eitaa logo
پاتوق اندیشه
232 دنبال‌کننده
312 عکس
912 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💧☀️💧☀️💧 ✅ پرسش: لطفا در مورد چگونگی تربیت کردن نفس توضیحاتی بفرمایید. قسمت اول: ✍️ پاسخ: با توجه به این که تهذیب نفس عبارت است از آراستن نفس به نیکى ها و پیراستن آن از بدى ها و آلودگى ها، برای تزکیه نفس و دوری از گناه، کارهای زیرلازم است: 1. فکر و اندیشه نسبت به کارها و عواقب آن اگر به دستورات الهی توجه داشته باشیم، شرایط سخت پس از مرگ و عالم برزخ و حساب و کتاب قیامت را همواره در نظر داشته باشیم، مسلماً خود را آلوده به گناه و معصیت نخواهیم کرد، و نفس ما شروع به رشد و بالندگی خواهد کرد. 2. ترس از خداوند برترین افسار و لگامی که نفس بدان پیش رانده می شود، ترس از خداوند عزوجل است: 🌸«وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ * فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ (1) آن کسی که از جاه و مقام پروردگار خود ترسیده باشد، و نفس را از هوی و هوس باز داشته باشد، قطعا بهشت جایگاه (او) است» ابزارها و وسایل فراهم سازی ترس از خداوند بسیارند، که در رأس آنها بسیار به یاد مرگ بودن است. 3. توجه به کرامت ذات و تقویت ارزش‌های انسانی اگر انسان توجه کند که موجود گرانبهایی است، و از علم و کمال و جمال الهی برخوردار است، و مقامی بس بلند و رفیع دارد، اخلاق رذیله و ارتکاب گناه را دون شأن خویش می‌داند، و طبعاً از آنها بیزار خواهد بود، و در این راه پایدار خواهد بود. 4. ترک معاشرت با بدان انسان موجودی است اثر پذیر و مقلد. بسیاری از صفات و آداب و رفتارش را از انسان های دیگری که با آنها در ارتباط است، فرا می‌گیرد. بنابراین تا جایی که امکان دارد با افرادی که نفس‌های خود را آلوده کرده اند، کمتر معاشرت کند. ☘️حضرت علی (علیه السلام) فرمود: «وَ إِيَّاكَ‏ وَ مُصَاحَبَةَ الْفُسَّاقِ‏ فَإِنَّ الشَّرَّ بِالشَّرِّ مُلْحَق (2) از دوستی با افراد فاسق جداً اجتناب کنید زیرا شرّ به شرّ ملحق خواهد شد» 5.مشارطه در اوّل‌ روز انسان‌ با خود شرط‌ کند که‌ امروز بر خلاف‌ امر الهی‌ رفتار نکند. 6. مراقبه انسان‌ در طول‌ روز مراقب‌ اعمال‌ خود باشد. این‌ مرحله‌ از مهمترین عوامل رشد و تربیت نفس و دوری از گناه به‌ شمار می‌رود. ادامه دارد... پی نوشت: 1.نازعات40/41. 2.شريف الرضي، محمد بن حسين‏، نهج البلاغة (للصبحي صالح)،هجرت،قم،1414‏،ص460 گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ 📜 حجاب در تاریخ ◾️ از متون تاریخی به دست می آید که حجاب مربوط به دین و تمدن و مرزهای جغرافیایی خاص و تعیین شده ای نیست، تاريخ و قدمت حجاب و پوشش از ابتداي خلقت و زندگي انسان است. ✨ در روایتی از حضرت امام رضا (علیه السلام) نقل شده است: «... حَوَّاءُ كَانَتْ« تُغَلِّفُ قُرُونَهَا مِنْ أَطْرَافِ شَجَرِ الْجَنَّةِ » زمانى كه حوا در بهشت بود گيسوانش را «در پوششی از شاخه هاى درختان بهشتى» قرار داده بود. 📓 علل الشرائع، شیخ صدوق، جلد ‏۲، صفحه ۴۹۲. 🔹 طبق این بخش از روایت، حجاب و پوشش از ابتدای خلقت انسان بوده است . 👈🏻 پس اصل حجاب و پوشش امری فطری است و با خلقت بشر سرشته است، بنابر گواهی متون و آثار تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملت ها و آیین های جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده و در طول تاریخ، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است. 📓 لسان العرب، ج۳، ص۵۰ . ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ کانال تخصصی «پاتوق اندیشه» @patoghandisheh99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ 📜 تاریخ حجاب در ایران ، حتی قبل از ورود اسلام برپایه متون تاریخی، در تمدن ها و ادیان پیشین جهان، به ویژه در سلسله های مختلف ایران باستان، در دوره آشوریان، مادها، هخامنشی، اشکانی و ساسانی، حجاب در میان زنان معمول بوده است و این حقیقت روشن می شود که با ورود اسلام به ایران، حجاب وارد نشده بلکه حجاب آنان با توجه به شرایط اقلیمی، اجتماعی، کار و پیشه، سبک و اسلوب خاص داشته است. بررسی‌ها نشان می دهد که پوشش تمام بدن در دوره های مختلف تاریخی چه نزد زنان و چه نزد مردان در ایران یک حقیقت بوده است. 📗 فرهنگ عمید، ص۷۷۹؛ عروه الوثقی، ج۲ص۳۱۷. ⚜️ مصون از ظلمت ، در پناه نور برای اثبات توجه و دقت زنان در دوره ساسانی به حجاب، کافی است این نقل تاریخی را از منابع اسلامی مرور کنیم: هنگامی که سه تن از دختران کسری، پادشاه ساسانی، را برای عمر آوردند، شاهزادگان ایرانی را در برابر عمر در حالی که با پوشش و نقاب، خود را پوشانده بودند، ایستاندند، خلیفه دستور داد، با آوازی بلند بر آنان فریاد کشند که: پوشش از چهره برگیرید تا مسلمانان آنها را ببینند و خریداران پول بیشتری به پای آنها بریزند. دوشیزگان ایرانی از برهنه کردن صورت خودداری کردند و مشت بر سینه نماینده عمر زدند و آنان را از خود دور ساختند. خلیفه خشمناک شد و خواست با تازیانه آنان را بیازارد، در حالیکه شاهزادگان ایرانی می گریستند. حضرت علی(علیه السلام) به عمر فرمودند: در رفتارت مدارا کن؛ با دختران ملوک نباید معامله دختران بازاری (کنیزان) کرد.» 📘 وشنوی، قوام الدین، حجاب در اسلام، ترجمه ی احمد محسنی گرگانی، قم، ص59. ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
برنامه ماه رجب.pdf
223.4K
💚با سلام و عرض ادب 🟢فایل ارسالی 👆👆👆را در هر گروه، کانال و فرد که میتونید ارسال فرمایید🙏 🟢ثواب این پویش هدیه به ساحت ارزشمند حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بینهایت التماس دعا 🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢💥🟢💥🟢💥🟢💥🟢💥🟢💥🟢💥🟢💥 ☸️ پرسش : 👇👇👇 🟢چرا امام محمد باقر كه ناميده شده كتاب ندارد ؟😒😒 🟢پس علم امام چگونه به اثبات رسيده؟ مگر باقر العلوم به معني شكافنده علم ها نيست ؟ از كجا بدانيم امام شكافنده تمام علم ها بوده؟🤔🤔 ✅ پاسخ :👇👇👇 در ابتدا باید اشاره شود که👇👇👇 🟢اولا: در مورد کتاب‏های امامان(ع) در منابع روایی ده‏ها کتاب از آنان یاد شده است و این ها بر چند نوعند: ☢️الف) برخی از این کتاب‏ها توسط امام پیشین نگاشته شده، به امام بعدی به عنوان میراث امامت منتقل شده، از امامی به امام دیگر رسیده، تا در دست امام دوازدهم حضرت مهدی(عج) قرار گرفته است. ☢️ب) برخی از این‏ها با املای امام و با خط شاگردان نگارش یافته است. ☢️ج) برخی با خط امامان(ع) برای هدایت افرادی خاص و یا درخواست عده‏ای و یا به صورت کلی نوشته شده است. ☢️د) برخی از کتاب‏های منسوب به امامان(ع) روایات منتسب به آنان است که توسط دیگران در یک یا چند مجموعه روایی گردآوری شده است. با توجه به این نکته باید گفت: بر خلا ف تصوری که در پرسش اشاره شده برخی کتاب ها منسوب به امام باقر است که از آن میان سه ذیل است: 👈1_ كتاب التفسير؛ 👈2_ امام باقر(ع) به سعد الخير. 👈3_كتاب الهدايه؛ که تفصیل آنر ا در منبع ذیل جویا شوید (1) 🟢ثانیا : تلازمی بین علوم بودن وکتاب داشتن نیست، زیرا علم داشتن و شکافتن علوم تنها از طریق نوشتن کتاب اثبات نمی شود واز همین روست که حافظ در باره پیامبر گفته است: نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت به غمزه مسله آموز صد مدرس شد مسله امام باقر ع نیز چیزی شبیه این است بخصوص این که در زمان امام باقر(ع) فرصتی پیش آمد تا حضرت بتواند به تربیت شاگردانی چون «زراره» و «محمد بن مسلم» وامثال ان دو بپردازد و بخش گسترده‏ای از تعلیمات اسلامی را به آنان تعلیم دهند. همان تعلیمات، از طریق شاگردان امام در منابع شیعه وارد گشت. که اسامی برخی از آنها در آخر پرسش آورده شده می شود. اما علت این که این لقب اختصاص به امام پنجم یافته، آن است که آن بزگوار آغاز گر حرکت و نهضت علمی بود که پس از او با امام صادق ادامه یافت و به اکمال خود رسید. در واقع او شکافنده و باز کننده در دانش به سوی مسلمانان بود و امام صادق ادامه دهنده راه و مسیر امام باقر (ع) است. طبق نقل برخی روایات این لقب، در آغاز از سوی پیامبر گرامی(ص) قبل از میلاد امام پنجم، به ایشان داده شده ، به عنوان یک نشانه و ویژگی امام به صحابی جلیل القدر جابربن عبدالله انصاری گفته شده است. در برخی روایات آمده که امام پنجم در تورات هم با همین لقب شناخته شده اند.(2) 💠حال درباره راه اثبات مقام علمی آن حضرت باید گفت: امام باقر (ع)، در طول زندگی خود، به نشر و گسترش حقايق و معارف الهى پرداخت . مشكلات علمى را تشريح نمود. جنبش علمى دامنه دارى به وجود آورد كه مقدمات تاسيس يك «دانشگاه بزرگ اسلامى» را كه در دوران امامت فرزند گراميش «امام صادق » به اوج عظمت رسيد، پى ريزى كرد. امام پنجم در علم، زهد، عظمت و فضيلت سرآمد همه بزرگان بنى هاشم بود. مقام بزرگ علمى و اخلاقى او مورد تصديق دوست و دشمن بود. به قدرى روايات و احاديث، در زمينه مسائل و احكام اسلامى، تفسير، تاريخ اسلام، و انواع علوم، از حضرت به يادگار مانده است كه تا آن روز از هيچ يك از فرزندان امام حسن و امام حسين (ع) به جا نمانده بود.(3) رجال و شخصيت هاى بزرگ علمى آن روز، نيز عده‏اى از ياران پيامبر (ص) كه هنوز در حال حيات بودند، از محضر حضرت استفاده مى‏كردند. «جابر بن يزيد جعفى» و «كيسان سجستانى» (از تابعين) و فقهائى مانند: «ابن مبارك»، «زهرى»، «اوزاعى»، «ابوحنيفه»، «مالك»، «شافعى»، «زياد بن منذرنهدى» از آثار علمى او بهره‏مند شده، سخنان حضرت را، بى واسطه و گاه با چند واسطه، نقل نموده‏اند. كتب و مولفات دانشمندان و مورخان اهل تسنن مانند: طبرى، بلاذرى، سلامى، خطيب بغدادى، ابونعيم اصفهانى، و كتبى مانند: موطا مالك، سنن ابى داود، مسند ابى حنيفه، مسند مروزى، تفسير نقاش، تفسير زمخشرى، و ده ها نظير اين ها، كه از مهم ترين كتب جهان تسنن است، پر از سخنان پرمغز پيشواى پنجم است و همه جا جمله: «قال محمد بن على» و يا «قال محمد الباقر» به چشم مى‏خورد. (4) ادامه در پست بعدی👆👆🔻👇👇👇
ادامه پاسخ بالا 👆👆🔻👇👇👇 شيعه نيز در زمينه‏ هاى مختلف سرشار از سخنان و احاديث حضرت باقر (ع) است. هر كس كوچك ترين آشنايى با اين كتاب ها داشته باشد، اين معنا را تصديق مى‏كند. آوازه علوم و دانش هاى امام باقر چنان اقطار اسلامى را پر كرده بود كه لقب « العلوم» (گشاينده دريچه‏هاى دانش و شكافنده مشكلات علوم) به خود گرفته بود. «ابن حجر هيثمى» مى‏نويسد: محمد باقر به اندازه‏اى گنج هاى پنهان معارف و دانش ها را آشكار ساخته، حقايق احكام و حكمت ها و لطايف دانش ها را بيان نموده كه جز بر عناصر بى بصيرت يا بد سيرت پوشيده نيست. از همين جاست كه وى را و جامع علوم، و برافرازنده پرچم دانش خوانده‏اند. (5) «عبدالله بن عطأ» كه يكى از شخصيت هاى برجسته و دانشمندان بزرگ عصر امام بود، مى‏گويد: هرگز دانشمندان اسلام را در هيچ محفل و مجمعى به اندازه محفل محمد بن على (ع) از نظر علمى حقير و كوچك نديدم. من «حكم بن عتيبه» را كه در علم و فقه مشهور آفاق بود، ديدم كه در خدمت محمد باقر مانند كودكى در برابر استاد عاليمقام، زانوى ادب بر زمين زده شيفته و مجذوب كلام و شخصيت او گرديده بود.(6) آثار درخشان علمى پيشواى پنجم و شاگردان برجسته‏اى كه مكتب بزرگ وى تحويل جامعه اسلامى داد، پيامبر اسلام (ص) را عينيت بخشد. راوى اين پيشگويى «جابر بن عبدالله انصارى» شخصيت معروف صدر اسلام است. جابر كه يكى از ياران بزرگ پيامبر اسلام (ص) و از علاقه‏مندان خاص خاندان نبوت است، مى‏گويد: روزى پيامبر به من فرمود: پس از من شخصى از خاندان مرا خواهى ديد كه اسمش اسم من و قيافه‏اش شبيه قيافه من خواهد بود. او درهاى دانش را به روى مردم خواهد گشود. پيامبر هنگامى كه پيشگويى را فرمود كه هنوز حضرت باقر (ع) چشم به جهان نگشوده بود. سال ها از اين جريان گذشت، زمان پيشواى رسيد. روزى جابر از كوچه‏هاى مدينه عبور مى‏كرد، چشمش به حضرت باقر افتاد. وقتى دقت كرد، ديد نشانه هايى كه پيامبر فرموده بود، در او هست. پرسيد: اسم تو چيست ؟ گفت: محمد بن على بن الحسين. جابر بوسه بر پيشانى او زد و گفت: جدت پيامبر به وسيله من به تو سلام رساند! جابر از آن تاريخ، به پاس احترام پيامبر و به نشانه عظمت امام باقر (ع) هر روز دوبار به ديدار حضرت مى‏رفت، او در مسجد پيامبر ميان انبوه جمعيت مى‏نشست. در پاسخ بعضى از مغرضان كه از كار وى خرده‏گيرى مى‏كردند، پيشگويى پيامبر اسلام را نقل مى‏كرد.(7) بر این اساس و با توجه به پیشگوئی پیامبر (ص) حضرت ملقب به باقر گشت. در پایان باید گفت: یکی از راه های اثبات مقام علمی امام باقر تعداد شاگردان آن حضرت است که شیخ الطائفة، ابو جعفر محمد بن حسن طوسی در کتاب رجال خویش، اصحاب و شاگردان امام باقر (ع) را که از آن حضرت نقل حدیث کرده اند 462 مرد و دو زن دانسته است. در پایان باید گفت: یکی از راه های اثبات مقام علمی امام باقر تعداد شاگردان آن حضرت است که شیخ الطائفة، ابو جعفر محمد بن حسن طوسی در کتاب رجال خویش، اصحاب و شاگردان امام (ع) را که از آن حضرت نقل حدیث کرده اند 462 مرد و دو زن دانسته است. ودر مجموع برای ارائه نموداری فهرست گونه از شاگردان امام باقر (ع)، نام گروهی از آنان را یادآور می شویم: 1 ابان بن ابی عیاش فیروز، تابعی 2 ابان بن تغلب ابو سعید البکری الجریری 3 ابراهیم بن الأزرق الکوفی 4 ابراهیم الجزیری (الجریری) 5 ابراهیم بن جمیل، برادر طربال الکوفی 6 ابراهیم بن حنان الأسدی الکوفی 7 ابراهیم بن صالح الانماطی 8 ابراهیم بن عبد الله الاحمری 9 ابراهیم بن عبید أبو غرة الانصاری 10 ابراهیم بن عمر الصنعانی الیمانی(8) 📚پی نوشت ها: 1. سید محسن امین، اعیان الشیعه، نشر دار الاحیا الراث العربی بیروت، ج 2، ص 518 - 476. 2. مجلسی، ، نشر دار الاحیا التراث العربی بیروت 1403 ق، ج 64، ص 322. 3. شیخ مفید، ارشاد، قم، منشورات مکتبه بصیرتی، ص 261. 4. ابن شهر آشوب، مناقب ال ابی طالب، قم، انتشارات علامه، ج 4، 165، ابن شهر آشوب. 5. ابن حجر، الصواعق المحرقه،قاهره ،مکتبه القاهره، 1385 ه ق، ص 201، قاهره . 6. سبط بن الجوزی، تذکره الخواص، نجف، منشورات المطبعه الحیدریه، 1383 ه ق . ،ص 337 . 7. مجلسی، نشر دار الاحیا التراث العربی بیروت، ج 46، ص 226. 8. اعیان الشیعة، نشر دار الاحیا الراث العربی بیروت، ج 4، ص28 و ص 332 . 🟢💥🟢💥🟢💥🟢💥🟢💥🟢💥🟢💥🟢 گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2
🕌🕋🕌🕋🕌🕋🕌🕋🕌🕋🕌🕋🕌🕋 سلام علیکم بنده هم حلول ماه بندگی و استغفار و ولادت با سعادت امام محمد باقر(علیه السلام) را تبریک عرض می کنم و برای اینکه در ذهن دوستان تاریخ ولادت و شهادت امام باقر(علیه السلام) ثابت بماند یک راه کار جالب این است که ایشان در سال 57 هجری قمری به دنیا می ایند و 57 سال عمر می کنند که جمع هر دو عدد می شود 114؛ لذا ایشان در سال 114 هجری قمری شهید می شوند و اما در خصوص اسناد مربوط به ملقب شدن ایشان به «باقر العلوم» منابع زیر معرفی دوستان می گردد. ☘️☘️☘️منابع شیعه: «قَالَ ابْنِي مُحَمَّدٌ وَ اسْمُهُ فِي التَّوْرَاةِ بَاقِرٌ يَبْقُرُ الْعِلْمَ‏ بَقْراً هُوَ الْحُجَّةُ وَ الْإِمَامُ بَعْدِي‏» (كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج‏1 ؛ ص319) «قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا مَعْنَى بَاقِرِ الْعِلْمِ قَالَ سَوْفَ يَخْتَلِفُ إِلَيْهِ خُلَّاصُ شِيعَتِي وَ يَبْقُرُ الْعِلْمَ‏ عَلَيْهِمْ بَقْرا» كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر ؛ ؛ ص243 ☘️☘️☘️☘️☘️منابع عامه: «و هو سيد فقهاء الحجاز و منه و من ابنه جعفر تعلم الناس الفقه و هو الملقب بالباقر باقر العلم‏» شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج‏15 ؛ ص277 🍀🍀🍀نکته خیلی مهم: مادر امام باقر «ام فروه»می باشد که ایشان نوه ابوبکر می باشد یعنی ام فروه بنت محمد بن ابوبکر که محمد بن ابوبکر از مخالفان جریان سقیفه بود و به وضع دلخراشی کشته شد.(تاریخ طبری،ج4،ص70). لذا صرف نسبت داشتن با عامه دلیل نفرت نیست باید دلیل نفرت و بغض، عقاید شخص مقابل را سنجید..از ان طرف هم سید آلوسی و سید صاحب المنار از نوه های امام صادق می باشند ولی متاسفانه سنی متعصب می باشند😔 ❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️ https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا