حکم #هاشور ابرو
همه مراجع
مرکز پاسخگویی موعظه| @PASOKHHA
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
51 📌
💠قرآن خواندن حائض
❓سلام وقتتون بخیر... خانم حائض در ماه مبارک رمضان میتونن ختم قرآن داشته باشند؟ خواندن یک یا دو جزء از قرآن در ایام حیض اشکالی داره؟ مرجع آیتالله شبیری زنجانی
✅سلام وقت شما هم بخیر.
نظر مراجع عظام:
امام خامنه ای حفظه الله:
س: اگر زنى داراى عادت ماهانه حيض باشد، آيا قرآن خواندن براى آن زن جايز است؟
ج) خواندن قرآن بهجز آياتى كه سجده واجب دارد براى حائض جايز است اگر چه كراهت دارد. استفائات جديد .
آیت الله سیستانی:
پرسش: خانمهایی که عذر شرعی دارند به هنگام خواندن قرآن در برخورد با آیات سجده چگونه باید عمل نمایند؟ آیا آیه را نخواند؟ یا سوره ای که در آن آیه سجده است را نباید بخواند؟
پاسخ: فقط همان چهار آیه ای که سجده واجب دارد نخواند و خواندن آیات دیگر آن سوره ها اشکال ندارد.
آیت الله مکارم:
خواندن یکی از آیات سجده حرام است. ولی خواندن غیر آیه سجده از سوره سجده مانعی ندارد.
آیات عظام خوئی، گلپایگانی، صافی، سیستانی و تبریزی:
خواندن هر یک از آیات دارای سجده واجب حرام است.
آیات عظام امام خمینی، بهجت، فاضل، نورى:
افزون بر آیات سجده دار، باید از خواندن کل این چهار سوره نیز اجتناب شود.
آیت الله وحید:
افزون بر آیات سجدهدار، بنا بر احتیاط واجب باید از خواندن کل این چهار سوره نیز اجتناب شود.
آیت الله شبیری:
خواندن آیات سجده حرام است. خواندن آیات دیگر سوره ای که آیه سجده دارد، احتیاطا جایز نیست.
تبصره: در احتیاط های واجب می توان به مرجعی رجوع کرد که در همان موضوع فتوا داشته باشد.
حکم قرائت قرآن شخص جنب:
https://eitaa.com/pasokhha/734
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
52 📌
💠قورت دادن غذایی که وارد حلق شده در ماه مبارک رمضان
❓ سلام، شخصی درحال نماز بوده چیزی از معده وارد دهانش میشود و چون درحال نماز بوده عمدا قورت میدهد.. بعدا فکر کرده روزه ش باطل شده روزه اش را شکسته..
الان وظیفه اش چیست؟قضا دارد یا کفاره هم باید بدهد؟
مقلد رهبری
✅سلام وقت بخیر
اگر با علم به اینکه قورت دادن غذایی که وارد حلق شده روزه را باطل میکند، قورت داده باشند روزه شون باطل است. و قضا دارد . و احتیاطا کفاره هم دارد.
اما اگر علم به باطل شدن نداشته اند طبق نظر رهبری احتیاط واجب است که روزه شون باطل شده باشه . که اگه نخورده بودند میتوانستند به مراجعی که قائل به بطلان نیستند رجوع کنند. اما الان که خوردند قضا هم به عهده شون میاد.
مرکز پاسخگویی موعظه| @PASOKHHA
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
حکم #ضعف خیلی زیاد جسمی برای #روزه (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)
❓سوال سلام پسر نوجوانی هستم که امسال به سن تکلیف رسیده ام ولی به علت کمبود وزن (در حدّ ۱۵کیلو گرم) قدرت گرفتن روزه را ندارم آلان با این حالی که دارم آیا روزه بر من واجب است؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
✅پاسخ:
سلام علیکم؛
اگر به تشخیص پزشک حاذق یا تشخیص خودتان روزه گرفتن برایتان سخت و پر مشقت باشد بطوری که با گرفتن روزه بیمار شوید یا بیماری شما تشدید گردد در این صورت روزه واجب نیست و البته قضای آن را باید در روزهای کوتاه زمستانی بگیرید و اگر تا ماه مبارک سال بعد روزه ها را قضا نکنید باید کفّاره غیر عمد بدهید ولی اگر قضا کردن روزه هم برایتان به علتهائی که توضیح دادید مقدور نباشد وظیفه شما دادن کفاره هست و اگر از دادن کفاره هم ناتوان باشید وظیفه شما استغفار هست و گفتن یک ذکر «استغفرالله ربی و اتوب إلیه» کفایت میکند.
لازم به ذکر هست که هرچند در ماه مبارک از گرفتن روزه معذور باشید اما میتوانید از سایر فیوضات فراوان ماه مبارک رمضان (مانند: تلاوت قرآن، انجام دعا، اصلاح اخلاق، شب زنده داری و شرکت در مسجد برای نماز جماعت و مجالس و جلسات قرآنی و...) بهره مند شوید. یاحقّ.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
53 📌
❓با سلام؛حاج آقا خانمی که بچه نه ماهه داره که بهش شیر میده میتونه روزه بگیره؟ (مرجع: آیت الله نوری همدانی)
✅سلام وقت بخیر
( مساله 1726 ) رساله آیت الله نوری همدانی:
زني که بچه شير مي دهد و شير او کم است چه مادر بچه ، يا داية او باشد ، يا بي اجرت شير مي دهد ،
اگر روزه براي بچه اي که شير مي دهد ضرر دارد روزه بر او واجب نيست . و بايد براي هر روز يک مد طعام يعني گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد
و نيز اگر براي خودش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ، و بنابر احتياط واجب بايد براي هر روز يک مد طعام به فقير بدهد .
و در هر دو صورت روزه هائي را که نگرفته بايد قضا نمايد ،
و اگر کسي پيدا شود که بي اجرت بچه را شير دهد ، يا براي شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از کس ديگري که اجرت او را بدهد اجرت بگيرد ، احتياط واجب آن است که بچه را به او بدهد وروزه بگيرد .
مرکز پاسخگویی موعظه| @PASOKHHA
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
💠قوانین گروه پرسش و پاسخ های دینی💠
1⃣ارسال هر گونه سوال و پرسش دینی مجاز است.
2⃣ شبهه افکنی و تخریب ارزشها= حذف از گروه
3⃣دعوت از دوستان معتَمَد بلامانع.
4⃣ چت و گفتگو خارج از موضوع گروه ممنوع
5⃣هرگونه ایجاد مزاحمت برای کاربران=حذف از گروه.
6⃣لطفا احترام به یکدیگر و رعایت موازین و شئونات اسلامی در گفتگوها را مد نظر قرار دهید.
7⃣گروه از ساعت 12 شب تا 6 صبح تعطیل می باشد.
خواهشمندیم در این ساعات هیچ گونه ارسالی در گروه نداشته باشید.
🌿اعضای محترم هر گونه مزاحمت در خصوصی را به مدیر اطلاع رسانی نمایند.
🔶کارشناسان فعلی گروه در ادامه معرفی می گردد:
◀️ حجت الاسلام مهدوی (کارشناس امور اعتقادی و دینی)
🔸نام کاربری : (افسرجوان امام خامنه ای) @mahdavi59
🔹ساعت اصلی پاسخگویی و حضور: شب ها از 9 الی 12 .
◀️حجت الاسلام علی نیا (کارشناس احکام و اعتقادات)
🔸نام کاربری (م . علی نیا)
🔶اگر فرصتی برای کارشناسان در غیر این ساعات باشد حتما پاسخگو خواهند بود. لذا بعد از ارسال سوال، برای پاسخ گرفتن صبور باشید.
باتشکر
مرکز پژوهشی تبلیغی موعظه
افسرجوان امام خامنه ای
#قوانین_گروه_پرسش_و_پاسخ
#قوانین_گروه_فرهنگی_موعظه
54 📌
❓اگر کسی سحری رو در شهر محل زندگیش
بخوره و قصد روزه کنه و بعد به شهر زادگاهش که گاهی به اونجا رفت و آمد کنه بره برا یک روز یعنی اذان ظهر رو اونجا بشنوه آیا روزه اون روزش قبوله یا باید شکسته بشه.مرجع تقلید لنکرانی و در مسایل روز آقای خامنه ای
✅سلام وقت بخیر
اگر زادگاهش وطنش بوده (در انجا رشد و نمو پیدا کرده) و از وطن بودن آن اعراض نکرده ، روزه اش صحیح است.
اعراض کردن یعنی اینکه دیگر قصد زندگی در زادگاه را نداشته باشد. یا با قصد اینکه دیگر نمیخواهد انجا برگردد برای زندگی یا عملا این اعراض محقق شده است.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
55 📌
❓ببخشید ذکر سجود که ۷ مرتبه گفته بشه خوب هست
اگر هم ذکر سبحان ربی الاعلی وبحمد
و هم سبحان اللّه
هر دو رو ۷ مرتبه بگیم اشکالی نداره ؟
البته چون قبلاً نماز جماعتی که از تلویزیون دیده بودم ، امام جماعت هر کدامـ از ذکرهای سجده رو ۳مرتبه فرمودند .
✅ هر مقدار که ذکر سجده طولانی تر بشود نیکوتر است.
و در روایات به آن تاکید شده است.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
56 📌
#عدول_از_مرجع
❓اگر کسی بعداز چندسال تصمیم بگیره که مرجع تقلیدش رو عوض کنه .
به این نتیجه برسه که حضرت امام خامنه ای مدظله العالی از مرجعی که قبلاً انتخاب کرده ، از لحاظ سیاسی و موضوعات دیگه برتر هست . و بعداز این نتیجه و خوندن چند مطلب درباره اینکه میتونه مرجع تقلیدش رو تغییر بده
درباره موضوعاتی که بعداً برایش پیش اومده از حضرت امام تقلید کنه . اشکالی نداره .
البته دو سوال شد .
✅پاسخ: سلام
ابتدا قسمت دوم سوال شما رو پاسخ میدم:
وقتی باشرابط صحیحی عدول صورت بگیرد، در مسائل پیش رو از مرجعی که به او عدول کردیم تقلید باید کرد.
در پاسخ به سؤال شما، دو مسأله باید مورد توجه قرار گیرد:
اول) تبعیض ابتدایی و پیش از عمل در تقلید، در صورت تساوی دو یا چند مجتهد جایز است اما باید توجه داشت که در مسایل مربوط به هم باید از یک مجتهد تبعیت کند مثلا نمی تواند در احکام نجاست بدن و لباس به فتوای مجتهدی و در احکام لباس نمازگزار به فتوای دیگری عمل کند.
دوم) امکان عدول از مرجع تقلیدی که قبلا انتخاب کرده و انتخاب مرجع تقلید دیگر
اگر بخواهد بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر عمل کند در این صورت حکم رجوع و عدول را پیدا می کند.
بدیهی است که عدول در تقلید و تغییر دادن مرجع تقلید اگر یقین و علم پیدا کند که آن مرجع دیگر اعلم است؛ لازم است اما در صورت علم به تساوی آیا باز عدول جایز است یا نه؟ [1] . [2]
پاسخ مراجع معظم تقلید در این باره متفاوت و بین شرح است:
1.امام و فاضل: آری، رجوع به مساوی جایز است. [3]
2.تبریزی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، رجوع به دیگری جایز نیست. [4]
3.صافی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، بنابر احتیاط واجب رجوع به مساوی جایز نیست. [5]
4.خامنه ای: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوی جایز نیست. [6]
5.مکارم و نوری: در خصوص مسائلی که تقلید (عمل) کرده، رجوع به مساوی جایز نیست. [7]
6.بهجت و سیستانی: اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ برای مثال نمی تواند در مسائل احکام روزه مسافر باقی بماند و در احکام نماز رجوع کند. [8]
7.وحید: باید به فتوایی عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، می تواند به فتوای دیگری عمل کند.. [9] [10]
همچنین در باره این که آیا عدول از اعلم به غیر اعلم جایز است؟
مقام معظم رهبری در پاسخ به این که آیا عدول از اعلم به غیر اعلم در مواردى که فتاواى مرجع اعلم منطبق با زمان نباشد و یا عمل به آن بسیار دشوار باشد، جایز است؟فرموده اند: تنها گمان به ناهماهنگى فتاواى مرجع تقلید با زمان و شرایط حاکم بر آن و یا دشوارى عمل به فتاواى او، سبب جواز عدول از مجتهد اعلم به مجتهد دیگر نمىشود. [11]
📚منابع:
[1] رساله دانشجویی، ص49.
[2] اقتباس از سؤال 1340 (سایت: ۱۳۳۵).
[3] وحید، توضیح المسائل، م 4.
[4] استفتائات، س 11.
[5] جامع الاحکام، ج 1، س 18.
[6] خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 31.
[7] مکارم، استفتائات، ج 2، س 14 و ج 1، ص 26؛ استفتائات، ج 2، س 12.
[8] وسیلة النجاة، ج 1، م 4؛ سیستانی، تعلیقات علی العروة، م 11 و 13.
[9] برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به نمایه: رجوع از مرجع تقلید، سؤال 2026 (سایت: ۲۲۵۲).
[10] توضیح المسائل، م 4.
[11] همان منبع.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
57 📌
❓سلام طاعات قبول. اگه کسی ۳ماه ازشهر خودش صبح بره شهری دیگه ۸۰کیلومتر غروب برگرده حکم روزه اش چطوره؟
مرجع آیت الله فاضل
✅سلام وقت بخیر
احکام سفر (زیر ده روز) طبق فتوای آیت الله فاضل لنکرانی :
3ـ کسی که به طور متعارف در کمتر از ده روز حداقل یک سفر بیش از مسافت شرعی (5/22 کیلومتر) داشته باشد؛ نمازش تمام است.
3-1. فرقی نمی کند که سفر این افراد به جهت کار باشد یا صله رحم یا زیارت و یا تفریح ؛ فقط مهم این است که در ده روز حداقل یک سفر داشته باشند.
3-2. این ا فراد اگر به هر علتی در طول ده روز به مسافرت نروند. در اولین سفری که بعد از آن می روند تا به وطن برگردند؛ نمازشان شکسته است.
3-3. مراد از سفر اول حرکت از وطن و برگشت به وطن است یا حرکت از جایی که در آنجا ده روز مانده اند و رفتن به وطن.
3-4. حداقل زمان استمرار سفر باید یک ماه باشد. بنابر این کسی که قصد داتشه باشد در طول 15 روز فقط چندین سفر داشته باشد نمازش شکسته است.
3-5. بنابر این کسانی که به علت شغل و کار یا درس خواندن و یا زیارت و سیاحت و صله رحم یا حتی تفریح در هر هفته به مسافرت می روند نمازشان تمام است.
3-6. کسی که در مسیر خاصی یا به علت خاصی مسافرت می کند تا وقتی ده روز در جایی نمانده است؛ اگر به مقصد دیگر یا انگیزه دیگر هم مسافرت کند نمازش تمام است. (استادی که برای تدریس مسافرت می کند اگر برای زیارت یا حج یا صله رحم هم به مسافرت برود نمازش تمام است.)
3-7. در تمام موارد بالا کسی که نمازش شکسته ا ست نمی تواند روزه بگیرد و کسی که نمازش تمام است، روزه او هم صحیح است.
http://www.lankarani.com/far/news/show_news.php?id_news=181
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
58 📌
#جهر_و_اخفات
❓سلام وخسته نباشیدبه همه دوستان.
درچ صورت جایزه که یک خانوم نمازش روبلندبخونه.تمامشون رو، اگه محض آموزش ویادگیری چندتادخترکوچولو
اونم جایی که رفت وآمدفردنامحرم نیست بازهم خوندنش باصدای بلندمشکل داره؟
ممنونم بابت وقتی که میگذاریدبابت پاسخ به سوالم🌸
✅پاسخ: سلام ، سلامت باشید
وظیفه زنان را نسبت به بلند و آهسته خواندن نماز (جهر و اخفات) می توان در دو قسم دسته بندی کرد:
1. حمد و سوره نماز ظهر و عصر که باید آهسته بخواند.[1]
2. حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء، که این دو صورت دارد:
الف. در صورتی که نا محرم صدایش را نشنود.
ب. در صورتی که نامحرم صدایش را می شنود.
در صورت اول مراجع معظم تقلید، می فرمایند: زن می تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند یا آهسته بخواند.[2]
اما در صورت دوم اکثر مراجع معظم تقلید، می فرمایند: بنابر احتیاط واجب باید آهسته بخواند.
بعضی از مراجع دیگر می فرمایند: بنابر احتیاط مستحب آهسته بخواند.[3]
عده ای دیگر از مراجع عظام تقلید در زمانی که شنواندن صدا به نامحرم حرام است، به آهسته خواندن فتوا می دهند.[4]
بنابراین، اگر نماز گزار در جایی که باید نماز را آهسته بخواند عمدا بلند خواند، نمازش باطل است،[5] بدیهی است صرفاً به خاطر حضور قلب بیشتر و امثال آن نمی توان شرایط صحت نماز را رعایت نکرد.
منابع:
[1] توضیح المسائل مراجع، مسأله 992.
[2] توضیح المسائل مراجع، مسأله 994.
[3] آیت الله زنجانی: بنابر احتیاط مستحب آهسته بخواند؛ آیت الله مکارم: احتیاط مستحب آن است که آهسته بخواند؛ آیات عظام خوئی، تبریزی: اگر نامحرم صدایش را بشنود بنابر احتیاط آهسته بخواند.
[4] آیت الله سیستانی: و موردی باشد که شنواندن صدا به نامحرم حرام است، باید آهسته بخواند و اگر عمداً بلند بخواند، بنابر احتیاط نمازش باطل است.
آیت الله بهجت: بنابر اظهر اگر نامحرم صدایش را بشنود، باید آهسته بخواند در صورتی که شنیدن صدای او حرام باشد؛ مثلاً ترس فتنه و لذت بردن در بین باشد.
[5] توضیح المسائل مراجع، مسأله 995.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
اُدعُ إِلى سَبیلِ رَبّکَ بِالحکمَةِ وَ المَوعظةِ الحَسَنه (نحل.125)
وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه:
mawezah.ir
admin: @mahdavi59
پاسخ به سوالات و شبهات دینی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم
لینک گروه :
http://eitaa.com/joinchat/1058340864Gc7c98dd5ba
💠قوانین گروه پرسش و پاسخ های دینی💠
1⃣ارسال هر گونه سوال و پرسش دینی مجاز است.
2⃣ شبهه افکنی و تخریب ارزشها= حذف از گروه
3⃣دعوت از دوستان معتَمَد بلامانع.
4⃣ چت و گفتگو خارج از موضوع گروه ممنوع
5⃣هرگونه ایجاد مزاحمت برای کاربران=حذف از گروه.
6⃣لطفا احترام به یکدیگر و رعایت موازین و شئونات اسلامی در گفتگوها را مد نظر قرار دهید.
7⃣گروه از ساعت 12 شب تا 6 صبح تعطیل می باشد.
خواهشمندیم در این ساعات هیچ گونه ارسالی در گروه نداشته باشید.
🌿اعضای محترم هر گونه مزاحمت در خصوصی را به مدیر اطلاع رسانی نمایند.
🔶کارشناسان فعلی گروه در ادامه معرفی می گردد:
◀️ حجت الاسلام مهدوی (کارشناس امور اعتقادی و دینی)
🔸نام کاربری : (افسرجوان امام خامنه ای) @mahdavi59
🔹ساعت اصلی پاسخگویی و حضور: شب ها از 9 الی 12 .
◀️حجت الاسلام علی نیا (کارشناس احکام و اعتقادات)
🔸نام کاربری (م . علی نیا)
🔶اگر فرصتی برای کارشناسان در غیر این ساعات باشد حتما پاسخگو خواهند بود. لذا بعد از ارسال سوال، برای پاسخ گرفتن صبور باشید.
باتشکر
مرکز پژوهشی تبلیغی موعظه
افسرجوان امام خامنه ای
#قوانین_گروه_پرسش_و_پاسخ
#قوانین_گروه_فرهنگی_موعظه
59 📌
#روزه
#غبار
❓سلام طاعات و عباداتتون قبول
من امروز داشتم گردگیری میکردم تو خونه....مدت زیادی بود حدود ۲ ماه که گردگیری نشده بودن وسایل خونه و روزه هم بودم..
با دستمالی که نمدار بود مشغول کار بودم.موقع کار دهنم رو هم بسته بودم که گرد و غبار وارد حلقم نشن....
بعد هم جلوی واحدمون رو با همون دستمال نمدار روی زمین رو کشیدم...
در حین کار با اینکه دهنم بسته بود؛اما باز حس کردم گرد و غبار یا بوی گرد و غبار وارد بینی ام شد.
میخوام بدونم چون حدود ۲ ماهی بود که تمیز نشده بودن؛آیا این گرد و غبار روزه من رو باطل کرده با نه؟
✅سلام طاعات و عبادات شما هم مورد قبول حق
روزه شما صحیح است . نگران نباشید . غبار غلیظ اگر به حلق برسد روزه باطل است. در مورد سوال شما نه غلیظ بوده و نه به حلق رسیده است.
و غباری که شک میکنیم که به حلق رسیده یا نه
و شک میکنیم که غلیظ هست یا نه
مبطل روزه نیست.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
60 📌
❓سلام علیکم..چندتا سوال درمورد نمازاستیجاری داشتم...اول طریقه خواندنش و ترتیبش رو ممکنه بفرمایید..
دوم اینکه اگر شخصی نمازاستیجاری میگیره ک خودش بخونه ولی بده فرد دیگه ای بخونه ایراد نداره؟!
التماس دعا🙏
✅سلام علیکم
1. آنچه مشهور و معروف هست این است که باید به ترتیب نمازهای یومیه خوانده شود. یعنی از نماز صبح شروع کنیم. بعد ظهر و عصر و بعد مغر و عشا.
2. اگر کسی که نماز رو به شما داده شرط نکرده باشه که فقط خودتون بخونید و به دیگری ندید، اشکالی ندارد.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
60 📌
❓سلام وقت بخیر 'طریقه خواندن سجده واجب سوره های قران رو میخاستم
با تشکر
✅سلام وقت شما هم بخیر
چهار آیه از چهار سوره قرآن سجده واجب دارند که عبارتند از:
الف: سوره نجم آیه 62.
ب: سوره علق: آیه 19.
ج: سوره سجده (الم تنزیل) آیه 15.
د: سوره فصلت آیه 37.
سجده در هنگام شنیدن این آیات واجب فوری است و نباید تأخیر بیفتد و اگر احیانا تأخیر افتاد در اولین فرصت باید آن را بجا آورد.
بعد از شندین آیه سجده:
به قصد قربت باید سر بر سجده گذاشته شود،
ذکر گفتن لازم نیست اما بهتر است ذکر سجده یا این ذکر گفته شود:
«لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ».
در سجده واجب قرآن نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد، ولی سایر شرایط سجده را که در نماز است، لازم نیست مراعات کنند.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
61 📌
❓سلام...دائم المریض هم برای روزه های نگرفته اش باید کفاره بدهد؟
مقلدآیت الله نوری همدانی
✅سلام. حکم زیر طبق رساله حضرت امام خمینی ره است. و اگر نظر یکی از مراجع با این حکم متفاوت باشد ذیل آن می آید و اگر کاملا موافق باشد دیگر بصورت مستقل اسم مراجع نمی آید.
و اختلاف نظر سایر مراجع ذیل این حکم بیان شده است.
حکم:
اگر به واسطه مرضی روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضای روزه هایی را که نگرفته بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد (۱)، ولی اگر به واسطه عذر دیگری مثلًا برای مسافرت روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقی بماند، روزه هایی را که نگرفته باید قضا کند (۲) و احتیاط مستحب (۳) آن است که برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد.
این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست
(۱) (سیستانی:) باید برای هر روز یک مُد (۷۵۰ گرم تقریباً) طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد..
(زنجانی:) باید برای هر روز یک مد که به احتیاط واجب حدود (۹۰۰) گرم است طعام به فقیر بدهد..
(۲) (مکارم:) احتیاط واجب آن است که روزه هایی را که نگرفته، بعد از ماه رمضان قضا کند و برای هر روز یک مُد طعام به فقیر دهد، هم چنین، اگر ترک روزه به خاطر بیماری بوده، بعد بیماری رفع شده و عذر دیگری مانند مسافرت پیش آمده است.
(۳) (خوئی، اراکی، فاضل، سیستانی، تبریزی، صافی:) احتیاط واجب.. (زنجانی:) احتیاط..
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
62 📌
❓سلام . اینکه میگن واسه اسم بچه انتخاب کنی یک ادمایی هستن که میشه بهشون مراجعه کرد سرکتاب باز میکنن و اسم مناسب رو انتخاب میکنن این درسته . ایا کسی هست یه ادمه عادی که از اینده تا این حد بدونه . که بگه این اسم فلان سرنوشت و داره و از این حرفا. لطفا راهنمایی کنید ممنون.
✅سلام علیکم
آنچه که در روایات به آن توصیه شده است نامگذاری فرزندان به اسامی نیکو است. و تاکید شده است که از اسامی و القاب اهلبیت علیهم السلام استفاده بشود.
در گذشته با محاسبه ابجد اسم مادر و اسمی که میخواستند روی فرزند بگذارند ، برخی امور طبیعی رو رصد و مد نظر قرار می دادند. اما به این معنا نبوده است که سرنوشت شخصی رو بخواهند پیش بینی کنند.
یا با یک نامگذاری بصورت قطعی بگویند که فلان شخص هیچ وقت از مسیر درست منحرف نمی شود و حتما خوشبخت است.
هر اسمی که ما روی فرزند بگذاریم اثر خاص خودش را قطعا خواهد داشت. اما این به معنای علت کاملی برای خوشبختی و بدبختی افراد نیست. بلکه یک امر جزئی و تاثیر گذار در حد خودش است.
مواردی از قبیل تقوای والدین قبل از بارداری و در هنگام بارداری و تربیت صحیح از کودکی و فضای مناسب برای تربیت صحیح و ... تاثیر بسزایی در عاقیت و سرنوشت انسان دارد.
ما هم توصیه میکنیم از اسامی و القاب اهلبیت علیهم السلام استفاده کنید و در تربیت و داشتن تقوا بکوشید و فرزندتان را در کنار همه این تلاشها و تقوا ها به خداوند بسپارید.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
62 📌 ❓سلام . اینکه میگن واسه اسم بچه انتخاب کنی یک ادمایی هستن که میشه بهشون مراجعه کرد سرکتاب
ادامه سوال 62
❓سلام ببخشید در ادامه سواله قبل در مورد انتخاب فرزند ایا کلا درست هست که دنباله ایجور ادما رفت ادمایی که سر کتاب دارن و از این قبیل . و بهشون اعتماد کرد و هر چی گفتن گوش کرد . چون ما یه فامیل داشتیم بچش خیلی مریض میشد رفت پیشه هم چین کسانی و او بهش گفته بود اگه میخاین بچتون خوب بشه باید اسمشو عوض کنید واقعا تا این حد هستن یا نه . لطفا کامل تو ضیح بدین .
✅سلام
خیر درست نیست .
ببینید اینکه ما بخواهیم برای زندگی دنیا و آخرتی مون برنامه ای داشته باشیم از هر لحاظ،
این رو در کلام نورانی اهلبیت علیهم السلام قطعا میتونیم پیدا کنیم.
و همین برای سعادت دنیا و اخرت ما کافی است.
اگر ما از ابتدای زندگی یک کودک همه اموراتش رو بر مبنای دستورات و توصیه های اهلبیت و قرآن و اسلام قرار بدیم، خیلی از مشکلات رو پیشاپیش حل کردیم
مراجعه به کسانی که دم از علوم غریبه می زنند و یا با یکسری اموراتی از این قبیل توصیه هایی می کنند اصلا درست نیست.
به علت اینکه
اولا راه درست، راه اسلام و قرآن و اهلبیت علیهم السلام است.
دوما توصیه های این دست از آدم ها با شناخت کامل صورت نمی گیره و عموما اثرات منفی زیادی داره.
سوما انسان رو از توکل و توسل به خدا و اهلبیت علیهم السلام دور میکنه
پس اگر بنا هم باشه اسم عوض کنیم طبق توصیه اهلبیت علیهم السلام هم عمل کنیم نتیجه خواهیم گرفت.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
63 📌
با عرض سلام و خسته نباشید
وقتی در ماه رمضان به خاطر مسافرت رفتن روزه نگیریم؛بعد ماه رمضان فقط قضای روزه بر گردن ماست یا کفاره هم باید بدیم؟
اگر کفاره داره؛چه مقدار باید بپردازیم؟
مقلد آقای مکارم شیرازی
✅با سلام
خیر کفاره ندارد فقط قضا نماید
مگر تا ماه رمضان سال بعد به تاخیر اندازد که برا هر روز کفاره تأخیر(750گرم گندم و مانند آن)باید پرداخت کند
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
64 📌
❓باسلام و آرزوی قبولی طاعات
من دو تا فرزند دارم که برای هیچکدومشون عقیقه نکردم ،حالا که تصمیم دارم عقیقه کنم باید برای هر کدوم یه گوسفند قربونی کنم یا برای هر دوتاشون میتونم یه دونه قربونی کنم
و سؤال دیگه اینکه میشه گوشت رو با استخون توزیع کرد یا باید حتمأ استخون رو جدا کرد و زیر خاک دفن کرد و اینکه گفته میشه باید از اون گوشت غذا درست کنی و مهمونی بدی درسته ؟ لطفأ منو راهنمایی کنید. ممنونم
آیت الله مکارم شیرازی
✅با سلام
عقیقه برای هر فرزندی جداست
به نظر آیت الله مکارم مستحب مؤکد است
اگه دارید هردورا الان اگه ندارید یکی الان یکی هر وقت پول دستتون اومد
و هر طوری تقسیم کنید مشکلی نیست لازم نیست استخوانش جدا بشه لازم نیست آبگوشت بشه.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
سوالات خودتون رو در گروه ارسال سوال
برای ما بفرستید
http://eitaa.com/joinchat/1058340864Gc7c98dd5ba
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
هدایت شده از موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی
پاسخگویی توسط فضلاو اساتیدحوزه علمیه قم
مدیریت: حجت الاسلام مهدوی
کانال:
@pasokhha
http://eitaa.com/joinchat/1058865152C12937f0574
ارسال سوال:
http://eitaa.com/joinchat/1058340864Gc7c98dd5ba