eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
358 دنبال‌کننده
332 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
چند نکته بسیار مهم درباره سفر با و که حتما باید بدانید! مخصوصا 00. استفاده از اسنپ رز! که مخصوص بانوان است با راننده خانم: سرویس اسنپ رُز در حال حاضر فقط در شهر تهران فعال است. 1. اسنپی که تصویر راننده ی آن مشاهده نمی شود را انتخاب نکنید. چون هنوز تایید عدم سوء سابقه او ثبت نشده و مورد تایید نهایی اسنپ نیست. 2. خانم ها (مخصوصا در صورت تنها بودن) در صندلی عقب خودرو بنشینید و درخواست راننده (به هر دلیلی برای جلو نشستن را نپذیرید) 3. خانم ها گفت و گو با راننده را به حداقل (به اندازه مورد نیاز و ضروری) برسانند. 4. برای ارتباط امن بدون افتادن شماره همراه شما برای راننده اسنپ (و نیفتادن شماره شخصی راننده اسنپ برای شما) این مراحل را انجام دهید: 🔸 فارغ از اینکه در کدام شهر هستید، از شماره موبایلی که در اسنپ با آن حساب کاربری دارید کد 200 را به 1000550 ارسال کنید. 🔸اطمینان حاصل کنید که پیامکی جهت تایید فعال‌سازی سرویس برایتان ارسال شود. در صورتی که زبان برنامه اسنپ شما فارسی است، این پیام باید به فارسی و در غیر اینصورت به انگلیسی برای شما ارسال شود. 🔸حال از همان حسابی که با شماره موبایل آن اقدام به ارسال پیامک کردید، یک سفر درخواست دهید. پس از قبول درخواست، باید شماره راننده و شما برای یکدیگر پنهان سازی شده باشد و شماره واسط (09010009001) را ببینید. در واقع در صورتی که راننده نیز با شما تماس گرفت، شما بایستی مجددا شماره پنهان شده را ببینید و تماس از شماره واقعی راننده برقرار نشود. 5. به هیچ وجه به درخواست راننده اسنپ سفر را لغو نکنید: اخیرا مشاهده شده برخی از رانندگان اسنپ به بهانه جلوگیری از پرداخت کمیسیون به شرکت اسنپ، بعد از سوارشدن مسافر ، از او درخواست می کنند تا درخواست سفر را لغو کند! توجه داشته باشید، در صورت همکاری با این درخواست راننده و لغو سفر، امنیت شما به خطر می افتد. یعنی اگر راننده قصد آزار و اذیت و سرقت و آدم ربایی و ... داشته باشد ، امکان پیگیری توسط پلیس مقدور نیست! چون شما سفر را لغو کرده اید و هیچ دلیلی بر اینکه سفر را ادامه داده اید وجود ندارد. رانندگان اسنپ، از اعتماد شما به شرکت اسنپ برای مسافربری استفاده می کنند، شما نیز با اصرار بر قوانین، علاوه بر حفظ امنیت خود، از ارتکاب جرایم و دور زدن قانون جلوگیری نمایید 6. در برای تماس امن، این اقدامات را انجام دهید: 🔸 دکمه کشویی منو را در سمت راست لمس کنید. 🔸وارد بخش تنظیمات تپ‌سی شوید. 🔸گزینه "تماس ناشناس با راننده" را انتخاب کنید. 🔸دکمه فعال‌سازی تماس ناشناس را انتخاب کنید. کانال ❤️ @havayeadam 💚
209 📌 در ❓سوال : سلام وقت بخیر پوشش برای خانمها در خواندن نماز باید چجوری باشه اگه چادر نمازت کاملا پوشیده باشه ولی زیر چادرت پوشش خوبی نداشته باشی ایراد داره? ممنون از پاسخگوییتون مرجع: امام خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما رو با سوال و جواب هایی که در این خصوص از دفتر مقام معظم رهبری شده ، درج میکنیم: 🔶آيا نماز خواندن با چادر نازک که شبح بدن زير آن نمايان است صحيح است؟ اگر صحيح نيست کسى که با اين پوشش نماز خوانده وظيفه‌اش چيست؟ 🔹ج) بنابر احتياط واجب پوشاندن شبح بدن لازم است و بدون ستر آن نماز صحيح نيست ولى نمازهايى كه با اعتقاد به صحّت به صورت مذكور خوانده شده، صحيح و مجزى بوده است. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای. 🔶اگر زن چادر بدن نما بپوشد در صورتی که چراغ اتاق روشن باشد بدن از زیر چادر پیدا می شود و مشکل دارد حالا اگر چراغ را خاموش کند می تواند با همان چادر نماز بخواند؟ 🔹پاسخ: اگر عرفا چادر بدن نما است و پوشش زیر چادر هم کامل نیست، نماز با آن، حتی در صورت خاموش کردن چراغ صحیح نیست. 🔶زنان چه مقدار از بدن خود را باید هنگام نماز بپوشانند؟ آیا پوشیدن لباسهای آستین کوتاه و نپوشیدن جوراب اشکال دارد؟ 🔹 ج: بر زنان واجب است در نماز تمام بدن و موى خود را به غير از صورت به مقدارى که شستن آن در وضو واجب است و دست‏ها تا مچ و پاها تا مفصل ساق با پوششى که کاملاً بدن را مى‏پوشاند، بپوشانند و در حضور نامحرم پاها را نيز بايد بپوشانند. 🔶 س ۴۳۸: آیا بر زنان پوشاندن روی پاها هنگام نماز واجب است؟ 🔹ج: پوشاندن پاها تا مفصل ساق در صورتى که نامحرم حاضر نباشد، واجب نيست. 🔶 س ۴۳۹: آیا پوشاندن کامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است، یا این که فقط قسمت پائین آن باید پوشانده شود، و آیا وجوبِ پوشش چانه مقدمه پوشاندن صورت است که شرعاً واجب است؟ 🔹 ج: پوشاندن قسمت پائين چانه واجب است نه خود آن، زيرا چانه ‏جزئى از صورت است. 🔶 س: آيا استفاده از چادر در حين نماز خواندن واجب است و نماز خواندن با مانتو و مقنعه و يا روسرى در صورت پوشش قسمت‌هاى مربوطه مشکل ايجاد مى‌کند؟ 🔹ج) براى زن واجب است در حال نماز تمام بدن خود را بپوشاند، فقط باز گذاشتن گردى صورت و دست‌ها تا مچ و پاها تا مفصل ساق پا (در صورتى که نامحرم نباشد) نماز را باطل نمى‌کند و پوشاندن لازم نيست با چادر باشد. 🔶 س ۴۳۹: آیا پوشاندن کامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است، یا این که فقط قسمت پائین آن باید پوشانده شود، و آیا وجوبِ پوشش چانه مقدمه پوشاندن صورت است که شرعاً واجب است؟ 🔹ج: پوشاندن قسمت پائين چانه واجب است نه خود آن، زيرا چانه ‏جزئى از صورت است. 🔶 س: آيا پوشاندن موهاى مصنوعى در نماز واجب است؟ 🔹ج) در نماز به عنوان پوشش در نماز، پوشاندن آن واجب نيست، ولى در برابر نامحرم (چه در حال نماز و چه غير نماز) بنابر احتياط واجب بايد آن را بپوشاند. اجوبه الاستفتائات و استفتائات جديد. 🔶 نماز با چادر بدن نما پرسش ۱۷۲. آيا نماز خواندن با چادر بدن نما، صحيح است؟ 🔹همه مراجع: اگر چادر نازك و بدن نما باشد، نماز با آن باطل است؛ مگر آنكه زير چادر پوشش كامل داشته باشد.[ العروة الوثقى، ج ۱، فى الستر و الساتر، الثانى.] 🔹تبصره. لازم نيست پشت و روى پا به وسيله جوراب پوشانده شود؛ بلكه اگر به وسيله چادر و مانند آن نيز پوشانده شود، كافى است. 🔹تبصره. مقدار واجب پوشش براى زن در حال نماز، پوشاندن تمام بدن حتى موى سر به جز صورت (به مقدارى كه در وضو شسته مى شود) و دست ها تا مچ و پاها تا مچ است. اما براى آنكه يقين كند مقدار واجب را پوشانده است، بايد[۶] مقدارى از اطراف صورت و قدرى پايين تر از مچ را هم بپوشاند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
210 📌 ❓سوال: کاشت ناخن و مژه‌ی مصنوعی چه حکمی دارد و تکلیف چنین افرادی نسبت به وضو و غسل چیست؟ ✅پاسخ: اگر این کار در وقت نماز صورت نمی‌گیرد و شخص می­‌داند که برداشتن مانع بعداً مشکل است، بهتر است این کار را نکند. ولی اگر این کار را انجام داده است، حال وقت نماز شده و می­‌خواهد نماز بخواند و به وضو یا غسل احتیاج دارد؛ در این وضعیت باید این مانع را برطرف کند، فرقی هم نمی­‌کند ناخن کاشته باشد یا مژه‌ی مصنوعی، ولو اینکه این برطرف کردن با صرف وقت یا هزینه یا کمک گرفتن از دیگران ممکن بشود، به هر حال باید این مانع را برطرف کند زیرا وجود این مانع نمی‌گذارد آب به مژه­‌های اصلی و پوست برسد. اما اگر متوجه ­شود وقت نماز دارد می­‌گذرد و فرصت برداشتن این مانع نیست یا هزینه‌ی بسیار بالایی لازم است که الان این هزینه را ندارد یا برداشتنش بسیار دشوار و سخت است و نتواند بردارد، آن وقت تکلیف و وظیفه عوض می­‌شود؛ به این معنا که چون مانع وجود دارد باید وضو و غسل جبیره انجام دهد و نمازش را بخواند. http://yon.ir/0vUiL مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
211 📌 ❓سوال: سلام،به کسی پول قرض دادم که پولم حلال بوده ولی طرفی که بهش قرض دادم پولش مشکل داره حرامه الان اگه قرض منو پس بده پولم حلاله یا حرام؟تکلیفم چیه؟آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم بله برای شما حلال است و مشکلی نداره. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
212 📌 ❓سوال: سلام صدقه هایی که خودمون توخونه میزاریم وجمع میکنیم میشه بدیم به کساییکه توفامیل محتاجن تحت پوشش کیمته امداد هستن مگرنه اینکه کمیته این پولارومیبره ودوباره میده به این افراد پس ایا اشکالی داره که ما خودمون اینکارو کنیم؟؟؟ واینکه ملاک فقیربودن چیه باید درچه حد باشن؟؟؟ ✅پاسخ : سلام علیکم پاسخ بخش اول: اگر در منزل صدقه هایی جمع کنید و در صندوق صدقات انداخته باشید حق تصرف ندارید چون با انداختن صدقه در صندوق مال رو به کمیته بخشیدیم و نمیشه تصرف کنیم اما اگر در غیر صندوق صدقات کمیته امداد بوده، میتونیم به فقرای فامیل و غیر فامیل بدیم. استفتا از مقام معظم رهبری : س: اگر صدقه جمع شده با رضايت خودم به كسى قرض دهم تا مشكل طرف مقابل حل شود و بعد از حل مشكل به من برگرداند و براى صدقه استفاده كنم حكم آن چيست؟ ج) اگر مبلغ صدقه از خودتان بوده و جمع كرده‌ايد و هنوز به فقير نداده‌ايد، از ملك شما خارج نشده و اختيار آن دست خود شماست مگر اينكه در صندوق كميته امداد ريخته باشيد. پایخ بخش دوم، ملاک صدق فقیر: فقیر کسی است که مخارج سال خود و خانواده اش را ندارد و نمی تواند تامین کند و مسکین کسی است که از فقیر هم زندگیش سخت تر می گذرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه |mawezah.ir@
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
213 📌 ❓سوال : سلام ببخشید ازم سوال پرسیدن که:زوجی هستیم 2ساله ازدواج کردیم ولی متوجه شدیم به بعضی وسایل مثل کتاب و پتو استفاده نکردیم.هزینشونم یادمون نیست چقدره الان تکلیف 2سالی که خمس پرداخت نکردیم چیه؟ و سوال دیگه اینکه حتما هرسال باید خمس پرداخت بشه؟اگه چیزی برا خمس دادن نباشه؟ آیت الله مکارم ✅پاسخ: خمس کتب طلّاب و سایر دانش پژوهان [منافعی که خمس ندارد ] پرسش :آیا کتاب های طلّاب، دانشجویان و مانند آن ها خمس دارد؟ پاسخ :کتاب هایى را که طلّاب علوم دینى یا غیر آنها از درآمد کسب و کار مى‏خرند چنانچه مورد نیازشان باشد خمس ندارد، ولى اگر فعلًا نیازى به آن ندارند و مقصودشان استفاده در آینده است خمس به آن تعلّق مى‏گیرد (اگر در تمام طول سال نیز از آن استفاده نکند، ولى وجود آن کتاب براى مواقع ضرورى در کتابخانه لازم است، نیاز محسوب مى‏شود).آیت الله مکارم شیرازی خمس وسایل منزل پرسش ۸۱ . به جهت نياز وسايلى خريده ام؛ ولى با اينكه بيش از يك سال از خريد آنها مى گذرد هيچ استفاده اى نكرده ام، آيا به اينها خمس تعلق مى گيرد؟ همه مراجع (به جز سيستانى و وحيد): چنانچه در معرض استفاده بوده، خمس ندارد. آيه اللّه سيستانى: بايد خمس آن را بپردازد؛ مگر اينكه وجود آن در خانهضرورى باشد و در وقت نياز نتواند فورا آن را تهيه كند. در اين صورت اگر تهيه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد.] آيه اللّه وحيد: خمس دارد.[۳] تبصره. بايد توجه داشت هر چند عبارت رساله هاى عمليه مراجع، در مورد «كتاب» است؛ ولى كتاب خصوصيتى ندارد و اين حكم شامل هر وسيله اى است كه مورد نياز انسان باشد. [۱].امام، استفتائات، ج ۱، س ۴۱؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۷۴۰؛ خامنه اى، اجوبة، س ۹۲۲ و ۹۰۴؛ نورى، استفتائات، ج ۱، س ۲۶۷؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۷۰۲؛ بهجت، توضيح المسائل، م ۱۳۷۶؛ تبريزى، استفتائات، س ۸۸۸ و ۸۲۶؛ مكارم، توضيح المسائل، م ۱۵۰۷. [۲]. دفتر: سيستانى. [۳]. دفتر: وحيد. (احكام خمس،پرسمان). مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
214 📌 ❓سوال : ممنون میشم این (روایت ) رو برامون باز کنید. ✅پاسخ: سلام وقت شما بخیر ترجمه و توضیح کوتاه روایت: پیامبر اکرم (ص) می فرماید: چهار هزار سال قبل از خلقت آدم، من و علی بن ابیطالب (علیهما السلام) نوری واحد بودیم نزد خداوند، هنگام خلقت حضرت آدم (ع) ، خداوند آن نور را دو قسمت کرد، یک قسمت من و یک قسمت علی علیه السلام. توضیح: این یعنی خداوند نور پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) رو در خلقت آدم قرار داد تا پشت به پشت منتقل شود و به زمانی برسد که پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) به دنیا پا می گذارند. در آن زمان نور آن دو حضرت به خودشان رسید. در روایت دیگری از حضرت رسول اکرم (ص) چنین آمده است: آن گاهی که خداوند نور من و علی و فاطمه و حسن و حسین ـ علیهم السلام ـ را خلق کرد، قبل از هفت هزار سال از خلقت دنیا بود. این که هر سال در این حدیث چقدر است خدا می داند. انس بن مالک می گوید از حضرت سؤال کردم، چگونه بودید یا رسول الله؟ فرمود: انوار بودیم که جلوی عرش به تسبیح و تقدیس و حمد خداوند مشغول بودیم. گفتم به چه صورتی و مثالی؟ فرمود: به صورت نور. تا این که خداوند اراده کرد که این صورت نوری ما در صلب حضرت آدم قرار دهد. سپس به ترتیب زمانی و در طی نسل ها و صلب ها ما را خارج کرد از صلب های پاک پدران و رحم های مطهره مادران، هیچ گونه آلودگی های شرک و ناپاکی های کفر آسیبی به ما نرسانده و ما را آلوده نکردند. پس از ازدواج فاطمه با علی، آن دو نور، دو نور دیگر را به وجود آورد که وجود حسن و حسین (ع) باشد نور علی در حسن خاتمه یافته، امّا نور علی در حسین ادامه یافت. [ مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، ج5، ص8، باب 1، ح7.] مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ یک ایده جالب و زیبا 👌کار زیبای یک دبیرستان دخترانه در زنجان پخش مداحی عشق یعنی به تو رسیدن در سر صف ✅این کار انقلابی و حسینی رو فوروارد کنید دیده بشه😍 کانال ❤️ @havayeadam 💚
215 📌 ❓سوال : سلام وقت بخیر ۱_ خوردن غذای میت در مراسم تشییع و بعد از آن چه حکمی دارد؟ ۲_خوردن خوراکی هایی که در مزار یا مساجد برای اموات خیرات می کنند چه حکمی دارد؟ ۳_حکم شرکت خانمها در مراسم تشییع چیست؟ نظر امام خامنه ای و آیت الله مکارم. سپاس ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر 1. اشکالی ندارد yun.ir/hk3 2. اشکالی ندارد 3. شرکت زنان در تشییع جنازه: استفتائات مقام معظم رهبری: س 244: آیا شرکت در تشیع جنازه و حمل آن برای زنان جایز است؟ ج: اشکال ندارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
216 📌 ❓سوال: سلام کسی که فقیر است و خمس به مالش تعلق گرفته باید چکار کنه؟واقعا هزینه نداره خمسشو بده؟آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم قبل از پاسخ باید عرض کنم: کسی که فقیر است یعنی مخارج سال خود را ندارد. پس چنین کسی بعید است که به مال او خمس تعلق بگیرد. و مالی که به فقیر داده می شود خمس ندارد حتی اگر از منافع سالش زیاد بیاید. مگر اینکه از آن مال منفعتی به او برسد که آن منفعت از مخارج سالش زیاد بیاید. در اینصورت آن منفعتی که از مخارج سال زیاد امده را باید خمسش را محاسبه و پرداخت کند. نظرآیت الله مکارم (رساله عملیه) : مسأله: چیزی را که افراد مستحق ّ از باب خمس یا زکات می‌گیرند خمس ندارد، هر چند از مخارج سالشان به عللی زیاد بیاید، ولی اگر از مالی که از این طریق به او رسیده منفعتی ببرد، مثلًا از درختی که از باب خمس به او داده شده میوه‌ای به دست آورد باید خمس آن مقداری که از مخارج سالش زیاد آمده بپردازد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
217 📌 ❓سوال: سلام. جای که زوال عرفی ۳۰ دقیقه یا کم و بیش شده باشد بگذرد آنجا شروع کردن خطبه جمعه و نماز ظهر چه حکمی دارد؟ با حواله فتوای رهبر معظم ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما رو با چند استفتا که از آیت الله خامنه ای شده است ، بیان می کنیم: 🔻س 628: آیا خواندن خطبه‏های نماز جمعه قبل از وقت ظهر شرعی صحیح است؟ 🔸ج: خواندن آن قبل از زوال جايز است، ولى احتياط آن است که قسمتى از آن در وقت ظهر باشد. 🔻س 630: نماز جمعه در شهر ما یک ساعت و نیم بعد از اذان ظهر اقامه می‏شود، آیا این نماز مجزی از نماز ظهر است یا اینکه اعاده آن لازم است؟ 🔸ج: وقت نماز جمعه از اول زوال خورشيد شروع مى‏شود و أحوط آن است که از اوائل عرفى زوال در حدود يکى دو ساعت به تأخير نيفتد. 🔻س1)اگر نماز جمعه را يك ساعت بعد از اذان ظهر خوانديم آيا بايد نماز ظهر را هم بخوانيم؟ 🔻س2) اگر نماز جمعه را بيشتر از دو ساعت بعد از اذان ظهر خوانديم، آيا بايد نماز ظهر را هم بخوانيم؟ 🔸ج1) در فرض مذكور نماز جمعه مجزى از نماز ظهر است و بجا آوردن نماز ظهر لازم نيست. 🔸ج2) وقت نماز جمعه از اول زوال خورشيد شروع مى‌شود و احوط آن است كه از اوائل عرفى زوال در حدود يكى دو ساعت به تأخير نيافتد و اگر بيش از دو ساعت بعد از زوال، نماز جمعه خوانده شده، احتياط در بجا آوردن نماز ظهر مى‌باشد. yun.ir/6w3 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠موضوع: معرفی کتاب در مورد اسلام ❓سوال: لطفا چند کتاب در مورد اسلام شناسی معرفی کنید. ✅پاسخ: این کتاب ها برای آشنایی با اعتقادات اسلام جزء روانترین و جامعترین هستند: 🔸برای آشنایی با اسلام: 1. آشنایی با عقاید، محمد تقی مصباح یزدی 2. عقاید استدلالی، علی ربانی گلپایگانی 3. آموزش کلام اسلامی، محمد سعیدی مهر 4. محاضرات فی الالهیات، علی ربانی گلپایگانی 🔸برای آشنایی با شیعه به صورت خاص: 1. شیعه در اسلام، سید محمد حسین طباطبایی 3. المراجعات، سید عبدالحسین شرف الدین یا ترجمه آن با عنوان رهبری امام علی در قرآن و سنت پیامبر (ترجمه محمد جعفر امامی) 4. آنگاه هدایت شدم، سید جواد مهری 5. اهل سنت واقعی، تیجانی سماوی، ترجمه سید جواد مهری 🔸جامع ترین کتاب در مورد حضرت رسول اکرم (ص) و سیره ایشان: الصحيح من سيرة النبي الاعظم (ص) (چاپ جديد در 35 جلد) علامه سيد جعفر مرتضي عاملي مکان چاپ: قم تاريخ چاپ: 1385 ناشر: دارالحديث، قم و من الله التوفیق مرکز پاسخگویی به سوالات و شبهات مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
#یااباصالح 🌸🌹❤️ خجسته باد به مستضعفین زعامتشان که ثبت شد به کتاب خدا امامتشان الا که قائم امر قیام شد مهدی زمامدار به کل نظام شد مهدی به خلق، رهبر والا مقام شد مهدی امام بود و دوباره امام شد مهدی #عید_بیعت #امام_زمان #آغاز_ولایت_امام_زمان عج مبارک 🌸🌹 #همسرانه کانال #همسرداری #حوای_آدم ❤️ @havayeadam 💚
218 📌 ❓سوال: سلام استاد خدا قوت برای دختران دانش آموز ۱۲_۱۳ ساله چطور باید شهوت رو تعریف کرد؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر اینطور توضیح بدید : ابتدا غریزه رو با مثال توضیح بدید مثلا: هر انسانی یک سری کشش های در وجودش هست که بهش میگن غریزه . مثل اینکه وقتی تشنه میشیم به سمت آب میریم. و اینکه انسان در هر خواسته ای اگر حد و حدود رو رعایت نکنه و با عقل کار نکنه و فراتر از حد خودش به سمت اون تمایلاتش بره، میشه شهوت. شهوت در خوردن شهوت در مال جمع کردن شهوت در زور گویی و شهوت اخلاقی (همون جنسی که نیاز نیست خیلی باز کنید بلکه کلی باید بگید) شهوت اخلاقی یعنی کسی که به حریم خصوصی دیگران تجاوز کنه و به انسان دست بزنه و اذیت کنه! حالا یا با چشم، یا با دست بعد غریزه در حیوانات رو توضیح بدید که به دور از عقل و فکر هست. مثل حیوانی که بخاطر گرسنگی ، به سایر حیوانات حمله میکنه تا بتونید بفهمونید که تمایلات درونی انسان اگر بدون حد و مرز و بدور از عقل و دستورات خدا استفاده بشه میشه شهوت. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
219 📌 ❓سوال : سلام ببخشید بچه ای که از یتیم خانه میارن سرپرستیشو به عهده میگیرن.اگه پسر باشه به خانمی که حکم مادر خوندش هست نامحرمه؟چجوریه میشه توضیح بدین؟صیغه خاصی میخونن محرم میشن یا چیه تکلیفشون؟ آقای مکارم ❇️چگونه مى توان با فرزند خوانده محرم شد ؟ امّا راه چاره : هر گاه چنین خانمى شیر داشته باشد (مثلاً خانم مورد نظر فرزندى به دنیا آورده، و فرزندش پس از تولّد فوت کرده، و مى خواهد جاى خالى فرزند فوت شده اش را با آوردن نوزاد بى سرپرستى پرکند) در این صورت اگر به او شیر بدهد مانند فرزند خودش به پدر و مادر و سایر محارم او محرم مى شود، و اگر شیر نداشته باشد این امر از طریق رضاع برخى از بستگان زن یا شوهر امکان پذیر است. توضیح این که : اگر فرزند بى سرپرستى که به فرزند خواندگى پذیرفته شده پسر باشد، از جهت محرمیّت مشکلى با مرد خانواده ندارد، ولى براى ایجاد محرمیّت با خانم خانه، مى توان از راههاى زیر اقدام کرد : الف) اگر مادر آن خانم شیر داشته باشد، به اندازه لازم و با رعایت شرایط معتبر ـ که در مسأله 2116 رساله توضیح المسائل نوشته ایم ـ به آن نوزاد شیر مى دهد، سپس آن پسر بچّه حکم فرزند رضاعى او را پیدا کرده، و به آن خانم نیز محرم مى گردد; زیرا برادر رضاعى او خواهد شد. نه تنها به آن خانم، بلکه به خواهران، خواهرزاده ها، برادر زاده ها، عمّه ها، خاله ها، مادر بزرگ و تمامى نوه هاى مادر بزرگ محرم خواهد شد. ب) اگر مادر آن خانم شیر نداشته باشد، ولى خواهر، یا خواهر زاده، یا نوه خواهرش شیر داشته باشد و به طور کامل به آن پسر بچّه شیر دهد، در این صورت نیز به آن خانم محرم شده، و حکم خواهرزاده یا فرزند خواهرزاده او را پیدا مى کند و علاوه بر این به مادر و سایر خواهران و برادرزاده ها و خواهرزاده ها و عمّه ها و خاله ها و مادربزرگ و نوه هاى مادر بزرگ نیز محرم مى گردد. ج) اگر یکى از برادرهاى آن خانم، یا دختر یکى از برادرهایش، و یا حتّى نوه یکى از برادرهایش، طبق آنچه در بالا آمد، به آن نوزاد شیر دهد، به آن خانم و تمام افرادى که در بالا گفته شد محرم مى گردد، و خانم مذکور عمّه رضاعى او به شمار مى رود. این راهها همه در صورتى است که دوران شیرخوارگى بچّه تمام نشده باشد، در غیر این صورت راه قابل ملاحظه اى براى محرمّیت وجود ندارد(1). 1 . اگر مادر آن خانم در قید حیات باشد و شوهر نداشته باشد، مى توان صیغه عقد موقّت او را براى آن پسر خواند. در این صورت به آن خانم و خواهران و خواهرزاده ها و برادرزاده هایش، محرم خواهد شد. مشروط بر این که دخول نیز صورت گیرد، که در عرف مردم چنین چیزى غیر معمول است. ❇️راههاى ایجاد محرمیّت بین پسر ومادر خوانده اگر فرزند مذکور دختر باشد، البتّه مشکلى از جهت محرمیّت با مادرخوانده ندارد; امّا بر مرد خانه (پدر خوانده) نامحرم است، ولى مى توان از طرق زیر براى محرمیّت آنها اقدام کرد : الف و ب و ج) همان راههاى سه گانه اى که در مورد مادرخوانده گفته شد دقیقاً این جا نیز جارى است. (البتّه از طرف بستگان مرد) بنابراین مى توان محرمیّت را بین دختر بچّه و پدرخوانده، از طریق شیرِ مادرِ آن مرد، یا خواهر یا خواهرزاده هایش، یا زن برادر، یا برادرزاده هایش ایجاد کرد; مشروط بر این که زمان شیرخوارگى بچّه نگذشته باشد. امّا اگر زمان آن گذشته باشد، و پدر خوانده فرزند یا نوه اى نداشته باشد، تنها راه آن است که عقد موقّت آن دختر را براى پدرِ پدرخوانده بخوانند، تا آن دختر حکم زن پدرش را پیدا کند، و براى همیشه بر او، و برادران و برادر زاده ها و خواهرزاده هایش محرم گردد. در این جا دخول شرط نیست; ولى چنین عقدى باید داراى شرایط زیر باشد : اوّلاً : باید به مصلحت دختر بچّه باشد که غالباً هست. و ثانیاً : با اجازه حاکم شرع صورت گیرد. و ثالثاً : زمان عقد موقّت به قدرى باشد که در آن زمان امکان بهره گیرى جنسى از دختر باشد، ولى پس از ساعتى باقیمانده مدّت را مى بخشند، تا در آینده آن دختر با مشکلى مواجه نشود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
220 📌 ❓سوال: به یاد داریم یکبار شخصی (دبیر قرآن بود)گفتن کسانی که کافر هستند یعنی اینکه نمیدونن، خبر ندارن، جهنم نمیرن!!!!!! یعنی اینکه برا ما گناه محسوب ميشه ولي برا اونايي که نمیدونن و از راهنما هايي که خدا برای ما فرستاده بی خبر هستند نه؟؟؟ این و ما چند سال پیش شنیدیم ولی الان برامون سوال شده که واقعا با عقل جور در نمياد انتطار از منی که در دل دین بع دنیا اومدم با اونی که در دل کفار و نادانی به دنیا اومده يه انتظار بره این سوال رو یکم سخته برامون که بیانش کنیم یعنی اینکه تکلیف اونايي که تو خیلی از کشور های خارجی به دنیا اومدن و مثل من از این چیز ها خبر ندارن چیه درحالی که اگه اينارو بدونه احتمال داره ایمان بياره . ✅پاسخ: سلام علیکم برای پاسخ به سوال شما دانستن چند مطلب راهگشاست: 1. سنت و بنای پروردگار عالم این است که برای هر قومی هدایتگری بفرستد و بعد از تبیین راه درست و غلط از انسان تکلیف بخواهد. در سوره اسرا آیه 15 خداوند می فرماید: ما هیچ امّتى را پیش از آن که پیامبرى به سویشان بفرستیم به عذاب هاى دنیوى عذاب نکرده ایم. 2. از طرفی خداوند بر مبنای عقل و فهم و درک انسان از او تکلیف می خواهد. همان طور که در روایت آمده است: عقل همان چیزی است که خداوند به واسطه او پرستش می شود، و با عقل است که بهشت بدست می آید. «العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان». کلینی، اصول کافی، ج۱،‌ ص ۱۱، ح ۳. 3. مواخذه و بازخواست هم بر اساس عقل خدادادی است و هم عقل اکتسابی. روایت در مورد عقل خدادای: «خدا در روز قیامت نسبت بحساب بندگانش باندازه عقلى که در دنیا بآنها داده است باریک بینى میکند.» (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج ۱، ص: ۱۱) نکته ای که تذکر آن لازم است این است که بر اساس معلومات یعنی عقل اکتسابی نیز افراد در روز قیامت مواخذه می شوند و به حسب آنچه در روایات آمده عقوبت جاهل این است که چرا یاد نگرفتی ولی عقوبت عالم بسیار سخت تر است که چرا به علم خود عمل نکردی و به تک تک مواردی که با علم خود مخالفت کرده مواخذه می شود و خداوند گناه جاهل را آسان تر عفو می کند تا گناه عالم . 4. کسانی که مسلمان نشده اند سه حالت دارند: 🔻یا آگاهانه و عمدی با اسلام مخالفت می کنند. در اینصورت نتیجه عملشان دوزخ است: همانطور که خداوند در آیه 39 سوره بقره می فرماید: و کسانی که کافر شدند ، و آیات ما را دروغ پنداشتند اهل دوزخند و همیشه در آن خواهند بود. 🔻یا از اسلام خبر دارند اما زحمت تحقیق و بررسی به خود نمی دهند و در پی حقیقت بر نمی آیند: به این گروه جاهل مُقَصِر می گویند. شخصی که دارای عقل و بالغ و توانایی است و ندای دین حق و ندای حقیقت به او رسیده اما در پی کشف و فهم آن بر نمی آید و نسبت به آن تنبلی و بی محلی میکند . هر چند شاید مخالفت و انکار هم نکند. اینان در جهل خود مقصر هستند. چنین کسی هم مستحق عذاب الهی است و نتیجه عمل او نیز جهنم و دوزخ است. 🔻یا از اسلام خبر بصورت کلی خبر ندارند و نداری اسلام به آنها نرسیده است. به این گروه جاهل قاصِر می گویند. کسانی که بخاطر شرایط تا اخر عمر ندای اسلام به آنها نمی رسد و از وجود دین حق و اسلام بی خبر می مانند و با وجود عقل و توانایی که دارند، اما ندای اسلام به انها نرسیده است. چه بسا اینان با درک پیام الهی مسلمان می شدند. این افراد در جهل خود مقصر نیستند بلکه قاصر هستند یعنی در جهل خود دخالتی نداشته اند. خداوند این گروه را بخاطر ایمان نیاوردن به دین اسلام عذاب نمی کند. اما با توجه به اینکه سنت الهی محاسبه بر اساس عقل است، روز قیامت نیز با توجه به درکی که عقول آنان ازخوبی و بدی ، پاکی و زشتی، ظلم و عدالت و .. داشته است آنها را مواخذه کرده یا پاداش می دهد. و قطعا اگر جهنمی نشوند در جای دیگری به جز بهشت مومنان سکنی داده می شوند. تا عدالت نیز در حق مومنانی که در دنیا تمام عمرشان در اطاعت و بندگی بوده است نیز رعایت شود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
221 📌 ❓سوال: چرا، مثلاً يه افرادی هستند همش ظلم میکنن بعد زندگی هم براشون رو مدار خوب میچرخه یعنی حکمت اینکه زندگی مطابق میل اون شخصی که گناهکار و ظالم هست میچرخه چیه چرا خدا براش پشت سر هم بد نمیاره تا متوجه بشه که داره گناه میکنه و خدارو فراموش کرده شاید زندگی باهاش راه نياد متوجه بشه که راهش اشتباه هست ✅پاسخ: سلام علیکم از آنجا که خداوند اولیای خود را دوست دارد از این رو اگر خلافی کنند، فوراً آنان را با قهر خود می‌گیرد تا متذکر شوند، چنانکه خداوند در آیات 44 و 45 سوره مبارکه حاقه می‌فرماید: «وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ، لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ»؛ یعنی اگر پیامبر سخنی را که ما نگفته‌ایم به ما نسبت دهد با قدرت او را به قهر خود می‌گیریم و همچنین اگر مؤمنین خلافی کنند چند روزی نمی‌گذرد مگر آنکه گوشمالی می‌شوند اما اگر نااهلان خلاف کنند خداوند به آنان مهلت می‌دهد و هرگاه مهلت سرآمد، آنان را هلاک می‌کند. خداوند در آیه 59 سوره کهف می‌فرماید: «وَجَعَلْنَا لِمَهْلِکِهِم مَّوْعِدًا» یعنی برای آنان مهلتی قرار دادیم که زمانش فرا رسد آنان را هلاک می‌کنیم و همچنین خداوند در آیه 178 سوره آل عمران می‌فرماید«إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُواْ إِثْمًا» و اگر امیدی به اصلاحشان نباشد خداوند حسابشان را تا قیامت به تأخیر می‌اندازد و به انان مهلت می‌دهد تا پیمانه‌شان پر شود. خداوند متعال در آیه 178 سوره آل عمران می‌فرماید: آنها که کافر شدند (و راه طغیان پیش گرفتند) تصور نکنند اگر به آنها مهلت می‌دهیم به سود آنها است، ما به آنان مهلت می‌دهیم که بر گناهان خود بیفزایند و عذاب خوارکننده‌ای برای آنها وجود دارد. قرآن می‌گوید: اینها افراد غیر قابل اصلاحی هستند که طبق سنت آفرینش و اصل آزادی اراده و اختیار به حال خود واگذار شده‌اند تا به آخرین مرحله سقوط برسند و مستحق حداکثر مجازات شوند. علاوه بر این موضوع، از بعضی از آیات قرآن استفاده می‌شود که خداوند گاهی به اینگونه افراد، نعمت فراوانی می‌دهد و هنگامی که غرق لذت پیروزی سرور شدند ناگهان همه چیز را از آنان می‌گیرد تا حداکثر شکنجه را در زندگی همین دنیا ببینند زیرا جدا شدن از چنین زندگی‌ مرفهی، بسیار ناراحت کننده است چنانکه می‌خوانیم: «فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ»؛ پس چون آنچه را که بدان پند داده شده بودند فراموش کردند درهاى هر چیزى از نعمت‌ها را بر آنان گشودیم تا هنگامى که به آنچه داده شده بودند شاد شوند ناگهان [گریبان] آنان را گرفتیم و یکباره نومید و ناراحت شدند. در حقیقت این افراد همانند کسانی هستند که از درختی ظالمانه بالا می‌روند هر قدر بالاتر می‌روند خوشحال‌تر می‌شوند تا آن هنگام که به قله درخت می‌رسند ناگهان طوفانی می‌وزد و از آن بالا چنان سقوط می‌کنند که تمام استخوان‌هایشان در هم می‌شکند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴چرا رهبری در موضوع سهمیه بندی دخالت نکردند؟ 🔴آیا دولت کم کاری کرده است؟ 🔴سهمیه بندی بنزین نادرست است؟ 🔴ما اعتراض داریم چه کنیم؟ پاسخ سوالات فوق در پادکست بیان شده است👆 @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar @pasokhha
222 📌 ❓سوال: ميشه برامون مذاهب مختلف رو مقایسه کنید خوب چرا انواع شیعه وجود داره چرا این مثلاً امام رضا رو قبول داره اون نداره یعنی اینکه بقیه رو رد کنید و بهمون نشون بدین مثلا شیعه 12امامی راه حق هست و راه درست رو بهمون بین این همه را نشون ميده برامون توضیح بدید تا اگه يه موقع یکی ازمون پرسید مثلا چرا امام مهدی رو به عنوان امام 12هم قبول دارید بتونيم جواب بدیم(منظور این نیست که ما این مسائل رو قبول نداریم چرا داریم با تمام وجود ایمان داریم) ولی نیازمند اطلاعات هستیم تا شبهه های ذهنمون برطرف بشه ✅پاسخ: سلام وقت بخیر پاسخ به سوال شما نیازمند درج اطلاعات زیادی در این کانال می باشد که تا حد ممکن بصورت مختصر توضیح داده و برای مطالعه بیشتر ، صفحات معتبر مجازی معرفی می گردد: 🔻علت به وجود آمدن مذاهب در اسلام: پس از درگذشت پیامبر (ص)، برای گروهی از مسلمانان، مسائل کلامی، مطرح نبود و آنان، جز به جهاد و نشر اسلام در جهان، به چیزی نمی اندیشیدند، و در مسائل مربوط به توحید و شناخت صفات خدا و مانند آن، از آنچه از کتاب و سنت فرا گرفته بودند، پا فراتر نمی نهادند. و حالت عمومی مسلمانان اینگونه بود که: یا به فکر جهاد و نبرد بودند و در مسائل عقیدتی به آنچه از قرآن و احیانا سنت آموخته بودند، اکتفا می ورزیدند، و یا در فکر مال و مقام و زر و زور بودند که این نوع از مسائل برای آنان مطرح نبود، تنها گروه سومی، فارغ از دیگر مسائل، به امور عقیدتی عنایت بیشتری مبذول داشتند. سرانجام، این گروه عقیدتی نیز در سایه یک رشته عوامل، پدید آورنده اختلاف و دو دستگی شدند. این عوامل به طور مطلق عبارتست از: 1 تعصبهای کور قبیله ای و گرایش های حزبی، 2 بدفهمی و کج اندیشی در تفسیر حقایق دینی، 3 منع از تدوین حدیث پیامبر (ص) و نشر آن، 4 آزادی احبار و رهبان در نشر اساطیر عهدین، 5 برخورد مسلمانان با ملتهای متمدن که برای خود کلام مستقل و عقائد دیگری داشتند. 6 اجتهاد در برابر نص مطالعه بیشتر : yun.ir/i05 🔻 معرفی مذاهب در اسلام: مذاهب اسلامی را می توان بر اساس بخشهای معرفتی دین، به سه دسته تقسیم کرد. طبق نظر اکثر علمای اسلام، اسلام دارای سه بخش است: اعتقادات، احکام و اخلاق . که از هر یک از این سه بخش، فرقه ها و مذاهب متعددی بیرون آمده است. از بخش اعتقادات، فرقه های کلامی؛ از بخش احکام، مذاهب فقهی و از بخش اخلاق، فرقه های صوفی. برای آشنایی با فِرقه های شیعه، فرقه های اهل سنت، و فرقه های صوفی گری، به لینک زیر مراجعه کنید و مطالعه کنید: yun.ir/j05 ❇️ مذهب حق کدامست ؟ (فرقه ناجیه) از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) نقل کرده اند که فرمود: امت من بر ۷۳ گروه تقسیم می گردند: یک گروه آن در بهشت و ۷۲ فرقه در دوزخ قرار خواهند گرفت. [1] این روایت قابل توجه مذاهب شیعه و اهل سنت بوده و اهل سنت نیز آن را تایید می کنند. پیامبر اکرم در برخی از روایات صراحتا پیروی از اهل بیت خویش را مایه سعادت و نجات امت معرفی کرده‌اند که در اینجا لازم است به چند نمونه از احادیث مذکور اشاره کنیم. 1- حدیث سفینة ( کشتی ) : «مثل أهل بيتي کمثل سفينة نوح من ركب فيها نجی ومن تخلف عنها غرق.[2] مثل اهل بیت من مانند مثل کشتی نوح است که هر کس بر آن سوار شد [از سیل و طوفان مرگبار ] نجات یافت و هر کس از سوار شدن به آن تخلف کرد هلاک و غرق گردید.» شاهد مثال ما در روایت کلمه (نجی) است که صراحت در مطلوب ما دارد. 2- ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجی در برخی از منابع این روایت چنین نقل شده: «ان الحسین مصباح هدی و سفینة نجاة.» پیامبر اکرم می‌فرمایند: همانا حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است. در این روایت هم کلمه (نجاة) به صراحت بیان شده است 3- حدیث ثقلین : انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی ابدا . . . پیامبر اکرم می فرمایند : من دو چیز گرانبها در میان شما باقی می‌گذارم، کتاب خدا و عترت و اهل بیتم، تا زمانی که به این دو متمسک می شوید هرگز گمراه نخواهید گشت .. 4- وَ إِنَّ أَهْلَ بَيْتِي أَمَانٌ لأُمَّتِي[3] 5- علي مع الحق و الحق مع علي[4] روشن است که تبعیت از کسی که همواره با حق است و حق نیز همیشه با اوست موجب نجات و سعادت است. 6- علي مع القرآن و القرآن مع علي[5] روشن است تبعیت از کسی که همواره با قرآن بوده و قرآن نیز با اوست عین نجات و رستگاریست. 7- شيعه علي هم الفائزون یوم القیامة[6] منحصرا تنها شیعیان علی در روز قیانت رستگارانند . از این دست احادیث که ما را به سوی اهلبیت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) رهنمون می‌کنند، در منابع اهل سنت و شیعه فراوان یافت می‌شود و مطمئناً اگر برای شخصی ناجیه بودن مذهب تشیع ثابت شد دیگر نمی‌تواند دل در گرو محبت فرقه های دیگر بگذارد و هیچ عذر و بهانه ای از او پذیرفته نخواهد شد. @pasokhha منابع روایات در مطلب بعدی 👇
منابع مربوط به پاسخ سوال 222 📌 👇 لینک سوال و پاسخ: https://eitaa.com/pasokhha/489 منابع: [1]. سنن ترمذی، ج 4ابواب الایمان، باب افتراق الامه [2]. المعجم الكبير- ج ۳ - ص ۴۶ , مجمع الزوائد - ج ۹ - ص ۱۶۸ [3]. المعجم الكبير- ج ۷ - ص۲۲ , مجمع الزوائد - ج ۹ - ص ۱۷۴ [4]. مجمع الزوائد - ج ۷ - ص ۲۳۵ , شرح نهج البلاغة - ج ۱۸ - ص ۳۸ [5]. المستدرك على الصحيحين - ج ۳ - ص ۱۳۴ [6]. مجمع الزوائد - ج ۹ - ص ۱۷۳ مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
چندی پیش فتوایی منتسب به رهبر انقلاب درباره استحباب تعدد زوجات در شرایط فعلی جامعه در فضای مجازی منتشر شده بود. اخیرا جمعی که به دیدار معظم له رفته بودند از ایشان در اینباره سوال کردند که آیت الله خامنه ای با شنیدن آن برافروخته شده و متعجب گفتند: اصلا بنده همچین فتوایی ندارم و اصلا همچین چیزی را قبول ندارم؛ چه کسی این را گفته؟ آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند، که باعث دلسردی خانم ها می شود. جالب آن‌که رهبر انقلاب این نظر را در محل‌ کارشان هم اجرایی کردند و هشدار داده‌اند که افراد شاغل در بیت رهبری اگر همسر دوم اختیار کنند، اخراج می‌شوند. ————————— 223 📌 ❓سلام میخاستم بدونم این مستند هست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم همانطور که در متن فوق آمده است، این عبارات مستند به گروهی شده است که هیچ نام و نشان مشخصی از آنها بیان نشده است. نسبت به همه مطالبی که در موضوع و از مقام معظم رهبری تا این لحظه در فضای مجازی منتشر شده است، باید عرض کنیم : تا جایی که بررسی شد همه انتساب های فضای مجازی در این موضوع به مقام معظم رهبری و حتی کلیپی که در صفحه مجازی (ریحانه -مربوط به سایت خامنه ای دات آر) همه بر پایه تحلیل شخصی و برداشت های انتشار دهندگان است. و هیچ سخن صریحی در خصوص این مطالب که بصورت قطعی بر ما روشن کند که رهبر انقلاب چنین نظری دارند بیان نشده است. ❇️نکته مهم 1: دامن زدن برخی از خبرگزاری ها مثل فارس به این مسئله ، از باب شیوع بحث تعدد زوجات بوده و اینکه این مسئله دستمایه دشمنان و منافقان شده بود. و چه بسا برخی از خبرگزاری ها و ... با این حرکت سعی داشتند که نوک پیکان این موضوع مجازی را به سمت دیگری به جز مقام معظم رهبری هدایت کنند تا در آینده به ایشان استحباب چندهمسری و یا حتی جواز آن را نسبت ندهند و مورد سوء استفاده قرار نگیرد. ❇️نکته مهم 2: با وجود اینکه گفتیم انتساب هایی که تا کنون (تا این لحظه که پاسخ می دهیم) در فضای مجازی بوده بیشتر بر اساس برداشت شخصی بوده است باید عرض کنیم: برخی هم خلاف برداشت فوق ، با توجه به مستندات و یا برداشت های خودشان حرف دیگری می زنند. 🔸و مهم تر اینکه: آنچه مسلم است جواز چند همسری و تعدد زوجات یک بحث کاملا روشن و قرآنی است و هیچ مرجعی آن را به صورت کلی رد نکرده و نمی کند. حتی بصورت صریح در کلیپ منتشر شده از صفحه ریحانه سایت خامنه ای دات آی آر، آمده است که مقام معظم رهبری تعدد زوجات را جایز دانسته اما بخاطر اینکه کسی شرایطش را رعایت نمی کند توصیه به تک همسری می کنند. این یعنی در اصل مسئله حرفی نیست. بله چه بسا استحباب انجام آن را بتوان در قالب حکم شرعی تایید یا رد کرد. یعنی اینکه تعدد زوجات مستحب باشد به صورتی که هر مردی بخواهد ، انجام دهد بدون اینکه شرایطی را در نظر بگیرد و حقوق همسر اول خود را رعایت کند، این مورد تایید هیچ مرجعی نیست همانطور که مورد تایید قرآن و دین اسلام نیست. و همانطور که در آیه شریفه 3 سوره نسا آمده است شرط تعدد زوجات رعایت عدالت است. و طبق روایات این عدالت در نفقه است نه در محبت. ❇️نکته مهم 3: مباح بودن و جواز یک چیز است. مستحب بودن چیز دیگری است. در هر دو میتوان کار را انجام داد اما وقتی یک عمل مستحب باشد یعنی رجحان دارد و بهتر است به آن عمل بشود. وقتی ما می گوییم مثلا تعدد زوجات مستحب نیست، به معنای منع و حرام بودن نیست. بلکه به معنای این است که رجحان ندارد. جایز است اما رجحان ندارد . می توان انجام داد با شرایط خودش اما رجحان ندارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha همسردای |@havayeadam امام علی ع |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir