eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
360 دنبال‌کننده
330 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
315 📌 ❓سوال: سلام خسته نباشید. اگر کسی در ماه رمضان جنب شود. روزه اش درست است و حکمش چیست من نمیدانم قبل از اذان بوده با بعد از اذان؟ و یک سوال دیگه اگر کسی در ماه رمضان نماز صبحش غضا شود حکمش چیست؟ امام خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم 🔸حکم کلی بقاء بر جنابت تا اذان صبح: کسى که در شب ماه رمضان دچار جنابت است بايد تا پيش از اذان صبح غسل کند. اگر جنب عمداً تا آن هنگام غسل نکند روزه‌اش باطل است. اين حکم در مورد روزه‌ى قضاى ماه رمضان ـ حتی در حالت غير عمد ـ نيز جارى است. 🔸پاسخ سوال شما: ۱۰۲. اگر در شب ماه رمضان جنب شود و بدون تعمد تا اذان صبح غسل نکند، مثل اينکه در خواب جنب شود و خواب او تا بعد از اذان صبح ادامه يابد، روزه‌اش صحيح است. ۱۰۳. کسى‌ که در بيدارى جنب شده يا پس از جنب شدن در حال خواب، بيدار شده، و مى‌‌داند که اگر به خواب رود، تا پيش از اذان صبح براى غسل بيدار نخواهد شد، جايز نيست قبل از غسل کردن بخوابد، و اگر خوابيد و پيش از اذان غسل نکرد، روزه‌اش باطل است ولى‌ اگر احتمال مى‌‌دهد که پيش از اذان صبح براى غسل بيدار خواهد شد و تصميم بر غسل داشته باشد ولى بيدار نشود، روزه‌اش صحيح است ولى اگر دوباره خوابيد و تا صبح بيدار نشد، بايد قضاى آن روز را به‌جا آورد. ۱۰۴. کسى‌ که در شب ماه رمضان وظيفه دارد غسل کند، اگر به دليل تنگى وقت يا مضرّ بودن آب و امثال آن نتواند غسل کند، بايد تيمم بدل از غسل به‌جا آورد. ۱۰۵. اگر در حال روزه در خواب جنب شود، روزه‌اش باطل نمى‌‌شود. ۱۰۶. اگر روزه‌‌دار در روز ماه رمضان و ساير ايام که روزه است در حال خواب جنب شد، پس از بيدار شدن واجب نيست فوراً غسل کند. ✅پاسخ سوال دوم: قضا شدن نماز در ماه مبارک رمضان، موجب باطل شدن روزه نیست. اما بهتر است برای تکمیل شرایط قبول روزه، از این اتفاق جلوگیری نمایید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
316 📌 ❓سوال: سلام روزتون بخیر طاعات وعباداتتون مقبول درگاه حق یه سوال برام پیش امده اگه ممکنه جواب بدین ممنون میشم اینکه من اگه برای خواندن قرآن وضو بگیرم آیا با آن وضو میتونم نماز بخوانم؟ خودم به طور کلی میگم تا زمانی که وضو باطل نشده میشه نماز هم خوند ولی دوستم میگه یه جایی خوندم که نیتی که برا قران خوندن شده دیگه نمیشه با اون وضو نماز خوند آیا همچین حکمی هست در احکام؟ مرجع حضرت آقا ✅پاسخ: سلام علیکم وضو به قصد طهارت از نظر شرعی مستحب و مطلوب است. و خواندن نماز با وضوی مستحب جایز است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
317 📌 ❓سوال: با سلام طاعات قبولتان باشد.ببخشید زیباترین فراز از دعای ندبه را میگویید؟ ✅پاسخ سلام علیکم طاعات شما هم قبول حق باید دید شما چه چیزی دقیقا منظورتان است. زیباترین فراز، از چه جهت و با چه مضامینی؟ و چه بسا این امر سلیقه ای باشد و هر کسی فراز خاصی را به عنوان زیباترین فراز در نظر بگیرد. اما شاید این فراز از نظر مناجات با امام زمان عج زیبا باشد: عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلَا تُرىٰ مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
محمود کریمی به انتقادات مطرح شده پس از خواندن روضه‌ای درباره امام حسین(ع) در حرم مطهر رضوی، پاسخ داد. محمود کریمی از مداحان اهل بیت‌(ع) که در شب‌های ماه رمضان در حرم مطهر رضوی دعای ابوحمزه ثمالی می‌خواند قبل از آغاز دعا روضه‌ای درباره امام حسین(ع) خواند که باعث ناراحتی دوستداران اهل بیت‌(ع) شد و انتقادات زیادی را متوجه وی کرد. کریمی یک روز پس از خواندن این روضه، قبل از آغاز دعای ابوحمزه ثمالی توضیحاتی درباره مطالب مطرح شده در روضه‌اش داد. در ادامه فیلم توضیحات محمود کریمی را مشاهده می‌‎کنید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
318 📌 ❓سوال: سلام. لطفاً پاسخ به این کلیپ درمورد خمس را بیان کنید. پاسخ 👇👇👇👇👇 پست بعدی
سلام علیکم این شخص سید ابوالفضل برقعی است که این سخنان رو بر مبنای مذاهب اهل سنت بیان کرده است. و در اینکه خودش هم از تشیع به اهل سنت گرویده اقوالی است. که احتمال آن بسیار است. به هر حال حرفهای این شخص در تایید برخی مواضع وهابیت و اهل سنت صریح است. مطالعه بیشتر در مورد برقعی خمس در صدر اسلام البته سخنان او به معنای نبودن خمس در اسلام و یا در زمان ائمه (ع) و پیامبر اکرم (ص) نیست . قرآن پیرامون خمس می فرماید:« وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی‏ وَ الْیَتامی‏ وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلی‏ عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ وَ اللّهُ عَلی‏ کُلّ‏ِ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ ، یعنی : و بدانید که هر چه غنیمت گرفتید یک پنجم آن برای خدا و رسول و از آن خویشاوندان ] او [ و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است. اگر به خدا و آنچه بر بنده خود (حضرت محمد(ص) در روز جدایی (حق از باطل) روزی که آن دو گروه با هم رو به رو شدند نازل کردیم، ایمان آورده اید و خدا بر هر چیزی تواناست» [1] تلقی اهل سنت از این آیه این است که این آیه خمس را فقط برای غنایم جنگی اثبات می نماید. [2] در حالی که مفسرین و فقهای شیعه تلقی دیگری دارند، آنها قائلند که آیه نه تنها دلالت بر وجوب خمس غنایم جنگی دارد بلکه شامل هر گونه در آمد کسب نیز می شود زیرا واژه غنیمت هم از نظر لغت معنای گسترده ای دارد و به هر گونه درآمد و فایده ای که به انسان می رسد، گفته می شود. [3] و هم از نظر شرع اختصاص به غنایم جنگی ندارد و به هر منفعتی اطلاق می شود چه از طریق جنگ حاصل شود و یا غیر جنگ. [4] زمان تشریع خمس: بعضی گفته اند که اگر چه آیه خمس در عصر رسالت نازل شده و پیامبر(ص) این فریضه را به اجرا در آورده اند اما آن چه مسلم است این است که رسول گرامی اسلام(ص) فقط خمس غنایم جنگی را اخذ می کرده و بنا به مصالح و ضرورتهایی، از در خواست و دریافت خمس سود تجارت صرف نظر نموده اند و لذا این امر تا زمان امامان معصوم(ع) به تأخیر افتاد. و به چه دلیل آنان از در خواست خمس در غیر غنایم جنگی خود داری کردند؟ اما به نظر می رسد (با توجه به دلایلی متقنی که در بالا بیان شد) که عدم اقدام آنان در اخذ خمس غیر غنایم جنگی دلایل دیگری داشته است نه آن که آنان در عدم در خواست و اقدام، به پیامبر(ص) تأسی کرده باشند و از این طریق کشف گردد که پیامبر(ص) هم چنین در خواستی نداشتند. همان طوری که بیان شد خمس وجه الأماره است و باید بدست حاکم و سلطان سپرده شود یعنی از شؤونات حاکم اسلامی است [16] اما اجرای چنین حکمی در غیر غنایم جنگی با مشکلاتی مواجه بوده است : حاکم اسلامی گر چه می تواند بگوید که تو خمس سود تجارت و... را بدهکار هستی و باید آن را پرداخت کنی یعنی مردم را به پرداخت خمس وادار کند [17] ولی آنها ضرورتی بر این کار نمی دیدند و در واقع با یک تیر چند نشان می زدند، هم به خاطر وضعیت بد معیشتی مردم، هزینه ای را بر آنها تحمیل نمی کردند و باعث نارضایتی مردم نمی شدند و هم مخالفین موجود خلع سلاح می گردیدند. توضیح این که:خمس با زکات این تفاوت را دارد که منفعت زکات به عموم مسلمانان بر می گردد ولی موضوع خمس به شخص پیامبر(ص) و خویشان او اختصاص دارد. آنها از اساس اهل بیت را از حق خود محروم کردند، خلافت را از مسیر اصلی خود منحرف نمودند و حتی خمس غنیمت جنگی را هم از اهل بیت(ع) دریغ کردند و در این بین تأمین منابع مالی حکومت خود را از طریق خمس غنایم جنگی و گرفتن فدک و ... کافی می دانستند. برای مطالعه و توضیح بیشتر کلیک کنید پاورقی: [1] سوره انفال، آیه 41. [2] ر.ک. الفقه علی المذاهب الخمسه، مغنیه، محمد جواد ص 186 و مستند العروة الوثقی، سید ابوالقاسم خویی ص 197 [3] ر.ک. مجمع البحرین، لسان العرب، تاج الغروس، ماده غنم [4] مفردات راغب ماده غنم، معجم الفاظ قرآن 2/293 ، تهذیب اللغة للازهری (ت:370 ه) 8/149. [16] احکام الخمس ،محمد تقی مدرسی ص 16، المعلقات علی عروه الوثقی ج 3 ، محمد علی گرامی ص 749-750، صحیفه نور - امام خمینی (ره) ج 10 ص 19. [17] صحیفه نور - امام خمینی (ره) ج 14 ص 303. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
319 📌 ❓سوال: با سلام و احترام اینجانب بعد از 10 سال زندگی مشترک و علیرغم تلاشهای متعدد جهت کسب نقدینگی برای گذران زندگی, همچنان نه خانه و نه خودرویی شخصی از خود ندارم و برای حتی مایحتاج زندگی باید خیلی مدیریت هزینه ای ماهانه داشته باشم. امسال توانسته ام کمی نقدینگی مهیا کنم و آن را با هدف خرید خودرو در بورس سرمایه گزاری کرده ام, دو سوال دارم. اولا سود من تا الان به حدی نرسیده است که بتوانم مایحتاج عرف زندگی خودم را تهیه کنم, در صورت پرداخت خمس و با توجه به تورمی که گریبانگیر همه ساله کشور ماست, طبیعتا باز هم نمیتوانم آنها را تهیه کنم, حکم خمسی من چیست؟ دوما برخی از سهام هایی که خریده ام الان به دلایل متعدد بسته اند و نمیتوان آنها را معامله کرد, اگر بعد از سال خمسی من باز شوند, چه حکمی دارند؟ این در حالیست که اگر این سهام ها باز بودند, میتوانستم مایحتاج زندگیم را قبل از سال خمسی بخرم. التماس دعا مرجع تقلید آقای خامنه ای و همین سوال برای شخص دیگری آقای سیستانی ✅پاسخ: سلام علیکم حساب سال خمسی داشتن به معنای این نیست که حتما هر سودی که داشتیم مشمول خمس است. بلکه زمانی مشمول خمس است که سود حاصله در طول سال، بلا استفاده بماند و از مایحتاج زندگی بیشتر باشد و تا سر سال خمسی بلا استفاده باشد. ضمن اینکه قبل از محاسبه خمس تمام قرض و قسط و دیونی که بر عهده شخص است در ماه جاری، از سودهای حاصله کسر می گردد. که البته این موارد با اشراف دفاتر مراجع عظام تقلید و نمایندگان ایشان انجام می شود. سود حاصله از بورس هم در همین حکم است. یعنی اگر سودی حاصل شد و سر سال خمسی هم فرا رسید بعد از کسر هزینه ها و دیون اگر چیزی باقی ماند مشمول خمس می گردد. حال اگر دسترسی در سر سال خمسی به سود حاصله بود، که همان زمان محاسبه و پرداخت می گردد و الا هر زمان این دسترسی ایجاد شد در اسرع وقت باید محاسبه و پرداخت شود. طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله: س20: در بورس اوراق بهادار خمس چگونه محاسبه می‌شود؟ با توجه به اینکه سر سال خمسی فرد دارای سهام چند شرکت است که معمولاً نماد معاملاتی چند تای آنها به دلایل رایج مثل حسابرسی متوقف است و معلوم نیست چه وقت و با چه قیمتی باز می‌شود یا اینکه سهم در قیمت روز خریدار ندارد و باید صبر کرد تا در روزهای آینده قیمت به حدی پایین بیاید که خریدار داشته باشد . ج) با فرا رسيدن سر سال خمسی برای قيمت‌‌گذاری سهام مذکور اقدام گردد، هر زمان که امکان آن فراهم شد محاسبه خمس انجام می‌گيرد طبق فتوای آیت الله سیستانی حفظه الله: آیا خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار تهران خمس دارد ؟ پاسخ: این نوع معامله مانند هر تجارت دیگر است سر سال بر سودی که کرده اید خمس لازم است طبیعی است مقدار قرض جزء سود نیست . به این مطلب در کانال هم مراجعه کنید کلیک کنید مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
320 📌 در ماه مبارک رمضان ❓سوال: سلام شرم دارم از سوالم. اگر روزه دار در ماه رمضان خود ارضایی کند،حکمش چیست؟ و میتواند روز های بعد را روزه بگیرد؟ فقط همون روز روزش باطله؟ آیت‌الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم خود ارضایی (استمناء) یکی از گناهان کبیره است و انجام گناه کبیره اعمال صالح انسان را حبط می کند یعنی می بندد و خوبیها در اخرت و عاقبت انسان تاثیری نخواهند داشت مگر اینکه شخص از گناه کبیره توبه کند و هیچ گاه به سمت آن برنگردد. اما حکم: س 784: حکم کسی که با آمیزش جنسی حرام یا استمناء یا خوردن و نوشیدن حرام روزه خود را در ماه رمضان باطل نموده چیست؟ ج: در فرض مرقوم بايد شصت روز روزه بگيرد و يا شصت مسکين را اطعام نمايد و احتياط مستحب آن است که هر دو را انجام دهد. پس فقط روزه همان روز باطل است و کفاره هم بیان شد بله این شخص باید روزه های روزهای بعد را بگیرد و اگر عمدا ترک کند مشمول کفاره جمع می شود. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
320 📌 درمان ❓سوال: با سلام نماز روزه هاتون قبول حق باشه.ببخشید اگر کسی دچار خودباختگی بشود برای درمان آن چه راهکارهایی پیشنهاد می دهید، ممنون میشم. ✅پاسخ: سلام علیکم طاعات و عبادات شما هم قبول حق. برای رسیدن به اعتماد به نفس باید این امور را تمرین و انجام داد: خودپنداره مثبت خود اتکایی رویایی با مشکلات تلقین درمانی تمرین و تصمیم گیری فراگیری مهارت های زندگی کسب تجارب موفقیت امیر مطالعه زندگی افراد موفق (مثل زندگی علما و شهدا -ترجیحا مذهبی و ارزشی) به دست آوردن تکیه گاه معنوی برای مطالعه توضیح هر یک از موارد فوق اینجا کلیک کنید به این نکات هم توجه کنید: 1. هرچه را در ضمیر ناخودآگاه خود ثبت کنی بی‌گمان دیر یا زود خود را نشان خواهد داد. 2. داشتن یک زندگی شادمانه، مستلزم داشتن درکی بنیادین از هستی خویش و همچنین وجود ضوابطی اخلاقی است. 3. بدون ایمان داشتن به پیروزی، آرزوی پیروز شدن جز وهم و خیال، چیز دیگری نمی‌تواند باشد! 4. آینده تو بستگی به این روزهایی دارد که پشت سر می‌گذاری، مواظب باش، در غیر این صورت تباه می‌شوی، به تلاشت ادامه بده. 5. هر چه بیشتر با افراد مثبت‌گرا بجوشید، می‌توانید از مثبت‌گرایی آن‌ها که از آن برخوردارند و به دیگران منتقل می‌کنند بیشتر برخوردار شوید. 6. خودتان را به خدا بسپارید فقط با توکل به خداست که مسیر موفقیت را به خوبی طی خواهید کرد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرق نظام پهلوی با نظام اسلامی چیه؟ چی فرق کرده @mawezah_ir
321 📌 ❓سوال: سلام وقت بخیر ببخشید شرایط کثیرالسفر بودن را ذکر میکنید؟اگه کثیر السفر برا شغل نباشه و برا دیدار خانواده باشه چی؟رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم مقام معظم رهبری امام خامنه ای قائل هستند چیزی به اسم کثیر السفر بودن تاثیری در حکم ندارد. و فقط وقتی سفر مقدمه شغل یا خود شغل باید موجب کامل خواندن نماز و وجوب روزه است. استفتاء: س1. تفاوت شخص کثیرالسفر با کسی که به‌خاطر شغلش مدام در سفر است چیست؟ و كلاً چه زمانی شخصی كثیرالسفر محسوب می‌شود؟ ج) اگر سفر، شغل یا مقدمه شغل نباشد ـ هرچند كثرت هم داشته باشد ـ باید به وظیفه مسافر عمل کند. و به‌طور کلّی عنوان کثیرالسفر حكمی ندارد و موضوع حکم شرعی نیست،بلكه تمام خواندن نماز و صحت روزه برای كسی است كه یا خود سفر شغل او است (مثل راننده و خلبان و مانند آن) و یا برای انجام شغل مسافرت می‌كند (مثل كارمند و كارگری كه به اندازه مسافت شرعی برای كارش مسافرت می‌كند)، كه این افراد در مبدأ و مقصد و بین راه نمازشان تمام و روزه‌شان صحیح است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
322 📌 ❓سوال: سلام .طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق باشه .. ببخشید ، یه جایی خوندم که هر کسی که چله زیارت عاشورا میخاد بگیره اول نباید حق الله و حق الناسی گردنش باشه آیا این درسته ؟؟! آیت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین قبول حق این نکته که ما در هنگام توسل و دعا، نباید حقی بر عهده و گردنمون باشه فقط اختصاص به چله زیارت عاشورا ندارد. کسی که به درگاه الهی متوسل و متوکل میشه و یا اهلبیت علیهم السلام رو واسطه میکنه که به حاجتش برسه، نمی تونه بگه من هر کاری که بخوام میکنم هر واجبی که بخوام انجام نمیدم و هر حرامی که بخوام مرتکب میشم (حق الله) یا حق دیگران رو رعایت نمی کنم (حق الناس) و خداوند هم باید حاجت من را بدهد. چه بسا علت اصلی اینکه ما به حاجت و خواسته مون نرسیم دقیقا همون دِینی باشه که بر عهده ی ماست. در روایات هست که خداوند رو با زبانی که معصیت نکرده بخوانید ، این یعنی اگر ما اهل ترک واجب و انجام حرام باشیم یا حق دیگران رو ضایع کرده باشیم اینها مستقیم روی عدم استجابت دعا تاثیر دارد. گاهی دیده شده برخی در طول سال هر گناه و بی قیدی که میخوان انجام میدن، تقیدی نسبت به واجبات و محرمات ندارند اما وقتی حاجتی دارند توقع دارند که خیلی سریع هم به خواسته شون برسند و باز هم همان آش و کاسه ی قبل را داشته باشند. سنت الهی این است که اگر کسی می خواهد وصل به درگاه الهی باشد باید نشان بدهد که اهل عمل صالح و ترک معصیت است. نه اینکه صرفا برای رسیدن به حاجت چند صباحی رو مقید باشد و بعد رها کند. خداوند که نعوذ بالله انسان نیست که بخواهیم با این رفتار فریب بدهیم. این فریب دادن خودمان است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
323 📌 ❓سوال: سلام وقت شما بخیر طاعات و عبادات قبول درگاه حق اگه یه دختر خانم بخواد عقد کنه ولی در اون موقع که صیغه عقد جاری میشه پریود باشه آیا عقد باطله؟ ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین قبول حق عقد در ايام عادت 🔸پرسش ۴۵ . آيا خواندن عقد در حال حيض، صحيح است؟ 🔹همه مراجع: آرى، صحيح است. 📚تبريزى، صراط النجاة، ج ۲، س ۱۱۰۱ و دفتر: همه مراجع.(احكام ازدواج،پرسمان). مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
ترش کردن و وارد شدن موادی از معده به دهان در حال روزه👆 💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
🔴با این دعا در هنگام زلزله نیاز نیست از خانه فرار کنید 👇 امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کسی دچار شد این دعا را بخواند: يَا مَنْ يُمْسِكُ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضَ أَنْ تَزُولاَ وَ لَئِنْ زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِيماً غَفُوراً صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ أَمْسِكْ عَنَّا اَلسُّوءَ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ پس هر کس این دعا را بخواند هنگام خواب ، خانه بر سر او خراب نشود ان شاء الله. 📚شناسه حدیث : ۱۷۰۵۰۷ | نشانی : تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , جلد۷ , صفحه۵۰۶ . اصل حدیث: 💎مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَمَّادٍ اَلْكُوفِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُبَيْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنِ اِبْنِ يَقْطِينٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَنْ أَصَابَتْهُ زَلْزَلَةٌ فَلْيَقْرَأْ يَا مَنْ يُمْسِكُ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضَ أَنْ تَزُولاَ وَ لَئِنْ زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِيماً غَفُوراً صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ أَمْسِكْ عَنَّا اَلسُّوءَ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ، وَ قَالَ إِنَّ مَنْ قَرَأَهَا عِنْدَ اَلنَّوْمِ لَمْ يَسْقُطْ عَلَيْهِ اَلْبَيْتُ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ . 💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
324 📌 ❓سوال: سلام ببخشید من یه سوال دارم شاید خیلی مهم نباشه ولی گفتم پرسم، مثلا اگر ما از روی سبک اذان گفتن یه شخصی تقلید کنیم و مثل اون بگیم باید ازش اجازه بگیریم؟ یا مثلا از روی پوستر کسی طرح برداریم رهبر ✅پاسخ: سلام علیکم بصورت کلی باید عرض شود اگر بر این کار اثر مالی مترتب باشد و شما بخاطر آن تقلید و تشابه ذی نفع باشید ، بله باید اجازه بگیرید مخصوصا اگر صاحب اثر اعلام محفوظ بودن حق اثر را نیز کرده باشد. اما در خصوص اذان باید گفت اگر بحث ذینفعی مالی مطرح نباشد و صاحب اثر هم نسبت به این کار (تقلید در سبک) اظهار نظری نکرده است، اشکالی ندارد. طرح برداشتن از روی پوستر دیگران هم اگر منوط به پرداخت هزینه است ، با پرداخت هزینه بلااشکال است. و اگر صاحب اثر نسبت به اثر خود اعلام هزینه و عدم کپی برداری و .. نکرده است ، طرح برداشتن بلا اشکال است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
325 📌 ❓سوال: سلام خسته نباشید آیا صحت داره که آدم جن بیاد به وجودش و برای بیرون رفتن جن از وجودش باید بد هر نماز از جن معذرت خواهی کرد آیا صحیح است این سخن ✅پاسخ: سلام علیکم اولا این که جن وارد وجود شخصی بشود به این نحوی که شما بیان می کنید، تقریبا خرافات است و فقط در فیلم ها مصداق دارد. اما اینکه کسی طلسم شده باشد و جنی بر او مسلط باشد و اراده و افکارش را در دست داشته باشد این را می توان ممکن دانست. دوما به هیچ وجه چنین چیزی نیست که از جن عذرخواهی کنیم تا دست از سر انسان بردارد. این جز شایعه و خرافات هیچ چیزی نیست و هیچ مبنای عقلی و دینی ندارد. دین اسلام برای عدم تسلط جن بر انسان راه کارهایی دارد از جمله: نماز، انجام واجبات، ترک محرمات و مقید بودن به مستحباتی از قبیل قرائت قرآن و ذکر خدا. و با فرض اینکه کسی طلسم شده باشد ، باز هم راه خلاصی از آن انس گرفتن با قرآن و مستحبات و انجام واجبات و ترک محرمات است. نه اینکه با زبونی و ذلیلی از جن عذرخواهی بشود. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
ebook_12_[Leader.ir].pdf
1.67M
pdf|دانلود کنید امام خامنه ای حفظه الله به زبان مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
326 📌 ❓سوال: سلام علیکم اگر شخصی برای تهیه چیزی مقداری پس انداز کرده باشد و به خاطر نوسانات بازار صبر کند.تا متعادل شود. اگر سال خمسی اش برسد حتما باید خمس آن پس انداز را بپردازد؟ مقلد رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما را با استفتائاتی که در سایت معظم له هست بیان میکنم: 🔸س199: آیا پس‌‌انداز درآمد برای تهیه مایحتاج در آینده تا چند روز و یا چند ماه دیگر جایز است با چه شرایطی و تا چه مدتی؟ ج) اگر از درآمد بين سال نياز دارد که صرف خريد يکی از مايحتاج زندگی نمايد و مبلغ به مقداری باشد که با ادای خمس آن باقی‌مانده وافی برای تهيه مايحتاج مورد نظر نيست در اين صورت مجاز است بدون پرداخت خمس پس انداز، آن را تا يکی دو ماه پس از اتمام سال خمسی صرف در تهيه مايحتاج مورد نظر نمايد، به شرط آن که در خلال مدت ياد شده در اولين روزی که امکان صرف آن در تهيه مايحتاج مورد نظر حاصل شده مصرف نمايد، ولی چنانچه مثلاً در هفته اول می‌تواند صرف در تهيه مايحتاج مورد نظر نمايد و در عين حال بدون عذر موجه پول را پيش خود نگه‌ دارد تا بعداً صرف در تهيه مايحتاج مورد نظر کند در اين صورت بايد خمس آن را بپردازد. 🔸 س200: آیا به پولی که از حقوق ماهیانه‏‌ام برای خرید لوازم ازدواج در آینده، پس انداز می‏‌کنم، خمس تعلّق می‏‌گیرد؟ ج) اگر عين پولی را که بابت حقوق ماهيانه می‏‌گيريد، پس انداز می‏‌کنيد، بايد سر سال، خمس آن پرداخت شود، مگر آن‌كه با فرا رسيدن سال خمسی در آستانه‌ی خريد لوازم ضروری ازدواج باشيد و زودتر از آن امکان خريد آن را نداشتيد و با پرداخت خمس آن نتوانيد لوازم مورد نياز را تهيه کنيد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
327 📌 ❓سوال: سلام،به خاطر روزه بدنم ضعیف شده سرماخوردم یه بچه یکساله دارم بهش شیر میدم،الان بچم مریض شده اشتها نداره بیشتر شیرخودمو میخوره. برام سخته تو این شرایط که هر دو مریض هستیم روزه بگیرم چون هم خودم ضعیف و مریض شدم هم بچم به شیرلازم داره.تکلیف روزه هام چی میشه کفاره داره؟قیمت کفاره برا هر روز چقد محسوب میشه؟ایت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم روزه ی زنان شیرده 🔸پرسش : وظیفه ی زن شیرده در ماه رمضان در مورد روزه چیست؟ پاسخ : زنانى كه بچه شير مى‏ دهند خواه مادر بچه باشند يا دايه، اگر روزه گرفتن باعث كمى شير آنها و ناراحتى بچه شود روزه بر آنها واجب نيست، ولى براى‏ هر روز همان كفّاره (يك مدّ طعام750گرم ) گندم یا جو یا مانند آن واجب‏ است، بعداً نيز بايد روزه را قضا كنند، امّا اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد، نه روزه واجب است و نه كفّاره، ولى بايد بعداً روزه‏ هايى را كه نگرفته‏ اند قضا نمايند، البته اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد و نتواند تا سال بعد قضا نماید، قضا نیز ندارد. سایت معظم له مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
328 📌 ❓سوال: سلام اگر شخص روزه داری قبل از ظهر برای انجام کاری به جایی برود و به حد ترخص برسد و تا اذان ظهر نتواند به خانه اش برسد ولی در راه برگشت به جایی برسد که کمتر از بیست کیلومتر با خانه اش فاصله دارد و در آن مکان،در وطن آن شخص اذان بکشد. حال روزه آن شخص بعد از رسیدن به خانه اش صحیح است؟ مرجع تقلید:آیت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم اگر شما در هنگام اذان به حد ترخص نرسیده اید و از محدوده شرعی هم گذر کرده اید و مجموع رفت و برگشت شما 42 کیلومتر می شود در حکم مسافر بوده اید و روزه آن روز صحیح نبوده و باید بعدا قضا کنید. و اگر شما قصد سفر (حرکت به اندازه مسافت شرعی ) نداشته اید و میزان رفت و برگشتتان کمتر از 42 کیلومتر بوده است. یعنی از مسافت شرعی عبور نکرده بودید روزه شما صحیح است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
329 📌 ❓سوال: باسلام اگر هنگام وضو ، وقتی که روزه هستیم ، به خاطر اینکه شاید آب وضو به دهان نرود پس از شستن صورت ، دور دهان و لب ها را با گوشه ی لباس خشک کنیم، آیا وضو صحیح است؟ (منظورم خشک شدن قسمتی از اعضای وضو اگه به اختیار خودمون باشه ، در فرض سوال☝️) مرجع ،رهبری ✅پاسخ سلام علیکم بله وضوی شما صحیح است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥|حیدر حیدر اول و آخر حیدر ساقی کوثر حیدر ▪️ایام ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام تسلیت باد▪️ 💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
330 📌 ❓سوال: سلام این صحت دارد یا به علامه نسبت دادن؟ 🌹شیوه صحیح قرآن به سر نهادن در شبهای قدر: علامه حسن زاده آملی 🚩آن بخش از دعا که قرآن ها را برابر چهره می گیرند،قرآن را به شکل استخاره باز کرده و روبروی چهره می گیریم. آنجا هم که بنا است قرآن بر سر گذاشته شود بدون این که صفحه باز شده تغییر کند آن را روی سر قرار دهید. به این شکل که قرآن به شکل باز شده و رو به بالا باشد. یعنی صفحات و نوشته ها رو به آسمان و جلد قرآن روی سر قرار می گیرد.بعد از برداشتن قرآن از سر آن صفحه را علامت گذارده یا شماره صفحه را حفظ کنید تا سر فرصت مطالعه کنید.آنچه در این 2 صفحه به دست شما رسیده، تقدیری است که در شب قدر مقدر شده. یعنی خوانشی است بر احوالات شما در سالی که پیش رو دارید. اینگونه است که آن چه در شب قدر نازل می شود سرنوشت یک ساله را معین می کند.خوشا به حال آنانی که در این چند شب، هر شبشان صفحه ای روشن تر و پسندیده تر از شب قبل دارد. 📣منبع: هزارویک نکته علامه حسن زاده آملی ✅پاسخ: سلام علیکم چنین مطلبی نه از نظر انتساب به علامه و نه از نظر دینی صحیح نیست. آنچه در احادیث در ارتباط با اعمال و دعایی که همراه با قرآن در شب قدر خوانده می‌شود، آمده از دو بخش تشکیل می‌شود: 1-مربوط به باز کردن قرآن و قرار دادن آن در مقابل است که این از اعمال شب‌های قدر است. 2-مربوط به قرآن سر گرفتن است، سید بن طاووس از کتاب «إِغَاثَةِ الدَّاعِی» روایتی را به صورت سندهای مختلف نقل کرده و قرآن به سر گرفتن را جزو اعمال مخصوص شب‌های قدر ذکر می‌‌کند: علی بن یقطین از امام کاظم(ع) نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: مصحف شریف را در دست بگیر و بر سر بگذار و بگو: «اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلَى خَلْقِکَ وَ بِکُلِّ آیَةٍ هِیَ فِیهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّهِ عَلَیْکَ وَ لَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّهِ مِنْکَ یَا سَیِّدِی یَا سَیِّدِی یَا سَیِّدِی» پس 10 مرتبه بگو «یَا اللَّهُ»، و 10 مرتبه «بِحَقِّ مُحَمَّدٍ» و همین‌ طور هر کدام از امامان(ع) را بشمار و 10 مرتبه بگو تا وقتی که به نام امام معاصر با خودت رسیدی، نام آن‌ حضرت را نیز 10 مرتبه صدا بزن که اگر چنین کنی حاجات تو برآورده می‌شود و امور زندگی بر تو آسان می‌شود. بنابراین در هیچ منبع معتبری مطلبی مبنی بر نحوه بر سر گذاشتن قرآن و یا صفحات آن دیده نشده است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha