eitaa logo
پاسخ شبهات و پرسش ها - متن
318 دنبال‌کننده
63 عکس
41 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
شایعه درباره جبران نمازهای قضا شده پرسش: اخیرا روایتی در فضای مجازی منتشر شده که میگوید " هرکس نماز قضا دارد اگر صبح جمعه آخر ماه رمضان 4 رکعت نماز به شیوه خاصی بخواند و پس از آن نیز دعای " بسم الله ... یا سامع الصوت یا جامع الفوت ... صل علی محمد و وَ اجعَل لي فرجاً ... " را بخواند، در اینصورت نمازهای فوت شده ی دویست سال او جبران خواهد شد ..." آیا این روایت صحت دارد؟ ضمنا برخی می گویند این حدیث در کتاب وسائل الشیعه آمده است. آیا واقعا چنین است؟ پاسخ: 1 - چنین روایت و چنین دعا و نمازی در هیچیک از کتب شناخته شده و معتبر حدیث ما توصیه نشده است. 2- برخلاف ادعای دروغگوهای فضای مجازی، در جلد هشتم کتاب "وسائل الشیعه" احادیث فراوانی بر خلاف این روایت، نقل شده است اما این دروغگویان، برای جلب اعتماد اعضای کانال های تلگرامی، نام برخی از کتب حدیث را به عنوان منبعِ مطالب خود ذکر می کنند و یقین دارند که 99 درصد افراد به این کتابها و منابع دسترسی ندارند یا مراجعه نمی کنند. این کانالها در واقع هم به معصومان (ع) تهمت می زنند و هم به علما و مؤلفانِ کتب روایی. 3 - به نظر می‌رسد نخستین کسی که این روایت را جعل کرده اعتقاد کافی به اهل بیت (ع) نداشته از این رو در دعایی که برای این نماز ساخته به جای صلوات بر "محمد و آل محمد " فقط بر پیامبر (ص) صلوات فرستاده است. 4 - به طور کلی لازم است در باور کردن روایاتِ عجیب و غریبی که در اینترنت نشر می شود احتیاط کرده، از متخصصان علوم حدیث مشورت بگیریم و تصور نکنیم هر متنی که در پایانِ آن اسم چند کتاب حدیثی ذکر شده لزوما معتبر است. آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57 عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis لینک عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
🔰چرا شاهد بروز اختلاف در اعلام روز عید فطر هستیم؟ 🎙گفتگو با حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال رهبر انقلاب ✅نظر آقا این است که اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل قبول است و رؤیت حاصل شده است. به زبان ساده، این سخن بدان معنا است که اگر کسی پشت عدسی دوربین یا لنز تلسکوپ هلال را ببیند، مانند کسی است که دوست خود را با دوربین روی کوه دیده است و نمی‌توان گفت که دیدن صورت نگرفته است. اما برخی از مراجع، رؤیت با چشم غیرمسلح را قبول دارند و بر این باورند که فقه آنچه در عرف در زمان معصومین علیهم‌السلام برای رؤیت وجود دارد، تأیید می‌کند. برخی از مردم هم فکر می‌کنند که این موضوع به امروزی یا غیرامروزی بودن مراجع برمی‌گردد و این در حالی است که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمی‌گردد. بنابراین ایشان با توجه به مبانی خودشان اول ماه را اعلام می‌کنند و سایر مراجع نیز بر اساس معیارهای خود عمل می‌کنند. 🔗 مطالعه متن کامل گفتگو: http://farsi.khamen .ei.ir/others-dialog?id=30318 عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
🕌 تاریخ ساخت زیارتگاه بر قبر بزرگان دینی، و نظر پیشوایان اهل سنت اولین گنبدی که بر روی قبور ائمۀ بقیع ساخته شد توسط خلفای عباسی بود. در سال ١٣٢ق که مصادف بود با دوران امامت امام جعفر صادق(علیه السلام) دولت اموی سقوط کرد و اولین خلیفه عباسی ابوالعباس سفاح به هدف ایجاد جایگاه معنوی برای عباسیان در بین مردم و افتخار نمودن به جدّشان عباس بن عبدالمطلب بعنوان عموی پیامبر، مزاری بر قبر جدشان عباس ساخت و در بستر حرم گنبدی بر پا کرد که شامل چهار قبر مجاورش که منتسب به پیامبر بودند و نمی‌شد مقام و منزلتشان را نادیده گرفت نیز می‌شد؛ یکی قبر فاطمه بنت أسد مادر امیرالمؤمنین و همسر ابوطالب که پیامبر در خانۀ او بزرگ شده بود، و سه قبر دیگر که از اهل بیت پیامبر بودند: امام حسن مجتبی، امام سجاد و امام باقر(علیهم السلام). و بعد که امام صادق(علیه السلام) در سال ١٤٨ق توسط خلیفۀ دوم عباسی منصور دوانیقی به شهادت رسید مانع از این نشدند که پیکر ایشان در کنار پیکر پدرانش خاکسپاری شود. و بدین ترتیب آن گنبد و بارگاه مشتمل شد بر این چهار امام معصوم و مادرشان فاطمه بنت أسد، و عمویشان عباس بن عبدالمطلب. مأمون عباسی نیز پس از مرگ پدرش هارون الرشید برایش گنبد ساخت. این مراقد و گنبدها نه از سوی ائمۀ اهل بیت(علیهم السلام) و نه از سوی هیچ یک از فقهای اهل سنت از جمله چهار امام معروفشان ابوحنیفه(١٥٠ق)، مالکی(١٧٩ق)، شافعی(٢٠٤ق) و حنبلی(٢٤١ق) بعنوان بدعت و مظاهر شرک خوانده نشد و هیچکدام هیچ اعتراضی نداشتند. نخستین کسی که مدعی شد ساختن مسجد و زیارتگاه بر قبور، از مظاهر شرک است و بدعت است و حرام، ابن تیمیه(٧٢٨ق) است و پس از او شاگردش ابن قیّم جوزیة(٧٥١ق) و سپس محمد بن عبدالوهاب(١٢٠٦ق). حال آنکه اینها و پیروانشان در احکام شرعی تابع فقه حنبلی اند و بعنوان احیاگران مذهب حنبلی شناخته می‌شوند نه آنکه خود مدعی فقه جدیدی باشند. جالب اینجاست که این افراد با ادعای اجتهاد در محدودۀ فقه حنبلی، مخالفان برداشت خود را مُشرک و اهل بدعت می‌خوانند در صورتی که نه تنها اثبات بلکه حتی نتوانسته‌اند ادعا کنند که خود احمد بن حنبل چنین اظهار نظری داشته و در سیرۀ عملی یا در یکی از کتابهایش بنای مرقد و مزار را بدعت شمرده باشد. و گفتنی است که قبر خود احمد بن حنبل، واقع در بغداد، مزار و حتی گنبد دارد*️⃣ و علمای حنبلی در شبهای جمعه به زیارت قبر او می‌رفتند. و در کتب تراجم اهل سنت که زندگی احمد بن حنبل در آن تشریح شده است آمده که علمای پس از حنبل به کثرت به زیارت او می‌رفتند. پیداست که وهابیهایی که بارگاه مقدس اهل بیت(علیهم السلام) را از مدینه گرفته تا سامراء هدف قرار داده‌اند هنوز دستشان به قبر امامشان حنبل نرسیده تا آن را نيز بعنوان بدعت در دين ويران کنند. 📓 مجموعۀ مصاحبه‌ها: ٨٤٧ و ٨٤٨ ، ٨٥٢ و ٨٥٣ ، ٨٥٧. ــــــــــــــــــــ *️⃣ تصاویری از گنبد و مقبرۀ منسوب به «احمد بن حنبل» امام فقهی وهابیها: https://wikinoor.ir/پرونده:NUR00445.jpg http://photos.wikimapia.org/p/00/03/69/39/19_big.jpg «ابن تیمیه» -اولین فتوا دهنده به حرمت ساخت بارگاه بر قبر بزرگان دینی-، و شاگردش «ابن قیّم جوزیة» و همچنین «محمد بن عبدالوهاب» و وهابیها همگی در احکام شرعی تابع مذهب حنبلی اند. حال آنکه خود امامشان «احمد بن حنبل» گنبد و بارگاه دارد و به زیارت آن می‌روند و کسی آن را شرک نخوانده و متعرض آن نشده. @Yusufi_Gharawi .
🔺بغداد/ گنبد و مقبرۀ منسوب به «احمد بن حنبل»👆🏼 وهابیها که فتوا دهندگان به حرمت ساخت بارگاه بر قبر بزرگان دینی اند، همگی در احکام شرعی خود را تابع فقه حنبلی میخوانند نه آنکه مدعی فقه و مذهب جدیدی باشند. حال آنکه امامشان «احمد بن حنبل» خودش گنبد و بارگاه دارد و به زیارت آن میروند و کسی آن را شرک نخوانده و متعرض آن نشده. @Yusufi_Gharawi
‏بدون شرح
هدایت شده از بصیرت افزایی
🔻سلام یا درود؟؟ بسیاری از باستانگرایان، زرتشتیان، نوزرتشتیان و افراد دیگر، بر استفاده از کلمات پارسی و حذف کلمات عربی پافشاری می‌کنند. برای مثال می‌گویند: نگوییم ، بگوییم ... به راستی از کدام واژه استفاده کنیم؟ ✅هر دو واژه خوب هستند. شعراء و بزرگان ادبیات فارسی، از هر دو لفظ استفاده کردند. اما به دلایلی، سلام بهتر از درود است: سلام یکی از نام‌های خداوند است. ذکر است. از ریشه سِلم و سلامتی و دارای انرژی مثبت بسیاری بالایی است. در حالیکه درود به معنی چوب و بریدن هست. به همین خاطر، به نجار، گفته می‌شود. همچنین در منشور کورش هخامنشی، از لفظ سلام استفاده شده است. او وقتی می‌خواست بگوید که من آرامش را به شهر برگرداندم گفت: عو کُلَّة مَحاذی‌شو اِنَ سَلِم تِه اَشتِعی... (بند 25) @basiratafzayi
چه متن زیبایی نخونی از دستت رفته 👇 به یکی گفته شد بد لباس نپوش! '🗣'  گفت مردها باید نگاه نڪنند '🧔' بهش گفتند:  اتفاقا مشڪل تو همین است '👀'  مردها نگاهت نڪردند '🖤'  مانتو را ڪوتاه ڪردی '✂️'   خبری از نگاه مردها نشد '📍'  مانتوی بدون دڪمه با ساپورت پوشیدی '🍂'  راستی تا برهنگی ات چیزی نمانده '💔'  ومطمئن باش هیچ مردی نگاهت نمیڪند '🔻'  شاید نرهای چشم چرانِ رهگذر، نگاهت ڪنند '✖️'  اما مردها بعید میدانم نگاهت کنن... '❗️'  تو خودت پسند ڪردی لگدمال چشمهای نرها باشی '🥀'  غافل از اینڪه ریـحـانه خدا بودی و گران قیمت... '♥️'با کی لج کردی با مردهای واقعی؟! با همانهایی که با غیرتشان، مدافعان امنیت ناموس بوده و هستند... اندکی تأمل🤔🤔🤔🤔 عضویت در کانال ایتا و تلگرام👇 @GgaroGhati @pasokhtext لینک کانال در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
پرسش: اخیرا مکررا در فضای مجازی نقل می شود که « در پایان معراج پیامبر ص هنگامی که می خواستند برگردند خداوند برای خداحافظی با ایشان ، عبارت یاعلی را فرموده و پیامبر ص نیز در جواب ، یاعلی گفته اند‌ بنابراین ما نیز باید این جمله را هنگام خداحافظی بگوییم». کسانی که این مطلب را نشر می دهند چند کتاب را نیز به عنوان منبع ذکر می کنند. آیا چنین روایتی در منابع معتبر وجود دارد یا خیر؟ پاسخ: این داستان کذب محض است و در هیچیک از منابع شناخته شده و قدیمی حدیث شیعه - حتی با سند ضعیف - نقل نشده است. کتابهایی که به عنوان منبع آن ذکر شده اند نیز همگی از کتابهای فارسی جدید هستند و هیچیک از آنها از منابع معتبر حدیث و تاریخ شیعه نیستند. کسانی که این مطالب را جعل می کنند یا جاهلند یا دروغگوهای حرفه ای هستند و از تولید این اکاذیب اهداف خطرناکی همچون بدنام کردن شیعه و سرگرم کردن شیعیان به جعلیات و خرافات دارند. در هر حال ما به هیچ وجه مجاز به نشر چنین مطالبی نیستیم زیرا مصداق «دروغ بستن به معصومان(ع)» ، نشر اکاذیب و تخریب وجهه تشیع است. اینگونه مطالب شبیه ساخته های علی اللهی ها یا نُصَیریه و برخی از صوفیه است و ربطی به مکتب تشیع و احادیث اهل بیت علیهم السلام ندارد. گفتنی است علی اللهی ها و نُصَیریه(علویهای سوریه و ترکیه) عقاید انحرافی همچون تناسخ و حلول دارند و امیرالمومنین(صلوات الله علیه) را تقریبا دارای الوهیت و خدایی می دانند. نُصیریها فرقه ای منحرف بودند که در زمان غیبت صغری از شیعه جدا شدند و به مخالفت با نواب اربعه(چهار نایب خاص) پرداختند. پیشوای آنان که محمد بن نُصَیر نمیری بصری نام دارد ادعای بابیت کرد و انحرافات اخلاقی شدیدی داشت تا جایی که توقیعی از جانب امام(ع) در لعن وی صادر شد. عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis لینک عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2 آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ خیانت علمی نویسنده تاریخ طبری آیا میتوان در همه موارد به تاریخ طبری استناد کرد؟ #سواد_رسانه @mobahesegroup
آیا جنگهای پیامبر ص جهاد ابتدایی به معنای تجاوز بوده؟ - ویراسته.mp3
3.83M
جنگ در اسلام - بخش سوم آیا واقعا محمد (ص) و یارانش به قبایل و کاروانهای مشرکین حمله و تجاوز می کردند؟ واقعیت غزوه بدر و ماجرای یهود بنی قریظه چه بود؟ 8 دقیقه صوت عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis لینک عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2 آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57
هدایت شده از حامد کاشانی
آقای دکتر عبدالکریم سروش بارها در فحوای نوشتجات و سخنرانی‌های خود تمسک به احادیث ( منقولات از افراد مورد وثوق) را نقد یا رد کرده و بارها با این تیغ، روایات و راویان را جرح نموده و ظاهرا به جایگاه عظیم روایات چندان اعتقادی ندارد. اما اخیرا، با تمسک به نقل از شخصی ( که برای مخاطبان ناشناس هم هست) اتهام و بهتان جعل حدیث به طیفی از سخنرانان مذهبی، بویژه استاد شیخ حسین انصاریان زده است. و با تمسخر ایشان را کم سواد معرفی نموده است. فارغ از آمیختن مطالب صحیح و سقیم و درهم کردن استدلال و تمثیل و مزاح که روش دیرین او برای القای مطلب همراه با مغالطه است، این که ایشان برای بازی با آبروی افراد، از نقل از افراد ناشناس برای مخاطب استفاده می‌کند و خود را شخصا از تحقیق و رسیدن به اطمینان بی نیاز می‌بیند و فقط به یک نقل اکتفا می‌کند، برایم جالب بود. باءک تجرّ و باءی لا تجرّ؟ پ ن؛ مطالب تاریخی و حدیثی دکتر سروش معمولا دچار اشکالات روشی جدی است. اما این همه جرات در توهین و اتهام نوبر است. پ ن۲؛ طبعا هیچ سخنران و عالمی جز معصومان علیهم السلام از آفت خطا و نسیان، مصون نیست، اما برخی به اسم نقد، تمسخر می‌کنند و بهتان می‌زنند. و نه در میدان علم که در عرصه اخلاق هم می‌بازند‌. @kashani1395
🔻آتئیسم و کتک‌زدن زنان !! (قسمت اول) ✍ قرآن کریم در آیه ی ۱۹ نساء صراحتا به مسلمانان دستور می دهد با زنان به نیکی معاشرت کنید ، اما آتئیست ها چگونه بازنان برخورد می کنند ؟ در این مقاله برای اولین بار در فضای مجازی به بررسی رابطه ی بین خشونت خانگی و خداناباوری می پردازیم . 1-دانشگاه بیلر: پژوهشگران دانشگاه بیلر رابطه بین دینداری و خشونت خانوادگی بین زن و شوهر را بررسی کردند و دریافتند که سطح خشونت و درگیری بین خانواده های دیندار کمتر است The authors explored the relationship between religious involvement and intimate partner violence by analyzing data from the first wave of the National Survey of Families and Households. They found religious involvement is correlated with reduced levels of domestic violence http://www.baylor.edu/content/services/document.php/55373.pdf 🔹لینک‌همین‌ تحقیق در ژورنال sega🔹 religious involvement is correlated with reduced levels of domestic violence; http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1077801207308259 📚 لینک‌همین تحقیق در ژورنال زیست شناسی https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17951587 🔻 لینک‌همین تحقیق در دانشگاه تگزاس 🔻 https://utsa.influuent.utsystem.edu/en/publications/raceethnicity-religious-involvement-and-domestic-violence 2- دانشگاه پنسیلوانیا :در خانواده های مذهبی نرخ خشونت و درگیری خشن بین زن و شوهر کمتر است و والدین به احتمال بسیار کمتری فرزندان خود را مورد سو استفاده قرار میدهند. نقش مذهب در خانواده بسیار پر رنگ است بطوریکه باعث مسئولیت پذیری و تعهد والدین مخصوصا در مادر ها میشود !! There is less domestic violence among religious couples and religious parents are less likely to abuse or yell at their children Religious involvement promotes involved and responsible fathering and is associated with more involved mothering. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.570.5129&rep=rep1&type=pdf 3-مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری ایالت متحده ی آمریکا :نتایج این تحقیقات نشان داده است که در بین زوج های که فعالیت های دینی بیشتری دارند ، خشونت خانگی کمتر است . دلیل این امر هم اینست که دین ، کمتر مستعد رفتار خشونت آمیز است Their results also show that the likelihood of reporting violence is lower for those who attend religious services more frequently. the more religious may well be disproportionately less prone to act violently https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2614329/ 4-ژورنال سیج اعلام می کند: بی دینی منجر به خشونت خانگی می شود!! Research suggests that irreligiousity is a causal factor for domestic violence تحقیقات ژورنال سیج نشان می دهد که بی دینی یکی از فاکتورهای خشونت خانگی است !!! Ellison, Christopher L. et al. (November 2007). "Race/Ethnicity, Religious Involvement,ا and Domestic Violence". Violence Against Women, vol. 13, no. 11, pp. 1094-1112, کد مقاله doi:10.1177/1077801207308259. Retrieved from Sage Journals archive. 5-همانطور که میدانید سوئد آتئیستی ترین کشور دنیا است Sweden is one of the most atheistic countries in the world. http://www.adherents.comاا/largecom/com_atheist.html 6-پایگاه اطلاعاتی خشونت علیه زنان در سال ۲۰۰۷ اعلام می کند در کشور مورد افتخار آتئیست ها یعنی سوئد خشونت (خانگی و جنسی و غیره) برعلیه زنان از سوی مردان یک مشکل فراگیر است ( خشونت برعلیه زنان درجامعه ی سوئد بشدت متداول و شایع است ) !!! Men's violence against women is a widespread problem in society and a serious crime.  http://evaw-global-database.unwomen.org/en/countries/europe/sweden/2007/action-plan-to-combat-men-s-violence-against-women-violence-in-the-name-of-honour-and-violence همانطور که‌ می بینید معتبرترین سایتهای دانشگاهی و ژورنال های علمی تایید می کنند که بی دین ها دارای خشونت خانگی بیشتری هستند و دینداران نسبت به همسرانشان انسانهای مهربان تری می باشند ⚠️نشرمقالات حتی بدون آیدی ما کاملا حلال و درحکم صدقه ی جاریه است نقد الحاد و آتئیسم @Naghde_Elhad
چرا فمینیست هامسلمان شدند.... @women92
پرسش: یک مسیحی میگفت: " ما مریم (س) را خدا نمیدانیم اما در قرآن آمده که نصرانی ها مریم (س) را معبود میدانند" او میگفت: " ما فقط پدر و پسر و روح القدس را خدا میدانیم نه مریم ع را". چه پاسخی میتوان به این ارمنی داد؟ پاسخ: مسیحیت، فرقه های متعددی در طول تاریخ داشته که برخی از آنها منقرض شده اند. قرآن نفرموده که "همه فرقه های مسیحیت در همه عصرها معتقد بوده و هستند که مریم ع خداست". آیه ای که مورد اشاره این فرد است اینست: «و اذ قال الله یا عیسی بن مریم أ أنت قلت للناس اتخذوني و امي الهين من دون الله» (سوره مائده ۱۱۶) ترجمه: "و هنگامی که خداوند (در قیامت) به عیسی پسر مریم می گوید: آیا تو به مردم گفتی که من و مادرم را که خدا نیستیم به خدایی بگیرید؟!" قرآن در این آیه اشاره میکند که «عده ای در دنیا (در برخی دوره ها) قائل به الوهیت مریم (س) بوده اند و غلط بودنِ این عقیده، در قیامت روشن می شود » قرآن نمی گوید همه مسیحیان در همه زمان ها و مکانها چنین باوری داشته اند. آنچه قطعیست اینست که برخی از فرقه های مسیحی در عربستان یا حبشه و ... در دوره های گذشته معتقد به الوهیت مریم (ع) بوده اند و برخی از آنها با مسلمانان تماس داشته اند از این رو در قرآن هم به عقاید آنها پاسخ داده شده است. نکته دیگر اینست که گاهی رفتارهای مسیحیان در تقدیس و تعظیم مریم (س)، به نحوی است که «تقریبا خدا» وانمود می شود. بنده خودم حدود سال 2003م یک فیلم از یک مسیحی تازه مسلمان دیدم که به انگلیسی حرف میزد و میگفت: " وقتی مسیحی بودم یکی از مشکلاتم این بود که موقع عبادت نمیدانستم دارم بالاخره با چه کسی حرف میزنم؛ با خدا یا مسیح یا مِری(مریم س)؟!" بنابراین بعضی مسیحیها حتی در دوران ما، جایگاه خدایی برای مریم (س) قائلند. اینکه یک عده از مسیحیان در برخی دوره ها و برخی کشورها تصورشان این بوده که مریم (ع) خدا بوده کاملا قابل انتظار است زیرا وقتی مریم (س)، را مادرِ خدا می دانند پس خودش هم به یک معنا خداست چون وقتی عیسی (ع) را خدا میدانند چگونه می شود که این خدا، در شکم مریم شکل گرفته و از شیره ی جان این بانو تغذیه کرده باشد مگر اینکه این خانم را هم تقریبا خدا بدانند. ضمنا وقتی خدا، پدر است و عیسی (ع) پسر است گویی مریم (س) هم خدای مادر است گرچه شاید کلیسا بخاطر بدبینی که به جنس زن داشته، صریحا اعتقاد به الوهیت مریم (س) را تصویب و اعلام نکرده است. وقتی برخی از مسیحیان جلوی مجسمه مریم سلام الله علیها تعظیم می کنند یعنی عُرفاً ایشان را پرستش میکنند حتی اگر در عقاید رسمی خودشان، او را خدای کامل ندانند. به طور کلی، برخی از فرقه های مسیحیت و یهودیت در زمان پیامبر (ص) بودند که کتابهایشان تفاوتهایی با کتب آسمانی امروزی داشت. مثلا یهودیانی بودند که میگفتند « عُزَیر (ع)، پسر خداست» اما امروزه چنین گروهی منقرض شده یا آنقدر در اقلیت هستند که اصلا دیده نمی شوند. اما چرا قرآن به عقاید انحرافی این فرقه ها اشاره کرده؟ پاسخ اینست که قرآن به عقاید غُلُوآمیز یهود و نصارا انتقاد میکند زیرا به طور کلی، غلوّ را بسیار خطرناک می داند. متاسفانه ما شیعه ها و اهل سنت، در مواردی مبتلا به غلو درباره برخی بزرگان دین میشویم و این آیات قرآن، درسی برای ماست. گویی خدا در قران میخواهد بشر را نسبت به «خطر غُلُوّ » که در اکثر ادیان و مذاهب وارد شده هشدار بدهد. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
❌ شبهه و شایعه ۶۳۶ تصریح به بیماری کرونا و راه حل آن در قرآن کریم، سوره مدثر ✅ پاسخ 🆔 @shobhe_shenasi 🔹 متنی که در فضای مجازی تحت عنوان نام ویروس کرونا در سوره قرآن آمده است مصداق بارز «تفسیر به رأی» است که در رابطه با آن پیامبر عزیز فرموده اند: من فَسّر القرآن برأيه فليتبوَأ مقعدَه من النّار؛كسي كه قرآن را به رأي و نظر خود تفسير كند، جايگاهش آتش جهنم است. (التفسیر و المفسرون ج ۱ ص ۱۳) 🔹 ترجمه غلط آیات ( که نشانگر بی‌سوادی نویسنده یا اصرار بر تحمیل نظر خود به قرآن است) کاملا مشهود و دلیل بی پایه بودن این متن است. مثلاً آیه (ذرنی و من خلقت وحیداً) که ترجمه آن عبارت است: مرا با کسى که او را خود به تنهائى آفریده ام واگذار! اینگونه ترجمه کرده (رها شده در قومی که خلقت خاص دارند!!) تا به نحوی چین را منشأ اولیه این ویروس معرفی کند! واضح است که این ترجمه تحت هیچ شرایطی ارتباط به آیه ندارد. تطبیق راهکارهای برون رفت از اپیدمی کرونا بر متن قرآن هم ناشیانه است. مثلاً آیه (و ثیابک فطهر) را به ضد عفونی حمل کرده در حالیکه طبق نظر پزشکان، کمترین جایی که ویروس کرونا امکان بقا دارد لباس است و این اگر مربوط به این بحث بود باید به شستن دستان که اصلی ترین واسطه انتقال است اشاره می‌کرد. خلاصه اینکه اغلاط این نوشته آنقدر زیاد و بچه گانه است که نیازی به بررسی مورد به مورد ندارد. 🔹 آنچه مهم است اینکه اینگونه نوشته‌ها، اگر از روی جهالت نباشد، صددرصد مغرضانه است. دشمنان گاهی برای خرافی نشان دادن دین، مطالب سست و بی پایه را به اسم مطالب دینی منتشر می‌کنند، تا پس از روشن شدن بی‌پایگی آن مطالب، اعتقاد و اعتماد به گزاره های دینی کم‌رنگ و ضعیف شود. 👈 پی‌نوشت تفسیر قرآن و نظرات تخصصی دین را از علما و متخصصان جویا شوید نه از فضای بی‌در و پیکر مجازی 🚩 عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 🆔 @shobhe_shenasi @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
🔹داستان طلبه ای که گرفتار مدعی دروغین عرفان شده بود... استاد فاطمي نيا: مجتهد و عالم بسيار بزرگي كه داراي علوم مختلف و تأليفات فراواني است ميفرمودند: طلبه اي گرفتار يكي از مدعيان دروغين عرفان شده بود كه به اين طلبه گفته بود اگر به دستورالعملي كه به تو ميدهم عمل كني شبحي برايت ظاهر ميشود كه بايد تمام دستوراتش را اطاعت كني! آن طلبه جوان ميگويد: اعمال و دستورات را انجام دادم و شبح ظاهر شد. غالباً ما بين زمين و آسمان با فاصله دو سه متر از زمين ظاهر ميشد! ابتدا چند دستور العمل ساده داد، مثل اينكه فلان كار را بكن، فلان غذا را نخور، و من هم عمل كردم. فردا آمد گفت: امروز در اتاقي كه عيالت ميباشد نبايد بخوابي!  قبول كردم. چند شب گذشت، تا اين كه نصف شبي آمد و مرا بيدار كرد و گفت: بلند شو، با صداي بلند اذان بگو! گفتم: الان نيمه شب است! گفت هرچه ميگويم بايد اطاعت كني! بالاخره مشغول اذان شدم؛ كم كم همسايه ها بيدار شدند و آمدند اعتراض كردند كه الان چه وقت اذان گفتن است؟! شبح آمد و در گوشم گفت: به فلاني بگو: چرا ديشب زنت را زدي؟! به فلان همسايه بگو: چرا فلان كار را كردي؟! و همين طور چند مورد از اسرار مردم را بيان ميكرد و من هم ميگفتم. آنها همگي شرمنده شدند و خيال كردند من از اولياء خدا هستم! كم كم در محل، وجهه و شهرتي پيدا كردم؛ با نظر خاصي به من نگاه ميكردند؛ من هم خوشم مي امد. شبح باز آمد و گفت: ديدي چقدر خوب شد؛ پيش مردم منزلت هم پيدا كردي! بنابراين هرچه ميگويم بايد گوش كني!  بالاخره ساختمان مرتفعي را به من نشان داد و گفت: خودت را از بالاي آن پايين بيانداز!  گفتم: اين خودكشي و حرام است ومن اطاعت نمی کنم ! یک نگاهی به من کرد و گفت: برو كه تو آدم بشو نيستی! سپس از چشمم غايب شد و ديگر او را نديدم! در اينجا يك مطلبي را از سيد عالمي متذكر شدم كه گفته بود:  شيطان گاهي از انسان كاري را ميخواهد ولي خداوند هيچگاه از نقطه عصيان اطاعت نميشود. «خداوند از راه گناه و معصيت، اطاعت نميشود». @fateminia
⛔️ متن شایعه " تاجیکستان روی پول جدیدش عکس فردوسی ابن سینا روگذاشته، اماایران عکس قدس کعبه گذاشته. المان روپست مرکزیش عکس داریوش گذاشته، اماایران کلمات عربی نوشته. امریکاه تودادگاه هایش عکس کورش زده،ایران عکس عربی زده. سازمان ملل منشورکورش زده، ایران رساله عربی زده. روسیه توورزشگاهاش عکس رستم زده، ایران اسم قهرمانان عربی زده. یونان یک کتاب تاریخ داره مخصوص ایران که همه تومدرسه خوندنش، ایران کتاب تاریخش مخصوص عرباست. افسوس و صد افسوس!!! " ✅✅ شایعه: 1. روی سامانی (پول تاجیکستان) اثری از فردوسی نیست و تنها تصویر ابن سینا درج شده که به دلیل ارتباطات فرهنگی و پیشینه مشترک دو کشور است. نمادهای دینی برای بزرگداشت باورهای دینی مردم ایران است و روی اسکناس ده‌هزار تومانی نیز تصویر آرامگاه سعدی قرار دارد! http://www.akhbarbank.com/vdceen8z.jh8fvi9bbj.html 2. در قوس طاقهای ساختمان قدیمی پست برلین که حدود1881.م ساخته شده سردیس 26 نفر از مشاهیر جهان از جمله داریوش، کریستف کلمب، مارکوپولو و... نصب شده و منحصر به داریوش نیست. http://de.wikipedia.org/wiki/Postfuhramt 3. ادعای نصب عکس کوروش در دادگاههای امریکا و یا عکس رستم در ورزشگاههای روسیه صحت ندارد و در هیچ منبع معتبری هم یافت نشد! 4. برخلافِ ادعای نویسنده، کلماتِ عربی روی آرم و یا سردرِ پست جمهوری اسلامی ایران دیده نمی‌شود! http://yon.ir/irpost 5. ادعای تعلق کتاب تاریخ مدارس ایران، به اعراب کذب است و همه ما در ایام مدرسه تاریخ ایران در ادوار مختلف را خوانده ایم! http://shayeaat.ir/post/50 6. اگرچه نسخه ای از منشور کوروش که با هدف لائیک نشان دادن ایران توسط خاندان پهلوی به سازمان ملل ارسال شد در آنجا به نمایش گذاشته شد، اما اصالت، ترجمه و برخی موارد آن در میان کارشناسان جهانی محل بحث است. http://tarikhirani.ir/fa/files/54/bodyView/154 7. ادعای تدریس کتابی منحصر به تاریخ ایران در مدارس یونان در منابع معتبر یافت نشد و در مدارس همسایه یونان و رقیب تاریخی ایران یعنی ایتالیا نیز به تاریخ ایران بسیار محدود پرداخته شده است! http://khabaronline.ir/detail/322868 8. غرب به تاریخ و مفاخر ایران احترام نمی گذارد و در صورت چشم‌پوشی از جنایاتشان در سرقتِ آثار تاریخی ما، بازهم تلاشهای فرهنگی و رسانه ای در تحریف تاریخ ایران باستان با فیلمهایی چون 300 و اسکندر و عدم عکس‌العملِ شایسته‌ از ملی‌گرایان تایید کننده کذب بودن این ادعاهاست . http://yon.ir/takhrib 9. متن القاء می‌کند ایرانِ امروز، عرب‌گرا و اجنبی‌پرست است؛ در حالی که خود از ایران‌گراییِ سایر کشورها تمجید می‌کند! این شایعات با ظاهر وطن دوستی، اسلام‌ستیزی را دنبال می کنند. لینک مطلب جهت انتشار: http://shayeaat.ir/post/374 🌸 با بازنشر این مطلب از @roshangarii 🌹 به صف روشنگران بپیوندید.
بسوزه پدر خرافات توی هر قومیت و آیین و فرهنگ و مذهب...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر صحبتهای این بانو را نشنویم چیز مهمی از دست داده ایم تا آخر ببینید👆 سخنان خانم دکتر مهشید صحابی ، متخصص قلب و عروق ، که همسرشان شهید سلامت شده اند عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @GgaroGhati
🤔مناظره عالییییی در شناختن حق👇👇👇 ✅ چفیه قرمزی بر سر و با ریش های دراز و با صدایی بلند🎤 و با آب و تاب بسیار هر شب در مسجد، ابوبکر، عمر و عثمان را بر امیرالمومنین علیه‌السلام برتری می‌داد. جوانی برومند از گوشه مسجد برخواست و گفت... بشنوید:👇 👹 مولوی عمرو: سیدنا ابوبکر رض، عمر و عثمان برتر از سیدنا علی رضی الله عنه هستند،ابوبکر و عمر پیران بهشت هستند و عثمان مظلوم این امت! 👱 سید محمد از گوشه مسجد: جناب مولوی از محضر شما پرسشی دارم! 👹 مولوی عمرو: بفرمایید! 👱 سید محمد: آیا این سه خلیفه در نمازشان بر محمد و آل محمد صلوات می‌فرستادند؟ 👹 مولوی عمرو: آری! 👱 سید محمد: آیا صلوات در نمازشان بر محمد و آل پاکش واجب شرعی است؟ 👹 مولوی عمرو : بله قطعا! 👱 سید محمد: آیا علی و فاطمه و حسن و حسین علیه‌السلام نیز در نمازشان صلوات می فرستادند؟ 👹 مولوی عمرو: بله! 👱 سید محمد: آیا علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم‌السلام بر خلفای سه گانه در نمازشان صلوات می فرستادند؟ 👹 مولوی عمرو: (با بهت و حیرت)خیر. اهل بیت در نمازشان به خلفا صلوات نمی فرستادند! 👱سید محمد: ای مولوی تو را به خدا قسم می‌دهم که پاسخ بگویی! آیا کسی در نماز بگوید: «اللهم صلّ علی ابی بکر و عمر و عثمان»آیا نمازش باطل است؟ 👹 مولوی عمرو: (با صدایی گرفته 😰) آری! 👱 سید محمد: آیا ترک صلوات بر محمد و خاندانش باعث بطلان نماز می‌شود؟ 👹 مولوی عمرو: آری! 😡 👱 سید محمد: پس چگونه از ما می‌خواهی که کسانی را که ذکر نامشان باعث بطلان نماز می‌شود بر کسانی که ترک ذکرشان در نماز باعث بطلان نماز می شود برتری دهیم❗ افلا یتذکرون❗😉 🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑 عید غدیر نزدیک است بانصب یک پرچم یاچراغ عید را برگزار کنیم عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
دین اسلام ، دین جهانی هراس لیف دانشمند مشهور اروپائی : هیچ چیز در این عالم مرا قانع نمی سازد که کدام یک از ادیان آسمانی دعوت به مساوات در میان مردم می کند ، اگر چه برخی از آنها با این دعوت تظاهر می کنند ، من بسیاری از کلیساها و معبدها را دیده ام و دیده ام که در همان جاها هم مساوات برقرار نیست . و طبیعتاً معتقد بودم که باید همین تبعیض در داخل معابد اسلامی هم حکمفرما باشد ، ولی هنگامی که در روز عید فطر ، در مسجدی در ((ووکنج )) در لندن ، ملاحظه کردم که عالی ترین نوع مساوات در میان مسلمانان وجود دارد . سخت دستخوش حیرت گردیدم ، من دیدم که نژادهای مختلف و شخصیت های عالی و دانی ، در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و برادرانه مشغول عبادت و نماز هستند . تا آن روز چنین صحنه ای ندیده بودم ، در آنجا دیده می شد که یک نفر (رعیت ) از بلاد (ممباسا) با یک نفر از رجال سیاست و یا از بزرگان دولت (مصر) با هم مصافحه می نمایند و هر گونه تشریفات طبقاتی برچیده شده است . هیچ کس در هیچ مقامی ، از ایستادن در کنار دیگران برای نماز ناراحت نیست . صفها کاملاً منظم و همه در یک ردیف ایستاده اند ، زیرا آنجا امتیازی نیست و همه در پیشگاه خداوند برابرند . هیچ کس را بر دیگری برتری نیست . هنگامی که پیشوا و امام مسجد مسلمانان به من گفت که به عقیده مسلمانان همه انبیاء بر حق بودند و کتابهای آنها از جانب خداوند است گمان کردم گوشم بد شنیده است . زیرا این سخن اولین باری بود که از یک رهبر دینی چنین سخنی را می شنیدم از این رو دیگر برای من شکی باقی نماند که دین اسلام صلاحیت دارد که دین جهانی گردد . @pasokhtext
آقای مصطفی ملکيان و تاريخنگاری عاشوراء الآن دوست دانشمندم مؤرخ برجسته تاريخ صدر اسلام و عصر اموی جناب آقای علی بهراميان برای من فايلی صوتی فرستاد از استاد و حکيم گرامی جناب آقای مصطفی ملکيان در رابطه با تاريخنگاری کربلاء. از گفته های آقای ملکيان خيلی تعجب کردم. ايشان ابراز داشته اند که ما از حادثه کربلا بسيار بسيار کم می دانيم و غالب رواياتی که نقل می شود مربوط به دوران صفوی به اين طرف است و اينکه منابع چندان زيادی برای ثبت روايات تاريخی در قرن نخست وجود نداشته. آنگاه استناد می کنند به فرمان خليفه دوم در رابطه با منع کتابت حديث و اينکه گفت: حسبنا کتاب الله. من احتمال می دهم کثرت مطالعات استاد ملکيان در رشته های ديگر علوم مانع شده تا آن دانشمند محترم به درستی با تاريخ اسلام و منابع تاريخی و وضعيت تاريخنگاری در صدر اسلام آشنایی يابند. چند نکته را اينجا تذکر می دهم. اميدوارم به نظر شريفشان رسانده شود: 1- سنت نقل روايات به ويژه روايت شعر و "ايام"، سنتی بسيار کهن در ميان عرب بوده و به دوران ماقبل اسلام و عصر جاهليت و تمدن های کهن يمن قديم و شمال جزيرة العرب می رسد. اين نقل ها عموما گرچه مکتوب نمی شد اما سينه به سينه منتقل می شد. در جنگ ها از هر دو سوی جنگ کسانی به عنوان راويان قصص جنگ ها و اشعار و رجزخوانی های مرتبط با جنگ ها شرکت می کرده و به ضبط اشعار و علل سرودن اشعار و نقل حوادثی که منجر به سرودن اشعار جنگ ها می شد مبادرت می کرده اند. اين يکی از مهمترين سنت های قبيلگی در ميان اعراب جاهلی بود. شعر و روايت اخبار قبائل و جنگ ها و حماسه های قبائل بنابراین سنتی نا آشنا برای مسلمانان صدر اول نبود. 2- علاوه بر این با شکلگيری دولت در اسلام و دیوان های اداری ثبت روايات و اخبار تاريخی ابعاد تازه تری گرفت. بخشی از اين مسئله به وجود شماری از مخبرين حکومتی بر می گردد که برای امير و يا خليفه کار می کرده اند و بخشی هم به وظايف کاتبان دولتی بر می گردد که می بايست وقايع جنگ ها و ميزان مشارکت ها و خسارت ها و غنائم و غيره را دقيقا ثبت می کردند. قبائل هم برای خود راويانی معمولا به سنت قديم همراه می داشتند. 3- حادثه کربلا در جایی پنهان و در غياب ناظران آفريده نشد. بر اين واقعه بسياری از مردم منطقه و يا کسانی که به دلائلی در جنگ مشارکت نکردند ناظر بوده اند و برخی از روايات حادثه کربلا به آنها بر می گردد. در ميان قاتلان و کشندگان قساوت پيشه حضرت ابا عبد الله و اهل بيت و اصحاب بزرگوارش کسانی بودند که بعدا به دلائل مختلف بخش هایی از آنچه به چشم خود ديده بودند برای ديگران نقل کرده اند (و از جمله برای عبيد الله بن زياد و به خوشايند او). وانگهی از سوی خود خاندان رسالت هم علاوه بر حضرت زينب کبری (عليها السلام) و سيد الساجدين (عليه السلام) تعدادی ديگر از ميان بازماندگان کربلا بعدها روايت دست اولی از واقعه عاشوراء به دست دادند. 4- در زمان قيام مختار ثقفي تعدادی از کسانی که شاهد واقعه بودند از ميان اهالی کوفه و به دستور او آنچه در کربلا گذشت و به ويژه آنچه قاتلان زشت سيرت انجام داده بودند برای امير نقل کردند. روايات کربلا و مساهمت اشخاص و قبائل به روشنی برای مختار روشن بود و اصولا حادثه عاشوراء برای کوفيان امر پوشيده ای نبود. 5- دست آخر بايد چند کلمه ای هم درباره اين گفته آقای ملکيان بنويسم که عمر خليفه دوم منع از کتابت کرد. باری او منع از کتابت کرد. اما او منع از کتابت حديث کرد و نه کتابت شعر و اخبار تاريخی و يا امور ديوانی و فرامين دولتی. تازه امروزه می دانيم که با وجود منع کتابت حديث بسياری از اصحاب پيامبر (ص) احاديثی که از حضرت شنيده بودند را به انحای مختلفی ثبت می کرده اند. سيره ابن اسحاق و مغازی واقدي و مدونات تاریخی عروه و زهری و زبيريان و بسياری ديگر اخبار زيادی از عصر رسالت و خلفای نخستين به دست داده اند. تاريخنگاری و اخبارنگاری از نخستين سنت هایی بود که مسلمانان بدان خوگر شدند و اخبار جنگ هایی مانند جمل و صفين و نهروان و حادثه کربلا را کسانی مانند ابومخنف بر اساس روايات گاه دست اول نقل کرده اند. بنابراين اين استناد آقای ملکيان به کلی مردود است. واقعيت اين است که حادثه کربلا از نقطه نظر روايات تاريخی در روشنایی تاريخ قرار دارد و ما درباره بسياری از جزئيات آن اطلاع کافی داريم. https://t.me/azbarresihayetarikhi
🔵 ماجراهای من و درسام معلم سر کلاس به بچه ها گفت بچه ها تو کربلا اصلا شخصی بنام علی اصغر وجود نداشته و این روضه ها دروغه تا مردمو باهاش سرگرم کنن و یادشون بره تو چه بدبختی هستن!! خب سوالی حرفی ندارین!!؟😐 مهدی آقا ☝️ چرا بوده تو منابع تاریخی اسمش عبدالله بن حسین و اسم مادرش هم رباب دختر امرءالقیس امده!!!☺️ معلم : احمق از کجا معلوم این شخص همون علی اصغریه که الان واسش روضه میخونن!!!؟😒 سپهر: آقا ☝️ اولین کسایی که با نام «علی» از بچه شهید تو کربلا یاد کردن، ابن اعثم کوفی تو کتاب «الفتوح» و ابن ابی الثلج تو کتاب «تاریخ اهل البیت» و طبری تو کتاب «دلائل الامامة» در قرن سوم و چهارم هستن. خوارزمی هم که خیلی از مطالب مقتلش رو از ابن اعثم گرفته، از اون بچه به «علیٌ الطفل» تعبیر کرده!😉 معلم: احمق اسکل میگم علی اصغر همون سجاد بوده که اونم نه کوچیک بوده و نه کشته شده!!!😬 سعید : آقا ☝️ خب ما هم داریم میگیم که تو منابع قدیمی اسمش عبدالله اومده و محدثان و مورخان جدیدتر به خاطر رعایت ترتیب سنی بهش گفتن علی اصغر ولی اینکه یه بچه شیرخوره تو کربلا شهید شده همشون قبولش دارن!!😅 معلم : احمق جاهل چرا دروغ میگی همچین مطلبی اصلاً تو تاریخ طبری نیومده!!😠 آرین: آقا ☝️ چرا دقیقاً اومده خودم دیدمش تو همون قسمتی که داره درباره حسین (ع) حرف میزنه میگه جعفر بن محمد به یکی از قبیله بنی اسد میگه که خون یه بچه ۶ ماهه از ما به گردن شماس که تو کربلا شهیدش کردین حرمله هم که از قبیله بنی اسد بوده!!!😃 معلم: احمق های جاهل بدبخت واسه چی این همه دروغ میگین!؟ واسه اخوندا!!؟😡 رضا: آقا ☝️ چرا عصبانی میشین خب میریم از کتب تاریحی تحقیق میکنیم برای تحقیق کلیم نرم افزار کتب تاریخی وجود داره که کارو راحت میکنه!! 😄 معلم : خفه شو اسکل جاهل لازم نکرده تو یکی حرف بزنی!!!🤬 مسعود: آقا ☝️ باشه پس ما حرف نمیزنیم ولی اینکه اسم اون بچه عبدالله بوده یا علی مهم نیست مهم اینه تو کتب مقتل و حدیث و تاریخ درباره شهادت فجیعش نوشته شده!!!😁 معلم : خفهه شوووووو اصلا همتوووونننن خفه شییییننننن !!!😤😤 بچه ها : چشششششممممممم 😉😆😂 🔴 کانال منو درسام 👇👇👇 @mano_darsam سروش @s_mano_darsam ایتا @manodarsam
هدایت شده از قروقاطی
🚩 چرا تاثیرات عاشورا بر اهل سنت را نمیگوییم: عاشورا نه تنها بر شیعیان که بر همه مسلمانان تا 14 قرن است که تاثیر گذاشته👆 کاش علاوه بر روضه روز واقعه، تاثیرات عاشورا و فرهنگ عاشورا را هم بگیم👆 شاید بعضیا فکر کنن خب امام حسین شهید شد، چی شد؟ اثرش بر جامعه چی بود؟ آیا خونش هدر رفت؟ خون سیدالشهدا کارهای بزرگی کرد و مشروعیت دینی را از حکومتها گرفت و کاری کرد علمای دین در تایید حکومتهای ظالم، اندازه نگه دارند و فاصله خود با ظالمها را بیشتر کنند (ع) 👉 @roshangarii 🚩
پرسش: پاسخ شما به مطلب زیر که مخالفان اسلام مطرح می‌کنند چیست؟ "چکیده تاریخ عرب اینست: ﺑﺮﯾﺪه شدﻥ ﺳﺮ عمرو بن عبدود در جنگ احزاب (خندق) به عنوان اولین سر بریدن در تاریخ صدر اسلام توسط ﻋﻠﯽ ابن ابیطالب ﻭ سپس بریده شدن سر فرزندش حسین و ﺑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﻧﺰﺩ ﻋﺒﯿﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺯﯾﺎﺩ ... بنابراین سر بریدن بعنوان یک حرکت وحشیانه، رسمی بوده که محمد و علی بنیاد گذاشتند و فرقی نداشت که ظالم یا مظلوم باشی اگر شکست می‌خوردی سرت را بر نیزه می‌زدند" پاسخ: مطلب بالا حاوی اطلاعات غلط و فریب‌کاری است زیرا: 1 - درباره نبرد امام علی (ع) در جنگ احزاب (خندق)، آنچه در کتب تاریخ آمده اینست که آن حضرت(ع)، عمرو بن عبدِوَدّ را در گرماگرم جنگِ تن به تن و با یک ضربت شمشیر به قتل رساندند اما اینکه ادعا می‌شود بر سینه‌اش نشسته و سرش را از تن جدا کرده‌اند در منابع تاریخی قرنهای نخست یافت نمی‌شود و صرفاً یک داستان دروغین و یک خیالپردازیِ شاعرانه است که چند قرن بعد در شعر برخی از شاعران به زبان فارسی و برخی دیگر از منابعِ نامعتبر مطرح شده است. (1) 2 - سر بریدن در طول تاریخ در بین ملتهای گوناگون بوده و در میان عربها نیز قبل از اسلام رواج داشته اما در اسلام جز در موارد خاص ممنوع شد مثلا اگر کسی را ذبح کرده باشند خانواده‌اش می‌توانند قاتل را به همین شیوه قصاص کنند. مشرکان مکه در سال سوم هجری، پیکر شهدای اُحُد را مُثله کردند یعنی اعضای بدن آنها را بریدند. ابوسفیان و هِند (والدینِ معاویه) سینه حمزه را شکافتند و گوش‌ها، بینی و اسافل اعضای او را بریدند (2) اما پیامبر(ص) از مُثله کردن -حتی درباره جسم کافران، جنایتکاران و حیوانات- نهی می‌کرد. امام علی (ع) و سایر ائمه (ع)، تعالیم پیامبر (ص) درباره «ممنوعیتِ مُثله کردن» را برای نسل‌های بعدی نقل کرده اند(3) 3 - بریدن سر و زدنِ آن بر سر نیزه و چرخاندنِ آن در شهرها و هدیه دادنِ آن به حاکمان ظالم، دقیقا از سوی معاویه یعنی چند دهه پس از وفات پیامبر (ص) رسم شد و قبل از آن در بین مسلمانان رواج نداشت. اساساً نه در زمان پیامبر (ص) و نه در زمان ابوبکر که عراق را فتح کرد و نه در زمان عمر که ایران را تسخیر کرد و نه در زمان امام علی (ع) که فتوحات در عصر او متوقف شد، چنین شیوه‌ای رواج نداشت و ترویج یا توصیه نمی‌شد. در سال 37 هجری وقتی سپاهیان معاویه عمار یاسر را به شهادت رساندند، سرش را از تن جدا کردند(4). همچنین در سال 51 هجری (حدود ده سال پس از شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام)، مأموران معاویه سر یکی از اصحاب امام علی (ع) به نام عَمرو بن الحَمق را بریده، برای زنش هدیه فرستادند (5) این شیوه ادامه یافت تا در سال 61 هجری سپاهیان یزید با سرهای شهدای کربلا نیز چنین کردند. نتیجه: رسمِ مُثله کردن و بریدنِ سرِ کشته‌ها در جاهلیت بوده ولی پیامبر (ص) و امام علی (ع) اینگونه رفتارها را تقبیح و نهی می‌فرمودند. سپس چنین رفتارهای جاهلانه مجدداً به دست معاویه و یزید ترویج شد و در دوره ی مروانیان و عباسیان ادامه یافت و داعش و سایر تروریست‌های تکفیری در زمان ما دقیقا از شیوه بنی‌امیه پیروی می‌کنند. پانوشت‌ها (1) السیرة النبویة، ابن هشام، ج ‏2، ص: 225 و أنساب ‏الأشراف، بلاذری، چاپ ‏زکار، ج ‏1، ص: 429 و تاریخ ‏الیعقوبى، ج‏ 2، ص: 50 و تاریخ الطبری، ج ‏2، ص: 574 (2) السیرة النبویة، ابن هشام، ج2 ، ص: 93 و الطبقات الکبری، ابن سعد، ج 3، ص: 8 و 9 و انساب الاشراف، بلاذری، چاپ‏زكار، ج‏1، ص: 393 و تاریخ الیعقوبی، ج 2 ، ص: 47 و تاریخ الطبری، ج 2، ص: 524 و 527 و تاريخ ‏الإسلام، ذهبی، ج ‏2، ص: 187 (3) نهج البلاغه، شریف رضی، نامه 47 و دعائم الاسلام، قاضی نعمان مغربی، ج 2، ص: 175 و 411 (4) المحبر، الهاشمی، ص: 296 و انساب الاشراف، بلاذری، چاپ‏زكار، ج‏1، ص: 193 (5) انساب الاشراف، بلاذری، چاپ زکار، ج‏5، ص: 282 و تاریخ الیعقوبی، ج2 ، ص: 232 و البدایة و النهایة، ابن کثیر، ج 8، ص: 48 عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis