eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
355 دنبال‌کننده
342 عکس
88 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
333 📌 ❓سوال: حکم قرآن خواندن شخص جنب چیست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم خواندن آیات سجده واجب،حرام است و قرائت آیات دیگرمکروه است. حکم قرائت قرآن حائض: https://eitaa.com/pasokhha/45 مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
334 📌 ❓سوال: سلام‌.کسی کفاره روزه ماه رمضان رو تا سال آینده پرداخت نکنه آیا ساقط میشه؟سهوا و عمدا این مسئله رو توضیخ بدین بی زحمت.ایت الله خامنه ای کسی عمدا تا رمضان سال آینده قضای روزه اش رو نگیره حکم روزه سال های بعدش چیه کفاره باید بده؟اقای مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ سوال اول: خیر ساقط نمیشه. کسی که کفاره بر عهده اش امده است اگر چند سال هم بگذرد، همان یک کفاره بر عهده اش هست تا پرداخت نماید. مگر اینکه توان مالی نداشته باشد که باید صبر کند تا توان مالی بدست بیاورد. و اگر هم به دست نمی اورد ان گاه از او ساقط می شود. پاسخ سوال دوم: روزه های سال بعدش را سر جای خودش باید بگیرد. اما روزه های قضا را هم باید بعد از ماه رمضان قضایش را به جای آورد. و بخاطر نگرفتن روزه های قضا تا ماه رمضان بعدی ، به ازای هر روز باید یک مد طعام بدهد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
334 📌 ❓سوال: سلام.وقت بخیر ببخشید اگه من از کسی که بدون اجازه و غیر قانونی محصولات یه موسسه رو کپی میکنه محصولی دریافت کنم حکمش برای من چیه ؟؟! آیت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم اگر میدانید که کپی کردن بدون اجازه و غیر قانونی داره انجام میشه، شما نباید استفاده کنید. و با نگرفتن هم امر به معروف و نهی از منکر کنید مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
335 📌 ❓ سوال: سلام ببخشید،یه دخترخانمی نیازمند بوده ختم قرآن استیجاری گرفته الان از پسش برنیومده به کسای دیگه گفتن کمکش کنن،الان دوستاش دارن از ختم قرآن برمیدارن به نیت کسی که اجیر شده براش بخونن،آیا ممکنه در کنار نیت خودشون،نیت هدیه به روح اون مرحومم اضافه بشه؟مثلا خودشون گفتن ختم قران میخونیم ب نیت هرحاجتی که دارم و هدیه به روح اون مرحوم.یا نه فقط باید نیت خوندن برا مرحوم باشه.طرف هم هیچ چیزی قید نکرده فقط گفته قرآن بخونن براش نظر ایت الله مکارم و رهبر رو اعلام میکنید بی زحمت ✅ پاسخ: سلام علیکم باید طبق نذر عمل کنند. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
336 📌 ❓سوال: سلام من پارسال یه قرآن نذر ۱۴معصوم کردم برای حاجتی که حاجتم رو گرفتم که این ماه رمضان خوندمش وقتی خواستم ختمش کنم ثوابی که داره رو به گذشتگان هدیه کردم خواستم بدونم قبول هست یا فقط برای ۱۴ معصوم باید ختم می کردم.نظررهبر رو اعلام کنید لطفا ممنون ✅ پاسخ: سلام علیکم شما نذرتون رو انجام دادید و باید نیت چهارده معصوم داشته باشید. اما ثواب عمل خیری که به نیت چهارده معصوم انحام دادید رو به گذشتگان هدیه کنید مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
337📌 ❓سوال: سلام و طاعات قبول ان شاء الله.من خانوادی پر جمعیتی دارم که زکات و فطریه درکل حدود 700هزارتومن میشه که هرساله پدرم پرداخت میکنه امثال بنده خدایی که دخترش یه ساله درتهیه جهیزیه به سختی افتاده درخواست کردن که زکات وفطریه رو به ایشون بدیم آیا تعلق میگره یانه . مرجع آیت ونوری وایت خامنه ای البته این که دوتا مرجع اسم میبرم تعدای مقلد آقای نوری هستیم وتعدادی مقلد آقای خامنه ای.. ✅ پاسخ: سلام علیکم اول باید عرض کنیم اگر تمام این افراد خانواده نانخور پدر شما حساب می شوند فطریه شما بر عهده ایشان است و باید طبق نظر مرجع خودشون عمل کنند و کاری به اینکه هر کدام از شماها چه مرجع یدازید ، ندارد. و اگر برخی نانخور پدر شما نیستند، با فطریه ای که پدر شما میدهد، از خود شخصی که نانخور پدر شما نیست ، ساقط نمیشود. و هر کسی که باید پرداخت کند طبق نظر مرجع خودش عمل کند. استفاده زکات فطره: در تمام موارد مصرف زکات ، قابل استفاده است. و مستحب موکد است از فقرای شیعه باشد. و اگر اون شخصی که گفتید مخارج سال زندگی اش را نمیتواند بدهد و یا بدتر است، مشمول فسریه می‌شود مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
338📌 حکم از یک مرجع به مرجعی دیگر یا () ❓سوال: آیا می توان از مرجع تقلید زنده به مرجع تقلید زنده ی دیگر عدول کرد؟ آیا میتوان مرجع تقلید را تغییر داد؟ امام خامنه ای حفظه الله: 🔸س 31: آیا تغییر مرجع تقلید جایز است؟ ج) عدول از مجتهد زنده به مجتهد زنده دیگر بنا بر احتیاط واجب جایز نیست مگر این که اعلم یا محتمل الاعلمیه باشد. 🔸س: مى‌‌خواستم بدانم كه اگر شخصى بخواهد مرجع تقليد خود را به خاطر برخى ملاحظات عوض كند، آيا بايد اجازه مرجع تقليد را داشته باشد يا نه؟ ج) هر شخصى كه از مرجعى تقليد مى‌‌كند، در تغيير مرجع خود و احكام آن نيز بايد از نظر همان مرجع تبعيت نمايد. مطابق نظر آيت الله سيستاني 🔸پرسش: اگر بعد از انتخاب مرجع تصمیم به تغییر مرجع اعلم تر یا مساوی دیگری گرفته شود چه حکمی دارد ؟ آیا جایز است ؟ پاسخ: اگر اعلم باشد عدول واجب است و اگر مساوی باشند حتی در ورع مکلف مخیر است عمل خود را طبق فتوای یکی از آنها انجام دهد . 🔸پرسش: آیا می توان مرجع را بعد از سن تکلیف عوض کرد؟ اگر امکان دارد در چه صورت؟ پاسخ: چنانچه حجت شرعی دارید که مرجع شما اعلم از دیگران است نمیتوان از تقلید او عدول کرد و به هر حال فرقی بین تقلید قبل از تکلیف و بعد از آن نیست. مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي رجوع به مرجع زنده دیگر 🔸پرسش :نحوه تغییر مرجع از یک مرجع تقلید زنده به مرجع تقلید زنده دیگر چگونه است؟ پاسخ :در صورتی که اعلم بودن مرجع دوم ثابت شود باید مطابق فتوای او عمل کند. حکم تغییر مرجع تقلید [تغییر مرجع ] 🔸پرسش : تغییر تقلید از مجتهدی به مجتهد دیگر چه حکمی دارد؟ پاسخ : تغییر تقلید از مجتهدى به مجتهد دیگر ( یعنی: عدول)، جایز نیست بنابر احتیاط واجب، مگر آن‏که مجتهد دوم اعلم باشد و اگر بدون تحقیق عدول کرده باید بازگردد. عدم کفایت احتمال اعلمیت در عدول [تغییر مرجع ] 🔸پرسش : اگر مقلّد زيد باشيم، ولى احتمال اعلميّت بكر را بدهيم، آيا مى‌توانيم به بكر عدول كنيم؟ پاسخ : صرف احتمال اعلمیّت، مجوّز عدول نمى‌گردد. تغییر مرجع تقليد طبق نظر مراجع: 🔸پرسش ۶۶ . ابتدا مجتهدى را براى تقليد انتخاب كردم و بعد بدون تحقيق، از ايشان عدول نمودم، آيا تقليد من درست است؟ به طور كلى آيا تغيير مرجع تقليد اشكال دارد؟ آيات عظام امام، بهجت، سيستانى و فاضل: اگر مجتهد دوم اعلم يا مساوى با ايشان باشد، تقليد شما صحيح است. آيه اللّه  تبريزى: اگر مجتهد دوم اعلم باشد و يا احتمال اعلميت در او داده شود، تقليد شما صحيح است.[۲] آيات عظام خامنه اى، صافى، مكارم، نورى و وحيد: اگر مجتهد دوم اعلم باشد، تقليد شما صحيح است.[۳] تبصره. بر اساس نظر برخى از مراجع (بهجت و سيستانى)، رجوع به مساوى در غير موارد علم اجمالى به مخالفت قطعى جايز است. 🔸پرسش ۶۷ . كسى كه ابتدا بدون تحقيق از يك مجتهد تقليد كرده، آيا اكنون مى تواند به مرجع ديگرى مراجعه كند؟ همه مراجع: اگر شرايط مرجعيت را نداشته، بايد به مجتهد داراى آن شرايط، رجوع كند.[۴] [۱]. امام، تحريرالوسيله، ج ۱، م ۴؛ بهجت، توضيح المسائل، م ۶؛ فاضل، توضيح المسائل، م ۱۱؛ سيستانى، تعليقات على العروة، م ۱۱ و ۱۳٫ [۲]. استفتائات، س ۶۱٫ [۳]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س ۴۵؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۱۴؛ مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۱۴؛ نورى، تعليقات على العروة، م ۱۱؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۴٫ [۴]. العروة الوثقى، ج ۱، م ۳۷٫-(احكام تقليدوبلوغ،ص۷۳) منبع مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
339📌 عدم قدرت بر ادای نذر ❓سوال: سلام نماز و روزہ ھاتون قبول یہ نفر کہ برای این دورہ کرونا و برای سلامتی خانوادش نذر ھای زیاد و متنوعی کردہ الان با توجہ بہ این شرایط کہ نمی تونہ این نذر ھا کہ شامل خوندن روضہ و پختن آش و ... ھست رو ادا کنہ اگر بہ جای اون نذر پول اون رو بہ فقیر بدہ یا در راہ خیر خرج کنہ مشکلی دارہ ؟ مرجع : آیت اللہ مکارم ✅ پاسخ: سلام علیکم طاعات و عبادات شما هم قبول حق ببینید اگر ایشان صیغه نذر رو درست و کامل ادا کرده باشند که بگوییم انجام انچه نذر کرده اند بر ایشان واجب است، در شرایطی که گفتید هر مقدار امکان دارد ، نذر خود را همانطور که گفته اند، ادا کنند، و اگر به نحوی است که امکان ادای نذر وجود ندارد ، اگر نذر زمان داشته سعی کنند تا جایی که امکان دارد به نذر عمل کنند. مثلا اگر مجلس روضه مقدور نیست، اما پختن آش مقدور است، آش را بپزند و به در منازل ببرند. و اگر زمان خاصی نداشته، می توانند در زمان های دیگری نذر خود را ادا کنند. یک استفتاء از سایت ایشان: عدم قدرت بر ادامه ادای نذر پرسش : شخصى نذر نموده که مقداری شیر به عزاداران حسینى بدهد و هر سال مقداری بر آن اضافه نماید، بعد از چند سال، الان باید مقدار زیادی شیر بدهد. حال با توجّه به حجم و تساعد سالانه آن، تهیّه، پخت، و پخش و همچنین تهیّه وسایل پخت براى این شخص مقدور نمى باشد. با توجّه به شرایط فوق، آیا مى توان این نذر را تبدیل به نذر دیگرى براى عزاداران حسینى یا فقرا نمود؟ پاسخ : آن مقدارى را که مى تواند در میان عزاداران پخش کند، بقیّه را اگر ممکن است سفارش کند در جاهاى دیگر در مجالس عزادارى شیر بدهند. اگر آن هم ممکن نیست تبدیل به غذاى دیگر کند، بنابر احتیاط واجب. منبع مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
340📌 زن ❓سوال: سلام بنده بعد از زندگی مشترک از زادگاهم دور شده ام ، قصد بازگشت برای زندگی کردن به زادگاهم ندارم ، اجازه ترک وطن دارم؟ مرجع آیت الله خامنه ای ✅ پاسخ: سلام علیکم طبق استفتائاتی که از معظم له شده است و طبق فتوای ایشان پاسخ شما این است: ❇️نتیجه: زن تا وقتی که اراده ی اعراض از وطن نداشته باشد، می تواند وطن خود را حفظ کند. زن با ازدواج، تابع وطن همسر نیست مگر اینکه خودش اراده کند که کاملا تابع همسر باشد . زن بعد از ازدواج می تواند با توجه به اینکه می داند به وطن خودش برای زندگی بر نمی گردد، قصد اعراض از وطن کند و فقط در وطن جدید که با همسرش زندگی میکند را داشته باشد. فتاوای معظم له: صرف ازدواج زن و رفتن وی به خانه‌ی شوهر در شهر دیگر مستلزم اعراض از وطن اصلی‌اش نیست، بنابراین جوانی که با زنی از شهری دیگر ازدواج کرده است، هنگامی که این زن به خانه‌ی پدرش می‌رود، تا زمانی که از آنجا (وطن اصلی خود) اعراض نکرده، نمازش در آنجا تمام است. بلی اگر زن در انتخاب وطن و اعراض از آن تابع اراده‌ی همسرش باشد، قصد شوهرش برای او کافی است و شهری که همسرش با او برای زندگی دایم و به قصد توطن به آنجا رفته است، وطن وی هم محسوب می‌شود، و همچنین اعراض شوهر او از وطن مشترکشان با خروج از آن و رفتن به جای دیگر، اعراض او از وطن هم محسوب می‌گردد. (منبع ) سؤال: آیا زن در وطن و اقامت تابع شوهر است؟ ج: مجرد زوجیّت موجب تبعیّت قهری نمی شود، و زن می تواند در انتخاب وطن و قصد اقامت تابع شوهر خود نباشد. بله، اگر زن در انتخاب وطن و اعراض از آن تابع اراده همسرش باشد، قصد شوهرش برای او کافی است و شهری که همسرش با او برای زندگی دائم و به قصد توطّن به آن‌جا رفته است، وطن وی هم محسوب می شود و همچنین اعراض شوهر او از وطن مشترکشان با خروج از آن و رفتن به جایی دیگر، اعراض او از وطن هم محسوب می گردد، و برای اقامت ده روز در سفر، اطلاع او از قصد شوهرش مبنی بر اقامت ده روز با این فرض که وی تابع اراده شوهر است برای وی کافی است، بلکه اگر مجبور به همراهی با شوهرش در مدت اقامت در آن‌جا باشد، نیز حکم همین است. اجوبة الاستفتائات، سؤال ۷۰۴ مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
341 📌 حکم چشم ❓پرسش ۱۶۵. آيا سرمه چشم از زينت هايى است كه بايد پوشيده شود؟ ✅پاسخ: آيات عظام خمینی،  اى، و : اگر عرفا زينت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است. آيات عظام و : زينت محسوب مى شود و بايد پوشانده شود.[۲] آيه اللّه  : اگر نزد زنان كهنسال و يا نزديك به آنان متعارف است، پوشاندن آن واجب نيست و در غير اين صورت بايد پوشانده شود.[۳] آيات عظام ، و : پوشاندن آن واجب نيست.[۴] 📚منبع: [۱]. خامنه اى، استفتاء، س ۵۶۲؛ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س۱۷۰۷ و دفتر: امام و وحيد. [۲]. دفتر: بهجت و صافى. [۳]. تبريزى، صراط النجاة، ج۱، س۸۸۲ و ۸۸۳. [۴]. نورى، استفتائات، ج۱، س۵۴۲ و ۵۰۰؛ مكارم، استفتائات، ج۱، س۸۰۲؛ سيستانى، sistani.org، زينت، س۱۸.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان). مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
342 📌 حکم برای ❓سوال: سلام حتما برای وضو باید سرمه چشم را پاک کرد؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم طبق فتوای مراجع ، اگر داخل چشم سرمه زده شود، نیاز به پاک کردن نیست. اما اگر بیرون بود و جرم داشت و یا به قدری روغنی بود که مانع از رسیدن آب به پوست بود، باید بر طرف شود. 🔸استفتائات در این زمنیه: پرسش ۶۷ . مداد چشم و ريمل در هنگام وضو چه حكمى دارد؟ همه مراجع: براى وضو، ريمل و مداد بيرون چشم ـ اگر جرم داشته باشد ـ بايد برطرف شود؛ ولى برطرف كردن مقدارى كه داخل چشم است، لازم نيست. 🔸مطابق نظر آيت الله خامنه ای سؤال: بعد از استفاده از ریمل، هنگام وضو یا غسل، آیا باید تمامی مواد روی مژه پاک شود یا نه؟ اگر بعد از شستن زیر چشم رنگ گرفته باشد و کمی سیاه شده باشد، ولی هیچ جرمی نداشته باشد این سیاهی مانع وضو است یا نه؟ جواب: اگر جرم داشته باشد و مانع رسیدن آب به مژه یا پوست شود، باید برطرف شود. 🔸آیت الله مکارم شیرازی پرسش : آیا مداد چشم یا سرمه و مانند آن مانع برای وضو محسوب می شوند پاسخ : در صورتی که غلیظ و مانع رسیدن آب نباشد مانعی ندارد. در غیر این صورت باید برطرف شود منبع مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
343 📌 ❓سوال: با سلام آیا چیزی به عنوان همزاد وجود دارد یا نه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم «در مورد همزاد داشتن انسان ها، چند روایت وارد شده است. از جمله در روایات آمده که خداوند متعال به ابلیس فرمود: فرزندی به آدم نمی دهم، جز این که مانندش را به تو دهم، و هر آدمی، هم زاد شیطانی دارد.[1] در روایت دیگری آمده است که پیغمبر(ص) فرمود: چه بسا که هیچ کس نباشند جز آن که همزاد او از جنّ برای او گماشته شده است، گفتند: یا رسول اللَّه آیا برای شما هم هست؟ فرمود: برای من نیز هست، جز این که خدا یاریم داده که او تسلیم من شده است و مرا جز به نیکی واندارد(و من از او در سلامت هستم).[2] مقصود پیغمبر اکرم(ص) در این روایت، بر حذر داشتن دیگران از فتنه هم زاد و وسوسه و اغوای او است، و به ما آگاهی داده که او همراه ما است که تا حد امکان خود را از او نگهداریم. بنابراین، با توجه به این که خداوند پیامبران را برای هدایت بشر فرستاده، از طرفی هم شیطان و فرزندانش ساکت و خاموش ننشستند؛ بلکه کمین نمودند تا فرزندان آدم را به انحراف بکشند؛ بدیهی است شیطان تنها بر آن عدّه از انسان ها مسلّط می شود که آنان از یاد خدا غافل شوند. از این رو خداوند در قرآن می فرماید: و هر کس از یاد خدا روی گردان شود شیطان را به سراغ او می فرستیم، پس همواره قرین او است»![3] منظور روایات از همزاد یعنی هر انسانی که خلق می شود؛ همزمان هم یک شیطان هم خلق می شود. کار شیطان فقط دعوت و شیرین جلوه دادن معصیت است؛ لذا نمی تواند فردی را وادار به گناه کند. باید به این نکته توجه داشت که همزاد غیر از بختک است که بعضی معتقدند. در عقیده این افراد بختک گلوی انسان را در حد خفگی در خواب فشار می دهد که قطعاً چنین موجودی وجود ندارد. این مسئله حاکی از تحریک قوه تخیل فرد و یا بیماری تنفسی او است. همزاد هیچ آزار و اذیت فیزیکی به انسان نمی رساند و فقط او را به سمت گناه و معصیت دعوت می کند و انسان می تواند با ایمان و اعمال صالح او را ناامید کند. در قیامت عده ای از مجرمین گناهشان را به گردن شیطان انداخته و می گویند: شیطان باعث گمراهی ما شد. به فرموده قرآن شیطان می گوید: ما کانَ لِی عَلَیکمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُکمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لی فَلا تَلُومُونی وَ لُومُوا أَنْفُسَکمْ[4] من بر شما سلطه ای نداشتم جز این که شما را دعوت کردم و شما هم استجابت نمودید. پس مرا ملامت و سرزنش نکنید. خودتان را سرزنش کنید. 🔴نتیجه اینکه: همزاد به معنای عرفی که یک جن موجب بدبختی و مشکلات می شود و از بین بردن آن موجب رفع مشکلات است. یا جن یا هر موجودی دیگری به عنوان همزاد موجب ققل شدن کارها می گردد از نظر دین صحت ندارد. اما همزاد به معنای دینی، یعنی هر انسانی یک قرین دارد یک شیطانی در کنارش مدام او را وسوسه میکند و اینطور نیست که ما او را از بین ببریم. یا او ما را مجبور به چیزی می کند یا موجب می شود که کارهای ما خراب گردد. بلکه فقط وسوسه میکند و تنها چیزی که میتواند انسان را در برابر وسوسه ها ایمن کند، نور ایمان و انس و الفت با خدا و قرآن و اهلبیت علیهم السلام است. 📚پی نوشت: [1]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ‏60، ص 306، مؤسسة الوفاء، بیروت . لبنان، 1404 هـ. ق. [2]. همان، ص 298. [3]. زخرف، 36 آیه . [4]. ابراهیم، آیه 22. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
344 📌 ای ❓سوال: سلام وقتتون بخیر آیا کارکردن باشرکت به این صورت که بازیابی کنی براشون وزیرمجموعه بیاری جوری که ازفروش زیرمجموعه ات شرکت بهت پورسانت بده ماهیانه واینم بگم که محصولات ایرانی باشنو باعث هم بشه چندنفرو بیاری سرکاروبه درامد برسونی اشکال شرعی داره مرجع آیت الله مکارم شیرازی ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر پاسخ به سوال شما از استفتائاتی که از معظم له شده است در سایت ایشان: 🔸 فعالیت های بازاریابی شبکه ای پرسش : نظر حضرتعالی در مورد فعالیت های اقتصادی به صورت بازار یابی شبکه ای که با عناوین جدید و تغییراتی در روش اجرا، رایج گردیده و بعضا مدعی اخذ مجوزهای قانونی هستند، چیست؟ پاسخ : تنها در صورتي که بازاريابي به صورت شبکه اي و زير مجموعه اي نباشد و سود حاصله فقط به بازارياب اول تعلق گيرد اشکالي ندارد و غير آن جايز نيست. البته ممکن است در طرح هاي جديد، بعضي از اشکالات اين کار برطرف شده باشد ولي هنوز اشکال اصلي که استفاده بازارياب هاي بالواسطه مي باشد و نوعي اکل مال به باطل است وجود دارد. منـــبع 🔸در پی مطالبات عمومی در مورد یک فرع فقهی: متن کامل بیانات معظم له در مورد بازاریابی شبکه ای بحث درباره ی شبکه های بازاریابی یا بازاریابی شبکه ای به اتمام رسید و اکنون جمع بندی نهایی در این باره را که در 8 نکته خلاصه و جمع بندی شده است بیان می کنیم. بحث درباره ی شبکه های بازاریابی یا بازاریابی شبکه ای به اتمام رسید. اکنون جمع بندی نهایی در این باره را که در 8 نکته خلاصه و جمع بندی شده است بیان می کنیم: نکته اول: اساس تمام بازاریابی های شبکه ای و هرمی یکی است و همه آنها روی هرم دور می زند. همگی از خاصیت اعداد تصاعدی و اشکال هرمی استفاده می کنند، و اگر تفاوتی وجود دارد در مسائل حاشیه ای است و غیر مربوط به ماهیت آنها. نکته دوم: مشتری های این بازار غالباً کالا را بر اساس نیاز خود خریداری نمی کنند بلکه برای این است که در صف بازاریاب ها قرار گیرند و سود های کلان ببرند؛ در واقع همه فروشنده اند نه خریدار. نکته سوم: این بازاریابی ها هزاران هزار نیروی جوان را از کارهای تولیدی و حتی تحصیل به بیراهه می کشاند و تبدیل به یک واسطه ی حقیر مصرف گرا می کند. نکته چهارم: منابع آماری معروف خارجی و داخلی نشان می دهد که تنها عدد کمی از آنها سود کلانی می برند و اکثریت قاطع که گاه تا 99% پیش می رود محروم ها و ناکام ها هستند. نکته پنجم: این کار قطعاً مصداق «اکل مال به باطل» است و توجیهاتی که برای آن مطرح می کنند واقعیت ندارد و شبیه توجیهات و حیله های رباخواران است. بعضی آن را شبیه نوعی بخت آزمایی و قمار می­دانند؛ ولی ما می­گوییم قماری است که چند قمارباز حرفه ای در برابر عده ی کثیری قمارباز ناشی قرار دارند. آنهایی که در رأس هرم هستند مثل قمار بازهای حرفه ای اند و آنهایی که در انتهای هرم هستند همچون قمارباز های ناشی. نکته ششم: اگر دلیلی بر حرمت آن نباشد جز اینکه سبب ضرر و زیان گروه زیادی می­شود کافی است و حکومت اسلامی باید جلوی آن را بگیرد. نکته هفتم: جالب اینکه به تصدیق محققان، اداره کنندگان بازاریابی شبکه ای غالباً همان هرمی ها و گلدکوئیستی ها هستند. نکته هشتم: متاسفانه اخیراً اطلاعات نادرستی به شورای محترم نگهبان داده اند و فتوا بر جواز گرفته اند و وزارت صنایع و معادن به آن دامن می زند به دلایلی که روشن است و مخفی نیست. منـــبع مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
عفونت با ذکری از اهلبیت علیهم السلام ✅ برای از بین بردن عفونت های بدن، تکرار این دعا: يَا رَءُوفُ يَا رَحِيمُ يَا رَبِّ يَا سَيِّدِي 📚 مدرک و منبع: 18- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي إِسْرَائِيلَ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: خَرَجَ بِجَارِيَةٍ لَنَا خَنَازِيرُ فِي عُنُقِهَا فَأَتَانِي آتٍ فَقَالَ يَا عَلِيُّ قُلْ لَهَا فَلْتَقُلْ يَا رَءُوفُ يَا رَحِيمُ يَا رَبِّ يَا سَيِّدِي تُكَرِّرُهُ قَالَ فَقَالَتْهُ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهَا قَالَ وَ قَالَ هَذَا الدُّعَاءُ الَّذِي دَعَا بِهِ جَعْفَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ. ( نشانی : الکافي , جلد۲ , صفحه۵۶۱ ) حضرت رضا عليه السّلام فرمود: دختركى از ما (يا كنيزكى) در گردنش خنازيرى بيرون آمد (خنازير غده‏هائى است كه در زير گلو و گردن پيدا شود و از آن چرك مى‏آيد) پس كسى نزد من آمد و گفت: اى على (بن موسى الرضا) باو بگو: (اين دعا را) بخواند: «يا رؤف يا رحيم يا رب يا سيدى» و آن را تكرار كند، فرمود: پس اين كلمات را گفت و خداى عز و جل آن خنازير را از او برطرف كرد (راوى) گويد: فرمود: و اين دعا همانست كه جعفر بن سليمان با آن دعا كرد. (مصطفوى‏, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۴, ۳۴۶) 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
345 📌 ❓سوال: سلام،آیا میشه بجای کسی که سواد نداره تو چله زیارت عاشورا گروهی، شرکت کرد؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بله میتوان شرکت کرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
346 📌 حکم در ایام ❓سوال: سلام اگر غسل جنابت داشته باشیم و قبل ریختن غسل جنابت متوجه شویم که پریود شدیم میشود در همان دوره پریود غسل جنابت ریخت یا باید صبر کنیم بعد از تمام شدن پریود هر دو غسل را باهم بریزیم. مرجع رهبر ممنون ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما را با استفتائی که از مراجع معظم شده است پاسخ میدهیم: 🔸پرسش ۱۲۳ . آيا مى توان غسل جنابت را در حال حيض انجام داد؟ ▫️همه مراجع (به جز امام و خامنه اى): آرى، غسل جنابت در حال حيض، صحيح است و از جنابت پاك مى شود. ▫️آيات عظام امام و خامنه اى: بنابر احتياط واجب غسل جنابت در حال حيض صحيح نيست.[۲] 🔸پرسش ۱۲۴ . خانمى كه از حيض پاك شده و مى خواهد نماز بخواند؛ آيا پيش از غسل وضو بگيرد يا بعد از آن؟ ▫️همه مراجع: فرقى ندارد؛ ولى اگر پيش از غسل وضو بگيرد، بهتر است.[۳] تبصره. طبق فتواى عده اى از مراجع تقليد، غسل حيض نياز به وضو ندارد؛ ولى اگر حائض بخواهد وضو بگيرد و به استحباب عمل كند فتواى ياد شده در متن راهگشاى اوست. منبع: جهت مطالعه مفصل اینجا کلیک کنید. 📚 منابع: [۱]. مكارم، استفتائات، ج ۱، س ۸۷؛ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س ۱۶۳ و تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۱، م ۲۳۳، احكام الحائض. [۲]. خامنه اى، اجوبة، س ۱۷۵ وامام، تعليقات على العروة، ج ۱، م ۴۳، احكام الحائض. [۳]. توضيح المسائل مراجع، م ۴۶۶؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۴۷۲ و العروة الوثقى، ج ۱، احكام الحائض، م ۲۵.(احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان). مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
347📌 ❓سوال: سلام اگر ۴۰ تا زیارت عاشورا یا هر دعا دیگه نذر کنیم باید ۴۰ روز پشت سر هم باشه یا نه فرقی نمی کنه فقط تعداد ۴۰ تا بشه ✅پاسخ: سلام علیکم چون در نذر خود قید نکرده اید که پشت سر هم باشد یا نباشد، به هر صورت که بخوانید اشکالی ندارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
348 📌 ❓سوال: سلام ببخشید من یه سوال دارم اگر کسی وسط نماز یا قبل از نماز پیشانی اش جوش داشته باشد و موقع گذاشتن پیشانی روی مهر جوش بترکد و آب داخل جوش روی مهر بریزد آیا نماز باطل است ایا میتوان ادامه داد رهبر ✅پاسخ: سلام علیکم اگر جوش های صورت شما با خون همراه نباشد، اشکالی نداشته و نجس نیست. و اگر به همراه خون بوده، نماز ها را اعاده کنید. (قضاش رو به جا بیارید و مهر رو هم بشورید) استفتائات مرتبط: س) بعضى اوقات روى صورت جوش‌ هاى چرکى ظاهر مى‌شود آيا اين آبى که در اثر ترکاندن آنها بيرون مى‌آيد نجس است؟ اگر نجس باشد تکليف نمازهاى خوانده شده و مکانهايى که با دستم در ارتباط بوده چيست؟ ج) اگر با خون همراه نباشد، نجس نيست. س: حکم عفونت‌هايى که از جوشها خارج مى‌شوند چه حکمى دارند؟ ج) اگر همراه با خون نباشد، پاک است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
349 📌 ❓سوال: سلام میشه دریک مسئله ازیک مرجع تقلید دیگر تقلیدکرد (قبلا این مسئله روازمرجع خودش تقلید نکرده یعنی براش پیش نیومده،) مثلا تواین مسئله مرجع خودش گفته حرامه ولی مرجع دیگه که اعلم تره واعلمیتشم ثابت شدس گفته اشکال نداره ازاون تقلید کنیم؟؟؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم قبل از پاسخ باید عرض کنیم، اگر مرجعی وجود دارد که از مرجع فعلی شما اعلم است، و این اعلمیت با شهادت دو شاهد عادل و اشنای به فن اثبات شده و قول مخالف هم ندارد، بر شما واجب است از اعلم تقلید کنید. اما پاسخ سوال شما: ❇️حالت‌های مختلف مسئله 🔸1- فقیه در مسئله پیش‌رو، حکم به احتیاط واجب داده است در چنین وضعیتی مکلف دو حالت دارد: الف- در گذشته، به احتیاط بیان‌شده از جانب مرجع خود عمل کرده است. ب- تاکنون با مسئله مواجه نشده بود. راه‌حل: در هر دو صورت این مسئله، مانند تمام شرایطی که مرجع تقلید فتوایی برای مسئله بیان نکرده و حکم به احتیاط داده است، مکلف مخیر است یکی از دو کار ذیل را انجام دهد: الف- به احتیاط بیان‌شده از طرف مرجع خود عمل کند ب- به فتوای مرجع دیگری که اعلم یا مساوی مرجع خود باشد، مراجعه کرده و بدان عمل نماید. آیت‌الله مکارم‌شیرازی در این زمینه می‌فرمایند: «درصورتی‌که در آن مسئله طبق فتوای مرجع تقلیدش عمل نکرده یا عمل کرده، ولی مرجعش فتوای صریح ندارد، بلکه احتیاط واجب دارد، می‌تواند به فتوای مرجع دیگری که پس از مرجع او اعلم از دیگران است، عمل کند.» 🔸2- فقیه در مسئله پیش‌رو، فتوای خود را بیان کرده است در این شرایط مکلف سه حالت خواهد داشت: الف- مکلف در گذشته به فتوای مرجع تقلید خود عمل کرده است. ب- اولین‌بار است که مکلف با چنین مسئله‌ای مواجه می‌شود. ج- مکلف تکلیف را می‌داند، ولی تاکنون مبتلابه او نبوده و به آن عمل نکرده است. راه‌حل: در فرض‌های مختلف این مسئله، شرایط نیز متفاوت خواهد بود: الف- در حالت اول و زمانی که مکلف به فتوای مجتهد خود عمل کرده است، فقها سه نظر دارند: برخی مانند حضرات آیات تبریزی، خویی، شبیری‌زنجانی، وحیدخراسانی به صراحت اعلام می‌دارند که رجوع به دیگری در چنین حالتی جایز نیست. عده‌ای دیگر از فقها، مانند حضرات آیات خامنه‌ای، مکارم‌شیرازی و گلپایگانی عدم جواز را احتیاط واجب دانسته‌اند، اما گروه دیگری از مراجع مانند حضرات آیات فاضل‌لنکرانی و سیستانی مراجعه به دیگری را هر چند که مساوی با مرجع کنونی فرد باشد، جایز دانسته‌اند و آیت‌الله بهجت نیز در این مورد فرموده‌اند: «در صورت تساوی دو مجتهد در اعلمیت و اورعیت، در جمیع مسایل یا در بعض مسایل که ارتباط با هم ندارند، جایز است.» ب- اگر مواجهه مکلف با مسئله برای بار اول است، به فتوای مراجعی مانند حضرات آیات فاضل‌لنکرانی، نوری‌همدانی و سیستانی، می‌تواند به مرجعی اعلم و یا هم سطح مرجع خود رجوع کند. آیت‌الله سیستانی در استفتایی در مورد نماز می‌فرمایند: «اگر از هر جهت مساوی باشند، رجوع اشکال ندارد؛ زیرا در صورت تساوی دو مجتهد، مکلف می‌تواند عملش را طبق فتوای یکی از آن دو انجام دهد؛ مگر در مواردی مانند قصر و اتمام که باید احتیاط کند (جمع بخواند).» ج- مراجعی مانند حضرات آیات صافی‌گلپایگانی و گلپایگانی بر این نظرند که در مسایلی که یادگرفته، ولو عمل نکرده است، احوط (احتیاط واجب) ترک عدول به مساوی است. آیت‌الله تبریزی نیز به صراحت حکم می‌دهند: «در مسایلی که یاد گرفته، به غیر نمی‌تواند رجوع بکند.» مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
349 📌 ❓سوال: عقیقه چیست و چه احکامی دارد؟ ✅پاسخ : عقیقه قربانی کردن حیوان برای تولد بچه است . مستحب است که پدر و مادر برای اولادی که متولد می شود ،چه دختر باشد یا پسر عقیقه کنند، اما آداب و نکاتی که راجع به عقیقه وجود دارد : 1 - عقیقه باید گوسفند ، بز یا شتر باشد . حیوان دیگری مثل مرغ و امثال آن کفایت نمى کند. اگر شتر عقیقه کند، باید پنج یا شش ساله باشد . بهتر است شش سال یا بیش تر داشته باشد . اگر بز باشد ، یک ساله یا بیش تر باشد . اگر گوسفند باشد ، شش یا هفت ماهه باشد .بهتر است گوسفند لاغر نباشد و فربه باشد. هم چنین بهتر است گوسفند کور، و بسیار لنگ نباشد که راه رفتن برای او دشوار باشد. نیز مغز و شاخ گوسفند هم نشکسته و اخته هم نشده باشد. 2- مشهور میان علما آن است که : مستحب است براى پسر حیوان نر و براى دختر حیوان ماده عقیقه کنند. چنانچه حیوان غیر همجنس باشد ، صحیح است. 3- در استحباب عقیقه فرقى بین نوزاد اول و دوم و غیره نیست . بهتر است در روز هفتم نوزاد عقیقه نماید . تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده، بر پدر مستحب است برای فرزند عقیقه کند . اگر پدر و مادر عقیقه نکردند ، بعد از بالغ شدن بر خود شخص مستحب است که عقیقه کند . در روایات آمده است که در سلامت شخص تأثیر فراوان دارد. 4 - کسانى که قدرت مالى ندارند ، مستحب است هر زمانى که قدرت پیدا کردند، براى نوزاد خود عقیقه کنند. 5- مستحب است که گوشت عقیقه را بپزند و به مؤمنان اطعام نمایند . گوشت آن را خام تصدق نکنند. اگر چه خام هم بدهد ،خوب است ،ولی بهتر است که حداقل آن را با آب و نمک بپزند و به مؤمنان بدهند و در حق نوزاد دعا نمایند. نیز مستحب است استخوان های حیوان عقیقه شده را نشکند ،بلکه از بند ها جدا کند . 6- مکروه است که مادر و پدر و خواهر و برادر نوزاد (عائله پدر نوزاد) از عقیقه بخورند .کراهت، نسبت به مادر بیش تر است. بهتر است که عیال پدر و مادر هم که در خانه ایشان می باشند، از آن گوشت و طعام نخورند. 7- از مالیدن خون عقیقه بر سر طفل خود داری شود. 8- مستحب است در هنگام کشتن گوسفند عقیقه دعا بخواند. از امام صادق علیه السلام روایت شده: وقت ذبح عقیقه این دعا را بخواند: « بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ عَقِیقَةٌ عَنْ فُلَانٍ(به جای فلان اسم نوزاد را بگوید) لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ ». در روایت دیگری وارد شده که این دعا را بخواند :ْ «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ إِیمَاناً بِاللَّهِ وَ ثَنَاءً عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ الْعِصْمَةَ لِأَمْرِهِ وَ الشُّکْرَ لِرِزْقِهِ وَ الْمَعْرِفَةَ بِفَضْلِهِ عَلَیْنَا أَهْلَ الْبَیْتِ »پس اگر نوزاد پسر باشد بگوید: اللَّهُمَّ إِنَّکَ وَهَبْتَ لَنَا ذَکَراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِمَا وَهَبْتَ وَ مِنْکَ مَا أَعْطَیْتَ وَ کُلُّ مَا صَنَعْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا عَلَى سُنَّتِکَ وَ سُنَّةِ نَبِیِّکَ وَ رَسُولِکَ وَ اخْسَأْ عَنَّا الشَّیْطَانَ الرَّجِیمَ لَکَ سُفِکَتِ الدِّمَاءُ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین اللَّهُمَّ لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ و شعرها بشعره و جلدها بجلده اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لفلان بن فلان( اسم نوزادو پدر ش را بگوید). استخوان گوسفند عقیقه به گمان برخی از مردم باید استخوان های گوسفند عقیقه را دفن کرد. در حالی که چنین سفارشی در منابع اسلامی وارد نشده است. آیت الله خویی در منهاج در بحث عقیقه و حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان می فرمایند: چنین دستوری وجود ندارد. احکام زندگی، محمد حسین فلاح زاده ص130 دعای بعد از عقیقه: https://eitaa.com/pasokhha/1725 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه| شهادت علیه السلام علیه السلام تسلیت باد حجت الاسلام بندانی 🖤 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ 🖤 @havayeadam 🖤
350 📌 💠ذکر در شب معراج💠 ❓سوال: سلام. آیا خداوند در شب معراج، با گفتن «یا علی» با پیامبر(ص) خداحافظی فرمود؟! ❓و این روایت آیا صحیح است: 🔸یارسول الله،ما وقتی صحبتمون،حرفمون با یکی تموم میشه، پایان کلاممون، او را به خدا می سپاریم، به بیان پارسی می گوییم: خداحافظ و به زبان عربی می گوییم: فی امان الله اگر بدون خداحافظی کردن، در وسط سخن گفتن از او جدا بشیم، نوعی بی ادبی می پنداریم... شما وقتی در معراج با خدا هم صحبت شدید ، پایان جمله که نمی توانستید به ذات خدا عرضه بدارید:تو را به خدا می سپارم! آخرین جمله ی رد و بدل شده ، بین شما و خدا چه بود؟ 🔹حضرت فرمودند: پایان صحبت، خداوند سبحان به من "یاعلی" گفت،من نیز به خدای خود " یا علی" گفتم. این آخرین جمله بین من و ذات مقدس خدا بود. ✅پاسخ: سلام علیکم آنچه در پرسش آمده است در روایات وجود ندارد و به هیچ وجه صحیح نمی باشد. 🔸آنچه در برخی از منابع روایی آمده، درباره ی سوال پیامبر اکرم (ص) از خداست که ای خداوند، آیا علی است که دارد با من سخن می گوید یا تو هستی! 🔻روایت چنین است: از عبد الله بن عمر نقل شده است: از رسول خدا(ص) پرسیده شد خدا در شب معراج چگونه با تو سخن گفته و تو را مخاطب قرار داد؟ آن‌حضرت فرمود: «مرا به زبانی مانند زبان على بن ابی‌طالب مخاطب قرار داده سپس به من الهام کرد که بگو: پروردگارا! تو با من سخن می‌گویی یا [حضرت ]على (است که با من سخن می گوید)؟! سپس [خداوند] فرمود: اى احمد! من چیزى هستم ولى از همه چیزها فاصله دارم مانند چیزهاى دیگر نیستم و من به مردم قیاس نمی‌شوم و به موجودات تعریف نمی‌شوم. تو را از نورم آفریدم و على را از نور تو آفریدم او را به رازهاى نهانى دل تو آگاه کردم من کسى را به سوى دل تو دوست‌تر از على بن ابی‌طالب پیدا نکردم سپس با زبان على با تو سخن گفتم تا دلت آرام بگیرد».[1] ◻️🔺درباره سند و محتوای این روایت، باید به چند نکته توجه شود: 1. درباره سند این روایت باید گفت: این حدیث را «موفق بن احمد خوارزمى»‏ (م 568ق) نقل کرده است و بیشتر کتاب‌های معتبر شیعی نیز به طریق او نقل کرده‌اند. سند خوارزمی چنین است: «أخبرنا أبو القاسم نصر بن محمّد المقری، أخبرنا والدی قال: قال أبو علی عبد الرحمن بن محمّد النیشابوری: أخبرنی أحمد بن محمّد البغدادی - من حفظه بالدینور-، أخبرنا محمّد بن جریر الطبری، حدّثنی محمّد بن حمید الرّازی، أخبرنی العلاء بن الحسین الهمدانی، أخبرنی أبو مخنف لوط بن یحیى الأزدی، عن عبد الله بن عمر».[2] اگرچه در این روایت ارسال می‌باشد؛ چون ابومخنف(م 158ق)[3] اصلاً عبدالله بن عمر(م 48ق)[4] را درک نکرده است و بینشان فاصله زیادی بوده است. در مورد برخی راویان آن، از جمله محمد بن حمید الرازی اختلاف نظر وجود دارد، ولی چون بیشتر علمای حدیث - مانند سید ابن طاووس، اربلی و... - این حدیث را در کتاب‌های خود آورده‌اند و آن‌را رد ننموده‌اند، این روایت را می‌توان مورد پذیرش قرار داد. شیخ حرّ عاملی(م 1104ق‏)، بعد از نقل و قبول این روایت می‌گوید: «این روایت دلالت روشنی دارد به این که علی(ع) برترین مردم بعد رسول خدا(ص) است».[5] 2. در بخشی از متن عربی این روایت چنین آمده است: «یا رَبِّ أَنْتَ خَاطَبْتَنِی أَمْ عَلِی‏؟»؛ یعنی: پروردگارا! تو مرا مخاطب قرار دادى و با من صحبت می‌کنی یا این‌که على با من سخن می‌گوید؟ در برخی پایگاه‌ها مشاهده می‌شود که از ترجمه «أم علی» که به معنای «یا علی؟» به معنای استفهام است، برداشت نادرست شده است که گویا «یا علی!» به معنای ندائی آن در خداحافظی خداوند با پیامبر مورد استفاده قرار گرفته است! 3. خدای تعالی با پیامبر اسلام(ص) در شب معراج بر صدای علی(ع) تجلی نمود و با آن‌حضرت صحبت نمود. 4. گفتنی است؛ مستقیم صحبت کردن خداوند با پیامبران بدین معنا نیست که پیامبران، خدا را ببینند، بلکه مقصود این است که جبرئیل در این میان واسطه نبوده است. به دیگر سخن؛ صحبت کردن خدا با بشر یک تکلم خاصی است و مثل تکلم بشر نیست که خروج صوت باشد از حنجره، این نوع تکلم مربوط به موجود ممکن و مخلوق است که مجهز به تجهیزات جسمانی می‌باشند، بلکه تکلم درباره خدای سبحان عبارت است از تفهیم معنا برای پیامبر.[11] [1]. خوارزمی، موفق بن احمد، مقتل الحسین(ع)، ج ‏1، ص 75؛ قم، انوار الهدى‏، چاپ دوم‏، 1423ق؛ ابن طاووس، علی بن موسی، الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، محقق: عاشور، علی، ج ‏1، ص 155، قم، نشر خیام، چاپ اول، 1400ق؛ دیلمی، حسن بن محمد، ارشاد القلوب إلی الصواب، ج ‏2، ص 233 – 234، قم، الشریف الرضی، چاپ اول، 1412ق. [2]. مقتل الحسین(ع)، ج ‏1، ص 74 – 75. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
351📌 ❓سوال: با سلام و عرض ادب چند وقت پیش علی الحساب خمس سال را پرداخت کردیم، و حالا که حساب کردیم حدود سه چهارم به نماینده امام خامنه ایی پرداخت شده و یک چهارم همچنان نزد ما است. آیا می توانیم این مقدار را خودمان مصرف کنیم؟ مثلا به فقیر سید که آشنا هست پرداخت کنیم یا حتما باید اجازه بگیریم؟ امام خامنه ایی ✅پاسخ: سلام علیکم باید نسبت به آن یک چهارم از دفتر معظم له اجازه بگیرید. و ظاهرا دفتر ایشان هم برای سادات و فقرا مقداری اجازه می دهند. که البته باید شما تماس بگیرید و مطرح کنید . شماره دفتر مقام معظم رهبری در قم: 02537746666 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
352📌 ❓سوال: گرفتن چه مقدار سود در فروش کالا مجاز است؟ پاسخ طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله در تصویر فوق مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha