eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
360 دنبال‌کننده
328 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
275 📌 عج ❓سوال: سلام خسته نباشین ی سوال داشتم میخواستم بدو نم بعد از ظهور اقا امام زمان دنیا چجوری میشه اخه زمان دبیرستان دبیر دینیمون میگفتن که بعد از صاحب الامر که امامتشونو کامل میکنن امامایی دیگه اول امام علی که با به شهادت رسیدنش دوران امامتش کامل نشد میاد تا اخر امامتشونو تکمیل میکنن ایا این درسته.... ✅پاسخ: سلام علیکم 🔶 سیمای دوران پس از قیام را چنین می توان به تصویر کشید: درباره شکوفایی و پیشرفت در جامعه پس از ظهور، به صورت عام و کلی به چند گزینه می توان اشاره کرد: 1. اجرای مقررات و دستور های زیبا و مترقی و انسان ساز اسلام با عمل به کتاب خدا واحیای سنت پیامبر و از بین بردن بدعت ها؛ امام علی علیه السلام فرمود: «آنچه از کتاب و سنت مرده است، زنده می کند». (نهج البلاغه، خطبه 138) 2. شکوفایی علم و دانش؛ امام صادق علیه السلام می فرماید: «دانش، بیست و هفت حرف است و همه آن چه پیامبران آورده اند، تنها دو حرف از آن است و مردم تا کنون جز با آن دو حرف با حرف های دیگر آشنایی ندارند. هنگامی که قائم عجل اللّه تعالی فرجه الشریف قیام کند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون می آورد و بین مردم نشر و گسترش دهد و آن دو حرف را نیز ضمیمه کند و مجموع بیست و هفت حرف را میان مردم گسترش می دهد.» (بحار الانوار، ج52، ص336) 3. پیشرفت و گسترش امور دینی و معنوی که با آموزه های مختلفی همراه است: آموزش قرآن؛ امام علی علیه السلام فرمود: «گویا شیعیانم را می بینم که در مسجد کوفه، گرد آمده اند و با برپایی چادر هایی، مردم را به همان ترتیبی که قرآن فرود آمده بود، آموزش می دهند». (بحارالانوار، ج52، 364) فراگیری حکمت؛ امام محمدباقر علیه السلام فرمود: «در روزگار مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف به اندازه ای به شما حکمت و فهم داده می شود که یک زن در خانه اش، بر طبق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت (رفتار) می کند». (بحار الانوار، ج52، ص352.) نیز فرمود: «در زمان او به شما حکمت داده می شود» (بحار الانوار، ج52، ص352) توجه به عبادت؛ امام علی علیه السلام فرمود: «مردم در روزگار مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف به عبادت و دین روی می آورند و نماز را به جماعت برگزار می کنند». (عقد الدرر، ص159) رشد اخلاق و صفات پسندیده و از بین رفتن رذایل و صفات ناپسند؛ امام علی علیه السلام فرمود: «هنگامی که قائم ما قیام کند کینه های بندگان نسبت به هم از دلهایشان زدوده می شود». و در روایتی امام محمدباقر علیه السلام فرمود: «هنگامی که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان می گذارد و اخلاقشان را به کمال می رساند». (بحار الانوار، ج52، ص336) 4. امنیت فراگیر در عرصه های مختلف؛ خداوند می فرماید: « ترس شان را به امنیت و آرامش مبدل می کند». (نور؛ آیه 55) امام صادق درباره آیه «سیروا فیها لیالی و ایاماً آمنین» (سبأ، آیه 18) فرمود: «همراهی با قائم ما اهل بیت است». (بحار الانوار، ج 52، ص313، ح8) 5. اقتصاد شکوفا و سالم؛ امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: «در دولت مهدی عج ربا از بین می رود». (منتخب الاثر، ص474) و در مورد عمران و آبادی، امام باقر علیه السلام فرمود: «در زمان حکومت مهدی عج در روی زمین، ویرانه ای باقی نمی ماند، مگر آنکه آباد می گردد». (منتخب الاثر؛ ص606.) محصولات کشاورزی فراوان می شود. پیامبر صلی اللّه علیه وآله وسلم فرمود: «رودخانه ها، پر از آب می شود و چشمه سارها به جوشش آمده، لبریز می گردد و زمین چند برابر محصول می دهد». (بحار الانوار، 52/304) و دام و گوسفند فراوان می گردد. (بحار الانوار، 51/81) 6. سلامتی جسم و روان؛ امام محمدباقر علیه السلام فرمود: «هر کس قائم را درک کند، اگر به بیماری دچار باشد، شفا یابد و چنانچه دچار ناتوانی باشد، توانا و نیرومند گردد». (بحار الانوار، 52/335، ح68) خلاصه آنکه: طبق آیات شریفه قرآن، آینده جهان از آن دین اسلام و حاکمیت دین حق است.(توبه، آیات 32و 33) کل زمین در اختیار بندگان صالح قرار می گیرد (انبیاء/ 105) و حجت خدا و مؤمنان صالح، به خلافت و حکومت می رسند. در این روزگار دین مورد رضایت خدا (اسلام) پا بر جا و برقرار می شود (و احکام و معارف آن در سرتاسر جهان اجرا می گردد)، امنیت و آرامش کامل برقرار می گردد و عوامل نا امنی و مظاهر ظلم و فساد از بین می رود و عبادت واقعی (و عبودیت و بندگی حقیقی) به صورت عمومی تحقق می یابد (نور، آیه 55. ) مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
ادامه پاسخ سوال شماره 275 📌 _امامان_بعد_از_ظهور_امام_زمان عج با توجه به روایات وارده در این خصوص: رجعت پیامبر اسلام ص، امام علی ع و امام حسین ع به دنیا بیش از سایر امامان معصوم ع مورد تاکید واقع شده است. از میان این سه معصوم نیز امام حسین ع اولین کسی است که رجعت خواهند کرد. اگر این مضمون را در کنار احادیثی که بر رجعت حضرت عیسی ع به عنوان اولین نفر، (ابن بابویه، 1378، ج 2، ص 202) یا رجعت امام علی ع به عنوان اولین یاری رسان دلالت دارند قرار دهیم، با فرض صحت آن روایات، می توان این گونه جمع کرد که امام حسین اولین کسی است که بعد از رحلت امام زمان به دنیا رجعت می کند. طبق این روایات، امام علی ع آخرین معصوم و حجت خدا هستند که از دنیا خواهند رفت. اما این بدان معنا نیست که آخرین معصومی هستند که به دنیا رجعت خواهند کرد نخواهد بود. بر اساس این روایات، مهم ترین اهداف معصومین ع برای رجعت به دنیا نصرت و یاری رساندن به امام زمان عج و انتقام گرفتن از دشمنان خود ترسیم شده است. این روایات، زندگی معصومین ع در دنیا پس از رجعت را طولانی دانسته اند، اما این که این زمان، دقیقا چند سال طول خواهد کشید، روایات معتبر نسبت به آن ساکت بوده و دلالتی نداشتند. البته پذیرش این جزئیات، نیازمند اتخاذ مبنا در حجت دانستن خبر واحد در آموزه های اعتقادی است. در غیر این صورت، فقط باید گفت که به طور قطع بعد از رحلت امام زمان (عج)، حداقل یکی از چهارده معصوم مورد نظر شیعه امامیه به دنیا بازخواهند گشت، اما نسبت به جزئیات این بازگشت باید سکوت اختیار کرد و علمش را به اهل آن واگذار کرد. (ح. ب. م. مجلسی، 1363، ص 354) این تصویر مبهم نسبت به بعد از امام زمان عج دور از انتظار هم نباید باشد به چند دلیل: اولا رجعت به دنیا اختیاری است. ثانیا جزئیات غیبت و ظهور امام زمان عج نیز مبهم و سرّگونه است. ثالثا، با وجود اعتقاد به بداء، بیان تفصیلات و جزئیات رجعت، مانند بیان سایر اخبار آینده توسط امامان معصوم ع، می بایست به صورت سربسته و رازگونه مطرح شود. بنابراین، مبهم بودن جزئیات رجعت، اصل مسلم رجعت را خدشه دار نمی کند و بر وجود امامان معصوم در زمان بعد از امام زمان عج خللی وارد نمی سازد. در نتیجه، نظریه حاکمیت اولیای صالح با وجود امام معصوم، جایگاهی ندارد مگر آن که به اذن آن امام معصوم باشد و این هم در واقع حاکمیت معصوم را اثبات می کند. پیشنهاد می شود با بررسی روایات ناظر به حاکمیت اولیای صالح، این نظریه نیز در بوته کنکاش علمی قرار گیرد.   کلیک کنید: منبع جهت مطالعه تفصیلی مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
276📌 ❓سوال: سلام خدا قوت میخواستم بپرسم نماز شب که یازده رکعت هستش؟؟؟و اینکه نافله صبح از این یازده رکعت جداست ؟و اینکه نافله صبح اگه جداست چند رکعت هستش؟؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بله نماز شب که یازده رکعت هست ، غیر از نافله بعد از نماز صبح است. هر نمازی نافله ی مخصوص خودش را دارد. 🔶تعداد رکعات و زمان نافله‌های روزانه و شبانه نافله‌ها، در غیر روز جمعه سی‌وچهار رکعت هستند: 🔹نماز نافله ظهر: هشت رکعت است. وقت نافله ظهر همان وقت نماز واجب ظهر است و پیش از نماز واجب ظهر خوانده می‌شود. 🔹نماز نافله عصر: هشت رکعت است. وقت نافله عصر همان وقت نماز واجب عصر است و پیش از نماز واجب عصر خوانده می‌شود. 🔹نماز نافله مغرب: چهار رکعت است. وقت نافله مغرب همان وقت نماز واجب مغرب است و بعد از نماز مغرب خوانده می‌شود. 🔹نماز نافله عشاء: دو رکعت است و چون دو رکعت نافله عشاء نشسته خوانده می‌شود یک رکعت حساب می‌شود. وقت نافله عشاء همان وقت نماز واجب عشاء است و بعد از نماز عشاء خوانده می‌شود. 🔹نماز نافله شب (نماز شب): یازده رکعت است. هشت رکعت از آن به عنوان نماز شب، دو رکعت نماز شَفع و یک رکعت نماز وِتر است. وقت نافله شب از نصف شب تا اذان صبح است. 🔹نماز نافله صبح: دو رکعت است. نافله صبح پیش از نماز صبح خوانده می‌شود. 🔹در روز جمعه به شانزده رکعت نافله ظهر و نافله عصر چهار رکعت اضافه می‌شود. 1 📚1. توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج۱، ص۴۲۵، مسئله ۷۴۶؛ امام خمینی، تحریر الوسیله، ج۱، ص۱۳۵-۱۳۶. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
277📌 ❓سوال: با سلام ببخشید اگه میشه حکم استفاده از فیلتر شکن رو توضیح بدید. مرجع:آیت الله خامنه ای باتشکر🌹 ✅پاسخ: سلام علیکم فیلترشکن س. حکم استفاده از فیلترشکن چیست؟ ج. به ‌طور کلی، استفاده از فیلترشکن و مانند آن، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی می‌باشد. منبع مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
🔰 چه زمانی استخاره بگیریم؟ 🔶 اول : خداوند در قرآن بسیار روی تفکر کردن در امور و استفاده از عقل سفارش می کند: می فرماید: «فَبَشِّر عِبادِ الّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أحْسَنَهُ أولئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللّهُ وأولئِکَ هُمْ أولُوا الألْبابِ»؛ (سوره زمر، آیات 17 و 18) « پس بندگان مرا بشارت ده! همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده ، و آنها خردمندانند.» پس اولین کاری که ما در تصمیم گیری ها باید انجام بدهیم تفکر و استفاده از قدرت عقل است. ما باید با عقلمان بسنجیم که کاری که می خواهیم انجام بدهیم، تصمیمی که میخواهیم بگیریم آیا نتیجه اش خوب است؟ آیا راهی که انتخاب می کنیم خوب است؟ آیا فردی که مد نظر داریم خوب است؟ آیا فکری که می کنیم خوب است؟ و در این تفکر ، مصلحت ها و مفاسدی که در مسیر هست رو باید ببینیم . تا بتوانیم تصمیم درست بگیریم. 🔶 دوم : اگر با تفکر به نتیجه ی کاملی نرسیدیم یا احساس آرامش و اطمینان به ما دست نداد، نوبت به مشورت می رسد. خداوند به پیامبر اکرم (ص) می فرماید با مردم در امورشان مشورت کن! ما که جای خود داریم پس عاقلانه ترین کار این است که در کنار تفکر، با اهل فن و اهل علم و متخصصین در کاری که می خواهیم انجام دهیم مشورت کنیم. خداوند در قرآن می فرماید: وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ (آل عمران-159) و در کارها ، با آنان مشورت کن! امام علی علیه السلام می فرماید: هر کس با دیگران مشورت کرد، در عقل‌های آنان شریک شد. (نهج البلاغه. حکمت 161) 🔶 بر خدا در امور: وقتی که ما با تفکر و مشورت به اطمینان خاطر رسیدیم و آرام شدیم و عزممان جزم شد. باید کار را با نام خدا و با توکل به خداوند شروع کنیم. 🔻تا اینجا هیچ نیازی به استخاره نیست. خداوند می فرماید : فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَي اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَکِّلينَ (آل عمران-159) اما هنگامی که تصمیم گرفتی ، (قاطع باش! و ) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد. 🔶 زمان : 👈 بعد از اینکه ما تفکر کردیم و ملاک هایمان را لحاظ کردیم خوبی ها و بدی های کار را دیدیم و سنجیدیم و به نتیجه نرسیدیم. 👈 و بعد از اینکه با اهل فن در کاری که داریم، مشورت کردیم و باز هم به نتیجه کامل نرسیدیم و هنوز مردد بودیم و دلمان آرام نشد، آنگاه نوبت به استخاره می رسد. و با استخاره یکی از راه های پیش رو را انتخاب می کنیم و به آن عمل می کنیم. ✅ نکته مهم: اگر شرایط استخاره مهیا نباشد، و ما قبل از تفکر و مشورت و مردد بودن، استخاره بگیریم، نتیجه استخاره برای ما حجت و دلیل بر انجام یا ترک کاری نیست. و در هر حال اگر استخاره گرفتید دقیق بودن یا نبودن استخاره ، نتیجه گرفتن یا نگرفتن استخاره رابطه مستقیم با موقعیت شما نسبت به تصمیم و کاری که می خواهید انجام بدهید دارد. که آیا زمان استخاره رسیده است یا خیر. 🔶در ارسالهای بعدی منتظر پاسخ به این سوالات باشید: 👇 1. استخاره چگونه باید باشد؟ 2. استخاره برای چگونه باید باشد؟ 3. آیا حتما باید به استخاره عمل کرد؟ 4. تفاوت استخاره با استشاره و تفأل چیست؟ 🔴 کپی فقط با ذکر منبع مجاز است. کانال استخاره @stekhare
🔴جدیدترین توصیه WHO (سازمان بهداشت جهانی) برای پیشگیری از : ۱- از پوست سالم رد نمی شود و تا روی زنده است پس اگر دستکش ندارید نگران نباشید فقط نباید دست های خود را به بینی و دهان خود بزنید. ۲- ویروس کرونا در سطوح پارچه ای 6 تا ۱۲ ساعت و فلزی ۱۲ تا ۲۰ ساعت و در سطح استیل تا ۲۰ روز! زنده است. ۳- این ویروس تا (منفی ۶۰-) درجه سانتیگراد زنده ولی در دمای سانتیگراد به بالا میمیرد پس بهتر است شستشوها و نظافت ها را با آب گرم انجام داد. ۴- کرونا ویروس با آب گرم و مواد شوینده خانگی از بین میرود ۵- ها را زیر نور مستقیم یا روی ها خشک کنید. ۶- با حمام کنید. ۷- به هیچ وجه آب سرد و غذای سرد نخورید، آب گرم (چای گرم ، قهوه گرم ، و دمنوشهای گرم) بنوشید. ۸- کلونی ( محل تجمع) اصلی این ویروس در است پس مرتب بینیتان را با آب گرم شستشو دهید. ۹- اگر به نوشیدنی گرم دسترسی ندارید بجوید تا گلویتان مرتب با آب دهانتان مرطوب و شستشو شود. ۱۰-محل زندگی و کارتان مناسب داشته باشد. ۱۱- مهم : در طول روز چندین مرتبه بمدت ۱۰-۱۵ ثانیه نفستان را نگهدارید و سپس بازدم انجام دهید، اگر پیدا کردید و یا حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید. نگذارید به مشکل تنفسی دچار شوید و سپس به دکتر مراجعه کنید چون شاید دیر باشد. ۱۲- اگر به بیرون از خانه میروید ( کارمند، کارگر، مغازه دار و...)هستید، اولا : ۱/۵متری از دیگران را مراعات کنید و دوم: مهم بعلت اینکه این ویروس سنگین است (حدود۴۰۰-۵۰۰ نانومتر ) و به زمین می افتد پس هایتان منبع مهم آلودگی است بهیچ وجه آنرا داخل خانه نیاورید . ۱۳- موقع کردن تا جائیکه امکان دارد از دیگران فاصله بگیرید و محکم با هر چیزی که در دسترس شما هست جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و برای چند ثانیه ول نکنید تا تمام ترشحات جذب شود و پراکنده نشود. ۱۴- بعلت درشت بودن این ویروس هر می تواند در محیط آلوده محفوظ کننده باشد (پارچه ای ، ویبریلی، با دستمال کاغذی و...) بشرطی که باشد یعنی باید ماسک ها را مرتبا عوض کرد . ۱۵- لزومی ندارد همه ی لباسهایی که میپوشیم را بشوریم بلکه روی شوفاژ یا نور مستقیم خورشید آنرا پاک می کند. ۱۶- پس از شستشوی دستها وقتی به جای آلوده نمیرویم دستهایمان را با کرم یا وازلین مرطوب کنیم تا به مرور زمان به دچار نشویم. زندگے اٺ رو عاشقانہ ڪن 👇 ڪآناڷ حــۏاے آدݦ ❤️ @havayeadam 💚
278📌 ؟ ❓سوال:سلام اینکه بیان میشه که علت خلقت عبادت و بندگی هست یعنی‌ چی؟؟ مگر نعوذبالله خدا محتاج عبادات ماست؟؟ لطفا توضیح بدید..ممنون.. ✅پاسخ: سلام علیکم 🔶با توجه به تفاسیری که ذیل این آیه وجود دارد، بصورت خلاصه می توان گفت: اینکه خداوند می فرماید جن و انس را نیافریده ام مگر برای اینکه مرا پرستش کنند، در تفاسیر گفته شده ، یعبدون یعنی یعرفون، یعنی خداوند را بشناسند. و وقتی خداوند را شناختند، به مقام بندگی می رسند و وقتی به مقام بندگی رسیدند خداوند خیر کثیر به انسان عطا می کند و او را در رحمت واسعه خویش قرار میدهد لذا هدف این است که با پرستش خداوند در شناخت خداوند، انسان به مقام بندگی برسد و به مقام کمال دست یابد. اگر جز این ، راه بهتری می بود قطعا خداوند بیان می کرد. 🔶 عَنْ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: خَرَجَ الْحُسَیْنُ‌بْنُ‌عَلِیٍّ (علیه السلام) عَلَی أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَهًِْ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی فَمَا مَعْرِفَهًُْ اللَّهِ قَالَ مَعْرِفَهًُْ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُه. امام حسین (علیه السلام)- اصحاب من! خداوند مردم را آفرید تا او را بشناسند وقتی شناختند او را می‌پرستند، وقتی او را پرستیدند از پرستش دیگران دست می‌کشند. مردی عرض کرد: «ای پسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، پدر و مادرم فدایت! معنی معرفت خدا چیست»؟ حضرت فرمود: «اهل هر زمانی، معرفت و شناخت امام زمان خودشان است که اطاعتش بر آن‌ها واجب می‌باشد». (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۵۴ علل الشرایع، ج۱، ص۹/ نورالثقلین) 🔶الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ قَالَ خَلَقَهُمْ لِیَأْمُرَهُمْ بِالْعِبَادَهًِْ قَالَ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ لا یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ قَالَ (علیه السلام) خَلَقَهُمْ لِیَفْعَلُوا مَا یَسْتَوْجِبُونَ بِهِ رَحْمَتَهُ فَیَرْحَمَهُمْ. امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی آیه: و مَا خَلقْتُ الجِنَّ و الإِنسَ إِلا لیَعْبُدُونِ پرسیدم. حضرت (علیه السلام) فرمود: «آن‌ها را خلق کرده است تا به آن‌ها دستور دهد که به عبادت او بپردازند. درباره‌ی آیه: ولی آن‌ها همواره مختلفند. مگر کسی را که پروردگارت رحم کند! و برای همین [پذیرش رحمت] آن‌ها را آفرید! (هود/۱۱۹-۱۱۸) از او پرسیدم. در پاسخ فرمود: «آن‌ها را آفریده تا کارهایی را انجام بدهند که موجب رحمت او می‌شود تا به‌واسطه‌ی آن کارها، ایشان را بیامرزد». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۵۴ البرهان 🔶مقام معظم رهبری می فرماید: «و ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون»؛(۲) یعنی عبودیت. اصلاً هدف خلقت، عبد خدا شدن است؛ که بالاترین کمالات هم همین عبودیت خداست. لیکن در راه رسیدن به آن هدف، هدف نبوتها و ارسال رسل است؛ که از جمله‌ی آن، آن چیزی است که این آیه به آن تصریح میکند. البته تصریحات دیگری هم در آیات قرآن هست که به سایر اهدافِ ارسال رسل اشاره میکند، که اینها با یکدیگر قابل جمع است. پس هدف شد عدالت. هدف نظام‌سازی، هدف تمدنها، هدف حرکت بشر در محیط جامعه، شد عدالت. در هیچ مکتب دیگری این وجود ندارد؛ این مخصوص ادیان است.۱۳۹۰/۰۲/۲۷ مهمترین مسئولیت این جامعه این است که انسانها بتوانند در سایه‌سار چنین اجتماعی، چنین حکومتی، چنین فضائی، به کمال معنوی و کمال الهی برسند؛ که: «ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون»؛(۱) انسانها به عبودیت برسند. «لیعبدون» را معنا کردند به «لیعرفون». این معنایش این نیست که «عَبَدَ» به معنای «عَرَفَ» است - عبادت به معنای معرفت است - نه؛ بلکه به معنای این است که عبادت بدون معرفت معنی ندارد، امکان ندارد، عبادت نیست. بنابراین جامعه‌ای که به عبودیت خدا میرسد، یعنی به معرفت کامل خدا میرسد، تخلق به اخلاق‌الله پیدا میکند؛ این، آن نهایت کمال انسانی است. بنابراین هدف نهائی، آن است؛ و هدف قبل از آن، ایجاد جامعه‌ی اسلامی است، که هدف بسیار بزرگ و بسیار والائی است.۱۳۹۰/۰۷/۲۴ مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
279📌 ❓سوال: سلام حکم فرزند طلاقی که سرپرست آن مادرش است در احکامی چون: نماز قضای پدر اجازه گرفتن از والدین برای اعتکاف و... چیست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم 🔴نماز قضا: آیت الله خامنه ای حفظه الله: پاسخ به سوال 543 استفتائات: تکليف قضاى نماز و روزه پدر بر پسر بزرگى واجب است که هنگام وفات پدر زنده باشد، هرچند فرزند اول يا پسر اول پدر نباشد. (منبع) این حکم مقید به این که سرپرست کدام یک از والدین باشد نیست! 🔴اعتکاف: 🔶مطابق نظر آيت الله خامنه اي: 🔸-بنابر احتیاط واجب اعتکاف زن بدون اذن شوهر صحیح نیست، همچنین اعتکاف فرزند بدون اذن پدر و مادر ــ اگر موجب اذیت آنان شود ــ صحیح نیست، هر چند بنابر احتیاط مستحب، به طور مطلق اذن والدین معتبر است. استفتائات مقام معظم رهبری. 🔸«استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای»: سوال: آیا فرزند برای اعتکاف باید رضایت والدین را جلب نماید؟ پاسخ: برای اعتکاف رضایت والدین واجب نیست ولی ایذای آنان حرام است، مگر در انجام واجبات و ترک محرمات. 🔷حضرت آیت الله مکارم شیرازی: 🔹پرسش : آیا فرزند برای اعتکاف باید رضایت والدین را جلب نماید؟ پاسخ : چنانچه اعتکاف فرزند موجب اذیّت و آزار پدر و مادر گردد، باید رضایت آنها را جلب کند، در غیر این صورت اذن آنها شرط نیست; هر چند احتیاط تحصیل رضایت آنها، مخصوصاً پدر است. 🔶مطابق نظر آيت الله سيستاني 🔸مسأله ۱۷۳۰ – اعتکاف باید با اذن کسی که اذن او شرعاً معتبر است‌ باشد. بنابراین زمانی که توقّفِ زن در مسجد حرام باشد مثل موردی که زن بدون اجازه از منزل خارج شده باشد، اعتکاف باطل است، و در صورتی که توقّفِ زن در مسجد، حرام نباشد ولی اعتکاف منافی با حق شوهر باشد، صحّت اعتکافش در صورتی که بدون اذن شوهرش باشد، محلّ اشکال است. همچنین در صورتی که اعتکاف موجب آزار و اذیت والدین باشد و این اذیت، ناشی از شفقت و دلسوزی باشد، اذن فرزند از آنان لازم است و اگر موجب اذیت آنان نباشد، احتیاط مستحب آن است که اجازه بگیرد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
280📌 در نماز ❓سوال: سلام خسته نباشید برای شک در تشهدفراموش شده چه بکنیم آیاشک درموقع ایستاده ویانشسته فرقی دارد یا نه؟ باتشکر ✅پاسخ: سلام علیکم سلامت باشید طبق نظر آیت الله خامنه ای حفظه الله: ج: شک در اقوال و افعال نماز نافله همان حکم شک در اقوال و افعال نماز فريضه را دارد، يعنى اگر از محل آن تجاوز نکرده است، به آن اعتنا مى‏شود و اگر از محل انجام آن تجاوز کرده است، به آن اعتنا نمى‏شود. شكّ در چيزي كه محل آن گذشته است مسأله 1168-اگر در بين نماز شكّ كند كه يكي از كارهاي واجب آن را انجام داده يا نه، مثلاً شكّ كند كه حمد را خوانده يانه1، چنانچه مشغول كاري كه بايد بعد از آن انجام دهد نشده2 بايد آنچه را كه در انجام آن شكّ كرده بجا آورد3 و اگر مشغول كاري كه بايد4 بعد از آن انجام دهد شده5 به شكّ خود اعتنا نكند. رساله مراجع مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
281📌 کسانی که بخاطر یا فوت می کنند ❓سوال: سلام ببخشید ی سوال داشتم الان اینایی که دور از جون همتون فوت میکننو کرونا دارن بدون غسل و کفن دفن میشن چه حکمی داره ایا عذاب میشن تو اون دنیا؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در این مورد نمیتوان بصورت قطعی یک حکم را برای همه افراد صادر کرد. بلکه برخوردی که با هر شخص بعد از مرگ می شود، کاملا بستگی به اعمال و نیات او دارد که ما نسبت به افراد این آگاهی را نداریم پس نمی توانیم قضاوت کرده یا حکمی بدهیم. اما چیزی که مشخص است این است: اول : مریضی برای مومنین ، کفاره گناهاش و غفلت ها محاسبه می شود . و اگر کسی آن قدر قبل از مرگ در مریضی سختی بکشد که همه گناهانش پاک شود، بله دیگر عذابی نخواهد داشت. اما اینکه نسبت به هر شخص آیا این اتفاق می افتد یا خیر ، چیزی نیست که بتوان درباره آن نظر داد. دوم: خداوند اگر از حق خود هم بگذرد از حق الناس نمی گذرد لذا حقی اگر از کسی بر عهده ی بیماری است که در بیماری جان میدهد، باید قبل از فوت خودش، و بعد از فوت ورثه آن حق را ادا نمایند. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
282📌 چهل روز بعد از ❓سوال: سلام میگن من روزچهلمم بعدزایمان بازم غسل دارم؟واجبه بچه را روزچهل تولدش حمام برد؟اگه سرده نبرمش اشکال داره؟! ✅پاسخ : سلام علیکم غسل چله از جهت شرعي مبنا ندارد و چه بسا سبب برخي از خرافات نيز شده است كه بايد از آن پرهيز شود. شستن نوزاد هم تا روز هفتم وارد شده است. و منظور از آن هم شستن است نه غُسل دادن نوزاد. البته شستن نوزاد در صورتي مستحب است كه براي او ضرر نداشته باشد نظر آیت الله مکارم شیرازی غسل بعد از چهل روز نوزاد (غسل چله) پرسش :طبق رسم و رسوم نوزاد رو بعد از چهل روز به حمام برده و آنرا غسل می دهند. آیا از نظر فقهی و اعتقادی این رسم و رسوم صحت قبلی داشته است؟ آیا باید این کار اجبارا انجام گیرد؟ لطفا در این خصوص بیشتر برای من توضیح ارسال نمایید. پاسخ :این رسم هیچگونه مبنای شرعی ندارد و باید آن را ترک کرد و درباره غسل دادن مولود در اوایل تولد در روایات وارد شده است. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي . مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha