eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
355 دنبال‌کننده
342 عکس
88 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
299 📌 برداشتن توسط کودکان ❓سوال: سلام.وقت نماز خوندن بچه کوچیک دارم وسط نماز مهر رو میبره،اینجور مواقع تکلیف سجده کردنم چی میشه؟چحور سجده کنم رو چه وسیله ای؟ ایت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم اگر در بین نماز (فرادا یا جماعت) چیزى که بر آن سجده مى‌کند گم شود (و یا مثلاً بچّه‌اى آن را بر دارد)و چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد[1] ، دو حالت دارد: الف. چنانچه وقت وسعت دارد، باید نماز را رها کرده و بعد از تهیه آنچه سجده بر آن صحیح است دوباره نماز بخواند.[2] ب . اگر وقت تنگ است،[3] باید به لباسش سجده کند[4] و اگر فراهم نباشد بر پشت دست،[5] و اگر آن هم نمى‌شود، به چیز معدنى[6] مانند انگشتر عقیق سجده نماید.[7] [8] 📚نظر تفصیلی مراجع عظام: مطابق نظر آيت الله خامنه اي: اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است ندارد، با به واسطه‌ی سرما یا گرما و مانند اینها نمی‌تواند بر آن سجده کند، چنانچه لباس او از جنس پنبه یا کتان است یا چیزی از جنس پنبه و کتان دارد باید بر آن سجده کند، و احتیاط (واجب) آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان باشد ممکن است بر غیر آن یعنی غیر لباسی که از این جنس باشد سجده نکند، و اگر ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند. اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می‌کند گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس نداشته باشد، چنانچه وقت وسعت داشته باشد باید نماز را بشکند، و اگر وقت تنگ است به ترتیبی که در مسأله‌ی قبل گفته شد، عمل کند. آيت الله شبيري زنجاني سوال ۲۰۱ – اگر در وسط نماز مهر مفقود شود به هر علت و تهیه مهر در نماز امکان ندارد در حالی که وقت هم وسیع است وظیفه مکلف نسبت به سجده چیست؟ پاسخ: باید نماز را رها کند و بعد از تهیه مهر دوباره نماز بخواند. آیت الله سیستانی: اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می کند گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد می تواند به ترتیبی که در مسأله [۱۰۸۴] گفته شد، عمل نماید خواه وقت تنگ باشد یا آن که وسعت داشته باشد که نماز را بشکند و آن را دوباره بخواند. آیت الله مکارم شیرازی: مسأله هر گاه در اثناءِ نماز چیزی را که سجده بر آن صحیح است از دست بدهد مثلًا بچّه ای آن را بر دارد، چنانچه وقت نماز باقی است، نماز را تمام کرده و بنا بر احتیاط دوباره می خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد؛ در هر دو صورت به ترتیبی که در مسأله [۱۰۸۴] گفته شد عمل نماید. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید و سایت هدانا مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
300 📌 حکم در امتحان ❓سوال: سلام خستع نباشید میخاستم بدونم اگ توی کلاس مجازی از دانش اموزی امتحان گرفته شود و ان دانش اموز از روی کتاب نگاه کند و ب سوال ها پاسخ دهد ایا تقلب حساب میشود و گناه است؟؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم ممنونم سلامت باشید 🔸آیت الله خامنه ای: حکم تقلب کردن چیست؟ آیا در قیامت عذاب دارد؟ اگر مسئول یا معلم راضی باشد چطور؟ آیا اگر بعد ازامتحان، درس مورد نظر خوانده شود مشکل برطرف می­گردد؟ تقلب کار نادرستی است و اگر حقی از کسی ضایع شود یا خلاف مقررات نظام کسی مرتکب شود، بله مستحق عذاب است. اگر مسئول یا معلم یا حتی شاگرد دیگر که از روی دستش می­نویسد راضی باشد این تاثیری در مسئله ندارد. یعنی اگر کسیتقلب می­کند، آن فردی که او را کمک می­کند، معلم باشد یا از شاگردان باشد، راضی باشد یا نباشد، تاثیری در این مسئله ندارد. اگر بعد از امتحان جبران کند آیا حکمش برطرف می­شود؟ اصل حکم تقلب نه؛ زیرا به هر حال کاری است که نباید تکرار کند، ولی تبعاتش قابل جبران است. مثلا فردی که درس نخوانده یا کم درس خوانده و با تقلب مدرک گرفته و الان در حد آن مقطع تحصیلی معلومات ندارد و می­خواهد با همین مدرک استخدام شود، خوب اگر برود درس بخواند و شرایط دیگر استخدامی را هم داشته باشد، استخدامش ایرادی ندارد و حقوقی هم که می­گیرد مانعی ندارد؛ اما اگر به مقدار آن مقطع تحصیلی که به خاطر آن پذیرش می شود، درس نخوانده و معلومات ندارد، به هر حال شرایط را ندارد و استخدامش صحیح نیست. (سايت khamenei.ir.پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره مسائل تحصیلی ) 🔸آیت الله سیستانی: پرسش: آیا در مدارس دولتی در اروپا و یا آمریکا، می توان تقلب کرد؟ در مدارس غیر دولتی چطور؟ اعم از اسلامی و غیر اسلامی؟ پاسخ: به طور کلی، تقلب در امتحان و در هیچ جا و هیچ موردی، صحیح و جایز نمی باشد. پاسخ: تقلب حرام است ولی اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشید حقوق حلال است. ولی اگر تخصص لازم را در رابطه با کاری که به شما واگذار می شود نداشته باشید پذیرفتن آن کار جایز نیست. استفتائات آيت الله سيستاني. مسئله۲۲۵ـ تقلب در امتحانات مدارس و دانشگاهها جایز نیست اعم ار اینکه آن از طریق کمک گرفتن از دانش آموز و یادانشجوی بغل دست باشد و یا از راه پخش ورقه ها به طور پنهانی و یا از طریق اشتباه انداختن و اغفال ناظرین و یا هر وطریق نا مشروع دیگر که بر خلاف نظام است. (کتاب فقه برای غرب نشینان) 🔸آیت الله مکارم شیرازی: تقلّب در امتحانات جایز نیست، خواه در اماکن مربوط به بیت المال باشد یا اماکن دیگر و خواه طرفى که از او مى گیرد راضى باشد یا نه، ولى تقلّب در انجام تکالیف، زیانش متوجّه خود اوست و در صورتى که در نمره هاى امتحانى تاثیرى نداشته باشد، حرام نیست، مگر این که بگوید خودم نوشته ام که از باب دروغ حرام مى شود. (استفتائات جلد ۳ > ۸ ـ تقلّب. آيت الله مكارم شيرازي.) مطالعه صفحه ی مورد نظر مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
301 📌 ترک روزه با عذر شرعی ❓سوال: سلام،کسی که زخم معده داره دکتر تشخیص داده که نباید روزه بگیره،تکلیف روزه ماه رمضانش چیه؟چقد کفاره داره؟و میزان هر روز کفاره چقد هست؟شرایطش کامل لطف میکنید بفرمایید؟آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما را با یک سوال و جواب از دفتر معظم له میدهیم: سؤال 561 ـ متأسّفانه کلیه ام سنگ ساز است. بدین جهت پزشک مرا از روزه منع کرده، و دستور داده که روزانه حداقل 10 لیوان آب بنوشم. آیا نظر ایشان، که فردى متدیّن مى باشد، لازم الاتبّاع است؟ اگر روزه بگیرم، و به علّت عدم شرب مایعات در روزه هاى ماه رمضان، کلیه ام طبق پیش بینى پزشک دچار مشکل شود، آیا مرتکب معصیت شده و روزه ام باطل است؟ جواب: هر گاه از گفته طبیب حاذق متعهّد خوف ضرر پیدا کنید که روزه برایتان ضرر دارد، روزه را افطار مى کنید. و چنانچه پس از ماه مبارک توانستید، قضاى آن را به جا آورید. و اگر بیمارى شما تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کرد، قضا بر شما واجب نیست; بلکه براى هر روز فقط یک مدّ طعام (هفتصد و پنجاه گرم، یا مانند آن) به فقیرى مى پردازید. و با توجّه به اینکه اشتیاق زیادى براى روزه گرفتن دارید، خداوند ان شاء الله به شما اجر روزه داران را عنایت خواهد کرد. لینک منبع مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
[فرستاده شده از خبرگزاری حوزه] ✍️ فتوای آیت‌الله‌العظمی سیستانی درباره حکم روزه رمضان در سایه شیوع کرونا ◽️وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است و هرکس که شرایط وجوب آن را داشته باشد باید فارغ از اینکه برای دیگران واجب باشد یا خیر، روزه بگیرد. ◽️ روشن است که روزه ماه رمضان از مهم ترین فریضه‌های شرعی است و تنها در صورت وجود عذر واقعی، ترک روزه جایز است و هر فردی نسبت به وضعیت خود آگاه تر است که آیا عذر واقعی برای ترک روزه دارد یا خیر. ◽️ اما درباره آنچه گفته شد که پزشکان نوشیدن مکرر آب را در فاصله زمانی نزدیک به هم جهت جلوگیری از کمبود آب بدن و خشکی حلق توصیه می کنند – به این دلیل که احتمال ابتلای به ویروس کرونا را مرتفع می کند – این امر مانع وجوب روزه نمی شود، غیر از کسانی که به آن رسیده باشند و در صورت روزه گرفتن، ترس ابتلای به بیماری وجود داشته باشد و هیچ راهی برای کاهش احتمال آن هم وجود نداشته باشد. ◽️ البته چه بسا بتوان با مصرف سبزیجات و میوه های سرشار از آب پیش از سحر، کمبود آب بدن ناشی از روزه داری را جبران کرد همچنانکه می توان با جویدن آدامس بدون قند، جلوی خشکی حلق را گرفت- البته به شرطی که ذرات آن در دهان جدا نشده، وارد حلق نشود_ بنابراین جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق دهان می شود و مانعی از آن در صورت روزه داری وجود ندارد. متن استفتا و پاسخ کامل حضرت آیت الله سیستانی به شرح زیر است: https://hawzahnews.com/news/895351 •┈┈••✾••┈┈• مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
✍️ شرعی | نظر آیت‌الله‌العظمی مکارم درباره روزه ماه رمضان در ایام شیوع کرونا ❓ سؤال: با توجه به شیوع بیماری کرونا چند سوال وجود دارد: بالا بردن سطح ایمنی بدن در مبتلا نشدن و همچنین در درمان این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر به توصیه پزشکان باید در طول روز مکرر مایعات مصرف کرد. در این شرایط تکلیف مردم و کادر درمان برای روزه ماه مبارک رمضان چیست. 🔅 پاسخ: انسان نمی‌تواند به این دلیل، روزه را بخورد و باید در ماه رمضان روزه بگیرد، البته می‌تواند در فاصله افطار تا سحر از غذاهای مقوی استفاده کند تا از ضعف شدید بدن در طول روز جلوگیری نماید. اما کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد اما احتمال قابل توجهی می‌دهد که روزه برای او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته طبیب. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
[فرستاده شده از خبرگزاری حوزه] شرعی | نظر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در مورد روزه گرفتن در ایام شیوع کرونا (https://hawzahnews.com/news/896365) ❓ سؤال: با توجه به شیوع بیماری کرونا در این روزها، اگر خدای ناکرده این وضعیت ادامه داشته باشد، حکم روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان امسال چیست؟ 🔸 پاسخ: کسی که می‌داند روزه برای او ضرر ندارد اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و کسی که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشأ عقلایی [علت بجایی] داشته باشد دارد اگر چه پزشک بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد صحیح نیست مگر اینکه روزه برای او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد که در این صورت روزه‌اش صحیح است. اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر قابل اعتنا دارد و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود چنانچه احتمال او عقلایی باشد [احتمال بجا] نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد باطل است مگر در صورتی که ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد. •┈┈••✾••┈┈• مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
302 📌 ترک غیر عمد روزه ❓سوال: سلام کفارہ روضہ مبلغش چہ قدر ھست ؟ و اگر آرد بخوایم بدیم چہ مقدار باید بدھیم ؟ ✅پاسخ: سلام علیکم اگر قضای روزه ماه رمضان بر کسی واجب شد و آن شخص تا رمضان سال بعد بدون عذر شرعی آن را قضا نکند باید کفاره تاخیر بدهد، یعنی علاوه بر قضای روزه به ازای هر روز، یک مد طعام حدود ۷۵۰ گرم گندم یا جو و … هست را باید به فقیر بدهد. لازم به ذکر است این کفاره تاخیر فقط برای سال اول هست و اگر چند سال در قضا کردن یک روز روزه ماه رمضان بدون عذر تاخیر کند، فقط یکبار باید کفاره تاخیر بدهد. ضمنا اگر کسی بتواند روزه را از رمضان سال قبل تا سال بعد قضا کند و این کار را انجام ندهد مرتکب گناه شده است. پاسخ سوال، در پست بعدی 👇 مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
303 📌 ترک غیر عمد روزه ❓سوال: برای کفاره روزه اگر آرد بخوایم بدیم چہ مقدار باید بدھیم ؟ ✅پاسخ: سلام پاسخ شما را در قالب استفتائی که از دفتر مراجع شده است پاسخ میدهیم: آيا براي كفّارة روزه مي توان غير از مواردي كه در توضيح المسائل ذكر شده (گندم، جو...) خوراكي ديگري كه عنوان طعام داشته باشد مانند لوبيا، گوشت و غيره پرداخت نمود؟ پاسخ: امام خمینی (رحمت الله علیه) : در تحویل دادن و تسلیم، هرچه آن را طعام می نامند و برای غالب مردم غذا باشد از پختنی ها و انواع و اقسام غذاهایی که درست می کنند، و از نان، هر جنسی که بین آنها متعارف است که با آن نان می پزند از گندم یا جو یا ذرت یا ارزن و...، کافی است؛ چه خام باشد و چه پخته شده باشد. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی): خوراكي هايي كه عنوان طعام دارد و مانند گندم، جو ، برنج، کشمش، خرما ، نان، و ماکارونی منعي ندارد؛ ولي خوراكي هايي مانند گوشت كفايت نمي كند. آیت الله بهجت (رحمت الله علیه) : هرچه مصداق طعام باشد، كفايت مي كند. آیت الله تبريزي (رحمت الله علیه): هرچه به آن طعام گفته شود كفايت مي كند، چه نان و چه غير نان، ولي احتياط در ترك گوشت خام است؛ و اگر مي خواهد از نان بدهد بايد به اندازه اي بدهد كه مقدار گندم آن يك مدّ (750 گرم) باشد. آیت الله سيستاني (دام ظله العالی) : بايد براى هر روز ٧٥٠ گرم غذا مانند نان يا برنج يا ماكارونى يا آرد يا عدس و امثال آن بخريد وبه يك فقير بدهيد. و پرداخت لوبیا، گوشت و... که در سوال ذکر نموده اید هم جایز است. آیت الله شبیری زنجانی (دام ظله العالی) : دادن مواد خوراکی از هرچیزی که معمولا بالفعل یا بعد از طبخ، سیر کننده باشد مجزی است؛ لذا میتوان آش یا نان و پنیرو سبزی یا ماکارونی یا برنج؛ ولو خام یا... پرداخت کرد؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم داده شود. شایان ذکر است به هر فقیر باید یک مد طعام داده شود که یک مدّ، به حساب گندم، حدود 900 گرم می شود. آیت الله صافي گلپايگاني (دام ظله العالی) : لوبيا و گوشت و امثال اينها خورشت محسوب ميشود بنابراين اگر بخواهد در كفّاره تسليم را اختيار كند (نه اشباع) احتياط اين است گندم يا جو يا آرد و يا خرما باشد. آیت الله فاضل لنكراني (رحمت الله علیه): بلي. اما بايد،750 گرم لوبيا، گوشت يا... پرداخت كرد. ولي بهتر است گندم يا برنج داده شود. آیت الله مكارم شيرازي (دام ظله العالی) : جايز نيست و در حال حاضر كه جو خوراك عمومي نيست اشكال دارد. همچنان گوشت به تنهايي اشكال دارد. آیت الله نوري همداني (دام ظله العالی) : بلي هر خوراكي معمول را به قيمت گندم يا جو ميتوان حساب كرد و ادا كرد. [1] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [1] تحریر الوسیلة، ج3، کتاب الکفارات، القول فی احکام الکفارات، ص226، م13 / منهاج الصالحین، ج3، کتاب الکفارات، الفصل الثانی: فی احکام الکفارات، ص250، م768 / احکام روزه مقام معظم رهبری (احکام موضوعی 1) ، ص134، س375 / استفتائات جديد آیت الله تبریزی، ج1، ص139، س664 /احکام و استفتائات روزه آیت الله شبیری زنجانی، ص146 و 147، س247 تا 251 / استفتائات آیت الله مکارم شیرازی، ج2، ص151، س435 / سایت استانها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سوالات نمایندگی ها ، شماره استفتاء: 767045 / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم له، بخش "کلیشه" و "من السید المهری" / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سوالات شرعی (رهیافت 6)، ص194 و 195 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 3، قسمت روزه، ص114 / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید / مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
304 📌 ❓سوال: سلام من باردارم و در سه ماهه دوم هستم کمی کم خونی دارم میشه روزه بگیرم؟؟ مرجع: آقای خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما را در قالب استفتا از دفتر امام خامنه ای بیان میکنیم: آیا بر روزه واجب است؟ اگر روزه برای خودش یا جنینش ضرر نداشته باشد واجب است. اما اگر برای خودش یا جنینش ضرر دارد روزه واجب نیست. ضرر را هم یا خودش تشخیص می‌دهد یا به پزشک متخصص مورد اطمینان مراجعه می‌کند. ولی اگر بتواند به طور متناوب یک روز در میان یا دو روز در میان روزه بگیرد باید اینگونه عمل کند. البته باید در نظر داشت که روزه یک فریضه و واجب الهی است و به‌طور طبیعی سختی دارد. معمولاً کسی که روزه می‌گیرد تشنه و گرسنه می‌شود و مثل روزهای دیگر نیست. بنابراین به بهانه‌ی گرسنگی، تشنگی و ضعف در این حد کسی نمی‌تواند روزه‌خواری کند. اما اگر ضعف شدید باشد به حدی که غیرقابل تحمل است یا مشقت دارد یا اصلاً روزه برایش ضرر دارد، حالا یا بیماری دارد که اگر روزه بگیرد، این بیماری شدت می‌گیرد یا دردش شدیدتر می‌شود یا بیماری طول می‌کشد و دیر خوب می‌شود یا اینکه بیماری رو به بهبودی است و عود می‌کند، در این فرض‌ها روزه واجب نیست و بعداً که خوب شد باید قضای روزه‌ها را به جا بیاورد. در صورتی که تا ماه رمضان سال بعد خوب شود و بتواند باید قضای روزه‌ها را به جا آورد، اما اگر این بیماری ادامه پیدا کرد تا ماه رمضان سال بعد، دیگر قضای روزه ساقط است و فقط کفاره‌ی یک مد ۷۵۰ گرم طعام را باید بپردازد. استفتائات رهبري. حکم روزه : روزه زن شيرده س: تكليف زنى كه شير مى ‏دهد، چيست؟ ج) اگر گرفتن روزه باعث كمى شير او و ناراحتى بچه شود، يا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نيست و در صورت اول بايد براى هر روز، يك مد طعام به فقير بدهد و در فرض دوم اين امر احتياط واجب است و در هر حال روزه ‏ها را بايد قضا كند. استفتائات جديد مقام معظم رهبري. کفّاره روزه بر زن شيرده س: آيا زنى كه به بچه شير مى‌دهد و روزه براى او ضرر دارد اگر روزه نگيرد بعداً بايد كفاره نيز بدهد يا نه؟ ج) بايد به مقدار هر روزى که روزه را افطار مى‌کند، يک مدّ طعام (تقريباً ۷۵۰ گرم گندم يا نان يا برنج و يا مانند آن) به فقير بپردازد و روزه را نيز قضا کند. استفتائات جديد مقام معظم رهبري. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
305 📌 🚩حکم دو بار خوردن پیشانی به مهر! ❓سوال: اگر هنگام سجده، پیشانی‌مان دو بار به مهر بخورد، آیا دو سجده شمرده می‌شود؟ ✅پاسخ : اگر پیشانی بی‌اختیار از جای سجده بلند شود، اگر ممکن است نباید بگذارد دوباره به جای سجده برگردد، و این یک سجده حساب می‌شود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه. حال اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، روی هم یک سجده حساب شده و اگر ذکر نگفته باشد، باید بگوید و چون بى‌اختیار بوده سبب بطلان نماز نمى‌شود. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] 🔸حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر سر بى‌اختیار برگشته و به مهر رسیده یک سجده حساب مى‌شود و چون بى‌اختیار بوده سبب بطلان نماز نمى‌شود. 🔸حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هرگاه پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود و برگردد، یک سجده حساب می‌شود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه، ولی اگر اختیاراً آن را بردارد اگر قبل از ذکر و از روی عمد باشد نمازش باطل است و الا اشکال ندارد. 🔸حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر پیشانی بی‌اختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد، و این یک سجده حساب می‏شود ـ چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه ـ و اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، همان یک سجده حساب می‏شود، ولی اگر ذکر نگفته باشد احتیاط مستحب آن است که آن را بگوید، ولی باید به قصد قربت مطلقه باشد و قصد جزئیت نکند. 🔸حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد، و این یک سجده حساب می‌شود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه و اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، روی هم یک سجده حساب می‌شود و اگر ذکر نگفته باشد، باید بگوید. 📚 منابع: [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
💠 رایگان در 🔶فقط برای اعضای کانال حوای آدم😍 🔵در موضوعات: 🔸ازدواج و انتخاب همسر 🔸مشکلات زوجین 🔸ترک گناه و توبه 🔸سایر سوالات و مشکلات دینی توسط: حجت‌الاسلام مهدی مهدوی 💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
306 📌 بدون خواندن نماز ❓سوال: سلام ایا روزه بدون نماز صحیح است؟ نظر مراجع را بنویسید ✅پاسخ: سلام علیکم الف) از جهت فقهی روزه کسی که نماز نمی خواند، اگر شرایط روزه گرفتن را رعایت کند باطل نیست. ب)- قضا شدن نماز صبح یا سایر نمازها موجب باطل شدن روزه نمی شود. اما باید توجه کرد که نماز جایگاه ویژه ای در میان عبادات دارد که هیچ عبادتی نمی تواند جایگزین آن باشد. در برخی از روایات نماز را ستون دین معرفی کرده اند، این نشان می دهد که عظمت و تاثیر نماز برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت بسیار بالاست. در روایت آمده است که در شب اول قبر از اولین چیزی که سوال می شود نماز است ، و اگر آن مورد قبول واقع شود، بقیه عبادات نیز مقبول می شود. الإمامُ الباقرُ عليه السلام : إنّ أوَّلَ ما يُحاسَبُ بهِ العَبدُ الصَّلاةُ ، فإن قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها . امام باقر عليه السلام : نخستين چيزى كه بنده براى آن حسابرسى مى شود نماز است ؛ اگر پذيرفته شد ساير اعمالش هم پذيرفته مى شود . الكافي : ۳/۲۶۸/۴ . در روایت دیگری می خوانیم. رسول الله صلى الله عليه و آله : إنّ عَمودَ الدِّينِ الصَّلاةُ، و هِي أوَّلُ ما يُنظَرُ فيهِ مِن عَمَلِ ابنِ آدَمَ، فإن صَحَّت نُظِرَ في عَمَلِهِ، و إن لَم تَصِحَّ لَم يُنظَرْ في بَقِيَّةِ عَمَلِهِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ستون دين نماز است و نماز ، نخستين عمل فرزند آدم است كه به آن رسيدگى مى شود ؛ اگر درست بود به ديگر اعمالش رسيدگى مى شود و اگر درست نبود ساير اعمالش هم رسيدگى نمى شود .بحار الأنوار : ۸۲/۲۲۷/۵۴ . ترک نماز به هیچ عنوان جایز نیست مگر کسی که بیهوش است. شخصی که سالم است و حتی کسی که مریض هست باید نماز را بخواند البته نماز شخص بیمار متناسب با رعایت حال اوست. در هر حال اگر کسی روزه گرفت، و شرایط آن را رعایت کرد، دیگر تکلیف روزه گرفتن از او ساقط می شود اما مسئله نماز های او بحثی جداگانه است که فرد مسلمان باید بدان اهتمام خاصی بورزد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
307 📌 ❓سوال: سلام روز بخیر خانم ۸۰ ساله ایی چند روز از ماه مبارک رو نمی تونن روزه بگیرن و توان قضا کردن هم ندارن، باید چکار کنن؟ ✅پاسخ: سلام علیکم کسی که به واسطه پیری نمی تواند روزه بگیرد، یا برای او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نیست. ولی در صورت دوم (کسی که روزه برایش مشقت غیر قابل تحمل دارد) باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. پس در هر دو صورت روزه بر ایشان واجب نیست. و فقط در صورتی که بخاطر مشقت زیاد نمی گیرند، باید کفاره به ازای هر روز بدهند . که یک مد طعام در ازای هر روز است. 🔴هر مد طعام حدود ۷۵۰ گرم طعام طبق نظر مشهور هست که باید به فقیر داده شود از نظر مرجع داشتن یا نداشتن: ایشون اگر اعمالشون منطبق بر نظر یکی از مراجع باشه، اعمالشون صحیح است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
🌙💫 🌸حلول بر همه شما عزیزان مبارک باد 🌸 امیرالمؤمنین علیه‌السّلام: الصِّیامُ اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ کَما یَمْتَنِعُ الرَّجُل مِنَ الطَّعامِ وَالشَّرابِ. روزه، خود نگه داری از حرام های الهی است، همان گونه که انسان از غذا و نوشیدنی [در این ماه] پرهیز می کند. 📚الغارات ، ابراهیم بن محمد ثقفی، ج 2، ص 342 . 💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
308 📌 و خونریزی دندان ❓سوال: سلام،وقت بخیر،داخل دندانم خالی شده به گوشت رسیده با خوردن غذا که بهش برخورد کنه خون میاد،گاهی هم میخوابم حالت خون آبه زرد داخل دهانم جمع میشه.از ترس کرونا هم نمیشه دکتر رفت.الان که روزه میگیرم تکلیف چیه؟آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم سوال شما بصورت تلفنی از دفتر معظم له پرسیده شد و پاسخ به این شرح است: تا وقتی که امکان مراجعه به دندانپزشک نیست، سعی کنید با زبان موجب خونریزی دندان نشوید. و غذا را هم با طرف دیگر دندانها بخورید. و در هر حال در حال روزه، خون آبه ها را از دهان خارج کنید و نگذارید وارد فضای حلق و گلو بشود. در این حالت روزه شما صحیح است. اگر ناخوداگاه مقداری از این خون ابه ها وارد گلو بشود ضرری به روزه وارد نمیکند. اما سعی کنید تمام آنچه که خون و ... از دندان خارج می شود را بیرون بریزید. خون دندان اگر در اب دهان حل بشود و دیده نشود، آب دهان پاک است و الا نجس است و باید بیرون ریخته شود. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
309 📌 ❓سوال: سلام صبحتون بخیر آیا درخواندن نماز شب در نماز یک رکعتی وتر حتما باید 40مومن رو به اسم دعا کنی ویا همون ( اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنینَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمینَ وَ اَلْمُسلِماتْ کافیه ✅پاسخ سلام علیکم وقت شما هم بخیر خود نماز شب مستحب است استغفار برای چهل مومن در قنوت نماز وتر هم مستحب است. اگر فرصت ندارید یا توان ندارید و یا به هر دلیلی نمی توانید، میتوانید بصورت عام دعا کنید. و نماز شما صحیح است و اجر نماز شب را می برید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
309 📌 ❓سوال: سلام،کسی گندم کاشته،ولی وضع مالیش خوب نیست کل پول گندم رو باید برا رهن خانه و قرض و بدهی بذاره از طرفی خودشم خمس بگیره آیا به چنین شخصی زکات تعلق میگیره؟لطفا میشه کامل توضیح بدین آیت الله مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم سوال شما بصورت تلفنی از دفتر معظم له پرسیده شد و پاسخ به این شرح است: اگر منظور شما این است که ایا زکات به گندم او تعلق می گیرد: محاسبه خمس و زکات بعد از کسر بدهی ها و دیون انجام می شود. اگر این شخص بعد از پرداخت و کسر دیون و بدهی ها، چیزی برایش باقی نمی ماند، مسلما زکاتی هم بر عهده او نیست. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
توبه واقعی1.mp3
9.46M
2 ❓خلاصه سوال : چطور توبه واقعی کنیم؟ از کجا بفهمیم خداوند توبه ما را قبول کرده؟ چطور به سمت خدا حرکت کنیم؟ پاسخ: 💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
310 📌 ❓سوال: سلام بنده خدایی که بازنشسته است و دختر دم بخت داره که هنوز ازدواج نکرده، اگر جهیزیه رو کم کم بخره بهش خمس تعلق میگیره؟ بیم این داره که زمان ازدواج دختر که مشخص هم نیست از پس هزینه ها برنیاد! مرجع تقلیدشون حضرت آقای خامنه ایی هستن ✅پاسخ: سلام علیکم طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله: اگر تهيه اثاثيه و لوازم زندگی برای آينده [در جهيزيه]، عرفاً جزء مؤونه محسوب شود، خمس ندارد. (اجوبه الاستفتائات) توضیح: یعنی اگر عرف هم همین است که برای تهیه جهیزیه باید از قبل اقدام کرد و کم کم در طول سالها اقدام به خرید بکنند، اینها جزء خرجی سال حساب می شود و خمس ندارد. نظر سایر مراجع مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
311 📌 روایت از عاصم ❓سوال: سلام ، طاعات وعبادات قبول درگاه معذرت میخوام سوالی داشتم از خدمتون منظور. ازروایت حفص ازعاصم چیه که در آخرین صفحه قرآن هم نوشته شده؟؟ با سپاس فراوان ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین از شما هم قبول حق. مشهورترین قرائت های قرآن که به ما رسیده است (از نظر حرکات و إعراب و بنا - نه به معنای تحریف شدن قرآن) هفت قرائت است که مشهور ترین و مستندترین این قرائت ها، قرائتی است که آقای حفص از آقای عاصم نقل کرده است. عاصم هم از با یک واسطه از حضرت علی علیه السلام این قرائت را اخذ کرده است. قرائت حفص از عاصم یکی از دو روایت از قرائت عاصم از قراء سبعه (قاریان هفتگانه قرآن) است. این قرائت، قرائت متداول قرآن در میان مسلمانان جهان است و حرکت های حروف در قرآن های چاپ حاضر بر اساس آن می باشد. توضیحات بیشتر جهت مطالعه مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
312 📌 ❓سوال: با سلام ممنون میشم که راهنمایی ام کنید که برداشت از این پیام چیست ✅پاسخ سلام علیکم اگر صرفا این تشبیه در مورد استفاده از توانمندی هایی که خداوند به انسان داده، باشد مثال خوبی است. و معنایش این است که ما اختیار داریم که از قدرت و توانی که خداوند به ما داده چطور استفاده کنیم. اما اگر بصورت کلی میخواهد ملاک ارزش گذاری روی اعمال را، نوع عمل در نظر بگیرد، این یعنی هیچ عملی نیست که ذاتا خوب باشد. و هیچ عملی نیست که ذاتا بد باشد. و همه چیز نسبی است. در صورتی که عدالت ذاتا خوب است و ظلم ذاتا بد است. فکر میکنم منظور این پیام باید قسمت اول عرض بنده باشد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
313 📌 ❓سوال: بازم سلامت خدمت حاج آقا مهدوی برادری دارم که بیماری بهجت داره ومشکل سفتی خون که روزانه 6الی 7 عدد قرص مصرف میکنه بخصوص قرص پردنیوزلون گاهی 50وگاهی 5ملیگرمی وقرص وارفارین برا رقیق شدن خون پارسال به علت مصرف آسپرین واین قرصا زخم معد داشت تابستان بهتر شد الان دورزه که روزه میگیره دوبار درد معدش شروع شد البته بگم این بیماری بهجت سال به سال هم بدن و سیستم ایمنی بدن رو ضعیف میکنه آیا روزه بهش واجبه مرجع تقلید ایشون آیت الله نوری همدانی هست ممنون میشم جواب بدین تو این ده سال بیماره روزه رو گرفته ولی الان دوسالی میشه که خیلی ضعیف شده و دچار زخم معده ✅پاسخ سلام علیکم اجمالا عرض کنم که همه مراجع می فرمایند اگر کسی روزه گرفتن برایش ضرر داشته باشد و این ضرر را متخصص متدین تشخیص بدهد، روزه گرفتن حرام است. پس در این امر شما باید ببینید دکتر برادرتان چه میگوید و نظرش نسبت به روزه گرفتن برادر شما چیست. طبق فتوای آیت الله نوری همدانی: کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و کسی که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید ضرر ندارد، باید روزه نگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست . اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر دارد و از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست . ✅همچنین بخوانید این پاسخ سوالی که از ایشان در خصوص روزه گرفتن در این ایام شده است: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم در روزهای اخیر مکرر عرض شد که روزه یکی از اعمال واجبی است که برای افرادی که شرایط دارند واجب است مگر اینکه در سفر و یا بیمار باشد و یا اینکه در وضعیتی باشدکه اگر روزه بگیرد خوف آن را داشته باشد که بیمار شود و یا بیماریش تشدید گردد. به نظر اینجانب ملاک خوف از بیماری یا تشدید بیماری است و خوف باید منشاء عقلایی داشته باشد یا پزشک متعهد و متدین تشخیص دهد و در چنین شرایطی وجوب روزه برداشته خواهد شد و اگر بگیرد عمل حرام انجام داده است. همانطور که اگر سالم باشد و خوف ضرر و بیماری نداشته باشد واجب است بگیرد و ترک آن کفاره دارد و اگر کسی هم به هر عنوان نمی تواند روزه بگیرد حق روزه خواری را در جامعه ندارد و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان ضروری است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
چگونه همسر مناسب انتخاب کنیم.mp3
11.76M
4 ❓خلاصه سوال : چگونه همسر مناسب انتخاب کنیم؟ ملاک های انتخاب همسر چیست؟ نکات مهم در در پاسخ: 💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
314 📌 ❓سوال: سلام جهت محاسبه خمس، سهامی که در بورس خریداری شده و سود تحقق نیافته آن که همان افزایش قیمت سهام است به چه صورت محاسبه می شود؟ امام خامنه ایی ✅پاسخ سلام علیکم پاسخ شما را در قالب سوالاتی که از دفتر معظم له شده است درج می کنیم: خمس سرمایه گذاری در بورس 🔸س۲. آیا به سرمایه ای که در بورس یا در محل دیگر سرمایه گذاری شده است، در سررسید سال خمسی، خمس تعلق می گیرد و باید خمس آن پرداخت شود.؟ جواب: مبلغ سرمایه گذاری شده اگر از درآمد کسب باشد، مشمول خمس است. اوراق بهادار 🔸س۲۰: در بورس اوراق بهادار خمس چگونه محاسبه می‌شود؟ با توجه به اینکه سر سال خمسی فرد دارای سهام چند شرکت است که معمولاً نماد معاملاتی چند تای آنها به دلایل رایج مثل حسابرسی متوقف است و معلوم نیست چه وقت و با چه قیمتی باز می‌شود یا اینکه سهم در قیمت روز خریدار ندارد و باید صبر کرد تا در روزهای آینده قیمت به حدی پایین بیاید که خریدار داشته باشد (طبق قانون هر روز قیمت فقط دو درصد می‌تواند تغییر کند) تا بتوان قیمت واقعی سهم را محاسبه کرد. ج) با فرا رسيدن سر سال خمسی برای قيمت‌‌گذاری سهام مذکور اقدام گردد، هر زمان که امکان آن فراهم شد محاسبه خمس انجام می‌گيرد. 🔸س۳۸: سهام عدالت خمس دارد یا خیر؟ ج) اگر هديه دولت است خمس ندارد ولی اگر به‌‌‌‌‌صورت اقساط واگذار شده، به مقدار اقساطی كه تا سر سال خمسی از درآمد پرداخت شده، مشمول خمس است. 🔸س۵۳: اینجانب در یك شركت تولیدی وابسته به وزارت تعاون عضویت داشته و سهام‌دار بودم و هر سال وجوهات شرعی خود را با یكی از نمایندگان حضرتعالی تسویه نموده‌ام اینك سهم خود را واگذار نموده و با شركت تسویه حساب نموده‌ام آیا مبلغ دریافتی مشمول خمس می‌شود. ج) اگر سهم خود از شرکت را با پول مخمّس، يا پول هبه يا ارث و امثال آن که خمس ندارد خريده‌ايد، پس از تسويه و دريافت وجه بابت سهام، پول دريافتی خمس ندارد. ولی تفاوت قيمت خريد و فروش، جزو درآمد سال واگذاری محسوب می‌شود که اگر تا سر سال خمسی در مؤونه مصرف نشود متعلّق خمس است. 🔸س۲۱۶: من دو سال پیش وامی به مبلغ پنج میلیون تومان گرفتم و با آن سهام خریدم ولی پس از خرید ارزش سهام کاهش یافت و حدود سه میلیون تومان گشت و اقساط وام هم تمام شد حالا سؤال این است که من باید خمس پنج میلیون را بدهم یا ۳ میلیون؟ ج) خمس سه ميليون کفايت می‌کند.‏ 🔸س۴۴: شرکتی از برادران فرهنگی به نام شرکت تعاونی فرهنگیان چندین سال است که تأسیس گردیده و سرمایه آن از همان ابتدا از سهم تعدادی از فرهنگیان تشکیل شده بود که هریک صد تومان پرداختند، در ابتدا سرمایه شرکت کم بود، ولی در حال حاضر با افزایش تعداد اعضا، سرمایه آن بالغ بر هجده میلیون تومان به‌اضافه ماشین‌های شرکت است. سود آن بین سهام‌داران به نسبت سهم‌‌شان تقسیم می‏‌شود، و هریک از آنان به راحتی می‏‌تواند سهم خود را دریافت نموده و با شرکت تسویه حساب نماید. تا کنون خمس سرمایه و سود آن پرداخت نشده است، آیا با توجه به موقعیت من به عنوان رئیس هیأت اداری شرکت، جایز است که اگر خمسی به حساب شرکت تعلّق بگیرد، اقدام به پرداخت آن کنم؟ آیا رضایت سهام‌داران در این‌باره شرط است؟ ج) پرداخت خمس سرمايه شرکت و سود حاصل از آن، تکليف هريک از اعضا نسبت به سهم خود از مجموع دارايی شرکت است، و انجام اين کار توسط مسئول هيأت اداری آن، متوقف بر کسب اجازه و وکالت از سهام‌داران شرکت است. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
315 📌 ❓سوال: سلام خسته نباشید. اگر کسی در ماه رمضان جنب شود. روزه اش درست است و حکمش چیست من نمیدانم قبل از اذان بوده با بعد از اذان؟ و یک سوال دیگه اگر کسی در ماه رمضان نماز صبحش غضا شود حکمش چیست؟ امام خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم 🔸حکم کلی بقاء بر جنابت تا اذان صبح: کسى که در شب ماه رمضان دچار جنابت است بايد تا پيش از اذان صبح غسل کند. اگر جنب عمداً تا آن هنگام غسل نکند روزه‌اش باطل است. اين حکم در مورد روزه‌ى قضاى ماه رمضان ـ حتی در حالت غير عمد ـ نيز جارى است. 🔸پاسخ سوال شما: ۱۰۲. اگر در شب ماه رمضان جنب شود و بدون تعمد تا اذان صبح غسل نکند، مثل اينکه در خواب جنب شود و خواب او تا بعد از اذان صبح ادامه يابد، روزه‌اش صحيح است. ۱۰۳. کسى‌ که در بيدارى جنب شده يا پس از جنب شدن در حال خواب، بيدار شده، و مى‌‌داند که اگر به خواب رود، تا پيش از اذان صبح براى غسل بيدار نخواهد شد، جايز نيست قبل از غسل کردن بخوابد، و اگر خوابيد و پيش از اذان غسل نکرد، روزه‌اش باطل است ولى‌ اگر احتمال مى‌‌دهد که پيش از اذان صبح براى غسل بيدار خواهد شد و تصميم بر غسل داشته باشد ولى بيدار نشود، روزه‌اش صحيح است ولى اگر دوباره خوابيد و تا صبح بيدار نشد، بايد قضاى آن روز را به‌جا آورد. ۱۰۴. کسى‌ که در شب ماه رمضان وظيفه دارد غسل کند، اگر به دليل تنگى وقت يا مضرّ بودن آب و امثال آن نتواند غسل کند، بايد تيمم بدل از غسل به‌جا آورد. ۱۰۵. اگر در حال روزه در خواب جنب شود، روزه‌اش باطل نمى‌‌شود. ۱۰۶. اگر روزه‌‌دار در روز ماه رمضان و ساير ايام که روزه است در حال خواب جنب شد، پس از بيدار شدن واجب نيست فوراً غسل کند. ✅پاسخ سوال دوم: قضا شدن نماز در ماه مبارک رمضان، موجب باطل شدن روزه نیست. اما بهتر است برای تکمیل شرایط قبول روزه، از این اتفاق جلوگیری نمایید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha