eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359 دنبال‌کننده
357 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
293 📌 ❓سوال: سلام حاج آقا شبتون بخیر، ازتون خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید چون واقعا سردرگم هستم، حاج آقا ما اسفند ماه مراسم بله برون ،خواستگاری انجام دادیم، ولی هرموقع که از محضر برای عقدمون وقت میگیرم کنسل میشه، مثلا یه موضوعی باعث میشه زنگ بزنیم کنسل کنیم و روز دیگه ای تعیین کنیم، به همین صورت چند سری کنسل شده، همش میترسم یکی دعا یا طلسم کرده که نمیشه عقد کنیم، میخواستم ازتون خواهش کنم ذکر یا دعای مجربی هست من بخونم،برای هفته دیگه وقت گرفتیم اصلا دوست ندارم اینسری هم کنسل بشه، از راهنمایی های راهگشاتون کمال تشکر رادارم🙏🙏🙏🙏 ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر در مسائل زندگی و دنیوی ، نباید سریع سراغ این گزینه برویم که حتما طلسم و جادویی برای ما نوشته شده است. اسباب و علل مختلفی همیشه برای تحقق یک کار باید جمع بشود که گاهی این اسباب ناخواسته توسط خود ما یا اطرافیان ما جور نمی شود و ما توجهی به ان ها نداریم و تصور می کنیم که ظلسم شده ایم. سنت الهی این است که ما از راه خودش برای رسیدن به خواسته هامون اقدام کنیم، و با توکل به خدا ، عنایت خداوند شامل ما شود و به نتیجه کامل برسیم. پس دلتون رو صاف کنید و این نکات رو که میگم رعایت کنید: 1. نمازهاتون رو اول وقت بخونید . نه فقط در این یکی دوهفته. که برای کل زندگی تون این تصمیم رو بگیرید 2. واجباتتون رو انجام بدید و محرمات رو ترک کنید. 3. حتما دل والدین و پدر و مادر رو به دست بیاورید. شاید ناراضی باشند و بخاطر ازدواج دل شکستگی ایجاد نکنید. 4. حتما صدقه بدهید . 5. به اهلبیت علیهم السلام متوسل بشوید. مثلانذر کنید که سفره بندازید و کنار اطعام روضه ای برای ایشان خوانده شود. 6. صرفا یه یک محضر مراجعه نکنید با محضرهای دیگر هم صحبت کنید ضمن اینکه خود عقد نیازی به محضر رفتن ندارد. شما میتونید از یکی از علما و بزرگان شهرتون دعوت کنید و در منزل عقد دائم رو جاری کنند. و برای مراسم بعدا به محضر بروید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
دعا برای رفع 🌸🌱 اللهم اغفر لی الذنوب التی تنزل البلاء 🌸🌱 خدایا ببخشی آن گناهانی را که موجب نزول بلا می شود به یاری خدا 💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
🌸🌱 عج 🌸پیامبر اکرم (ص): هر کس در روز صد بار بر من صلوات بفرستد خداوند 60 حاجت او را روا می کند 30 حاجت دنیوی 30 حاجت آخرتی 🌸🌱اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌸🌱 💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
294 📌 ❓سوال: سلام خدا قوت برای تشهد اضافی (رکعت سوم) در نماز ۴ رکعتی، یک سجده سهو بجا آوردیم. حکم نماز ما چیست؟ مرجع: مقام معظم رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم ممنونم نماز شما صحیح است. چون اضافه کردن سهوی (اشتباهی) تشهد باطل کننده نماز نیست. به علت اینکه تشهد از ارکان نماز نیست. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
294 📌 (عج) در راستای تحقق تمدن اسلامی ❓سوال: سلام علیکم وقت بخیر ولادت باسعادت حضرت علی اکبر علیهم السلام رو تبریک میگم حاج اقا در مورد چله قرن میشه توضیحاتی بدید اینکه میگن پشتش فرقه ظاله شیرازی ها هس درست یا نه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بنده هم تبریک عرض میکنم باتوجه به توضیحات کارشنا مذهبی حجت الاسلام مهدی ارفع: این چله توسط یک جوان کاشانی و به نیت خالصانه جذب مردم به سمت امام زمان و استغاثه از ایشان راه اندازی شده است. اما در ادامه برخی از گروه های مختلف سعی کردند این چله را به خود نسبت بدهند و ابهاماتی ایجاد شد. اما اصل این چله و پویش صحیح است. و با نام جدید در حال پیگیری است. توضیحات رو از فایل فوق ببینید و بشنوید مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
295 📌
 به شهدا

❓سوال:
سلام یه سوال آیا میشه به شهدا توسل کرد مثلا شهید ابراهیم هادی یافقط به معصومین باید توسل کرد؟


✅پاسخ:
سلام علیکم
بله به شهدا هم میتوان توسل کرد و ایشان را واسطه خیر و نعمت و توجه الهی قرار داد.

 باید دانست که توسل جستن و واسطه قرار دادن انسان‌های برگزیده و شایسته‌ای همچون انبیا و ائمه و... وقتی با توحید در دعا منافات پیدا می‌کند که بخواهیم آنان را در عرض خداوند قرار دهیم و مستقلاً از آنان چیزی بخواهیم که در این صورت توسل به معنای شرک ورزیدن به خدا و رقیب تراشیدن برای اوست، اما توسل جستن به ائمه علیهم السلام هرگز به این معنا نیست که آن‌ها نیز در کنار خداوند، ربوبیت و تدبیر امور و اجابت حوائج مردم را مستقلاً به عهده داشته باشند، بلکه توسل، تنها به معنای واسطه قرار دادن انسان‌های والاتری است که در پیشگاه خداوند، مقام و منزلت بالاتری دارند و از قرب بیشتری برخوردارند. در عین حال می‌دانیم که اینان خود از مصادیق بارز و کامل بنده و عبد الهی هستند و بالاترین افتخارشان نیز رسیدن به مقام عبودیت خالص و محض برای ذات پروردگار است. ما نیز از همین حیث عبودیت و بندگی است که برای آنان مقام و مرتبتی والا قائلیم.

از این روست که در مقام یاری جستن از پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم امام عصر «عج» خطاب به آن بزرگوار می‌گوییم: لقد توجهت الیک بحاجتی لعلمی ان لک عندالله شفاعه مقبوله و مقاماً محموداً.

(ای پیشوا و سرور من) تنها به تو چشم امید دوخته ام و تنها از تو طلب حاجت کردم، زیرا می‌دانم شفاعت تو در نزد پروردگار مقبول است و در بارگاه کبریایی او از مقام و ارجی عظیم و شایسته برخورداری.

در پایان زیارت جامعه نیز بر این نکته تأکید می‌شود که اگر ائمه و پیشوایان دین، واسطه قرار داده می‌شوند و به آنان توسل می‌جوئیم، صرفاً به این دلیل است که بندگانی شایسته و مقرب درگاه الهی هستند و لذا می‌توانند در رفع گرفتاری‌ها و برآوردن نیاز‌ها شفیع باشند.

 
 
مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
296 📌 ❓سوال: سلام ۱،من پول بگیرم تو بورس کار کنم و هر یک میلیون ماهی ۵۰ بدم در چه صورتی حرام نمیشه این کار کردن ۲؛ایا فرقی بین بورس و فرابورس در خریدو فروش هست ۳ایا گرفتن سهام بانک ها در بورس اشکال ندارد در چه صورت معامله ربوی و در چه صورت مضاربه میشه در بورس نظر مقام معظم رهبری و ایت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم معامله ای که شما بیان کردید باید در قالب مضاربه انجام بشود . شرایط مضاربه در ادامه بیان می گردد: برای مشاهده احکام بورس هم روی لینک زیر کلیک کنید: احکام بورس استفتاء از مقام معظم رهبری س: مضاربه صحيح چگونه اجرا مى‌شود؟ ج) عقد مضاربه مختص به کارگيرى سرمايه در تجارت است و در اين عقد شرط است که سهم صاحب سرمايه و عامل، از سود، به صورت کسر مشاع مانند نصف و ثلث و غيره باشد بلى اگر هر ماه، عامل مبلغى را به عنوان على‌الحساب به صاحب سرمايه در ازاى سهم سود او بپردازد و در پايان مدت مضاربه نسبت به سود حاصله با يکديگر مصالحه نمايند، اشکال ندارد و نيز اگر شرط کنند که در صورت بروز خسارت به سرمايه، عامل ضامن باشد، اشکال ندارد. ماهیت و حقیقت مضاربه طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی: پرسش : امروز در بسياري از محافل سخن از مضاربه است، لطفاً حقيقت آن را به طور شفاف شرح دهيد؟ پاسخ : الف) مضاربه در أصل مربوط به سرمايه گذاري يک نفر، و تجارت نفر ديگر با آن سرمايه است و سپس تقسيم سود حاصل، طبق توافق قبلي. و چون غالباً براي تجارت مسافرت مي کردند، مضاربه (ضرب در أرض به معني سفر است) ناميده شده، عدّه اي از فقها معتقد بودند مضاربه حتماً از طريق تجارت و بايد با درهم و دينار باشد، ولي ما معتقديم هيچ کدام از اين امور شرط نيست، و مضاربه به معني سرمايه گذاري از يک سو و عمل از سوي ديگر است. چه تجارت يا صنعت يا زراعت يا دامداري باشد. با اسکناس يا درهم و دينار و امثال آن. ب) سود حاصل از مضاربه دو نوع مي تواند باشد: 1- درصدي را براي هر طرف معين کنند. و 2- مبلغ مشخصي را براي صاحب سرمايه در نظر بگيرند؛ به شرط اين که سود حاصل از آن معامله چيزي بيشتر از مبلغ تعيين شده باشد، تا طرف ديگر هم سودي ببرد. نکته: سرمايه گذار مي تواند مبلغي را علي الحساب در ماه بگيرد و در انتهاي مضاربه يا زمان خاصّ ديگري، به طور دقيق محاسبه کنند. ج) زيان حاصل در مضاربه (کم شدن اصل سرمايه) به شرط عدم تعدّي و تفريط عامل، مربوط به سرمايه گذار است. هر چند عامل نيز چون سودي از کارش به دست نياورده زيان کرده است. و در فرض سهل انگاري، بايد عامل زيان را جبران کند. پس اگر سرمايه گذار زيان را نپذيرد مضاربه باطل است. مگر اين که در عقد خارج لازمي مانند بيع شرط کنند چنانچه سرمايه در مضاربه لطمه خورد، آن را عامل جبران مي کند. مهم انجام عقد خارج لازمي به صورت واقعي و جدّي است. مثلاً جنسي را بخرد و در ضمن اين خريد و فروش، شرط کند که عامل زيان احتمالي از مضاربه را جبران مي کند. بانکها در عقد مضاربه براي تضمين سرمايه، بايد اين گونه عمل کنند. يا طبق شرايط مضاربه ضرر براي سرمايه است؛ ولي چون در موارد مختلف سرمايه گذاري مي کنند مي گويند امکان ضرر همزمان در تمام آنها وجود ندارد، سرمايه به خطر نمي افتد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
297 📌
 با نرم افزار 
 اینترنتی

❓سوال:
سلام وقت بخیر 
آیا استخاره گرفتن با نرم افزار صحیح هستش یا نه؟ آیا معتبره؟



✅پاسخ :
سلام علیکم



🔸 رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): 
موارد مختلف است. اگر طبق روش های معمولی است مانعی ندارد.

🔸 آیت الله مکارم شیرازی
پرسش : آیا استخاره های اینترنتی صحیح است؟
پاسخ : در صورتی که یک فرد حقیقی استخاره را انجام دهد و نتیجه اعلام شود یا نرم افزار طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند، مانعی ندارد. 

🔸 حضرت آیت الله سیستانی: روش استخاره گرفتن در مفاتیح الجنان موجود است مراجعه شود.

🔸 حضرت آیت الله نوری همدانی: اگر استخاره کننده وارد در آن رشته باشد و بتواند از قرآن مجید برداشت مناسب و نزدیک به واقع داشته باشد اشکال ندارد.

همچنین یک تن از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه این گونه پاسخ داده اند:

🔸 آیت الله علوی گرگانی: اگر بگونه صحیح انجام شود مانعی ندارد گرچه اعتنا کردن به اینگونه استخاره ها از نظر ما محل تردید است.

🔸 دفتر پاسخگویی به سوالات شرعی آیت الله نوری همدانی در پاسخ به پرسشی در رابطه با انجام استخاره های تلفنی، اینترنتی و به طور کلی سیستمهای هوشمند گفت: اگر استخاره کننده برای انجام این استخاره از قرآن یا تسبیح استفاده می کند، استخاره موثق است.  انجام استخاره ها و ارائه پاسخهای تصادفی که از قبل نوشته یا ضبط شده معتبر نیست. استخاره کننده باید برای فردی که درخواست کرده با استفاده از تسبیح یا قرآن استخاره را انجام دهد نه اینکه نتایج آن از قبل موجود باشد.

🔸 دفتر پاسخگویی به سؤالات شرعی آیت الله وحید خراسانی یادآور شد: استخاره کننده در انجام استخاره بی اثر نیست، حال فرد استخاره کننده، با وضو بودن، رو به قبله بودن و خلوص وی در انجام استخاره مهم است. برخی ها هم با تفضل خداوند از آیات مطالبی را درمی یابند که سایرین نمی توانند. نمی توان گفت انجام این استخاره ها که از فرد استخاده کننده هیچ اطلاعاتی در دست نیست معتبر باشد.




 
 
مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
💠 رایگان در 🔶فقط برای اعضای کانال حوای آدم😍 🔵در موضوعات: 🔸ازدواج و انتخاب همسر 🔸مشکلات زوجین 🔸ترک گناه و توبه 🔸سایر سوالات و مشکلات دینی توسط: حجت‌الاسلام مهدی مهدوی 💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
298 📌


❓سوال:
سلام و عرض خداقوت
چندتا سوال داشتم در رابطه با معامله (در بورس)
اگر شخصی علم بازار و خرید و فروش را داشته باشه می تواند برای شخص دیگری که پول دارد این کار را در بورس انجام دهد و فقط اگر سود کرد مثلا ۲۰ درصد را بردارد و ضرر به عهده شخصی که پول گذاشته باشد؟ (شبیه مضاربه)
سوال دوم این شخص می تواند هر ماه مبلغ ثابتی دریافت کند (دستمزد) و برای دیگری خرید و فروش انجام دهد؟
مرجع تقلید، امام خامنه ایی


✅ پاسخ:

سلام وقت بخیر ممنونم

قاعده ی بورس به این شکل است که :
هر کسی به هر میزانی سهمی خریداری میکند، در سود و زیان آن سهم شریک است.
 و اگر کسی به شما که در بورس هستید پول بدهد، مشخص است که دقیقا پول ایشان چقدر سود کرده و همان مقدار هم سهم او خواهد بود.

اینکه شما از سود ایشان چیزی بردارید ، وجه شرعی ندارد و پول بلا دلیل است. 
اما اگر شما سود ایشان را دادید و برای زحمتی که میکشید مقداری را با توافق معین کنید ، این اشکالی ندارد.
یعنی شما در سود این شخص شریک نیستید که بخواهید از سود ایشان بردارید.
فقط میتوانید طبق توافق برای زحمتی که میکشید مقداری را معین کنید.

مگر اینکه شما عامل در بورس باشید نه سرمایه گذار. عامل کسی است که با پولهایی که مردم سهم می خرند، کار میکند و آن تولید و کار در آمد زا را انجام می دهد. اگر عامل باشید می توانید طبق توافق و با قوانین مضاربه سود درصدی به سرمایه گذار بدهید.


در مورد مضاربه و بورس این مطلب رو هم از کانال ببینید و بخوانید:

https://eitaa.com/pasokhha/675




 
 
مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💡 حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای 🔻 دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا را مطابق با فتاوای ایشان منتشر کرد. متن پرسش و پاسخ به شرح زیر است. 🔰 سؤال: در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟ 📚 پاسخ: روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است. از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است. روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب: ایجاد بیماری و یا تشدید بیماری و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می شود. در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است. بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می کند. بنابراین اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است. @Khamenei_ir
299 📌 برداشتن توسط کودکان ❓سوال: سلام.وقت نماز خوندن بچه کوچیک دارم وسط نماز مهر رو میبره،اینجور مواقع تکلیف سجده کردنم چی میشه؟چحور سجده کنم رو چه وسیله ای؟ ایت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم اگر در بین نماز (فرادا یا جماعت) چیزى که بر آن سجده مى‌کند گم شود (و یا مثلاً بچّه‌اى آن را بر دارد)و چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد[1] ، دو حالت دارد: الف. چنانچه وقت وسعت دارد، باید نماز را رها کرده و بعد از تهیه آنچه سجده بر آن صحیح است دوباره نماز بخواند.[2] ب . اگر وقت تنگ است،[3] باید به لباسش سجده کند[4] و اگر فراهم نباشد بر پشت دست،[5] و اگر آن هم نمى‌شود، به چیز معدنى[6] مانند انگشتر عقیق سجده نماید.[7] [8] 📚نظر تفصیلی مراجع عظام: مطابق نظر آيت الله خامنه اي: اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است ندارد، با به واسطه‌ی سرما یا گرما و مانند اینها نمی‌تواند بر آن سجده کند، چنانچه لباس او از جنس پنبه یا کتان است یا چیزی از جنس پنبه و کتان دارد باید بر آن سجده کند، و احتیاط (واجب) آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان باشد ممکن است بر غیر آن یعنی غیر لباسی که از این جنس باشد سجده نکند، و اگر ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند. اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می‌کند گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس نداشته باشد، چنانچه وقت وسعت داشته باشد باید نماز را بشکند، و اگر وقت تنگ است به ترتیبی که در مسأله‌ی قبل گفته شد، عمل کند. آيت الله شبيري زنجاني سوال ۲۰۱ – اگر در وسط نماز مهر مفقود شود به هر علت و تهیه مهر در نماز امکان ندارد در حالی که وقت هم وسیع است وظیفه مکلف نسبت به سجده چیست؟ پاسخ: باید نماز را رها کند و بعد از تهیه مهر دوباره نماز بخواند. آیت الله سیستانی: اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می کند گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد می تواند به ترتیبی که در مسأله [۱۰۸۴] گفته شد، عمل نماید خواه وقت تنگ باشد یا آن که وسعت داشته باشد که نماز را بشکند و آن را دوباره بخواند. آیت الله مکارم شیرازی: مسأله هر گاه در اثناءِ نماز چیزی را که سجده بر آن صحیح است از دست بدهد مثلًا بچّه ای آن را بر دارد، چنانچه وقت نماز باقی است، نماز را تمام کرده و بنا بر احتیاط دوباره می خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد؛ در هر دو صورت به ترتیبی که در مسأله [۱۰۸۴] گفته شد عمل نماید. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید و سایت هدانا مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
300 📌 حکم در امتحان ❓سوال: سلام خستع نباشید میخاستم بدونم اگ توی کلاس مجازی از دانش اموزی امتحان گرفته شود و ان دانش اموز از روی کتاب نگاه کند و ب سوال ها پاسخ دهد ایا تقلب حساب میشود و گناه است؟؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم ممنونم سلامت باشید 🔸آیت الله خامنه ای: حکم تقلب کردن چیست؟ آیا در قیامت عذاب دارد؟ اگر مسئول یا معلم راضی باشد چطور؟ آیا اگر بعد ازامتحان، درس مورد نظر خوانده شود مشکل برطرف می­گردد؟ تقلب کار نادرستی است و اگر حقی از کسی ضایع شود یا خلاف مقررات نظام کسی مرتکب شود، بله مستحق عذاب است. اگر مسئول یا معلم یا حتی شاگرد دیگر که از روی دستش می­نویسد راضی باشد این تاثیری در مسئله ندارد. یعنی اگر کسیتقلب می­کند، آن فردی که او را کمک می­کند، معلم باشد یا از شاگردان باشد، راضی باشد یا نباشد، تاثیری در این مسئله ندارد. اگر بعد از امتحان جبران کند آیا حکمش برطرف می­شود؟ اصل حکم تقلب نه؛ زیرا به هر حال کاری است که نباید تکرار کند، ولی تبعاتش قابل جبران است. مثلا فردی که درس نخوانده یا کم درس خوانده و با تقلب مدرک گرفته و الان در حد آن مقطع تحصیلی معلومات ندارد و می­خواهد با همین مدرک استخدام شود، خوب اگر برود درس بخواند و شرایط دیگر استخدامی را هم داشته باشد، استخدامش ایرادی ندارد و حقوقی هم که می­گیرد مانعی ندارد؛ اما اگر به مقدار آن مقطع تحصیلی که به خاطر آن پذیرش می شود، درس نخوانده و معلومات ندارد، به هر حال شرایط را ندارد و استخدامش صحیح نیست. (سايت khamenei.ir.پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره مسائل تحصیلی ) 🔸آیت الله سیستانی: پرسش: آیا در مدارس دولتی در اروپا و یا آمریکا، می توان تقلب کرد؟ در مدارس غیر دولتی چطور؟ اعم از اسلامی و غیر اسلامی؟ پاسخ: به طور کلی، تقلب در امتحان و در هیچ جا و هیچ موردی، صحیح و جایز نمی باشد. پاسخ: تقلب حرام است ولی اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشید حقوق حلال است. ولی اگر تخصص لازم را در رابطه با کاری که به شما واگذار می شود نداشته باشید پذیرفتن آن کار جایز نیست. استفتائات آيت الله سيستاني. مسئله۲۲۵ـ تقلب در امتحانات مدارس و دانشگاهها جایز نیست اعم ار اینکه آن از طریق کمک گرفتن از دانش آموز و یادانشجوی بغل دست باشد و یا از راه پخش ورقه ها به طور پنهانی و یا از طریق اشتباه انداختن و اغفال ناظرین و یا هر وطریق نا مشروع دیگر که بر خلاف نظام است. (کتاب فقه برای غرب نشینان) 🔸آیت الله مکارم شیرازی: تقلّب در امتحانات جایز نیست، خواه در اماکن مربوط به بیت المال باشد یا اماکن دیگر و خواه طرفى که از او مى گیرد راضى باشد یا نه، ولى تقلّب در انجام تکالیف، زیانش متوجّه خود اوست و در صورتى که در نمره هاى امتحانى تاثیرى نداشته باشد، حرام نیست، مگر این که بگوید خودم نوشته ام که از باب دروغ حرام مى شود. (استفتائات جلد ۳ > ۸ ـ تقلّب. آيت الله مكارم شيرازي.) مطالعه صفحه ی مورد نظر مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
301 📌 ترک روزه با عذر شرعی ❓سوال: سلام،کسی که زخم معده داره دکتر تشخیص داده که نباید روزه بگیره،تکلیف روزه ماه رمضانش چیه؟چقد کفاره داره؟و میزان هر روز کفاره چقد هست؟شرایطش کامل لطف میکنید بفرمایید؟آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما را با یک سوال و جواب از دفتر معظم له میدهیم: سؤال 561 ـ متأسّفانه کلیه ام سنگ ساز است. بدین جهت پزشک مرا از روزه منع کرده، و دستور داده که روزانه حداقل 10 لیوان آب بنوشم. آیا نظر ایشان، که فردى متدیّن مى باشد، لازم الاتبّاع است؟ اگر روزه بگیرم، و به علّت عدم شرب مایعات در روزه هاى ماه رمضان، کلیه ام طبق پیش بینى پزشک دچار مشکل شود، آیا مرتکب معصیت شده و روزه ام باطل است؟ جواب: هر گاه از گفته طبیب حاذق متعهّد خوف ضرر پیدا کنید که روزه برایتان ضرر دارد، روزه را افطار مى کنید. و چنانچه پس از ماه مبارک توانستید، قضاى آن را به جا آورید. و اگر بیمارى شما تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کرد، قضا بر شما واجب نیست; بلکه براى هر روز فقط یک مدّ طعام (هفتصد و پنجاه گرم، یا مانند آن) به فقیرى مى پردازید. و با توجّه به اینکه اشتیاق زیادى براى روزه گرفتن دارید، خداوند ان شاء الله به شما اجر روزه داران را عنایت خواهد کرد. لینک منبع مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
💡 حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای 🔻 دفتر ا
[فرستاده شده از خبرگزاری حوزه] ✍️ فتوای آیت‌الله‌العظمی سیستانی درباره حکم روزه رمضان در سایه شیوع کرونا ◽️وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است و هرکس که شرایط وجوب آن را داشته باشد باید فارغ از اینکه برای دیگران واجب باشد یا خیر، روزه بگیرد. ◽️ روشن است که روزه ماه رمضان از مهم ترین فریضه‌های شرعی است و تنها در صورت وجود عذر واقعی، ترک روزه جایز است و هر فردی نسبت به وضعیت خود آگاه تر است که آیا عذر واقعی برای ترک روزه دارد یا خیر. ◽️ اما درباره آنچه گفته شد که پزشکان نوشیدن مکرر آب را در فاصله زمانی نزدیک به هم جهت جلوگیری از کمبود آب بدن و خشکی حلق توصیه می کنند – به این دلیل که احتمال ابتلای به ویروس کرونا را مرتفع می کند – این امر مانع وجوب روزه نمی شود، غیر از کسانی که به آن رسیده باشند و در صورت روزه گرفتن، ترس ابتلای به بیماری وجود داشته باشد و هیچ راهی برای کاهش احتمال آن هم وجود نداشته باشد. ◽️ البته چه بسا بتوان با مصرف سبزیجات و میوه های سرشار از آب پیش از سحر، کمبود آب بدن ناشی از روزه داری را جبران کرد همچنانکه می توان با جویدن آدامس بدون قند، جلوی خشکی حلق را گرفت- البته به شرطی که ذرات آن در دهان جدا نشده، وارد حلق نشود_ بنابراین جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق دهان می شود و مانعی از آن در صورت روزه داری وجود ندارد. متن استفتا و پاسخ کامل حضرت آیت الله سیستانی به شرح زیر است: https://hawzahnews.com/news/895351 •┈┈••✾••┈┈• مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
[فرستاده شده از خبرگزاری حوزه] ✍️ فتوای آیت‌الله‌العظمی سیستانی درباره حکم روزه رمضان در سایه شیوع ک
✍️ شرعی | نظر آیت‌الله‌العظمی مکارم درباره روزه ماه رمضان در ایام شیوع کرونا ❓ سؤال: با توجه به شیوع بیماری کرونا چند سوال وجود دارد: بالا بردن سطح ایمنی بدن در مبتلا نشدن و همچنین در درمان این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر به توصیه پزشکان باید در طول روز مکرر مایعات مصرف کرد. در این شرایط تکلیف مردم و کادر درمان برای روزه ماه مبارک رمضان چیست. 🔅 پاسخ: انسان نمی‌تواند به این دلیل، روزه را بخورد و باید در ماه رمضان روزه بگیرد، البته می‌تواند در فاصله افطار تا سحر از غذاهای مقوی استفاده کند تا از ضعف شدید بدن در طول روز جلوگیری نماید. اما کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد اما احتمال قابل توجهی می‌دهد که روزه برای او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته طبیب. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
✍️ #احکام شرعی | نظر آیت‌الله‌العظمی مکارم درباره روزه ماه رمضان در ایام شیوع کرونا ❓ سؤال: با توجه
[فرستاده شده از خبرگزاری حوزه] شرعی | نظر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در مورد روزه گرفتن در ایام شیوع کرونا (https://hawzahnews.com/news/896365) ❓ سؤال: با توجه به شیوع بیماری کرونا در این روزها، اگر خدای ناکرده این وضعیت ادامه داشته باشد، حکم روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان امسال چیست؟ 🔸 پاسخ: کسی که می‌داند روزه برای او ضرر ندارد اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و کسی که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشأ عقلایی [علت بجایی] داشته باشد دارد اگر چه پزشک بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد صحیح نیست مگر اینکه روزه برای او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد که در این صورت روزه‌اش صحیح است. اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر قابل اعتنا دارد و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود چنانچه احتمال او عقلایی باشد [احتمال بجا] نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد باطل است مگر در صورتی که ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد. •┈┈••✾••┈┈• مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
302 📌 ترک غیر عمد روزه ❓سوال: سلام کفارہ روضہ مبلغش چہ قدر ھست ؟ و اگر آرد بخوایم بدیم چہ مقدار باید بدھیم ؟ ✅پاسخ: سلام علیکم اگر قضای روزه ماه رمضان بر کسی واجب شد و آن شخص تا رمضان سال بعد بدون عذر شرعی آن را قضا نکند باید کفاره تاخیر بدهد، یعنی علاوه بر قضای روزه به ازای هر روز، یک مد طعام حدود ۷۵۰ گرم گندم یا جو و … هست را باید به فقیر بدهد. لازم به ذکر است این کفاره تاخیر فقط برای سال اول هست و اگر چند سال در قضا کردن یک روز روزه ماه رمضان بدون عذر تاخیر کند، فقط یکبار باید کفاره تاخیر بدهد. ضمنا اگر کسی بتواند روزه را از رمضان سال قبل تا سال بعد قضا کند و این کار را انجام ندهد مرتکب گناه شده است. پاسخ سوال، در پست بعدی 👇 مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
303 📌 ترک غیر عمد روزه ❓سوال: برای کفاره روزه اگر آرد بخوایم بدیم چہ مقدار باید بدھیم ؟ ✅پاسخ: سلام پاسخ شما را در قالب استفتائی که از دفتر مراجع شده است پاسخ میدهیم: آيا براي كفّارة روزه مي توان غير از مواردي كه در توضيح المسائل ذكر شده (گندم، جو...) خوراكي ديگري كه عنوان طعام داشته باشد مانند لوبيا، گوشت و غيره پرداخت نمود؟ پاسخ: امام خمینی (رحمت الله علیه) : در تحویل دادن و تسلیم، هرچه آن را طعام می نامند و برای غالب مردم غذا باشد از پختنی ها و انواع و اقسام غذاهایی که درست می کنند، و از نان، هر جنسی که بین آنها متعارف است که با آن نان می پزند از گندم یا جو یا ذرت یا ارزن و...، کافی است؛ چه خام باشد و چه پخته شده باشد. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی): خوراكي هايي كه عنوان طعام دارد و مانند گندم، جو ، برنج، کشمش، خرما ، نان، و ماکارونی منعي ندارد؛ ولي خوراكي هايي مانند گوشت كفايت نمي كند. آیت الله بهجت (رحمت الله علیه) : هرچه مصداق طعام باشد، كفايت مي كند. آیت الله تبريزي (رحمت الله علیه): هرچه به آن طعام گفته شود كفايت مي كند، چه نان و چه غير نان، ولي احتياط در ترك گوشت خام است؛ و اگر مي خواهد از نان بدهد بايد به اندازه اي بدهد كه مقدار گندم آن يك مدّ (750 گرم) باشد. آیت الله سيستاني (دام ظله العالی) : بايد براى هر روز ٧٥٠ گرم غذا مانند نان يا برنج يا ماكارونى يا آرد يا عدس و امثال آن بخريد وبه يك فقير بدهيد. و پرداخت لوبیا، گوشت و... که در سوال ذکر نموده اید هم جایز است. آیت الله شبیری زنجانی (دام ظله العالی) : دادن مواد خوراکی از هرچیزی که معمولا بالفعل یا بعد از طبخ، سیر کننده باشد مجزی است؛ لذا میتوان آش یا نان و پنیرو سبزی یا ماکارونی یا برنج؛ ولو خام یا... پرداخت کرد؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم داده شود. شایان ذکر است به هر فقیر باید یک مد طعام داده شود که یک مدّ، به حساب گندم، حدود 900 گرم می شود. آیت الله صافي گلپايگاني (دام ظله العالی) : لوبيا و گوشت و امثال اينها خورشت محسوب ميشود بنابراين اگر بخواهد در كفّاره تسليم را اختيار كند (نه اشباع) احتياط اين است گندم يا جو يا آرد و يا خرما باشد. آیت الله فاضل لنكراني (رحمت الله علیه): بلي. اما بايد،750 گرم لوبيا، گوشت يا... پرداخت كرد. ولي بهتر است گندم يا برنج داده شود. آیت الله مكارم شيرازي (دام ظله العالی) : جايز نيست و در حال حاضر كه جو خوراك عمومي نيست اشكال دارد. همچنان گوشت به تنهايي اشكال دارد. آیت الله نوري همداني (دام ظله العالی) : بلي هر خوراكي معمول را به قيمت گندم يا جو ميتوان حساب كرد و ادا كرد. [1] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [1] تحریر الوسیلة، ج3، کتاب الکفارات، القول فی احکام الکفارات، ص226، م13 / منهاج الصالحین، ج3، کتاب الکفارات، الفصل الثانی: فی احکام الکفارات، ص250، م768 / احکام روزه مقام معظم رهبری (احکام موضوعی 1) ، ص134، س375 / استفتائات جديد آیت الله تبریزی، ج1، ص139، س664 /احکام و استفتائات روزه آیت الله شبیری زنجانی، ص146 و 147، س247 تا 251 / استفتائات آیت الله مکارم شیرازی، ج2، ص151، س435 / سایت استانها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سوالات نمایندگی ها ، شماره استفتاء: 767045 / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم له، بخش "کلیشه" و "من السید المهری" / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سوالات شرعی (رهیافت 6)، ص194 و 195 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 3، قسمت روزه، ص114 / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید / مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
304 📌 ❓سوال: سلام من باردارم و در سه ماهه دوم هستم کمی کم خونی دارم میشه روزه بگیرم؟؟ مرجع: آقای خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما را در قالب استفتا از دفتر امام خامنه ای بیان میکنیم: آیا بر روزه واجب است؟ اگر روزه برای خودش یا جنینش ضرر نداشته باشد واجب است. اما اگر برای خودش یا جنینش ضرر دارد روزه واجب نیست. ضرر را هم یا خودش تشخیص می‌دهد یا به پزشک متخصص مورد اطمینان مراجعه می‌کند. ولی اگر بتواند به طور متناوب یک روز در میان یا دو روز در میان روزه بگیرد باید اینگونه عمل کند. البته باید در نظر داشت که روزه یک فریضه و واجب الهی است و به‌طور طبیعی سختی دارد. معمولاً کسی که روزه می‌گیرد تشنه و گرسنه می‌شود و مثل روزهای دیگر نیست. بنابراین به بهانه‌ی گرسنگی، تشنگی و ضعف در این حد کسی نمی‌تواند روزه‌خواری کند. اما اگر ضعف شدید باشد به حدی که غیرقابل تحمل است یا مشقت دارد یا اصلاً روزه برایش ضرر دارد، حالا یا بیماری دارد که اگر روزه بگیرد، این بیماری شدت می‌گیرد یا دردش شدیدتر می‌شود یا بیماری طول می‌کشد و دیر خوب می‌شود یا اینکه بیماری رو به بهبودی است و عود می‌کند، در این فرض‌ها روزه واجب نیست و بعداً که خوب شد باید قضای روزه‌ها را به جا بیاورد. در صورتی که تا ماه رمضان سال بعد خوب شود و بتواند باید قضای روزه‌ها را به جا آورد، اما اگر این بیماری ادامه پیدا کرد تا ماه رمضان سال بعد، دیگر قضای روزه ساقط است و فقط کفاره‌ی یک مد ۷۵۰ گرم طعام را باید بپردازد. استفتائات رهبري. حکم روزه : روزه زن شيرده س: تكليف زنى كه شير مى ‏دهد، چيست؟ ج) اگر گرفتن روزه باعث كمى شير او و ناراحتى بچه شود، يا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نيست و در صورت اول بايد براى هر روز، يك مد طعام به فقير بدهد و در فرض دوم اين امر احتياط واجب است و در هر حال روزه ‏ها را بايد قضا كند. استفتائات جديد مقام معظم رهبري. کفّاره روزه بر زن شيرده س: آيا زنى كه به بچه شير مى‌دهد و روزه براى او ضرر دارد اگر روزه نگيرد بعداً بايد كفاره نيز بدهد يا نه؟ ج) بايد به مقدار هر روزى که روزه را افطار مى‌کند، يک مدّ طعام (تقريباً ۷۵۰ گرم گندم يا نان يا برنج و يا مانند آن) به فقير بپردازد و روزه را نيز قضا کند. استفتائات جديد مقام معظم رهبري. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
305 📌 🚩حکم دو بار خوردن پیشانی به مهر! ❓سوال: اگر هنگام سجده، پیشانی‌مان دو بار به مهر بخورد، آیا دو سجده شمرده می‌شود؟ ✅پاسخ : اگر پیشانی بی‌اختیار از جای سجده بلند شود، اگر ممکن است نباید بگذارد دوباره به جای سجده برگردد، و این یک سجده حساب می‌شود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه. حال اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، روی هم یک سجده حساب شده و اگر ذکر نگفته باشد، باید بگوید و چون بى‌اختیار بوده سبب بطلان نماز نمى‌شود. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] 🔸حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر سر بى‌اختیار برگشته و به مهر رسیده یک سجده حساب مى‌شود و چون بى‌اختیار بوده سبب بطلان نماز نمى‌شود. 🔸حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هرگاه پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود و برگردد، یک سجده حساب می‌شود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه، ولی اگر اختیاراً آن را بردارد اگر قبل از ذکر و از روی عمد باشد نمازش باطل است و الا اشکال ندارد. 🔸حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر پیشانی بی‌اختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد، و این یک سجده حساب می‏شود ـ چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه ـ و اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، همان یک سجده حساب می‏شود، ولی اگر ذکر نگفته باشد احتیاط مستحب آن است که آن را بگوید، ولی باید به قصد قربت مطلقه باشد و قصد جزئیت نکند. 🔸حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد، و این یک سجده حساب می‌شود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه و اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، روی هم یک سجده حساب می‌شود و اگر ذکر نگفته باشد، باید بگوید. 📚 منابع: [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
💠 رایگان در 🔶فقط برای اعضای کانال حوای آدم😍 🔵در موضوعات: 🔸ازدواج و انتخاب همسر 🔸مشکلات زوجین 🔸ترک گناه و توبه 🔸سایر سوالات و مشکلات دینی توسط: حجت‌الاسلام مهدی مهدوی 💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
306 📌 بدون خواندن نماز ❓سوال: سلام ایا روزه بدون نماز صحیح است؟ نظر مراجع را بنویسید ✅پاسخ: سلام علیکم الف) از جهت فقهی روزه کسی که نماز نمی خواند، اگر شرایط روزه گرفتن را رعایت کند باطل نیست. ب)- قضا شدن نماز صبح یا سایر نمازها موجب باطل شدن روزه نمی شود. اما باید توجه کرد که نماز جایگاه ویژه ای در میان عبادات دارد که هیچ عبادتی نمی تواند جایگزین آن باشد. در برخی از روایات نماز را ستون دین معرفی کرده اند، این نشان می دهد که عظمت و تاثیر نماز برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت بسیار بالاست. در روایت آمده است که در شب اول قبر از اولین چیزی که سوال می شود نماز است ، و اگر آن مورد قبول واقع شود، بقیه عبادات نیز مقبول می شود. الإمامُ الباقرُ عليه السلام : إنّ أوَّلَ ما يُحاسَبُ بهِ العَبدُ الصَّلاةُ ، فإن قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها . امام باقر عليه السلام : نخستين چيزى كه بنده براى آن حسابرسى مى شود نماز است ؛ اگر پذيرفته شد ساير اعمالش هم پذيرفته مى شود . الكافي : ۳/۲۶۸/۴ . در روایت دیگری می خوانیم. رسول الله صلى الله عليه و آله : إنّ عَمودَ الدِّينِ الصَّلاةُ، و هِي أوَّلُ ما يُنظَرُ فيهِ مِن عَمَلِ ابنِ آدَمَ، فإن صَحَّت نُظِرَ في عَمَلِهِ، و إن لَم تَصِحَّ لَم يُنظَرْ في بَقِيَّةِ عَمَلِهِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ستون دين نماز است و نماز ، نخستين عمل فرزند آدم است كه به آن رسيدگى مى شود ؛ اگر درست بود به ديگر اعمالش رسيدگى مى شود و اگر درست نبود ساير اعمالش هم رسيدگى نمى شود .بحار الأنوار : ۸۲/۲۲۷/۵۴ . ترک نماز به هیچ عنوان جایز نیست مگر کسی که بیهوش است. شخصی که سالم است و حتی کسی که مریض هست باید نماز را بخواند البته نماز شخص بیمار متناسب با رعایت حال اوست. در هر حال اگر کسی روزه گرفت، و شرایط آن را رعایت کرد، دیگر تکلیف روزه گرفتن از او ساقط می شود اما مسئله نماز های او بحثی جداگانه است که فرد مسلمان باید بدان اهتمام خاصی بورزد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
307 📌 ❓سوال: سلام روز بخیر خانم ۸۰ ساله ایی چند روز از ماه مبارک رو نمی تونن روزه بگیرن و توان قضا کردن هم ندارن، باید چکار کنن؟ ✅پاسخ: سلام علیکم کسی که به واسطه پیری نمی تواند روزه بگیرد، یا برای او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نیست. ولی در صورت دوم (کسی که روزه برایش مشقت غیر قابل تحمل دارد) باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. پس در هر دو صورت روزه بر ایشان واجب نیست. و فقط در صورتی که بخاطر مشقت زیاد نمی گیرند، باید کفاره به ازای هر روز بدهند . که یک مد طعام در ازای هر روز است. 🔴هر مد طعام حدود ۷۵۰ گرم طعام طبق نظر مشهور هست که باید به فقیر داده شود از نظر مرجع داشتن یا نداشتن: ایشون اگر اعمالشون منطبق بر نظر یکی از مراجع باشه، اعمالشون صحیح است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
🌙💫 🌸حلول بر همه شما عزیزان مبارک باد 🌸 امیرالمؤمنین علیه‌السّلام: الصِّیامُ اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ کَما یَمْتَنِعُ الرَّجُل مِنَ الطَّعامِ وَالشَّرابِ. روزه، خود نگه داری از حرام های الهی است، همان گونه که انسان از غذا و نوشیدنی [در این ماه] پرهیز می کند. 📚الغارات ، ابراهیم بن محمد ثقفی، ج 2، ص 342 . 💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚