eitaa logo
پاتوق اندیشه
235 دنبال‌کننده
328 عکس
948 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
🪐🌟🪐🌟🪐🌟🪐🌟🪐🌟🪐 ✅پرسش: چرا تاثير گناهان ما بر نسل ما اثر ميگذارد؟؟ 🤔🤔 ✨مگر نه اينکه هر کس را در قبر خود ميگذارند چرا بايد مثلا من تاوان گناهي را که اجدادم انجام داده را پس بدم؟🙊 ✍️ پاسخ: اصل کلّی و قاعده ی شک ناپذیر و محکم در دین اسلام همان است که خداوند متعال بیان فرموده که: هیچ كس بار گناه دیگرى را بر دوش نمى‏ گیرد. و اینكه براى انسان بهره ‏اى جز سعى و كوشش او نیست. و اینكه تلاش او به زودى دیده مى‏ شود. سپس به او جزاى كافى داده خواهد شد.»1 💠طبق براهین عقلی و صریح آیات قرآن کریم شکّی در این نیست که خداوند متعال عادل است؛ پس محال است کسی را به خاطر کاری که نکرده است مجازات کند؛ لذا عذاب، فقط در مقابل گناه اختیاری است و بس. 💠حوادث و اتفاقات در این عالم بر اساس علت و معلول صورت می گیرد؛ بنابراین هر حادثه ای و از جمله تولد فرزندان و تکوین آن ها، نیز روحیات و آثارشان، بر اساس علت های خاص خود است و خداوند نیز بر اساس همان چیزی که علت ها اقتضا دارد، به موجودات فیض می بخشد. پس اگر فرزندی در خلقت جسمانی یا روحی دارای نقص است، مربوط به علت های آن است. 💠بنابراین تأثیر کارهای پدر و مادر بر فرزندان، یکی از آثار وضعی و تکوینی اعمال آن‌ها است و اگر به خداوند نسبت داده می‌شود، به خاطر آن است که تمام آثار تکوینی و خواص علت و معلول به او منسوب است و به هیچ وجه ظلم و ستمی از ناحیه خداوند بر کسی نخواهد شد. 🔸به قول شاعر همواره «گندم از گندم بروید جو ز جو » بر این اساس از زمین خوب و حاصل خیز گیاه خوب می روید و در زمین نامرغوب گیاه نامرغوب رشد می کند.2 🔶جهان آفرینش، جهان تأثیر و تأثر است و به ویژه پدیده ها از علل حقیقی و اعدادی خود تأثیر می پذیرند. پدر و مادر نیز از علل اعدادی و شرایط پیدایش فرزندان هستند كه بدین دلیل رفتار آنها در پیش از تولد كودك و انعقاد نطفه و در حین آن و در دوران بارداری و تولد و پس از آن بر كودك تأثیر دارد. ✴️اما در قیامت به هیچ عنوان آثار رفتار پدر و مادر از فرزندان بازخواست نمی شود. همان گونه که بیان شد این ها نتیجه طبیعی اعمال و بر اساس قانون علیت است. اگر این شخص تمام تلاش اختیاری خود را انجام دهد ولی به خاطر اعمال دیگران (چه والدین و چه افراد دیگر) نتواند به کمال لایق خود برسد؛ شخص او مقصّر نیست؛ ولی در مقابل، آن کسانی که با اعمالشان مانع از رشد این شخص شده اند مقصّرند؛ ✴️لذا عدل الهی ایجاب می کند که حق این شخص را از آن افراد بستاند؛ و طبق روایات اهل بیت(علیهم السلام) در چنین مواردی یا گناهان چنین کسی را بر دوش آن افراد می گذارند یا ثواب آنها را به این شخص منتقل می کنند؛ یا اگر با این دو روش حق این شخص ادا نشد ، خداوند متعال او را از فضل خود برخوردار می کند. ✅بنابراین، عدل خدا اجازه نمی دهد که کسی حتی ذرّه ای هم از حق خود محروم بماند. همچنین اگر کار والدین و دیگران باعث شده که این شخص راحت تر در مسیر عبودیت قرار گیرد، والدین او یا هرکسی که در رشد او نقش داشته است؛ از ثواب این شخص بهره می برند؛ بدون آن که از ثواب این شخص چیزی کاسته شود. ✴️در مقام تکلیف هر انسانی بر اساس توانایی‌ها و استعداد‌های ویژه ای که دارد (که بعضاً از پدران به ارث رسیده) تکلیف می‌شود و خداوند بر اساس عدل با آنها رفتار خواهد نمود و چه بسا نقائص به ارث رسیده به نوعی جبران شود. 1️⃣. (نجم/38-41) « أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَىثُمَّ یُجْزَاهُ الْجَزَاء الْأَوْفَى 2️⃣.. « وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَ یَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدًا كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَشْكُرُونَ» (اعراف/58) گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🪐🌟🪐🌟🪐🌟🪐🌟🪐🌟🪐
🦚🐍🍎🦚🐍🍎🦚🐍🍎🦚🐍 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔴 پرسش : چه کسی آدم را گول زد شیطان یا حوا؟؟ 🤔🤔🤔 ✍️ پاسخ : 💠گفتگوی شیطان با حضرت آدم🗣️ در این مقام باید به گفتگوهای شیطان با حضرت آدم دقت نمود و ان اینکه شیطان در صحبت خود با حضرت آدم، - طبق این نقل- همانطور که در دهان مار مخفی بود دقیقا دانست که نقطه ضعف او، عشق و میل به است لذا در صحبت خود با حضرت آدم، بیان می کند که علت ممنوعیت شما از این ، جاودانه نگشتن شماست. 📖«فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ، قالَ يا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلى‏ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلى» (طه/119)‏ ✨ يعنى شيطان سخنان نامربوط و بی فايده براى آدم بيان كرد و گفت: اى آدم آيا مى‌خواهی ترا به درخت جاويدى و ملك بی زوال راهنمائى كنم‏؟؟ ✨در جایی دیگر به «ملک و فرشته» شدن انها وعده می دهد که با خوردن از این درخت جز می گردید که جاودانه هستند 📖«ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ- إِلَّا أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِين»(اعراف/20) 🔶لذا بیان می کند که آن درخت نه تنها جادانگی بلکه قدرت زیادی هم برای شما دارد و می توانید بر هر کاری توانمند شوید لذا به خاطر اینکه شک و شبهه حضرت آدم را نسبت به خودش از بین برود به « خوردن» پناه برد و بیان می کند که: 📖«وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِين»(اعراف/20) « یعنی قسم می خوردم که به طور قطع من خیرخواه شما هستم». 🐍در این حال حضرت باز فریب مار(شیطان) را نخورد و به (شیطان) بیان می کند چگونه خداوند را به بزرگی یاد می کنی و به او قسم می خوری و حال آنکه به او نسبت خیانت می دهی؟😒 چگونه می شود خداوندی که کریم است خیرما را نخواهد و ما را از جاودانگی محروم سازد و چگونه مرتکب امری شوم که خداوند ما را از خوردن او محروم ساخته. که اشاره به این ایه از قرآن دارد که: 📖«وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما- وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِين‏»(بقره/35) (منبع:بحارالانوار، ج11، ص190: فَرَدَّ آدَمُ عَلَى الْحَيَّةِ أَيَّتُهَا الْحَيَّةُ هَذَا مِنْ غُرُورِ إِبْلِيسَ كَيْفَ يَخُونُنَا رَبُّنَا أَمْ كَيْفَ تُعَظِّمِينَ اللَّهَ بِالْقَسَمِ بِهِ وَ أَنْتِ تَنْسُبِينَهُ إِلَى الْخِيَانَةِ وَ سُوءِ النَّظَرِ وَ هُوَ أَكْرَمُ الْأَكْرَمِين‏...) ( ادامه در پست بعد🔺🔺🔻🔻)
( ادامه پست قبل 🔻🔻🔺🔺) 🦹گفتگوی شیطان با حوا👸 💠شیطان همانطور که در دهان مار🐍 مخفی بود و از حضرت آدم ناامید شد در فرصتی دیگر که حضرت حوا تنها بودند به نزد او رفت و بدون اینکه از دهان مار بیرون آید با اوصحبت می کند طوری که حوا فکر کرد خود مار با او صحبت می کند حال بنده گفتگوی انها را در این مقام بیان می کنم:👇👇👇 شیطان: ای حوا می دانی ان درختی که خداوند ، بر شما حرام کرده، حلال شده است و خوردن از آن ممنوع، نیست؟ زیرا خداوند دانست که شما او را به نیکویی اطاعت کرده اید. و دلیل بر حلال شدنش هم این است که ملائکه ای موکّل بر ان بودند و حیوانات را از خوردن ان منع، می کنند اگر شما نزدیک شوید و تناول کنید مانع شما نمی شوند.🦹 ای حوا این را بدان که اگر تو زودتراز آدم تناول کنی بر او مسلط می شوی و امر و نهی می کنی و او مجبور به اطاعت از تو خواهد شد. 📚(منبع: بحارالانوار، ج11، ص191: َ قَالَ يَا حَوَّاءُ أَ رَأَيْتِ هَذِهِ الشَّجَرَةَ الَّتِي كَانَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَرَّمَهَا عَلَيْكُمَا قَدْ أَحَلَّهَا لَكُمَا بَعْدَ تَحْرِيمِهَا لِمَا عَرَفَ مِنْ حُسْنِ طَاعَتِكُمَا لَهُ وَ تَوْقِيرِكُمَا إِيَّاهُ وَ ذَلِكَ أَنَّ الْمَلَائِكَةَ الْمُوَكَّلِينَ‏بِالشَّجَرَةِ الَّتِي مَعَهَا الْحِرَابُ يَدْفَعُونَ عَنْهَا سَائِرَ حَيَوَانَاتِ الْجَنَّةِ لَا يَدْفَعُونَكُمَا عَنْهَا إِنْ رُمْتُمَا فَاعْلَمَا بِذَلِك‏) 👸حضرت حوا: این امر را الان امتحان می کنم و راست و دروغ بودن آن را معلوم می کنم. لذا به سمت درخت رفت برای تناول نمودن، وقتی ملائکه و نگهبانان درخت خواستند او را منع کنند خداوند به آنها فرمود: « شما کسی را دفع کنید که عقل نداشته باشد. اما کسی که او را بر فعل و ترک فرمان دادم و عقل او را کامل کردم و اختیار را به دست او دادم رهایش کنید..». (منبع: بحارالانوار، ج11، ص191: فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهَا أَنَّمَا تَدْفَعُونَ بِحِرَابِكُمْ مَا لَا عَقْلَ لَهُ يَزْجُرُ وَ أَمَّا مَا جَعَلْتُهُ مُمَكَّناً مُمَيِّزاً مُخْتَاراً فَكِلُوهُ إِلَى عَقْلِهِ الَّذِي جَعَلْتُهُ حُجَّةً عَلَيْه‏) 💠 لذا عقل انسانی جایگاه بلندی در عرصه معرفت دارد به طوری که امام صادق(ع) به هشام عرض می کند: ✨يَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ‏ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول‏)الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص16) 🍎لذا وقتی حضرت حوا بدون هیچ مانعی از ان درخت تناول نمود و اتفاقی هم برایش نیفتاد پیش حضرت آدم آمد و گفت که ممنوعیت از ان درخت برداشته شده چون من بدون هیچ مزاحمتی از ان تناول کردم و هیچ اتفاقی هم برایم نیفتاد. حضرت آدم هم که این شواهد را دید و تجربه نیرنگ و خدعه های شیطان را نداشت از ان درخت تناول کرد و و زمینه خروج خود را از آن بهشت فراهم نمود و فریب همسر خود که از همجنس خودش بود را خورد.(بحارالانوار، ج11، ص191) گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🐍🦚🍎🐍🦚🍎🐍🦚🍎🐍🦚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️ 🟢ماهیت شناسی روح القدوس و تفاوت آن با روح انسانی روایت: 🕊️فَقَالَ يَا مُفَضَّلُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ فِي النَّبِيِّ ص خَمْسَةَ أَرْوَاحٍ رُوحَ الْحَيَاةِ فَبِهِ دَبَّ وَ دَرَجَ وَ رُوحَ الْقُوَّةِ فَبِهِ نَهَضَ وَ جَاهَدَ وَ رُوحَ الشَّهْوَةِ فَبِهِ أَكَلَ وَ شَرِبَ وَ أَتَى النِّسَاءَ مِنَ الْحَلَالِ وَ رُوحَ الْإِيمَانِ فَبِهِ آمَنَ وَ عَدَلَ- وَ رُوحَ الْقُدُسِ فَبِهِ حَمَلَ النُّبُوَّةَ فَإِذَا قُبِضَ النَّبِيُّ ص انْتَقَلَ رُوحُ الْقُدُسِ «1» فَصَارَ إِلَى الْإِمَامِ وَ رُوحُ الْقُدُسِ لَا يَنَامُ وَ لَا يَغْفُلُ وَ لَا يَلْهُو وَ لَا يَزْهُو «2» وَ الْأَرْبَعَةُ الْأَرْوَاحِ تَنَامُ وَ تَغْفُلُ وَ تَزْهُو وَ تَلْهُو وَ رُوحُ الْقُدُسِ كَانَ يَرَى بِه‏(ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 274) ترجمه ♻️مفضل بن عمر گويد: از امام صادق (ع) از علم امام پرسيدم نسبت به آنچه در اقطار زمين باشد با اينكه خودش در ميان خانه است و پرده هم جلوى او افتاده؟ فرمود: اى مفضل، براستى خدا تبارك و تعالى، در پيغمبر پنج روح نهاده: روح حيات و زندگى كه به وسيله آن بجنبد و راه رود، روح توانائى كه به وسيله آن قيام كند و مبارزه نمايد، روح شهوت كه به وسيله آن بخورد و بنوشد و به حلالى با زنها بياميزد، روح ايمان كه به وسيله آن عقيده دارد و عدالت مى‏ورزد، و روح القدس كه به وسيله آن تحمل نبوت كند و چون پيغمبر درگذرد و جان بدهد روح القدس از او منتقل شود و متعلق به امام گردد، روح القدس نه بخوابد و نه غفلت كند و نه به بازى سرگرم شود و نه بر خود ببالد و مغرور شود و فريب خورد و دستخوش آرزوى دروغ و استخفاف گردد ولى آن چهار روح ديگر بخوابند، غفلت كنند، به بازى سرگرم شوند و بر خود ببالند و فريب خورند و امام همه چيز را با روح القدس درك میكند. ✨نگاه دقیق تر به روح القدوس✨ ⚜️منظور از روح القدوس، همان وجود نورانی پیامبر است که جبرئیل ازآن وجود نورانی ، وحی را گرفته و به وجود جسمانی حضرات انبیا می رساند و اگر وجود نورانی را قائل نشویم و بگوییم جبرائیل وحی را مستقیم از خداوند به پیامبر می رساند لازمه اش این می شود که جبرائیل بالاتر از خود پیامبر اعظم باشد چون وحی، نوعی علم است که در وجود جبرائیل ایجاد می شود و «تعالی بخش علمی» جبرائیل است در حالی که می دانیم جبرائیل مقامش از پیامبر پایین تر است لذا نکته دقیق ومهم این است که وحی را از وجود نورانی پیامبر(روح القدوس) به وجود جسمانی پیامبر می رساند... لذا حمل وحی توسط جبرائیل باعث بالاتر بودن او از پیامبر و دیگر انبیا نمی گردد... لذا این وجود نورانی همان وجودی است که از آن به «روح » تعبیر می شود... لذا حضرت علی(ع) در معرفی خود در حدیث معروف به«شناخت نورانی حضرت علی» بیان می کند که «... من «النَّبَإِ الْعَظِيمِ‏» هستم یعنی « الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ» هيچ كس اختلاف ندارد مگر درباره ولايت من. محمّد صاحب دعوت و من صاحب شمشير محمّد پيامبر مرسل و من صاحب امر پيامبرم که خداوند مي فرمايد «يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ» او «روح اللَّه» است كه عطا نمى‏كند و القا نمى‏نمايد آن را مگر بر ملك مقرب يا پيامبر مرسل يا وصىّ برگزيده بهر كس اين روح را عنايت كند او را از مردم جدا نموده و باو قدرت تفويض كرده و زنده ميكند اطلاع از گذشته و آينده دارد از مشرق بمغرب و از مغرب به مشرق در يك چشم بهم زدن ميرود از دلها و قلبها خبر دارد و آنچه در آسمانها و زمين است ميداند(بحار الانوار، ج26، ص1) ( ادامه در پست بعدی🔺🔺🔻🔻)
( ادامه پست قبلی🔻🔻🔺🔺) 🕊️تفاوت روح القدوس باروح انسان🕊️ ♻️ تفاوت بین آنها در روایات مطرح شد که «روح القدس نه بخوابد و نه غفلت كند و نه به بازى سرگرم شود و نه بر خود ببالد و مغرور شود و فريب خورد و دستخوش آرزوى دروغ و استخفاف گردد ولى آن چهار روح ديگر بخوابند، غفلت كنند، به بازى سرگرم شوند و بر خود ببالند و فريب خورند» لذا روح انسانی مجموعی از امیال شهوانی و عقلی و فطری، است که در همه از قوه به فعلیت برای انسان، راه باز است ولی روح القدوس، همان مقام نورانی پیامبر است که بعد از ایشان به دیگر اهل بیت تفویض می شود که در نگاه برخی فلاسفه، از «روح القدوس» به «عقل فعال» نام برده اند که ارواح حضرات معصومین به ان عقل فعال متصل است. جایگاه روح القدوس در عالم و هستی اگر خوب به روایت «لولاک لما خلقت الافلاک...» که خطاب به پیامبر است دقت شود، معلوم می شود که کل هستی درواقع نقشه بر گرفته از کمال پیامبر است لذا حقیقت دنیا و آفرینش را کمال پیامبر نهفته است لذا آفرینش را عالم «طبیعت» نامیده اند یعنی «چاپ شده از روی یک اصل» به خاطر همین به روزنامه ها، «مطبوعات» می گویند چون اصل و واقعیت آنها در چاپخانه وجود دارد و اینها ازآن، اصل، چاپ شده اند لذا است که گفته شده اگر عالم یک لحظه از حجت خالی شود، عالم به هم می ریزد به خاطر همین است. حالا که عالم تحت تصرف روح نورانی اهل بیت است با هر گناهی در آن عالم، در واقع نوعی ضربه به کمال پیامبر زده میشه و چون الان سکاندار این عالم حضرت حجت است با هر گناهی، در کمال وجودی حضرت حجت، ضربه ای زده می شود لذا است که حضرت در همان لحظه متوجه گناهان ما می شود و لذا اهل بیت «عین الله ناظره و اذنه السامعه» هستند. به خاطر همین در دعای ندبه از طرفی به حضرت حجت(عج) خطاب می شود که «عزیز علیّ ان یحاط بک دونی البلوا» «چقدر سخت است که تو رابلا احاطه کرده بلایی که من زیر آن بلا نیستم» و در قسمت جلوتر علت این احاطه بلا بر حضرت را چنین بیان می کند که «عزیز علی ان یجری علیک دونهم ماجری» یعنی «چقدر سخت است که تمام حوادث عالم بر شما جاری می شود و شما را احاطه کرده است». ان شالله با این نگاه بدانیم برد گناهان ما تا کجا می رود، یعنی حضرت حجت(عج) در مقتل افتاده، مقتلی که بلاهایش اعمال ماست که ایشان را احاطه کرده، و همچون شمشیر و سنگ و نیزه و چوب و ...حضرت حجت(عج) در مقتل به خاطر گناهان ما در غربت به سر می رود. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 ⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️⚜️♻️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢✨🟢✨🟢✨🟢✨🟢✨🟢 🟩پرسش: آيا موقع حسابرسي در آخرت وضعيت رفاهي و مالي شخص در اين دنيا هم مدنظر قرار گرفته میشه؟🙄🙄 کسي که با سختي نيازای خودشا برطرف مي کرده، با کسي که وضع مالي خوبي داشته يکسان در نظر گرفته میشن؟ ✍️ پاسخ: ✨صرف پولدار بودن خوب ويا بد نيست وهمين طور صرف فقير بودن قابل تمجيد ويا سرزنش نيست.کسي ثروتمند باشد ازراه حلال وتلاش خود ,يقينا در دنيا ثواب کسي را که در راه بي نيازي خانواده تلاش کرده که ثواب جهاد است دارد ودر قيامت اين ثواب به او داده مي شودولي اگر کسي فقير است بر اثر تنبلي ودر س نخواندن وتلاش نکردن براي راحتي اهل وعيال باشد, هم در دنيا قابل مذمت است وهم در آخرت قابل مجازات است. 🕊️بله اگر ثروتمندي داريم که از راه حلال مالي به دست آورده وحسابي در دنيا راحت بوده است در مقابل فقيري داريم که تمام تلاش خود را بخرج داده است با اين حال فقير مانده در حسابرسي بين اين دو فرق گذاشته مي شود.دوشاهد👇👇👇 1-دلجويي از فقراء. ⚜️امام جعفر صادق(ع) مي‌فرمايد: همانا روز قيامت خداوند از بنده مؤمن که در دنيا فقير و محتاج بوده دلجويي مي‌کند چنان که برادري از برادرش عذر مي‌خواهد.خداوند به او مي‌فرمايد: به عزت و جلالم سوگند! تو را به خاطر اهانت و خواري‌ات در نظرم محتاج کردم؛ پس پرده‌ها را بردار و ببين به جاي دنيا چه چيزها به تو داده‌ام.پس پرده‌ها را برمي دارد و آنچه را که خداي متعال از عوض دنيا به او داده بنگرد و سپس به خداي عزوجل عرضه مي‌دارد: پروردگارا! با اين عوضي که به من عطا فرمودي، زياني به من ندارد آنچه از دنيا از من بازگرفتي.(عده الداعي و نجاح الساعي، ص 143,کافي، ج2، ص264، ح18,اعلام الدين،ص 268) 2- سليمان آخرين پيامبري که وارد بهشت مي شود. سليمان‌بن داوود از نادر پيامبراني است که خداوند پادشاهي مشرق و مغرب زمين را به او داد و سال‌ها بر انسان‌ها، چهارپايان، مرغان و درندگان غالب و حاکم بود و زبان همه موجودات را مي‌دانست که زبان از توصيف قدرت عظيم او قاصر است.درباره ثروت ايشان آورده‌اند که: فرشي داشت که جنيان آن را از حرير و طلا بافته بودند و هر زمان که مي‌خواست به جايي برود روي آن فرش مي‌نشست و هر جا و با هر سرعتي که مي‌خواست، آن فرش وي را به مقصد مي‌رساند. آنقدر قدرت داشت که حتي باد نيز تحت اختيار او بود و با باد سخن مي‌گفت. ميزي داشت از طلا که با ياقوت و جواهرات آراسته شده بود و سه هزار ميز ديگر در اطراف او بودند (مخصوص علما، وزرا و بزرگان بني‌ اسرائيل). 🔹سليمان (ع) صد فرسخ لشکر داشت، 25 فرسخ از جنيان، 25 فرسخ از پرندگان، 25 فرسخ از انسان و 25 فرسخ از حيوانات چهارپا. جنيان گوهرهاي درخشان برايشان مي‌آوردند.در آشپزخانه‌هاي آن حضرت روزي 100 هزار گوسفند، 40 هزار گاو براي فقرا و مساکين و لشکريانش طبخ مي‌شد ولي غذاي خودش نان جو بود که آن را نيز با دست خود مي‌پخت. 🟢نکته مهم داستان اين است که سليمان (ع) با اين همه ثروت فريب دنيا را نخورد و دنيا را در مسير آخرت خرج کرد اما با اين حال آخرين پيامبري است که در فرداي قيامت به بهشت مي‌رود زيرا خاصيت دنيا در اين است که در حرام آن عقاب و در حلال آن حساب است. حسابرسي طولاني اموال سليمان سبب مي‌شود که او به عنوان آخرين پيامبر و فرستاده خدا قدم به بهشت گذارد. ✍️نتيجه: ثروت از راه حلال هم باشد درآخرت گرفتاري وحساب دارد وفقراگر بر اثر تنبلي ووو نبوده باشد وانسان از خدا شکايت نکند, نزد خدا جبران بزرگي دارد وپاداش عظيمي را در پي دارد. ( بحارالانوار،مجلسي, ج 73، ص 81؛داستان‌هاي صاحبدلان،محمدي اشتهاردي , ج 2، ص 65؛ پندهاي جاويدان، ص 167؛ حيوةالقلوب،مرحوم مجلسي , ج 1، ص 370). گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🟢✨🟢✨🟢✨🟢✨🟢✨🟢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨ سلام علیکم به جهت تقاضای زیاد دوستان، من باب اینکه در «پاتوق اندیشه» کمک بشه که ان شاءالله، از بار گناهکاریهامون کم بشه و بتونیم، در این مجموعه به معرفت هم دست پیدا کنیم. برنامه‌ی زیر برای ماه مبارک رمضان و به نیت « عشق به امام زمان علیه السلام » اجرا خواهد شد👇👇👇👇