eitaa logo
پاسخ شبهات و پرسش ها - متن
290 دنبال‌کننده
60 عکس
39 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️پرسش آیا روایاتی در مورد اینکه بلاء از شهر قم به دوراست ودستور به پناهنده شدن شیعیان به شهر قم داده شده صحیح وقابل استناد هستند؟ ✅پاسخ اولا :سند ومتن این گونه روایات باید به صورت محققانه مورد دقت وبررسی قرار گرفته شود ثانیا: با توجه متن وظاهر برخی از این احادیث متوجه خواهیم شد که این روایات ناظر به زمان ومقطع خاصی از تاریخ بوده است که جان شیعیان در خطر بوده است لذا ائمه معصومین (ع)دستور به پناه بردن برخی شیعیان به شهر قم که شهری شیعه نشین وامن بوده داده اند از این رو به نظر می رسداین روایات به هیچ وجه ناظر به اینکه شهر قم از بلایای طبیعی مانند :زلزله ،سیل و بیماری و...مصون ومحافظت شده است نیست چرا در طول تاریخ شهر قم دچار بلایای طبیعی مانند:سیل ،زلزله ،قحطی،خشکسالی و بیماری های واگیر دار شده است ثالثا : قِداست داشتن ،مطهر بودن یک سرزمین هرگز به معنای عدم جریان قوانین وسُنن طبیعی در یک سرزمین نمی باشد بلکه اراده تکوینی خداوند متعال بر این قرار گرفته است که قوانین مادی وطبیعی در هر سرزمینی جاری شود که برای نمونه به چند مورد از تخریب و رُخ دادن بلا های طبیعی در شهر ها واماکن مقدسی که با توجه به روایات(من لا یحضره الفقیه، ج ‏۲، ص ۲۴۳)بدون تردید از شهر قم جایگاه برتر و خاص تری دارند اشاره می کنیم : 1-تخریب شهر مکه،و کعبه به وسیله سیل وآتش(مروج الذهب ،مسعودی ، ج 3، ص 71) وهمچنین شیوع بیمار های واگیر دار در آن با توجه به اینکه درآیات قرآن تصریح به قداست وامنیت(تشریعی) شهر مکه هم شده است مانند: آیات«أَوَ لَمْ نُمَکنْ لَهُمْ حَرَماً آمِناً»(قصص آیه 57)«وَمَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً»(آل عمران 91) 2-تخریب وشخم زدن حرم امام سیدالشهداء (ع)توسط هارون الرشید ومتوکل عباسی (امالی ،شیخ طوسی، ص۳۲۵) 3-تخریب حرمین امامین عسکریین(علیهما السلام) توسط تروریست های تکفیری و مزدور در سال های 84 و86شمسی و دیگر مواردی از قبیل بیماری های واگیر دار مانند :وبا ،جزام وکه در طول تاریخ در شهر های مقدس رُخ داده است. با توجه به مطالب فوق نتیجه گرفته می شود: که قِداست و مقدس بودن یک شهر و سرزمین هرگز به معنی عدم وقوع بلایا طبیعی در آن ها نمی باشد بلکه به معنای شرافت و برتری معنوی و اتفاقات مهم ومقدسی است که در این سرزمین ها اتفاق افتاده است. نویسنده: فرهاد امرایی @pasokhtext @pasokhtext
❇️پرسش حضور و یا زیارت کردن اماکن مقدس درصورت احتمال خطراتی مانند:ابتلاء یاشیوع بیماری به چه صورت می باشد؟ ✅پاسخ: بدون تردید زیارت وحضور در اماکن مقدس مانند: مساجد وحرم های مطهر اولیاء الهی(صلوات الله علیهم) از افضل مستحبّاتی است که مورد تاکید روایات فراوان قرار گرفته است امّا تحت برخی از شرائط خاص مثل وجود واحتمال خطرات جانی ومالی که قابل اعتناء باشد مانند: ابتلاء و شیوع بیماری های واگیر دار و... عدم حضور ویا رعایت کردن احتیاطات بهداشتی در این اماکن مقدس هیچ گونه منافاتی با ارادت ومحبّت نسبت به آن ذوات الهی و مقدس ندارد بلکه با توجه به ادله شرعی حفظ جان وعدم اضرار به دیگران مانند: آیه شریفه "ولا تُلقُوا بایدیکُم الی التَّهلُکه"(بقره آیه 195) و ادله عقلی، عدم حضور و رعایت امور بهداشتی امری شرعی وپسندیده و دربرخی موارد واجب ولازم خواهدبود. به طوری که حتّی بادقّت در کتب حدیثی و فقهی معتبر، بابی را تحت عنوان کراهت ورود به مساجد در صورتی که شخص سیر وپیاز خورده است و بوی بد آن موجب اذیت نمازگزاران می شود وارده شده است مثلا: در روایتی وارد شده است: که از امام باقر (ع)در باره خوردن سیر سوال شد که امام (ع) درجواب فرمودند: «پیامبر خدا صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله، تنها به خاطر بویش از آن نهی كرد و فرموده اند: "هر كس از این سبزیِ بدبو، خورد به مسجد ما (مسجدالنبی) نزدیك نشود؛ امّا سیر خوردن كسی كه به مسجد نیاید، اشكالی ندارد" ( تهذیب الاحکام شیخ طوسی ج9، ص97 و اصول کافی ج6 ،ص 374 و... ) پس به طریق اولی در صورت احتمال شیوع بیماری های خطرناک رعایت امور بهداشتی و حتی در مواردی عدم ورود در اماکن مقدس مانند :مساجد وحرم های مطهر لازم وبلکه واجب خواهد بود. ونکته دیگر این تصور و برداشت تحت این عنوان که در حرم های مطهر، مساجد و یا جلسات مذهبی مانند :هیئات عزاداری و...بیماری منتقل وشیوع پیدا نمی کند امری نادرست وبدون دلیل است که هیچ پشتوانه علمی و دینی ندارد بلکه با توجه به آیات و روایات، انبیاء الهی و ائمه معصومین (علیهم السلام)در زندگی دنیوی ومادی خود دچار بیماری وکسالت های جسمی شده اند مانند: شهادت ائمه اطهار (ع)به وسیله زهر توسط دشمنان وهمچنین تصریح قرآن کریم به بیمارشدن سخت حضرت ایوب (ع): وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ.(سوره صاد آیه 41) ودیگراینکه زندگی وحیات دنیوی پیامبران الهی و امامان معصوم (ع)از جهت امور مادی وطبیعی مانند دیگران انسان هاتابع ومحکوم به قوانین وسنن طبیعی ومادی هستند "قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُم" (سوره ابراهیم آیه 11) نویسنده: فرهاد امرایی @pasokhtext @pasokhtext
🔴 شبهه: میگن حرم و ضریح مگه شفا نمیداد؟ پس چرا الان جلودار کرونا نیست؟ چرا در حرم و مساجد بستن؟ دیدی معجزه‌ای در کار نیست... یک سوال؟ اگه شما رفتی تو حرم یک امامی، دستت رو به ضریح گرفتی و یک لیوان سم خوردی و شروع کردی به گریه و زاری و توسل، که ای امام معصوم(ع) منو شفا بده. آیا اینجا شفا پیدا میکنی؟ قطعا اینطور نیست، چون تو یک آدم بی‌عقلی هستی که خودت، خودت رو انداختی تو خطر، و جواب این بی‌عقلیت رو میخوای امام معصوم بده، کجا امام گفته من در هر صورتی شماهارو شفا میدم؟ کی گفته دم ضریح سم اثر نمیکنه؟ کی گفته تو حرم، اگه خودت رو بخوای آتیش بزنی، آتش گلستان میشه؟ کی گفته تو زمستون با لباس کم بری حرم سرمانمیخوری؟ چون حرم محل شفاس‌. اصلا حرم چیه، خود امیرالمؤمنین علیه السلام پای یک دیواری نشسته بود، متوجه شد دیوار از قبل شکسته‌ و احتمال فروریختن هست، سریع بلند شد و رفت جای دیگه نشست توحید صدوق ، چاپ سنگی، ص . 337 باید به کسانی که میگن مگه حرم شفا نمیداد چرا بخاطر یه کرونا بستنش؟ باید گفت خود امام معصوم وقتی احتمال خطر میده، عقلایی رفتار میکرد. قطعا ماهم که از پیروان اون امام هستیم باید مثل اون برخورد کنیم. بله اون حرم شفا میده، بیماری های سخت‌تر هم شفا میده، ولی در چهارچوب عقل و اسباب و علل. قسمت اول پاسخ، ادامه در قسمت بعدی 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
یک متن با نویسنده نامعلوم در فضای مجازی منتشر شده و مدعی شده: حرم و کعبه تعطیل شد و شفا دادن مریض‌ها توسط حرم و کعبه دروغ بود و تمام اینها برای فریب مردم بود تا از آنها خمس و زکات بگیرند و... گویا قرار بوده کعبه و حرم تولید واکسن انجام دهند و یا طی یک معجزه تمام بیماری‌ها را ریشه‌کن کنند. این متن‌ها یا توسط افرادی نوشته میشوند که هیچ شناختی از دین ندارند، یا توسط افرادی که شناخت دارند اما به دلیل دشمنی واقعیت را وارونه جلوه میدهند. اساسا پیغمبران ص و اهل بیت ع برای چه کاری برانگیخته شده‌اند؟ در قرآن اهداف مختلفی ذکر شده. از جمله تعلیم و تربیت، برپا ساختن قسط و عدل، نجات از ظلمات، بشارت و انذار، اتمام‌حجت و دعوت به حیات و زندگی صحیح در تمام ابعاد. پیغمبران و ائمه ع آمدند تا بگویند دروغ نگویید، غیبت نکنید، زنا نکنید. آمدند تا بگویند هرکس به هر میزان حق دارد به آنها بدهید. خمس و زکات و احکام مالی هم در راستای بر قراری عدالت و تعادل بین طبقات مختلف توسط خداوند تشریع شده و اگر همه به آن پایبند بودند حتما مشکل فقر ریشه کن میشد. پیغمبران آمدند تا بگویند اگر فرعون‌های زمان حق ملتها را سلب کردند و آنها را میکشند و به آنها ستم میکنند، در مقابل آنها بایستید. بارزترین این ظلم‌ستیزی هم عاشوراست که بزرگان در طول تاریخ آنرا ستایش کرده‌اند. از گاندی گرفته تا نلسون ماندلا و واشنگتن اروینگ و دیگران. حرم ائمه ع پناهگاهی برای ستمدیدگان و محلی برای همدلی مسلمین و تقویت روحیه معنوی آنان است. وجود همین حرم‌هاست که به مجاهدان روحیه میدهد تا در برابر داعش و پدران داعش که آمریکایی‌ها باشند، بایستند. اگر همین حرم‌ها نبودند ای بسا مردم به جای درگیری با کرونا، با داعش درگیر بودند. در رابطه با اثر معنویت در مسئله بیماری هم باید گفت امروز غربی‌ها هم به تاثیر دعا و ایمان در بهبود بیماری‌ها و افسردگی اعتراف کرده‌اند. کافی است به مقالات بیشمار آنها در این رابطه مراجعه کنید. اما آیا ائمه ع برای درمان بیماری معجزه نمیکنند؟ مگر اینکه کسی خود را به خواب زده باشد تا نمونه این معجزات و شفای بیماران، از کر و کور و سرطانی و فلج و ... را در حرم‌ها و با توسل به این انوار الهی را ندیده باشد و یا نشنیده باشد. معجزات، موارد نادر و استثنایی هستند و انسانهای گنهکار نباید توقع داشته باشند که خداوند، حاجاتشان را با معجزه بدهد بلکه خدا عموم حاجات را از طریق اسباب و علل طبیعی به هدف اجابت میرساند. و اصلا اگر غیر از این بود دیگر نامش "معجزه" نبود و مانند تمام اتفاقات و پدیده‌های دیگر که برای ما به حالت عادی درآمده، تفسیر میشد. اما واقعیت این است که تمام عالم معجزات خداوند است. امام حسین ع در دعای عرفه میفرمایند: "تو کی نبودی که بودنت دلیل بخواهد؟ تو کی غایب بودی که حضورت نشانه بخواهد؟ تو کی پنهان بوده ای که ظهورت محتاج آیه باشد؟" تک‌تک اجزای جهان معجزات خداوند است. امروز دانشمندان مبحث جدیدی را بعنوان "طراحی هوشمند یا Intelligent design" مطرح کرده‌اند و بنا بر شواهد علمی معتقدند اجزای جهان حتما یک طراح هوشمند دارد. اهل بیت ع همان‌هایی که معجزه میکنند، همواره توصیه به عقلانیت و حفظ بهداشت نموده‌اند و محدودیت تردد به حرم‌ها هم از همین عقلانیت ناشی میشود. محبت به اهل بیت ع در بین مردم مربوط به این چهل سال نیست و پیش از این هم وجود داشته و باقی خواهد ماند. چرا که مردم آثار این محبت را در زندگی خود دیده و تجریه کرده‌اند. نویسنده: ساسان سروش @pasokhtext @pasokhtext
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی خدا در همون دکتری که میری پیشش و درمانت میکنه، تجلی میکنه گاهی خدا در همون مشاوری که میری پیشش تا راهنماییت کنه، تجلی میکنه گاهی خدا گاهی خدا گاهی خدا........ دنبال خدا در اتفاقات عجیب و غریب نباش حسین دارابی @hosein_darabi عضوشوید
آیا در قرنهای پیشین نیز راه خانه خدا بسته شده است؟ آیا بسته شدن راه حج یا عُمره بر مردم در قرن‌های گذشته نیز سابقه دارد یا از ویژگی‌های عصر حاضر و علامت قطعی برای قریب‌الوقوع بودن ظهور مهدی (عج) است؟ پاسخ: گرچه در روایتی که یک راوی غیرموثق آن را نقل کرده آمده که امام زمان (عج) به ابن مهزیار اهوازی فرمودند که "ظهور وقتی رخ خواهد داد که راه حج بر شما (شیعیان یا اهوازی‌ها) بسته شده، ماه و خورشید گرد هم آیند و اختران و ستارگان بر دور آنها حلقه زنند" اما این دلیل نمی‌شود "بسته شدن مسجدالحرام" و "تعطیلی حج یا عُمره در سالهای اخیر" یا "تعطیلی موقت طواف" به عنوان علامت قطعی نزدیکی ظهور وانمود گردد. در مقاله‌ای دیگر به نحو مستند ثابت شده که این روایت قابل اعتماد نیست.[1] اینکه برخی تصور می‌کنند تعطیلی حج یا عُمره از خصوصیات روزگار ماست، از شتابزدگی و کم اطلاعی نسبت به تاریخ ناشی می شود زیرا در منابع تاریخی آمده که راه خانه خدا، در قرن‌های مختلف و به علل مختلف بسته شده است. ما در اینجا صرفا برخی از این موارد که در بازه زمانی بین سال 300 (عصر غیبت صغرا) تا 370 هجری رخ داده به صورت فهرستوار بیان می کنیم: 1 - در سال 312 هجری قرمطیان[2] در راهِ عراقیانی که با نماینده خلیفه ی عباسی بغداد برای حج آمده بودند کمین کردند و شماری از آنان را به قتل رسانده ، بقیه را تا کوفه دنبال کردند. عراقی ها در آن سال نتوانستند حج به جای آورند اما مصری ها و شامیان حج گزاردند.[3] 2 - در سال 314هـ خشکسالی و حریق عظیمی در بغداد رخ داد. رومیان به مَلَطیَه[4] حمله کردند. مردم مکه خبردار شدند که قرمطیها به سمت آنان حرکت کرده اند بنابراین از ترس قرمطیها از شهر به بیرون گریختند. در آن سال هیچکس از جانب عراق جرأت نیافت که به حج برود و خراسانیانی که برای انجام حج به عراق آمده بودند نیز بازگشتند.[5] 3 - در سال 315 هجری در کوفه میان سپاه قرمطیان و سپاه خلیفه عباسی جنگی در گرفت و این نگرانی پیش آمد که مبادا قرمطی ها به بغداد نیز حمله ببرند. در مذاکرات درباریان گفته می شد که قرمطیان راه حج را بسته اند.[6] 4 - حج در سال 317 هجری برای اولین بار در تاریخ اسلام به صورت کامل تعطیل شد که علت آن تسلط قرمطیها به رهبری ابوطاهر سلیمان بن حسن قرمطی بر مکه بود.[7] 5 - به علت سیطره قرمطی ها بر مکه ، تعطیلیِ حج کسانی که از راه عراق می رفتند (یعنی ایرانیان و عراقیان) به مدت 10 سال ادامه یافت تا در سال 327 هـ با وساطت «ابوعلی عمر بن یحیی علوی» و در ازای پرداخت «مَکس»(عوارض) ، مجددا از سر گرفته شد. این اولین بار در تاریخ اسلام بود که حاکمان مکه از حجاج برای ادای حج، عوارض می گرفتند.[8] 6 - در سال 323 هـ عده ای از عراقیان آهنگ حج کردند اما قرمطیان شمار بسیاری از آنان را به قتل رساندند. کسانی که جان سالم به در بردند نیز بدون اینکه حج به جا آورده باشند به بغداد برگشتند.[9] 7 - در سال 334هـ بخاطر نبرد بین ناصرالدوله و معزالدوله بویهی که به کشتار و ناامنی در بغداد انجامید ، کاروان‌ها از عراق به حج نرفتند.[10] 8 - در سال 338هـ ، قرمطی ها فعالیت هایی داشتند. در این سال کسی از عراق به حج نرفت. احتمالا این بار نیز تعطیلی حج از راه عراق با اقدامات قرمطیها مرتبط بوده است.[11] 9 - در سال 357هـ رومیها به انظاکیه حمله بردند. همچنین در شامات میان شریف بن سیف الدوله و پسرعمویش ابوفراس جنگ روی داد. در همین سال محمد بن عبدالله عباسی که مورد احترام کافور اخشیدی بود ، با ادعای مهدویت از مصر به عراق رفت و عده ای از دیلمیان با او بیعت کردند اما خلیفه المطیع لله او را دستگیر کرد و بینی اش را برید. در این سال کسی از شام و مصر به حج نرفت و بسیاری از کسانی که از جاهای دیگر به حج رفته بودند نیز از گرسنگی و بیماری جان دادند ... بقیه مقاله و پانوشتها را در لینک زیر مطالعه فرمایید: http://arabi-maleki.blogfa.com/post/528 عضویت در کانال پاسخ متنی به شبهات در پیامرسان های ایتا و تلگرام: @pasokhtext @pasokhtext
بسم الله الرحمن الرحیم برخی از مخالفان تشیع به ویژه با توجه به بسته شدن حرمها این اشکال را مطرح کرده‌اند که "اگر حرمها به قول شما شیعیان دوای دردها و شفاخانه‌اند چرا در این روزهای مثل گذشته به حرمها نمی‌روید تا شفا بگیرید و دردتان دوا شود؟". 🌅پاسخ آن از نظر مومنانی که اندیشه و زیست ایمانی داشته‌اند روشن است: ✅ شیعیان همین اعتقاد را به موجب آیات قرآن و روایات درباره خدا دارند؛ ایشان باور دارند که خداوندِ قاضی الحاجات دستور داده است که او را بخوانیم تا اجابتمان کند: "ادعونی استجب لکم"؛ و باور دارند که خداوندِ شافی هرگاه بندگان مریض می‌شوند شفایشان می‌دهد: " و اذا مرضت فهو یشفین". اما در عین حال هم باور دارند که خداوندِ قاضی الحاجات و شافی، ممیت یعنی میراننده نیز است و دیر یا زود، به صورت فردی یا جمعی جان تک تک آدمیان را خواهد ستاند و ایشان را به سوی خود سیر خواهد داد؛ و نیز باور دارند که غایتِ خداوندِ ارحم الراحمین در دل فراز و فرودهای زندگیِ فردی و جمعی، معطوف کردن بندگان به خودش است تا بدینوسیله به او تقرب بجویند و از کانِ رحمتش بی‌حصر و عدد بهره‌مند گردند؛ و همچنین معتقد‌اند که خداوند این تقرب را به‌گونه جبری بر بندگان تحمیل نمی‌کند، بلکه همواره ایشان را در شرایطِ عدمِ قطعیت قرار می‌دهد تا از سویی چشمی بر اسباب طبیعی داشته باشند و از سویی دستی به دعا بگشایند؛ روزی را در حرفه‌ها قرار می‌دهد؛ اما این حرفه‌ها گاه از کار می‌افتند و گاه بیش از حد انتظار ثمر می‌بخشند. شفا را در دواء قرار می‌دهد، اما دواها گاه بی‌اثر می‌شوند و گاه پرثمر. سلامت را در پرهیز از مخاطرات قرار می‌دهد؛ اما گاه خطرگریزی به مخاطره‌‌ی بزرگتر می‌انجامد. همه از رحمت اوست: هم قرار دادن اسباب و هم قرار دادن انسان در جایگاه عدم قطعیت؛ او می‌خواهد بندگانش اولا با توجه به نیازمندی خود به اسباب و ثانیا با توجه به عدم قطعیت اسباب به عجز خود اعتراف کنند و رو به سوی او آورند و با چشمِ امید او را بخوانند. ✅اما داستانِ بندگی در اینجا تمام نمی‌شود بلکه از اینجا شروع می‌شود: حال که رو به سوی او آوردیم باید بندگی را با چند بینش و کنش ادامه دهیم: اولا امیدوارم باشیم و اگر ایمانمان قویتر است یقین داشته باشیم که حاجتمان برآورده است. ثانیا تسلیم باشیم و بدانیم که هر آنچه او انجام می‌دهد، خواه استجابت و خواه عدم استجابت، از روی رحمت او به نفع و صلاح ما بوده است. بنا‌بر‌این مومن، در انتظار استجابت دعا از اسباب وا‌نمی‌ماند و در صورت عدم استجابت دعا از خداوندِ مسبب الاسباب دل نمی‌کند. ... مومنان او را آنگونه که خودش خواسته می‌خوانند؛ از همان راهی که او برگزیده به سوی او راه می‌سپرند؛ یعنی هم در اصل دعا و بندگی کردن و هم در نحوه آن از او فرمان می‌برند. پس بطور خلاصه توسل به اهل‌البیت و شفیع قراردادن ایشان، گونه‌ای دعا به درگاه خداوند است و حضور در حرمهای ایشان همانند حضور در مسجد الحرام است. مومن همانطور که با دیدن بلایای فردی و جمعی از خداوند دل نمی‌کند و از دست‌برافراشتن به سوی او باز‌نمی‌ماند، از توسل و استشفاع به اهل البیت نیز باز نمی‌ماند؛ و همانطور که در هر حال با دلی پرامید به سوی خانه خدا می‌شتابد، به سوی مشاهد و حرمهای امامان می‌شتابد. مومن با عدم استجابت دعایش نه از خدا دل می‌کند و نه از نمایندگان خدا بر روی زمین. 🌾ایمان به امامان از ایمان به خدا جدا نیست. اگر کسی به شفابخشی خدا ایمان دارد به شفابخشی پیامبران و امامان نیز ایمان دارد؛ و اگر کسی به حضور در مسجد الحرام برای دعا اعتقاد دارد به حضور در حرمها نیز برای دعا و توسل اعتقاد دارد.🌾 امداد توران ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ @pasokhtext @pasokhtext
⭕️ آیا پیامبر اسلام برای جلوگیری از بیماری‌های واگیردار، فقط به دعا کردن توصیه کرده است؟ ♻️ در سایت newsweek قرنطینه و رعایت نکات بهداشتی را از موثرترین راه‌های پیشگیری از شیوع کرونا می‌داند سپس این سایت به احادیث پیامبر صلی الله علیه وسلم در تایید این موارد استناد می‌کند. همچنین رابطه‌ی دعا و توکل (که رعایت اسباب داخل در توکل‌اند) را بررسی می‌کند. 🔰 آیا قدرت دعا به تنهایی می‌تواند همه‌گیرشدن بیماری‌هایی مانند کرونا ویروس را متوقف کند؟حتی پیامبر اسلام نظر دیگری دارد. آیا می‌دانید چه شخص دیگری در طول تاریخ برای پاندمیک شدن (همه گیری) یک بیماری، روش قرنطینه و نکات بهداشتی را به خوبی پیشنهاد داده است؟ محمد پیامبر اسلام ۱۴۰۰ سال پیش اگرچه او یک فرد متخصص در اصطلاح "پزشک سنتی" در مورد بیماری‌های کشنده نیست ولی با این وجود، توصیه‌هایی در مورد پیشگیری و مبارزه با فراگیرشدن بیماری‌هایی شبیه ویروس کووید_۱۹ از او شنیده شده است. محمد می‌گوید: هنگامی که شنیدید در سرزمینی طاعون آمده به آن شهر داخل نشوید و اگر در آن شهر بودید [برای فرار از طاعون] از شهر خارج نشوید. او همچنین می‌گوید: افراد مبتلا به بیماری‌های واگیر از افراد سالم دور نگه داشته شوند. محمد همچنان انسان‌ها را به شدت به رعایت نکات بهداشتی برای در امان بودن از بیماری‌های عفونی تشویق و ترغیب می‌کند. به احادیث یا گفته‌های محمد که در زیر آمده است توجه کنید: ▫️نظافت بخشی از ایمان است. ▫️دست‌هایتان را بعد از بیدار شدن از خواب بشویید‌، چون هیچکدام از شما نمی‌داند که موقع خواب دست‌هایش را کجا گذاشته است. ▫️نعمت و برکت غذا در شستن دست‌ها قبل و بعد از خوردن غذاست. و اگر کسی بیمار می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ واکنش پیامبر چگونه می‌بود؟ چه توصیه‌هایی را به پیروان خود توصیه می‌کرد تا از درد بیماری در امان باشند؟ محمد مردم را تشویق و ترغیب می‌کند تا همیشه بدنبال درمان دارویی و پزشکی باشند: "از روش و درمان های پزشکی استفاده کنید" و همچنین می‌گوید: "خداوند هیچ بیماری و دردی را خلق نکرده است مگر اینکه درمان آن را نیز قرار داده است بجز یک بیماری و آن هم پیری (مرگ)" شاید محمد بهتر از همه، میدانست چگونه بین دعا و اسباب، تعادل برقرار کند. در هفته‌های اخیر، برخی تا جایی افراط کرده‌اند که پیشنهاد می‌کنند دعا به تنهایی بهتر از قرنطینه و رعایت فواصل استاندار اجتماعی با اشخاص (ایزوله) می‌تواند شما را از کرونا ویروس حفظ کند. پیامبر محمد چگونه می‌تواند به ایده‌ی دعا بعنوان یک اصل یا به تنهایی در قالب و چهارچوب مسائل پزشکی جواب دهد؟ به داستان زیر توجه کنید که توسط محقق فارسی زبان قرن نهم، الترمذی نقل شده است: "روزی پیامبر متوجه فردی اعرابی شد که شترهایش را ترک کرد بدون اینکه آنها را ببندد. محمد از اعرابی پرسید چرا شترهایت را نبستی؟ اعرابی جواب داد: من به خدا توکل کردم. پیامبر به او گفت: اول شترهایت را ببند سپس بر خدا توکل کن" محمد مردم را تشویق می‌کرد تا پیرو و دنباله‌رو راهنمایی‌های دینشان باشند و همچنین خوش‌بین بودند که آنها اقدامات محتاطانه و پیشگیرانه‌ی لازم را برای حفظ جان، امنیت، رفاه و آسایش خودشان در مقابله با بلایا را نجام دهند. به عبارتی دیگر، ایشان خوش‌بین بودند که مردم از عقل سلیم خود در اینگونه قضایا استفاده کنند و ترک اسباب نکنند. منبع: 🌐https://www.newsweek.com/prophet-prayer-muhammad-covid-19-coronavirus-1492798 @pasokhtext @pasokhtext
10 فایل صوتی در موضوع برده داری در اسلام (مجموعا 150 دقیقه) مطالب جدید و ناگفته فراوانی در این صوتها ارائه شده که بسیاری زا شبهات را پاسخ می دهد. لینک استماع این صوتها در پیامرسان ایتا به علاوه مدت زمان هر فایل👇 https://eitaa.com/pasokhvoice/357 مدت 81:24 https://eitaa.com/pasokhvoice/10 مدت 6:32 https://eitaa.com/pasokhvoice/12 مدت 6:06 https://eitaa.com/pasokhvoice/14 مدت 1:32 https://eitaa.com/pasokhvoice/18 مدت 18:47 https://eitaa.com/pasokhvoice/20 مدت 2:45 https://eitaa.com/pasokhvoice/22 مدت 7:26 https://eitaa.com/pasokhvoice/358 مدت 10:43 https://eitaa.com/pasokhvoice/360 مدت 13:32 https://eitaa.com/pasokhvoice/364 مدت 3:56 عضویت در کانال پاسخهای صوتی👇👇 @pasokhvoice @pasokhvoice
*💢 *🔴 نقش دین در شرایط ویروس کرونا چیست؟* ✍ چه دین داشته باشیم و چه نداشته باشیم، ویروس کار خودش را می‌کند. *اگر پا روی شیشه و چاقو بگذاری، می‌برد؛ خواه آیت الله باشی یا آدم معمولی!!!* پس نقش دین چیست؟ دین، انسانهایی مثل آیت الله بروجردی، علامه طباطبائی، شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید چمران، شهید صیاد، شهید بابایی، شهید سلیمانی و ... می‌سازه و تربیت میکنه... *ما فکر می‌کنیم که چون مسلمان هستیم، نباید مشکل داشته باشیم، نباید بیماری داشته باشیم! اما این تفکر اشتباه است... *معنای دین این نیست که هیچ کس هیچ غصه‌ای نداشته باشد. این‌ها توقعات بی‌جاست. دین درمانگر ویروس‌های باطنی، روحی و رفتاری مثل حرص و بُخل و طمع و جاه طلبی دروغگویی و نفاق است و متاسفانه این اخلاقهای زشت گریبان ما رو گرفته یعنی دقیقا بی دینی نه کرونا؛ یار دبستانی من، گشته بی فرهنگی، ما هرزه تموم علف هاش؛ افتادیم توی جاده شمال و مسافرت های عید و این روزها توی خیابونها در حال دور دور کردن بعضی ها اصلا عین خیالشونم نیست وقتی هم بهشون تذکر میدن یا میخندن یا میگن برو بابا!!! *اگر دین نداریم حداقل آزاده باشیم و بدون دلیل ضروری از خونه بیرون نیاییم... این انسانی نیست که کادر پزشکی بخاطر وِل بودن بعضی از ما ها توی بازار و خیابون، توی بیمارستانها اسیر و زندانی باشند وخانواده های آنها درحال زجر کشیدن.... و زبونم لال نفرین کردن... پس برسیم به اینکه اصلا کارکرد دین چیز دیگری است. *انبیاء و اوصیا که مؤمن‌ترین افراد بودند، گاهی بیش‌ترین سختی‌ها را داشتند مانند حضرت ایوب ؛ گاهی در اوج قدرت و رفاه بودند مانند حضرت سلیمان ولی در قرآن در سوره صاد تابلویی از این دو پیامبر در کنار هم قرار گرفته، و خداوند درباره هر دو می‌فرماید: نِعمَ العبدُ: چه بنده خوبی! *امام حسین هم در کودکی روی دوش پیغمبر بود، ولی پس از شهادت در کربلا پیکرش زیر سم اسبها لگدمال شد😔...۰* ولی آنچه امام حسین را عزت بخشید، راضی بودن در هرحالی به همه شرایط تلخ و شیرینی بود که خداوند شاهد و ناظر واکنش ها و عملکردها بود و هست و پاداش درستکاران و پاکان را چندین برابر خواهد داد. عضویت در کانال پاسخ متنی به سوالات دینی در ایتا و تلگرام👇 @pasokhtext @pasokhtext لینک عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
🔴 *آیا ویروس وارد حرم معصومان(ع) می‌شود؟ ✍ حرم که ساختمان است، ویروس حتی وارد بدن امامان (ع) هم می‌شود؛ مگر امام رضا علیه‌السّلام با زهر به شهادت نرسید؟! مگر امام حسین علیه‌السّلام زیر سُم اسب نرفت؟ مگر سر از بدن مطهرش جدا نکردند؟! معصومان (ع) روزنه ای به عالم غیب دارند، گاهی معجزه یا کرامتی دارند و دعایشان مستجاب است اما همه‌ی این‌ها مشروط و در گِرُوِ اذن خداوند است و هر کجا که خدا گفت به کار برده می‌شود و بس. *دیده اید که روی بعضی ماشین‌ها نوشته‌اند که استفاده اختصاصی و شخصی ممنوع است؛ یا مثلا اسلحه‌ای که در اختیار مأمور است، ولی حق استفاده شخصی ندارد بلکه هر کجا که مجوز بدهند، باید از آن استفاده شود. در طبیعت هم قوانینی در جریان است که تغییر آن با دعای پیامبران (ص) و ائمه (ع) امکان پذیر است ولی فقط در موارد خاص و نادر و فقط با اذن و اراده خدا: مَن ذا الذی یَشفع عنده اِلا بِإذنِه ..(آیت الکرسی) *هوشیار و بیدار باشیم و فریب کسانی که در این روزهای دین و مقدسات را نشانه رفته اند نخوریم. اگر حرف حساب و معقول و منطقی بود انتشار دهید...😉😉 عضویت در کانال پاسخ متنی به سوالات دینی در ایتا و تلگرام👇 @pasokhtext @pasokhtext لینک عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توضیح دکتر لنکرانی در خصوص تاثیر روزه داری بر قدرت دفاعی بدن 🔹 آیا روزه داری در ایام کرونا باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن نمی‌شود؟ #اتحادیه_عماریون @et_amarion
اظهارات جالب دانشمند شرق شناس درباره تحریف چهره پیامبر اسلام در غرب @pasokhtext @pasokhtext
💢 ادرار شتر خوردنی است؟ 📚 قرآن: 🔹 «چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى خبیث (چندش آور) را حرام مى‌گرداند». أعراف: 157 📚 روایات: 🔹 پیامبر(ص): «فقط برای دارو می توان از بول شتر استفاده کرد» (بحارالأنوار، ج ۵۹، ص۸۴) 🔹 امام صادق(ع): «خوردن ادرار گاو، شتر و گوسفند، تنها برای درمان بیماری، اشکالی ندارد». (تهذیب الاحکام، ج 1، ص 284) 🔹 روایتی منسوب به امام کاظم(ع): «ادرار شتر بهتر از شیر آن است.» (کافی، ج 6، ص 338) طبیعی است وضعیت سند یکایک روایات بالا باید بررسی شود و در نهایت به جمع‌بندی برسیم. 📚 نتیجه گیری علمای فقه: 🔹 فتوای مشهور: خوردن ادرار شتر، در هیچ شرایطی جایز نیست. 🔹 فتوای برخی: فقط برای درمان، خوردن ادرار شتر جایز است. 🔹 فتوای برخی دیگر: استفاده از ادرار شتر، جایز است. 📚 منبع: ينابيع الأحكام في معرفة الحلال و الحرام، ج‌۲، ص۷۹ - ۸۶. (فایل پیوست) 📌اگر پسندیدید لطفا به اشتراک بگذارید و به ما بپیوندید👇 @s_m_narimani @pasokhvoice @pasokhtext
" اولین روزی كه امام حسین (ع) روزه گرفتند همه اهل بیت در كنار سفره جمع شدند؛ پیامبر اكرم (ص) رو به امام حسین فرمودند: حسین جان عزیزم روزه ات را باز كن. امام حسین فرمودند: جایزه من چه خواهدبود؟ پیامبر فرمودند: نصف محبتم را به كسانی كه تو را دوست دارند می بخشم. حضرت علی(ع) فرمودند: پسرم حسین جان بفرما. باز امام فرمودند: جایزه من چه خواهدبود؟ حضرت علی فرمودند: نصف عبادت هایم برای كسانی كه عاشق تو هستند. حضرت فاطمه(س) فرمودند عزیز دلم افطار كن.امام حسین پرسیدند: جایزه شمابه من چیست؟ حضرت فرمودند: نصف عبادت هایم را به كسانی که بر تو گریه می كنند می بخشم. امام حسن(ع) فرمودند: برادر جان روزه ات را بازكن و امام همان سوال را پرسیدند. حضرت پاسخ دادند: من تا همه گنهكاران را بر تو نبخشم به بهشت نخواهم رفت. و درهمین حال جبرئیل بر پیامبر نازل شد فرمود خدا می فرماید: من از شماها مهربانتر هستم و آنقدر آن كسانی كه عاشق تو هستند را به بهشت میبرم تا تو راضی شوی یا حسین. " 1. ماجرای ادعا شده در منابع روایی معتبر یافت نشد! 2. کارشناسانان موسسه دارالحدیث نیز چنین حدیثی را نیافتند! http://yon.ir/sB2G 3. البته روایات متعددی در مورد جایگاه اخروی پیروان امام حسین(ع) و بهره مندی آنها از شفاعت اهل بیت(ع)، دوری از آتش جهنم و بهشتی شدنشان وجود دارد. http://yon.ir/Sg6A 4. از انتشار روایات و احادیث فاقد سند و غیر معتبر خودداری کنیم. 💠 مرکز پاسخگویی به شبهات https://telegram.me/joinchat/AAAAAFlUmN41-zpSMkrE8g
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه‌شم میگن به جای این اون😐 خب در کنار این اون🙂 حتما ببینید و نشر بدید🌺 http://eitaa.com/joinchat/3026845710Ca86df30444
دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی در معاد مرحوم علامه در توجيه معاد جسماني وعينيت ميان مقبور و محشور مي فرمايد: انسان مركب از نفس و بدن است و بدن انسان در اين دنيا همواره در معرض تحليل است و هر چه اجزاي مركب تغييركند مركب نيز به تبع او تغيير خواهد كرد لذا انسان در هر آني غير از انسان در آن قبل است در حالي كه شخصيت انسان به نفس وروح او مي باشد كه از ماده و تغييرات ماده منزه مي باشد و آنچه از كلام خداوند استفاده مي شود اين است كه نفس با موت بدن نمي ميرد و همواره محفوظ است تا اينكه به سوي خداوند رجوع نمايد پس بدني كه در سراي اخروي براي انسان است اگر با بدن دنيوي او مقايسه شود مانند آن است نه انكه عين او باشد اما اگر صاحب بدن اخروي با صاحب بدن دنيوي مقايسه شود عين او مي باشد چون تشخص انسان به نفس اوست و نفس در هر دو يكي است وچون مشركان خلق بدن جديد را امري عجيب مي شمردند خداوند به آنان پاسخ مي دهد كه خلق بدني همانند بدن هاي ابتدايي ممكن است اما انكه خود انسان هايي كه در دنيا مي زيسته اند به سراي آخرت وارد مي شوند اين در صورتي تمام است كه نفوس و ارواح انسان ها به بدن هاي مخلوق جديد تعلق گيرد .(الميزان ،ج17،ص114) برگرفته از کانال تلگرامی آغاز و انجام
پاسخ یک مغالطه رایج @pasokhtext @pasokhtext
همسران پیامبر! ✍علی طبیعت پور ❇️ پیامبر تا ٢٥ سالگی مجرد است و به گواهی تمام اسناد و متون تاریخی در کل این ٢٥ سال دوران نوجوانی و جوانی در نهایت پاکدامنی و قداست زندگی می‌کند. گویی در این دوران وی رهبانیّت اختیار کرده است. ❇️ پیامبر در ٢٥ سالگی با «خدیجه» که «بیش از ١٠ سال» از وی بزرگ‌تر است ازدواج می‌کند و تا وفات وی، ٢٥ سال، تنها همسر پیامبر، خدیجه است. اینک پیامبر ٥٠ ساله می‌باشد. ❇️ پیامبر تا ٣ سال در سوگ حضرت خدیجه است و همسری اختیار نمی‌کند، اینک پیامبر ٥٣ ساله است. ❇️ پیامبر در ٥٣ سالگی با «سوده بنت‌زمعه‌بن‌قیس» که ٥٠ ساله، شوی‌مرده و بدون‌سرپرست است، ازدواج می‌کند و تا ٣ سال تنها همسر پیامبر سوده می‌باشد. ❇️ اینک رسول خدا ٥٦ ساله است. وی فقط هفت‌سال دیگر در این دنیای خاکی خواهد بود. ❇️ پیامبر در هفت‌سال آخر حیات خود ١١ همسر دیگر برمی‌گزیند که تعدادی از آنان به دلیل کهولتِ سن فوت می‌کنند. ❇️ تمامی پرسش‌هایی که در مورد همسران پیامبر مطرح است در مورد همین هفت‌سال آخر زندگی پیامبر است. 🔴 چند نکته در مورد این هفت‌سال: 🔸یکم: این هفت‌سال از پر مشغله‌ترین دوران حیات پیامبر است. مشکلات داخلی مدینه، چون اختلاف‌های اوس و خزرج، مهاجر و انصار، یهودیان داخل مدینه با مسلمین از یک طرف، و تربیت مردم تازه مسلمان این شهر، یکی از صدها مشکلات پیامبر در این هفت‌سال است. در شرایطی که مدینه هر لحظه در معرض هجوم قبایل اطراف است، لاجرم پیامبر و یارانش مدام در حال آماده‌باش جنگی‌اند. 🔸دوم: در این هفت‌سال قوای جسمانی‌ پیامبر در اثر پیری و بیماری، که آخرالامر او را از پای درمی‌آورد، روز به روز در حال تحلیل رفتن است. 🔸سوم: تعدادی از این زنان، شوی‌مرده و یا بی‌سرپرست هستند که از مکّه یا شهرهای دیگر به مدینه پناهنده، و یا فرستاده شده‌اند. لذا در مدینه از حمایت اقوام خود نیز بی‌بهره‌اند. سوده بنت‌زمعه، زینب بنت‌خزیمة، ‌ام‌سلمه، ماریه قبطیه این‌چنین‌اند. 🔸چهارم: مابقی این زنان، دختران سران قبایل ذی نفوذی بودند که پیامبر با این ازدواج‌ها، هوشمندانه روابط خصمانۀ آن‌ها را تلطیف نمود و با کمترین خونریزی، صلح و سازش را با آنان برقرار نمود. عایشه و حفصه، دختران دو تن از بانفوذترین مهاجران از مکّه یعنی ابوبکر و عمر بودند. رمله، دختر بزرگترین دشمن پیامبر یعنی ابوسفیان بود. زینب بنت‌جحش، از بنی‌مخزوم یکی از پرنفوذترین طوایف قریش بود. ریحانه و صفیه، دختران سران دو قبیلۀ یهودی بودند. جویریه، دختر یکی از سران قبیله خزاعه بود که بعد از آن وصلت، خزاعه یکی از متحدین استراتژیک مسلمانان شدند. 🔸پنجم: در این هفت‌سال که پیامبر حکومت شهر مدینه را دارد و سال به سال از لحاظ سیاسی قوی‌تر می‌شود، بزرگان انصار (ساکنان اصلی مدینه) حاضر بودند که جوان‌ترین و زیباترین دختران خود را به عقد پیامبر درآورند. ولی در میان این ١١ همسر، هیچ زن انصاری دیده نمی‌شود، چرا که در مورد زنان انصار هیچ‌یک از دو دلیل اجتماعی و سیاسی پیش گفته وجود ندارد. ✅ بنابراین ازدواج‌های ١١ گانۀ پیامبر در این مدّت نه تنها رنگی از لذّت‌جویی ندارد، بلکه ایثاری شگرف از این روح متعالی است که حتی از خصوصی‌ترین و شخصی‌ترین امور زندگی خود، یعنی زناشویی، در خدمت اهداف انسانی و الهی خود می‌گذرد. لینک گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh لینک کانال در ایتا و تلگرام👇 @pasokhtext @pasokhtext
آیا علمای شیعه قبل از امام خمینی (ره) هم به _فقیه اعتقاد داشتند؟ نظر علامه حلی (ره) درباره ولایت فقیه https://eitaa.com/pasokhtext
آیا علمای شیعه قبل از امام خمینی (ره) هم به _فقیه اعتقاد داشتند؟ نظر شیخ مفید (ره) درباره ولایت فقیه https://eitaa.com/pasokhtext
🔹 تعداد همسران امام حسن مجتبی(علیه السلام) ❓اینکه گاهی گفته میشود امام حسن مجتبی(ع) سیصد همسر داشته تا چه اندازه درست است؟ ● شبهۀ مربوط به تعداد زوجات امام حسن مجتبی(ع) یک شبهۀ قدیمی است که اضافه بر محققان شیعی حتی برخی از نویسندگان و محققان اهل سنت نیز مطالب تحقیقی و نسبتاً مفصلی در رد این شبهه و مبرا بودن امام حسن مجتبی(ع) از این افتراء نوشته‌اند. راجع به منبع این شبهه، یادم است مرحوم شهید محراب آیةالله سید اسدالله مدنی تبریزی(ره) در شبهای ماه مبارک رمضان در نجف اشرف، در مسجد شیخ انصاری منبر علمایی میرفت و هر دو شب از منبرش در ماه مبارک را به یکی از معصومین(عليهم السلام) اختصاص داده بود و در همین منبرها این شبهه را نیز مطرح و سپس بیان کرد که قدیمی‌ترین کتابی که این عدد سیصد همسر را گفته کتاب «قُوْت القلوب»1️⃣ است. کتاب «قوت القلوب في معاملة المحبوب، ووصف طريق المريد إلى مقام التوحيد» بمعنای مایۀ حیات قلبها در معامله با محبوب و بیان راه رسیدن مرید به مقام توحید، تألیف ابوطالب مکی متوفای ٣٨٦ق در بغداد است که چون در مکه پرورش یافته به مکی معروف شده. این کتاب در بیان آدابِ سلوک صوفیانه و از مشهورترین و مهمترین منابع صوفیه و یکی از منابع کتاب «إحیاء علوم الدینِ» غزالی است که در موارد متعدد به آن استناد کرده است. ابوطالب مکی در بغداد سکنی گزید و حالت عارفانه و صوفیانه‌ای داشته و گفته میشود گرسنگی شدیدی به خود میداد و سالها خوراکش برگ و علف و ریشۀ گیاهان صحرا بود و به ریاضت و تجرّد میگذراند و ازدواج نکرد. و قابل توجه اینکه علمای اهل سنت تصریح کرده‌اند که این کتاب حاوی مطالب جعلی و عقاید باطل و فاسد است. و از جمله اعتقادات وی اینکه: «هیچ چیزی برای مخلوقین پرضررتر از خالق نیست!»2️⃣. وی مجلس وعظی در مسجد مرکزی بغداد، جامع منصور3️⃣، داشته و این مطلبِ بی‌پایه علیه امام را در آنجا مطرح کرده بدون آنکه سندی برای این ادعایش بیاورد و بگوید از که شنیده و اشخاصی را بعنوان واسطه‌های نقل این خبر از زمان امام حسن(ع) نام بیاورد، یا کتاب و منبعی را برای این خبرش ذکر کند. و روشن است که چنین خبری هیچ اعتباری ندارد. وانگهی اگر فرضاً امام حسن(ع) سیصد همسر داشته پس آثار این سیصد همسر چیست و کجاست!؟ به تعبیر دیگر با وجود سیصد همسر میباید بطور طبیعی امام حسن(ع) بیش از سایر امامان فرزند میداشت و سادات حسنی خیلی بیش از مثلاً سادات موسوی میبودند. ❓تعداد واقعی همسران و فرزندان امام مجتبی(ع) چقدر است؟ ● مؤرخان بدون هیچ اختلافی در بیان تعداد و اسامی همسران امام حسن مجتبی(ع) هیچکدام بیش از پنج همسر نام نبرده‌اند، و فرزندان ایشان را نیز هیچکدام بیش از پانزده نفر نگفته‌اند. اینجا هم به همان ابهام برمیگردیم که اگر واقعاً تعداد همسران امام رقم بالایی و مثلاً سیصد زن میبود پس چرا تنها پنج تن از آنها شناخته شده‌اند و بقیه هیچ نامی ندارند!؟ این ادعا، این علامت استفهام بزرگ را دارد. ❓چه انگیزه‌ای برای جعل و نشر اینگونه مطالب دروغ وجود داشت؟ ● دولت عباسیان در حدود نیمه‌های قرن چهارم هجری یعنی در اوج قدرتش گرفتار قیامهای متعددی به رهبری علویان بود که بیشترشان از سادات حسنی بودند. لذا عباسیان انگیزۀ توهین و تحقیر سادات حسنی را داشتند و متأسفانه از راه توهین مستقیم و غیرمستقیم به امام حسن مجتبی(ع) این خواستۀ خود را تأمین میکردند. گاه به صراحت وگاه در لفافه به سادات حسنی میگفتند افتخارتان به جدتان حسن مجتبی است درصورتی که ایشان چنین و چنان بوده پس شما هم انگیزه‌های شهوانی دارید ومیخواهید به پول وامکاناتی برسید! 📓 مجموعۀ مصاحبه‌ها: ٤٥٣- ٤٥٥. ـــــــــــــــــــ 1️⃣ قوْت القلوب ٢: ٤٠٨: «وتزوج الحسن بن علي(رضي الله عنهما) مائتين وخمسين امرأة وقيل ثلاثمائة» 2️⃣ در منابع مربوطه مطالب این دو منبع دربارۀ وی نقل وتأیید ضمنی شده‌؛ - تاريخ بغداد (الخطيب البغدادي، ٤٦٣ق) ٣: ٣٠٣/ شمارۀ ١٣٩٥: «صنّف كتاباً سمّاه "قُوْت القلوب".. ذكر فيه أشياء منكرة مستشنعة في الصفات.. وقال لي أبو طاهر محمد بن علي بن العلاف: كان.. من أهل الجبل.. وقدِم بغداد فاجتمع الناس عليه في مجلس الوعظ فخلط في كلامه. وحُفظ عنه أنه قال: «ليس على المخلوقين أضرُّ من الخالق!» فبدعه الناس وهجروه، وامتنع المكي [من الوعظ]» - تلبيس إبليس (ابن الجوزي، ٥٩٧ق): ١٥٩: «وصنف لهم أبو طالب المكي "قوت القلوب" فذكر فيه الأحاديث الباطلة وما لا يستند فيه إلى أصل، من صلوات الأيام والليالي وغير ذلك من الموضوع، وذكر فيه الإعتقاد الفاسد. وردّد فيه قول "قال بعض المكاشفين" وهذا كلام فارغ. وذكر فيه عن بعض الصوفية أن الله(عز وجل) يتجلى في الدنيا لأوليائه!» 3️⃣ بعد از بنای بغداد توسط ابوجعفر المنصور، خلیفۀ عباسی، اولین مسجد جامعی که در بغداد ساخته شد ونماز جمعه در آن برپا میشد مسجد کاخ منصور بود و جامع المنصور نامیده شد. @Yusufi_Ghara
آیا گریه بر حسین (ع) موجب بخشودگی است؟ توضیح مهم درباره یک حدیث با سند معتبر از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: «مَنْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ وَ لَوْ مِثْلَ جَنَاحِ الذُّبَابِ غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْر» ترجمه: « هر کس که نزد او از (مظلومیتِ) ما یاد شود و اشک از چشمانش جاری شود - حتی اگر به اندازه بال مگسی باشد - خداوند گناهانش را می آمرزد حتی اگر به اندازه کف آب دریا باشد» منبع: 📚 احمد بن ابی عبدالله برقی، المحاسن، ج1، ص63، حدیث شماره 110 توضیح: به نظر می رسد این حدیث از گریه ای سخن می گوید که همانند «گریه ی صادقانه ی انسانِ توبه کار» است و فرد را به جبران گذشته و ادای حق الناس و حق الله وادار می کند. در واقع اشک بر امام حسین (ع) هرچند که اندک باشد اگر ناشی از معرفت و آگاهی و نشانه اوج گرفتن روح انسان و هماهنگ شدن نیات و رفتارهای او با مکتب اهل بیت(ع) باشد براستی موجب بخشایش گناهان است. با توجه به اینکه چنین گریه ای «کیفیت عالی» دارد «کمیّت» آن چندان مهم نیست پس حتی اگر به اندازه بال مگس باشد مقبول درگاه خداست زیرا ثمره اش تقواست که «انما یتقبّل اللهُ مِن المتقین». اما گریه ای که صرفا ناشی از «احساسات لحظه ایِ یک انسانِ دل نازک» باشد و تاثیری در جهت گیری، عملکرد و اراده انسان نگذارد و فرد، همچنان در خلاف جهت اهل بیت(ع) حرکت کند، موجب نجات نیست. چنین گریه ای از یک نظر شبیه گریه ی امثال «عمر سعد» است که خود از قاتلان سیدالشهدا (ع) بود ولی نقل شده که در هنگام تاراج خیمه های اهل حرم به گریه افتاد. بنابراین حدیث بالا شامل گریه کسانی که در عمل و عقیده فرقی بین حق و باطل نگذارند و از خیانت و ستمگری خود پشیمان نباشند نیست. در این مورد بنگرید به: مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج17، ص173 و ج27، ص491. عضویت در کانال بررسی روایات 👇 @shenakhtehadis @pasokhtext عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
✅ پاسخ استاد مطهری به یک شبهه مشهور درباره : ❗️روزه از نیروی کار می‌کاهد!! 🔺استاد مطهری : مگر بشر فقط باید کار بکند؟ مگر بشر یک ماشین است که حداکثر استحصال را باید از این ماشین کرد؟ مگر حیوانِ بارکش است؟ مگر بشر دل ندارد؟ مگر بشر روح ندارد؟ مگر بشر احتیاج به ندارد؟ آیا بشر فقط احتیاج به یک چیز دارد و آن کار است؟ دیگر احتیاج به آدمیت ندارد؟ احتیاج به اینکه طبیعت سرکش را رام کند ندارد؟ احتیاج به اینکه شهوات خودش را بشکند ندارد؟ احتیاج به اینکه اراده عقلانی و انسانی خودش را تقویت کند ندارد؟ همه چیز را باید از دریچه ببینیم و فقط؟! 📚 کتاب اسلام و نیازهای زمان، ج ۱ ص۵۳،استادمطهری 🆘 @Roshangari_ir @pasokhtext @pasokhtext
🌼 شبهه: روزه داران هیچ گاه حال گرسنگان را درک نخواهند کرد... زیرا به افطار اطمینان دارند! در جواب باید گفت: 👈🏻 مخالفانِ روزه چطور؟ 👈🏻آیا آنها که روزه نمی گیرند، حال فقرا را درک می کنند؟ 🌼 چرا هر اتفاقی که در جامعه ی اسلامی می افتد، بلافاصله عده ای خود را در پشت فقرا و مستمندان و بدبخت ها و مریض ها و ... مخفی می کنند و شروع می کنند به نقد خدا پرستی...؟! 👈خب دوستان، روزه که به قول شما باعث درک حال فقرا نمی شود، پس حداقل شما که روزه نمیگیرید آستینها را بالا بزنید و فکری به حال فقرا بکنید! چرا فقط بلدید اشکال وارد کنید؟! مگر نه اینست که همین روزه داران هستند که چه در طول ماه رمضان و چه در عید فطر و قربان، به کمک فقرا می آیند؟! 🍀اما حقیقت چیست؟ آیا واقعا روزه باعث درک حال فقرا می شود؟ می گوییم بله، حتی اگر حالت گرسنگی را که تا حدی موجب درک حال گرسنگان می شود در نظر نگیریم، روزه ی خالصانه باعث ایجاد «تقوا» می شود و تقوا محرّک بسیار نیرومندی برای کمک به مستمندان و فقراست. اسلسل فضای معنوی رمضان، مردم را بیش از گذشته نسبت به این وظیفه ی مهم (یاری فقرا) سوق می دهد... آنچه که باعث درک وضعیت دیگران می شود، دلسوزی است نه امید یا عدم امید به غذای افطار...! تقوا به صورت بالقوه دلسوزی و انسانیت را ایجاد می کند... @pasokhtext @pasokhtext