eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359 دنبال‌کننده
357 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
169 📌 ❓سوال: سلام، ببخشید اگر فردا بخوایم از شهر خارج شیم، طوری بریم که دم اذان نرسیده به حد ترخص باشیم تا روزه باطل نشه اما نماز رو بعد از رسیدن به مقصد بخونیم، روزه صحیحه؟ آقای سیستانی . ممنون ✅پاسخ: سلام علیکم طبق نظر ایت الله سیستانی، همین که از شهر خارج میشوید، مسافر هستید لذا اگر خروج شما از شهر، قبل از اذان ظهر باشه، مسافر حساب میشید و روزه خراب میشه. نماز رو اگر در داخل وقت به مقصد برسید، اونجاهم میشه خوند. متن نظر ایت الله سیستانی : مسأله ۲۱۰۵. اگر روزه‌دار قبل از اذان ظهر مسافرت كند، بنابر احتیاط واجب، نمی‌تواند آن روز را روزه بگیرد، خصوصاً اگر از شب نیّت سفر داشته باشد. ولی نباید پیش از رسیدن به حدّ ترخّص، عملی كه روزه را باطل می‌كند انجام دهد وگرنه با توضیحی که در مسأله (2044) ذکر شد، كفّاره بر او واجب می‌شود. . مسأله ۲۱۰۸. ملاک در شروع سفر قبل از اذان ظهر یا بعد از اذان ظهر، خارج شدن از خود شهر است نه حدّ ترخّص آن، بنابراین کسی که قبل از اذان ظهر از وطن خویش خارج شده است، ولی بعد از اذان ظهر از حدّ ترخّض وطن خارج می‌شود، در مورد روزه حکم مسافری را دارد که قبل از ظهر مسافرت رفته است. همچنین در برگشت به وطن نیز، ملاک، رسیدن به خود شهر است بنابراین اگر فرد، قبل از اذان ظهر به نزدیکی وطنش برسد به گونه‌ای که خانه‌های آخر شهر دیده شود، ولی بعد از اذان ظهر وارد شهرش گردد در مورد روزه حکم مسافری را دارد که بعد از اذان ظهر به وطن رسیده است. منبع، سایت معظم‌له مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم- @havayeadam امام علی ع - @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه - @mawezah_ir
170 📌 ❓سوال: سلام طاعات وعباداتتون مقبول ان شاالله اگه مسافر قبل از اذان ظهر بخواد مسافرت بره زمان حرکت نزدیک اذان ظهر باشه زمانی که از حد ترخص شهرش بیرون نرفته اذان رو بگن.آیا نماز رو باید کامل بخونه یا شکسته؟ نظر مقام معظم رهبری ✅پاسخ: سلام طاعات و عبادات شما هم قبول حق کسی که قصد سفر داره، اگر قبل از اذان ظهر از وطن خارج بشه، تا زمانی که از حد ترخص عبور نکرده نمازش کامل است. چه اذان رو گفته باشند چه نگفته باشند. این شخص میتونه صبر کنه و از حد ترخص عبور کند و بعد نمازش رو شکسته بخواند و میتواند قبل از حد ترخص بخواند و نمازش کامل باشد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم - @havayeadam امام علی ع - @yaaliheydar احیاموعظه حسنه- @mawezah_ir
171 📌 ❓سوال: باسلام . اگه صبح از شهر خارج بشیم و از حد ترخص هم بگذریم ولی قبل اذان ظهر برگردیم به وطن . حکم روزه اون روز چیه . ✅پاسخ: سلام اگر بیرون از حد ترخص ، افطار نکرده باشید و کاری که روزه رو باطل میکنه انجام نداده باشید، روزه صحیح است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم - @havayeadam امام علی ع - @yaaliheydar احیاموعظه حسنه- @mawezah_ir
هدایت شده از تبلیغات حوای آدم
❤️🌸🌹😘❤️🌸🌹😘❤️🌸🌹😘❤️🌸 👩‍⚕️از وقتی وارد کانال شدم خیلی کمتر با همسرم مشاجره داریم و روزهای قشنگ اول زندگی مون رو دوباره دارم تجربه میکنم💋💋 😍😍🌸 تازه همسرم از بس راضی بود اومد توی کانال عضو شد 😊🌹 اینجا یاد میگیری چطور میشه با همسرت یه زندگی خوب بسازی 😍👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1057161216Ca96abb365a ❤️🌸🌹😘❤️🌸🌹😘❤️🌸🌹😘
احکام نماز و روزه دانشجویان و اساتید مرکز پاسخگویی موعظه| @PASOKHHA سایر کانالهای ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
172 📌 ❓سوال: سلام وقت بخیر ببخشید ازم سوال پرسیدن که حکم سقط جنین زیر 4 ماه چیه؟دیه بهش تعلق میگیره؟ ✅پاسخ؟ سلام 🔸حکم سقط جنین پرسش ۲۴۶ . آيا سقط جنين در ماه هاى اول حاملگى، اشكال شرعى دارد؟ همه مراجع: آرى، سقط جنين پس از انعقاد نطفه در هر ماهى كه باشد، جايز نيست. . بهجت، استفتائات پزشكى، سقط جنين، ص ۴۳؛ خامنه اى، اجوبه، س ۱۲۶۳؛ مكارم، استفتائات، ج ۱، س۱۴۹۸؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۵۲؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۱۴۰۸؛ نورى، استفتائات، ج ۲، س ۸۷۶؛ تبريزى، استفتائات، س ۲۰۹۹؛ امام، استفتائات، ج ۳، سقط جنين، س ۱۲؛ دفتر وحيد. احكام بانوان، پرسمان  🔸ديه سقط جنين پرسش ۲۵۲ . ديه سقط جنين چه مقدار است؟ همه مراجع: ديه براى نطفه، ۲۰ مثقال شرعى طلاى سكه دار؛ براى علقه (خون بسته شده) ۴۰ مثقال و براى مضغه (پاره گوشت) ۶۰ مثقال است. اگر استخوان داشته و بدون گوشت باشد، ۸۰ مثقال و اگر گوشت آن را پوشانده و خلقت كامل شده باشد، ۱۰۰ مثقال است. اگر روح در آن دميده شده؛ چنانچه پسر باشد، ۱۰۰۰ مثقال اگر دختر باشد، ۵۰۰ مثقال شرعى طلاى سكه دار ديه دارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم_ @havayeadam امام علی ع_ @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه_ @mawezah_ir
173 📌 ❓سوال : سلام خدا قوت قبول باشه ان شاءالله شخصی بدلیل بیماری نمیتونه تا آخر عمر روزه بگیره، ابتدای ماه رمضان جاری کفاره ی روزه کل ماهش رو حساب کرده و به یک نانوایی میده که نان بپزه و به مستمندان بده. آیا کارش صحیحه و کفاره روزه اش رو درست پرداخت کرده؟ ممنون ✅پاسخ : سلام از شماهم قبول باشه. 🔸استفتائات از مقام معظم رهبری : س. الف) اگر شخصی می‌داند که تا سال آینده عذرش باقی است و نمی‌تواند روزه بگیرد؛ آیا این شخص می تواند کفاره روزه را قبل از رسیدن ماه رمضان آینده پرداخت نماید یا خیر؟ ب) اگر این شخص قبل از ماه رمضان سال آینده بمیرد آیا ورثه او باید کفاره روزه‌هایش را پرداخت کنند یا خیر؟ ج. الف) تا رمضان آینده باید صبر کنند. ب) ورثه وظیفه‌ای ندارند. 🔸مصرف کفاره : ضمن رعایت زمان پرداخت کفاره که بیان شد، اگر اطمینان دارد که آن شخص نان را به مستمندان میرساند، صحیح است. و اگر نرساند، تکلیف از دوش کفاره دهنده برداشته نمیشود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم_ @havayeadam امام علی ع_ @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه_ @mawezah_ir
174 📌 ❓سوال: سلام ببخشید،حکم اقتدا به امام جماعتی که نماز استیجاری میخونه چیه؟نظر همه مراجع رو لطف میکنید؟ ✅پاسخ: سلام نظر همه مراجع: اگر امام جماعت قضای نماز یومیّه خود یا کس دیگر را که فوت آن یقینی باشد می خواند، می شود به او اقتدا کرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم_ @havayeadam امام علی ع_ @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه_ @mawezah_ir
175 📌 احکام سلام وقت بخیر طاعات و عبادات قبول .برای غسل حیض باید بعد از سه روز یا هفت روز و یا ده روز غسل کرد? اگه خانمی بعد از هشت یا نه روز دیگه خونی ندید میتونه غسل کنه و نماز و روزشو به جا بیاره یا باید تا ده روز صبر کنه حتی اگر خونی نبینه? ممنون از پاسخگوییتون دو سه ماهی میشه که اینجوری شدن قبلا هی هفت روز بوده ولی الان شده هشت روز. مرجع آیت اله مکارم ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر طبق نظر آیت الله مکارم وقتی دو ماه عادت به یک شکل باشد، باید بنا را به همان بگذارند. در فرض سوال شما: وقتی ایشان دو ماه است که عادت ماهانه شان هشت روز است، باید هشت روز را حیض قرار دهند. و بعد از آن غسل کنند و عبادات خویش را به جای اورند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم_ @havayeadam امام علی ع_ @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه_ @mawezah_ir
176 📌 🚩عملی که صد سال نماز قضا را جبران می کند!!🚩 ⛔️شبهه⛔️ اگر نماز قضا داريد حضرت رسول اکرم (ص) فرمود: هر که نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان چهار رکعت نماز به دو سلام (۲تا دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و پانزده مرتبه سوره ی کوثر را تلاوت نماید که دویست سال نماز قضا را کفایت می کند و روایت دیگر از آن حضرت چهار صد سال و روایت از حضرت امیرالمومنین ششصد سال و از حضرت رسول سوال کردند مردم آخر الزمان بیش از صدسال عمر نمی کنند نماز قضاهای پدر و مادر و اقربای او را کفایت می کند بعد از نماز این دعا را بخواند. بسم الله الرحمن الرحیم یا سامعَ الصَّوتِ یا جامع الفَوتِ یا مُحیَ العِظامِ بَعدَ المَوت ِصَلِّ عَلی مُحَمدِ وَاجعَل لی فَرَجا وَ مخرجا مِمّا انافیه اِنَّکَ تَعلَمُ و انتَ تُقَدَر وَلا اَقدِرُ وَ انتَ عَلامَ الغُیُوبِ یا واهِبَ العَطایا یا غافِرَ الخَطایا یا سُبّوحُ یا قدُوسُ یا رَب المَلائِکهِ وَ الرّوح رَبِِ اغفِر وَارحَم و تَجاوَز عَما تَعلَمُ اِنَکَ اَنتَ العَلِیُ الاَعظَم ُیا ساتِرَ العُیوُبِ یا کاشِفَ الکُرُوبِ یا غافِر الذُنوُبِ یا ذَالجَلالِ وَالاِکرام بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمینِ. ✅پاسخ به شبهه: سلام و وقت بخیر نه چنین چیزی نیست . هیچ مرجع و عالم و روایتی در این خصوص نیست که بگوید با این عمل یا شبیه این عمل نماز های قضای حتی یک روز انسان را کفایت میکند چه برسد به 100 یا 200 سال. نهایت چیزی که می توان گفت این است که این اعمال ثواب اینقدر نماز خواندن را داشته باشد. نه اینکه بتواند به جای نماز های قضا کفایت کند. 🍃 از نظر حكم شرعي و فتواي فقهاي اسلام نماز قضا تنها با خواندن و به جا آوردنش از ذمه انسان ساقط مي گردد و هيچ راه و وسيله ديگري براي اسقاط اين تكليف وجود ندارد و روايات صحيح فراواني بر اين امر دلالت دارد. و با فرض وجود چنین روایتی: 🍃 اگر روايتي بر خلاف اين حكم مسلم و قطعي وجود داشته باشد در تعارض با اين روايات متعدد و صحيح است و در برابر آنها نمي تواند ايستادگي كند و به اصطلاح علماي علم اصول ساقط مي گردد و قابل اعتنا و توجه نيست. 🍃 در اين گونه موارد بايد روايت مخالف را كنار گذاشت و يا به گونه اي كه با اصول و ملاك هاي شناخته شده ديني هماهنگ باشد توجيه كرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @sireyealavi احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
🌾 اعلام مبلغ و از سوی مراجع تقلید در سال ۱۳۹۸ منبع(خبرگزاری‌حوزه): yon.ir/PIevw •┈┈••✾••┈┈• مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
177 📌 ❓سوال: سلام علیکم کجای قرآن نوشته شده است که با خواندن صیغه عقد ازدواج زن و مرد نسبت به همدیگر محرم میشوند ؟ چرا زن و شوهر را بعد از جاری شدن صیغه نکاح ، در ردیف محارم سببی مانند مادر زن و پدر شوهر قرار می دهند و به آنها میگو یند نسبت به هم محرم شده اند یا بین آنها صیغه محرمیت خواند شده است ؟ چرا به جای اصطلاح حلالیت زن و شوهر نسبت به همدیگر از اصطلاح محرمیت ( ممنوعیت و حرام بودن ) استفاده میشود ؟ ✅پاسخ: سلام علیکم 1. در آیه 23 سوره نساء، خداوند کسانی که نمی توان با آنها ازدواج کرد را مشخص کرده است. در آیه 31 سوره نور ، خداوند محارم زن را بیان کرده است. که در آن شوهر را نیز برشمرده است. اما اینکه شوهر با چه چیزی بر زنش حلال می شود، در روایات بیان شده است. و احکام و قوانینی شرعی برای آن وضع شده است. در قرآن به این امر تصریح می شود که هر قوم و کیشی ازدواج مخصوص به خود را دارند. و قواعد دین اسلام هم در ازدواج مخصوص به خودش است. این قواعد در روایات تبیین می گردد. مثل اکثر احکامی که جزئیات آن در روایت آمده اما کلیات آن در قرآن بیان شده است. 2. محارم سببی یعنی اینکه ابتدائا بین آنها محرمیتی وجود نداشته است و با دلیل و سببی ایجاد شده است. و این سبب، همان عقد ازدواج است. محرمیت زن و شوهر نیز سببی است چون از قبل بین آنها محرمیتی وجود نداشته است. 3. در واقع بین زن و شوهر نباید از اصطلاح «محرمیت» استفاده کرد. بلکه باید از اصطلاح «حلیّت» حلال شدن، استفاده کرد. همانطور که در قرآن نیز چنین است. برای زن و شوهر از حلیت و برای سایر محارم از حرمت، استفاده کرده است. اما در گویش فارسی این دقت به کار نرفته و برای زن و شوهر هم در عرف از محرمیت استفاده می کنند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
178 📌 ❓با سلام... برای گرفتن روزه واجب ماه رمضان آیا باید تا قبل از اذان ظهر هوشیار بود ?منظورم این هست میشه روزه بگیری ولی تا عصر بگیری بخابی? مقلد امام خامنه ای ✅پاسخ: سلام خیر نیاز به هوشیاری به معنای بیدار بودن نیست. البته باید نیت روزه را داشته باشید. اما حکم بیهوشی فرق دارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
173 📌 #کفاره_روزه #ماه_رمضان ❓سوال : سلام خدا قوت قبول باشه ان شاءالله شخصی بدلیل بیماری نمیتونه
179 📌 ❓با سلام و خداقوت آیا شخصی که بدلیل بیماری نمیتونه تا آخر عمر روزه بگیره، میتواند ابتدای ماه رمضان جاری کفاره ی روزه کل ماهش رو حساب کرده و پرداخت کند؟ نظر آیت الله مکارم شیرازی هم به همین صورت هست؟ و اینکه چنین شخصی کلا قضای روزه از عهده اش برداشته میشه؟ اگر بعد از چندسال مشکل برطرف شد چی؟ باید قضای روزه رو به جا بیاره؟ لطفا نظر آیت الله خامنه ایی و آیت الله مکارم شیرازی رو بفرمایید. ممنون ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین خداقوت 🔸پاسخ قسمت اول سوال طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی: حکم پرداخت کفاره روزه در همان روز برای معذور [ احکام کفاره روزه] 🔻پرسش : آیا کسی که بر اثر عذر شرعی روزه نگرفته است و تا ماه رمضان سال آینده نیز عذر او برطرف نمی شود می تواند در همان روز، کفاره را پرداخت نماید؟ پاسخ : در فرض سوال در صورتی که یقین دارد تا رمضان آینده توان قضا کردن روزه را ندارد می تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان روز پرداخت نماید. حکم پرداخت کفاره عذر قبل از ماه رمضان [ احکام کفاره روزه] 🔻پرسش : آیا کسی که یقین دارد ماه رمضان را به دلیل عذر شرعی نمی تواند روزه بگیرد و تا رمضان سال آینده نیز نمی تواند قضای آن را بجا آورد، قبل از ماه رمضان می تواند کفاره آن روزه ها را بدهد؟ پاسخ : در فرض سوال نمی توان این کار را انجام داد. (دقت شود که در سوال دوم منظور این است که قبل از رمضان جاری در امسال بخواهد کفاره آن را پرداخت کند که فرموده اند نمی شود. اما اگر بعد از رمضان سال جاری و قبل از رمضان سال بعد باشد اشکالی ندارد) منبع: (سایت معظم له) 🔸 پاسخ قسمت دوم سوال: (همه مراجع) اگر کسی بخاطر مریضی نتواند روزه بگیرد و این عذر تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضای روزه از عهده اش برداشته می شود و فقط باید فدیه اش را پرداخت کند. و اگر در سالهای بعد قدرت بر روزه گرفتن پیدا کند، قضای سالی که مریض بوده بر او واجب نیست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
180 📌 ❓سوال: سلام مصارف کفاره روزه به چه صورت هست؟ ✅پاسخ: کفاره را باید به فقرا پرداخت نمود. بهتر آن است که نان تهیه شده و به ایشان پرداخت شود. (فقیر کسی است که اگر کسی به اون کمک نکند، مخارج سال خود را نمیتواند تامین کند) اما اگر پول کفاره را میخواهیم به فقرا بدهیم باید اطمینان داشته باشیم که با آن پول طعام تهیه نموده و مصرف می کنند. در غیر این صورت پرداخت پول کفایت نمی کند. ❌ کفاره و فطریه را نمی توان به فقیری که واجب النفقه ماست پرداخت کنیم. (واجب النفقه: همسر، فرزند، پدر و مادر) مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @sireyealavi احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
181 📌 ❓با سلام اگر شخصی به دلیل مساله مقطعی مثلا بارداری و شیردهی مدت چندین سال پیاپی (مثلا ۷ سال) روزه نگیرد، بعد از رفع مساله قضای روزه ها باید به جا بیاورد یا کفاره روزی یک مد کفایت می کند؟ با توجه به اینکه گرفتن ۷ ماه روزه طاقت فرسا خواهد بود. مرجع: امام خامنه ای ✅پاسخ: سلام ۱. زن بارداری که خوف از ضرر روزه بر جنین خود دارد و خوف وی هم دارای منشاء عقلایی باشد، باید روزه‌اش را افطار کند و برای هر روزی فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً به‌جا آورد. ۲. زن شیر‌دهی که به دلیل کم یا خشک شدن شیرش بر اثر روزه، خوف ضرر برطفل خود دارد باید روزه‌اش را افطار کند و برای هر روزی فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً به جا آورد. ۳. بیماری که به واسطه‌ی بیماری، روزه‌ی ماه رمضان را نگرفته و بیماریش تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کرده است، قضایروزه‌هایی را که نگرفته واجب نیست، فقط باید برای هر روزی فدیه بپردازد. توجه: زنی که به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و به جهت ادامه‌ی بیماری قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست فدیه بر خود او واجب است و چیزی بر عهده‌ی شوهرش نیست. زنی که در دو سال متوالی به دلیل عذر شرعی، روزه‌ی ماه رمضان را نگرفته، اگر عذر او در خوردن روزه، خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده باید علاوه بر قضا، برای هر روزی فدیه هم بپردازد و چنانچه قضا را بعد از رمضان، تا ماه رمضان سال بعد بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته علاوه بر قضا و فدیه، کفاره‌ی تأخیر هم بر او واجب است و اگر روزه برای خودش ضرر داشته و به جهت ضرر داشتن قادر بر قضای روزه تا ماه رمضان سال بعد نبوده، فقط باید برای هر روزی فدیه بپردازد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
182 📌 ❓کفاره تاخیر و فدیه روزه زن باردار و شیرده بر عهده خودش است یا همسرش؟ ✅پاسخ: ▫️امام خامنه ای حفظه الله: س 804: زنی به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست، در این صورت آیا کفّاره بر او واجب است یا بر شوهرش؟ ج: اگر افطار روزه ماه رمضان از جهت بيمارى و تأخير قضاى آن هم از جهت ادامه بيمارى بوده است، براى هر روز يک مدّ طعام به عنوان فديه بر خود زن واجب است و چيزى بر عهده شوهرش نيست. ▫️آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله: مسئول پرداخت کفاره ی زن باردار و شیرده پرسش : کفاره زنی که به واسطه شیردادن یا باردار بودن نتوانسته روزه بگیرد، برعهده کیست؟ پاسخ : در صورتی که روزه گرفتن برای خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نیز بر عهده خودش می باشد اما اگر برای بچه ضرر داشته بنابراحتیاط واجب بر عهده شوهر است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
183 📌 ❓سوال: سلام . آیا این عبارت و ترجمه آن صحیح است و سندیت دارد؟ ♂تغییر ژنتیکی موجب جهش ژنتیکی است!♀ 🔰قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم 🔵اعُوذُ بِالله مِن شَرِّ کُلِّ عِرقِِ نَعّار به خدا پناه میبرم از «ژن جهش یافته»! 👈فروریخته ✅پاسخ: سلام این عبارت بخشی از یک دعا است برای رهایی از تب و سردرد! که ترجمه آن به غلط انجام شده است. عرق نعار یعنی رگی که خون از آن می خواهد بیرون بزند. 🔸نکته اول: کلمه نعار، در اینجا در معنای مجازی به کار رفته است. در اصل در «بلند کردن صدا» به کار می رود. که شدت خروج خون از رگ (عرق) به صدای بلند تشبیه شده است که انگار خون نعره زنان بیرون می آید! (المجازات النبوية ؛ ؛ ص123) 🔸نکته دوم: متن و ترجمه اصلی بدین شرح است: مكارم الأخلاق ؛ ؛ ص401 عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ ص يُعَلِّمُنَا مِنَ الْأَوْجَاعِ كُلِّهَا وَ الْحُمَّى وَ الصُّدَاعِ بِسْمِ اللَّهِ الْكَبِيرِ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ مِنْ شَرِّ كُلِّ عِرْقٍ نَعَّارٍ وَ مِنْ شَرِّ حَرِّ النَّارِ وَ إِذَا رَفَعْتَ يَدَكَ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ أَعُوذُ بِاللَّهِ وَ قُدْرَتِهِ عَلَى مَا يَشَاءُ مِنْ شَرِّ مَا أَجِد: ابن عباس نقل میکن که پیامبر اکرم (ص) برای رهایی از درد ها و تب این دعا را به ما تعلیم داد: بِسْمِ اللَّهِ الْكَبِيرِ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ مِنْ شَرِّ كُلِّ عِرْقٍ نَعَّارٍ وَ مِنْ شَرِّ حَرِّ النَّارِ وَ إِذَا رَفَعْتَ يَدَكَ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ أَعُوذُ بِاللَّهِ وَ قُدْرَتِهِ عَلَى مَا يَشَاءُ مِنْ شَرِّ مَا أَجِد: یعنی: به نام خداوند بلند مرتبه و بزرگ. پناه میبرم به خداوند عظیم الشان از شر هر رگی که خونش زیاد باشد و بیرون بزند! (کنایه از تب و بیرون زدن خون از بدن) و از شر داغی آتش . و بعد دستانت رابلند کن و بگو: به نام خدا و به خدا ، حضرت محمد رسول خداست. پناه میبرم به خدا و قدرت او بر هر چیزی که بخواهد، از شر آنچه در من ایجاد شده است (مریضی و تب و ..). مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی پاسخگویی توسط فضلاو اساتیدحوزه علمیه قم مدیریت: حجت الاسلام مهدوی کانال: @pasokhha http://eitaa.com/joinchat/1058865152C12937f0574 ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/1058340864Gc7c98dd5ba
184 📌 ❓سوال: سلام ببخشید زکات گندمو چجور حساب میکنن؟ مرجع: آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام تعیین مقدار زکاتِ غلّات، متناسب با نوع آبياري [زکات غلّات ] پرسش :مقدار زکات غلّات برای پرداخت چگونه محاسبه می شود؟ پاسخ : برای این که مقدار زکات غلّات مشخص شود باید نوع آبیاری محصولات را ملاحظه نمود، بنابراین : الف : مقدار زکات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى که از آب باران، یا قنات و نهر و سدّ و یا رطوبت زمین مشروب شود، یک دهم است. ب : مقدار زکات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى که با آب چاه هاى عمیق و نیمه عمیق و کم عمق، یا به وسیله دلو و دست و حیوان از چاه یا رودخانه آب بکشد و آن را آبیاری سازد زکات آن یک بیستم است. ج : اگر زراعتى با هر دو نوع مذکور آبیارى شود در حالی که زمین نیازی به آبیاری نوع دیگر نداشته یا اینکه آبیاری نوع دیگر به قدرى کم باشد که به حساب نیاید یا اصلاً این کار تاثیرى در محصول نداشته باشد باید مطابق آنکه غالباً آبیاری شده زکات بدهد، ولى اگر از هر دو به مقدار قابل توجهى آبیاری شده است، مثلًا نصف یا ثلث(یک سوم) مدّت با آب باران و بقیّه با آب چاه مشروب (آبیاری) شده، باید زکات آن را نیمى به حساب یک دهم و نیمى به حساب یک بیستم بدهد. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی . مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
185 📌 ❓در استحاضه (متوسطه و کثیره) بايد اول وضو گرفت يا غسل كرد؟ سلام، آیا قبل از غسل استحاضه متوسطه میشه وضو گرفت بعد غسل کرد؟ به خاطر مشکل خشک شدن مو پرسیدن. آیت الله سیستانی ✅پاسخ: سلام همه مراجع (به جز سيستانى و صافى): هر كدام را اول به جا آورد صحيح است؛ ولى بهتر است اول وضو بگيرد. آيه اللّه  سيستانى: در استحاضه متوسطه، بايد غسل پيش از وضو باشد و در استحاضه كثيره اگر بخواهد وضو بگيرد بايد قبل از غسل وضو بگيرد.[۲] آيه اللّه  صافى: در استحاضه متوسطه هر كدام را اول به جا آورد صحيح است؛ ولى بهتر است اول وضو بگيرد؛ ولى در استحاصه كثيره احتياط آن است كه پيش از غسل وضو بگيرد.[۳] تبصره . آيات عظام تبريزى، سيستانى، مكارم، نورى و وحيد، در استحاضه كثيره گفته اند: با آن غسل مى توان نماز خواند و نياز به وضو نيست. 📚منابع: [۱]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۹۸ و وحيد، توضيح المسائل، م ۴۰۴ و دفتر: خامنه اى. [۲]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۹۸. [۳]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۹۸.احكام بانوان، پرسمان . مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
186 📌 ❓سلام. خانه ای بیرون از تهران داریم که فقط تابستون معمولا رفت و آمد داریم. در این ماه( ذی القعده ) که امروز ۱۴ روزش رفته ما ۸ روز ناپیوسته اونجا بودیم، احتمال زیاد داره که تا آخر ماه دو روز دیگه هم بریم، میخواستم بدونم تکلیف نمازم توو این ماه چیه، کامل یا شکسته؟ و این که ماه قمری باشه یا شمسی؟ چون اگر شمسی باشه توو این ماه ده روز رو موندیم ناپیوسته. ممنون میشم واضح راهنمایی کنید. آیت الله سیستانی. ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما رو به صورت شیوا توضیح میدم بعد متن رساله آیت الله سیستانی رو هم می گذارم تا روشن شود. مورد سوال شما از نظر شرعی جزء این گروه است: کسانی که بخاطر غیر شغل مسافرت می رود. شرط تمام بودن نماز (و صحت روزه) در این گروه این است: 1. اگر فقط یک سال این مسافرت انجام می شود، حداقل شش ماه ادامه پیدا کند. یعنی قصد این را داشته باشد که 6 ماه در سفر باشد. و اگر سالهای متوالی این مسافرت انجام می شود، حداقل هر سال سه ماه در این مسافرت باشد. 2. (در آن شش ماه یا سه ماهی که ذکر شد) در هر ماه حداقل ده روز در مسافرت باشد (پیوسته و یا ناپیوسته) یا اینکه ده بار این سفر را در طول ماه انجام دهد. 3. این شرایط را محقق کند. یعنی در نیت داشته باشد که این شرایط را به انجام برساند. ( یعنی به فعلیت برسد) حکم چنین کسی: دو هفته اول : شکسته و تمام (چون شرایط به صورت کامل محقق نشده است) بعد از آن: تمام (چون به فعلیت رسیده است) ❇️ پس اگر شما شش ماه در یک سال ، یا سه ماه در هر سال با شرایط فوق سفر میروید نمازتان کامل است. و الا شکسته است. ملاک ماه هم 30 روز است. 📚متن رساله آیت الله سیستانی: مسأله ۱۵۸۳. در صدق عنوان کثیر‌السّفر در مورد کسی که مقدمه شغلش، مسافرت است یا برای غیر شغلش زیاد سفر می‌رود (مورد 2 و 3 و در مسأله ۱۵۸۱) سه امر معتبر است و با وجود این سه شرط نماز فرد تمام است: 1. قصد ادامه این کار را برای مدّت قابل توجّهی داشته باشد؛ مثل مدّت شش ماه از یک سال یا اینکه در زمان دو سال یا بیشتر، هر سال مدّت سه ماه. 2. حداقلّ ده روز در هر ماه، در حال سفر باشد (هرچند این ده روز در ضمن دو یا سه سفر باشد) یا ده بار در هر ماه (در ده روز مختلف) سفر برود (هرچند زمان سفرهای او به حد مسافت شرعی، چند ساعت باشد) امّا اگر عدد سفرها یا روزهای مسافرت او 8 یا 9 باشد، بنابر احتیاط واجب در همه سفرها نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و اگر عدد سفرها یا روزهای مسافرت او در ماه (‌7) یا کمتر باشد نمازش شکسته است. 3. کثرت سفر (زیاد سفر کردن) به فعلیت برسد و قبل از آن بنابر احتیاط واجب نمازش را هم تمام و هم شکسته بخواند. بنابراین کسی که مقدّمه کارش، سفر است (مثل معلّمی که برای تدریس به حدّ مسافت شرعی میرود) یا فردی که برای غیر شغل مسافرت می‌رود (مثل فردی که نذر زیارت دارد و برای ادای نذر، مسافرت مینماید) و قصد دارد سه بار یا سه روز در هفته در مسافرت باشد و این کار را برای مدّت شش ماه از یک سال یا برای مدّت دو سال یا بیشتر، سالی سه ماه ادامه دهد، چنین فردی دو هفته اول، بنابر احتیاط واجب، نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و بعد از آن نمازش تمام است. لینک صفحه و جدول توضیحات سایت معظم له: yon.ir/zfVzz مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha حوای آدم | @havayeadam امام علی ع | @yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir