eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
355 دنبال‌کننده
367 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
24.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥|حیدر حیدر اول و آخر حیدر ساقی کوثر حیدر ▪️ایام ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام تسلیت باد▪️ 💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
330 📌 ❓سوال: سلام این صحت دارد یا به علامه نسبت دادن؟ 🌹شیوه صحیح قرآن به سر نهادن در شبهای قدر: علامه حسن زاده آملی 🚩آن بخش از دعا که قرآن ها را برابر چهره می گیرند،قرآن را به شکل استخاره باز کرده و روبروی چهره می گیریم. آنجا هم که بنا است قرآن بر سر گذاشته شود بدون این که صفحه باز شده تغییر کند آن را روی سر قرار دهید. به این شکل که قرآن به شکل باز شده و رو به بالا باشد. یعنی صفحات و نوشته ها رو به آسمان و جلد قرآن روی سر قرار می گیرد.بعد از برداشتن قرآن از سر آن صفحه را علامت گذارده یا شماره صفحه را حفظ کنید تا سر فرصت مطالعه کنید.آنچه در این 2 صفحه به دست شما رسیده، تقدیری است که در شب قدر مقدر شده. یعنی خوانشی است بر احوالات شما در سالی که پیش رو دارید. اینگونه است که آن چه در شب قدر نازل می شود سرنوشت یک ساله را معین می کند.خوشا به حال آنانی که در این چند شب، هر شبشان صفحه ای روشن تر و پسندیده تر از شب قبل دارد. 📣منبع: هزارویک نکته علامه حسن زاده آملی ✅پاسخ: سلام علیکم چنین مطلبی نه از نظر انتساب به علامه و نه از نظر دینی صحیح نیست. آنچه در احادیث در ارتباط با اعمال و دعایی که همراه با قرآن در شب قدر خوانده می‌شود، آمده از دو بخش تشکیل می‌شود: 1-مربوط به باز کردن قرآن و قرار دادن آن در مقابل است که این از اعمال شب‌های قدر است. 2-مربوط به قرآن سر گرفتن است، سید بن طاووس از کتاب «إِغَاثَةِ الدَّاعِی» روایتی را به صورت سندهای مختلف نقل کرده و قرآن به سر گرفتن را جزو اعمال مخصوص شب‌های قدر ذکر می‌‌کند: علی بن یقطین از امام کاظم(ع) نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: مصحف شریف را در دست بگیر و بر سر بگذار و بگو: «اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلَى خَلْقِکَ وَ بِکُلِّ آیَةٍ هِیَ فِیهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّهِ عَلَیْکَ وَ لَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّهِ مِنْکَ یَا سَیِّدِی یَا سَیِّدِی یَا سَیِّدِی» پس 10 مرتبه بگو «یَا اللَّهُ»، و 10 مرتبه «بِحَقِّ مُحَمَّدٍ» و همین‌ طور هر کدام از امامان(ع) را بشمار و 10 مرتبه بگو تا وقتی که به نام امام معاصر با خودت رسیدی، نام آن‌ حضرت را نیز 10 مرتبه صدا بزن که اگر چنین کنی حاجات تو برآورده می‌شود و امور زندگی بر تو آسان می‌شود. بنابراین در هیچ منبع معتبری مطلبی مبنی بر نحوه بر سر گذاشتن قرآن و یا صفحات آن دیده نشده است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
331 📌 ❓سوال: سلام سلام طاعات و عبادات قبول درگاه حق تعالی مسافت شرعی برای رفت و برگشت باید چند کیلو متر باشد که روزه باطل نشود مرجع تقلید آیت الله شیرازی ✅پاسخ: سلام علیکم . پاسخ شما طبق نظر مراجع عظام حضرات آیات : 🔸 امام ، ، اراکی، فاضل، گلپایگانی، صافی، بهجت، نوری: هر فرسخ شرعی =حدود ۵/۵ کیلومتر است. ۸ فرسخ =حدود ۴۵ کیلومتر است . 🔸 حضرت آیت الله خامنه ای مسافت شرعی حدود ۴۱ کیلومتر است هر چند به صورت رفت و برگشت باشد – در این صورت نباید رفت آن از ۲۰.۵ کیلومتر کمتر باشد .(۸)] 🔸 حضرات آیات : خویی ، تبریزی ، وحید ، سیستانی: هر فرسخ شرعی = حدود ۵/۵ کیلومتر است. ۸ فرسخ = تقریباً ۴۴ کیلو متر است . 🔸 حضرت آیت الله مکارم : هر فرسخ شرعی = کمتر از ۵/۵کیلو متر است ۸ فرسخ = حدود ۴۳ کیلو متر است 🔸 حضرت آیت الله زنجانی: هر فرسخ شرعی = تقریباً ۵ کیلو متر است. ۸ فرسخ = حدود ۴۰کیلو متر است. 📚پی نوشت ها : ۱. استفتائات ج ۱، نماز مسافر؛ توضیح المسائل مراجع نماز مسافر هدایه العباد، ج ۱ ، نماز مسافر . منهاج الصالحین، ج ۲، م۸۸۴.(برگرفته از .pasokhgoo.ir) (*: نظر جدید مقام معظم رهبری) مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
332 📌 ❓سوال: سلام وقت بخیر اگر بچه ای بر اثر ضربه لثه اش خون بیاد و آب کشی ان فراموس بشه ، اگر از سینه ی مادرش شیر بخوره ایا نجس میشه؟ وآیا بعد از دو سه روز یادمون بیفته ،آیا بازم باید آب کشی بشه با اینکه همون روزی که ضربه دیده بعد یکی دو ساعت اثری از خون نبوده ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر بهتره که مادر ، اون قسمتی که بچه دهان خونی گذاشته ، شست و شو بدهد. دهان بچه نیازی به شست و شو نداره. چون خود به خود پاک شده. باید همان ابتدا شست و شو میشد. در هر حال شست و شو دادن امری سخت و دشوار نیست و بهتر است که یک بار هر دو شست و شو داده شود. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
333 📌 ❓سوال: حکم قرآن خواندن شخص جنب چیست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم خواندن آیات سجده واجب،حرام است و قرائت آیات دیگرمکروه است. حکم قرائت قرآن حائض: https://eitaa.com/pasokhha/45 مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
334 📌 ❓سوال: سلام‌.کسی کفاره روزه ماه رمضان رو تا سال آینده پرداخت نکنه آیا ساقط میشه؟سهوا و عمدا این مسئله رو توضیخ بدین بی زحمت.ایت الله خامنه ای کسی عمدا تا رمضان سال آینده قضای روزه اش رو نگیره حکم روزه سال های بعدش چیه کفاره باید بده؟اقای مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ سوال اول: خیر ساقط نمیشه. کسی که کفاره بر عهده اش امده است اگر چند سال هم بگذرد، همان یک کفاره بر عهده اش هست تا پرداخت نماید. مگر اینکه توان مالی نداشته باشد که باید صبر کند تا توان مالی بدست بیاورد. و اگر هم به دست نمی اورد ان گاه از او ساقط می شود. پاسخ سوال دوم: روزه های سال بعدش را سر جای خودش باید بگیرد. اما روزه های قضا را هم باید بعد از ماه رمضان قضایش را به جای آورد. و بخاطر نگرفتن روزه های قضا تا ماه رمضان بعدی ، به ازای هر روز باید یک مد طعام بدهد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
334 📌 ❓سوال: سلام.وقت بخیر ببخشید اگه من از کسی که بدون اجازه و غیر قانونی محصولات یه موسسه رو کپی میکنه محصولی دریافت کنم حکمش برای من چیه ؟؟! آیت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم اگر میدانید که کپی کردن بدون اجازه و غیر قانونی داره انجام میشه، شما نباید استفاده کنید. و با نگرفتن هم امر به معروف و نهی از منکر کنید مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
335 📌 ❓ سوال: سلام ببخشید،یه دخترخانمی نیازمند بوده ختم قرآن استیجاری گرفته الان از پسش برنیومده به کسای دیگه گفتن کمکش کنن،الان دوستاش دارن از ختم قرآن برمیدارن به نیت کسی که اجیر شده براش بخونن،آیا ممکنه در کنار نیت خودشون،نیت هدیه به روح اون مرحومم اضافه بشه؟مثلا خودشون گفتن ختم قران میخونیم ب نیت هرحاجتی که دارم و هدیه به روح اون مرحوم.یا نه فقط باید نیت خوندن برا مرحوم باشه.طرف هم هیچ چیزی قید نکرده فقط گفته قرآن بخونن براش نظر ایت الله مکارم و رهبر رو اعلام میکنید بی زحمت ✅ پاسخ: سلام علیکم باید طبق نذر عمل کنند. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
336 📌 ❓سوال: سلام من پارسال یه قرآن نذر ۱۴معصوم کردم برای حاجتی که حاجتم رو گرفتم که این ماه رمضان خوندمش وقتی خواستم ختمش کنم ثوابی که داره رو به گذشتگان هدیه کردم خواستم بدونم قبول هست یا فقط برای ۱۴ معصوم باید ختم می کردم.نظررهبر رو اعلام کنید لطفا ممنون ✅ پاسخ: سلام علیکم شما نذرتون رو انجام دادید و باید نیت چهارده معصوم داشته باشید. اما ثواب عمل خیری که به نیت چهارده معصوم انحام دادید رو به گذشتگان هدیه کنید مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
337📌 ❓سوال: سلام و طاعات قبول ان شاء الله.من خانوادی پر جمعیتی دارم که زکات و فطریه درکل حدود 700هزارتومن میشه که هرساله پدرم پرداخت میکنه امثال بنده خدایی که دخترش یه ساله درتهیه جهیزیه به سختی افتاده درخواست کردن که زکات وفطریه رو به ایشون بدیم آیا تعلق میگره یانه . مرجع آیت ونوری وایت خامنه ای البته این که دوتا مرجع اسم میبرم تعدای مقلد آقای نوری هستیم وتعدادی مقلد آقای خامنه ای.. ✅ پاسخ: سلام علیکم اول باید عرض کنیم اگر تمام این افراد خانواده نانخور پدر شما حساب می شوند فطریه شما بر عهده ایشان است و باید طبق نظر مرجع خودشون عمل کنند و کاری به اینکه هر کدام از شماها چه مرجع یدازید ، ندارد. و اگر برخی نانخور پدر شما نیستند، با فطریه ای که پدر شما میدهد، از خود شخصی که نانخور پدر شما نیست ، ساقط نمیشود. و هر کسی که باید پرداخت کند طبق نظر مرجع خودش عمل کند. استفاده زکات فطره: در تمام موارد مصرف زکات ، قابل استفاده است. و مستحب موکد است از فقرای شیعه باشد. و اگر اون شخصی که گفتید مخارج سال زندگی اش را نمیتواند بدهد و یا بدتر است، مشمول فسریه می‌شود مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
338📌 حکم از یک مرجع به مرجعی دیگر یا () ❓سوال: آیا می توان از مرجع تقلید زنده به مرجع تقلید زنده ی دیگر عدول کرد؟ آیا میتوان مرجع تقلید را تغییر داد؟ امام خامنه ای حفظه الله: 🔸س 31: آیا تغییر مرجع تقلید جایز است؟ ج) عدول از مجتهد زنده به مجتهد زنده دیگر بنا بر احتیاط واجب جایز نیست مگر این که اعلم یا محتمل الاعلمیه باشد. 🔸س: مى‌‌خواستم بدانم كه اگر شخصى بخواهد مرجع تقليد خود را به خاطر برخى ملاحظات عوض كند، آيا بايد اجازه مرجع تقليد را داشته باشد يا نه؟ ج) هر شخصى كه از مرجعى تقليد مى‌‌كند، در تغيير مرجع خود و احكام آن نيز بايد از نظر همان مرجع تبعيت نمايد. مطابق نظر آيت الله سيستاني 🔸پرسش: اگر بعد از انتخاب مرجع تصمیم به تغییر مرجع اعلم تر یا مساوی دیگری گرفته شود چه حکمی دارد ؟ آیا جایز است ؟ پاسخ: اگر اعلم باشد عدول واجب است و اگر مساوی باشند حتی در ورع مکلف مخیر است عمل خود را طبق فتوای یکی از آنها انجام دهد . 🔸پرسش: آیا می توان مرجع را بعد از سن تکلیف عوض کرد؟ اگر امکان دارد در چه صورت؟ پاسخ: چنانچه حجت شرعی دارید که مرجع شما اعلم از دیگران است نمیتوان از تقلید او عدول کرد و به هر حال فرقی بین تقلید قبل از تکلیف و بعد از آن نیست. مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي رجوع به مرجع زنده دیگر 🔸پرسش :نحوه تغییر مرجع از یک مرجع تقلید زنده به مرجع تقلید زنده دیگر چگونه است؟ پاسخ :در صورتی که اعلم بودن مرجع دوم ثابت شود باید مطابق فتوای او عمل کند. حکم تغییر مرجع تقلید [تغییر مرجع ] 🔸پرسش : تغییر تقلید از مجتهدی به مجتهد دیگر چه حکمی دارد؟ پاسخ : تغییر تقلید از مجتهدى به مجتهد دیگر ( یعنی: عدول)، جایز نیست بنابر احتیاط واجب، مگر آن‏که مجتهد دوم اعلم باشد و اگر بدون تحقیق عدول کرده باید بازگردد. عدم کفایت احتمال اعلمیت در عدول [تغییر مرجع ] 🔸پرسش : اگر مقلّد زيد باشيم، ولى احتمال اعلميّت بكر را بدهيم، آيا مى‌توانيم به بكر عدول كنيم؟ پاسخ : صرف احتمال اعلمیّت، مجوّز عدول نمى‌گردد. تغییر مرجع تقليد طبق نظر مراجع: 🔸پرسش ۶۶ . ابتدا مجتهدى را براى تقليد انتخاب كردم و بعد بدون تحقيق، از ايشان عدول نمودم، آيا تقليد من درست است؟ به طور كلى آيا تغيير مرجع تقليد اشكال دارد؟ آيات عظام امام، بهجت، سيستانى و فاضل: اگر مجتهد دوم اعلم يا مساوى با ايشان باشد، تقليد شما صحيح است. آيه اللّه  تبريزى: اگر مجتهد دوم اعلم باشد و يا احتمال اعلميت در او داده شود، تقليد شما صحيح است.[۲] آيات عظام خامنه اى، صافى، مكارم، نورى و وحيد: اگر مجتهد دوم اعلم باشد، تقليد شما صحيح است.[۳] تبصره. بر اساس نظر برخى از مراجع (بهجت و سيستانى)، رجوع به مساوى در غير موارد علم اجمالى به مخالفت قطعى جايز است. 🔸پرسش ۶۷ . كسى كه ابتدا بدون تحقيق از يك مجتهد تقليد كرده، آيا اكنون مى تواند به مرجع ديگرى مراجعه كند؟ همه مراجع: اگر شرايط مرجعيت را نداشته، بايد به مجتهد داراى آن شرايط، رجوع كند.[۴] [۱]. امام، تحريرالوسيله، ج ۱، م ۴؛ بهجت، توضيح المسائل، م ۶؛ فاضل، توضيح المسائل، م ۱۱؛ سيستانى، تعليقات على العروة، م ۱۱ و ۱۳٫ [۲]. استفتائات، س ۶۱٫ [۳]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س ۴۵؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۱۴؛ مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۱۴؛ نورى، تعليقات على العروة، م ۱۱؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۴٫ [۴]. العروة الوثقى، ج ۱، م ۳۷٫-(احكام تقليدوبلوغ،ص۷۳) منبع مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha