220 📌
#کسی_که_ندای_اسلام_به_او_نرسیده_است
#عاقبت_کافر
❓سوال:
به یاد داریم یکبار شخصی (دبیر قرآن بود)گفتن کسانی که کافر هستند یعنی اینکه نمیدونن، خبر ندارن، جهنم نمیرن!!!!!! یعنی اینکه برا ما گناه محسوب ميشه ولي برا اونايي که نمیدونن و از راهنما هايي که خدا برای ما فرستاده بی خبر هستند نه؟؟؟
این و ما چند سال پیش شنیدیم ولی الان برامون سوال شده که واقعا با عقل جور در نمياد انتطار از منی که در دل دین بع دنیا اومدم با اونی که در دل کفار و نادانی به دنیا اومده يه انتظار بره
این سوال رو یکم سخته برامون که بیانش کنیم
یعنی اینکه تکلیف اونايي که تو خیلی از کشور های خارجی به دنیا اومدن و مثل من از این چیز ها خبر ندارن چیه
درحالی که اگه اينارو بدونه احتمال داره ایمان بياره .
✅پاسخ:
سلام علیکم
برای پاسخ به سوال شما دانستن چند مطلب راهگشاست:
1. سنت و بنای پروردگار عالم این است که برای هر قومی هدایتگری بفرستد و بعد از تبیین راه درست و غلط از انسان تکلیف بخواهد.
در سوره اسرا آیه 15 خداوند می فرماید:
ما هیچ امّتى را پیش از آن که پیامبرى به سویشان بفرستیم به عذاب هاى دنیوى عذاب نکرده ایم.
2. از طرفی خداوند بر مبنای عقل و فهم و درک انسان از او تکلیف می خواهد. همان طور که در روایت آمده است:
عقل همان چیزی است که خداوند به واسطه او پرستش می شود، و با عقل است که بهشت بدست می آید.
«العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان». کلینی، اصول کافی، ج۱، ص ۱۱، ح ۳.
3. مواخذه و بازخواست هم بر اساس عقل خدادادی است و هم عقل اکتسابی.
روایت در مورد عقل خدادای:
«خدا در روز قیامت نسبت بحساب بندگانش باندازه عقلى که در دنیا بآنها داده است باریک بینى میکند.»
(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج ۱، ص: ۱۱)
نکته ای که تذکر آن لازم است این است که بر اساس معلومات یعنی عقل اکتسابی نیز افراد در روز قیامت مواخذه می شوند و به حسب آنچه در روایات آمده عقوبت جاهل این است که چرا یاد نگرفتی ولی عقوبت عالم بسیار سخت تر است که چرا به علم خود عمل نکردی و به تک تک مواردی که با علم خود مخالفت کرده مواخذه می شود و خداوند گناه جاهل را آسان تر عفو می کند تا گناه عالم .
4. کسانی که مسلمان نشده اند سه حالت دارند:
🔻یا آگاهانه و عمدی با اسلام مخالفت می کنند. در اینصورت نتیجه عملشان دوزخ است:
همانطور که خداوند در آیه 39 سوره بقره می فرماید:
و کسانی که کافر شدند ، و آیات ما را دروغ پنداشتند اهل دوزخند و همیشه در آن خواهند بود.
🔻یا از اسلام خبر دارند اما زحمت تحقیق و بررسی به خود نمی دهند و در پی حقیقت بر نمی آیند:
به این گروه جاهل مُقَصِر می گویند.
شخصی که دارای عقل و بالغ و توانایی است و ندای دین حق و ندای حقیقت به او رسیده اما در پی کشف و فهم آن بر نمی آید و نسبت به آن تنبلی و بی محلی میکند . هر چند شاید مخالفت و انکار هم نکند. اینان در جهل خود مقصر هستند.
چنین کسی هم مستحق عذاب الهی است و نتیجه عمل او نیز جهنم و دوزخ است.
🔻یا از اسلام خبر بصورت کلی خبر ندارند و نداری اسلام به آنها نرسیده است.
به این گروه جاهل قاصِر می گویند.
کسانی که بخاطر شرایط تا اخر عمر ندای اسلام به آنها نمی رسد و از وجود دین حق و اسلام بی خبر می مانند و با وجود عقل و توانایی که دارند، اما ندای اسلام به انها نرسیده است. چه بسا اینان با درک پیام الهی مسلمان می شدند. این افراد در جهل خود مقصر نیستند بلکه قاصر هستند یعنی در جهل خود دخالتی نداشته اند.
خداوند این گروه را بخاطر ایمان نیاوردن به دین اسلام عذاب نمی کند. اما با توجه به اینکه سنت الهی محاسبه بر اساس عقل است، روز قیامت نیز با توجه به درکی که عقول آنان ازخوبی و بدی ، پاکی و زشتی، ظلم و عدالت و .. داشته است آنها را مواخذه کرده یا پاداش می دهد. و قطعا اگر جهنمی نشوند در جای دیگری به جز بهشت مومنان سکنی داده می شوند. تا عدالت نیز در حق مومنانی که در دنیا تمام عمرشان در اطاعت و بندگی بوده است نیز رعایت شود.
#احکام
#پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
همسردای |@havayeadam
امام علی ع |@yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
221 📌
#وضع_خوب_گناهکاران
#ظالم
❓سوال:
چرا، مثلاً يه افرادی هستند همش ظلم میکنن بعد زندگی هم براشون رو مدار خوب میچرخه
یعنی حکمت اینکه زندگی مطابق میل اون شخصی که گناهکار و ظالم هست میچرخه چیه چرا خدا براش پشت سر هم بد نمیاره تا متوجه بشه که داره گناه میکنه و خدارو فراموش کرده شاید زندگی باهاش راه نياد متوجه بشه که راهش اشتباه هست
✅پاسخ:
سلام علیکم
از آنجا که خداوند اولیای خود را دوست دارد از این رو اگر خلافی کنند، فوراً آنان را با قهر خود میگیرد تا متذکر شوند، چنانکه خداوند در آیات 44 و 45 سوره مبارکه حاقه میفرماید: «وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ، لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ»؛ یعنی اگر پیامبر سخنی را که ما نگفتهایم به ما نسبت دهد با قدرت او را به قهر خود میگیریم و همچنین اگر مؤمنین خلافی کنند چند روزی نمیگذرد مگر آنکه گوشمالی میشوند اما اگر نااهلان خلاف کنند خداوند به آنان مهلت میدهد و هرگاه مهلت سرآمد، آنان را هلاک میکند.
خداوند در آیه 59 سوره کهف میفرماید: «وَجَعَلْنَا لِمَهْلِکِهِم مَّوْعِدًا» یعنی برای آنان مهلتی قرار دادیم که زمانش فرا رسد آنان را هلاک میکنیم و همچنین خداوند در آیه 178 سوره آل عمران میفرماید«إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُواْ إِثْمًا» و اگر امیدی به اصلاحشان نباشد خداوند حسابشان را تا قیامت به تأخیر میاندازد و به انان مهلت میدهد تا پیمانهشان پر شود.
خداوند متعال در آیه 178 سوره آل عمران میفرماید: آنها که کافر شدند (و راه طغیان پیش گرفتند) تصور نکنند اگر به آنها مهلت میدهیم به سود آنها است، ما به آنان مهلت میدهیم که بر گناهان خود بیفزایند و عذاب خوارکنندهای برای آنها وجود دارد. قرآن میگوید: اینها افراد غیر قابل اصلاحی هستند که طبق سنت آفرینش و اصل آزادی اراده و اختیار به حال خود واگذار شدهاند تا به آخرین مرحله سقوط برسند و مستحق حداکثر مجازات شوند.
علاوه بر این موضوع، از بعضی از آیات قرآن استفاده میشود که خداوند گاهی به اینگونه افراد، نعمت فراوانی میدهد و هنگامی که غرق لذت پیروزی سرور شدند ناگهان همه چیز را از آنان میگیرد تا حداکثر شکنجه را در زندگی همین دنیا ببینند زیرا جدا شدن از چنین زندگی مرفهی، بسیار ناراحت کننده است
چنانکه میخوانیم: «فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ»؛ پس چون آنچه را که بدان پند داده شده بودند فراموش کردند درهاى هر چیزى از نعمتها را بر آنان گشودیم تا هنگامى که به آنچه داده شده بودند شاد شوند ناگهان [گریبان] آنان را گرفتیم و یکباره نومید و ناراحت شدند.
در حقیقت این افراد همانند کسانی هستند که از درختی ظالمانه بالا میروند هر قدر بالاتر میروند خوشحالتر میشوند تا آن هنگام که به قله درخت میرسند ناگهان طوفانی میوزد و از آن بالا چنان سقوط میکنند که تمام استخوانهایشان در هم میشکند.
#احکام
#پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
همسردای |@havayeadam
امام علی ع |@yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
سهميه بندي بنزين و مداخله رهبري.mp3
6.56M
🔴چرا رهبری در موضوع سهمیه بندی دخالت نکردند؟
🔴آیا دولت کم کاری کرده است؟
🔴سهمیه بندی بنزین نادرست است؟
🔴ما اعتراض داریم چه کنیم؟
پاسخ سوالات فوق در پادکست بیان شده است👆
#حجت_الاسلام_مهدوی
#بنزین_روحانی
#بنزین
#گرانی_بنزنین
#روحانی
#قانون
#بنزین_3000_تومانی
@mawezah_ir
@havayeadam
@yaaliheydar
@pasokhha
222 📌
❓سوال:
ميشه برامون مذاهب مختلف رو مقایسه کنید
خوب چرا انواع شیعه وجود داره چرا این مثلاً امام رضا رو قبول داره اون نداره یعنی اینکه بقیه رو رد کنید و بهمون نشون بدین مثلا شیعه 12امامی راه حق هست و راه درست رو بهمون بین این همه را نشون ميده برامون توضیح بدید تا اگه يه موقع یکی ازمون پرسید مثلا چرا امام مهدی رو به عنوان امام 12هم قبول دارید بتونيم جواب بدیم(منظور این نیست که ما این مسائل رو قبول نداریم چرا داریم با تمام وجود ایمان داریم) ولی نیازمند اطلاعات هستیم تا شبهه های ذهنمون برطرف بشه
✅پاسخ:
سلام وقت بخیر
پاسخ به سوال شما نیازمند درج اطلاعات زیادی در این کانال می باشد که تا حد ممکن بصورت مختصر توضیح داده و برای مطالعه بیشتر ، صفحات معتبر مجازی معرفی می گردد:
🔻علت به وجود آمدن مذاهب در اسلام:
پس از درگذشت پیامبر (ص)، برای گروهی از مسلمانان، مسائل کلامی، مطرح نبود و آنان، جز به جهاد و نشر اسلام در جهان، به چیزی نمی اندیشیدند، و در مسائل مربوط به توحید و شناخت صفات خدا و مانند آن، از آنچه از کتاب و سنت فرا گرفته بودند، پا فراتر نمی نهادند.
و حالت عمومی مسلمانان اینگونه بود که:
یا به فکر جهاد و نبرد بودند و در مسائل عقیدتی به آنچه از قرآن و احیانا سنت آموخته بودند، اکتفا می ورزیدند،
و یا در فکر مال و مقام و زر و زور بودند که این نوع از مسائل برای آنان مطرح نبود،
تنها گروه سومی، فارغ از دیگر مسائل، به امور عقیدتی عنایت بیشتری مبذول داشتند.
سرانجام، این گروه عقیدتی نیز در سایه یک رشته عوامل، پدید آورنده اختلاف و دو دستگی شدند. این عوامل به طور مطلق عبارتست از:
1 تعصبهای کور قبیله ای و گرایش های حزبی،
2 بدفهمی و کج اندیشی در تفسیر حقایق دینی،
3 منع از تدوین حدیث پیامبر (ص) و نشر آن،
4 آزادی احبار و رهبان در نشر اساطیر عهدین،
5 برخورد مسلمانان با ملتهای متمدن که برای خود کلام مستقل و عقائد دیگری داشتند.
6 اجتهاد در برابر نص
مطالعه بیشتر : yun.ir/i05
🔻 معرفی مذاهب در اسلام:
مذاهب اسلامی را می توان بر اساس بخشهای معرفتی دین، به سه دسته تقسیم کرد. طبق نظر اکثر علمای اسلام، اسلام دارای سه بخش است: اعتقادات، احکام و اخلاق .
که از هر یک از این سه بخش، فرقه ها و مذاهب متعددی بیرون آمده است.
از بخش اعتقادات، فرقه های کلامی؛
از بخش احکام، مذاهب فقهی
و از بخش اخلاق، فرقه های صوفی.
برای آشنایی با فِرقه های شیعه، فرقه های اهل سنت، و فرقه های صوفی گری، به لینک زیر مراجعه کنید و مطالعه کنید:
yun.ir/j05
❇️ مذهب حق کدامست ؟ (فرقه ناجیه)
از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) نقل کرده اند که فرمود: امت من بر ۷۳ گروه تقسیم می گردند: یک گروه آن در بهشت و ۷۲ فرقه در دوزخ قرار خواهند گرفت. [1]
این روایت قابل توجه مذاهب شیعه و اهل سنت بوده و اهل سنت نیز آن را تایید می کنند.
پیامبر اکرم در برخی از روایات صراحتا پیروی از اهل بیت خویش را مایه سعادت و نجات امت معرفی کردهاند که در اینجا لازم است به چند نمونه از احادیث مذکور اشاره کنیم.
1- حدیث سفینة ( کشتی ) :
«مثل أهل بيتي کمثل سفينة نوح من ركب فيها نجی ومن تخلف عنها غرق.[2] مثل اهل بیت من مانند مثل کشتی نوح است که هر کس بر آن سوار شد [از سیل و طوفان مرگبار ] نجات یافت و هر کس از سوار شدن به آن تخلف کرد هلاک و غرق گردید.»
شاهد مثال ما در روایت کلمه (نجی) است که صراحت در مطلوب ما دارد.
2- ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجی
در برخی از منابع این روایت چنین نقل شده: «ان الحسین مصباح هدی و سفینة نجاة.»
پیامبر اکرم میفرمایند: همانا حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است.
در این روایت هم کلمه (نجاة) به صراحت بیان شده است
3- حدیث ثقلین :
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی ابدا . . .
پیامبر اکرم می فرمایند : من دو چیز گرانبها در میان شما باقی میگذارم، کتاب خدا و عترت و اهل بیتم، تا زمانی که به این دو متمسک می شوید هرگز گمراه نخواهید گشت ..
4- وَ إِنَّ أَهْلَ بَيْتِي أَمَانٌ لأُمَّتِي[3]
5- علي مع الحق و الحق مع علي[4]
روشن است که تبعیت از کسی که همواره با حق است و حق نیز همیشه با اوست موجب نجات و سعادت است.
6- علي مع القرآن و القرآن مع علي[5]
روشن است تبعیت از کسی که همواره با قرآن بوده و قرآن نیز با اوست عین نجات و رستگاریست.
7- شيعه علي هم الفائزون یوم القیامة[6]
منحصرا تنها شیعیان علی در روز قیانت رستگارانند .
از این دست احادیث که ما را به سوی اهلبیت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) رهنمون میکنند، در منابع اهل سنت و شیعه فراوان یافت میشود و مطمئناً اگر برای شخصی ناجیه بودن مذهب تشیع ثابت شد دیگر نمیتواند دل در گرو محبت فرقه های دیگر بگذارد و هیچ عذر و بهانه ای از او پذیرفته نخواهد شد.
@pasokhha
منابع روایات در مطلب بعدی 👇
منابع مربوط به پاسخ سوال 222 📌
👇
لینک سوال و پاسخ:
https://eitaa.com/pasokhha/489
منابع:
[1]. سنن ترمذی، ج 4ابواب الایمان، باب افتراق الامه
[2]. المعجم الكبير- ج ۳ - ص ۴۶ , مجمع الزوائد - ج ۹ - ص ۱۶۸
[3]. المعجم الكبير- ج ۷ - ص۲۲ , مجمع الزوائد - ج ۹ - ص ۱۷۴
[4]. مجمع الزوائد - ج ۷ - ص ۲۳۵ , شرح نهج البلاغة - ج ۱۸ - ص ۳۸
[5]. المستدرك على الصحيحين - ج ۳ - ص ۱۳۴
[6]. مجمع الزوائد - ج ۹ - ص ۱۷۳
#احکام
#پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
همسردای |@havayeadam
امام علی ع |@yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
چندی پیش فتوایی منتسب به رهبر انقلاب درباره استحباب تعدد زوجات در شرایط فعلی جامعه در فضای مجازی منتشر شده بود.
اخیرا جمعی که به دیدار معظم له رفته بودند از ایشان در اینباره سوال کردند که آیت الله خامنه ای با شنیدن آن برافروخته شده و متعجب گفتند: اصلا بنده همچین فتوایی ندارم و اصلا همچین چیزی را قبول ندارم؛ چه کسی این را گفته؟ آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند، که باعث دلسردی خانم ها می شود.
جالب آنکه رهبر انقلاب این نظر را در محل کارشان هم اجرایی کردند و هشدار دادهاند که افراد شاغل در بیت رهبری اگر همسر دوم اختیار کنند، اخراج میشوند.
—————————
223 📌
❓سلام میخاستم بدونم این مستند هست؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
همانطور که در متن فوق آمده است، این عبارات مستند به گروهی شده است که هیچ نام و نشان مشخصی از آنها بیان نشده است.
نسبت به همه مطالبی که در موضوع #چند_همسری و #تعدد_زوجات از مقام معظم رهبری تا این لحظه در فضای مجازی منتشر شده است، باید عرض کنیم :
تا جایی که بررسی شد همه انتساب های فضای مجازی در این موضوع به مقام معظم رهبری و حتی کلیپی که در صفحه مجازی (ریحانه -مربوط به سایت خامنه ای دات آر) همه بر پایه تحلیل شخصی و برداشت های انتشار دهندگان است.
و هیچ سخن صریحی در خصوص این مطالب که بصورت قطعی بر ما روشن کند که رهبر انقلاب چنین نظری دارند بیان نشده است.
❇️نکته مهم 1:
دامن زدن برخی از خبرگزاری ها مثل فارس به این مسئله ، از باب شیوع بحث تعدد زوجات بوده و اینکه این مسئله دستمایه دشمنان و منافقان شده بود. و چه بسا برخی از خبرگزاری ها و ... با این حرکت سعی داشتند که نوک پیکان این موضوع مجازی را به سمت دیگری به جز مقام معظم رهبری هدایت کنند تا در آینده به ایشان استحباب چندهمسری و یا حتی جواز آن را نسبت ندهند و مورد سوء استفاده قرار نگیرد.
❇️نکته مهم 2:
با وجود اینکه گفتیم انتساب هایی که تا کنون (تا این لحظه که پاسخ می دهیم) در فضای مجازی بوده بیشتر بر اساس برداشت شخصی بوده است باید عرض کنیم:
برخی هم خلاف برداشت فوق ، با توجه به مستندات و یا برداشت های خودشان حرف دیگری می زنند.
🔸و مهم تر اینکه:
آنچه مسلم است جواز چند همسری و تعدد زوجات یک بحث کاملا روشن و قرآنی است و هیچ مرجعی آن را به صورت کلی رد نکرده و نمی کند. حتی بصورت صریح در کلیپ منتشر شده از صفحه ریحانه سایت خامنه ای دات آی آر، آمده است که مقام معظم رهبری تعدد زوجات را جایز دانسته اما بخاطر اینکه کسی شرایطش را رعایت نمی کند توصیه به تک همسری می کنند. این یعنی در اصل مسئله حرفی نیست.
بله چه بسا استحباب انجام آن را بتوان در قالب حکم شرعی تایید یا رد کرد. یعنی اینکه تعدد زوجات مستحب باشد به صورتی که هر مردی بخواهد ، انجام دهد بدون اینکه شرایطی را در نظر بگیرد و حقوق همسر اول خود را رعایت کند، این مورد تایید هیچ مرجعی نیست همانطور که مورد تایید قرآن و دین اسلام نیست.
و همانطور که در آیه شریفه 3 سوره نسا آمده است شرط تعدد زوجات رعایت عدالت است. و طبق روایات این عدالت در نفقه است نه در محبت.
❇️نکته مهم 3:
مباح بودن و جواز یک چیز است.
مستحب بودن چیز دیگری است.
در هر دو میتوان کار را انجام داد اما وقتی یک عمل مستحب باشد یعنی رجحان دارد و بهتر است به آن عمل بشود.
وقتی ما می گوییم مثلا تعدد زوجات مستحب نیست، به معنای منع و حرام بودن نیست. بلکه به معنای این است که رجحان ندارد. جایز است اما رجحان ندارد . می توان انجام داد با شرایط خودش اما رجحان ندارد.
#احکام
#پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
همسردای |@havayeadam
امام علی ع |@yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
224 📌
❓سوال:
سلام
پوشیدن انگشتر و ... که از مس یا آهن ساخته شدن ، آیا اشکال دارد؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
ظاهرا منظور شما باید از انگشتر آهن یا مس، جنس رکاب آن باشد،
در اینصورت باید گفت:
طبق روایات انگشتر آهن مورد نهی واقع شده است. که به معنای کراهت است.
البته در خصوص مس چیزی مشاهده نشد.
نکته:
در عین حالیکه انگشتر حدید مورد نهی واقع شده است، نگین حدید مورد توجه و تاکید روایات است برای شرایط خاص مواجهه با دشمن.
#احکام
#پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
همسردای |@havayeadam
امام علی ع |@yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
225 📌
❓سوال:
سلام وقت بخیر
نوجوانی که فوت شده حد تعیین سن تکلیف همان 15 ساله یا کمتر ؟ علایم تشخیص مکلف شدن غیر از سن چیز دیگه ای هم هست ؟
برای تعیین تعداد نماز و روزه هایی که بر عهده اش مانده محاسبه به چه صورت باشه با توجه به اینکه خانواده هم اطلاع دقیقی در این مورد ندارند ؟
روزه هایی که به دلیل عدم توانایی و ضعف نگرفته کفاره و قضا دارد یا خیر ؟
مبلغی که به شخص داده میشه برای ادای نماز و روزه متوفی مهمه که اون شخص صرف چه اموری میکنه یاخیر ؟
مرجع حضرت آقا
✅پاسخ:
سلام علیکم
🔸 برای پسران یکی از علائم زیر موجب تکلیف است:
1. احتلام
2. پانزده سال کامل قمری
3. روییدن مو بر شرمگاه (عانه)
در فرض سوال شما، اگر شک کنیم که بالغ شده است یا نه و راهی برای اثبات بلوغ او از راه های سه گانه نباشد، اصل اینست که بالغ نشده است و تکلیفی نداشته است.
🔸با فرض اثبات بلوغ شخص فوت شده، در تعیین مقدار نماز و روزه ی قضا باید به مقدار یقینی اکتفا کرد. یعنی اگر مثلا بین 3 یا 5 روز ، روزه قضا شک داریم، باید 3 روز را بگیریم.
در نماز هم مثلا اگر بین یک ماه یا شش ماه مردد هستیم، یک ماه را می گیریم.
🔸با فرض اثبات بلوغ، حکم روزه های نگرفته ی این شخص، مثل حکم سایر افراد مکلف است. یعنی اگر شخصی روزه بر او واجب است اما فعلا توانایی گرفتن آن را ندارد بعلت ضعف، بعدا باید قضا کند و یک سال که بگذرد فدیه ی روزه های نگرفته را هم باید بدهد.
اما اگر بخاطر مریضی نگرفته باشد ، و این مریضی از یک ماه رمضان تا رمضان بعدی طول بکشد، روزه ی ماه رمضان گذشته از او برداشته می شود و فقط باید فدیه ی آن را بدهد
فدیه =همان کفاره ی روزه ای است که تا سال بعد گرفته نشده. و مبلغ آن ظاهرا امسال 2500 یا 3000 تومان است.
🔸محل هزینه کرد هزینه نماز و روزه توسط اجیر ، هیچ موضوعیتی در بحث ندارد. و تکلیفی بر عهده ی موجر و اجیر از این بابت نیست.
#احکام
#پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
همسردای |@havayeadam
امام علی ع |@yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
226 📌
❓سوال :
اگر برای یک نفر ثابت شود
مرجع تقلیدی دروغ میگوید
پشت سر مقلد اون مجتهد
میتواند نماز بخواند ؟
✅پاسخ:
سلام
بله . اشکالی ندارد. به شرط اینکه شرایط عدالت را داشته باشد.
موردی که در سوال بیان شده است دلیل بر عدم عدالت نیست.
#احکام
#پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
همسردای |@havayeadam
امام علی ع |@yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
227 📌
❓سوال
سلام علیکم خدمت کارشناس محترم
هفت باب رحمت الهی در سوره حمد از نگاه امام رضا علیهم السلام
ممنون میشم اگه لطف کنید پاسخ بدید
✅پاسخ:
سلام علیکم؛ ما به این روایت در مورد سوره حمد از امام رضا علیه السلام دست پیدا کردیم:
تفسیر سوره حمد در کلام امام رضا علیه السلام
امام رضا علیه السلام که عالم آل محمد لقب گرفته اند در حدیثی از پدران بزرگوار به نقل از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: پ
شنیدم که خداوند فرموده است من سوره حمد را میان خود و بنده ام تقسیم کرده ام نیمی از این سوره برای من و نیمی از آن برای بندة من است.
و هر چه بخواهد اجابت می شود.
هنگامی که بنده می گوید: « بسم الله الرحمن الرحیم » خداوند بزرگ می فرماید بنده ام به نام من آغاز کرد و بر من است که کارهای او را کامل نمایم و برای او در همه حالاتش برکت قرار دهم
و هنگامی که می گوید « الحمدلله ربّ العالمین » خداوند بزرگ می فرماید بنده ام مرا حمد و ستایش نمود و دانست نعمتهایش را که دارد از ناحیه من است و بلاهایی را که از او دور کردم با احسان من بوده است گواه باشید که من نعمتهای سرای آخرت را بر نعمتهای دنیایی او می افزایم و بلایی آن جهان را نیز از او دفع می کنم. همانگونه که بلاهای دنیا را از او دور کردم
و هنگامی که می گوید « مالک یوم الدّین » خدا می فرماید : گواه باشید همانگونه که او حاکمیت و مالکیت روز جزا را از من دانست من در روز حساب، حسابش را آسان می کنم. اعمال نیکش را می پذیرم و از بدیهایش صرف نظر می نمایم
و هنگامی که می گوید: « ایاک نعبد » خداوند بزرگ می گوید بنده ام راست می گوید تنها مرا پرستش می کند من شما را گواه می گیرم که بر عبادتش ثوابی به او بدهم که همه مخالفان عبادت او به حالش حسرت بخورند
و هنگامی که می گوید : « ایاک نستعین » خدا می گوید بنده ام از من یاری خواسته و تنها به من پناه آورده گواه باشید من او را در کارهایش کمک می کنم و در سختیها یاریش می نمایم و در روز پریشانی دستش را می گیرم
و هنگامی که می گوید « اهدنا الصراط المستقیم » خداوند می گوید این خواستة بنده ام برآورده است و او هر چه می خواهد از من بخواهد که من اجابت خواهم کرد و آنچه را امید دارد به او می بخشم و از آنچه بیم دارد ایمنی اش می دهم.(3)
علامه طباطبائی در تفسیر ارزشمند المیزان پس از نقل این روایت می نویسد : این روایت سورة فاتحة الکتاب را تفسیر می کند و دلیلی است براینکه این سوره کلام خدای سبحان است امّا به نیابت از طرف بنده اش که در مقام عبادت و اظهار عبودیت بیان می دارد و پروردگار خویش را ستایش می کند و این سوره در اصل برای عبادت قرار داده شده و در قرآن هیچ سوره ای نظیر آن دیده نمی شود.(4)
پانوشتها:
1. واقعه / 80 – 77
2. إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً
3.المیزان ج 1 ، ص 3علیه السلام – تفسیر نمونه ، ج 1 ص علیه السلام
4. المیزان ، ج 1 ، ص 38
#احکام
#پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
همسردای |@havayeadam
امام علی ع |@yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
228 📌
❓سوال
سلام خسته نباشین جاهای نزدیک تهران مثل شهریار ورباط کریم وپرند نمازشکستس
✅پاسخ:
سلام علیکم
ممنون سلامت باشید
در صورتی که مسافت آن به مقدار هشت فرسخ (۴۱ کیلومتر) هرچند به صورت رفت و برگشت باشد البته رفت آن نباید کمتر از ۲۰.۵ کیلومتر باشد.
https://b2n.ir/357038
#احکام
#پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
همسردای |@havayeadam
امام علی ع |@yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir