضرت زهرا (س) در هنگام شهادت ❓سوال و شبهه: آتئیست ها ادعا کرده‌اند که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در سن 25 سالگی ازدواج کرده‌ و در سن 26 سالگی، حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) به دنیا آمدند. این در حالی است که اگر رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در 63 سالگی از دنیا رفته باشند، باید گفت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در هنگام شهادت پدر بزرگوارشان 37 و یا 38 ساله بوده‌اند. این در حالی است که هر ساله در ایام شهادت ایشان، شیعیان برای این بانوی 18 ساله گریه می‌ کنند و به عزاداری مشغول هستند. ✅پاسخ: سلام علیکم پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ اخیراً شبهه ای از جانب خدا ناباوران یا همان آتئیست ها مطرح شده و به دروغ ادعا کرده اند که سن مبارک حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در هنگام شهادت، بیشتر از آن است که علمای شیعه به آن استناد کرده‌اند. در پاسخ به این شبهه چند نکته بیان می شود: نکته اول؛ بنا بر نقل مورخین و محدثین شیعه و اهل سنت، پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در سن 25 سالگی با حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) ازدواج کردند. ابن سعد در کتاب خود می‌ نویسد: «پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) با خدیجه ازدواج کرد در حالی که 25 ساله بود.»[1] نکته دوم؛ علاوه بر شیعیان، اهل سنت نیز معتقدند که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در سال عام الفیل به دنیا آمدند[2] و چهل سال بعد نیز به پیامبری مبعوث شدند. «هنگامی که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) چهل سالگی خود را گذراندند و وارد چهل و یک سالگی شدند، خدای رحمان بر ایشان وحی نازل کرد و به نبوت انتخاب شدند.»[3] نکته سوم؛ بنا بر نقل مورخین اسلامی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در سال پنجم بعثت به دنیا آمده اند. البته بايد گفت در منابع شيعه و اهل سنت نقلهای متفاوتی در مورد تاريخ ولادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌عليها) بيان شده است و برای نقل و نقد آن تاريخ‌ها، مجال بحث در اين مقاله وجود ندارد. اما آنچه قطع به يقين است، ولادت حضرت صديقه طاهره (سلام‌الله‌عليها) بعد از بعثت رسول خدا (صلی‌الله‌عليه‌وآله) در سالهای اول و يا دوم و يا پنجم بوده است.[4] مرحوم شیخ طوسی در کتاب مصبح المتهجد می‌نویسد: «و در روز بیستم ماه جمادی دو سال بعد از مبعث، حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) به دنیا آمدند و در بعضی از روایات بیان شده که حضرت در سال پنجم بعد از بعثت به دنیا آمده‌اند.»[5] همچنین بر اساس نقل علمای شیعه و اهل سنت، حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیه‌وآله) 75 روز و یا بنا بر نقلی دیگر 95 روز بعد از شهادت پدر بزرگوار خود، به شهادت رسیده‌اند.[6] نکته چهارم؛ در این نکته با یک جمع و تفریق ساده، کذب ادعای آتئیستها محرز و مشخص می شود. ابتدا باید گفت بر خلاف دروغ آتئیستها حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند و بنابر روایت شیخ طوسی، در 45 سالگی صاحب اولاد شدند. حال اگر سالهای عمر مبارک رسول خدا (صلی‌الله‌علیه ‌وآله) که 63 سال بوده را از 45 سالگی ایشان که در این سن صاحب فرزند شده‌اند کسر شود، تعداد سالهای عمر با برکت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) 18 سال خواهد بود که بر اساس نقل مشهور شیعه، عمر مبارک حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) همین مقدار است. اما اگر حتی تولد صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) را سال دوم هجری تصور کنیم، نهایتاً جمع سالهای عمر ایشان 21 سال بوده است. لذا ادعای کذب آتئیستها مشخص می‌ شود. در این مقاله سعی بر آن شد تا ازمنابع اهل سنت دلایلی آورده شود تا جوابی بر شبهات وهابیت، در این باره نیز باشد. پی‌نوشت: [1]. ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج1، ص105، دار الكتب العلمية – بيروت، چاپ اول، 1410 هـ ق. «وَتَزَوَّجَهَا رسول الله ... خَمْسٍ وَعِشْرِينَ سَنَةً.» [2]. ابن أثير، الكامل في التاريخ، ج1، ص 415، دار الكتاب العربي، بيروت – لبنان، چاپ اول، 1417هـ. «وَكَانَ مَوْلِدُ رَسُولِ اللَّهِ ... عَامَ الْفِيلِ» [3]. ديار بکری، تاريخ الخميس في أحوال أنفس النفيس، ج1، ص280، دار صادر – بيروت. «من حوادث السنة ... واحد أوحى الله تعالى اليه.» [4]. «ولادت حضرت فاطمه (س) پس از بعثت پیامبر اکرم» [5]. شيخ طوسی، مصباح المتهجد، ص 793، مؤسسة فقه الشيعة، بيروت – لبنان، چاپ اول، 1411 هـ. «وفي اليوم العشرين ... سنة خمس من المبعث» [6]. ابن خياط، تاريخ خليفة، ص96، دار القلم، مؤسسة الرسالة - دمشق، بيروت، چاپ دوم، 1397 هـ. «عَنْ ابْنِ بُرَيْدَةَ قَالَ عَاشَتْ ... لَبِثَتْ ثَلاثَةَ أَشْهُرٍ.» منبع پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 774 ❓سوال: سلام شبتون بخیر در روایات اومده خواب هرجور تعبیر بشه همون اتفاق میفته پس تعبیر خوب کنید حدیث از امام صادق علیه‌السلام داریم که بسته به هرروز ازماه گفتند خواب درسته ، باطله و.... این حدیث امام هم ربطی به همون تعبیر خوب داره؟ مثلا روز ششم که گفتند خواب درسته ما تعبیر بد کنیم بد تعبیر میشه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم فارغ از اینکه آیا چنین روایاتی به صراحت است یا مفهوم برخی روایات بین مردم مشهور شده است، باید عرض کنم: به صورت کلی بیان خواب در عموم مطلوب نیست. چرا که احتمال حسودی و چشم زخم در صورت خوب بودن، و خوشحالی و شادی دیگران در صورت بد بودن خواب، رو به دنبال داشته باشه. و باز هم به صورت کلی، نظر دادن در مورد خواب دیگران کار درستی نیست وقتی که ما آشنایی به این اتفاق و معنا و مفهومش نداریم. بلکه اگر هم شنیدیم باید از خداوند طلب خیر کنیم. و اینکه تاثیر تعبیر کردن بر خواب، چیزی است که خیلی دقیق بر ما روشن نیست، اما علمای مفسر خواب بسیار نهی می کنند از اینکه خواب دیگران رو از تصور خودمون تعبیر کنیم چون احتمال تاثیرگذاشتن بر اتفاقات پیش رو میرود. در موردی که سوال کردید بهتر است با صدقه دادن از خداوند طلب خیر کنید برای مومنین خوابهای خوب بشارت و خواب های بد نوعی هشدار هستند تا از شکل گیری زمینه های آن جلوگیری کند. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❀ ﴾﷽﴿ ❀ سَلامُ اللهِ عَلَیکِ یَا سَیِّدَتی یَا أُمَّ البَنِین جَعَلَ الجنهَ منزلکِ و ماوآکِ لَقَد أَعطَاکِ اللهُ مِن الکَرَامَات البَاهِرَات فِدَائکِ أَولادکِ الأَربَعَة لِسَیِّدِ الشُّهَدَاء بَابَاً لِلحَوَائِج 🏴 🎙: استاد حامد کاشانی 🔰 در ناریخ چند نفر ام البنین بودند؟ 🔰 جایگاه مادر در کلام امیرالمومنین؟ 🔰 توسل به مادران اهل بیت 🏴 ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 775 ❓سوال: با سلام ایا فعالیت مجازی برابانوان در صورتی که با چادر و بدون دید صورت برای مثال برای کلیپ مذهبی قدم زدن در گلزار شهدا و چنین فیلم های مذهبی ایا حکمش چیست!! ✅پاسخ: سلام علیکم اگر هیچ مفسده ای بر آن مترتب نشود، اشکالی ندارد. اما مناسب است در این موارد شأنیت ها حفظ شده و با محارمی مثل شوهر و پدر هم هماهنگ باشد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 776 تورم و کاهش ارزش پول مال قرض داده شده ❓سوال: سلام وقت بخیر. شخصی ۲۰ سال پیش پولی رو به کسی قرض میده الان که بخواد طلبشو بگیره باید با نرخ تورم امروز حساب کنه یا همون مبلغ ۲۰ سال پیش رو بگیره ضمنا تو این ۲۰ سال به دلیل رو در بایستی وخجالت حرفی از طلبش به طرف نگفته والان که مطرح کرده یه بنده خدا میگه که از لحاظ شرعی گرفتن طلب به نرخ روز اشکال داره ! ✅پاسخ: سلام علیکم 🔰امام خامنه ای: 🔺س: حكم اداى دين پس از مدت طولانى با فرض تحقق تفاوت قدرت خريد و مطالبه ما به‌التفاوت از طرف مقرض چيست؟ ج) اگر دين پول باشد، در مقدار تفاوت فاحش قدرت خريد، احوط تصالح است. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای 🔰آیت الله مکارم شیرازی: 🔺پرسش :اگر پول مثلى است، آيا كاهش ارزش آن ضمان دارد؟ كاهش فاحش چطور؟ افزايش ارزش چطور؟ پاسخ :كاهش و افزايش فاحش ضمان آور است به تعبير صحيح تر چنانچه كسى به ديگرى مبلغى بدهكار باشد و بعد از گذشت ۲۰ يا ۳۰ سال (در محيط ما) بخواهد آن را بپردازد به يقين پرداخت همان مبلغ اداى دين محسوب نمى شود و بايد به قيمت روز پرداخته شود و نرخ تورّم ملاحظه گردد ولى تغييرهاى غير فاحش تأثيرى ندارد چراكه اداى دين محسوب مى شود. منبع 🔺 در چه صورت می توان در قرض الحسنه تورم را محاسبه کرد؟ در قرض الحسنه که با اختیار خود پول را برای چند سال قرض می¬دهد، و سالها بعد موعد پرداخت باشد یا بگوید هر وقت توانایی پیدا کردی بپرداز، نباید اضافه بگیرد. ولي چنانچه موعد پرداخت برسد و بدهکار، بدهي خود را نپردازد و ساليان طولاني بگذرد که با پرداخت همان مبلغ صدق اداي دين نکند تورّم محاسبه مي شود. 🔺سوال: با توجه به این که در زمان حاضر پول هاى امروزى برخلاف درهم (نقره) و دینار (طلا) ارزش ذاتى ندارد و ارزش اعتبارى آنها در معاملات نیز ثابت نیست، ممکن است در اثر تحوّلات سیاسى و اقتصادى ارزش پول، ده ها برابر کاهش یابد و طبعاً این کاهش موجب ضررى است که طلبکار متحمّل مى شود، با در نظر داشتن مراتب فوق در رابطه با کیفیّت اداى دین که موضوع آن وجه رایج امروزى باشد نظر مبارک را مرقوم فرمایید؟ در صورتى که تفاوت بسیار زیاد باشد بطورى که در نظر عرف اداى دین محسوب نشود (مانند مثالى که زده بودید و امثله زیادى که در استفتائات از ما سؤال کرده اند) باید معادل روزدر نظرگرفته شود یا لااقل مصالحه تراضى شود. 🔺 آيا محاسبه تورّم در تمام ديون لازم است؟ اگر فردي به هر دليلي به ديگري بدهکار باشد اعم از مهريه، دیه و یا اینکه ضمان دیگری بر عهده او باشد و حتي خمس بر ذمّه داشته و نپرداخته، اگر به قدری گذشته که تفاوت تورّم زياد است بايد تورّم متوسط اجناس را در نظر بگيرد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 777 حکم سود بانکی ❓سوال: سلام علیکم حاج آقامهدوی سوالی داشتم 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 ما یک واحد آپارتمانی داریم اون واحد آپارتمانی رو اجاره دادیم و یک مقدار پول از پیش پول خونه مونده اون مقدار پول80میلیون هست و اون پول رو پدر و مادرم گزاشتن بانک به مدت یک سال که ماهانه یک مقدار سود( که اون سود21%)هست بیاد به حساب خواستم ببینم اون مقدار پول ازنظرشرعی درست هست؟ مرجع تقلید حاج آقامکارم شیرازی ✅پاسخ: سلام علیکم طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی : 🔰 سپرده گذاری در بانک ها و دریافت سود در برابر آن [احکام سپرده ها ] ❓پرسش : دریافت سود در برابر سپرده گذاری در بانک ها چه حکمی دارد؟ 🔶پاسخ : سپرده‏ هاى كوتاه‏ مدّت و درازمدّت مردم، نزد بانكها و سودى كه بانك به آن مى ‏دهد، در صورتى حلال است كه طبق موازين شرعى و از طريق قراردادها و عقود اسلامى (از قبيل مضاربه و شركت و امثال آن) باشد و دهنده پول يقين داشته باشد يا احتمال قابل ملاحظه دهد كه بانك بعنوان وكالت از طرف مشترى اين قراردادها را به صورت شرعى انجام مى‏دهد، امّا اگر يقين دارد كه اين امور جنبه ظاهرى و صورى دارد و فقط روى كاغذ است، آن سود حرام است. منبع ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ پاسخ به شبهه صادق هدایت در مورد تفاوت فاحشه و حوری 👇👇👇👇 پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 778 فرق فاحشه و حوری ❓سوال: ﻓﺮﻕ ﺣﻮﺭﯼ ﺑﺎ ﻓﺎﺣﺸﻪ ﭼﻴﺴﺖ ؟ ﻳﮑﯽ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺑﻨﺪﻩ ﯼ ﺧﺪﺍ … ✅پاسخ: سلام علیکم ❗️فرق ازدواج با حوریان در بهشت با زنا و فاحشگی در این است که در ازدواج روابط بر اساس ضوابط می باشد وارضای جنسی به صورت نظامند وقانونی پاسخ داده میشود در حالی که در فاحشگی و زنا ضوابطی وجود ندارد وغیر قانونی است ❗️در زنا و فاحشگی اعتبار زن از بین می رود واو به موجودی بی ارزش و پست تبدیل می شود در حالی که ازدواج موجب ابرومندی دو طرف می شود ❗️در زنا و فاحشگی چون احساس گناه وجود دارد پرده های حایل میان انسان و خدا از بین می رود وانسان شقی می گردد ❗️زنا وفاحشگی سبب ساز از بین رفتن بنیان خانواده وشیوع فرزندان نامشروع می شود ❗️زنا و فاحشگی سبب انواع بر خورد ها و کشمکش های فردی و اجتماعی در میان هوس بازان می شود ❗️زنا و فاحشگی باعث اشاعه انواع بیماری ها میشود ❗️سبب سقوط جنین و کشتن فرزندان وقطع نسل می گردد ❗️حضرت امیر فرمود : زنا وفاحشگی سبب از بین رفتن صفا و نورانیت در انسان و قطع روزی و تسریع در نابودی انسان ها می شود ودر اخرت سبب غضب پرودگار وسختی حساب ودخول در جهنم می شود 📚مجمع البیان ج۶ ص۴۱۴ ❗️این ها بود فرق بین فاحشگی وازدواج چه ازدواج در دنیا وچه ازدواج در اخرت با حوریان 📚تفسیر نمونه ج۱۲ ص۱۰۳ ❗️اما فلسفه وعده دادن خداوند به نعمت های جسمانی بهشت از جمله ازدواج با حوریان این است : ❗️از نظر قرآن معاد هم جسمانی است وهم جنبه روحانی دارد چرا که انسان در آن صحنه با جسم وروح حاضر میشود وطبعا باید در هر دو جنبه غرق مواهب وبرکات الهی گردد. ❗️نعمت های جسمانی بهشت مانند نعمت های معنوی بسیار متنوع وگسترده وجالب ودل انگیز است وقران روی آن بسیار تکیه کرده است تا از این طریق توجه همه انسان ها را به اعمال وصفات وفضایل که سرچشمه این مواهب است جلب کند ومی دانیم نوع بشر بیش از آنچه به نعمت های روحانی می اندیشد توجه به مواهب جسمانی دارد 📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج۶ ص۱۷۶ ❗️اما فرق بین شراب موعود بهشتی با شراب دنیوی “شراب بهشتی هیچ گونه ارتباطی با خمر وشراب آلوده دنیا ندارد همان گونه که قرآن می گوید:”شراب بهشتی نه مایه فساد عقل است ونه موجب مستی می شود”صافات ۴۷ ❗️در شراب بهشتی جز هوشیاری ونشاط ولذت روحانی ومعنوی چیز دیگری در آن نیست” 📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج۲۱ ص۴۴۳ همچنین به این صفحات مراجعه کنید: پاسخی دیگر و پاسخی دیگر ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 779 حکم گوشت مردار ❓سوال: سلام مردار حیوانات حلال گوشت ک ذبح شرعی نشدند نجس هست یا فقط حرامه ؟ پرندگان چی ؟ رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم مردار حیوانات و هر جنبنده ای که خون جهنده دارد، نجس است و خوردن گوشت آن نیز حرام است. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 780 حکم گوشت گراز سلام گوشت گراز ذبح شرعی بشه نجس است ومثل گوشت خوک حساب میشه ؟ رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم باتوجه به اینکه گراز را نوعی از خوک دانسته اند، هم حرام گوشت است و هم با ذبح شرعی پاک نمی شود. ۶و۷. سگ و خوک سگ و خوکی که در خشکی زندگی می­ کنند، نجس‌ اند و فرقی میان اجزای روح‌ دار و بی‌ روح ‌آنها نیست، حتی رطوبت ­های بدن آن دو؛ مانند آب دهان و عرق بدن­شان نیز نجس است. همچنین فرقی نیست بین اینکه خوک، اهلی باشد یا وحشی که به آن "گراز" می ­گویند ولی سگ و خوک دریایی پاک اند. یک نکته در ارتباط با سگ و خوک استفاده از موی (سگ و خوک) در اموری که مشروط به طهارت است، مثل ظرف آب وضو و غسل جایز نیست، ولی استفاده از آن در امری که مشروط به طهارت نیست مثل قلم موی نقاشی اشکال ندارد. منبع ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
💟 ختم سوره واقعه برای افزایش رزق و برآورده‌شدن حاجات 🔰تعداد: 105 مرتبه | هر شرکت کننده یک مرتبه ⏱ زمان قرائت: اول رجب |دوشنبه 3بهمن 💬 برای اعلام شرکت در ختم: **** اینجا اعلام کنید**** 🚩 با تکمیل 105 نفر، شروع ختم در کانال اعلام میشه. 💞 دورهمی حــواے آدمی ها 🌱💕 ❤️ @havayeadam 💚
📌 780 ❓سوال: سلام و خداقوت بنده دیشب تو فکر بودم و نیت داشتم امروز روزه بگیرم، قضای روزه‌ی واجب، صبح وقت نماز اصلا یادم نبود و دارو خوردم نزدیک یه ساعت بعد یادم افتاد که دیشب همچین فکری داشتم ( یادم نمیاد که دقیق قطعی می‌خواستم روزه بگیرم یا خیر ) الان باید روزه رو ادامه بدم یا خیر مرجع: امام خامنه‌ای مدظله‌العالی ✅پاسخ: سلام علیکم با توجه به اینکه ماه رمضان نیست و شما هم دارو میل کردید، امروز رو نمیشه نیت روزه داشته باشید و روزه شما صحیح نیست. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 781 ❓سوال: سلام و خسته نباشی من برای عمل تیکه برداری به بیمارستان رفتم بعد اونجا به من قرص دادن که رحمم خونریزی کنه تا بتونن عمل رو انجام بدن یک روز کامل رو من خونریزی داشتم بعد الان که روز دوم هست من پاک شدم میخواستم بپرسم این یک روزی که من خونریزی داشتم نمازاشو باید قضا شو بجا بیاورم یا نه؟ بعد اینکه حالا که پاک شدم غسل داره اگه داره چه غسلیه؟ مرجع تقلید مکارم باتشکر ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ دفتر معظم له: این قرص باعث شده که رحمتون خونریزی کنه و به این خون استحاضه است و چون زیاد بوده نیاز به غسل بوده پس باید قضا شود غسل استحاضه کثیره ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 782 میزان ❓سوال: سلام و درود من میخوام به یاری خداوند فروشگاه اینترنتی راه بندازم، تا چند درصد میتونم به قیمت خرید اضاف کنم و بفروشم؟ ✅پاسخ: سلام علیکم سود گرفتن، حد مشخصی ندارد و این امری است که بین فروشنده و خریدار است و هر چه توافق کنند، اشکالی ندارد اما مهم رعایت انصاف و تعادل در بازار کار است. 🟪به این استفتائات نیز توجه کنید: س ۱۶۱۲: گرفتن چه مقدار سود در فروش کالا مجاز است؟ ج: سود گرفتن حدّ معيّنی ندارد، بنا بر اين تا وقتی که به حدّ اجحاف نرسيده و بر خلاف مقرّرات دولت هم نباشد، اشکال ندارد، ولی افضل بلکه مستحب آن است که فروشنده به آن مقدار سودی که هزينه‏ هايش را تأمين می‏کند، اکتفا نمايد. س ۱۶۱۴: اگر کالایی را از یک شرکت تعاونی به قیمت دولتی که کمتر از قیمت آن در بازار آزاد است، خریداری کنم، آیا جایز است این کالا را در بازار آزاد به قیمتی بیشتر از قیمت خرید حتّی سه برابر آن، به فروش برسانم؟ ج: در صورتی که فروش آن از طرف دولت ممنوع نباشد و افزايش قيمت آن هم به حدّ اجحاف به مشتری نرسد، اشکال ندارد. س ۱۶۱۵: اینجانب از تولید کنندگان وسایل الکترونیکی هستم، آیا جایز است آنها را به هر قیمتی که می‏خواهم و بازار عرضه و تقاضا، آن را قبول می‏کند، بفروشم؟ ج: فروش کالايی که قيمت معيّنی از طرف دولت ندارد، به قيمتی که مورد توافق خريدار و فروشنده است و اجحاف به خريدار هم نباشد، اشکال ندارد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 783 امامت حضرت موسی (ع) ❓سوال: با سلام و احترام خدمت شما آیا حضرت موسی علیه السلام به درجه امامت رسیدند ؟ اگر به این مقام رسیدن دلیل موجهی هست برای این موضوع؟ ✅پاسخ: سلام علیکم حضرت موسی علیه‌السّلام افزون بر مقام نبوت و رسالت بر بنی اسرائیل امامت و رهبری نیز داشتند: و وعدنا موسی ثلـثین لیلة واتممنـها بعشر فتم میقـت ربه اربعین لیلة وقال موسی لاخیه هـرون اخلفنی فی قومی واصلح ولاتتبع سبیل المفسدین.[۱] و ما با موسی، سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب (دیگر) تکمیل نمودیم به این ترتیب، میعاد پروردگارش (با او)، چهل شب تمام شد. و موسی به برادرش هارون گفت: «جانشین من در میان قومم باش. و (آنها) را اصلاح کن! و از روش مفسدان، پیروی منما! » تعیین هارون علیه‌السّلام در جایگاه خلیفه‌اش و امام برای بنی اسرائیل از سوی موسی علیه‌السّلام در غیاب خود، گویای این است که او خود چنین منصبی داشته است. روایات نیز این مطلب را تایید می‌کند.[۲] منبع: ویکی فقه ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام | پاسخگو |احکام |پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 784 خوردن و آشامیدن سهوی در ❓سوال: سلام استاد مهدوی در روزه های قضایی که میگیرم با توجه به اینکه ماه رمضان نیست اگر سهوا فراموش کنم چیزی بخورم و یادم بیوفته روزه ام باطل میشه ؟! ✅پاسخ: سلام علیکم خوردن و آشامیدن سهوی، روزه را باطل نمی کند. چه روزه در ماه رمضان باشد، چه قضای واجب و چه مستحبی. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 785 خواندن نماز قبل از وقت ❓سوال: سلام بنده صبح پاشدم.نمازه صبح وقضا هامو بگرم! و گرفتم بعد چند دقیقه دیگر اذان گفت ومن از تنبلی پا نشدم ✅پاسخ: سلام علیکم نمازهای قضایی که خواندید که درسته چون زمان در اونها مطرح نیست. اما نماز صبح همان روز رو بخاطر اینکه قبل از وقت خوندید قبول نیست و باید بعد از اذان مجددا در وقت می خوندید و الان قضاش بر عهده شماست. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 786 رزق وروزی ❓سوال: سلام خداقوت...دوستی میگن که برای فرزند اوری که با این گرونیا و مخارج مگه میشه دیگه بچه اورد...بهشون گفتم خدا وعده داده رزقش با منه... ولی ایشون میگن خدا رزاق هست ولی خب ببین درامد کمه دلار داره میره بالا ...چطور میشه به بچه رسید چه جوابی باید داد چطور باید تبیین کرد ✅پاسخ: سلام علیکم باید دید ما به وعده خدا بیشتر توجه داریم یا به اتفاقات روزگار. تضمین رزق دهی الهی واقعیت این است که خداوند روزی همه موجودات را در هر نقطه‌ای از زمین و آسمان که باشند، تضمین کرده است: «وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ»: ترجمه: «و هیچ جنبنده‏‌اى در زمین نیست مگر [اینکه] روزی‌اش بر عهده خداست و [او] قرارگاه و محل مردنش را مى‏‌داند، همه [اینها] در کتابى روشن [ثبت] است». در سخنی از رسول‌خدا(ص) نیز آمده است: «وَ لَوْ أَنَ‏ جَمِيعَ‏ الْخَلاَئِقِ‏ اجْتَمَعُوا عَلَى‏ أَنْ‏ يَصْرِفُوا عَنْكَ‏ شَيْئاً قَدْ قُدِّرَ لَكَ لَمْ يَسْتَطِيعُوا»: ترجمه: «اگر تمام مخلوقات عالم جمع شوند و بخواهند چیزی را که برایت رقم خورده از او بگیرند، نمی‌توانند». 🔰نکته مهم: این آیه و روایت به معنای تلاش نکردن والدین و کسی که مسئولیت دارد، نیست. بلکه باید انسان تلاش خودش رو هم در حد توان انجام بدهد و با توکل به خدا پیش برود، خداوند هم وعده اش را محقق میکند. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 787 خواب و تعبیر خواب ❓سوال: سلام وقتتون بخیر این روایت معتبر هست؟👇 آخه برخی اوقات در زندگی واقعی برعکس جواب میده از حضرت صادق (ع) : در مورد تعبیر خواب اینجا منظور از ماه ، ماه قمری است. خواب اول ماه : باطل است خواب روزهای دوم و سوم ماه : برعکس هست خواب روزهای چهارم و پنجم : با تاخیر تعبیر می‌شود خواب روزهای ششم و هفتم و هشتم و نهم ماه : راست است. خواب روزهای دهم و یازدهم و دوازدهم ماه قمری : با تاخیر تعبیر می‌شود. خواب روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم : نه خیر است و نه شر، این خواب باطل است. خواب روزهای شانزدهم و هفدهم : با تاخیر تعبیر می‌شود. خواب روزهای هجدهم و نوزدهم : درست است. خواب روزهای بیستم و بیست و یکم : خواب دروغ است. خواب روزهای بیست و دوم و بیست وسوم : فرح و شادیست. خواب روزهای ۲۴، ۲۵، ۲۶ و ۲۷ ماه قمری : برعکس است خواب روز بیست و هشتم : راست است خواب روزهای بیست و نهم و سی ام ماه : راست است. ✅پاسخ: سلام علیکم بنده سند قطعی برای این روایت پیدا نکردم. در مورد روایاتی که در تعبیرخواب امده است خیلی مهم است که سند روایت قطعی و درست باشد. برای آگاهی بیشتر در مورد زمان خواب دیدن به این صفحه مراجعه کنید: زمان مناسب خواب دیدن ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 788 کاشت مژه | اکستنشن مژه | مژه مصنوعی ❓سوال: سلام من مقلدایت ا..خامنه ای هستم یک هفته ای اس مژه کاشتم اماخودم الان پشیمانم چون شنیدم نمازجبیره است واینکه نمازه جبیره بعدبایدقضاشوبجابیاورم والبته غسل هم جبیره است ایادرسته 2)غسل اگرجبیره است چطوربگویم بگم غسل جبیره توضیحات بیشتررولطف کنیدبگویید ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما را با دو مطلب زیر که طبق نظر آیت الله خامنه ای است بیان میکنم: ❓ کاشت ناخن و مژه‌ی مصنوعی چه حکمی دارد و تکلیف چنین افرادی نسبت به وضو و غسل چیست؟ 🔰اگر این کار در وقت نماز صورت نمی‌گیرد و شخص می­‌داند که برداشتن مانع بعداً مشکل است، بهتر است این کار را نکند. ولی اگر این کار را انجام داده است، حال وقت نماز شده و می­‌خواهد نماز بخواند و به وضو یا غسل احتیاج دارد؛ در این وضعیت باید این مانع را برطرف کند، فرقی هم نمی­‌کند ناخن کاشته باشد یا مژه‌ی مصنوعی، ولو اینکه این برطرف کردن با صرف وقت یا هزینه یا کمک گرفتن از دیگران ممکن بشود، به هر حال باید این مانع را برطرف کند زیرا وجود این مانع نمی‌گذارد آب به مژه­‌های اصلی و پوست برسد. اما اگر متوجه ­شود وقت نماز دارد می­‌گذرد و فرصت برداشتن این مانع نیست یا هزینه‌ی بسیار بالایی لازم است که الان این هزینه را ندارد یا برداشتنش بسیار دشوار و سخت است و نتواند بردارد، آن وقت تکلیف و وظیفه عوض می­‌شود؛ به این معنا که چون مانع وجود دارد باید وضو و غسل جبیره انجام دهد و نمازش را بخواند. منبع جهت مطالعه بیشتر 🔺حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره‌اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید. 🔰احکام وضوی جبیره رو از این صفحه بخونید 🔰احکام غسل جبیره رو از این صفحه مطالعه کنید 🔺این مطلب کانال هم در مورد کاشت مژه است مطالعه کنید: https://eitaa.com/pasokhha/1075 ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha