eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
358 دنبال‌کننده
362 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 750 ❓سوال: سلام سوال : اگر خانمی مقداری طلا و نقره داشته باشه که به صورت زیورآلات ازش استفاده میشه(مثل انگشتر،گردنبند و ...) ، باید زکات براشون بده؟ مرجع آقای مکارم شیرازی ✅پاسخ: سلام علیکم برای پرداخت زکات طلا و نقره باید به حد نصاب رسیده باشند ضمن اینکه زکات طلا و نقره شرایط خاصی هم دارد. نصاب طلا و نقره و شرایط اختصاصی آندو را طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی میگذارم بخونید: 🟪 نصاب زکات طلا پرسش : زکات طلا چند نصاب دارد؟ پاسخ : طلا داراى دو نصاب است: نصاب اوّل آن 20 مثقال شرعى است كه معادل 15 مثقال معمولى مى‏باشد، هرگاه به اين مقدار برسد و شرايط ديگر نيز در آن جمع باشد بايد چهل يك آن را (دو و نيم درصد) به عنوان زكات بپردازد و اگر به اين مقدار نرسد زكات ندارد. نصاب دوم 4 مثقال شرعى است كه 3 مثقال معمولى مى‏شود، يعنى اگر 3 مثقال به 15 مثقال اضافه شود بايد زكات تمام 18 مثقال را از قرار دو و نيم درصد بدهد و اگر كمتر از 3 مثقال اضافه شود فقط زكات 15 مثقال واجب است و زيادى آن زكات ندارد، همچنين هر چه بالا رود، يعنى اگر 3 مثقال اضافه شود بايد زكات تمام آن را بدهد و اگر كمتر اضافه شود مقدار اضافه زكات ندارد. 🟪 نصاب زکات نقره پرسش : زکات نقره چند نصاب دارد؟ پاسخ : نقره نيز دو نصاب دارد: نصاب اوّل 105 مثقال معمولى است كه اگر به آن مقدار برسد و شرايط ديگر در آن جمع باشد بايد چهل‏ يك آن را (دو و نيم درصد) به عنوان زكات بپردازد و اگر به اين مقدار نرسد زكات آن واجب نيست. نصاب دوم 21 مثقال است، يعنى اگر 21 مثقال به 105 مثقال اضافه شود بايد زكات تمام 126 مثقال را بدهد و هرگاه كمتر از 21 مثقال اضافه شود فقط زكات 105 مثقال واجب است و زيادى زكات ندارد، همچنين هر قدر بالا رود، ولى براى آسان شدن حساب اگر انسان دو و نيم درصد از طلا و نقره كه دارد بدهد زكاتى را كه بر او واجب بوده داده، گاهى هم بيشتر از مقدار واجب داده است. 🟪 شرایط اختصاصی زکات طلا و نقره پرسش : آیا در طلا و نقره علاوه بر شرایط عمومی زکات، شرایط خاصی دیگری لازم می باشد؟ پاسخ : در زكات‏ طلا و نقره علاوه بر شرايط عامّه وجوب زکات، دو شرط اختصاصی دیگر لازم می باشد: یکی آنكه طلا و نقره به صورت «سکّه» باشد و معامله با آن رواج داشته باشد، بنابراين سكّه ‏هايى كه رواج معامله ندارد زكات به آن تعلّق نمى‏ گيرد. و دوّم آنكه انسان يك سال تمام مالك مقدار نصاب باشد و اگر وارد ماه دوازدهم شود احتياط مستحب آن است كه زكات آن را بدهد، امّا اگر قبل از گذشتن يازده ماه آن رابفروشد، يا از نصاب بيفتد، يا در اختيار او نباشد، زكات به آن تعلّق نمى ‏گيرد؛ همچنين اگر آن را با چيز ديگرى عوض نمايد، يا آنها را آب كند و از صورت سكّه خارج سازد، امّا اگر سكّه‏ هاى طلا و نقره را به سكّه‏ هاى طلا و نقره ديگرى عوض كند احتياط واجب آن است كه زكات آن را بپردازد. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 751 ❓سوال: سلام، کربلا کجاها نماز کامله؟ مرجع: حضرت‌آقا ✅پاسخ: سلام علیکم احکام نماز کامل در کربلا، طبق فتوای آیت الله خامنه ای رو در پاسخ میگذارم مطالعه کنید: 🟪نماز و روزه در اماکن تخییر 🔺س۱۵۴. محدوده حریم اماكن تخییر (مكه، مدینه، كربلا، كوفه) كه مسافر می‌تواند در آنها نماز را كامل بخواند چه‌قدر است؟ مشخص بفرمایید. ج) در تمام دو شهر مكّه معظمه و مدينه منوّره فعلی و همچنين در مسجد كوفه و حائر حسينی حكم تخيير بين قصر و اتمام برای مسافر جاری است. 🔺س۱۵۵. نماز مسافر در حرم امام حسین(ع) در چه محدوده مخیر بین قصر و اتمام است؟ ج) تمام روضه شريفه داخل حرم را كه از طرف بالای سر و پايين پا منتهی به پنجره‌ها و درها و رواق می‌شود از طرف پشت سر تا مسجد امتداد دارد، شامل می‌شود. 🔺س۱۵۶. حکم نماز در کربلا (داخل صحن شریف) از نظر شکسته یا کامل خواندن چیست؟ ج) نماز داخل صحن شريف برای مسافر شکسته است. 🔺س۱۵۷. در اماکنی که نمازگزار بین کامل و شکسته خواندن نماز مخیّر است همچون مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) وحائر حسینی(ع) و مسجد كوفه، اگر کسی کمتر از ده روز بماند، آیا بدون قصد ده روز جایز است روزه بگیرد؟ ج) حکم تخيير در اماکن چهارگانه اختصاص به نماز دارد؛ و روزه‌ی مسافری که قصد اقامت ده روز نکرده، صحيح نيست. 🔺س۱۵۸. آیا در مدت پنج یا شش روزی که در مکّه هستم می‌توانم روزه بگیرم؟ حکم آن در مدینه چیست؟ ج) اقوی عدم جواز روزه مستحبّی در سفر است، مگر در موارد معيّن، که از جمله آن سه روز روزه گرفتن برای برآورده‌شدن حاجت در مدينه است؛ و احتياط مستحب آن است که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه روزه بگيرد؛ و مادامی که قصد اقامت ده روز نکرده باشد، روزه ماه رمضان صحيح نيست. 🔺س۱۵۹. در اماکنی که بین شکسته و کامل خواندن نماز مخیّرند، آیا بهتر است که مکلّف نمازش را شکسته بخواند یا کامل؟ ج) تمام خواندن، افضل است. 🔺س۱۶۰. آیا به نظر حضرتعالی تخییر در اماكن اربعه ابتدایی است یا استمراری؟ ج) استمراری است. 🔺س۱۶۱. کسی که در اماکن تخییر نماز چهار رکعتی از او فوت شده، بنابر قاعده «هرطور فوت شده قضا کن» آیا بین شکسته یا کامل قضا کردن مخیّر است؛ یا واجب است به‌صورت شکسته قضا کند؟ ج) اگر قضای آن را در اماکن تخيير به‌جا آورد، بين شکسته و کامل خواندن مخيّر است؛ ولی در غير اماکن تخيير، احتياط واجب آن است که شکسته قضا کند. اجوبه الاستفتائات. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💕 حرفهای دختر شهید مدافع امنیت نادر بیرامی: بابام عاشق حاج قاسم بود.... 😭😭😭 دوست داشت پرچم ایران همیشه بالا باشه😭 الهی بمیرم برای اون عزت نفست، برای بغضت، برای اشکی که نمی خواستی جلوی دوربین بریزی 😭 💞 دورهمی حــواے آدمی ها 🌱💕 ❤️ @havayeadam 💚
❓ آیا جواب سلامِ پیامکی واجب است؟ ✅پاسخ: جواب سلام جز در ملاقات حضوری، مکالمه تلفنی و مانند آن واجب نیست. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🌐 Wikizendegy ویکی زندکی | دانشنامه عمومی سبک زندکی 💠جایی برای روایت و گزارش کامل و درست از 🕌 هنر و معماری‏ 💍 آداب و رسوم‏ 🥗خوراک و سفره‏ 🏕محیط زیست‏ 🚃اخلاق اجتماعی‏ ⚽️اوقات فراغت‏ 🍶بهداشت و تندرستی‏ 👨‍👩‍👧‍👦خانواده‏ 🕋دین و معنویت‏ 🙅‍♂زبان و ادبیات‏ 🚥فرهنگ شهروندی‏ ⛽️کسب و کار‏ 🎎مشاهیر و نام‌آوران‏ 🛍مصرف و مد‏ 💈مناسبات اجتماعی‏ و.... ☘با ویکی زندگی همراه بشین👇 https://eitaa.com/joinchat/2746155040C28956da9f2 🌱
📌 752 ❓سوال: سلام بنده طلبه هستم و مقلد حضرت آقا امسال انتقالی گرفتم یه شهر دیگه که مسافت ۸ فرسخ رو طی میکنم و فقط این سال تحصیلی در این شهر هستم (حدود ۸-۹ ماه) فعلا دارم هر هفته رفت و آمد میکنم جمعه عصر میام و چهارشنبه میرم ولی این همیشگی نیست و ممکن هست که در ایام امتحانات یا ایام زمستان چند هفته این رو بمونم و رفت و آمد نکنم. لطفا بفرمایید حکم نماز و روزه من چطوره؟ کثیر السفر محسوب میشم یانه؟ اینجا برام حکم وطن رو داره یا خیر؟ ✅پاسخ: سلام علیکم ضمن تشکر از سوال شما به صورت مشخص پاسخ شما در دو سوال زیر بیان شده است: 🔺 اساتيد و دانشجويان، در صورتي كه كمتر از ده روز در محل درس و تدريس يا خوابگاه مي‌مانند: 🔸آيت‌الله خامنه‌اي: در سفر برای تحصيل علم حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است(۱) اعم از اين که سفرشان هفتگی باشد يا روزانه. ولی کسی که برای کار آزاد يا اداری مسافرت می‌کند، اگر بين وطن يا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل يک مرتبه رفت و آمد نمايد، بايد نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحيح است. و اگر بين دو سفری که برای کار کردن میرود، ده روز در وطن يا جای ديگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه میرود، نمازش شکسته است و نمی‌تواند روزه بگيرد. ولی چنانچه قبل از این سفر کاری ، یک سفر شخصی رفته باشد، نماز در سفر شخصی شکسته و در سفر کاری پس از آن تمام است؛ ولی با این حال، احتیاط به جمع بین قصر و تمام، در این سفر کاری، ترک نشود. ۱. افرادی که چنین وضعیتی دارند، بارعایت شرایط می‌توانند به فتوای مجتهد دیگر رجوع کنند و در صورت عدم رجوع، مقتضای احتیاط جمع بین نماز قصر و تمام است و در ماه رمضان باید احتیاطاً روزه بگیرند و بعداً قضای آن روزه را نیز بگیرند. (۱/۱) 🔺 نماز در محل تحصیل سؤال: آیا محل تحصیل دانشجویی که در خوابگاه می باشد، به صورتی که پنج روز در هفته در محل تحصیل زندگی می‌کند، حکم را دارد؟ 🔸جواب: محل تحصیل یا زندگی موقت، وطن نیست، البته اگر بنا دارد حداقل یک سال به طوری اقامت داشته باشد که عرفا مسافر محسوب نشود، بدون نیاز به قصد اقامت ده روزه، نماز تمام است. ✍️ نتیجه: همانطور که ملاحظه کردید حکم شما احتیاط است و جمع بین نماز کامل و شکسته. اما با توجه به اینکه احتیاط است، شما می توانید به مراجعی که در همین زمینه فتوا دارند مراجعه کرده و طبق آن فتوا عمل کنید. مثلا اگر مرجعی حالتی که شما گفتیدرا دائم السفر می داند و فتوا داده است، شما میتوانید در امور سفر به ایشان مراجعه کرده و از ایشان تقلید کنید و بر طبق فتوای ایشان عمل کنید. برای مشاهده و مطالعه فتاوا و نظر سایر مراجع در نماز و روزه دانشجو و طلابی که برای تحصیل سفر می کنند به این لینک مراجعه کنید: کلیک کنید https://hadana.ir/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%81%D8%B1/ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 753 ❓سوال: سلام سلام در نافله مغرب و عشا میشه سوره توحید رو نخوند و فقط حمد رو خوند؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در نماز مستحبی خواندن سوره لازم نیست ، اگر چه آن نماز به واسطه نذر کردن واجب شده باشد، ولی در بعضی از نمازهای مستحبی مثل نماز وحشت که سوره مخصوصی دارد، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار کرده باشد، باید همان سوره را بخواند. هدانا پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 754 ❓سوال: سلام و خداقوت بعداز مسح سر چون حس کردم سریع انجام دادم و احتمال زیاد دادم که قسمت جلوی سر حدود مثلا ۲ سانتی تا محل پیشانی نکشیدم مجدد اون قسمت رو دست کشیدم بعداز نماز به خاطر شک و تردید به این که درست بوده یا نه ، مجدد وضو و نماز آیا مسح مجدد با توجه به این که باید جای مسح خشک باشد درست است ؟ یا خیر سوال بعدی این که برای جواب سرچ کردم در سایت حضرت امام نکته ای دیدم که تا الان از افرادی که احکام میگن حتی در حوزه یا مساجد نشنیده بودم 👇👇👇 مسح سر و پاها باید با رطوبتی که از آب وضو در دستها مانده، کشیده شود و اگر رطوبتی باقی نمانده نمی‌تواند دست را با آب تر کند، بلکه باید دست را با رطوبتی که در ریش یا ابرو هست مرطوب کند و مسح نماید، و احتیاط (واجب) آن است که مسح سر با دست راست باشد، ولی کشیدن مسح از بالا به پایین لازم نیست. پیش اومده برای بنده که به نظرم خیسی کف دست برای مسح پا کم هست که به صورت یا ساعد دست ، دست کشیدم (چون قبلا این طور شنیده بودم ) و بعد مسح پا کشیدم سوم این که قبل از وضو گرفتنم ، مادرم گفت که جایی خانمی داشت احکام می گفت ، گفته که موقع کشیدن مسح سر ۲ سانت به پیشونی نباید مسح کشید و آب سر و صورت نباید به هم برسید من گفتم نشنیدم و این مسئله رو در قسمت بعدی ( پیام بالا) دیدم از آن جایی که مسح پاها باید با رطوبتی که از آب وضو در کف دو دست باقی مانده صورت بگیرد، لذا باید هنگام مسح سر، دست به قسمت بالای پیشانی نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا این که‌رطوبت دست که هنگام مسح پا به آن نیاز دارد با رطوبت صورت مخلوط نشود. ✅پاسخ سلام علیکم جواب سوال اول: اگر شک از روی وسواس نباشد مسح را دوباره بکشید، ولی باید توجه داشته باشید که محل مسح باید خشک باشد جواب سوال دوم: نظر آیت الله خامنه‌ای: مسح سر و پاها باید با رطوبتی که از آب وضو در دستها مانده، کشیده شود و اگر رطوبتی باقی نمانده نمی‌تواند دست را با آب تر کند، بلکه باید دست را با رطوبتی که در ریش یا ابرو هست مرطوب کند و مسح نماید، و احتیاط (واجب) آن است که مسح سر با دست راست باشد، ولی کشیدن مسح از بالا به پایین لازم نیست. سایر مراجع (به جز خوئی، تبریزی، زنجانی، سیستانی): اگر رطوبت کف دست فقط به اندازه مسح سر باشد، می‌تواند سر را با همان رطوبت مسح کند و برای مسح پاها از اعضاء دیگر وضو رطوبت بگیرد. (بهجت:) و بنا بر احتیاط واجب باید اوّل از تری موی ریش و ابرو کمک بگیرد و اگر در آنها تری نبود از دستها رطوبت بگیرد. (خوئی، تبریزی، زنجانی، سیستانی:) برای مسح پاها از ریش خود رطوبت بگیرد. جواب سوال سوم: رطوبت مسح سر نباید به رطوبت صورت متصل بشود. حالا اینکه گفته اند دو سانت از باب حصول یقین است و الا شما میتونید نزدیکتر هم بکشید به شرط اینکه یقین داشته باشید به آب وضوی صورت اتصال پیدا نمیکنه. مطالعه بیشتر: https://hadana.ir/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%89-%D9%85%D8%B3%D8%AD-%D8%B1%D8%B7%D9%88%D8%A8%D8%AA%D9%89-%D8%AF%D8%B1-%D9%83%D9%81-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF/ پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 755 ❓سوال: سلام یه فرد سنی به خواستگاری یه دختر شیعه اومده حالا اون دختر خانوم اگه بخواد قبول کنه به خاطر سنی بودن اون فرد مشکلی پیش میاد؟ ازدواجشون درسته؟ ✅پاسخ: سلام علیکم 🔸همه مراجع (به جز تبريزى و وحيد): اگر بترسد كه بر اثر ازدواج با او به گمراهى بيفتد، جايز نيست و در غير اين صورت، ازدواج با او كراهت دارد. 🔸آيات عظام تبريزى و وحيد: اگر بترسد كه بر اثر ازدواج با او به گمراهى بيفتد، جايز نيست و در غير اين صورت، بنا بر احتياط واجب، با او ازدواج نكند. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 756 ❓سوال: باسلام خدمت مدیریت محترم گروه بنده ی نذری کرده بودم که اگر حاجت روا بشم اولین حقوق رو بدم به ی بنده خدایی از اقوام که سرطان داشتن. ..الان که ما حقوق گرفتیم این بنده دوماهه که فوت کردن. .. آیا لازمه دیگه ما ادای دین کنیم ✅پاسخ: سلام علیکم با توجه به اینکه شرایط نذرتون به صورت کامل محقق نیست، دیگه تکلیفی بر شما نیست و نیاز به انجام مورد نذر هم نیست. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸جوابِ سلام پیامکی ⁉️ اگر کسی در نامه یا پیامک ابتدا سلام نموده و بعد مسئله ای بپرسد، آیا جواب دادن به آن واجب است؟ ✅ جوابِ سلام، جز در ملاقات حضوری، مکالمه تلفنی و مانند آن، واجب نیست. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 757 ❓سوال: سلام چرا ذات حق از ما مخفی است ؟ آیا این معنا به ظاهر بودن خدا منافات ندارد ✅پاسخ: سلام علیکم آیت الله صافی گلپایگانی در تفسیر دعای اللهم عرفنی نفسک، در مورد شناخت خدا چنین میفرماید که میتواند پاسخ شما هم باشد: اگر گفته شود: با اینکه خدا اظهر اشیا است؛ بلکه ظاهر حقیقی و بالذات اوست، چگونه بر بسیاری مخفی و پنهان است؟ پاسخ این است که: این خفا عکس‌العمل ظهور است و این پنهانی از فرط آشکاری و نمایانی، و این بُعد و دوری در اثر کمال قرب و نزدیکی است. دوست نزدیک‌تر از من به من است / وین عجب‌تر که من از وی دورم چه کنم با که توان گفت که دوست / در کنار من و من مهجورم به طور مثال گفته‌اند: ماهیان دریا نزد ماهی دانایی رفتند و به او گفتند همیشه می‌شنویم که به ما می‌گویند: حیات شما از آب است، آب را به ما بنمایان. آن ماهی جواب داد: شما چیزی غیر از آب به من نشان دهید تا من آب را به شما نشان دهم. جهت دیگر که این گونه خفا و نهانی را موجب می شود، این است که هر چیزی به ضد خود معروف و شناخته می‌گردد؛ «تُعْرَفُ الْأَشْیآءُ بِأَضْدادِها»؛ مثلاً روشنایی و نور به ظلمت و تاریکی، علم به جهل، و صحّت و تندرستی به بیماری شناخته می‌شوند؛ امّا اگر چیزی را ضد نباشد، شناسایی او بر بسیاری پنهان می‌ماند و چون خدا را ضدّی نیست، هیچ‌گاه جهان بی‌خدا نبوده و نخواهد بود، لذا اثر فیض خدا در پیدایش این جهان و بقا و پایداری آن ناشناخته می‌ماند و کمال ظهور موجب خفا می‌گردد. سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد / آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد گوهری کز صدف کون و مکان بیرون بود / طلب از گم‌شدگان لب دریا می‌کرد بی‌دلی در همه احوال خدا با او بود / او نمی‌دیدش و از دور خدایا می‌کرد پاسخ تفصیلی پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 758 ❓سوال: سلام و خداقوت ( درباره عقیقه ) ناهار مهمان بودیم، بعداز غذا خالم گفت یادم گوشت عقیقه مال تو یا آجیت بود سوال چون بنده خبر نداشتم و اون طرف یادش رفته بود که من نباید بخورم، آیا دیگه تکلیفی به گردن مون نیست ؟ سوال دوم در سوالات بالا درباره عقیقه خوندم، گفته شده بود که برای عائله پدر مکروه هست، من و خواهرام ، هر کدوم برای خودمون انجام دادیم ( حقوق خودمون ) و مثلا بنده گوشت عقیقه برای خودم رو ،، من و مامان و بابام نخوردیم شنیده بودیم خود شخص و مادر پدر نباید بخورن کراهت داره،، خواهرام خوردن ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ سوال اول: با توجه به اینکه اصل خوردن گوشت عقیقه در فرضی که گفتید، مکروه است تکلیف خاصی هم بر عهده شما نیست. پاسخ سوال دوم با توجه به اینکه شما خودتون انجام دادید، خواهر و برادر و خانواده واجب النفقه شما نبودند که کراهت داشته باشد. و در کل برای تمام این افراد خوردن گوشت عقیقه فقط کراهت دارد و حرام نیست و مشکلی ایجاد نمی کند. حکم خوردن گوشت عقیقه: کراهت دارد که پدر و مادر فرد عقیقه شده از گوشت عقیقه بخورند و این کراهت برای مادر بیشتر است. همچنین مکروه است که واجب النفقه های پدر از این گوشت تناول کنند. مثلا خواهر و برادر این فرد که هنوز واجب النفقه پدر هستند، کراهت دارد از این گوشت بخورند ولی اگر این خواهر و برادر ازدواج کرده باشند یعنی واجب النفقه نباشند، اشکالی ندارد که بخورند. بهتر است کسی که عقیقه شده نیز از این گوشت نخورد. مکروه است که پدر و مادر و واجب النفقه های پدر از اجزای باقی مانده حیوان عقیقه شده مثل کله و پاچه ها و جگر و... استفاده کنند. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 759 ❓سوال: سلام خسته نباشید ببخشید آیا تبلیغ کردن گروه خود، بدون اجازه در گروهی که بدون اجازه درگروه ما تبلیغ گروهشو کرده حرامه؟ و اینکه آیا تماس دست با قرآن بدون وضو در گوشی اشکال داره؟ اگر گوشی محافظ صفحه داشته باشه اشکالش رفع میشه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ سوال اول: مسائل اینچنینی تابع قوانین گروه است. اگر گروهی تخلف کرده شما هم یک حق متقابل پیدا می کنید. پاسخ سوال دوم: تماس متن قرآن از روی صفحه گوشی، مس قرآن به حساب نیامده و اشکالی ندارد که بی وضو صورت بگیرد. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🎧 حکم گوش دادن به آهنگ رپ ❓سؤال: آیا گوش دادن آهنگ رپ که در باره ایران و شهدا خوانده می شود حرام است؟ ✅جواب: به طور کلی موسیقی ای حرام است که مضل عن سبیل الله باشد، یعنی به سبب ویژگی هایی که دارد، انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور کند و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
💕 ◽️تکنیک های 🔸 مطالعه تکنیک اول () و راهکارهای آن 🔸مطالعه تکنیک دوم () و راهکارهای آن •┈┈❀🍃♥️🍃❀┈┈• 🔶تکنیک سوم: مطالعه راهکار اول راهکار دوم: 2- با هم قرار بگذارید. فکر نکنید که همسرتان توانایی ذهن خوانی دارد و از آنچه شما می‌خواهید با خبر است. مادامی که شما به زبان نیاورید و در موردش با وی به توافق نرسید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که او به چیزی که شما می‌خواهید عمل کند. 💟 همسرانه حوای آدم 💞 دورهمی حــواے آدمی ها 🌱💕 ❤️ @havayeadam 💚
❓ اگر موبایل شخصی در نماز زنگ بخورد و آن را از جیب خود درآورد و روی صفحه آن نگاه کند و آن را قطع کند، نمازش باطل است؟ ✅جواب: باطل نیست. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 760 ❓سوال: سلام شبتون آروم سوالی رو داشتم خدمتتون شما فرض بگیرین یه کانال بسیار خوبی هست ولی در عین حال که محتوای بسیار خوبی رو در خودش جای داده ، اما هیچ جا ننوشته که آیا کپی از این محتوا آزاده یا حرام؟! اینکه هیچ ، بعد پی وی خودشونم وارد نکرده که لااقل بریم ازشون بپرسیم اینجا تکلیف ما چیه ؟ ---
مقام معظم رهبری


✅پاسخ: سلام علیکم در این شرایط از این جهت تکلیفی ندارید و برداشتن مطلب نیاز به اجازه ندارد. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 761 ❓سوال: سلام اگه در سفر کاری ، نماز اول خوندن من باعث ایجاد مشکل برای دیگری بشه ایراد داره، مثلن در سفری که به شهر مجاور خودمون برای شرکت در مراسمی رفته بودیم نزدیک اذان بود من به یکی از مسئولین خانم دانشگاه گفتم من نمازمو بخونم بعد بریم، ایشون میخواستن دخترشون ببرن مدرسه دیرشون شده بود، ایا کار درستی کردم گفتم نمازم رو بخونم بعد بریم یا خیر? من نمازم رو‌ خوندم بعد حرکت کردیم ، مدرسه دخترش دیر شده بود. ✅پاسخ: سلام علیکم در اینگونه موارد اشکالی ندارد که نماز را کمی به تاخیر بیاندازید زیرا جنبه حق الناس دارد. رعایت نماز اول وقت مستحب است، اما رعایت حق الناس واجب است. اگر ضرورت و عذری پیش آید به مقداری که برطرف شود تاخیر انداختن نماز اشکالی ندارد اما بدون عذر بهتر است نماز به تاخیر نیفتد. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 762 ❓سوال: سلام شبتون بخیر اگر بدن اندازه دو تا سه نقطه نجس شده باشه و یادش رفته که تطهیر کنه و لباس باهاش برخورد داشته اشکال داره؟ اگر بعد یادش بیفته و اون قسمت رو تطهیر کنه لباسی که از قبل تنش بود با خیسی که تطهیر شده برخورد داشته باشه لباس کثیفه یا تمیز؟ نماز خوندن باهاش چه حکمی داره؟ رهبر ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شماهم بخیر اگر این چند جایی که نجس شده، از یک بند انگشت سبابه بیشتر نباشد، نماز خواندن با آن اشکالی ندارد. اما اگر مجموع این چندجا از یک بند انگشت بیشتر میشود، نماز باطل است و باید اعاده شود. حال اگر از یک بند انگشت کمتر بوده، اما تر (خیس) بوده و به لباس سرایت کرده و با همان لباس نماز خوانده شده، باز هم موجب بطلان نماز است و باید اعاده شود. اگر بدن رو تطهیر کنه و همان لباسی که تنش بوده به خیسی بدن بخوره، اینجا دو حالت داره: یا قبلا لباس از نجاست بدن، نجس شده، که اینجا اگر با بدن برخورد کنه باز هم نجاست سرایت میکنه. اما اگر نمیدانیم که قبلا به لباس سرایت کرده، یا اینکه یقین داریم لباس خشک و پاک بوده، تماس با تری بعد از تطهیر مشکلی ایجاد نمیکنه. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 763 ❓سوال: سلام من وقتی دستم نجس میشه بعد می شورم خب شیر آب هم نجس میشه آب میریزم روش آبش می پاشه رو دستم نجسه من خیلی سر این موضوع وسواسی شدم دارم دیوونه میشم چیکار کنم؟ آقای خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم همان بار اول که شستید پاک است و باقی موارد هم پاک است و نیاز به حساسیت نیست. سوال: آیا این گفته درست است که وظیفه شخص وسواسی اعتنا نکردن به وسواس می باشد، و هر جا در طهارت چیزی دچار شک شود باید بنا را بر پاک بودن آن چیز بگذارد، بلکه حتی اگر در موردی یقین به نجاست پیدا کرد – که معمولا برای سایر مردم در این موارد یقین به نجاست پیدا نمی شود – علم و یقین وسواس اعتبار ندارد، و بر او واجب است که بنا را بر طهارت بگذارد . پس اگر شخص وسواسی به این فتوای شرعی عمل کند و در موارد شک در طهارت بلکه در موارد یقین به نجاست هم بنا را بر پاکی بگذارد نزد خدا معذور است اگر چه در واقع لباسی که در آن نماز خوانده یا غذایی که خورده نجس بوده باشد. پاسخ: بله، صحیح است. منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 764 ❓سوال: سلام آیا شرکت در اعتراضات حال حاضر بدون تخریب و فحاشی گناه است؟ ✅پاسخ: سلام علیکم از نظر مباحث امنیتی و سیاسی، حضور در این اجتماعات کنونی معناش اعتراض نیست. چرا که به وضوح در شبکه هایی مثل توییتر، تلگرام، اینستاگرام و ... این اجتماع ها برای اعتراض به یک امری که اجتماعی و درون حکومتی است قلمداد نمیشود بلکه برای مقابله با اسلام و اصل نظام و جمهوری اسلامی است کما اینکه اقدامات این افراد در یک ماهه آخر این معنا را تایید و تاکید کرده است. بنابراین حضور کسانی هم که به واقع اعتراضی دارند و از نظر قلب و نیت جزء اغتشاشگران و معاندین نیستند، بازی کردن در زمین دشمن است و به نوعی ضربه زدن به حیثیت و حکومت جمهوری اسلامی ایران. لذا اگر از راهی به جز راه هایی که دشمنان در حال مطرح کردن هستند، اگر می توانید اعتراض خود را به مسئولین مربوطه برسانید که کمکی به اهداف دشمن نکرده باشید، حتما اقدام کنید. و الا تا ایجاد ثبات و شرایط اعتراضی که واقعا معناش اعتراض باشه صبر کنید. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 765 ❓سوال: سلام وقت بخیر برای فوت بنده خدایی آگهی ترحیم چاپ کردن که متاسفانه اشتباه چاپ شده بوده و به کارشون نیومده حالا میخواستم ببینم که مشکلی نداره که به عنوان چک نویس و برگه باطل از پشت سفیدشون استفاده کنیم؟ ✅پاسخ: سلام علیکم اگر کسی که پول چاپ داده راضی باشه و با این کاغذها کاری نداشته باشه، مشکلی نداره که شما هم استفاده کنید. و اگر پول ندادند و به عنوان کاغذهای بلا استفاده رها کرده اند، بازهم میتونید استفاده کنید. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 766 ❓سوال: سلام کسی ک سود،سهام عدالت به حسابش واریز شده ولی تاریخ واریز نمیدونه ونمیدونه سال خمسی ش تا چه زمان تکلیفش چیه ؟ منبع در امد دیگه ایی هم نداره رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما را با سوالی که از دفتر آیت الله خامنه ای شده است بیان میکنم: سؤال: ۱) با توجه به اینکه واگذاری سهام عدالت به صورت اقساط (از محل سودِ حاصل از سهام)، بوده است آیا این سهام، متعلق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟ ۲) دولت برای برخی از اقشار ضعیف، قیمت سهام را با تخفیف محاسبه کرده و تفاوت قیمت را از محل منابع خود تأمین کرده است، آیا به مقداری که دولت تخفیف داده نیز خمس تعلق می گیرد؟ ۳) حکم خمسِ سودهایی که قبل از آزادسازی (پس از سال ۹۵) حاصل شده و به افراد پرداخت شده یا نشده است، چیست؟ جواب: ۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین سال خمسی، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود. ۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم هبه است و خمس ندارد. - در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست. ۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم درآمد بین سال را دارد. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 767 ❓سوال: سلام وقت بخیر یکی از دوستانم ازم پرسید مگه ما هرهفته نمیریم حمام پس چرا باید غسل کنیم؟ این سوال رو توی جمع مطرح کرد و از من جواب خواست منم بهش گفتم که بعدا بهش میگم به نظر شما چه حوابی باید بهشون بدم؟ ✅پاسخ: سلام علیکم دلایل زیر به صورت کلی میتواند دلایل حکمت گونه ای از غسل کردن باشد: طهارت معنوی حکمت اصلی غسل کردن به طور کلی با این کیفیت خاص، اطاعت امر الهی است که باعث تقویت روحیه عبودیت و بندگی در فرد مسلمان شده واوازاین طریق به خدای خویش نزدیک می گردد. حکمت غسل کردن فقط یک نظافت بدنی نیست: بلکه غسل، یک عمل عبادی است که با ویژگی‌های عبادی آن (مانند نیت و انجام عمل برای رضای خدا) باعث می شود که دل، متوجه خداشود. ازاین‌رو نباید آن را با یک نظافت ظاهری صرف، یکسان دانست. تعدیل اعصاب سمپاتیک طبق تحقیقات دانشمندان، در بدن انسان، دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد که تمام فعالیت‌های بدن را کنترل می‌کند: اعصاب سمپاتیک و اعصاب پاراسمپاتیک. این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان گسترده است. وظیفه اعصاب سمپاتیک، تند کردن و وظیفه اعصاب پاراسمپاتیک، کند کردن فعالیت دستگاه‌های مختلف بدن است. گاهی جریان‌هایی در بدن رخ می‌دهد که این تعادل را به هم می‌زند؛ از جمله آن‌ها حالت ارگاسم (اوج لذت جنسی) است که معمولاً مقارن با خروج منی صورت می‌گیرد. از اموری که می‌تواند اعصاب سمپاتیک را به کار وا دارد و تعادل از دست رفته را تأمین کند، تماس آب با بدن است و از آنجا که تأثیر ارگاسم روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده می‌شود، دستور داده شده که بعد از آمیزش جنسی یا خروج منی، تمام بدن با آب، شسته شود. رعایت بهداشت: غسل جنابت یک دستوراسلامی برای پاک نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت،در طول زندگی است. همواره افرادی از نظافت خود غافل می‌شوند ولی این حکم اسلامی آنان را وادار می‌کند که در فاصله‌های مختلف، خود را شست و شو دهند و بدن خود را پاک نگه دارند. منبع پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha